مراسم تشییع پیکر «حسین زمان» آغاز شد
مراسم تشییع پیکر حسین زمان ـ خواننده موسیقی پاپ ـ صبح جمعه (۲۲ اردیبهشت ماه) در قطعه هنرمندان بهشت زهرا (س) در حال برگزاری است.
مراسم تشییع پیکر حسین زمان ـ خواننده موسیقی پاپ ـ صبح جمعه (۲۲ اردیبهشت ماه) در قطعه هنرمندان بهشت زهرا (س) در حال برگزاری است.
سی و چهارمین نمایشگاه بینالمللی کتاب تهران از روز چهارشنبه ۲۰ اردیبهشت با حضور پرشور ناشران داخلی و خارجی در مصلی امام خمینی (ره) فعالیت خود را به مدت ۱۰ روز آغاز کرده است.
گروههای برنامهسازِ تلویزیونی و رادیویی همچون سنوات قبل در نمایشگاه حضور دارند و به اجرای برنامههای مختلف میپردازند.
شبکه نسیم تدارک ویژهای دیده و قرار است روز جمعه ۲۲ اردیبهشت به صورت زنده «کودک شو» را از محل نمایشگاه کتاب روی آنتن ببرد.
در واقع پژمان بازغی و برنامه «کودکشو»، در نمایشگاه کتاب میزبان بچهها و خانوادههایشان خواهند بود.
این برنامه ساعت ۱۷ در صحن اصلی مصلی امام خمینی (ره) برگزار میشود.
قرار است برنامههای مختلفی از جمله حضور خوانندگانی همچون رضا صنعتگر، بابک افرا، گروههای سرود، کمدینهای شبکه نسیم و برنامه شاد و مهیج دیگری را اجرا کنند.
گفتنی است این ویژه برنامه تحت عنوان جشن کتاب «کودک شو» روی آنتن خواهد رفت.
اینروزها عمارت هنرمند، نمایشگاهی از نقاشیهای حمیدرضا عبدیزدان را میزبانی میکند که با انتخاب عنوان «حال خوبم آرزوست» در پی تزریق حال خوب به مخاطبان است.
علیاکبر ثقفی تهیهکننده سینما که به تازگی برای فیلم سینمایی «جنگی بود، جنگی نبود» به تهیهکنندگی و کارگردانی خود پروانه ساخت دریافت کرده است، در گفتگو با خبرنگار مهر درباره این پروژه توضیح داد: این فیلم یک اثر اجتماعی و خانوادگی است که پروداکشن سنگینی خواهد داشت و به همین دلیل در حدود چهار تا پنج ماه زمان برای پیشتولید آن نیاز داریم.
وی درباره ارتباط نامگذاری فیلم با حال و هوای سالهای جنگ تحمیلی هم گفت: این نام هم بخش «جنگی بود» دارد و هم بخش «جنگی نبود» و نمیتوان بر اساس آن چنین قضاوتی داشت. اسم فیلم تنها یک عنوان است مانند یکی از فیلمهای قبلیمان که نامش «مرگ کسب و کار من است» بود. این فیلم هم یک فیلم خانوادگی است که صرفاً اتفاقات آن در سالهای جنگ رقم میخورد و مربوط به دهه ۶۰ است. فیلم صرفاً در زمان جنگ روایت میشود.
این کارگردان سینما درباره همکاری با دخترش فاطمه ثقفی در فرآیند نگارش فیلمنامه این پروژه هم توضیح داد: نگارش این فیلمنامه برای خانم ثقفی، بیش از یکسال زمان برد و در بخشهایی هم من به او کمک کردم. او که پیشتر در فیلمهای قبلی هم همکاریهایی با ما داشت، دکترای فلسفه هنر دارد و پیشتر در زمینه کارهای ادبی هم تجربههایی داشته است. برای فیلمنامه «جنگی بود، جنگی نبود» هم ایدهای داشت که با همکاری هم آن را تبدیل به یک قصه و فیلمنامه کردیم که البته بخش اصلی کارهای آن را خودش انجام داد.
وی در توضیح بیشتر درباره داستان فیلم هم گفت: فیلم درباره خانواده پرجمعیتی است که در سالها جنگ با چالشهایی مواجه میشوند. در طول فیلم و همزمان با وقایع مربوط به جنگ به سرنوشت اعضای این خانواده میپردازیم.
