X

بایگانی خرداد 26, 1402

دفتر سینمایی

نمایش «مشق شب» کیارستمی در سینما تک موزه هنرهای معاصر تهران – خبرگزاری مهر | اخبار ایران و جهان

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از روابط عمومی موزه هنرهای معاصر تهران، سینماتک موزه هنرهای معاصر تهران از روز یکشنبه ۲۸ خردادماه ۱۴۰۲، پنجاه و دومین دوره از برنامه‌های خود را در بخش‌های مروری بر فیلم‌های سینمای ایران، مروری بر مستندهای محسن خانجهانی و نگاهی به سینمای یاساجیرو اوزو (چهارمین جشنواره بین‌المللی عکس پنج) همراه با جلسه نقد و بررسی فیلم‌ها آغاز می‌کند.

در دوره پنجاه و دوم برنامه‌های سینما تک، در بخش «مروری بر فیلم‌های سینمای ایران» ۶ فیلم بلند و کوتاه از عباس کیارستمی، اشکان نجاتی- مهران نعمت اللهی و سامان استرکی، در بخش مروری بر مستندهای محسن خانجهانی؛ ۱۴ فیلم و در بخش نگاهی به سینمای «یاساجیرو اوزو» (چهارمین جشنواره بین‌المللی عکس پنج) ۶ فیلم به نمایش درخواهد آمد.

فیلم «مشق شب» به کارگردانی عباس کیارستمی، محصول سال ۱۳۶۷ به مدت ۹۹ دقیقه روز یکشنبه ۲۸ خردادماه ساعت ۱۵ در سالن سینما تک موزه هنرهای معاصر تهران به نمایش در می‌آید.

علاقمندان برای دیدن فیلم‌ها می‌توانند روزهای یکشنبه هر هفته ساعت ۱۵ به خیابان کارگرشمالی، جنب پارک لاله، سالن سینما تک موزه هنرهای معاصر تهران مراجعه کنند.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

گلایه میرکریمی از شرایط اکران فیلمش/ اعتراضی به فروش کمدی‌ها نیست – خبرگزاری مهر | اخبار ایران و جهان

به گزارش خبرنگار مهر، سیدرضا میرکریمی تهیه‌کننده و کارگردان فیلم سینمایی «نگهبان شب» همزمان با اکران عمومی فیلم تازه‌اش، متنی کوتاه را در صفحه رسمی اینستاگرامش منتشر کرد.

در این متن آمده است: «دوستان می‌گویند خوبیت ندارد یک فیلمساز برای تبلیغ فیلم خودش پشت سر هم پست تبلیغی بگذارد. راستش را بخواهید ترجیح خودم این نیست. ولی چه کنم وقتی بعد از سی و اندی سال کار در سینما، امروز آخرین فیلمم در فقر تبلیغاتی و سئانس‌های نامرغوب سینماها و در آشفتگی و بی‌برنامه‌گی اکران هم زمان بیش از هفت فیلم، روی پرده‌ها رفته است.»

وی تأکید کرده است: «در این شرایط نه برای خودم کسر شأن می‌دانم و نه ابایی دارم از اینکه تیزر و پوستر برای فیلمم بسازم و از تنها رسانه محدودی که در دسترس دارم برای معرفی آن به مردم استفاده کنم. هیچ اعتراضی هم به فروش فیلم‌های تجاری و کمدی ندارم نوش جان شان.»

میرکریمی در پایان دل‌نوشته خود با انتقاد از عملکرد مدیران فرهنگی نوشت: «ای‌کاش درک درستی از اینکه در نهایت داریم به کدام سمت و سو می‌رویم می‌دیدم؛ تا کمی خیالم راحت می‌شد.»

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

عکس / مراسم تشییع پیکر مرحوم «اسماعیل سلطانیان»


سینماپرس : مراسم تشییع پیکر مرحوم اسماعیل سلطانیان بازیگر سینما و تلویزیون صبح امروز جمعه ۲۶ خرداد در قطعه هنرمندان بهشت زهرا(س) برگزار شد.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

«برزخی‌ها» و «جان اف کندی» به «نقد سینما» می‌آیند – خبرگزاری مهر | اخبار ایران و جهان

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از روابط عمومی پروژه، جدیدترین قسمت برنامه تلویزیونی «نقد سینما» به تهیه‌کنندگی یوسف بچاری که امشب ۲۶ خرداد ساعت ۲۲:۳۰ روی آنتن شبکه چهار سیما می‌رود، قرارست در گفتگو با سعید الهی تحلیلگر فرهنگ و سینما به موضوع «موانع واکاوی مسایل تاریخی در سینما» بپردازد.

همچنین و باتوجه به موضوع برنامه، مستند «برزخی‌ها» سوژه «میز نقد سینمای ایران» است. در این بخش عارف افشار کارگردان اثر و محمد صابری روزنامه‌نگار سینمایی درباره این مستند که حواشی و اتفاقات اولین فیلم توقیفی سینمای ایران را بررسی می‌کند، صحبت می‌کنند.

