X

بایگانی خرداد 24, 1402

دفتر سینمایی

انجمن مطبوعات خارجی هالیوود تعطیل گردید/جوایز «گلدن گلوب» به مالک جدیدی فروخته شد! – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: انجمن مطبوعات خارجی هالیوود دیگر مالک جوایز گلدن گلوب نیست و این نهاد رأی‌گیری منحل خواهد شد.

به گزارش سینماپرس و به نقل از خبرگزاری فرانسه، جوایز گلدن گلوب با رهبری جدید سال آینده برگزار خواهد شد.

جوایز گلدن گلوب به مالک جدیدی فروخته شده و متعاقب آن انجمن مطبوعات خارجی هالیوود (HFPA) تعطیل می‌شود.

دیک کلارک پروداکشنز و الدریج حقوق و دارایی‌های گلدن گلوب را خریده‌اند تا با تاسیس بنیاد جدید گلدن گلوب جای انجمن مطبوعات خارجی هالیوود را بگیرد.

از این پس دیک کلارک پروداکشنز و شرکای آن مسئولیت برنامه‌ریزی، میزبانی و تولید نمایش سالانه جوایز گلدن گلوب را بر عهده خواهد داشت تا شاید بتواند دامنه تجاری و مخاطبان رو به کاهش این جوایز را در سطح جهانی گسترش دهد.

این خبر پس از چندین جنجال عمومی در چند سال اخیر برای نبودن قضاوت اخلاقی و تنوع در انجمن مطبوعات خارجی هالیوود بالا گرفته بود. این انجمن دربرگیرنده مجموعه‌ای از روزنامه‌نگاران بین‌المللی است که در سال ۱۹۴۳ برای رای دادن و اهدای دستاوردهای برجسته در تلویزیون و فیلم تاسیس شد.

تحقیقات لس‌آنجلس تایمز در سال ۲۰۲۱ نشان داد که این سازمان هیچ روزنامه‌نگار سیاه‌پوستی در میان اعضای ۸۷ نفره خود ندارد. در همین حال برخی از اعضا به اظهارات جنسی و نژادپرستانه و برخی نیز به انتظار لطف از استودیوهای فیلمسازی و افراد مشهور متهم شدند.

این اتهامات سه سال پس از آن مطرح شد که برندان فریزر بازیگر، فیلیپ برک رییس سابق HFPA را به تعرض به خود در سال ۲۰۰۳ متهم کرد. فریزرکه امسال نامزد دریافت جایزه بهترین بازیگر مرد گلدن گلوب شد، در این مراسم شرکت نکرد.

چهره‌های مشهور دیگری مانند اسکارلت جوهانسون، تام کروز و مارک روفالو و شماری از استودیوها مانند نتفلیکس، آمازون استودیو، وارنر میدیا هم اعلام کردند تا زمانی که تغییرات ایجاد نشود با HFPA همکاری نخواهند کرد.

در نهایت در ماه می ۲۰۲۲ شبکه تلویزیونی NBC آمریکا روابط خود را با گلدن گلوب قطع کرد و مراسم اهدای جوایز از تلویزیون پخش نشد.

در نتیجه این انجمن با اقدامات جدید تلاش کرد تا استانداردهای انتخاب اعضای خود را تغییر دهد و از عضویت متنوع‌تر در صفوف خود استقبال کرد.

رییس HFPA در ژانویه گفت: ما مجموعه جدیدی از سیاست‌ها را اتخاذ کردیم، بسیاری از درگیری‌هایی که داشتیم را حذف کردیم و یک رویه جدید برای شکایت با یک خط تلفن گزارش محرمانه را راه انداخته‌ایم.

در حالی که هنوز مشخص نیست خریداران جدید چگونه می‌تواند یک نهاد رای‌دهی بدون HFPA ایجاد کنند، بنیاد گلدن گلوب قصد دارد میراث تاریخی HPFA در امور خیریه مرتبط با سرگرمی را ادامه دهد.

هشتاد و یکمین دوره مراسم اهدای جوایز گلدن گلوب ۷ ژانویه در همان آغاز فصل جوایز صنعت سرگرمی برگزار می‌شود.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

دستگاه‌هایی که به دنبال ترویج فرهنگ و گفتمان هستند باید بستر و عرصه نمایش و دیده شدن آثار را هم فراهم کنند – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: مدیرکل امور هنری بنیاد شهید و امور ایثارگران درباره وضعیت مشارکت و هم‌افزایی بین نهادها و دستگاه‌های مختلف فرهنگی درخصوص گفتمان انقلاب اسلامی به ارائه نقطه نظرات خود پرداخت.

به گزارش سینماپرس، بیش از ۴ دهه از پیروزی انقلاب اسلامی ایران گذشته و جای خالی یک سیاستگذاری مشخص و مدون از سوی مدیران فرهنگی و هنری برای پرداختن به این موضوع و مفاهیم مرتبط با آن در عرصه‌های هنری احساس می‌شود.

این امر در عرصه هنر ایران اعم از سینما و تئاتر مشهود است و با وجود اینکه سازمان‌ها و نهادهای مختلف نظیر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، سازمان فرهنگی و هنری شهرداری، حوزه هنری سازمان تبلیغات اسلامی، بنیاد روایت فتح، بنیاد فرهنگی هنری رودکی، معاونت فرهنگی بنیاد شهید و امور ایثارگران، وزارت آموزش و پرورش و وزارت علوم طبق وظایف خود باید در عرصه‌های فرهنگی و هنری حضوری تأثیرگذار داشته باشند و به مفاهیمی چون انقلاب اسلامی بپردازند اما طی دهه‌های اخیر شاهد برنامه‌ریزی و سیاستی مؤثر در این خصوص نبوده‌ایم.

وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به عنوان متولی هنر در کشور نتوانسته یک سیاستگذاری مشخص در این زمینه داشته باشد و از سوی دیگر با موضوعاتی چون انقلاب اسلامی به صورت مناسبتی و مقطعی برخورد کرده است.

از سوی دیگر سایر سازمان‌ها و نهادهایی که نامشان ذکر شد نیز به صورت جزیره‌ای و بدون برنامه‌ریزی مشخص و مؤثر فقط در مناسبت‌ها و برای ارائه آمار به این موضوع پرداخته‌اند.

این روند باعث شده تا سطح کیفی آثار معدود تولید شده با موضوع انقلاب اسلامی ایران و مفاهیم مرتبط با آن، که موضوعات اجتماعی را نیز شامل می‌شود، دارای سطح کیفی قابل قبولی نباشند. نگاه مقطعی مدیران، مسئولان و تصمیم گیرندگان فرهنگی باعث شده تا تولیدات هنری، سینمایی و تئاتری در این حوزه با انگ «سفارشی» همراه شود و همین امر موجب دافعه‌ای برای حضور هنرمندان نسل‌های مختلف و تولید آثار نمایشی با کیفیت قابل قبول شده است.

نکته قابل تأمل این است که چرا طی ۴ دهه مدیریت کلان فرهنگی و هنری کشور به یک سیاستگذاری مشخص و مدون برای تولیدات آثار هنری از جمله آثار تئاتری با موضوع انقلاب اسلامی، گفتمان انقلاب اسلامی و به طور کل مفهوم انقلاب اسلامی نرسیده و نهادها و مراکز مختلف بدون داشتن سیاستی مشخص در مناسبت‌های مرتبط به تولید آثار سفارشی پرداخته‌اند، در حالی که وجود یک سیاستگذاری مشخص و مدون باعث می‌شود این مفهوم و مفاهیم مرتبط با آن در طول سال و توسط هنرمندان نسل‌های مختلف در تولیدات هنری مدنظر قرار گیرد.

