«بنکسی» نمایشگاه برگزار میکند
«بنکسی» هنرمند گرافیتیکار مشهور برای نخستینبار در ۱۴ سال اخیر نمایشگاه انفرادی را برگزاری میکند.
«بنکسی» هنرمند گرافیتیکار مشهور برای نخستینبار در ۱۴ سال اخیر نمایشگاه انفرادی را برگزاری میکند.
دبیرخانه سومین جشنواره فیلم و عکس «مادر» اعضای هیات انتخاب این جشنواره را معرفی کرد.
سینماپرس: همزمان با درگذشت زنده یاداسماعیل سلطانیان بازیگر پیشکسوت و برجسته سینما، تلویزیون و تئاتر کشور برآن شدیم تا با بازنشر چند گفتگوی وی طی سال های اخیر با خبرگزاری سینماپرس ضمن زنده نگاه داشتن یاد و خاطره این سینماگر فقید نظرات وی را در رابطه با وضعیت کنونی سینمای ایران، گذران روزها در ایام بیماری و آینده سینمای کشور مجدد از نظر بگذرانیم.
به گزارش خبرنگار سینماپرس زنده یاد اسماعیل سلطانیان سال ۱۳۳۳ در کرمانشاه متولد شد و فارغالتحصیل بازیگری و کارگردانی تئاتر از دانشکده هنرهای دراماتیک بود. او فعالیت هنری را از سال ۱۳۴۹ با تئاتر به عنوان نویسنده، بازیگر و کارگردان آغاز کرد و همزمان در سال ۱۳۴۹ در مرکز آموزش هنرهای دراماتیک کرمانشاه یک دوره ششماهه را زیر نظر آتش تقیپور گذراند.
سلطانیان فعالیت در سینما را از سال ۱۳۶۴ با بازی در فیلم «شکار شکارچی» آغاز کرد. همچنین در طول جنگ نیز چند تئاتر در جبههها روی صحنه برد. از دیگر آثار سلطانیان میتوان به بازی در «پایتخت ۲» «یوسف پیامبر»، «مرد هزارچهره»، «ستایش» و «قورباغه» اشاره کرد.
«کافه ترانزیت»، «همسر دلخواه من»، «بر بال فرشتگان»، «شعله های خشم»، «دیده بان» و… از جمله فیلم های سینمایی هستند که این هنرمند پیشکسوت در آن نقش آفرینی کرده بود.
در ذیل این نوشتار برخی از گفتگوهای این هنرمند ارزنده که گلچین شده و خبرنگاران خبرگزاری سینماپرس این گفتگوها را به صورت اختصاصی با زنده یاد اسماعیل سلطانیان انجام داده اند، بازنشر شده است.
*********************************
اسماعیل سلطانیان بازیگر سینما و تلویزیون در آستانه سالروز رحلت حضرت امام خمینی (ره) و قیام خونین پانزده خرداد گفت: به جرأت می توانم این نکته را عنوان کنم که ما امروزه مسیر درست را گم کرده ایم و در تاریکی به سر می بریم؛ بنده بسیار متأسفم که سینمای جمهوری اسلامی ایران تاکنون نتوانسته جوابگوی عظمت انقلاب اسلامی، خون شهیدان و دردهایی که حضرت امام (ره) برای به ثمر رسیدن پیروزی انقلاب اسلامی کشیده اند باشد. ما در سینمای کشور نیاز به حضور مدیرانی داریم که درک کاملی از انقلاب اسلامی داشته بانشد و اهل دل بوده و دردکشیده و دردمند باشند تا بتوانند از تولید آثار ارزشمند در رابطه با وقایع انقلاب و زندگی شخصیت های بزرگ انقلابی مانند حضرت امام (ره) حمایت کنند. انقلاب اسلامی سرشار از شخصیت های تأثیرگذار و وقایع تاریخی است که هریک از آن ها می تواند دستمایه ای برای تولید آثار متعدد سینمایی و تلویزیونی باشد و ما نباید از این نکته غافل شویم. جمعه ۱۲ خرداد ۱۳۹۶
