X

بایگانی اردیبهشت 22, 1402

هزینه «آتش و باد» با یک سوم درآمد آگهی‌های تبلیغاتی جبران می‌شود/«بنیاد مستضعفان» خیلی ما را اذیت کردند – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: تهیه‌کننده «آتش و باد» با اشاره به ادامه مراحل پس‌تولید این مجموعه همزمان با پخش قسمت‌های پایانی، تأکید کرد یک سوم هزینه آگهی‌های بازرگانی حین پخش، هزینه تولید این سریال را پوشش می‌دهد.

به گزارش سینماپرس، حسن نجاریان تهیه‌کننده سریال «آتش و باد» درباره بازخوردهای این مجموعه به مهر بیان کرد: از بازخوردهای اطرافیان، دوستان و شهرستان‌های مختلف به نظر می‌آید کار در حدی دیده شده و مورد استقبال هم بوده است.

وی ادامه داد: موتور سریال به دلیل معرفی شخصیت‌ها تا حدی دیرتر روشن شد، ولی در ادامه مردم آن را همراهی کردند. در کل به نظرم بازخوردها خوب بود ولی سطح انتظار ما بالاتر بود. یعنی با توجه به سختی‌ها و تلاش‌های فراوان انتظار داشتیم بیشتر دیده می‌شد.

این تهیه‌کننده در ادامه درباره زمان پخش که باعث شد نارضایتی‌هایی به وجود بیاورد هم عنوان کرد: ما مدتی سریال را ساعت هشت و نیم شب پخش می‌کردیم بعد در ماه رمضان ساعت هفت شد و بعد از آن دوباره ساعت تغییر کرد. چند قسمت هم به خاطر مشکلات فنی از طرف خودمان دیر پخش شد یا تکراری پخش شد.

وی اضافه کرد: از ابتدا قصدم این بود مثل سریال «حضرت یوسف» و یا «گیلدخت»، سریال ما هم هفتگی پخش شود اما دوستان نپذیرفتند و گفتند نیاز است که الان به پخش برسد. در ادامه همکاری خوبی هم در پخش پیدا شد اما مثل خود تولید کار که فراز و فرود سنگینی داشتیم در پخش هم همین فراز و فرودها وجود داشت.

نجاریان در ادامه درباره قسمت‌های باقی مانده سریال توضیح داد: تاکنون ۴۵ قسمت سریال پخش شده است و بیشتر از ۱۰ قسمت دیگر هم مانده است. فرایند پس تولید سریال همچنان ادامه دارد چون مشکلات مالی داشتیم و پس تولید را نتوانستیم به موقع انجام دهیم و زمانی که به ما بودجه رسید کار تمام نشد. الان کار موسیقی، صداگذاری و… دیگر موارد همچنان به صورت همزمان انجام می‌شود. بخش زیادی هم ویژوال افکت داشتیم که تا قسمت‌های آخر طول می‌کشد.

نجاریان درباره هزینه تولید این سریال تاریخی و اینکه آگهی‌های بازرگانی توانسته‌اند بودجه آن را بازگردانند هم عنوان کرد: ما با رقم مناسبی توانستیم سریال را تولید کنیم. درباره هزینه نمی‌توان رقمی گفت ولی حتی یک سوم از آگهی‌ها به نظرم رقم ساخت سریال را پوشش می‌دهد. یعنی فقط بخشی از تبلیغات مثلاً همان آگهی شروع سریال که این اثر را ببینید رقم قابل توجهی را پوشش می‌دهد.

وی درباره چالش‌ها نیز عنوان کرد: مشکلی که داشتیم با روابط عمومی بنیاد مستضعفان بود که خیلی ما را اذیت کردند. به دلایل مختلف می‌گفتند ماه دیگه یا چند وقت دیگر لوکیشن را می‌دهند. تاخیر مدام باعث شد هم ما فصل بهار را از دست دادیم و هم در زمستان عوامل مجبور بودند لباس‌های نازک در سرما می‌پوشیدند.
زمانی هم که لوکیشن را دادند اگرچه با تخفیف صورت گرفت اما باز هم هزینه بالایی گرفته شد.
خود کرونا هم خیلی ما را اذیت کرد، نگرانی‌هایی که عوامل داشتند آقای کریم مبارکه را از دست دادیم و کار با سختی و مشقت زیادی جلو رفت.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

برمهانی: «دی‌بی‌سی» یک گام جدی در جهاد تبیین بود/این برنامه در قالب طنز با تکیه به «متن خوب» هوشمندانه ماهیت رسانه‌های معاند را افشا کرد – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: محسن برمهانی در مراسم تجلیل از عوامل برنامه «دی‌بی‌سی» یادآور شد که این برنامه در قالب طنز به شکلی هوشمندانه، ماهیت رسانه های معاند را افشا می‌کند.

به گزارش سینماپرس، معاون سیما در ادامه سفر خود به مشهد مقدس با حضور در محل ضبط برنامه «دی‌بی‌سی» ضمن عرض دستمریزاد و خداقوت از عوامل آن تجلیل کرد.