از این رو برای بررسی چرایی شکل نگرفتن چنین روندی در عرصه سینما و تئاتر برگزاری سلسله نشست‌هایی با مدیران و مسئولان نهادها و مراکز ذکر شده در مهر مدنظر قرار گرفت که در قالب پرونده‌ای با عنوان «سهم گفتمان انقلاب از صحنه تئاتر» در حال پیگیری و انتشار است.

اولین نشست در این خصوص با حضور حمید نیلی مدیرعامل انجمن تئاتر انقلاب و دفاع مقدس بنیاد فرهنگی روایت و مدیرعامل سابق انجمن هنرهای نمایشی ایران اداره کل هنرهای نمایشی برگزار شد و دومین نشست میزبان علی عطایی مدیر امور هنرهای نمایشی سازمان فرهنگی و هنری شهرداری تهران شد که خود از هنرمندان تئاتر است که سال‌های متمادی در این هنر فعالیت کرده و در حوزه تئاتر دفاع مقدس هم فعالیت مستمری داشته است. در سومین نشست به گفتگو با کوروش زارعی مدیر مرکز هنرهای نمایشی حوزه هنری و از هنرمندان و فعالان عرصه تئاتر پرداختیم. حال در چهارمین نشست نیز علی مختاری مدیرکل امور هنری بنیاد شهید و امور ایثارگران در این خصوص به ارائه نظرات خود می‌پردازد.

* جایگاه گفتمان انقلاب اسلامی ایران در حوزه سینما و تئاتر موضوع مدنظر ما است. آیا در این ۴ دهه به لحاظ تولیدات مرتبط با این موضوع به درستی برنامه‌ریزی و اقدام شده است؟ آیا مدیران و مسئولان فرهنگی برنامه‌ریزی درستی برای توجه به گفتمان انقلاب اسلامی در عرصه هنر داشته‌اند؟ چرا بعد از گذشت این همه سال هنوز نهادهای مختلف فرهنگی و هنری به صورت جداگانه و مقطعی فعالیت کرده‌اند و هیچگاه مشارکت و هم‌افزایی مناسبی برای گفتمان انقلاب اسلامی در عرصه هنر نداشته‌اند. از دیدگاه شما به‌عنوان یک مدیر فرهنگی و هنری چرا هم‌افزایی در این زمینه صورت نگرفته است و همه به دنبال موازی‌کاری و برگزاری جشنواره‌های مختلفی هستند که فقط شکل آماری دارند و خروجی با کیفیتی به لحاظ محتوا و تأثیرگذاری ندارند؟

این یک زاویه نگاه است یعنی اینکه با چه عینکی نگاه کنیم. تصور من این است که در مقاطع مختلف هم‌افزایی داشته‌ایم و راهبرد نظام بوده است. شاید در دوره‌هایی فراز و نشیب داشته ولی مسیری که طی شده مسیری بوده که بهترین اتفاق‌ها رقم خورده است.

اینکه الان این سؤال مطرح می‌شود بخش اعظمش مربوط به شرایط و جنگ ترکیبی‌ای است که در آن قرار گرفته‌ایم و ضرورت زمانه ایجاب می‌کند راهبردی‌تر، عمیق‌تر و هماهنگی از پیش تعیین شده پیش برویم.

سیاست‌های کلان نظام مشخص است و اگر به سیاست‌های کلان فرهنگی مقام معظم رهبری رجوع کنیم مسیر مشخص است و باید ریل را در مسیر درست قرار دهیم.

ما کشوری هستیم با انبوهی از خرده‌فرهنگ‌ها، آداب و رسوم و روایت‌های درون گفتمان آن اقوام. قرار است این روایت‌ها در عرصه هنر وارد کنیم که بر خلاف بسیاری از ممالک و کشورها روایت‌هایی اصیل و از جنس انسانی، اخلاقی و اسلامی است. حفظ کردن این خرده‌فرهنگ و روایت‌ها رنگین‌کمان ایران اسلامی را شکل می‌دهد. ما اگر روی توسعه و عدالت فرهنگی کار کنیم و این آداب و رسوم و روایت‌ها در عرصه هنر به منصه ظهور برسانیم یک رنگین‌کمان فرهنگی متفاوتی را شاهد خواهیم بود که تهاجم فرهنگی قدرت مقابله با آن را ندارد.

آنقدر این فرهنگ اصیل است که تهاجم فرنگی و تکنولوژی و مدرنیته نتوانسته خدشه‌ای زیاد و جدی به آن وارد کند و نسبت به سایر جوامع آسیب‌پذیری کمتری داریم. اگر با کشورهای دیگر مقایسه کنیم آسیب‌های کمتری به فرهنگ ما وارد شده است و دلیلش همین اصالت و غنای فرهنگ ایرانی اسلامی است.

البته نکته شما هم نکته درستی است. اگر با ریل اصلی نظام که سیاست‌های ابلاغی فرهنگی حضرت آقا است پیش برویم اتفاقات درست سریع‌تر رخ دهد و خیلی از چالش‌هایی که امروزه در کشور شاهد هستیم برطرف شوند.

در بحث موازی‌کاری هم به عنوان مثال این نکته مطرح می‌شود که چرا وقتی جشنواره فیلم و تئاتر فجر، سینماحقیقت، مقاومت و کودک و نوجوان را داریم باید جشنواره ایثار را هم برگزار کنیم؟ اتفاقاً جشنواره بستری است برای عرضه و نمایش آثاری که با یک گفتمان تولید شده‌اند که در اینجا گفتمان ما فرهنگ ایثار و شهادت است. هنرمند عصری را در یک گفتمان خلق می‌کند نیاز به بستری مناسب برای ارائه یک اثر دارد. اگر این امر را محدود به یک یا ۲ جشنواره کنیم، به لحاظ عرضه و نمایش محدودیت ایجاد می‌کنیم.

هر چه قدر بستر برای رشد، بروز و نمایش آثار خلاقانه هنرمند ایجاد کنیم شهامت و جسارت هنرمند را برای تولید اثر در این عرصه بیشتر می‌کنیم. وقتی هنرمند ببیند که شرایط و بستر مناسب برای عرضه اثری که برای یک گفتمان تولید کرده فراهم نیست به سراغ تولید اثر در سایر موضوعات و گفتمان‌هایی می‌رود که امکان و بستر بیشتری دارند.

من این امر را موازی کاری نمی‌دانم. فکر می‌کنم دستگاه‌هایی که به دنبال ترویج فرهنگ و گفتمان هستند باید بستر و عرصه نمایش و دیده شدن آثار را هم فراهم کنند.

* وقتی هر کدام از این نهادها بودجه‌ای که دارند در شرایطی که شرایط بودجه تئاتر و سینما و به طور کل هنر مناسب نیست، با یک هم‌افزایی و متمرکز شدن روی حمایت از تولید آثار هنری می‌توانند عملکرد بهتری داشته باشند. در حال حاضر هر کدام از نهادها نظیر بنیاد شهید و امور ایثارگران، شهرداری تهران، حوزه هنری و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به صورت جداگانه و جزیره‌ای کار می‌کنند.

چه تضمینی وجود دارد که همه این بودجه‌ها یک کاسه شود؟ چه تضمینی وجود دارد که عدالت فرهنگی ایجاد شود؟ این هم‌افزایی نیست بلکه محدود کردن است. توان اجرایی و تنوع موضوعی و همچنین ضریب نفوذ هم محدود می‌شود. با این تعدد که حساب شده است هم توان اجرایی و هم ضریب نفوذ و هم تنوع موضوعی بیشتر است.

در گفتمان فرهنگ ایثار و شهادت بنیاد شهید فعال است و طبق قانون دستگاه‌های فرهنگی هم باید ۱۰ درصد تولیدات‌شان در جهت ترویج فرهنگ ایثار و شهادت باشد. این امر فضا برای تولید و نمایش بیشتر و هم گفتمان‌سازی ایجاد می‌کند. من موافق محدود کردن فعالیت‌ها نیستم.

