X

بایگانی اردیبهشت 14, 1402

دفتر سینمایی

«مثل نامه» پویانمایی برای آشنایی کودکان با ضرب المثل‌های فارسی

«مثل نامه» کاری از گروه کودک مرکز پویانمایی صباست که راوی حکایت‌های جذاب و دیدنی است. این مجموعه به کارگردانی مهدی حیدریان، محمدرضا کیانی و حامد جعفری کیا و تهیه کنندگی رضا تقدسی توانسته است موفقیت زیادی را به لحاظ جذب مخاطب از آن خود کند و به سری چهارم تولید برسد.

این پویانمایی با تکنیک دو بعدی ساخته شده که تاکنون سه فصل آن به روی آنتن رفته است. در این پویانمایی با استفاده از مثل‌ها، فیلمنامه‌ای با خلاقیت و ایده جدید ارائه می‌شود. «مثل نامه» تلاش می‌کند با زبان شعر و داستان کودکانه همراه با هر ضرب المثل یک آموزه تربیتی و اخلاقی به کودکان آموزش دهد.

حامد جعفری کیا از کارگردانان فصل چهارم «مثل نامه» گفت: تولید و ساخت این مجموعه از سال ۱۳۹۶ به سفارش مرکز صبا در موسسه فرهنگی -هنری هور آغاز و تا به امروز حدود ۴۰۰ قسمت از این مجموعه تهیه شده که بخش زیادی از آن به پخش رسیده است.

وی ادامه داد: برای ضرب المثل‌های مجموعه «مثل نامه» از منابع موثقی استفاده شده است از جمله کتاب فرهنگ بزرگ ضرب المثل‌های فارسی مرحوم دکتر حسن ذوالفقاری که بالغ بر صد‌ها هزار مثل در آن عنوان شده که خود این اثر از چهارصد منبع و کتب تاریخی استخراج شده است و به دلیل رعایت ترتیب حروف الفبا و نمایه‌هایی همچون کلیدواژه‌ها، دسترسی مخاطب را برای یافتن هر ضرب المثل، سهل و آسان می‌کند.

جعفری کیا خاطرنشان کرد: از منابع دیگری همچون حکایات نغز و شیرین شیخ اجل سعدی هم استفاده کردیم که ایده‌های داستانی زیادی به ما داد.

کارگردان مجموعه «مثل نامه» ادامه داد: از حیث تبدیل مثل‌ها به فیلمنامه، پروسه خاصی طی می‌شود و مراحل تایید ضرب المثل از انتخاب و تایید تا ایده و طرح اولیه برای تبدیل شدن به فیلمنامه، در چند مرحله صورت می‌گیرد.

وی با بیان اینکه حکمت، اخلاق، زبان فارسی، جایگاه خرد، اندیشه و عمل از مهمترین شاخصه‌های انیمیشن مثل نامه ایرانی هستند پیرامون جایگاه آموزش‌هایی از جنس روابط اجتماعی وچگونگی دست یابی به موفقیت‌ها در مسیر زندگی، در این مجموعه گفت: ضرب‌المثل‌های زیادی دربارۀ روابط اجتماعی، مهارت‌های زندگی، کار و اقتصاد و .. وجود دارند که دست‌مایۀ داستان‌های مثل‌نامه شده‌اند. نکته دیگری که در تولید مثل نامه به رخ کشیده می‌شود فضا سازی آن براساس نقاشی‌های مینیاتوری ایرانی است که به ایرانیزه بودن این اثر بسیار کمک کرده است.

جعفری کیا تاکید کرد: از آن جایی که مخاطب ما نوجوان و کودک است و حساسیت‌های خاصی وجود دارد باید در نظر داشته باشیم در بیان حکایات و توجه به حفظ محتوای پیام ضرب المثل ها، مقوله قابل فهم بودن را هم رعایت کنیم.

وی درباره تفاوت این مجموعه با شکرستان خاطرنشان کرد: از زمانی که انسان تجربه زندگی و زیست اجتماعی را پیدا کرد نیاز به افسانه و قصه‌ها هم شکل گرفت. محتوای ضرب المثل‌ها ریشه در تاریخ و تمدن هر کشوری دارد و هر چقدر سرزمینی از قدمت تاریخی و تمدنی بیش تری برخوردار باشد بی شک از ضرب المثل‌ها و تاریخ غنی تری برخوردار است و افسانه‌های قدیمی تری دارد. ما هم سعی کردیم ضمن استفاده از ضرب المثل‌ها و تطبیق فرم اثر و استفاده از المان‌های ایرانی در طراحی شخصیت‌ها و لباس، پس زمینه ها، موسیقی و دوبله قوی و.. علاوه بر جذاب و نشاط‌انگیز کردن فضای اثر، ضرب‌المثل و مفهوم را به دور از فضای ملال آور و کسالت بار به مخاطب منتقل کنیم و به نظر می‌رسد نحوه فیلمنامه، شخصیت پردازی و استفاده از راوی ثابت برای این مجموعه، آن را از لحاظی با «شکرستان» متمایز می‌کند.