محسن برمهانی در جمع عوامل «دی‌بی‌سی» گفت: این برنامه که پیش تر توجه افراد را در فضای مجازی به خود جلب کرده بود، به همت شبکه دو بر بستر پخش تلویزیونی هم قرار گرفت تا مخاطبان گسترده ای بیننده آن باشند.

معاون سیما با اشاره به اینکه «دی‌بی‌سی» یک گام جدی در جهاد تبیین بود، اشاره کرد: در شرایطی که ما در اوج جنگ شناختی هستیم این برنامه در قالب طنز با تکیه به متن خوب، هوشمندانه ماهیت رسانه های معاند را افشا کرد و فریضه تبیین را به سهم خود به‌انجام رساند.

وی یادآور شد: خوشبختانه پس از این برنامه، برنامه‌های دیگری در شبکه دو با این رویکرد ساخته شد و پیش رفت.

سلیم غفوری قائم‌مقام معاونت سیما نیز گفت: «دی‌بی‌سی» مصداق کار رسانه‌ای رو به جلو و آفندی در نقد رسانه‌های معاند، بوده و خوش درخشیده است. حتی بخشی که انقلابی هم نبودند از این هوشمندی و نقدی که این برنامه نسبت به رسانه‌های معاند داشت لذت می‌بردند و کار را دنبال می‌کردند.

حامد بامروت نژاد مدیر شبکه دو در ادامه عنوان کرد: محافظت و مراقبت از اثری که دیده می‌شود سخت است و باید به گونه ای طراحی داشت تا با همین قوت روی آنتن بماند و رشد کند. ان‌شاءالله با تلاش و پشتکاری که دارید کار زیبا و خلاقانه‌ای که انجام می‌دهید توسعه پیدا کند.

در پایان تهیه کننده و برخی از دست اندرکاران این برنامه ضمن اشاره به پخش ۳۶ قسمت از این مجموعه ۱۰۰ قسمتی از آنتن تلویزیون، در خصوص این تجربه کاری نکاتی را مطرح کردند.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

«جنگی بود، جنگی نبود» یک فیلم خانوادگی و مربوط به دهه ۶۰ است/فیلم صرفاً در زمان جنگ روایت می‌شود! – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: علی‌اکبر ثقفی تهیه‌کننده و کارگردان سینما قصد دارد فیلم سینمایی «جنگی بود، جنگی نبود» را با قصه‌ای خانوادگی در حال و هوای دهه ۶۰ به جشنواره فیلم فجر امسال برساند.

به گزارش سینماپرس، علی‌اکبر ثقفی تهیه‌کننده سینما که به تازگی برای فیلم سینمایی «جنگی بود، جنگی نبود» به تهیه‌کنندگی و کارگردانی خود پروانه ساخت دریافت کرده است، در گفتگو با مهر درباره این پروژه توضیح داد: این فیلم یک اثر اجتماعی و خانوادگی است که پروداکشن سنگینی خواهد داشت و به همین دلیل در حدود چهار تا پنج ماه زمان برای پیش‌تولید آن نیاز داریم.

وی درباره ارتباط نام‌گذاری فیلم با حال و هوای سال‌های جنگ تحمیلی هم گفت: این نام هم بخش «جنگی بود» دارد و هم بخش «جنگی نبود» و نمی‌توان بر اساس آن چنین قضاوتی داشت. اسم فیلم تنها یک عنوان است مانند یکی از فیلم‌های قبلی‌مان که نامش «مرگ کسب و کار من است» بود. این فیلم هم یک فیلم خانوادگی است که صرفاً اتفاقات آن در سال‌های جنگ رقم می‌خورد و مربوط به دهه ۶۰ است. فیلم صرفاً در زمان جنگ روایت می‌شود.

این کارگردان سینما درباره همکاری با دخترش فاطمه ثقفی در فرآیند نگارش فیلمنامه این پروژه هم توضیح داد: نگارش این فیلمنامه برای خانم ثقفی، بیش از یکسال زمان برد و در بخش‌هایی هم من به او کمک کردم. او که پیش‌تر در فیلم‌های قبلی هم همکاری‌هایی با ما داشت، دکترای فلسفه هنر دارد و پیش‌تر در زمینه کارهای ادبی هم تجربه‌هایی داشته است. برای فیلمنامه «جنگی بود، جنگی نبود» هم ایده‌ای داشت که با همکاری هم آن را تبدیل به یک قصه و فیلمنامه کردیم که البته بخش اصلی کارهای آن را خودش انجام داد.

وی در توضیح بیشتر درباره داستان فیلم هم گفت: فیلم درباره خانواده پرجمعیتی است که در سال‌ها جنگ با چالش‌هایی مواجه می‌شوند. در طول فیلم و همزمان با وقایع مربوط به جنگ به سرنوشت اعضای این خانواده می‌پردازیم.

ثقفی با اشاره به آغاز پیش‌تولید این فیلم تأکید کرد: این فیلم پروژه سنگینی است که فقط ۴۰ بازیگر دارد. همزمان به دنبال سرمایه‌گذار هم هستیم و امیدواریم بتوانیم فیلم را به جشنواره فیلم فجر امسال برسانیم. اگر همه شرایط مهیا شود و خدا بخواهد، ان‌شالله فیلم را به جشنواره می‌رسانیم.