ما می‌توانیم در بنیاد شهید جشنواره برگزار نکنیم. آیا برگزار نکردن جشنواره به ما در گفتمان‌سازی کمکی خواهد کرد؟

* بله، به سمت تولیدات با کیفیت بروید.

ما تولید داریم.

* تولیداتی که برخی جشنواره‌ای تاریخ مصرف‌دار هستند!

تولیدات ما جشنواره‌ای نیست و بر اساس گفتمان ایثار و شهادت است. این تولیداتی که اتفاق می‌افتد فقط باید در یک بستر و یک جشنواره نمایش داده شوند؟ ما کشوری بزرگ با فرهنگی چندین هزارساله هستیم، کشورهایی که قدمت‌شان ۲۰۰ یا ۳۰۰ ساله است تعدد تولیدات، موضوعات و جشنواره‌ها را دارند زیرا این فرصت و فضایی است برای صدور گفتمان‌های مدنظرشان. ما امروز جشنواره‌های‌مان را در عرصه بین‌المللی تعریف می‌کنیم زیرا برقراری خط رسانه‌ای جبهه مقاومت با گفتمان فرهنگ ایثار و شهادت برای ما مهم است.

معتقدیم امروز در یمن، سوریه، لبنان، عراق و فلسطین و کشورهای حوزه مقاومت روایت‌های مردمی در حوزه ایثار، جهاد، شهادت و مقاومت روایت‌های ماندگاری است که باید ثبت شود و توسط هنرمندان همان کشورها باید این گفتمان‌سازی انجام شود. این اتفاق نیاز به بسترسازی دارد.

ما از نظر موضوعی چند جشنواره با موضوع ایثار، جهاد و شهادت داریم؟ گفتمان ایثار، جهاد، شهادت و مقاومت یکی از گفتمان‌های اصلی نظام جمهوری اسلامی ایران است. در سال‌هایی که گذشته هنوز راجع به شهید همت، خرازی، زین‌الدین، فکوری و دقایقی، حاج کاظم رستگار و فرماندهانی که هر کدام‌شان الگویی انسانی اسلامی برای نسل حاضر، نسل‌های آینده و نسل جوان‌مان هستند فیلم نساخته‌ایم.

* فکر می‌کنید دلیلش چیست؟

بخشی به نداشتن فیلمنامه و روایتی که به خوبی بتواند این الگوهای رفتاری را برای نسل حاضر و نسل‌های بعدی نشان دهد، برمی‌گردد. الان ما به جای اینکه بگوییم چرا انجام نشده به دنبال انجام این کارها هستیم. ما باید زمینه و بستر فعالیت هنرمندان خلاق و متعهد انقلابی را فراهم کنیم تا در این عرصه تحقیق، پژوهش و نگارش انجام دهند و یک الگوی واقعی و اثرگذار را برای نسل حاضر و نسل‌های بعد بازنمایی و بازتعریف کنند.

در بخش تولید این اتفاق افتاده است اما این تولید بستر نمایش و عرضه هم می‌خواهد که تلویزیون، سینما، وی او دی‌ها و جشنواره‌ها بستر عرضه و نمایش هستند. هر کدام از این قهرمان‌های واقعی که معتقدم الگوهای انسان‌ساز هستند اگر در کشورهای دیگر بودند هزاران فیلم درباره‌شان ساخته شده بود.

الان ما به دنبال مشارکت هستیم و در تولید فیلم‌ها صد در صد ورود نمی‌کنیم و بستری را فراهم کرده‌ایم تا دیگر نهادها نیز مشارکت داشته باشند. این اتفاق رقم خواهد خورد و این هم‌افزایی که مدنظر شما است شکل خواهد گرفت.

ما باید منیت را هم حذف کنیم. شهدای ما منیت نداشتند و هر چه بودند برای خدا و اسلام بودند. به این شکل هم‌افزایی و گفتمان‌سازی راحت‌تر شکل خواهد گرفت.

* اینکه باید با مشارکت به تولید آثار هنری با کیفیت برسیم در راستای همان هم‌افزایی است. اینکه بعد از ۴ دهه چرا هنوز به این مشارکت و به عنوان مثال طبق گفته شما هنوز نتوانسته‌ایم درباره بسیاری از شهدا و فرماندهان هشت سال دفاع مقدس فیلم و آثار هنری تولید کنیم. اشاره کردید به کشورهایی که با قدمتی ۲۰۰ تا ۳۰۰ ساله تعدد جشنواره و موضوعات و گفتمان‌ها را دارند. در کشور ما تعدد جشنواره‌هایی که در طول یک سال در سراسر کشور برگزار می‌شوند بسیار زیاد است. این جشنواره‌ها عدالت فرهنگی را برقرار نمی‌کند زیرا بودجه‌ای صرف جشنواره می‌شود و هنرمندان و گروه‌ها بعد از پایان جشنواره به حال خود رها می‌شوند تا دوره بعدی جشنواره برگزار شود. ما هنوز طی ۴ دهه گذشته نتوانسته‌ایم آثار هنری با کیفیت و قابل توجه در زمینه گفتمان انقلاب اسلامی و ارائه آن در کشورهای دیگر و حوزه مقاومت تولید کنیم. جشنواره فیلم ایثار برگزار شد و تولیدات جشنواره‌های دیگر در این جشنواره نمایش داده شدند.

البته تولیدات جدید هم داشتیم.

* مدنظر آثار باکیفیت هستند. هر نهادی فقط مایل است خودش به تنهایی برای خودش کار کند و آمار بسازد.

شما به‌عنوان تهیه‌کننده فیلم ساخته‌اید. این فیلم اگر فقط در یک جشنواره نمایش داده شود برای شما خوشایند است یا اینکه در جشنواره‌های دیگر هم نمایش داده شود؟

* اکران عمومی فیلم مهم است نه فقط نمایش در جشنواره.

وقتی یک فیلم را در ۳ بستر جشنواره‌ای ارائه می‌دهید در معرفی یک اثر ارزشمند عمل کرده‌اید. وقتی قرار است وارد گفتمان در سطح جهانی شویم، حتماً باید بسترهای لازم در درون گفتمان انقلاب اسلامی فراهم کنیم و بعد به سراغ سایر کشورها برویم. وقتی یک فیلمساز چه ایرانی چه فلسطینی یا لبنانی ببیند که بستر برای ارائه اثر هنری در گفتمان فرهنگ ایثار، جهاد و شهادت فراهم است راحت‌تر به آن گفتمان ورود می‌کند. عرصه هنر یک عرصه هزینه‌بر است و برای فیلمساز مهم است که اثرش عرضه شود.

* این درست است ولی منظور ما این است که این گفتمان در ابتدا باید به درستی در داخل کشور ایجاد شود. ما چقدر توانسته‌ایم طی ۴ دهه گذشته گفتمان انقلاب اسلامی را در عرصه هنر به درستی ایجاد و به تولید آثار قابل توجه بپردازیم؟ ما نقص داریم. در سال فرهنگ مدیران فرهنگی و هنری و سیاستگذاران عرصه فرهنگ هیچ همکاری و هم‌افزایی در راستای آن سال نداشتند. چند اثر هنری طی ۴ دهه گذشته با مشارکت نهادهای فرهنگی به صورت مشترک تولید شده است؟ اگر بوده به تعداد انگشت‌های ۲ دست نیست. هنرمندان کشورهای دیگر به این موضوع نگاه می‌کنند که آیا ما که جشنواره‌ای درباره یک گفتمان برگزار می‌کنیم خودمان چه آثار باکیفیتی در این زمینه تولید کرده‌ایم. وقتی اشاره می‌شود که متن با کیفیت درباره موضوع‌های مرتبط با گفتمان انقلاب اسلامی و فرهنگ ایثار، جهاد و شهادت نداریم به این خاطر است که طی ۴ دهه نهادهای فرهنگی در مشارکت با هم اقدام به ایجاد بستر مناسب برای پژوهش و نگارش متون هنری در جهت تولید آثار با کیفیت نداشته‌اند.

