X

بایگانی خرداد 16, 1402

دفتر سینمایی

«پسر انسان» با «کارکرد قباحت زدا» اکران عمومی می‌شود؟ – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: پوستر فیلم «پسر انسان» به کارگردانی سپیده میرحسینی رونمایی شد.

به گزارش سینماپرس، پوستر فیلم سینمایی «پسر انسان» به کارگردانی سپیده میرحسینی و تهیه کنندگی مشترک وحید دلیلی و سپیده میرحسینی با طرحی از طاها ذاکر رونمایی شد. این پوستر با الهام از نقاشی پسرِ انسان یکی از شناخته‌شده‌ترین آثار نقاش سورئالیست بلژیکی، رنه ماگریت طراحی شده است.
اکران «پسر انسان» از روز چهارشنبه، ۲۴ خرداد ۱۴۰۲ در سینماهای منتخب گروه هنر و تجربه آغاز خواهد شد.
سرمایه‌گذار این فیلم وحید دلیلی است.
فیلم «پسر انسان»، داستان زنی به نام آذر است که بعد از به دنیا آوردن دخترش تغییر جنسیت می‌دهد و او را در نقش پدر، بزرگ می‌کند. حالا ۱۸ سال گذشته و…
بهنام شرفی، لیلا زارع، مجید پتکی، پریا مردانیان و هادی افتخارزاده در این فیلم به ایفای نقش پرداخته‌اند.
نویسندگی «پسر انسان» به صورت مشترک توسط پناه خدایاری و سپیده میرحسینی انجام شده است.
دیگر عوامل فیلم عبارتند از مدیر فیلمبرداری: شهرام نجاریان، طراحی و ترکیب صدا: بهروز معاونیان، صدابردار: فرزان معاونیان، آهنگساز: پیام آزادی، تدوین: نوید منصور قناعی، دستیار یک و مدیر برنامه ریزی: یوسف طاهریان، منشی صحنه: پونه خامین، موسیقی موزیک بند: اشکان نعیم، چهره پرداز: پروین نویدی، اصلاح رنگ و نور: سامان مجد وفایی، طراح لباس: مریم قاسمی، طراح صحنه: پگاه آذر کمان، جلوه‌های ویژه: محمدمهدی سخنور، مصطفی مطوری، مجریان طرح و مدیران تولید: وحید دلیلی و سپیده میرحسینی، طراح پوستر: طاها ذاکر، عکاس: پوریا نوری، روابط عمومی: زهرا نجفی.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

سعدی: در خصوص پرداختن به ارزش ها و تاریخ انقلاب و دفاع مقدس در سینما بسیار حقیرانه عمل کردیم – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: سعید سعدی تهیه کننده سینما گفت: بدیهی است که در خصوص پرداختن به ارزش ها و تاریخ انقلاب و دفاع مقدس در سینما بسیار حقیرانه عمل کردیم!

تهیه کننده فیلم های سینمایی «پنجاه قدم آخر» و «گیلانه» در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: سینمای ایران در حوزه تولید آثار ارزشی بسیار کم کار است و از اهداف و آرمان هایی که در بدو پیروزی انقلاب اسلامی دغدغه همه ما بود در سینما تنها درصد اندکی قابل مشاهده است. سینمای ایران شاید در این سال ها در برخی حوزه ها مانند فیلم های اجتماعی رشد داشته و ما توانستیم به خارج از مرزها برویم و فیلم های مان را در آنجا به نمایش درآوریم و جایزه بگیریم اما متأسفانه در زمینه ارزش های انقلاب اسلامی و دفاع مقدس همواره شاهد کم کاری شدید بوده ایم و این گونه مهم سینمایی به شدت مهجور و مظلوم واقع شده است.

وی ادامه داد: مدیران فرهنگی و سینمایی باید همت کنند و به فیلم های استراتژیک و ارزشی توجه بیشتری داشته باشند؛ ما نباید تردید کنیم که اگر فیلم های خوبی در این حوزه تولید کنیم قطعا در آن سوی مرزها نیز از فیلم های مان استقبال صورت خواهد گرفت.