ثقفی با اشاره به آغاز پیشتولید این فیلم تأکید کرد: این فیلم پروژه سنگینی است که فقط ۴۰ بازیگر دارد. همزمان به دنبال سرمایهگذار هم هستیم و امیدواریم بتوانیم فیلم را به جشنواره فیلم فجر امسال برسانیم. اگر همه شرایط مهیا شود و خدا بخواهد، انشالله فیلم را به جشنواره میرسانیم.
به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از روابط عمومی پلتفرم، این فیلم به روایت بخشی از زندگی شهید محمد بروجردی در کردستان و شیوه فرماندهی منحصر به فرد او در اتحاد مردم و رفع شرایط بحران پرداختهاست که در سال ۱۳۵۸ با آغاز ناآرامیها در کردستان توسط احزاب کومله و دموکرات، محمد بروجردی از طرف امام (ره) مأموریت مییابد تا بهعنوان فرمانده سپاه کردستان وضعیت را به حالت عادی بازگرداند.
بابک حمیدیان، پردیس پورعابدینی، رحیم نوروزی، حسام محمودی، مهران احمدی و فرهاد قائمیان در این فیلم به ایفای نقش پرداختهاند.
فیلم سینمایی غریب به کارگردانی محمدحسین لطیفی و نویسندگی و تهیهکنندگی حامد عنقا از چهارشنبه ۲۰ اردیبهشت به صورت اختصاصی در پلتفرم فیلیمو اکران خواهد شد.
این فیلم در چهل و یکمین دوره از جشنواره فیلم فجر در بخشهای مختلف: طراحی صحنه، چهرهپردازی، جلوههای ویژه میدانی موفق به دریافت سیمرغ شد. همچنین سیمرغ بهترین نقش اول زن جشنواره نیز به بازیگر این فیلم اختصاص یافت.
جایزه ویژه هیئت داوران در بخش مقاومت بینالملل و بهترین فیلم از نگاه ملی نیز به غریب تعلق گرفت.
«غریب» در هفدهمین جشنواره فیلم مقاومت نیز به عنوان بهترین فیلم، انتخاب شد.
به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از روابط عمومی حوزه هنری، اولین «پاتوق هنر» سال ۱۴۰۲ چهارشنبه ۲۰ اردیبهشت ماه در سالن سوره حوزه هنری برگزار میشود.
رویداد «پاتوق هنر» محفلی برای دورهمی اصحاب هنر، فرهنگ و رسانه است که این رویداد از سال ۱۴۰۰ در حال برگزاری است و صاحبنظران و هنرمندان در هر برنامه حول محور موضوعی خاص و پس از عرضه یکی از آثار هنری، به تحلیل، نقد و بررسی موضوع میپردازند.
در راستای این رویداد اهدافی همچون کارگاه انتقال تجربه و کارگاه نقد و بررسی در نظر گرفته شده است.
بناست در اولین «پاتوق هنر» سال ۱۴۰۲ مرتضی سرهنگی، استاد نگارش خاطرات جنگ به موضوع اقتباس بپردازد.
سرهنگی نقشی مهمی در مورد حضور زنان در ادبیات دفاع مقدس دارد و بر این باور است که با ورود زنان به عرصه خاطرهنگاری، صدای جنگ بلندتر شنیده خواهد شد.
فیلم «دسته دختران» اقتباسی از ۳ کتاب در حوزه ادبیات پایداری است. این فیلم روایتی از حضور پرصلابت زنان در روزهای ابتدایی جنگ در حماسه خرمشهر است.
ساجی، فوزیه و صباح از شخصیتهای اصلی فیلم در این برنامه حضور دارند و روایت خود را از واقعیت ارائه میدهند.
در گفتوگو با باشگاه خبرنگاران جوان مطرح شد؛
امیر بیشه، تهیهکننده برنامه «صباشگاه» رادیو صبا درباره این برنامه که با محوریت شرکتهای دانشبنیان در عرصه بازیسازی است گفت: «صباشگاه» باشگاه مهارت رادیو صباست که در فصل اول به بازیهای رایانهای میپردازیم. یعنی علاوهبر گیمرها و بازیکنندهها به بازیسازها میپردازیم.
بیشه ادامه داد: محوریت اصلی «صباشگاه» که در زیر لایههای برنامه وجود دارد، توان داخلی شرکتهای دانشبنیان در عرصه بازیهای رایانهای و تلفن همراه است. ما میخواهیم بدانیم این قشر چه مشکلاتی دارد و کشور ما در عرصه بازیهای رایانهای در چه رتبهای قرار دارد.