جعفری کیا تصریح کرد: ما برای جذب بیشتر مخاطبان کودک ضمن استفاده از راوی «شانه به سر» به همراه دستیارش «زاغو» که در اشعار و ادبیات فارسی «شانه به سر» نماد راهنما و زاغو نماد هوش و ذکاوت است، شخصیت‌هایی که بیش‌تر تیپیکال و مشاغل مشخص دارند و در قصه‌های متفاوت به ایفای نقش می‌پردازند هم بهره بردیم و یک راوی ثابت هم در برنامه حضور دارد.

کارگردان مجموعه «مثل نامه» تاکید کرد: در داستان‌های مثل نامه ایرانی به فراخور موضوع داستان، به ادیبان و بزرگان فرهنگ و ادب و علم اشاره می‌شود و هر قصه مخاطب را با پیشه‌ها، اصناف و اقشاری که هر یک نقشی در حیات و رشد جامعه داشته و دارند، همراه می‌کند و امیدواریم «مثل نامه» بتواند در آشنا کردن فرزندان ایران زمین با فرهنگ غنی پارسی سهمی ادا کند.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

تندیس جشنواره کودک و نوجوان هندوستان برای «فینگیلیا»

«فینگیلیا» عنوان مجموعه‌ای از گروه خردسال مرکز پویانمایی صبا است که تا کنون در قالب سه فصل پر مخاطب، به کارگردانی و تهیه کنندگی کاوه کنعانی تولید و روی آنتن رفته است.

این پویانمایی که این روز‌ها در حال تولید سری جدید خود است، با یکی از داستان‌های فصل سوم خود باعنوان “چرا گل زرافه پژمرده شد؟ ” در نهمین جشنواره بین المللی اسمایل هندوستان SIFFCY که یکی از بزرگترین جشنواره‌های بین المللی کودکان و نوجوانان به لحاظ مقیاس مخاطب و وسعت برگزاری است حضور یافت و موفق شد تا با دریافت تندیس، مقام بهترین فیلم کوتاه این دوره از جشنواره را از آن خود کند.

“کاوه کنعانی ” تهیه کننده و کارگردان مجموعه انیمیشن «فینگیلیا» گفت: جشنواره SIFFCY هند که یکی از بزرگترین رویداد‌های بین المللی است که هر سال برگزار می‌شود؛ همچنین به لحاظ مقیاس مخاطبان و گستره برگزاری نیز از بزرگترین‌ها به شمار می‌آید. این جشنواره با هدف معرفی و آشنا نمودن کودکان ونوجوانان با مدیوم سینما هر ساله در “دهلی نو” برگزار می‌شود.

تهیه کننده «فینگیلیا» افزود: در این‌دوره از جشنواره از میان صد‌ها اثر ارسالی از سراسر جهان، ۱۵۰ اثر از کشور‌های مختلف به مرحله نهایی و مسابقه راه یافتند که در ۱۵ بخش تخصصی با هم به رقابت پرداختند. همچنین همزمان با برگزاری این جشنواره، آثار برگزیده، در بیش از ۵۰ سینما و مدرسه در سطح کشور و برای بیش از صد هزار نفر مخاطب کودک و نوجوان نمایش داده شد البته همزمان با اکران در جشنواره، تولیدات سینمایی و پویانمایی به صورت مجازی نیز نمایش داده شدند.

کنعانی اظهار داشت: در هر دوره، جشنواره SIFFCY، براساس سیاست‌های محتوای آموزشی و سازنده برای مخاطب کودک تعدادی آثار را از تمام کشور‌های دنیا انتخاب می‌کنند و آثار منتخب در بخش‌های مختلف، مورد قضاوت داوران بین المللی وحرفه‌ای و داوران کودک و نوجوان قرار می‌گیرند‪.

وی با بیان اینکه هدف این رویداد بین المللی (SIFFCY) تشویق و قدردانی از تلاش‌های فیلمسازانی است که سینمایی با کیفیت برای کودکان، در سراسر جهان تولید می‌کنند. ادامه داد: در میان آثار ارسالی از سراسر جهان و البته منتخب «فینگیلیا» توانست در بخش فیلم کوتاه و از میان اثار راه یافته به مرحله نهایی، جایزه بهترین فیلم کوتاه را دریافت کند و این جایزه به دلیل روش داستان گویی، نوع نگاه منحصر به فرد ونیز ساختار بصری متفاوت به این پویانمایی تعلق گرفت.