اسماعیل سلطانیان بازیگر سینما و تلویزیون در پی پاسخ رهبر معظم انقلاب به نامه سرلشکر قاسم سلیمانی درباره پایان سیطره داعش و تأکید ایشان مبنی بر عدم غفلت از دشمن و انجام کارهای فرهنگی بصیرت افزا گفت: امیدوارم برای اولین بار مسئولان و مدیران فرهنگی فرمایشات مقام معظم رهبری را به درستی بفهمند و آن را عملی کنند چرا که این اولین باری نیست که ایشان نسبت به انجام امور فرهنگی بصیرت افزا هشدار می دهند اما مسئولان با بی تفاوتی از کنار این فرمایشات می گذرند! هبر فرزانه انقلاب اسلامی با تدبیر، درایت و هوشمندی به صورت کاملاً آگاهانه بارها در رابطه با مسأله فرهنگی در کشور هشدار داده اند اما اسفا که مسئولان همیشه و همواره با بی تفاوتی از کنار دغدغه مندی و فرمایشات ایشان گذر کرده اند و هیچ تلاشی برای ارتقای سطح فرهنگی جامعه، ترویج دین و آرمان های نظام و انقلاب اسلامی از طریق کارهای فرهنگی و… انجام نداده اند. جمعه ۳ آذر ۱۳۹۶
اسماعیل سلطانیان بازیگر سینما، تلویزیون و تئاتر کشور همزمان با ماه محرم در رابطه با انفعال سینما و تلویزیون در حوزه تولید آثار تاریخی و مذهبی گفت: جای هنرمندان دغدغه مند، متعهد و بزرگی همچون زنده یاد «فرج الله سلحشور» به شدت خالی است و به همین دلیل امروزه دچار نوعی انفعال در عرصه تولید آثار تاریخی، دینی و مذهبی در سینما و تلویزیون شده ایم. این وظیفه ما است که در هر رشته هنری اعم از سینما، تجسمی، ادبیات، تئاتر و… با زبان شیوا و جذاب هنر موضوعات دینی، ملی، تاریخی و مذهبی را بیان کنیم البته تمامی این بیانات باید به دور از هرگونه شعارزدگی باشند؛ در واقع هنرمندی که می خواهد این نوع مسائل را بیان کند و به این قبیل موضوعات بپردازد باید از جان و دل اعتقاد و ایمان قلبی راسخ داشته باشد تا اثرش بتواند تأثیرگذاری های لازم را در جامعه داشته باشد. یکشنبه ۸ مهر ۱۳۹۷
اسماعیل سلطانیان بازیگر سینما و تلویزیون در خصوص عملکرد منفعلانه سلبریتی های سینمای ایران در دوران کرونا گفت: شیوع کرونا بهترین موقعیت برای عیارسنجی سلبریتی ها بود؛ ما در این ایام شاهد بودیم که بسیاری از سلبریتی های سینما در سراسر جهان که درآمدهای هنگفتی داشتند بخشی از زندگی و پول شان را برای کمک به مردم و رفع بحران کرونا اختصاص دادند اما متأسفانه سلبریتی های سینمای ایران بار دیگر ثابت کردند که دغدغه ای برای رفع بحران های زندگی هم میهنان و حتی همکاران شان ندارند. نه تنها سلبریتی های میلیاردر که متأسفانه مسئولان تنها نهاد صنفی سینماگران نیز قدم شایسته و مثبتی برای رفع بحران زندگی سینماگران برنداشته است؛ سوأل بنده این است که خانه سینما چرا هیچ کار شایسته ای برای رفع بحران معیشتی زندگی سینماگران انجام نمی دهد؟ این خانه برای چه دایر شده؟ برای چه خود را جامعه اصناف سینمای ایران می داند وقتی در چنین روزهای بحرانی نمی تواند کاری درخور برای سینماگران انجام دهد؟ سهشنبه ۲۰ خرداد ۱۳۹۹
اسماعیل سلطانیان بازیگر سینما و تلویزیون گفت: مسئولان به سینمای دینی به عنوان کالای تاریخ مصرف گذشته نگاه می کنند و متأسفانه این دیدگاه غلط شان باعث افت تولید در این سینمای مهم و ارزشمند شده است. این باعث تأسف و شرمساری است که باید عنوان کنم مسئولان سینمایی ما فقط به فکر پست و میز خودشان هستند و هرگز به فکر ارتقای سینما و جامعه و نوع خوراک فرهنگی که به جامعه می دهند نیستند. گویا آقایانی که پست و میزهای مدیریتی را اداره می کنند اصلاً هنوز باور نکرده اند که در چه جایگاهی نشسته اند و گویا اصلاً مسأله هنر برای آن ها مسأله ای علی السویه و بیگانه است! گویا بودن یا نبودن هنر برای آن ها هیچ اهمیتی ندارد و این اتفاق بسیار تلخ و ناراحت کننده است. یکشنبه ۲۷ مهر ۱۳۹۹