این سینماگر سپس با بیان اینکه سال ها است دغدغه دولت ها مسائل فرهنگی نیست یادآور شد: از بعد از دهه ۶۰ این اتفاق افتاد و ما در حوزه تولید فیلم های انقلابی و دفاع مقدسی دچار نزول و رکود شدیم. البته در این سال ها گاهی برخی مدیران اقتدار و جربزه نشان دادند و به تولید این قبیل فیلم ها ورود کردند اما به دلیل کم کاری این تولیدات کفایت نمی کند و همین باعث شده در حال حاضر وضعیت خوبی را در سینمای استراتژیک شاهد نباشیم.

سعدی متذکر شد: سینما باید برای نسل جوان الگوسازی کند؛ این بسیار ناراحت کننده است که در حال حاضر برخی جوانان ایرانی از غربی ها برای خود الگوسازی می کنند در صورتی که ما در کشورمان و تاریخ انقلاب اسلامی و دفاع مقدس الگوها و قهرمانان بزرگی مانند شهید همت، شهید باقری، شهید متوسلیان، سردار سلیمانی، شهید زنده ای همچون حاج علی فضلی و… را داریم که زندگی هریک از آن ها می تواند دستمایه تولید ده ها فیلم مهم و ارزشمند قرار بگیرد و منافع زیادی را برای جامعه و نسل جوان در پی داشته باشد.

تهیه کننده فیلم های سینمایی «قندون جهیزیه» و «روایت سه گانه» افزود: سینمای دفاع مقدس و سینمای انقلاب اسلامی نیازمند حمایت و پشتیبانی بیشتری از سوی مسئولان است. به خصوص در بخش فیلمنامه باید اهتمام جدی وجود داشته باشد و از افرادی که می خواهند در مورد تاریخ انقلاب و دفاع مقدس تحقیق و پژوهش داشته باشد حمایت شود تا بتوانند به منابع اصلی به آسانی دسترسی پیدا کنند و فیلمنامه های بی نقص و درخشانی را آماده ساخت کنند.

وی در پایان این گفتگو افزود: دفاع مقدس به فرموده مقام معظم رهبری گنجینه ای است که باید به آن ورود شود و زندگی هریک از رزمندگان و شهدای جنگ می تواند سال ها باعث تولید آثار درخشان در سینمای کشورمان شود.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

کریمی: ما از ابتدای ورود سینما به کشورمان با مسأله فقدان محتوای سالم روبرو بوده ایم! – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: پژمان کریمی گفت: ما از ابتدای ورود سینما به کشورمان با مسأله فقدان محتوای سالم روبرو بوده و همچنان با این معضل در حال دست و پنجه نرم کردن هستیم.

سرپرست اطلاع‌رسانی و امور رسانه‌های سازمان صداوسیما در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: علیرغم دگرگونی هایی که در سینما به وجود آمده و آمدن استعدادهای جدید باز در حوزه اندیشه سازی و اندیشه ورزی دستمان پر نیست! این اتفاق شاید به آن علت است که افرادی پا به ساحت هنر می گذارند که دارای بن مایه های اعتقادی نیستند و می خواهند اندیشه خودشان را در سینما منعکس کنند. این اصل اساسی درک نشده که رسالت هنر اندیشه سازی و اندیشه ورزی است و فیلم ها نباید صرفاً جنبه سرگرم سازی مخاطب و درآمدزایی داشته باشند.

کریمی با بیان اینکه دین خرد ساز است و یکی از وجوه تفاوت ما در عالم اندیشه این است که دین را به عنوان منبع اندیشه ساز و خرد ورزی می شناسیم اظهار داشت: عکس این قضیه در جوامع غربی و غیر دینی وجود دارد؛ به دلیل اتصال به منبع دین است که حکمایی مثل جناب حافظ و مولانا و سعدی به وجود می آیند و در دوران معاصر بهترین ها کسانی هستند که متصل به دین هستند. بنده می توانم فهرست بلندبالایی را عرض کنم که در حیطه ادبیات و خوش نویسی و… چیره دست بودند و به دلیل این است که این افراد به دین متصل بودند توانستند اندیشه ساز شوند.