تهیهکننده برنامه «صباشگاه» رادیو صبا افزود: در این برنامه به مشکلات این صنعت و پیشرفتهایی که میتوانیم به دست بیاوریم، صحبت خواهد شد. این برنامه بیشتر مستند رادیویی است که ما به محل کسبوکار گیمرها یا بازیساز میرویم. بیشتر این افراد مشاغل مرتبط با بازی یا مشاغل غیر مرتبط دارند. به عنوان مثال، چندتا از بازیسازها شغل اصلیشان بازیسازی بود. بقیه خبرنگار یا تدوینگر یا انیمیشنساز بودند که در کنار کار اصلیشان گیمر یا بازیساز شدند.
به گفته وی، مسیر بازیسازی مسیر سختی است. این رشته هزینههای زیادی را میطلبد. به همین دلیل کسی که میخواهد بازیساز شود، باید برای روزمره خود زمان بگذارد، تا درآمدی را بهدست آورد. چراکه مدت زمان ساخت بازی و فروش آن طولانی است. بیشتر این قشر شغل دیگری دارند که درآمد اصلیشان را خرج بازیسازی یا بازی کردن میکنند.
بیشه با بیان اینکه این برنامه اطلاعات عمومی تاریخ بازی را در اختیار مخاطب میگذارد، بیان کرد: علاوهبر اینکه گفتگوها با محوریت بازی و سرگرمی است، در بخش جذاب برنامه با عنوان «چی به تو میرسه؟» با گیمرها و بازیسازها صحبت میکنیم که آیا واقعاً بازی کردن پیامدهای منفی دارد؟ ما طبق نظر کارشناسان این مطلب را میگوییم که الزاماً هر بازی که کودک، نوجوان و جوان انجام دهد، تاثیرات منفی در روحیات نمیگذارد.
برنامه «صباشگاه» پنجشنبه و جمعهها از ساعت ۱۳:۳۰ تا ۱۴ روی آنتن رادیو صبا میرود. این برنامه به تهیهکنندگی امیر بیشه و اجرای علی زمانی است که قسمت اول آن ۱۴ اردیبهشت پخش شد.
موسیقی تیتراژ ابتدایی و انتهایی فصل سوم از سریال تلویزیونی «ستایش» با خوانندگی اشکان کمانگری و شهاب مظفری از جمله تیتراژهای معروف سیما طی سالهای گذشته به حساب میآید.
به گزارش خبرنگار مهر، فیلم کوتاه «زنده باد» به کارگردانی اعظم شاهدوست به سیزدهمین جشنواره بینالمللی فیلم «نوری بر جهان» کشور روسیه راه یافت.
از بین ۳۴۷۰ فیلم ارسالی به این جشنواره تعداد ۱۲۴ فیلم به فینال بخشهای مختلف جشنواره راه یافت که در بخش اجتماعی فیلم «زنده باد» یکی از ۹ فیلم پذیرفته شده است.
فیلمهای راه یافته به بخش مسابقه این جشنواره از ۴ تا ۸ آگوست برابر با ۱۳ تا ۱۷ مردادماه در کشور روسیه در معرض دید عموم قرار میگیرد.
فیلم کوتاه «زنده باد» روایتگر مردی است که برای گذران زندگی، در حال جمع آوری زبالههای بازیافتی از کنار خیابانها و معابر است. او در بین زبالههای اطراف زندان شهر یک طناب دار پیدا کرده و وارد چالش میشود.
سایر عوامل این فیلم عبارتند از کارگردان: اعظم شاهدوست نوقابی، نویسنده: محمد برادران، بازیگران: محمد افشاری، رها ایوب زاده، ناهید نخعی، تصویر و تدوین: بهزاد برادران، دستیار تصویر: حمیده صفری، صدا: بهجت داوودی، دستیار کارگردان: عفت عجم، منشی صحنه: مهسا رمضانی، عکاس: مصطفی کارگر، پوستر: مرتضی کاخکی، تهیه کننده: انجمن سینمای جوانان ایران دفتر گناباد.