«میز نقد سینمای جهان» نیز در این هفته به سراغ مستند «جان اف کندی» به کارگردانی الیور استون که درباره پرونده‌های طبقه‌بندی‌ شده مربوط به ترور رئیس جمهور آمریکا، جان اف کندی است، رفته و مهمانان این بخش حامد شکیبانیا و محمدرضا مقدسیان هستند.

فصل چهارم برنامه تلویزیونی «نقد سینما» به تهیه‌کنندگی یوسف بچاری، میزبانی امیررضا مافی و به همت سازمان سینمایی سوره هرهفته جمعه‌ها ساعت ۲۲:۳۰ از شبکه چهار سیما به صورت زنده روی آنتن می‌رود.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

رشتیان: امیدوارم رفته رفته وزن حرفه‌ای گری را در سینمای مستند بیشتر ببینیم و پیگیری کنیم – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: آئین سومین دوره نشان عالی خورشید و اهدای آن به سعید رشتیان عصر روز گذشته در سالن فردوس موزه سینمای ایران برگزار شد.

به گزارش سینماپرس، در ابتدای این مراسم که اجرای آن را منصور ضابطیان بر عهده داشت بخش‌هایی از مراسم نشان عالی خورشید در دو دوره گذشته نمایش داده شد و پس از آن مرتضی رزاق‌کریمی گفت: با توجه به اینکه «نشان عالی خورشید» به تهیه‌کنندگان مستند تعلق می‌گیرد لازم است به چند نکته درباره سینمای مستند و نقش تهیه‌کننده مستند اشاره ‌کنم. همه ما شاهد هستیم سینمای مستند رشد فزاینده و با شتابی را طی می‌کند و در دهه‌های اخیر شتاب بیشتری نیز گرفته که ناشی از پیگیری علاقه‌مندان به شناخت ملل، فرهنگ، ادیان و اقوام مختلف است و امروز با رسانه‌های دیجیتال و شبکه‌های مختلف دسترسی به شناخت فرهنگ‌های مختلف نیزآسان شده است.

وی افزود: سینمای مستند هم در ذات خود از ویژگی‌هایی برخوردار است و بیشترین سرمایه را برای شناخت در اختیار دارد که می‌توان از آن بهره‌ برد اما متاسفانه هنوز جهان و به ویژه کشور ما نسبت به این نکته غفلت کرده‌اند. همانطور که می‌دانیم در کشورهای توسعه یافته مستندها جایگاه ثابتی از نظر مخاطب دارند و تصور می‌کنم رسانه‌های نوین و شبکه‌های نمایش خانگی می‌توانند از ظرفیت مستندها بهره بیشتری ببرند.

این مستندساز با تاکید بر نقش تهیه‌کننده مستند، ادامه داد: همان‌طور که نویسنده و کارگردان مولف داریم، تهیه‌کننده مولف نیز داریم اما تعداد آنها اندک است و سعید رشتیان ویژگی‌هایی دارد که از مصادیق قطعی تهیه‌کننده مولف است و نگاه هدفمند و راهبردی نسبت به موضوع فیلمی که می‌سازد، دارد.

وی ادامه داد: تهیه‌کننده مولف از افکارعمومی شناخت دارد و باید مطالعات بین رشته‌ای داشته باشد، اهل تحقیق باشد و فقط عامل توزیع پول نباشد. باید روحیه جمع‌گرایی داشته باشد و افراد مختلف از نسل‌ها و تجربه‌های مختلف را کنار هم جمع کند و سعید رشتیان همه این خصوصیات را دارد و در آثار او عشق به مردم و کشورمان را در بالاترین سطح دیده‌ام و به او افتخار می‌کنم.

در ادامه حسین حق‌گو، مستندساز گفت: سعید رشتیان از بنیان‌گذاران انجمن تهیه‌کنندگان مستند است و از هیچ کوششی در این راه مضایقه نکرد تا آنجا که حتی در تمام ایام تعطیلی خانه سینما بدون چشم‌داشت جلسات انجمن را برگزار می‌کرد.

وی با بیان اینکه حجم تولیدات سعید رشتیان در صدا و سیما متنوع است، خاطرنشان کرد: مستندهای «تهران من»، «آینه فرهنگ»، «تصویرگران انقلاب» و… از آثار درخشان او به شمار می‌رود. شیوه او در تولید آثار مستند به صورت استمراری است؛ او بسیار مطالعه می‌کند و مسیر تحقیق را همراه با کارگردان اثر انجام می‌دهد و این امر صرف زمان و دقت در جزئیات از رابطه او با سینمای مستند نشأت می‌گیرد؛ سینمایی که اگر سال‌ها در آن کار کنید پول‌دار نخواهید شد. به پاس قدردانی سینمای مستند سعید رشتیان، او را «عالیجناب در امر تهیه کنندگی مستند» قلمداد می کنم.

در بخش دیگر این مراسم، علیرضا حسینی عضو هیأت مدیره خانه سینما و انجمن تهیه‌کنندگان سینمای مستند نیز گفت: سعید رشتیان همیشه برای من حکم مربی داشت، در شورا و آکادمی خانه سینما همیشه کنارم بود و هر زمان هر مشکلی به‌وجود می‌آمد بیشترین زحمات برگردن او بود. به نظرم اگر هر انجمن یک سعید رشتیان داشته باشد خوشبخت است.