اسماعیل سلطانیان بازیگر سینما و تلویزیون در آستانه سالروز رحلت بنیان گذار نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران حضرت امام خمینی (ره) و قیام خونین پانزدهم خرداد گفت: متأسفانه اینک بعد از گذشت بیش از ۴ دهه از پیروزی انقلاب شکوهمند اسلامی در کشورمان باید بگوییم سینما در جمهوری اسلامی ایران از مسیر درست، اصولی و متعهدانه خارج و دچار کجروی و انحراف شده است و تمامی این اتفاقات به دلیل اهمال کاری مدیران سینمایی، بی دغدغه بودن و عدم تعهد آن ها نسبت به آرمان های انقلاب اسلامی است. در ایران اسلامی هنرمندان دغدغه مند، ولایتمدار و متعهد بسیاری وجود دارند که با تمام وجودشان می خواهند در راستای اهداف و آرمان های نظام و انقلاب اسلامی کار و فعالیت داشته باشند اما متأسفانه از این قبیل هنرمندان هیچ حمایتی نمی شود و سینما به دست کسانی سپرده شده که یا مروج روشنفکرمآبی هستند یا گسترش دهنده ابتذال! دوشنبه ۱۰ خرداد ۱۴۰۰
اسماعیل سلطانیان بازیگر و کارگردان سینما و تلویزیون در خصوص لزوم بازنگری انقلابی در رویکرد شوراهای پروانه ساخت و نمایش گفت: شوراهای پروانه ساخت و نمایش به عنوان گلوگاه های مهم سازمان سینمایی نباید اجازه دهند فیلمسازانی که اجیر و برده دشمنان نظام و انقلاب هستند با موذی گری دست به تولید اثر بزنند و آب در آسیاب دشمنان نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران بریزند. متأسفانه برخی افراد بدون اینکه خودشان بدانند کارگر و اسیر دشمنان شده اند و تنها برای خوشامد آن ها و جشنواره های غربی دست به تولید آثاری می زنند که هیچ قرابت و سنخیتی با فرهنگ ایرانی-اسلامی و اهداف و آرمان های انقلاب ندارد، جای این فیلمسازان و این فیلم ها در سینمای ایران نیست و باید با آن ها مقابله شود. سینمای ایران نیازمند نظارت تخصصی و درست است. نظارتی فارق از سلیقه و جناح بندی های سیاسی! مدیران سینمایی و اعضای شوراهای پروانه ساخت و پروانه نمایش موظفند اجازه ندهند تا آب گل آلود و کثیف وارد حوض زلال و پاک سینما شود و فرهنگ و هنر را کریه و زننده به تصویر کشد. دوشنبه ۱۵ آذر ۱۴۰۰
اسماعیل سلطانیان بازیگر و کارگردان سینما و تلویزیون همزمان با شب های قدر و ایام سوگواری شهادت امیر المومنین حضرت علی (ع) گفت: من متأسفم که سینما و تلویزیون ما امروزه از تولیدات دینی و مذهبی تهی شده و ابتذال جای آن را گرفته است؛ بی توجهی مدیران فرهنگی به مسائل دینی در سینما و تلویزیون گام نهادن در مسیر شیاطین است و اگر مدیری باورمند، دغدغه مند، متعهد و با دیانت است باید هرچه سریع تر تغییر روش و منش دهد و در راه راست که به نفع جامعه اسلامی است گام بردارد. تمام تولیدات سینمایی و تلویزیونی باید بر محور دین استوار باشند؛ چه صدا و سیما و چه سینما باید سرشار از تولیدات دینی و مذهبی باشند. در هر فیلم و سریالی باید رگه های دینی و مذهبی وجود داشته باشد. برنامه های تلویزیون هر ثانیه اش باید با محوریت دین باشد و اگر هر چیزی غیر از این در سینما و تلویزیون جمهوری اسلامی ایران وجود داشته باشد اصلاً پذیرفتنی نیست. دوشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۱
روحش شاد و یادش گرامی
ساسان مویدی ـ هنرمند عکاس ـ که مدتی است به دلیل مشکلات جسمی تحت درمان قرار دارد، آخرین وضعیت خود را در صفحه اینستاگرامش تشریح کرد. او گفته که در حال طی کردن روند درمان و آماده شدن برای عمل جراحی است.