این کارشناس فرهنگی در همین راستا تصریح کرد: ذهن هایی که نسبتی با خرد و دین ندارند سترون هستند و از این رو باید سینما را در اختیار هنرمندانی گذاشت که پایبند به دین هستند. سینماگری که ما به عنوان سینماگر متعهد می شناسیم کسی نیست که به نقصان ها اشاره کند و بالعکس سینماگری است که از ساحت دین برخواسته و تکاپوی هنری خود را از خرد دینی اخذ کرده و می کوشد جامعه اش را ارتقا و اعتلا بخشد.

دبیر ادب و هنر سابق روزنامه کیهان با تأکید بر اینکه سینما نیاز به پرورش نیروهای متعهد دارد متذکر شد: ما باید نیروهای جوان و متعهد را شناسایی کرده و آن ها را به کلاس ها و آموزشگاه های متعهد سینمایی بفرستیم و تنها در آن صورت است که می توانیم اندکی به آینده سینما در کشورمان امیدوار باشیم و انتظار این را داشته باشیم که در کشورمان سینمایی محتواگرا و اندیشه ورز پا بگیرد.

وی در خاتمه این گفتگو خاطرنشان کرد: تفکر غربی فرمالیست بودن را مدام ذهن سینماگر ما تحمیل کرده و به او گفته مهم فرم است! در صورتی که فرم برخواسته از محتوا است و هنر دینی می گوید محتوا فرم را می سازد. ما باید در زمینه تبیین این مباحث ورود کنیم. ما باید در کنار یادگیری تکنیک به سینماگران جوان و متعهدمان مقوله مهم محتوا و محتوای با ارزش را آموزش دهیم اما اسفا که در این زمینه هیچ گاه گام اساسی برنداشته ایم و مدام پسرفت داشتیم.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

کمی‌مشاغل و فراغت از امور؛ «سخنگوی دولت» را به وادی پذیرش دبیری یک جشنواره کشاند! – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: علی بهادری جهرمی با قبول دعوت دبیرخانه بین المللی افشای حقوق بشر آمریکایی، دبیری شورای سیاست گذاری ششمین دوره این جشنواره را پذیرفت.

به گزارش سینماپرس، بنابر ادعای روابط عمومی جشنواره «علی بهادری جهرمی» از بنیانگذاران این جشنواره در سالهای پیشین بوده اند و در طول پنج دوره برگزاری این جشنواره در سال‌های گذشته، همراهی و همفکری بسیار خوبی با دبیرخانه بین المللی افشای حقوق بشر آمریکایی داشته اند.

این شورا وظیفه تعیین سیاست ها و برنامه های اصلی ششمین جشنواره بین المللی افشای حقوق بشر آمریکایی را برعهده دارد و همچنین انتخاب نهایی گزینه های دریافت دومین نشان ملی افشای حقوق بشر آمریکایی نیز با این شورا می باشد.

گفتنی است علی بهادری جهرمی درحال حاضر دبیر هیات دولت و سخنگوی دولت هستند و علاوه بر تدریس در دانشگاه ها و مجامع علمی کشور سال‌ها در حوزه های فرهنگی، حقوقی و پژوهشی فعالیت داشته اند.

ششمین دوره جشنواره بین المللی افشای حقوق بشر آمریکایی و دومین دوره اهدای نشان ملی با دبیری اسماعیل آجرلو در سال جاری برگزار می شود.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

«میراث ماندگار» به موزه‌ رضا عباسی رسید


نمایشگاه آثار حجم و نقاشی فاطمه اسدی با عنوان «میراث ماندگار» از ۱۷ تا ۲۲ خرداد در موزه رضا عباسی برگزار می‌شود.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

«عروسی مردم» صاحب پوستر رسمی شد – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: پوستر فیلم سینمایی «عروسی مردم» ساخته مجید توکلی یک روز مانده به اکران عمومی رونمایی شد.