آرزو ارزانش کارگردان فیلم سینمایی «آهنگ دونفره» که این روزها در حال اکران در سینماهای کشور است، در گفتگو با خبرنگار مهر درباره شرایط استقبال از این فیلم سینمایی گفت: واقعیت این است که از وضعیت اکران فیلم در شرایط فعلی راضی نیستم چرا که سانسهای مناسبی در اختیار فیلم ما قرار ندارد و در واقع سانسهای مرده به فیلم ما رسیده، «آهنگ دونفره» یک فیلم کمدی است اما سانسهایی مانند ۱۱ صبح و یک بعدازظهر را به آن اختصاص دادهاند، در حالی که مخاطبان یک فیلم کمدی که میخواهند برای تفریح به سینما بروند، در این ساعتها مشغول کار و تحصیل و امور جاری زندگی هستند و معمولاً از ساعت ۷ بعدازظهر به بعد به سینما میروند.
وی ادامه داد: ما در این زمینه اعتراض و پیگیری هم کردهایم و برخی از این سینماها وعده اصلاح سانسبندی را دادهاند اما در حال حاضر بیش از دو هفته از آغاز اکران فیلم گذشته و تنها برخی سینماها این مورد را اصلاح کردهاند. ما هم طبق قاعده زمان محدودی برای اکران فیلم داریم و ایکاش در همین فرصت میتوانستیم سانسهای مناسب در اختیار داشته باشیم.
تبلیغ ماهوارهای فیلم ما از فیلمهای دیگر کمتر است
کارگردان «آهنگ دونفره» درباره میزان رضایت از فروش این فیلم هم گفت: فروش فیلم نسبت به مدت اکرانش بد نبوده است. بالاخره فیلمی که اکران میشود نیاز به تبلیغات دارد. بخشی از آن به تبلیغ دهان به دهان مردم مربوط میشود و بخشی هم مربوط به تبلیغات تلویزیونی میشود که متأسفانه در تلویزیون به دلیل فضای موسیقایی فیلم، اجازه تبلیغ این نوع فیلمها وجود ندارد. اما کاش از فیلمهای مستقل و فیلمسازان زن مستقل حمایت بیشتری انجام شود. به همین دلیل هم ما اساساً در این زمینه اقدامی نکردیم.
قطعات موسیقایی فیلم از مرکز موسیقی مجوز دارد
وی درباره حساسیتهای وزارت ارشاد برای صدور پروانه نمایش «آهنگ دونفره» هم گفت: فیلمنامه این فیلم را بابک کایدان نوشتهاند و از آنجایی که سالهای برای تلویزیون، سینما و نمایش خانگی کارهایی را نوشته است، حساسیتها و ممیزیها را بهخوبی میشناخت و به همین دلیل از ابتدا تلاش کردند بهگونهای فیلمنامه را بنویسند که ما برای دریافت مجوز نمایش دچار مشکل نشویم. به همین دلیل هم نسخه نهایی فیلم خیلی دچار ممیزی نشد.
ارزانش ادامه داد: همه قطعات موسیقایی فیلم، از مرکز موسیقی مجوز دریافت کرده است و تمام کلیپها و کنسرتهای داخل فیلم با مجوز است. حتی فرزاد فرزین دو ترانه جدید برای این فیلم نوشت که برای آنها هم از مرکز موسیقی مجوز گرفتیم و بعد شروع به کار کردیم.
گلزار، رادان و فروتن تکآهنگ خواندهاند اما خواننده نیستند
کارگردان «آهنگ دونفره» درباره تکرار استفاده از فرزاد فرزین بهعنوان بازیگر نقش یک خواننده در این فیلم که پیشتر در یک سریال شبکه نمایش خانگی هم تجربه شده بود، توضیح داد: فیلمنامه ما درباره زندگی خوانندهای است که صدایش دچار مشکلی میشود و مجبور است از بدل استفاده کند. ما در سینمای ایران بازیگر-خواننده نداریم و تنها چند بازیگر، تکآهنگهایی خواندهاند. بازیگرانی مانند محمدرضا گلزار، محمدرضا فروتن، بهرام رادان و امثال آنها تکآهنگهایی خواندهاند اما واقعیت این است که خواننده نیستند و استفاده از فردی که سالها در عرصه خوانندگی فعالیت حرفهای داشته برای این نقش میتوانست باورپذیرتر باشد. باید سراغ خوانندهای میرفتیم که بازیگری را هم تجربه کرده باشد که فرزاد فرزین گزینه مناسبی بود.