در ادامه رامین حیدری‌فاروقی گفت: در حوزه ادبیات ایران بر مفهوم راز تاکید بسیاری شده است که همیشه این سوال مطرح می شود که منظور از راز چیست که به اعتقاد من در حوزه روابط انسانی و اخلاقی این راز چیزی جز اعتماد نیست.

وی ادامه داد: هر انسان نشانه‌دار و شاخصی، اعتماد برانگیز است و حتما در زندگی‌اش یک آدم قابل اعتماد دیده است. من معتقدم خوشبختی در ما با تعداد افراد قابل اعتماد زندگی‌مان نسبت مستقیم دارد و در حوزه اجتماعی پیدا کردن آدم‌های قابل اعتماد که بتوانند خود را در توفیق دیگران شریک بدانند و از توفیق دیگران خوشنود باشند، آسان نیست. من این تجربه را با سعید رشتیان دارم پس آدم خوشبختی محسوب می‌شوم.

در ادامه مستند کوتاهی از سعید رشتیان برای حاضران در مراسم نمایش داده شد و بعد از آن مرضیه برومند، مرتضی رزاق کریمی، رامین حیدری فاروقی، حامد شکیبانیا، علیرضا حسینی و محمد صوفی روی صحنه آمدند و نشان عالی خورشید و لوح یادبود را به «سعید رشتیان» اهدا کردند. همچنین در ادامه حسین ترابی مستند ساز پیشکسوت نیز به روی صحنه آمد از سعید رشتیان قدردانی کرد.

سعید رشتیان پس از دریافت نشان عالی خورشید گفت: خود را مرهون سینما و مخصوصا سینمای مستند می‌دانم و تاکید می‌کنم که این مراسم برایم منزل پایانی بوده و پایان خوشی است. در حال حاضر در سینمای مستند در نقطه عطف مهمی بسر می‌بریم که امیدوارم همه ما اهالی جامعه هنری بتوانیم به سلامت از آن عبور کنیم و من این نقطه عطف را تاکید قطعی و قابل بازگشت بر حرفه‌ای شدن در سینمای مستند می‌دانم. امیدوارم رفته رفته وزن حرفه‌ای گری را در سینمای مستند بیشتر ببینیم و پیگیری کنیم.

وی با بیان اینکه برای مستند دو دسته بندی فیلم مستند و سینمای مستند، قائل است، ادامه داد: تاریخ سینمای ما سرشار از افتخارات و الگوهایی است که آنها را می‌توانیم در دسته‌بندی فیلم مستند قرار دهیم و هر چه پیش می‌رویم می‌بینیم علاقمندی به این نوع سینما بیشتر می‌شود.

رشتیان در ادامه بیان داشت: تصور می‌کنم ما که در این حوزه قدیمی هستیم هنوز نتوانستیم مدل‌های حرفه‌ای و جا افتاده‌ای ارائه دهیم که علاقمندان به این حوزه با تکلیف روشن‌تر وارد این وادی شوند و درحال حاضر در نقطه‌ای هستیم که باید بیشتر به سمت حرفه‌ای شدن در سینمای مستند پیش برویم و نشانه این اتفاق می‌تواند این باشد که توجه ما بر تهیه کنندگی به عنوان یک حرفه باید افزایش پیدا کند.

وی با بیان اینکه سینما کار گروهی و جمعی است و این موضوع در سینمای داستانی روشن است، بیان داشت: این موضوع در سینمای مستند به دلایل مختلف هنوز به یک قطعیت نرسیده و باید به صورت گروهی و جمعی این فعالیت را پیش ببریم. فکر می کنم تاکید بر کار گروهی و ویژگی‌هایی که از این طریق به سینما وارد می شود، ما را به موقعیت مطلوب نزدیک می‌کند و سینمای مستند را به سمت سینمایی می‌برد که مخاطبان آن، پاسخ سوالات و انتظارت خود را می‌بینند و زمینه‌ساز گفت‌وگوی بیشتر در مسائل مختلف می‌شود. ما می‌سازیم تا دیده شویم و از مخاطب شروع می‌کنیم.

در این مراسم مرتضی رزاق‌کریمی، مرضیه برومند، رامین حیدری‌فاروقی، حامد شکیبانیا، محمد صوفی، علیرضا حسینی، حسین ترابی، علی دهکردی، علی لقمانی، امیر اثباتی، حسین ترابی، سید مهدی طباطبائی نژاد، امیر اثباتی، رضا خوشدل، عبدالحسین بدرلو، عصمت شاکری، مهناز مظاهری، مژگان صیادی، ارد زند، حسین حقگو، آرش قاسمی و … حضور داشتند.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

دنبال کاری هستم که در آن دیده شوم و بتوانم یکی از نقش‌های اصلی را بازی کنم – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: بازیگر پیشکسوت سینما، تلویزیون و تئاتر گفت: آرزو دارم نقش گاد فادر (پدر خوانده) سینمای ایران را که مواد مخدر جابجا می‌کند بازی کنم اما همیشه از من می‌خواهند که نقش معتاد را بازی کنم.