به گزارش سینماپرس، فیلم سینمایی «عروسی مردم» به کارگردانی مجید توکلی و تهیه‌کنندگی علی سرتیپی از ۱۷ خردادماه به سرگروهی کورش روی پرده سینماها می‌رود.

در آستانه آغاز اکران، پوستر این فیلم با طراحی عرفان بهکار رونمایی شد.

نازنین بیاتی، شکیب شجره، زهرا داوودنژاد، خسرو بامداد، افسانه تهرانچی، سجاد تابش، محمد حیدری و با حضور احترام برومند از جمله بازیگران این فیلم هستند.

«عروسی مردم» دومین فیلم مجید توکلی بعد از «متولد ۶۵» است که جمیله دارالشفایی فیلمنامه آن را بر اساس طرحی از توکلی به نگارش درآورده است.

جمیله دارالشفایی نویسنده فیلمنامه، عبدالله اسکندری طراح گریم، امیرحسین حداد طراح صحنه، پوپک مظفری مدیر برنامه‌ریزی و دستیار کارگردان، رعنا امینی طراح لباس، احمدرضا شجاعی عکاس، محمود خرسند مدیر صدابرداری، حسن اصلانی و مهدی اصلانی فیلمبردار، محمد جمشیدی مدیر تولید، علی اوجی مجری طرح، دانیال زمانی مدیر پروژه، سپیده عبدالوهاب تدوینگر، کوروش جوان مستند پشت صحنه، عرفان بهکار طراح لوگو، پیمان امدادی لوگوموشن و مریم قربانی‌نیا مشاور رسانه‌ای این فیلم سینمایی هستند.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

نمایشگاه خوشنویسی «حج در آیینه قرآن و ادب»


نمایشگاه خوشنویسی «حج در آئینه قرآن و ادب» به هنرمندی کاوه تیموری جمعه ساعت ۱۶ تا ۱۸ در موزه هنرهای دینی امام علی (ع) به نمایش درمی‌آید.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

فراخوان «مسابقه عکس سینمای ایران» منتشر شد – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: فراخوان هشتمین مسابقه عکس سینمای ایران منتشر شد.

به گزارش سینماپرس، در فراخوان هشتمین دوره مسابقه و جشن عکاسان سینمای ایران آمده است:

«بعد از گذشت دو سال از برگزاری غیرحضوری مسابقه و جشن عکاسان سینمای ایران، امسال به استقبال هشتمین دوره برگزاری این رویداد هنری می‌رویم. طی دو سال گذشته، شیوع بیماری کرونا ما را بر آن داشت، تا به رسم سالیانه انجمن عکاسان سینما ارزیابی عکس‌هایی که ماحصل زحمات یک ساله عکاسان سینما است را متوقف نکنیم و بدون برگزاری مراسم، معرفی عکاس سال سینما را تنها از طریق داوری آثار اعلام کنیم و امسال به هشتمین دوره برگزاری این رویدادهنری قدم می‌گذاریم. دوره‌ای که به زعم ما می‌توان به عکاسی فیلم نگاه دوباره‌ای داشت.

۱- شرکت در هشتمین مسابقه عکس سینمای ایران برای تمامی اعضای انجمن صنفی عکاسان سینمای ایران امکان‌پذیر است.

۲- آثار ارسالی می‌بایست از فیلم‌های سینمایی و سریال‌های شبکه نمایش خانگی تولید یا اکران شده در فاصله زمانی ۱ فروردین ۱۴۰۰ تا پایان اسفند ۱۴۰۱ باشند. آثاری که در دوره‌های قبل ارسال شده باشند، پذیرفته نخواهند شد.

۳- آثار ارسالی می بایست به صورت مجموعه عکس در دو بخش فیلم سینمایی و نمایش خانگی به‌صورت پنج عکس صحنه و سه عکس پشت صحنه باشد. امسال در این دو بخش به صورت مجزا تندیس شایستگی جشن اهدا خواد شد.