ما چند کار را در دست انجام داریم که یکی پرونده‌خوانی شهدا است که توسط هنرمندان و اهل قلم انجام می‌شود تا از دل این پرونده‌خوانی‌ها سوژه‌ها و روایت‌های درست و واقعی سال‌های ایثار، جهاد و شهادت در هشت سال دفاع مقدس بیرون کشیده شود. در عرصه نمایش در تلاش هستیم نقالی سیره شهدا اتفاق بیفتد. گروه‌های تئاتر در مدارس شاهد و گلزارهای شهدا آثاری که اجرا می‌کنند درباره همان شهدایی است که در گلزارها آرمیده‌اند.

ثبات مدیریت در فرهنگ خیلی مهم است. کار فرهنگی کار کوتاه مدت نیست. این اتفاقات ضدفرهنگی که در جامعه می‌افتد حاصل یک یا ۲ روز نیست بلکه از زمان مبارزات حضرت امام (ره) شروع شد. اسرائیل شاخ و برگ رژیم صهیونیستی است و ریشه در آمریکا و اروپا است. این‌ها به مردم خود هم رحم نکرده‌اند. چند دهه است که حضرت آقا درباره تهاجم فرهنگی هشدار داده‌اند. در حوزه فرهنگ حتماً ثبات مدیریت لازم است. چراغ راهنما سیاست‌های فرهنگی حضرت آقا است و اگر همه روی آن ریل حرکت کنیم همه گره‌ها باز می‌شوند.

در حوزه فرهنگ و هنر با قشری اهل مطالعه و فرهیخته مواجه هستیم که باید به درستی به سمت گفتمان انقلاب اسلامی که همان انسان‌سازی است، هدایت کنیم. با هنر باید سجایای انسانی و متعالی هدف آفرینش انسان را به جامعه منتقل کنیم که همان خصوصیتی است که شهدا داشتند. هنر ما اعم از سینما، تئاتر، موسیقی و هنرهای تجسمی هنری انسانی است.

فکر می‌کنید در راستای گفتمان انقلاب اسلامی می‌توانیم به سند و چشم‌اندازی بین نهادهای مختلف برسیم؟

سند و چشم‌انداز داریم و سیاست‌های کلان فرهنگی سند و چشم‌انداز است و ما باید به آن‌ها رجوع و عمل کنیم.

* منظور سند و چشم‌انداز مشارکت بین وزارت فرهنگ و ارشاد، شهرداری، حوزه هنری و بنیاد شهید است. همه نهادها به موضوعات آماری و شعاری نگاه می‌کنند و به همین خاطر جشنواره محور شده‌ایم و کارهای اصولی انجام نمی‌شود. ما تعدد آثاری را داریم که اکثراً تأثیرگذار نیستند و فقط جشنواره‌ای هستند. زیرا نهادها گمان می‌کنند با برگزاری جشنواره‌ها وظیفه‌شان را انجام داده‌اند و به کار ریشه‌ای نپرداخته‌اند. هر نهادی فقط می‌خواهد بگوید که من در فلان حوزه کار می‌کنم. چرا وقتی تهاجم فرهنگی وجود دارد ما به سراغ کارهای ریشه‌ای و تولیدات با کیفیت و اثرگذار نمی‌رویم و فقط به برگزاری جشنواره‌ها بسنده می‌کنیم؟ وقتی بستر تحقیق و پژوهش از سوی نهادی فرهنگی فراهم شود و هنرمندان بر اساس این روند به تولید متون با کیفیت بپردازند، آثار با کیفیتی تولید خواهند شد. در کنار این روند برگزاری جشنواره نیز ایرادی ندارد زیرا این آثار در رویدادهای مختلف ارائه می‌شوند.

اینکه این کارها انجام نشده است را همه می‌دانیم و باید در راستای انجام آن‌ها اقدام کنیم. در بنیاد شهید چند اتفاق را رقم زده‌ایم. نگارش چند فیلمنامه درباره شهدا در دست تحقیق و نگارش است. سریال «بچه زرنگ» که از شبکه دو پخش شد کار مشترکی بین بنیاد شهید و شبکه دو بود. برای این سریال ما در ستاد و مرکز مشارکت نکردیم بلکه به اداره‌کل بنیاد شهید خراسان رضوی ابلاغ و کار در آن استان انجام شد و بنیاد شهید خراسان رضوی با نظارت ستاد با شبکه دو قرارداد منعقد کرد.

بخش عظیمی از تولیدات‌مان در استان‌ها اتفاق می‌افتد. بسیاری از هنرمندان فعال ما اهل شهرها و استان‌های مختلف کشور هستند و شناخت بیشتری نسبت به شهدا و الگوهای رفتاری که ما به دنبال‌اش هستیم، دارند. اگر قرار است مشارکت صورت بگیرد به استان‌ها می‌سپاریم. علاوه‌بر اینکه وظیفه داریم زیست شهدا را به‌عنوان الگوهای رفتاری و انسانی موفق به نسل بعدی معرفی کنیم، نسبت به خرده‌روایت‌هایی که درون مردم و لایه‌های مختلف مردمی در دهه ۶۰ و اوایل انقلاب شکل گرفت، تعهد داریم زیرا جنس این خرده‌روایت‌ها از جنس فرهنگ ایثار، جهاد و شهادت است؛ پدر و مادرهایی که در پشت جبهه هم‌پای فرزندان خود در جبهه‌های جنگ تحمیلی، از خودگذشتگی و ایثار کردند.

تولیدات ما فقط روی معرفی سیره شهدا متمرکز نیست بلکه روی خرده‌روایت‌هایی که از جنس ایثار هستند و در درون مردم اتفاق افتاده‌اند نیز توجه داریم.

* این تولیدات فقط در حوزه سینما است یا در حوزه‌های دیگر هنر هم هستند؟

هم در حوزه سینما، هم در حوزه نمایش و هم در حوزه موسیقی است. ما نمی‌توانیم بستر موسیقی و سرود را رها کنیم زیرا جزو بسترهایی است که اقبال عمومی دارند و بسترهای مناسبی برای ترویج گفتمان انقلاب اسلامی در دل آحاد جامعه هستند. سرود «سلام فرمانده» به لحاظ محتوا و مضمون خلوصی داشت که از مرزهای ایران عبور کرد و صدور گفتمان انقلاب اسلامی را در آمریکا و اروپا و کشورهای مقاومت انجام داد.

ما وارد مرحله‌ای شده‌ایم که نظم نوین جهانی اتفاق می‌افتد که محور آن جبهه مقاومت است که قلب و ریشه جبهه مقاومت، ایران است. ما به عنوان اهالی فرهنگ و هنر در این نظم نوین جهانی چه نقشی را می‌توانیم ایفا کنیم؟ این بسته به این است که نسبت خودمان را با انقلاب اسلامی پیدا کنیم و هر کسی بسته به این نسبت می‌تواند در جامعه در جهت اشاعه گفتمان انقلاب اسلامی، فرهنگ ایثار، جهاد و شهادت و تعریف حقایق انقلاب اسلامی گام بردارد. ما در تعریف حقایق انقلاب اسلامی کوتاهی کرده‌ایم که توسط رسانه‌های دروغ‌پرداز بیگانه این حقایق تحریف می‌شوند. حقایق انقلاب اسلامی شامل مفاهیم گفتمان، ایثار و شهادت، رابطه امام (ره) و امت، زیست شهیدانه، ایثار اجتماعی می‌شود و ما به عنوان اهالی فرهنگ و هنر باید در بازنمایی و بازتعریف هنرمندان این حقایق نقش ایفا کنیم.