مشاهده خبر از سایت منبع

برای تقویت توان نیروهای رزمنده به «هنر سینما» نیاز داریم – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: معاون علوم، تحقیقات و فناوری ستاد کل نیروهای مسلح گفت که این ستاد برای همراهی با بنیاد سینمایی فارابی از ارتقاء قابلیت‌ها و افزایش جذابیت‌های سینما به عنوان ابزار موثر فناوری نرم حمایت می‌کند.

به گزارش سینماپرس، سردار محمد مهدی نژاد نوری امروز، جمعه ۲۲ اردیبهشت در بازدید از غرفه خانه خلاق و نوآوری بنیاد سینمایی فارابی در نمایشگاه اینوتکس ۲۰۲۳ درباره اهمیت بهره گیری از فناوری در سینما گفت: سینما در مباحث شناختی و فرهنگی جامعه تاثیر زیادی دارد. بنابراین ارتقای قابلیت‌ها و افزایش جذابیت‌هایش به عنوان ابزار موثر فناوری نرم قطعا مورد حمایت و خواسته ستاد کل نیروهای مسلح نیز هست.

وی ادامه داد: همچنین برای تقویت توان نیروهای رزمنده به هنر سینما نیاز داریم. از سویی دیگر بخش عمده‌ای از این افزایش جذابیت آثار سینمایی به بهره گیری از فناوری در تولید اثر برمی‌گردد. هرچقدر این فناوری توسعه یابد، تعداد آثار فاخر تولید شده نیز افزایش خواهد یافت. در حالیکه اجرای صحنه‌های جنگی و رزمی در حالت رئال ممکن است مخاطراتی را برای سازندگان به دنبال داشته باشد.
سردار مهدی نژاد خاطر نشان کرد: از این رو در نیروهای مسلح چه در بخش کشوری و چه لشکری صحنه هایی در عملیات رزمی وجود دارد که می‌تواند با استفاده از فناوری در آثار سینمایی قابل تحقق باشد. ما می توانیم کمک حال توسعه فناوری های مشابه برای بنیاد سینمایی فارابی باشیم.

مشاهده خبر از سایت منبع

از برنامه‌های دینی کلیشه‌ای رنج می‌بردم/«محفل» نشان داد که می‌توان برنامه‌های مذهبی و معرفتی را در قالب‌های هنری جذاب و شاد تولید کرد – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: معاون سیما در دیدار با تولیت آستان قدس رضوی بر برنامه‌ریزی و تدارک ویژه صداوسیما برای ایام دهه کرامت اشاره کرد.

به گزارش سینماپرس، محسن برمهانی و اعضای شورای مدیران معاونت سیما در ادامه سفر به مشهد مقدس، با حجت‌الاسلام و المسلمین مروی تولیت آستان قدس رضوی دیدار و گفت‌وگو کردند.

حجت الاسلام والمسلمین احمد مروی در دیدار جمعی از مدیران ارشد معاونت سیما، از ساخت برنامه تلویزیونی «محفل» در ماه مبارک رمضان تقدیر و اظهار کرد: بنده همواره نسبت به این موضوع که چرا رسانه ملی برنامه‌های دینی و مذهبی را در قالب‌های هنری قرار نمی‌دهد، انتقاد داشته و از این موضوع که کلیشه‌ای‌ترین، کم هزینه‌ترین و غیرجذاب‌ترین قالب‌های تلویزیونی به برنامه‌های دینی اختصاص می‌یابد رنج می‌برده‌ام، اما «محفل» نشان داد که می‌توان برنامه‌های تلویزیونی مذهبی و معرفتی را نیز در قالب‌های هنری جذاب و شاد تولید کرد.

وی با بیان اینکه هنر از بهترین و اثرگذارترین راهکارها برای انتقال مفاهیم و آموزه‌های دینی به جامعه است، تصریح کرد: برنامه «محفل» اثبات کرد که می‌توان جذابیت و شادابی را توأمان با حفظ وزانت مذهب و معنویت در برنامه‌های تلویزیونی ایجاد کرد و امیدواریم این برنامه سرآغازی برای استفاده بیش از پیش از هنر در حوزه مسائل دینی و معرفتی باشد.

تولیت آستان قدس رضوی با اشاره به این حدیث شریف نبی مکرم اسلام(ص) که می‌فرمایند «إِنِّی تَارِکٌ فِیکُمُ الثَّقَلَیْنِ کِتَابَ اللَّهِ وَ عِتْرَتِی، همانا من دو چیز گرانبها را در میان شما باقی می‌گذارم، کتاب خدا و اهل بیتم را»، خاطرنشان کرد: در برنامه محفل موضوع «کتاب الله» مد نظر بود، اما در عرصه معرفی اهل بیت(ع) نیز باید با نگاه هنری ورود پیدا کرد.