به محمدرضا گلزار فکر کرده بودیم اما دستمزدش بالا بود و از آنجایی که «آهنگ دونفره» یک فیلم مستقل و بدون بودجه دولتی بود، این مبلغ برایمان بالا بود. سال ۹۹ پیشنهاد بازی در این فیلم را به آقای گلزار دادیم که به دلیل دستمزد بالا منصرف شدیم وی ادامه داد: فرزاد فرزین در کنار بازی در فیلم، در بخشهای موسیقایی فیلم هم مشورتهایی به من میداد. حتی درباره ریزهکاریهایی مانند رژیم خاص یک خواننده پیش از برگزاری کنسرت، نکاتی را گفت که در فیلمنامه لحاظ کردیم. درباره جزئیاتی از این دست را تنها کسی که سابقه برگزاری کنسرت داشته است، میتواند به شما مشورت دهد.
ارزانش درباره گزینههای دیگری که برای این نقش مدنظر داشتهاند هم گفت: به محمدرضا گلزار فکر کرده بودیم اما دستمزدش بالا بود و از آنجایی که «آهنگ دونفره» یک فیلم مستقل و بدون بودجه دولتی بود، این مبلغ برایمان بالا بود. سال ۹۹ پیشنهاد بازی در این فیلم را به آقای گلزار دادیم که به دلیل دستمزد بالا منصرف شدیم. ما به خوانندههای دیگری که برای مردم شناخته شده بودند اما جلوی دوربین نرفته بودند هم فکر کردیم. به خوانندههایی مثل آرش عدلپرور و امیر مقاره هم فکر کرده بودیم که آن زمان هنوز در فیلم و یا سریالی بازی نکرده بودند. آن زمان فرزاد فرزین در ایران نبود، بعدها که آمد پیشنهاد را مطرح کردیم و به توافق رسیدیم.
این کارگردان سینما در ادامه گفت: «آهنگ دونفره» یک کمدی صرف نیست و قرار نیست صرفاً شما را بخنداند. معتقدم فیلم در همان مقطعی که ساخته میشود باید اکران شود. فیلم ما تقریباً دو سال بعد از ساخت دارد اکران میشود. گذشت زمان ممکن است از تازگی هر فیلمی کم کند اما «آهنگ دونفره» یک فیلم اعتراضی نیست که مثلاً با از بین رفتن سوژه اعتراض، موضوعیت خود را از دست بدهد. فیلم صرفاً نگاهی انسانی به یک رابطه دوستانه دارد که بعید است هیچگاه کهنه شود.
گفتند چرا بهعنوان کارگردان زن میخواهی فیلم گیشهای بسازی!
وی افزود: ما ابتدا قصد داشتیم «آهنگ دونفره» را نوروز اکران کنیم اما از آنجایی که این فیلم، فیلم اول من است و اکران نوروز را به تازهواردها نمیدهند، میسر نشد. اساساً ساخت فیلم اول با دستاندازهایی مواجه است، بهخصوص اگر خانم باشید! به من میگفتند چرا بهعنوان یک فیلمساز زن میخواهی برای اولین فیلمت یک کمدی گیشهای بسازی؟ حتی همکاران خودمان در سینما هم چنین نگاهی داشتند.
ارزانش درباره تأثیر همزمانی اکران فیلم خود با فیلم پرفروش «فسیل» هم گفت: فیلم «فسیل» رقیب بزرگی محسوب میشود که شکر خدا فروشش از مرز ۱۰۰ میلیارد تومان هم عبور کرده است. در این شرایط ما هم احساس کردیم زمان مناسبی برای اکران فیلم است و شاید مخاطبانی که برای تماشای «فسیل» به سینما میآیند، مشتاق بشوند فیلم ما را هم ببینند. بالاخره مدتی بود که بعد از بحران کرونا کسی به سینما نمیرفت و حالا که مردم تصمیم گرفتهاند مجدد به سینما بروند، بهنظرم برای ما هم فرصت خوبی بود. مردم بعد از همه حوادث و بحرانهایی که پشت سر گذاشتند به فیلمهای کمدی نیاز دارند. و آهنگ دو نفره به دلیل فضای مفرح و شادی که دارد مخاطب را راضی از سالن سینما بیرون میفرستد و خوشحالم که فیلم توانسته مخاطب ارتباط برقرار کند و راضی اش کند.
خبرگزاری مهر را در شبکههای اجتماعی دنبال کنید