به گزارش سینماپرس، مختار سائقی در گفت وگو با ایرنا اظهار داشت: امسال وارد هجدهمین سالی شدم که سیگار هم نمی‌کشم اما همیشه نقش معتاد را از من می‌خواهند که بازی کنم. به خاطر اینکه به گفته آنها این نقش را خیلی واقعی اجرا می‌کنم. حتی حاضر نیستند نقش‌های دیگری را برای من امتحان کنند که ببینند آیا در این نقش‌ها هم واقعی هستم یا نه.

وی افزود: از دوره دبستان جزو گروه تئاتر بودم، وارد دبیرستان که شدم تئاتر را ادامه دادم. با حسین فرحبخش آشنا شدم. از سال ۵۳ / ۵۴ در دفتری که فرحبخش داشت و در آن فیلم‌های کوتاه تولید، کارگردانی و فیلمبرداری می‌کرد و لاکچری محله‌مان بود، نقش‌های اول این کارها را بازی می‌کردم. تا اینکه در سال ۱۳۶۲ به طور حرفه‌ای با ریشه در خاک وارد سینمای حرفه‌ای شدم.

برای نخستین بار که عکس و اسمم در تیتراژ درج شد، پرواز می‌کردم

بازیگر رسوایی (مسعود ده‌نمکی ۱۳۹۱) گفت: وقتی وارد سینما شدم برای نخستین بار که عکس و اسمم در تیتراژ ریشه در خون (سیروس الوند ۱۳۶۲) در مجله فیلم درج شد، پرواز می‌کردم و می‌گفتم دیگر تمام است. اما ۱۰ سال بعد کتابی با عنوان فرهنگ بازیگری در سینمای ایران منتشر شد که در صفحه ۳۰ آن از من به عنوان بازیگر نقش‌های کوتاه یاد شده است.

چرا مختار سائقی نتوانست سوپر استار شود؟

سائقی درباره اینکه چرا نتوانست سوپر استار شود؟ پاسخ داد: این برای خودم هم سوال است. امیدوارم دست‌اندرکاران یک روزی جواب این سوال را بدهند. چون با هر کسی در هر نقشی و روی صحنه هم که کار کردم گفتند چقدر خوب بودی.

سائقی خاطرنشان کرد: در تئاتر الف وارد می‌شود به کارگردانی برکه فروتن در تئاتر شهرزاد بازی و شبی اندازه یک کاسه گریه می‌کردم. فروتن می‌گفت کور می‌شوی چرا اینقدر گریه می‌کنی؟ می‌گفتم نمی‌شود گریه نکنم. اگر نتوانم شخصیت را دریافت کنم نمی‌توانم آن را ارائه کنم و نیاز است که این اشک‌ها ریخته شود. او یادآوری کرد: نقش من شخصیتی بود که زمانی برای خودش معروفیتی داشت و از او امضا می‌گرفتند و هم‌اینک در لاله‌زار لباس و اکسسوار اجاره می‌دهد.

سائقی در پاسخ به این سوال که آیا تاکنون برای گرفتن نقشی تقلا کرده‌اید؟ اظهار داشت: همیشه نقش‌های من کوتاه و در حد دو یا سه سکانس بود، برای اینکه بتوانم در سینما بمانم کار دستیاری صحنه کردم تا در پروژه حضور داشته باشم. به‌قدری در کارم مستمر بودم که در سال ۶۷ عضو انجمن طراحان صحنه و لباس شدم و در سال ۱۳۷۰، اولین کارم برای طراحی صحنه و لباس برای ساموئل خاچیکیان بود.

این پیشکسوت سینما، تئاتر و تلویزیون یادآوری کرد: در این سال‌ها بازی هم می‌کردم اما برای اینکه حضور داشته باشم قرارداد می‌بستم و کار صحنه انجام می‌دادم.

برای اینکه حضور داشته باشم قرارداد می‌بستم و کار صحنه انجام می‌دادم او به دستیاری لباس و صحنه ۳۰ پروژه از جمله دستیاری مجید میرفخرایی و ایرج رامین‌فرد اشاره کرد و گفت: در سال ۱۳۷۰ برای فیلم بی‌قراری یا جوانی مجید قاری‌زاده به من تیتر دادند. پس از آن، از آنجایی که تجربه داشتم، سالی دو کار طراحی صحنه و لباس می‌کردم و کارم مورد تحسین بود.

من برای ماندن و ادامه دادن تقلا کردم اما پیشنهادی نشد

سائقی با بیان اینکه من برای ماندن و ادامه دادن تقلا کردم اما پیشنهادی نشد اظهار داشت: به مدت یک سال برای بازی در سریال رعد و برق بهروز افخمی به گرگان رفتیم. چهار نقش اصلی و ۴۰ بازیگر داشت که یکی از نقش‌های اصلی را در کنار محمد فیلی و شهرام قائدی من بازی می‌کردم. خیلی دلم روشن بود این کار روی آنتن بیاید و تغییری در موقعیت کاری من ایجاد شود ولی هرگز این اتفاق نیفتاد.