وی همچنین از سریال «آتش و باد» تقدیر کرد و گفت: این سریال در نوع خود به خوبی و به شیوه‌ای هنرمندانه نیرنگ‌های استکبار و شیطنت‌هایشان را که دشمن را دوست و دوست را دشمن جلوه می‌دهد، به تصویر کشیده است.

حجت الاسلام والمسلمین مروی در ادامه با اشاره به کتاب ۱۵ جلدی «سرگذشت استعمار» نوشته مهدی میرکیایی، این اثر را از جمله کتاب‌های خواندنی که قابلیت ساخت فیلم و سریال اقتباسی از روی آن وجود دارد، معرفی و عنوان کرد: این کتاب با نثری روان و در پانزده جلد و بصورت کم حجم به گونه‌ای که خواننده را از مطالعه خسته نمی‌کند، نگاشته و به خوبی تاریخ جنایت بار غرب را به تصویر کشیده است؛ در عرصه چاپ و نشر کتاب‌های دینی نیز باید همین گونه با خلاقیت و نوآوری وارد شد.

تولیت آستان قدس رضوی در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه خداوند را به جهت همکاری خوبی که میان حرم مطهر و سازمان صداوسیما شکل گرفته شاکر هستیم، بیان کرد: در برنامه سازی برای مناسبت‌های مذهبی از جمله دهه کرامت باید یک هدف معرفتی دنبال شود و تنها به معرفی آیین‌ها و مراسمات مذهبی نباید بسنده کرد؛ اگر چه که پرداختن به مناسک مذهبی نیز در جای خود بسیار ارزشمند است.

وی با تأکید بر اینکه پرداختن به شعائر و مناسک بسیار لازم و خوب است اما در کنارش باید به عمق‌بخشی معرفتی نیز توجه شود، ابراز کرد: همانگونه که قرآن پاسخگوی تمام نیازهای بشر تا روز قیامت است، ائمه اطهار(ع) نیز ترجمان قرآن بوده و سیره و معارف ایشان پاسخگوی مشکلات بشریت در تمام اعصار است.

حجت الاسلام مروی گفت: اهل بیت عصمت و طهارت(ع) تجلی قرآن کریم هستند، از این رو می‌توان به تناسب نیاز و اقتضائات هر زمانه‌ای پرسش‌ها و نیازهای روز را از متن سیره زندگی آن حضرات استخراج و اجرایی کرد.

تولیت آستان قدس رضوی اظهار کرد: ساخت آثار تلویزیونی و سینمایی که صرفاً بیان زندگی نامه امام باشد به تنهایی کافی نیست، باید متناسب با اقتضائات زمان، ائمه اطهار(ع) را به جامعه معرفی کرد تا سیره، آموزه‌ها و تعالیم آن حضرات در ابعاد مختلف زندگی انسان امروز گسترش یابد.

وی افزود: چرایی نیاز جامعه به امام، کارکرد امام در جامعه امروز، پاسخ امام به نیازها و مشکلات امروز جامعه و … از موضوعاتی است که باید به آنها پرداخته شود؛ صرفاً معرفی زندگی امام در قرن دوم و سوم هجری کافی نیست باید امام را برای نیازهای امروز جامعه معرفی کرد؛ مقام امامت ائمه اطهار(ع) در طول تاریخ امتداد دارد و این امتداد را باید نشان دهیم در غیر اینصورت از ائمه اطهار(ع) جز مراسمات مذهبی چیزی باقی نخواهد ماند.

حجت الاسلام والمسلمین مروی ابراز کرد: ما در حرم مطهر رضوی مرقدداری نمی‌کنیم، بلکه معتقدیم حضرت ثامن الحجج(ع) امامی حی، حاضر و زنده هستند و به امور عالم اشراف دارند؛ ائمه اطهار(ع) راهنمایان و هدایتگرانی همواره حاضر و سرچشمه فیض بوده و هدایت باطنی و حضور زنده و مؤثر دارند.
وی ابراز کرد: در دوران حیات ظاهری ائمه اطهار(ع) مردم از وجود مقدس آن حضرات آگاهی، معرفت، امید، ایمان راسخ، شناخت معارف دینی، قدرت مقاومت و رهایی از شبهات را کسب می‌کردند، امروز نیز کارکرد آن وجودهای مقدس در جامعه باید اینگونه باشد، رسانه‌ها باید با استفاده از اقیانوس معارف اهل‌بیت(ع) و بیان سخن این حضرات در قالب‌های تازه و غیرکلیشه‌ای، به رفع مشکلات مردم و جامعه کمک کنند.

تولیت آستان قدس رضوی با بیان اینکه پیامبران نیز نوع هدایت و معجزاتشان متناسب با اقتضائات دوران خود بوده است، خاطرنشان کرد: در دوران حضرت موسی(ع) سحر و جادو رواج داشته لذا معجزه آن حضرت نیز متناسب با آن دوران بوده؛ در دوران حضرت عیسی(ع) امور پزشکی رواج داشته از این رو معجره حضرت عیسی(ع) درمان بیماری‌های غیر قابل علاج و زنده کردن مرده بوده تا حجت بر مردم تمام شود؛ در زمانه رسول گرامی اسلام(ص) و دوران جاهلیت نیز ادبیات، شعر و سخنوری رواج داشته و پروردگار متعال نیز معجزه آن حضرت را در قلم و کلام قرار داده است.