تبصره: هر عکاس می‌تواند با هر تعداد مجموعه عکس در مسابقه شرکت نماید. الویت‌بندی عکس‌ها و مجموعه‌ها به عهده صاحبان آثار بوده و می‌بایست حتما توسط ایشان مشخص شود.

حداقل رزولوشن فایل‌ها

-مجموعه عکس‌ها با فرمت JPG با حداقل رزولوشن شش مگاپیکسل و ۳۰۰ دی پی آی باشند. مجموعه‌ها بصورت جداگانه با ذکر مشخصات عکاس و فیلم بر روی لوح فشرده تحویل گرفته خواهد شد. نیازی به چاپ عکس‌ها نیست.

۴- امسال در کنار برگزاری بخش اصلی، بخش جنبی نمایشگاه با عنوان «سینما در مترو» تعریف شده است و تمام اعضای انجمن عکاسان سینما می‌توانند عکس فیلم‌هایی که در لوکیشن مترو ثبت شده را در این بخش شرکت دهند. این عکس‌ها بدون رعایت تاریخ تولید و اکران شامل عکس‌های صحنه و پشت صحنه فیلم‌ها، شبکه نمایش خانگی و سریال است و تعداد آثار ارسالی به این بخش هم محدودیت ندارد. به سه عکاس برتر در این بخش جایزه تعلق خواهد گرفت.

۵- شرکت کنندگان با ارسال آثار خود اعلام می‌دارند که عکس‌های ارسالی متعلق به ایشان بوده و مسئولیت اخلاقی و حقوقی ناشی از این امربه عهده فرستنده آثار است و مسئولیتی از این بابت متوجه برگزارکننده نیست. اما در صورت وقوع چنین امری، هرگونه عنوان، جایزه و امتیازی که به ارسال کننده تعلق گرفته باشد از وی پس گرفته خواهد شد.

۶- از آنجا که فقط یک تندیس شایستگی به یک عکاس تعلق می‌گیرد، لذا فیلم‌هایی که دارای چند عکاس است، با یکدیگر توافق کرده فقط یک نفر را بعنوان عکاس آن فیلم انتخاب نمایند. در نهایت از هر فیلم فقط یک عکاس مجاز به ارسال عکس‌های آن فیلم است.

۷- حق استفاده از آثار پذیرفته شده برای برگزارکننده جهت امور نمایشگاهی، تبلیغاتی و انتشاراتی و چاپ کتاب با رعایت حقوق معنوی برای عکاس محفوظ است.

۸- فایل‌های دریافتی که فاقد فرم تکمیل شده شرکت در هشتمین مسابقه عکس سینمای ایران باشند، پذیرفته نخواهند شد.

۹- شرکت کنندگان می‌بایست اطلاعات هر مجموعه شامل خلاصه داستان فیلم و سریال (در حد دو سطر) سال ساخت، تهیه کننده، کارگردان، بازیگران اصلی، فیلمبردار، طراح صحنه و لباس و طراح چهره‌پردازی را در فرم مربوط به ثبت نام ذکر نمایند.

۱۰- ارسال آثار به منزله پذیرش همه مقررات مسابقه بوده و تصمیم گیری در خصوص موارد پیش بینی نشده به عهده برگزار کننده و مورد قبول شرکت کننده است.

۱۱- مهلت ارسال آثار: از روز سه شنبه۱۶ خرداد ماه تا روز پنجشنبه ۸ تیرماه است و این زمان غیرقابل تمدید خواهد بود.

دریافت آثار: همانگونه که ذکر شد، آثار بر روی لوح فشرده با مشخصات ذکر شده، به همراه فرم تکمیل شده شرکت در هشتمین مسابقه عکس سینمای ایران، درون پاکت در بسته که نام شرکت کننده بر روی آن نوشته شده، تحویل میز کانتر اطلاعات ساختمان شماره یک خانه سینما به آدرس خیابان بهار خیابان سمنان شماره ۲۹ شود.»