دنبال کاری هستم که در آن دیده شوم و بتوانم یکی از نقش‌های اصلی را بازی کنم بازیگر آقای هفت رنگ (شهرام شاه‌حسینی ۱۳۸۷) می‌گوید: دیگر به این چیزها که مثلاً دلم بخواهد با فلان کارگردان کار کنم فکر نمی‌کنم. دنبال کاری هستم که در آن دیده شوم و بتوانم یکی از نقش‌های اصلی را بازی کنم.

سائقی می‌گوید: همچنان به دنبال دیده شدن هستم. از آنجایی که احساس می‌کنم هنوز توانایی‌هایی که باید نتوانسته‌ام نشان نداده‌ام.

دوست دارم نقش پدرخوانده‌ای را بازی کنم که مواد مخدر را جابجا می‌کند

این پیشکسوت سینما، تئاتر و تلویزیون گفت: دوست دارم نقش گادفادر (پدرخوانده) ای را بازی کنم که مواد مخدر را جابجا می‌کند. این نقش را اگرچه باز به نوعی تیپ شدن معنا می‌شود، خیلی دوست دارم و می‌دانم به بهترین شکل می‌توانم آن را ارائه کنم. در تله فیلمی نقش پدری را بازی می‌کردم که دختر تحصیل‌کرده و ویلایی دارد و ثروتمند است. کار خوبی از آب درآمد و برای حضور در جشنواره‌های خارجی بود اما نقش پدرخوانده هرگز قسمتم نشد.

نقش خرده‌فروش مواد را بازی کردم اما دوست داشتم گادفادری باشم که سیگار هم نمی‌کشد اما مواد مخدر پخش می‌کند او می‌گوید: نقش خورده‌فروش مواد را بازی کردم اما دوست داشتم گادفادری باشم که سیگار هم نمی‌کشد اما مواد مخدر پخش می‌کند تا برای آدم‌هایی که عمری من را به عنوان آدمی که چُرتی است و مواد مصرف می‌کند نشان دهم که چقدر می‌توانم توانمند در چنین نقشی ظاهر می‌شوم.

می‌گفتند با وانت کار می‌کند اما آدم تحصیلکرده‌ای است

سائقی خاطرنشان کرد: سر فیلم رسوایی مسعود ده‌نمکی بودیم. در حال نماز خواندن بود و من در حال صحبت با اکبر عبدی بودم و خیلی می‌خندید و می‌گفت تنها کسی که می‌تواند در سینما من را بخنداند و تنها کسی که لهجه ترکی فارسی‌اش را قبول دارم مختار است. برای همین در چشم‌بندی ترکی- فارسی صحبت کردم و در لابلای آن اشعاری از مولانا، حافظ، خواجه نظام الملک و صائب تبریزی می‌خواندم. می‌گفتند با وانت کار می‌کند اما آدم تحصیلکرده‌ای است. می‌شود که متفاوت هم بود.

دنبال این نیستم که بخواهم چیزی را به کسی نشان دهم یا ثابت کنم او گفت: دنبال این نیستم که بخواهم چیزی را به کسی نشان دهم یا ثابت کنم. کافی است که در فیلم دیده شوم. با مسعود کیمیایی، بهروز افخمی و کامران قدکچیان کار می‌کردم. کیومرث ملک مطیعی هم در زیر آسمان شهر بود که گفت «۶۰ سالم بود که خدا منو بغل کرد.»

بازیگر پس‌کوچه‌های شمرون (کامران قدکچیان ۱۳۹۱) خاطرنشان کرد: هر کسی که در سینما با او کار کردم و یا می‌بینم می‌گوید که کارم خوب است، در کارم جدی هستم و خیلی باورپذیر بازی می‌کنم. وقتی این را تماشاچی عام و همکار هم می‌گوید مطمئناً کارگردان هم می‌داند. اما اینکه چرا این نقش (پدرخوانده) را به من نمی‌دهند و این ریسک را نمی‌کنند، نمی‌دانم. آنها باید بخواهند. من نمی‌توانم بروم و از آنها نقش بخواهم. اگر این کار را بکنم ارزان می‌شوم.

سائقی همچنین از حضور در نمایشنامه‌خوانی به کارگردانی جعفر شکرپور با نام «شجاع» بر اساس ترجمه‌ای از جمشید شاه‌محمدی که پیشتر توسط محمدعلی کشاورز و علی نصیریان اجرا شد تا ۱۵ روز دیگر در سالن نوفل لوشاتو خبر داد و در عین حال گفت: قراردادی هم با مسعود ده نمکی برای سریال رستگاری بسته‌ام.