وی اضافه کرد: امروز نیز ما باید متناسب با اقتضائات زمان از اقیانوس معارف زندگی ائمه اطهار(ع) برای رفع مشکلات بهره ببریم، حضرات معصومین(ع) برای هر عصری سخن و درمان درد دارند و این وظیفه ما است که این پاسخ‌ها را از زندگی آن حضرت استخراج و متناسب با اقتضائات به جامعه معرفی کنیم.

حجت الاسلام والمسلمین مروی مدیران و دست‌اندرکاران رسانه ملی را به تولید برنامه‌های خلاقانه رسانه‌ای مرتبط با فرهنگ رضوی دعوت و تصریح کرد: جاذبه مغناطیس حرم مطهر رضوی که سالانه ۳۰ میلیون زائران را از اقصی نقاط ایران و جهان جذب این بارگاه نورانی می‌کند، پدیده‌ای بی‌نظیر بوده که تنها منحصر به جهان اسلام است، این جاذبه خود سوژه‌ای جذاب برای فعالیت‌های رسانه‌ای، هنری و مستندسازی است.

ار برنامه‌های دینی کلیشه‌ای رنج می‌بردم/ «محفل» نشان داد می‌توان برنامه‌ مذهبی جذاب ساخت

ساخت یک سریال با موضوع امام رئوف

معاون سیما در این دیدار گفت: به منظور طراحی عملیات رسانه‌ای ویژه دهه کرامت، در تهران جلسه ای با معاونان تولیت حرم حضرت معصومه(س) داشتیم و همچنین با مجموعه‌های فعال مردم نهاد و دیگر دستگاه های فرهنگی که فعالیت‌های میدانی را طراحی می‌کنند تبادل‌نظر کردیم.

وی افزود: حال این افتخار را هم پیدا کردیم تا در جوار امام رضا(ع) و کسب اجازه از ایشان خدمت شما و همکاران‌ رسانه‌ای تولیت باشیم و گزارشی از این اقدامات ارائه کنیم.

معاون سیما با بیان اینکه خوشبختانه میانِ شبکه‌های تلویزیونی و معاونت ارتباطات آستان قدس رضوی تعامل خوبی از جمله تولید آثار کوتاه نمایشی، برقرار شده است گفت: به دلیل علاقه‌مندی مردم به ساختار نمایشی، می‌توانیم در تعامل با آستان قدس ساخت یک سریال با موضوع امام رئوف را در دستور کار قرار دهیم.

برمهانی با اشاره به طراحی یک پویش بزرگ کشوری در دهه کرامت افزود: ان‌شاءالله پویش بزرگ خواهر و برادری را به مناسبت این دهه را در دستور کار داریم و به دنبال آن به استقبال یک تجمع عظیم در تهران با حضور خواهر و برادرها برویم.

معاون سیما بر روی این نکته تأکید کرد که موضوع خواهر برادری با توجه به اصل غیرت‌ورزی و تقویت نهاد خانواده، فصل مشترک و محوری برنامه‌های رسانه‌ای رسانه ملّی خواهد بود.

آستان قدس رضوی و رسانه ملی هیچگاه ۲ مجموعه مجزا نبوده‌اند

در این دیدار نیز محسن هوشمند، رئیس مرکز ارتباطات و رسانه آستان قدس رضوی ضمن ارائه گزارشی از عملکرد مجموعه متبوع خود، از همکاری‌های رسانه ملی با آستان قدس رضوی تقدیر و تصریح کرد: در تعامل و همکاری با رسانه ملی هیچگاه این احساس را نداشته‌ایم که آستان قدس رضوی و رسانه ملی دو مجموعه مجزا بوده و همکاری و تعاملات بسیاری مؤثری بین این دو نهاد برقرار است.
هوشمند همچین از رویکرد جدید رسانه ملی در عمق بخشی به محتوا و استفاده خلاقانه از قالب‌های هنری در برنامه سازی‌های معارفی تقدیر کرد.

در این جلسه، محمدحسین کشکولی مدیر شبکه قرآن و دبیر شورای معارف سیما به تنوع برنامه‌سازی در دهه کرامت اشاره کرد و گفت: در کنار تنوع و بالا بردن کیفیت، حتماً ابعاد بینشی و مواجهه با انواع مخاطب چه کودک و نوجوان و چه طیف بزرگسال را درنظر گرفته ایم.

مهدی نقویان رییس مرکز سیما هم در این نشست با بیان اینکه در تولیدات جدید به مقوله مهم زیارت و اثرات آن به صورت مستقیم و غیر مستقیم پرداخته خواهد شد، گفت: آمادگی داریم با تشکیل کارگروهی مشترک با آستان، نگارش فیلمنامه سریال با موضوع امام رضا(ع) را آغاز کنیم.