به انتخاب شورای سیاست گذاری هشتمین دوره مسابقه و جشن عکاسان سینمای ایران، حسن هندی به عنوان دبیر این دوره انتخاب و فراخوان این رویداد منتشر شد.

هندی که به عنوان عضو هیات مدیره و دبیر انجمن عکاسان سینمای ایران مسئولیت دارد بیش از ۱۵ سال در حرفه عکاسی سینما مشغول به فعالیت است.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

گروه «ماکان» هم روی صحنه می‌رود


پس از اعلام خبر برگزاری کنسرت‌های محسن یگانه و امید حاجیلی در روزهای پیش‌رو، حالا گروه ماکان نیز قرار است به روی صحنه برود.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

آیا «سازمان سینمایی» برای یک فیلم «ضد امنیت ملی» و در راستای «پروژه صهیونیستی ژنوم» پروانه نمایش صادر کرده است؟ – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: پروانه نمایش فیلم سینمایی «آن‌ها مرا دوست داشتند» به کارگردانی و تهیه‌کنندگی محمدرضا رحمانی صادر شد.

فیلم سینمایی «آنها مرا دوست داشتند» مصداق یکی از برجسته‌ترین تولیدات سینمایی «ضد امنیت ملی» است که موفق شد تا در جمع ۲۴ فیلم گزینش شده توسط «هیات انتخاب چهل و یکمین جشنواره فیلم فجر» حاضر شود. اثری به شدت سیاه و کاملا کثیف که به وضوح در «ژانر فلاکت» تولید شده است. سوای نظر از انبوه مفاهیم سیاه و فلاکت ترسیم شده در این اثر سینمایی؛ عادی‌سازی و مشروعیت بخشیدن به «پروژه صهیونیستی ژنوم» همان ماهیت «ضد امنیت ملی» فیلم سینمایی «آنها مرا دوست داشتند» و کارکرد اصلی این اثر سینمایی است که متاسفانه با مجوز «سازمان سینمایی دولت سیزدهم» تولید شده است. اثری که به سبب یک ندانم‌کاری محض، در شب ۲۲ بهمن و به عنوان «خاتمه بخش اکران‌های فجر چهل و یکم» در «برج میلاد» به نمایش گذاشته شد و جالب‌تر آنکه «وزیر بهداشت» نیز به عنوان میهمان برای تماشای چنین دستاوردی مورد دعوت ویژه قرار گرفته بود!

اما ظاهرا این فیلم به کارگردانی و تهیه‌کنندگی محمدرضا رحمانی موفق به کسب پروانه نمایش فیلم سینمایی از سازمان سینمایی شده و در نوبت اکران قرار گرفته است.

به گفته ایرج رحمانی تهیه‌کننده اجرایی پروژه، با توجه به مضمون اجتماعی و ملتهب «آن‌ها مرا دوست داشتند»، فیلم از سوی شورای صدور پروانه نمایش با چندین مورد اصلاحیه مواجه شد که در نهایت با تعامل هر چه بهتر با مدیران سازمان سینمایی موفق به دریافت مجوز اکران با رده‌بندی سنی ۱۵+ شدیم. تمام تلاش گروه بر این است که این فیلم در تابستان امسال به نمایش عمومی درآید.

امیرحسین آرمان، امیر جعفری و مهسا اسماعیلی به عنوان چهره جدید – که از میان هنرجویان آکادمی بازیگری آوین انتخاب شده – به همراه نسیم ادبی، شهرام قائدی، هادی تسلیمی، سیدعلی صالحی، ایرج رحمانی و (با هنرمندی) لیلا بلوکات و نفس عزیزی و لیام ملکی (در نقش مهگل) بازیگرانی هستند که در این فیلم سینمایی به ایفای نقش پرداخته‌اند. سینا غفاری. شیلان مدنی، حسین سلمانی‌مروست، لیلا حسنی و مهدی عالی‌خانی نیز از دیگر چهره‌های جدید این فیلم هستند که از آکادمی بازیگری آوین انتخاب شده‌اند.

مشاهده خبر از سایت منبع