رستگاری مسعود ده‌نمکی از تیر ماه کلید می‌خورد

سائقی گفت: سریال رستگاری از اول تیرماه کلید می‌خورد. نقش من در این کار منفی است ولی خوشبختانه اعتیاد ندارد. شخصیتی است که یک سری مدارک دستش می‌افتد و قرار می‌شود در ازای دریافت پولی مدارک را تحویل دهد اما طمع کرده و مدارک را نگاه می‌دارد و تا پایان کار این مدارک همراهش است.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

«جان رومیتا» درگذشت – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: جان رومیتا نماد کمیک مارول و یکی از خالقان «ولورین» و «مرد عنکبوتی» در ۹۳ سالگی درگذشت.

به گزارش سینماپرس و به نقل از ورایتی، جان رومیتا یکی از هنرمندان کلیدی تاریخ مارول کامیکس که خالق شخصیت‌هایی مانند ولورین، پانیشر و مری جین واتسون بود، در ۹۳ سالگی از دنیا رفت.

درگذشت رومیتا در شب سه‌شنبه توسط پسرش که همکار پدر هم بود، با انتشار پستی در توییتر تایید شد.

رومیتا جونیور نوشت: با قلبی دردناک می‌گویم پدرم با آرامش در خواب از دنیا رفت. او اسطوره‌ای در دنیای هنر است و افتخار من است که راه او را ادامه دهم.

اگرچه فعالیت عمده رومیتا در مارول کامیکس به ثمر نشست، اما او اوایل کارش برای کمپانی رقیب دی سی کامیکس هم کار می‌کرد. وی که متولد سال ۱۹۳۰ در بروکلین بود، در دهه ۱۹۴۰ برای تایملی کامیکس، که بعدها به کامیکس مارول بدل شد و برای دی سی کامیکس در دهه‌های ۵۰ و ۶۰ کار کرد.

سال ۱۹۶۶ او به جای استیو دیتکو در مجموعه «مرد عنکبوتی شگفت‌انگیز» کار کرد و در کنار سردبیر مارول، استن لی، با کار برای این سریال مفهوم فعلی ابرقهرمان را شکل داد و شخصیت مری جین واتسون عشق پیتر پارکر و نیز شخصیت رئیس جنایتکاران را خلق کرد، اما اختلاف نظر با لی در نهایت به حضور او در این سریال پایان داد.

دیگر شخصیت‌های ماندگار «مرد عنکبوتی» که توسط رومیتا خلق شدند عبارتند از کرکس تبه‌کار بلند پرواز، کله چکشی، شوکر با قدرت صوتی، هاب‌گوبلین، روزنامه‌نگار رابی رابرتسون و جورج استیسی پدر گوئن استیسی. رومیتا همچنین در ساختن داستان غم‌انگیز و مهم «شبی که گوئن استیسی درگذشت» که یکی از بهترین داستان‌های «مرد عنکبوتی» تاکنون است، موثر بود.

او همچنین به خلق لوک کیج، شخصیت شرور دردویل بولسی و ویلسون فیسک و «ولورین» کمک کرد. تقریباً همه این شخصیت‌ها بارها در فیلم‌ها و برنامه‌های تلویزیونی به صورت زنده و انیمیشنی ظاهر شده‌اند.

مرگ رومیتا یک هفته پس از آن رخ داد که دنباله «مرد عنکبوتی» سونی با نام «در اسپایدر ورس» روی پرده سینماها رفته و فیلم پرفروش گیشه‌هاست.

نام رومیتا سال ۲۰۰۲ به تالار مشاهیر جوایز آیزنر و سال ۲۰۲۰ در تالار مشاهیر جوایز اینکول ثبت شد.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

زنده‌یاد «اسماعیل سلطانیان» از هنرمندان شناخته شده هنر و سینمای انقلاب بود که بخش عمده ای از کارنامه هنری وی در این حوزه تعریف می‌شود – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: رییس سازمان سینمایی با انتشار پیامی در گذشت اسماعیل سلطانیان بازیگر پیشکسوت تئاتر، سینما و تلویزیون را تسلیت گفت.

به گزارش سینماپرس، در بخشی از پیام محمد خزاعی آمده است: زنده یاد اسماعیل سلطانیان هنرمندی شریف، با اخلاق و پر تلاش بود که در چند دهه حضور در عرصه سینما، تئاترو تلویزیون آثار متعدد وماندگاری از خود به یادگار گذاشت که از ذهن مردم پاک نخواهد شد.

دربخش دیگری از پیام رییس سازمان سینمایی آمده است: زنده یاد سلطانیان از هنرمندان شناخته شده هنر و سینمای انقلاب بود که بخش عمده ای از کارنامه هنری وی در این حوزه تعریف می شوند. اهتمام و جدیت او در چند دهه فعالیت هنری موجب خلق آثاری شد که نسبت روشنی با مضامین انقلاب و دفاع مقدس داشتند.

اینجانب فقدان این هنرمند بزرگ را به خانواده ایشان و جامعه هنری تسلیت عرض نموده، برای آن مرحوم طلب مغفرت و آمرزش الهی مسالت دارم.