علی فروغی مدیر شبکه سه سیما درباره تأثیرات خوب برنامه «محفل» گفت: به لطف خدا و عظمت قرآن، به دنبال جذابیت‌هایی که این برنامه برای خانواده‌ها داشته، مراجعات نوجوانان و جوانان به مؤسسات قرآنی افزایش یافته است.

پیش از این، نشست مشترک شورای مدیران سیما با معاونت ارتباطات آستان قدس رضوی انجام شد و میثم مرادی بیناباج مدیر شبکه یک سیما که مسئولیت کمیته دهه کرامت را برعهده دارد گزارشی از برنامه‌های این کمیته و شبکه‌های سیما در این ایام ارائه داد.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

نماهنگ «مَرد» منتشر شد/ برای انسانی که مردانگی را صرف کرد


مرکز موسیقی حوزه هنری سازمان تبلیغات اسلامی با ادای احترام به روح شهید الداغی نماهنگ «مرد» را به آهنگسازی پدرام جواد زاده منتشر کرد.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

حسین زمان به خانه ابدی بدرقه شد/ «هنر» برایش سرگرمی نبود


مراسم تشییع پیکرمرحوم حسین زمان از خوانندگان موسیقی پاپ روز جمعه بیست و دوم اردیبهشت ماه در قطعه هنرمندان بهشت زهرا برگزار شد.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

چگونه حضور تهیه‌کنندگان مورد اعتماد سیما منجر به صدور مجوز برای سریال‌های هنجارشکن و پُر از شوخی‌های جنسی می‌گردد؟! – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: این مجموعه در ظرفی کاملا کمدی و با ظرافت بسیار خاصی، قمار را تفریح مفرح این خانواده تصویر می‌کنند و نقاط عطف این سریال استفاده مکرر از شوخی دوپهلوی جنسی دو پهلو است.

به گزارش سینماپرس، انتشار هفتگی سریال «نیوکمپ» به کارگردانی «منوچهر هادی» و تهیه‌کنندگی «زینب تقوایی» از روز یکشنبه ۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۲ آغاز شد. نخستین مسئله کنجکاوی‌برانگیز درباره نیوکمپ ترکیب مولفان، «بابک کایدان» در مقام نویسنده و «منوچهرهادی» به عنوان کارگردان است.

این ترکیب دونفره، در خلق شوخی‌های جنسی چند پهلو در آثارشان با ساخت فیلم «رحمان ۱۴۰۰» در ردیف سینماگران پیشرو در خلق ابتذال قرار می‌گیرند. ویدئوی زیر بخشی از نحوه ارائه شوخی‌های جنسی _کمدی دوپهلویی است که در نخستین قسمت سریال نیوکمپ در موارد متعددی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

 استراتژی تازه فیلیمو در دوران بی‌اعتباری ساترا/ عادی سازی قمار و شوخی‌های جنسی در نیوکمپ

با دیدن همین میزان از شوخی‌های دوپهلوی جنسی می‌توان پیش‌بینی کرد، در شرایطی که فیلیمو سریال‌هایش را بدون دریافت پروانه ساخت و نمایش تولید می‌کند، با نمونه‌ای مشابه رحمان ۱۴۰۰ مواجه خواهیم بود.

شوخی جنسی چاشنی تطهیر قمار می‌شود

روایت قسمت نخستین سریال به خانواده‌ای علاقه‌مند به فوتبال و شرط‌بندی و قمارمی‌پردازد. پدر خانواده از طریق سایت‌های قمار، روی مساوی کردن ایران در مسابقه با آرژانتین در جام جهانی ۲۰۱۴ شرط بندی کرده است.

تا دقیقه ۹۰ اعضای این خانواده سرخوشانه بازی را دنبال می‌کنند تا اینکه لیونل مسی در دقایق پایانی در دقیقه ۹۱ بازی گلی را وارد دروازه تیم ملی ایران می کند همزمان با گل لیونل مسی به ایران در دقایق پایانی پدربزرگ این خانواده، مظفر سرچشمه (اکبر عبدی) سکته کرده و از دنیا می‌رود.

 استراتژی تازه فیلیمو در دوران بی‌اعتباری ساترا/ عادی سازی قمار و شوخی‌های جنسی در نیوکمپ

استراتژی تازه فیلیمو در برهوت بی‌اعتباری ساترا

استراتژی فیلیمو در شرایطی که این روزها بدون اخذ مجوز می‌تواند سریال‌هایش را تولید و توزیع کند تولید هنجارشکنی برای مورد توجه قرار گرفتن است.

به صورت طبیعی وقتی قمار و شرط‌بندی در بستر یک مجموعه کمدی در افکار عمومی تلطیف شود، این مجموعه قطعا با انتقادات فراوانی از سوی رسانه‌ها مواجه خواهد شد و زمینه‌های انتقاد و گاهی تهاجم در فضای مجازی افزایش پیدا می‌کند.