کارگردان و تهیه کننده «فینگیلیا» گفت: تا کنون سه فصل و به طور کل ۹۶ قسمت از مجموعه «فینگیلیا» با رویکردی جدید ومتفاوت به لحاظ روش بیان داستان و محتوا، در قالبی سرگرم کننده و جذاب برای مخاطب خردسال، به سفارش مرکز صبا تولید شده و هم اکنون فصل چهارم آن نیز در حال تولید است.

“کنعانی” در ارتباط با انیمیشن «فینگیلیا» افزود: «فینگیلیا» یک مجموعه برای مخاطب خردسال و کودک است که از سال ۹۷ از طریق شبکه‌های سیما خصوصا شبکه پویا مهمان خانه‌های مخاطبان بوده و طی این چند سال تمام تلاش ما به عنوان تیم تولید این مجموعه بر این بوده که «فینگیلیا» در هر فصل نسبت به فصل‌های گذشته تفاوت و پیشرفت‌های خوبی داشته‌باشد. از این رو در تولید سری جدید آن نیز تمام سعی خود را به کار بستیم تا محتوا و داستان مجموعه با توجه به بازخورد مخاطبان وکارشناسی‌های انجام شده به تولید برسد و داستان‌ها کیفیت و قدرت بیشتری نسبت به فصل‌های گذشته داشته باشند و به لحاظ قوام داشتن نیز محکم و راسخ‌تر لحاظ شوند تا در ارتباط گیری با مخاطب بهتر عمل کنند.

شخصیت‌ها در این انیمیشن قوام بیشتری نسبت به گذشته پیدا کرده‌اند و هر شخصیت هویت، رفتار و حتی دایره لغات خودش را پیدا کرده که این موضوع به پیشبرد درست و حرفه‌ای داستان، فیلمنامه، ارتباط و سمپات بیشتر مخاطب با شخصیت‌ها و داستان کمک می‌کند.

“کاوه کنعانی” درباره موضوعاتی که «فینگیلیا» به آن اشاره داشته و خواهند داشت، بیان کرد: «فینگیلیا» به تمام مسائل و موضوعات مورد بحث دو حوزه تربیت و آموزش خردسال و کودکان ورود کرده‌است. از آموزش ابتدایی و قابل فهم مسائل مربوط به بلایای طبیعی و چگونگی مواجهه با زلزله و توفان تا موضوعات مربوط به صرفه‌جویی انرژی و آب یا مسائل محیط‌زیستی و رفتار با طبیعت اطراف، در این مجموعه مورد بررسی قرار گرفته و همچنین در این مجموعه انیمیشن به زندگی اجتماعی کودکان مانند شناخت حریم‌خصوصی و ارتباط با دیگران و کار گروهی اشاره شده است.

وی در پایان پیرامون حضور «فینگیلیا» در جشنواره SIFFCY هند خاطرنشان کرد: در کنار جشنواره، جلسات گفتگو درباره فیلم نیز برگزار شد که از جمله آن‌ها می‌توان به برگزاری پنلی در راستای نقش سینما در محیط زیست اشاره کرد و با توجه به موضوع «چرا گل زرافه پژمرده شد؟» درباره این فیلم نیز با حضور نویسنده بحث و گفتگو شد.

همچنین فیلم برای بچه‌های دو مدرسه در حومه دهلی با حضور نویسنده فیلم نمایش داده شد و پس از آن بچه‌ها سوالات و نظراتشان را درباره این اثر وبه طور کلی انیمیشن مطرح کردند.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

رمضان فرصتی برای جاری‌شدن برکات قرآن به یک سال تولیدات رسانه

جبلی، رئیس رسانه ملی در جمع برنامه‌سازان رمضان ۱۴۰۲ ابراز امیدواری کرد: تمسک به حبل متین معارف والای قرآنی در برنامه‌های مناسبتی ماه مبارک رمضان، در ادامۀ مسیر تحول صداوسیما به‌شکل پیوسته و پایدار، به تحقق اهداف این برنامه‌ها کمک کند و توشۀ معنوی رسانه ملی در تمام طول سال باشد.