زنده یاد اسماعیل سلطانیان از هنرمندان خبره و پیشکسوتی بود که در آثار مختلف سینمایی و تلویزیونی هنرنمایی کرده بود. نقش آفرینی او در فیلم هایی چون زنگ ها، دیده بان، ابلیس، غزال، کافه ترانزیت، چ و نیز سریال های یوسف پیامبر(ع)، وضعیت سفید، پایتخت، ستایش و مرد هزار چهره از یاد نخواهد رفت.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

در آثار ما باید نگاه و رنگ و بوی ایرانی و اسلامی وجود داشته باشد/از سینمای دارای تنوع مضمونی و سلیقه‌ای متناظر به اهداف کلان ملی حمایت می‌کنیم – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: رئیس سازمان سینمایی گفت: بهره برداری، تجهیز و راه‌اندازی بیش از ۵۰ سالن سینما در یکساله اخیر از دستاوردهای سفرهای استانی سازمان سینمایی است، با این حال ۲۲۲ شهر با بیش از ۵۰ هزار جمعیت، همچنان فاقد سینما هستند.

به گزارش سینماپرس، محمد خزاعی رئیس سازمان سینمایی با اشاره به اهداف برنامه سفرهای استانی سازمان سینمایی گفت: ۱۹ سفر استانی، از سال گذشته با حضور مدیران سینمایی برای پیگیری مشکلات سینماگران و حوزه زیرساخت‌های سینمایی استان‌ها صورت گرفته و یکی از مهمترین راهبردهای دولت سیزدهم و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با اهتمام به رویکرد عدالت محوری، سفر به استان‌ها و توجه به مشکلات فرهنگی استان‌هاست.

خزاعی افزود: اختصاص و افزایش بودجه‌های استانی، راه‌اندازی و توسعه سالن‌های سینما، حضور سینماگران استانی در جشنواره‌های بین المللی کشور، حضور آن ها در گروه‌های داوری، توجه به سرگروهی سینماهای استانی در حوزه پخش، برگزاری مهر سینمای ایران به عنوان یک رویداد جدید توسط استان ها، رونق جشنواره‌های منطقه‌ای، رشد تولیدات استانی و ‌تجهیز و به روز شدن بیش از ۵۰ سالن سینما و بهره برداری از آنها تا شهریور ماه سال‌جاری و غیره بخشی از اقدامات و ره آوردهای این سفرها بوده است.

او با اشاره به وضعیت سینما در هرمزگان خاطرنشان کرد: استان هرمزگان، سیزدهمین استان در رده‌بندی بیشترین تعداد مخاطب در کل کشور است در حالی که فقط ۵ سالن سینمای فعال دارد و این نشان می‌دهد که مردم هرمزگان، مردمی سینما دوست هستند و این فرصت خوبی برای سرمایه‌گذاران است که در این حوزه هزینه کنند.

خزاعی ادامه داد: در سال گذشته برای اولین‌بار میزبان همه سینماگران کشور و استان‌ها در جشنواره سینما حقیقت بوده‌ایم و از آنها خواستیم که برای ارتقای فعالیت‌های سینمایی تلاش کرده و به عرصه فیلمسازی حرفه‌ای ورود کنند ما در صدد ایجاد ظرفیت‌هایی مضاعف برای فیلم‌های فیلمسازان استانی هستیم. تاکنون در این سطح اهتمام به استان‌ها اتفاق نیافتاده بود.

معاون وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی همچنین تصریح کرد: در حال حاضر یکی از خواسته های جدی مردم از استانداران و نمایندگان مجلس، مطالبه سالن سینماست. هرمزگان از لحاظ مخاطب در وضعیت بدی قرار ندارد، با وجود فقدان زیرساخت های لازم و استاندارد، این استان بیش از ۷۱ هزار نفر در سالجاری مخاطب داشته و این ظرفیت برای سرمایه‌گذاری بخش های خصوصی خبر خوبی است.

خزاعی با بیان اینکه‌نباید تولید فیلم سینمایی به تهران محدود شود گفت: لازم است رنگین کمانی از تنوع فرهنگی در چشم‌انداز تولیدات ما، به چشم بیاید و این با حضور جدی تر فیلمسازان شهرستانی محقق می شود.

وی یادآور شد: من از نزدیک مشکلات شما را لمس کرده‌ و می‌شناسم. در حوزه تجهیزات و امکانات آموزشی در همه مراکز سینمای جوان به روز می شود. چرا باید دفاتر ما همچنان با تجهیزات فرسوده و امکانات قدیمی کار کنند؟ ما در صدد جبران این کاستی ها و خلاها هستیم.

خزاعی با تاکید بر تقویت بخش‌های خصوصی اظهار کرد: سینما منحصر به قشر و تفکر خاصی نیست. توقع ما از سینمای بخش خصوصی، سینمای در خدمت منافع ملی است و از سینمای دارای تنوع مضمونی و سلیقه‌ای متناظر به اهداف کلان ملی، حمایت می‌کنیم.

به گفته خزاعی، اولویت ما در سازمان سینمایی موضوعاتی چون: جمعیت، دفاع مقدس، خانواده، تنوع ژانر، موضوعات ‌مضامین اجتماعی و خانوادگی مهم و مسائل راهبردی و غیره است، چرا که چالش سینمای ما فقدان تنوع ژانر بوده و باید بسترهای رفع آن را فراهم کنیم.