فیلیمو از این موج انتقادی و هجمه‌های مجازی به عنوان دستاویزی تبلیغاتی استفاده می‌کند. سریال سقوط با چاشنی محتوایی ضد امنیتی، سریال «رهایم کن» با هدف ساختار شکنی در روابط چند ضلعی و سریال «نیوکمپ» با شوخی‌های جنسی متعدد و قبح شکنی از مفهوم شرط‌بندی می‌تواند این فضای اعتراضی- انتقادی را تشدید کند.

 استراتژی تازه فیلیمو در دوران بی‌اعتباری ساترا/ عادی سازی قمار و شوخی‌های جنسی در نیوکمپ

چرا منوچهر هادی و بابک کایدان عهده دار ساخت این سریال شدند؟

در واقع سریال نیوکمپ را قرار بود افرادی دیگری به نگارش درآورده و اما زوج منوچهر هادی – بابک کایدان می‌توانند با اتکا به هنجارشکنی زمینه‌های انتقادی را نسبت به محتوای اثر تشدید کنند و راهبرد اصلی احتمالی را پیش ببرند.

منوچهر هادی در استفاده از شوخی‌هایی جنسی در آثارش به چنان بی‌پروایی رسیده که می‌گوید: فیلم رحمان ۱۴۰۰ شوخی جنسی داشت. نقدها را خواندم، کامنت داشتم که با زن و بچه فیلم را دیدیم و وسط فیلم از سالن بیرون آمدیم. قبول دارم یک صحنه‌هایی اشتباه بود. اشتباه این بود که ارشاد باید محدودیت سنی تعیین می‌کرد. شوخی جنسی در کمدی خیلی مهم است. شوخی با مذهب، سیاست و… مهم است. به نظر شما کمدی به چه چیزی گفته می‌شود؟

هادی اعتراف می‌کند که مولف شوخی‌های جنسی رحمان ۱۴۰۰ است اما وزارت ارشاد مقصر است، چون از محدودیت سنی چشم پوشی کرده و او در همین گفت‌وگو این استفاده از این شوخی‌ها را در کمدی از الزامات اثر می‌داند.

 استراتژی تازه فیلیمو در دوران بی‌اعتباری ساترا/ عادی سازی قمار و شوخی‌های جنسی در نیوکمپ

چرا کارگردان علاقه‌مند به شوخی‌های جنسی برای ساخت این سریال انتخاب شد؟

جستجوها درباره چرایی انتخاب کایدان – هادی برای ساخت سریال را بررسی روند طراحی شده احتمالی را آشکار می‌کند طرح اولیه این سریال متعلق به بهرام افشاری است و قرار بود که او و فیلمنامه‌نویس دیگری به صورت مشترک این سریال را به نگارش درآورند و کارگردانی این مجموعه را کمال تبریزی بر عهده گیرد.

 استراتژی تازه فیلیمو در دوران بی‌اعتباری ساترا/ عادی سازی قمار و شوخی‌های جنسی در نیوکمپ

در آنزمان فیلیمویی‌ها الزامات قانونی برای ساخت این سریال را رعایت می‌کردند و ساترا به این مجموعه مجوز نداد. در دوره جدید که فیلیمو بدون دریافت پروانه ساخت فعالیت می‌کند تیم کایدان – هادی برای ساخت این سریال انتخاب شدند و پروژه ساخت این سریال به جریان افتاد.

با توجه به اینکه محتوای سریال طنز است، این مجموعه در ظرفی کاملا کمدی و با ظرافت بسیار خاصی، قمار را تفریح مفرح این خانواده تصویر می‌کنند و نقاط عطف این سریال استفاده مکرر از شوخی دوپهلوی جنسی دو پهلو است.

چرا زینب تقوایی برای تهیه‌کنندگی این سریال انتخاب شد؟

فیلیمو به دلیل آنکه برای ساخت آثارش مجوزی دریافت نمی‌کند، با منع همکاری با دستگاه‌های دولتی مواجه است. برای عبور از این بحران، تهیه‌کنندگانی که را انتخاب می‌کند که بواسطه همکاری با تلویزیون شناخته شده‌اند تا از رانت روابط آنان با ارگان‌های دولتی استفاده کند.

زینب تقوایی که تا پیش از همکاری با فیلیمو در این سریال، با پوششی متفاوت در محافل عمومی حاضر می‌شد و علی‌القاعده تلاش می‌کرد در لیست تهیه‌کنندگان موجه سیما قرار گیرد ناگهان عطای همکاری با تلویزیون را به دلیل شرایط انسداد فعلی به لقایش واگذار کرد و تهیه‌کنندگی این اثر را برعهده گرفت.

 استراتژی تازه فیلیمو در دوران بی‌اعتباری ساترا/ عادی سازی قمار و شوخی‌های جنسی در نیوکمپ

البته یک روایت تصدیق نشده وجود دارد که او تهیه‌کننده جانشین است و این سریال متعلق به تهیه‌کننده‌ای ممنوع الکار پرحاشیه سال‌های اخیر مرتبط است. نام مهدی بدرلو که درتیتراژ درج شده به این شائبه‌ها دامن می‌زند. بدرلو تا مدتی قبل به عنوان مدیرتولید در دفتر این تهیه‌کننده مستقر بود و فعالیت می‌کرد.