جبلی که در آیین تقدیر از برتر‌های رمضانی صداوسیما سخن می‌گفت با تبریک به دست‌اندرکاران برنامه‌های ویژه رمضان امسال که توفیق خدمتگذاری به مردم را در این ماه نورانی داشته‌اند، اظهار کرد: کار برنامه‌سازان رمضان ۱۴۰۲ از جهات گوناگونی دشوار بود و یقین داریم منشأ هر میزان که تولیدات رمضان بر دل مخاطبانشان نشسته باشد، نور و برکت قرآن است که درنتیجۀ تلاش و زحمات شما بوده است. 

وی ادامه داد: امیدوارم این برکات قرآنی و معرفتی توشه راه امسال ما در رسانه ملی باشد و جوانه‌های تحولی که منور به نور قرآن شده، بالنده شود.

رئیس سازمان صداوسیما همچنین افزود: وظیفه خودم می‌دانم از خلاقیت در طراحی و اجرای برنامه «محفل» تشکر کنم که در کنار برنامه‌های خوب دیگر پخش شد و باید گفت مصادیق تحول در این گونه از تولیدات رسانه به‌تدریج قابل کشف و جست‌وجو در این برنامه‌هاست.

وی تصریح کرد: باور ما این است که اگر این حال معنوی در دل شما نبود، مردم هم با برنامه‌هایتان ارتباط برقرار نمی‌کردند. به‌دلیل اخلاص و نیت صادقانه شما بود که مردم با آنچه به آن‌ها عرضه کردید، ارتباط گرفتند.

رئیس رسانه ملی سپس ویژگی‌های برنامه‌های امسال صداوسیما در ماه بهار قرآن را برشمرد: از ویژگی‌های این برنامه‌ها آن بود که با اعتماد‌به‌نفس به دل اقیانوس معارف قرآنی زدید. برداشت من این بود که امسال در قاب برنامه‌های رمضان، معارف ما به مناسک ما غلبه داشت و عمق باور‌های قرآنی به خواندن آن. ویژگی دوم این بود که به عمق باور‌های دینی مردم اعتماد کردید و خودتان را جزئی از یک امت بزرگ دیدید.

وی افزود: دیگر ویژگی این برنامه‌ها وارد کردن نیرو‌های جوان و میدان دادن به آن‌ها بود که در کنار توجه و بهره‌مندی از پیشکسوتان و باتجربه‌ها اتفاق افتاد. بخش کودک و نوجوان هم در این میان پررنگ‌تر بود که تمام این تلاش‌ها جای سپاس و آرزومندی برای تداوم و تکامل دارد.

جبلی در پایان گفت: نقطه سقوط ما آنجایی است که احساس کنیم بهترین کار را انجام داده‌ایم. قطعاً نقایصی داشته‌ایم که باید در سال بعد جبران شود و در عین حال همچنان سراغ چهره‌های جدید برویم و ظرفیت برنامه‌سازی معارفی را بالا ببریم.

در این مراسم محسن برمهانی معاون سیمای رسانه ملی، سلیم غفوری قائم مقام معاونت سیما، علی فروغی مدیر شبکه سه سیما، محمدحسین کشکولی مدیر شبکه قرآن و معارف سیما، دکتر حسین قرائی مدیرکل روابط عمومی سازمان صداوسیما و همچنین برخی برنامه‌سازان و دست‌اندرکاران برنامه‌های رمضانی مثل دکتر وحید یامین‌پور، حامد شاکرنژاد، سید کاظم احمدزاده، عباس موزون، شهرام شکیبا، نجم‌الدین شریعتی و دیگر برنامه‌سازان برنامه‌های مختلف رمضانی حضور داشتند.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

سیفی: اولین قدم برای رشد تولید در سینما این است که نهادهای دولتی به جای صرف بودجه های سنگین برای تولید یک اثر سینمایی، پول آن پروژه را میان حداقل ۱۰ پروژه دیگر تقسیم کنند! – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: حجت الله سیفی تهیه کننده و کارگردان سینما در خصوص استراتژی «رشد تولید» در سینما گفت: اولین قدم برای رشد تولید در سینما این است که نهادهای دولتی به جای صرف بودجه های هنگفت برای تولید یک اثر سینمایی، پول آن پروژه را میان حداقل ۱۰ پروژه دیگر تقسیم کنند! یعنی مثلاً اگر قرار است یک نهاد دولتی بیاید و روی یک فیلم ۳۰ میلیارد تومانی سرمایه گذاری کند بهتر است بودجه این فیلم را به ۱۰ گروه فیلمسازی دیگر بدهد که می توانند ۱۰ فیلم ۳ میلیاردی و ارزان قیمت بسازند؛ اگر این اتفاق بیفتد ما شاهد رشد تولید در سینما، گسترش عدالت و اشتغال صدها سینماگری خواهیم بود که سال ها است امکانی برای کار و فعالیت نداشتند!