او ادامه داد: کشف استعداد با رویکرد عدالت محوری شاخص نگاه ما در حوزه آموزش است، قطعا در آثار ما باید نگاه و رنگ و بوی ایرانی و اسلامی وجود داشته باشد. هویت ملی و اخلاقی نکته مورد توجه ماست و طبیعی است شاخص‌ها ‌و استانداردهایی برای رشد سینمای ملی وجود دارد.

رئیس سازمان سینمایی با بیان اینکه به لحاظ سلیقه، نگرش، دیدگاه، جناح هیچگونه محدودیتی وجود ندارد، عنوان کرد: ارزش گواهی آموزشگاه‌ها باید تقویت شود. ظرفیت و منابع مراکز در استان هرمزگان، قابل توجه است فقط نیاز به همگرایی داریم که با شکل‌گیری شورای استانی سینما این خلا نیز تامین می‌شود.

او به رسالت شهرداری‌ها اشاره کرد و اظهار کرد: شهرداری‌ها رسالت بزرگ‌تری در توسعه سینمای استان‌ها دارند. شهرداری‌ها بازوی حمایتی گسترش و رشد فعالیت‌ها و رویدادهای سینمایی در کنار ادارات ارشاد هستند. حمایت از رویدادها، تولید فیلم کوتاه، مستند و بلند به صورت مشارکتی بخشی از این حمایت هاست.

رئیس سازمان سینمایی عنوان کرد: مصوب شده تا شورای استانی سینما با حضور استانداران تشکیل شود و تلاش می کنیم بخشی از دغدغه‌های شما را رفع کنیم.

اسماعیل جهانگیری، مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی هرمزگان نیز با اشاره به وضعیت فرهنگی هرمزگان گفت: ما از سفرهای مدیران سینمایی به استان‌های مختلف مطلع بوده‌ایم که با دستاوردهایی نیز همراه بوده است. یقیناً با شناختی که از نوع نگاه شما داریم این سفر برای هرمزگان و جامعه سینمایی استان، پر برکت خواهد بود و حضورتان برای اهالی سینما باعث دلگرمی و امید است.

وی عنوان کرد: ما معتقدیم که باید ظرفیت‌ها را کنار هم بگذاریم و از تک بعدی حرکت کردن پرهیز کنیم. نظر ما بر مدیریت بر اساس خرد جمعی و استفاده از ظرفیت همه دستگاه‌ها و گروه‌های فکری است. به همین منظور سه روز قبل از ادارات همسو با فعالیت‌های اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی هرمزگان در جهت برنامه ریزی دغدغه های فرهنگی هنری و رسیدن به یک وحدت فرهنگی و هنری دعوت به همکاری کرده‌ایم و اکنون خرسندیم که این وحدت و همگرایی بین ادارات هم خانواده وجود دارد. این برنامه و این نشست محصول استفاده از نکته نظرات جمیع ادارات همکار و اهالی سینمای استان بوده است و انعکاسی از دغدغه‌ها، درخواست‌ها و بیان مشکلات حوزه سینمایی استان خواهد بود.

این گردهمایی، با حضور بیش از ۷۰ نفر از مدیران دستگاه های فرهنگی و سینماگران و هنرمندان استان هرمزگان صورت گرفت و حاضران در فضای صمیمی مسائل، موانع و مشکلات سینمایی و سینماداری و کمبود تجهیزات آموزشی را مطرح کردند.

یزدان عشیری مشاور رئیس و مدیرکل روابط عمومی سازمان، محمدرضا سوقندی مدیرکل حقوقی و استان ها، هاشم میرزاخانی مدیرعامل موسیه سینماشهر و مهدی آذرپندار مدیرعامل انجمن سینمای جوانان ایران رئیس سازمان سینمایی را در این سفر همراهی می کنند.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

«حکم» در سینماتک خانه هنرمندان ایران – خبرگزاری مهر | اخبار ایران و جهان

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از روابط عمومی خانه هنرمندان ایران، پانصد و چهلمین برنامه سینماتک خانه هنرمندان ایران دوشنبه ۲۹ خرداد ماه ساعت ۱۷ به نمایش فیلم «حکم» به کارگردانی سیدنی لومت محصول ۱۹۸۲ اختصاص دارد.

پس از نمایش فیلم نیز، یاشار نورایی منتقد سینما و دانش‌آموخته حقوق با موضوع «وکیل و مسئله وجدان» فیلم را تحلیل خواهد کرد.

این برنامه از سینماتک با همکاری و مشارکت اتحادیه سراسری کانون‌های وکلای دادگستری ایران برگزار می‌شود.

فیلم داستان یک وکیل الکلی و بدشانس به نام فرانک گالوین است که برای نجات خود از شرایط زندگی و بهبود اوضاع کاری‌اش، پرونده‌ای قطور در رابطه با یک تخلف و قصور پزشکی در یکی از بیمارستان‌های وابسته به کلیسای کاتولیک در شهر بوستون ایالت ماساچوست را قبول می‌کند.

مشاهده خبر از سایت منبع