* در بنیاد شهید در حوزه پژوهش چه برنامه‌هایی دارید؟

ما به بازخوانی پرونده‌های شهدا پرداخته‌ایم. تولیدات را با سرعت شروع کرده‌ایم و در حال انعقاد قراردادهای مشارکتی هستیم. معتقدیم حتماً در تولید محصولات فرهنگی با دستگاه‌های فرهنگی دیگر مشارکت کنیم و دست همکاری خود را به سوی تمامی دستگاه‌ها دراز کرده‌ایم. چشم‌اندازمان برقراری خط رسانه‌ای جبهه مقاومت در کشورهای حوزه مقاومت است تا بتوان تولیدات مشترک را با روایت‌های مردمی از گفتمان ایثار، جهاد، شهادت و مقاومت ایجاد کرد.

جشنواره‌ها را از پایتخت جدا کردیم و به استان‌های دیگر منتقل کردیم و به دنبال برگزاری همزمان جشنواره‌ها در کشورهای حوزه مقاومت هستیم. ریاست عالی بنیاد تفاهم‌نامه‌ای را با ۶ کشور حوزه مقاومت تنظیم و امضا کردند که این اتفاق فضا را برای تولیدات مشترک فراهم می‌کند.

واکنش‌های خوبی هم از سوی هنرمندان کشورهای مقاومت برای تولید آثار مشترک داریم.

همچنین راه‌اندازی اتحادیه فیلمسازان یا هنرمندان کشورهای اسلامی را در دستور کار داریم که خیلی مهم است. تولید نمایش‌های ترکیبی در کشورهایی نظیر سوریه، فلسطین، عراق و لبنان در بازگویی حقایقی که در این کشورها در حوزه مقاومت اتفاق افتاده است برای نسل جوان، بسیار اثرگذار خواهد بود.

در حوزه موشن‌گرافی تولیدات خوبی اتفاق افتاده است. پیگیر وی او دی هم هستیم که راهبردش ترویج فرهنگ ایثار، جهاد، شهادت و مقاومت هستیم و تولیدات در این زمینه هم داریم.

* امیدواریم اتفاق‌ها و حمایت‌ها در طول سال مستمر باشد و فقط منوط به جشنواره‌ها نباشد. به‌عنوان مثال اجرای آثار گروه‌های نمایشی شهرهای مختلف فقط به جشنواره‌ها ختم نشود و در طول سال اجرا داشته باشند و حمایت شوند.

این اتفاق افتاده است و گروه‌های شرکت کننده در جشنواره‌ها اجرای عمومی در شهرها و استان‌های خود دارند. ما هنرمندان جوان خلاق و بسیار خوش‌فکری را در شهرستان‌های مختلف کشور داریم که نیازمند حمایت هستند. این حمایت انجام می‌شود تا شاهد تولیدات قابل توجهی در حوزه فرهنگ ایثار و شهادت باشیم.

عرصه دیگری هم که باید به آن بازگردیم عرصه مساجد است. در دهه ۶۰ تمام امور از طریق مساجد انجام می‌شد و مساجد به دلیل اشرافی که روی محلات دارند بسیار در پر کردن خلاءهای فرهنگی تأثیرگذار هستند.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

این سریال سی‌جی‌آی سنگینی دارد که در حال انجامش هستیم/از کنداکتور و زمان دقیق پخش آن اطلاعی ندارم! – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: کارگردان سریال «عاشورا» با بیان اینکه آخرین کارهای فنی این سریال در حال انجام است، گفت: برای من مهم است سریال «عاشورا» با بهترین حالت و کیفیت از تلویزیون پخش شود.

به گزارش سینماپرس، سریال ۷ قسمتی «عاشورا» به کارگردانی و نویسندگی هادی حجازی‌فر که پیش از این نسخه سینمایی آن با عنوان «موقعیت مهدی» در سینماها اکران شد حالا قرار است ماه محرم و صفر امسال از آنتن رسانه ملی پخش می‌شود.

هادی حجازی‌فر در گفت‌وگو با خبرنگار رادیو و تلویزیون ایرنا، درباره آخرین وضعیت سریال توضیح داد: دوباره سریال را به نسبت تلویزیون اصلاح رنگ می‌کنیم و زیرنویس را تغییر می‌دهیم. تدوین را داریم بهتر می‌کنیم. همچنین موسیقی جدید دارد ساخته می‌شود. این سریال سی‌جی‌آی سنگینی (استفاده از گرافیک کامپیوتری) دارد که در حال انجامش هستیم.

وی در پاسخ به این سوال که نسخه سریالی چقدر با نسخه سینمایی تفاوت دارد تاکید کرد: من این قدر در این دو سال سریال را دیدم که نسبت به آن سر (بی‌حس) شدم. در فیلم و سریال بخش‌های مشترک زیاد داریم. ولی سریال قصه‌هایی دارد که در فیلم ندیده‌ایم.

حجازی‌فر در پاسخ به این سوال که تأخیر دو ساله به ضرر یا به نفع سریال تمام می‌شود گفت: هر دو تا می‌تواند باشد. هر اتفاقی در این کار افتاد در لحظه ناراحت شدیم. ولی بعدها فهمیدیم به نفع کار بوده است. امیدواریم تأخیر در پخش سریال هم جزو همین موارد باشد.

این کارگردان فضای سریال را متناسب با ماه محرم و صفر دانست و افزود: به هر حال اسم لشکری که ما به آن می‌پردازیم نامش ۳۱ عاشورا است و سریال هم قرار است در دو ماه محرم و صفر پخش شود. البته من از کنداکتور (جدول پخش) و زمان دقیق پخش آن اطلاعی ندارم. امیدوارم مردم سریال را ببینند و راضی باشند.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

با همکاری «بنیاد برکت» زمینه‌های اشتغال و کارآفرینی پذیرفته‌شدگان در «آزمون‌های فرهنگ و هنر» را فراهم خواهیم کرد – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: معاون امور هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به ایجاد اشتغال و کارآفرینی پذیرفته‌شدگان آزمون‌های فرهنگ و هنر گفت: با همکاری نهادهایی همچون بنیاد برکت در تلاش هستیم که امکان دریافت وام‌های کم‌بهره و زمینه کارآفرینی این افراد را تسهیل کنیم.

به گزارش سینماپرس، محمود سالاری روز چهارشنبه (۲۴ خرداد) در جریان بازدید از برگزاری دومین آزمون جامع و چهلمین آزمون ادواری و استانداردهای مهارتی بخش فرهنگ و هنر در جمع خبرنگاران اظهارداشت: خوشبختانه این آزمون‌ها امروز با حضور بیش از ۴۰ هزار نفر در سراسر کشور به صورت همزمان و برخط برگزار شد و هیچ مشکلی در این زمینه گزارش نشده است.

وی گفت: بنده با برخی از شرکت‌کنندگان در آزمون گفت و گو کردم که آنان از روند برگزاری آزمون، سوالات و زمان اختصاص داده شده برای هر سوالی رضایت داشتند.

سالاری افزود: امسال نخستین سالی است که تمام فرایندهای آزمون به صورت برخط و اینترنتی برگزار شد و بخش عملی آزمون فرهنگ و هنر در هر مرکز آموزشی برگزار شده و به اتمام رسیده است و بخش نظری آزمون از ۲۳ تا ۲۶ خرداد برنامه‌ریزی شده است.