تقوایی از سال ۱۳۸۵ و از ۲۲ سالگی این فرصت برایش فراهم شد که در مجموعه‌های مختلف تلویزیونی به عنوان تهیه‌کننده و برنامه ساز فعالیت کند. فرصتی که برای کمتر شهروندی فراهم می‌شود و ناگهان به صورت جهشی تولید سریال‌های تلویزیونی به او سپرده شد و تا تا سال‌های متوالی از تهیه‌کنندگان مورد اعتماد سیما بود.

مهمترین نکته‌ای که در بررسی متن و فرامتن این سریال مورد توجه قرار می‌گیرد این است که محتوای این سریال با رویکردهای گذشته، اظهارات و روند فعالیت‌های تقوایی سنخیتی ندارد.

*مشرق

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

مراسم خاکسپاری حسین زمان


مراسم خاکسپاری حسین زمان

مشاهده خبر از سایت منبع

سامانه خرید از کتاب‌فروشی‌ها در طول سال فعال است و محدودیت زمانی برای ارئه کتاب وجود ندارد – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: به گفته رئیس سی‌وچهارمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران محدودیت زمانی که برای ارائه کتاب در سایت و مصلای امام خمینی(ره) در نظر گرفته شده است، در سامانه خرید از کتاب‌فروشی‌ها وجود ندارد.

به گزارش سینماپرس، سی‌وچهارمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران همانند دوره قبل به شکل مجازی و حضوری برگزار می‌شود. در یکی از تبصره‌های ضوابط حضور ناشران داخلی در سی‌وچهارمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران نوشته شده است: سال مبنای عرضه کتاب برای فروش در شکل فیزیکی کتاب های منتشر شده سال ۱۳۹۸ به بعد و در شکل مجازی کتاب‌های منتشر شده سال ۱۳۹۲ به بعد است.

این در حالی است که ناشرانی که در این نمایشگاه فعالیت می‌کنند، درخواست تجدید نظر در این تبصره از آیین‌نامه نمایشگاه کتاب را دارند، چراکه بسیاری از عناوین ارزشمند ناشران پیش از سال ۱۳۹۲ منتشر شده است و ناشران نمی‌توانند نیاز مخاطبان به این کتاب‌ها را در نمایشگاه مجازی کتاب رفع کنند.

رئیس سی‌وچهارمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران در توضیح کتاب‌هایی که می‌تواند در نمایشگاه حضوری و مجازی کتاب عرضه شود به ایرنا توضیح داد: در آیین‌نامه مشخص شده است که ناشران می‌توانند کتاب‌های چهار سال گذشته خود را در نمایشگاه حضوری بفروشند و در بخش مجازی کتاب‌هایی که در ۱۰ سال گذشته منتشر شده است امکان فروش دارند. بحثی بود که این دو بازه زمانی که درنظر گرفته شده است، یکسان شوند تا اختلاف وجود نداشته باشد. اما مذاکرات هنوز به نتیجه نرسیده است.

کتاب‌هایی که به قیمت کاغذ باطله فروخته می‌شود

شرایط نگهداری کتاب‌های قدیمی برای ناشران دشوارتر از گذشته شده است، زیرا هزینه انبار و نگهداری کتاب بالا رفته است. مدیر انتشارات دارالکتاب الاسلامیه به ایرنا گفت: اطلاع دارم که تعدادی از ناشران به دلیل بالا بودن هزینه نگهداری از کتاب مجبور به این کار شدند. همچنین ممکن است مدیر یک نشر فوت کند و ورثه بخواهند آن کتاب‌ها را به پول تبدیل کنند و اگر نتوانند بفروشند خیلی از مسائل پیش می‌آید.

مرتضی آخوندی با بیان اینکه فروش کتاب در بخش مجازی نمایشگاه می‌تواند تاثیرگذار باشد، توضیح داد: اگر محدودیت زمانی را از بخش مجازی نمایشگاه کتاب بردارند، فعالیت این بخش می‌تواند بسیار موثر باشد زیرا کتاب‌های بسیار خوبی هستند که سال‌ها پیش چاپ شدند و در گروه کتاب‌های مرجع هستند.

یاسر احمدوند با ارائه این پیشنهاد که ناشران و کتاب‌فروشان می‌توانند کتاب‌های خود را در سامانه خرید از کتاب‌فروشی‌ها ارائه کنند، توضیح داد: سامانه خرید از کتاب‌فروشی‌ها در طول سال فعال است و محدودیت زمانی برای ارئه کتاب وجود ندارد، کتاب‌فروشان می‌توانند همه کتاب‌هایی را که بعد از انقلاب منتشر شده و مجوز دارد در این سامانه به فروش برسانند.

این گفته رئیس سی‌وچهارمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران در حالی است که هزینه پست کتاب از سراسر کشور برای مخاطبان بخش مجازی سی‌وچهارمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران رایگان است و مخاطبان سامانه خرید از کتاب‌فروشی‌ها باید هزینه هشت هزار تومانی را برای پست پرداخت کنند.

مشاهده خبر از سایت منبع