کارگردان فیلم های سینمایی «جستجو در شهر» و «محکومین بهشت» در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: اگر قرار باشد سینما با همین روال کنونی ادامه حیات دهد متأسفانه باید بگویم که دیگر اغلب ما هیچ امیدی به فردا نداریم! تعداد کثیری از سینماگران مدت ها است بیکار و خانه نشین شده اند و هیچ کس حتی نامی از آن ها نمی برد و یادی از آن ها نمی کند.

وی سپس با انتقاد شدید از هزینه های گزاف نهادهای دولتی برای تولید فیلم های ارگانی تصریح کرد: متأسفانه بودجه های هنگفت این فیلم ها فقط به افراد خاص داده می شود؛ در واقع دولت به این افراد خاص پول زیاد می دهد و کام آن ها را شیرین و کام ما را تلخ می کند.

این سینماگر پیشکسوت متذکر شد: مسئولان دولت باید از خود بپرسند تکلیف امثال من که جایی برای کار در سینما ندارند چیست؟ ما باید چطور زندگی مان را بگذرانیم؟ آیا این عدالت است که بودجه ها این چنین تقسیم شوند؟ ما اگر می خواهیم در سینما به عدالت دست پیدا کنیم باید بنیه اقتصادی سینما را از اساس اصلاح کنیم.

سیفی ادامه داد: مسئولان باید تزریق پول و سرمایه کافی به سینما داشته باشند و این سرمایه ها را عادلانه میان اهالی سینما تقسیم کنند؛ از سوی دیگر باید هزینه تولید را پایین بیاورند تا چشم شان به گیشه سینماها و فروش بالای فیلم ها نباشد چرا که این نگاه به فروش و گیشه باعث شده تا همواره فیلم های به شدت نازل و سردستی به عنوان پرفروش ترین آثار مطرح شوند در صورتی که سینمای ما نباید جایی برای تولید و عرضه فیلم های نازل باشد.

کارگردان فیلم های سینمایی «سهم من از زندگی» و «به خاطر خواهرم» خاطرنشان کرد: سینماداران که به آثار نازل راغب هستند چون مردم را به نگاه نازل سوق داده اند و هر فیلمی نازل تر و سطحی تر و سخیف تر باشد کام آن ها را بیشتر شیرین می کند اما این وظیفه مسئولان دولتی است که جلوی رواج بیشتر این نگاه غلط به سینما را بگیرند و سینماگران را تشویق به ساخت فیلم های ارزشی کنند. ما حتی آثار طنزمان نیز باید محوریت و نگاه ارزشی داشته باشند.

وی در بخش دیگری از این گفتگو تأکید کرد: تا وقتی دیدگاه اقتصادی در کشور بر اساس دلار باشد و اقلام داخلی را با نگاه دلاری ببینیم و قیمت محصولات در کارخانه ها با دلار تعیین شود تورم در رگ های ما هم نفوذ می کند. ما اگر شعار مرگ بر آمریکا می دهیم نباید در آمریکا غرق شویم. جریان اقتصادی و سلطه گری دلار که بنیاد جامعه ما را متلاشی کرده در حال تحمیل دلار است و تا وقتی مسئولان ارشد دولت تن به این اتفاق می دهند ما شاهد بحران در حوزه های مختلف کشورمان خواهیم بود.

سیفی در همین راستا با بیان اینکه نگاه غلط اقتصادی مسئولان در تمام شئونات زندگی ما اثرگذار است گفت: بی شک این نگاه در فرهنگ هم نفوذ می کند و تأثیر منفی می گذارد. بنده یک پرسش اساسی از مدیران سینمایی دارم و آن این است که چرا باید بازیگران پادشاهی کنند و هر مبلغی می خواهند بگیرند؟ چرا قانونی برای تعیین سقف دستمزد بازیگران صادر نمی شود؟

وی یادآور شد: در زمان گذشته وقتی بازیگری زیادتر از حقش دستمزد می گرفت ارشاد مانع ادامه کار او می شد؛ ما باید سینما را ارزان کنیم و بهترین راهکار این است که همانطور که قشر فنی سینما دستمزد می گیرند بازیگران هم به همان مقدار دستمزد بگیرند. چه معنا دارد که یک بازیگر در سینمای ما بیش از یک فیلمنامه نویس یا یک کارگردان دستمزد بگیرد؟ ما نیازمند تدبیری جدی در این زمینه ها هستیم و اگر چنین تدابیری صورت نگیرند هرچقدر رشد تولید زیاد شود باز هم نفعی از آن عاید کل جامعه سینمایی کشور نخواهد شد.

مشاهده خبر از سایت منبع