معاون امور هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی درباره ایجاد زمینه‌های اشتغال و کارآفرینی برای پذیرفته‌شدگان در آزمون‌های فرهنگ و هنر بیان کرد: کارآفرینی و ایجاد شغل برعهده وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی است اما ما در حد بضاعت خودمان تلاش کردیم که برای پذیرفته‌شدگان در این آزمون‌ها با همکاری نهادهای همچون بنیاد برکت، امکان دریافت وام‌های کم‌بهره را فراهم کنیم تا زمینه کارآفرینی و اشتغال آنان تسهیل شود.

وی اظهارداشت: آزمون‌های فرهنگ و هنر در ۶۰ استاندارد مهارتی را برگزار می‌شود و برخی از افراد در دو تا سه استاندارد مهارتی شرکت می‌کنند که براین اساس ۱۲۰ هزار نفر در آزمون شرکت خواهند کرد، نمی‌توانیم امکاناتی را برای همه آنان مهیا کنیم تا کارآفرین شوند، اما بخشی را که برایمان میسر است، نقش تسهیل‌گری را ایفا کرده و با همکاری نهادهایی همچون بنیاد برکت زمینه‌های اشتغال و کارآفرینی پذیرفته‌شدگان در آزمون‌های فرهنگ و هنر را فراهم خواهیم کرد.

سالاری گفت: امیدواریم این آزمون‌ها به ارتقای سطح کیفی تولیدات فرهنگی و هنری کشور منتهی شود.

محمود سالاری امور هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی روز چهارشنبه (۲۴ خرداد) با همراهی محمدحسین اسماعیلی مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی و آموزش‌های هنری وزارت فرهنگ، مهدی رمضانی چابک سرپرست اداره کل فرهنگ و ارشاد استان تهران و علی پناه رئیس آزمون از برگزاری دومین آزمون جامع و چهلمین آزمون ادواری و استانداردهای مهارتی بخش فرهنگ و هنر استان تهران در باشگاه دانشجویان دانشگاه تهران بازدید کرد و از روند و شیوه برگزاری آزمون و جزئیات آن مطلع شد.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

یک آشتی موسیقایی بعد از ۱۵ سال/ آمده‌ایم تا برای «ایران» بنوازیم


نشست رسانه‌ای کنسرت مشترک سهراب پورناظری و علی قمصری از نوازندگان و آهنگسازان موسیقی ایرانی، عصر روز چهارشنبه بیست و چهارم خرداد ماه در کاخ موزه سعدآباد تهران برگزار شد.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

مدال روابط عمومی کشور به «مدیر ارتباطات سازمان گسترش و نو سازی صنایع ایران» رسید – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: مدال روابط عمومی ایران معتبرترین و بالاترین نشان این حوزه، به حسن عمیدی به عنوان اثرگذارترین مدیر روابط عمومی کشور برای تلاش سازنده و بیش از دو دهه فعالیت اثرگذار اعطا شد.

نخستین کنفرانس ملی مدیران روابط عمومی و بیست و دومین دوره جوایز صنعت روابط عمومی ایران روز چهارشنبه – ۲۴ خرداد ۱۴۰۲- در سالن وفا غفاریان سازمان مدیریت صنعتی با حضور جمعی از استادان و پیشکسوتان حوزه روابط عمومی کشور برگزار شد.

در این مراسم مدال روابط عمومی ایران معتبرترین و بالاترین این حوزه به حسن عمیدی به عنوان اثرگذارترین مدیر روابط عمومی کشور برای تلاش سازنده و بیش از دو دهه فعالیت اثرگذار اهدا شد.

نشان روابط عمومی پیش از این، طی سه دوره به حسن ربیعی مدیرکل روابط عمومی و امور بین الملل سازمان اوقاف و امور خیریه در سال ۱۳۹۲، سید هادی میرباقری مدیرکل روابط عمومی گروه پترو پارس در سال ۱۳۹۴ و مرحوم رضا طاهری رئیس روابط عمومی مناطق نفت خیز جنوب در سال ۱۳۹۶ اعطا شده بود و امروز حسن عمیدی مدیر ارتباطات سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران چهارمین مدال روابط عمومی را دریافت کرد.

حسن عمیدی مدال روابط عمومی کشور را دریافت کرد

حسن عمیدی متولد سال ۱۳۵۷ تهران و دارای مدرک دکتری علوم ارتباطات اجتماعی است و مدرس رشته روابط عمومی در دانشگاه است و بیش از دو دهه فعالیت در عرصه روابط عمومی حوزه‌های فرهنگی و هنری، ارتباطات و فناوری اطلاعات و صنعت فعالیت دارد.

وی مدیرکل روابط‌عمومی و امور بین‌الملل سازمان فناوری اطلاعات ایران، معاون مرکز روابط‌عمومی و اطلاع‌رسانی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات و همچنین رییس موزه ارتباطات کشور را در سال‌های ۱۳۹۷ تا ۱۴۰۱ در کارنامه کاری خود دارد و هم اکنون مدیر ارتباطات سازمان گسترش و نو سازی صنایع ایران (ایدرو) است

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

هیات اسلامی هنرمندان درگذشت هنرمند انقلابی اسماعیل سلطانیان را تسلیت گفت – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: هیات اسلامی هنرمندان با صدور پیامی درگذشت هنرمند متعهد سینمای انقلاب و دفاع مقدس را تسلیت گفت.

به گزارش سینماپرس در پیام تسلیت هیات اسلامی هنرمندان آمده است:

بار دیگر دست تقدیر ، هنرمند و بازیگری توانمند را از سینمای انقلاب و دفاع مقدس و دینی برگرفت. اسماعیل سلطانیان مردی از خطه قهرمان پرور کرمانشاه بود که عمده ی سوابق هنری و بازیگری او در عرصه هنر انقلاب و دفاع مقدس و قرانی مصروف شد. او نیز همانند برخی از هنرمندان انقلاب فعالیتهای خود را از سالهای آغازین انقلاب اسلامی در حوزه هنری شروع کرد و با یارانی همچون مرحوم سلحشور همراه شد. متاسفانه به دلیل برخی سیاستها و برنامه ها سالهاست کسی نه از هنر او و نه خودش سراغی نگرفت و این سالهای آخر را در گوشه ای از شهر در عسرت و بی خبری گذراند. پیشکسوت هنر را اگر چه پاس میدارند اما گاه برخی آیین نامه ها راه را برای حرمت نهادن و تقدیر از یک هنرمند پیشکسوتی مثل اسماعیل سلطانیان می بندد. در هرحال امروز او را از دست داده ایم.
هیات اسلامی هنرمندان فقدان این هنرمند ارزشی را به همه فعالان عرصه سینمای انقلاب و دفاع مقدس و سینمای دینی تسلیت می گوید و برای همسر و فرزندان آن مرحوم طلب صبر و شکیبایی می نماید و برای روح او علو درجات و ارامش را از محضر حق تعالی آرزومند است.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

چرا هنر «تذهیب» درجا می‌زند؟/ با تکرار و کپی‌کاری مقابله می‌کنیم


محسن آقامیری درباره اشتباهات هنرمندانی که از مکاتب تذهیب، کپی‌کاری می‌کنند و عواملی که سبب درجا زدن این هنر شده است، توضیحاتی ارائه کرد.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

اهمیت کلیدواژه «دروغ» در «جنگ نرم» – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: «جهان غرب» به سرپرستی «ایالات متحده آمریکا» در طی قریب به چهل و پنج سال گذشته سعی داشته و دارد تا تجربیات خود در تقابل با «بلوک شرق» را در مواجهه با «نظام جمهوری اسلامی» و تفکر «انقلاب اسلامی» بازتولید نماید.

محمدرضا مهدوی‌پور/ «دروغ» (Lie) عنوان یکی از شناخته شده‌ترین رذایل اخلاقی است. رذیله‌ای که تمامی فرهنگ‌ها و مذاهب و ادیان آن را بد و پلید شمرده و قباحت آن از فهمی مشترک در میان جوامع مختلف بشری بهره‌مند است. فهمی که سبب می‌شود تا «دروغگویی» به عنوان یک کلیدواژه پُرکاربرد و با درک عمومی بالا از قابلیت ویژه‌ای برای «مشروعیت زدایی» و هجمه به حیثیت فرد و یا افراد برخوردار باشد.


اهمیت کلیدواژه «دروغ» در «جنگ نرم»


پَرواضح است که شناختن فرد و یا افرادی با ویژگی «دروغگو» و پذیرش اطلاق صفت «کذاب» به ایشان سبب می‌شود تا اعتبار آنها در جامعه زایل شده و بیش از هر چیز این فرد و یا افراد «مشروعیت اجتماعی» خود را از دست بدهند. اتفاقی که در جهان امروز به عنوان یکی از اصلی‌ترین وظایف «رسانه» مورد شناسایی واقع می‌شود. وظیفه‌ای که با «اقناع افکار عمومی» برای پذیرش «دروغگو» و «کذاب» بودن فرد و یا افراد معنی می‌شود و بخش اصلی از کارکرد «رسانه» را در برمی‌گیرد.


اهمیت کلیدواژه «دروغ» در «جنگ نرم»


بر این اساس ملموس‌ترین کارکرد «رسانه» در «اقناع افکار عمومی» برای پذیرش «دروغگو» و «کذاب» بودن شخص و یا اشخاصی است که در جایگاه «حریف» و یا «دشمن» مورد شناسایی واقع می‌شوند و از این جهت است که این «اقدام رسانه‌ای» به عنوان پُراستفاده‌ترین و ابتدایی‌ترین اقدام در عرصه «سیاست» و برای از اعتبار انداختن طرف‌های مقابل محسوب می‌شود. اتفاقی که در سطوح مختلف تعریف می‌گردد و به این ترتیب می‌تواند «ساختار سیاسی» و یا حتی «حاکمیت ملی» یک کشور و یا یک تمدن را شامل شود.


اهمیت کلیدواژه «دروغ» در «جنگ نرم»


از این منظر می‌توان ایفای نقش جدی و موثر «رسانه» از برای «اقناع افکار عمومی» و پذیرش «دروغگو» و «کذاب» بودن یک «تفکر» و یا «حاکمیت» را به عنوان یکی از استراتژی‌های اصلی و سیاست‌های عملیاتی اتخاذ شده در طول دوران «جنگ سرد» (Cold War) دانست؛ اقدام رسانه‌ای پُرکاربردی که به شدت در طول دهه‌های ۱۹۴۰ تا ۱۹۹۰ میلادی جریان داشت و به نوعی ویژه رفتار رسانه‌ای دو «بلوک شرق» (Eastern Bloc) و «بلوک غرب» (Western Bloc) را متاثر از خویش نمود و کشمکش‌های بسیاری را در فضای رسانه‌ای حاکم بر «جهان دو قطبی» به همراه داشت.


اهمیت کلیدواژه «دروغ» در «جنگ نرم»


پس اگر چه «دروغگویی» همواره به عنوان یکی از «لوازم حکومت» در تفکر «بشرمحوری» (Humanism) مورد توجه و استفاده واقع بوده و شایع‌ترین و پُرکاربردترین ابزارهای «علوم سیاسی» (Political science) چه در در قالب «نظام لیبرالیسم» (Liberalism) و چه در قالب «نظام سوسیالیسم» (Socialism) مورد توجه و استفاده حاکمیت‌های موجود در «دو بلوک شرق و غرب» بود؛ اما «تمرکز رسانه‌ای غرب» بر برجسته‌سازی این امر در «بلوک شرق» سبب شد تا این حکومت‌ها «مشروعیت اجتماعی» خود را از دست داده و با چالش «عدم مقبولیت» در جوامع داخلی خود مواجه شوند.


اهمیت کلیدواژه «دروغ» در «جنگ نرم»


بر این اساس تمرکز ویژه «بلوک غرب» بر آرایش عرصه تقابل خود مبتنی بر ملزومات «جنگ نرم» موجب ایجاد برتری و استفاده‌ی هوشمندانه‌تر از «رسانه» گشت. اتفاقی که به صورتی ملموس منجر به تولید محتواهای رسانه‌ای گوناگون و البته با کارکرد ثابت و معین «اقناع افکار عمومی» و باورمندنمودن مخاطبان به «دروغگو» و «کذاب» بودن «حاکمیت» در «بلوک شرق» گردید و شرایطی عدم اعتماد میان «توده» و «حاکمیت» را پدید آورد و در نهایت منجر به اضمحلال «بلوک شرق» و فروپاشی «اتحاد جماهیر سوسیالیستی شوروی» (Union of Soviet Socialist Republics) در ۴ دی ۱۳۷۰ هجری شمسی (۲۵دسامبر۱۹۹۱ میلادی) شد. اتفاقی بسیار مهم که پس از حدود ۶۰ سال حاکمیت «جنگ سرد» بر عرصه روابط بین الملل توانست پایان بخش «جهان دو قطبی» شود و موجب گردد تا «حاکمیت کمونیسم» (Communism) برای همیشه تنها از قابلیت دستری در «موزه های تاریخ سیاسی جهان» برخوردار باشد.


اهمیت کلیدواژه «دروغ» در «جنگ نرم»


اینگونه بود که «بلوک غرب» از یک سو مبتنی بر ملزومات «جنگ نرم» و با استفاده از شیوه «دروغگویی رسانه‌ای» و بالاخص با تمرکز بر شگرد «خبررسانی جعلی» (Fake news) توانست با تلفیق میان راست و دروغ و تغییر برخی از حقایق به «مدیریت افکار عمومی» مبادرت ورزد و ذهنیتی غیر واقعی و مبتنی بر تمایلات خود از حاکمیت‌های موجود در «بلوک شرق» به نمایش بگذارد و از سوی دیگر با ایجاد تصویری «دروغگو» و «کذاب» از حاکمان «بلوک شرق» موفق شود تا ضمن «فاصله‌گذاری میان مردم و دولت» از «مشروعیت اجتماعی» ایشان بکاهد.


اهمیت کلیدواژه «دروغ» در «جنگ نرم»


البته اقدامات رسانه‌ای «بلوک غرب» در عرصه «جنگ نرم» تنها محدود به «فعالیت‌های سلبی رسانه‌ای» نگردید و دستگاه عظیم رسانه‌ای در غرب موفق شد تا در راستای مواجهه و «تقابل نرم» خود با «بلوک شرق» اقدام به طراحی سلسله «فعالیت‌های ایجایی» نموده و فعالیت‌های رسانه‌ای گسترده‌ای را رقم زند که عمدتا با تمسک و استفاده فراگیر از شیوه «دروغگویی رسانه‌ای» صورت پذیرفت. فعالیت‌هایی که متمرکز بر بَزک «سبک زندگی امریکایی» (American Way of Life) بود و تخیلی قابل باور از «زیست انسان غربی» ارایه می‌داد. تخیلی که «بلوک غرب» را برخوردار از جوامع و حاکمیت‌هایی مملو از «صداقت» و «درست‌کار» ترسیم می‌نمود. جامعه‌ای رشک برانگیز که با وجود آنکه بیش از هر چیز زاییده «تخیلات افسران جنگ نرم» در «بلوک غرب» بود، اما با «ظاهرسازی رسانه‌ای» به خوبی می‌توانست حسرتی ویژه و فراگیر از برای پیگیری برای رسیدن و دریافت «رویای امریکایی» (American Dream) را در میان توده‌های مختلف در سراسر جهان ایجاد نماید.


اهمیت کلیدواژه «دروغ» در «جنگ نرم»


البته اکنون با گذشت بیش از ۳۰ سال از حاکمیت مطلق «ارزش‌های دموکراسی غربی» نه تنها نقایض متعدد «سبک زندگی امریکایی» اثبات گردیده؛ بلکه دیگر هر بیننده‌ای به سهولوت و تنها با نگاهی به خیابان‌های «ایالات متحده آمریکا» و همچنین رفتار دولتمردان این کشور می‌تواند به ماهیت «کذاب» و «دروغگویی رسانه‌های غرب» پی‌ببرد و تشخیص دهد که چگونه از «رویای امریکایی» جعل گردید و از این سراب وهم گونه قاب گرفته شده و به عنوان یک واقعیت جاری و ساری در طول ۱۰۰ سال اخیر تصویرسازی شده است.


اهمیت کلیدواژه «دروغ» در «جنگ نرم»


پس اگر چه در سال‌های اخیر کیفیت «دروغگویی رسانه‌های غربی» و ماهیت منحط و ناکارآمدی «لیبرالیسم» افشا گردیده و همگان شاهد مواجهه «نظام تمدنی غرب» با چالش‌های مختلفی و ابتدایی می‌باشند که به صورتی کاملا ملموس و با شاخصه «بررسی کیفیت زندگی در اروپا» (European Quality of Life Survey) قابل مطالعه می‌باشد؛ اما باید این واقعیت تاریخی را از یاد نبریم که مجموع «فعالیت‌های سلبی و ایجابی رسانه‌ای» صورت گرفته توسط «بلوک غرب» و در مقطع زمانی ۱۸ آبان سال ۱۳۶۸ هجری شمسی (۹ نوامبر۱۹۸۹ میلادی) بود که سبب شد تا «دیوار برلین» (Berlin Wall) به عنوان مهمترین نماد در پذیرش «نظام دو قطبی» تخریب شود و پس از آن تفکر «لیبرالیسم» (Liberalism) به آنچنان امر مقدسی در جهان مبدل گردد که عمده اندیشمندان و نظریه‌پردازان جهانی را به وادی مدح و ستایش آن کشانده و در این مسیر آنچنان متوهم سازد که رسما اساتید دانشگاهی معروفی همچون «فرنسیس فوکویاما» (Yoshihiro Francis Fukuyama) با انتشار مقاله ‌ای در مجله «نشنال اینترست» (The National Interest) مدعی شود که دیگر «پایان تاریخ» (The End of History) فرارسیده و «ارزش‌های دموکراسی غربی» به پیروزی نهایی رسیده است! و از این جهت بشر کنونی به عنوان «آخرین انسان» (the Last Man) بر بستر تفکر و تعالیم «لیبرالیسم» به فلاح و رستگاری خواهد رسید! ادعایی که پس از چندی به صورت نظریه‌ای مبسوط درآورده شد و به عنوان یک متن درسی و در قالب کتابی با نام «پایان تاریخ و آخرین انسان» (The End of History and the Last Man) در سال ۱۳۷۱ هجری ‌شمسی (۱۹۹۲ میلادی) منتشر گردید!


اهمیت کلیدواژه «دروغ» در «جنگ نرم»


البته ظهور پدیده «انقلاب اسلامی» در همان سال‌ها مفهومی نو و جدید بود که به سرعت «جهان دوقطبی» آن روز را به «جهان سه‌قطبی» تبدیل کرد و ساختاری را بدون الگوبرداری از نظام‌های رایج در «بلوک غرب» و «بلوک شرق» و یا گرفتن سرمشق و یا بهره بردن از تجربه‌های مشابه خود در نیمه دوم «قرن ۱۳ هجری شمسی» پدید آورد. ساختاری که به‌رغم همه‌ی مشکلات طاقت‌فرسا و تقابل مستقیم و غیرمستقیم قدرت‌های مطرح توانست روزبه‌روز گام‌های بلندتر و استوارتری به جلو برداشته و با تمرکز بر هشت آرمان و شعار اصلی خود موفق شد تا برای نخستین‌بار، ضمن ترکیب «جمهوریّت» و «اسلامیّت» در عرصه حکمرانی یک کشور، اقدام به «نظام‌سازی» و «سیستم‌سازی» (System building) و تاسیس ساختار حکمرانی مناسب و مبتنی بر هشت شعار و آرمان برآمده از «اسلام اصیل» نماید.


اهمیت کلیدواژه «دروغ» در «جنگ نرم»


«جمهوری اسلامی ایران» مفهومی بود که پس از ۲۲ بهمن ماه ۱۳۵۷ هجری شمسی خلق گردید. حاکمیتی جدید که در اوج بیچارگی جهانیان در پذیرش نظم حاکم بر نظام بین الملل مبتنی بر «جهان دوقطبی» و تثبیت جایگاه خود در میان یکی از دو بلوک شرق و غرب به پیروزی رسید و ضمن بر هم زدن نظم حاکم، برای همیشه بساط سلطنت شاهنشاهی در کشور را برچید که تا قبل از آن، دنیا دو نوع حکومت را در طول سال های متمادی تجربه کرده و پذیرفته بود؛ یکی دمکراسی های غربی، و دیگری حکومت‌های کمونیستی؛ این دو اردوگاه غرب و شرق، با یکدیگر هم بشدت مقابله داشتند و همدیگر را نفی می کردند؛ اما وقتی جمهوری اسلامی این سبک جدید حکومت، پدید آمد، هر دو اردوگاه با حیرت و سپس با وحشت، در مقابل نظام جمهوری اسلامی قرار گرفتند! علت چه بود؟ علت این بود که جمهوری اسلامی، دارای خصوصیاتی بود که هر دو سبک حکومت رایج در آن دو اردوگاه را نفی می کرد و آنها را برای زندگی بشر، غلط و مضر می دانست و آن را اعلام می کرد. به عبارت دیگر، آن دو سبک حکومت که در شرق و غرب رایج بودند، مشترکاتی داشتند و فرهنگ عمومی در این کشورها یکسان بود. آن فرهنگ، عبارت از کشاندن آحاد مردم به غفلت و رها کردن زمام شهوات و هواهای نفسانی بود. این، چیزی بود که در هر دو سبک حکومت وجود داشت و وجود دارد. این، فرهنگ مشترک شرق و غرب است.


اهمیت کلیدواژه «دروغ» در «جنگ نرم»


پس اگر چه موفقیت «انقلاب اسلامی» در ایجاد یک نظم جدید در عرصه جهانی و عظمت پیشرفت‌های چهل‌ساله‌ی «ملت ایران» در پرتو تاسیس «نظام جمهوری اسلامی ایران» آنگاه به درستی دیده می‌شود که این مدّت، با مدّت‌های مشابه در انقلاب‌های بزرگی همچون «انقلاب فرانسه» و یا «انقلاب اکتبر شوروی» و یا حتی «انقلاب هند» و … مقایسه شود. اما در این میان بر کسی پوشیده نیست که «جهان غرب» به سرپرستی «ایالات متحده آمریکا» در طی قریب به چهل و پنج سال گذشته و در طول دوران حیات «جمهوری اسلامی ایران» همواره سعی داشته و دارد تا آنچه را که از تجربیات خود در تقابل با «بلوک شرق» و در ماجرای فروپاشی «اتحاد جماهیر سوسیالیستی شوروی» اندوخته و در فرایند «جنگ سرد» تجربه نموده است را باز تولید نموده و در مواجهه با «نظام جمهوری اسلامی» و تفکر «انقلاب اسلامی» مورد استفاده قرار دهد.


اهمیت کلیدواژه «دروغ» در «جنگ نرم»


ادامه دارد…

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

رویداد منطقه‌ای چوب کرمانشاه


کرمانشاه- رویداد منطقه‌ای چوب کرمانشاه به مدت پنج روز در محوطه تاریخی طاق بستان به مناسبت روز جهانی صنایع دستی در حال برگزاری است.

مشاهده خبر از سایت منبع