سینماپرس: سیدمحسن وزیری تهیه کننده سینما گفت: متأسفانه مسئولان از تولید فیلم در ژانرهای مختلف حمایت نمی کنند.
سیدمحسن وزیری تهیه کننده سینما در خصوص لزوم تنوع ژانر در سینمای کشور و عبور از دو ژانر «اجتماعی» و «کمدی» گفت: متأسفانه مسئولان از تولید فیلم در ژانرهای مختلف حمایت نمی کنند، هیچ یارانه خاصی به سینماگرانی که تمایل داشته باشند در ژانری به جز اجتماعی و کمدی مبادرت به ساخت فیلم کنند تعلق نمی گیرد و همین باعث شده تا دست سینمای ایران از ژانرهای متنوع تهی باشد.
تهیه کننده فیلم های سینمایی «بادام های تلخ» و «حادثه در کندوان» در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: بنده شخصاً تهیه کننده ای هستم که بیشترین کارهایم در حوزه کمدی و طنز بوده؛ البته این دلیل نمی شود که به ژانرهای دیگر تعلق خاطر نداشته باشم! اتفاقاً به صورت کاملاً پیگیر فیلم های روز دنیا در ژانرهای گوناگون را دنبال می کنم و لذت می برم.
وی در همین راستا ادامه داد: اگر من نوعی جرأت نمی کنم به سمت ساخت فیلم ترسناک بروم به دلیل آن است که هم هزینه ها بسیار سرسام آور شده، همه تولید این قبیل آثار سخت تر است، هم دولت هیچ حمایت ویژه ای از این فیلم ها نمی کند و هم ریسک استقبال مردم از این قبیل فیلم ها بسیار بالا است.
وزیری با بیان اینکه تجربه ثابت کرده بسیاری از فیلم ها در ژانرهایی به غیر از کمدی امکان با خاک یکسان شدن شان در زمان اکران بالا است اظهار داشت: تهیه کنندگان به سراغ ساخت کمدی می روند تا حداقل اندکی سود کنند! تجربه ثابت کرده که این فیلم ها در هر شرایطی حداقل مخاطب را دارند اما ممکن است فیلم های دیگر حتی تعداد مخاطبان شان به ۵۰۰ هزار نفر هم نرسد و این اتفاق یک شکست بزرگ از نظر اقتصادی محسوب می شود.
این سینماگر در ادامه تصریح کرد: البته کمدی هم با کمدی فرق دارد! مثلاً همین فیلم «فسیل» را اگر بنده تهیه کرده بودم یا پخش آن دست من بود اینقدر نمی فروخت! اگر این فیلم امروز می فروشد به دلیل آن است که پخشش در دست فردی مانند علی سرتیپی است که اغلب سالن های سینما را در اختیار دارد و بهترین سانس ها را به این فیلم داده! ما همین الآن فیلم خوب کمدی دیگری مثل «عروس خیابان فرشته» را هم روی پرده داریم که متأسفانه فروش اندکی داشته! پس نتیجه می گیریم شرایط خاصی باعث می شود یک فیلم پر مخاطب شود یا نه!
تهیه کننده فیلم های سینمایی «سایه های غم» و «حالا چه شود» در خاتمه این گفتگو متذکر شد: مدیران سینمایی باید برنامه ریزی ویژه ای داشته باشند تا در تمام گونه ها فیلم ساخته شود و مخاطبان بتوانند بر اساس نظر و سلایق شان به هر نوع فیلمی دسترسی داشته باشند. دولت در همین راستا موظف است یارانه خاصی را در اختیار سازندگان ژانرهای متنوع قرار دهد تا آن ها تولید فیلم در ژانری به غیر از کمدی را برای خودشان و سرمایه شان ریسک تلقی نکنند و بتوانند با طیب خاطر مبادرت به ساخت این نوع فیلم ها کنند.
پس از آنکه وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی بارها از هنرمندان درخواست کرد که به روی صحنه بیایند و عرصه را خالی نکنند و در حالی که وعده داده شد هیچ مانعی در این زمینه نخواهد بود، برگزاری کنسرتها پس از توقف چندماهه از سر گرفته شد؛ با این همه از آن زمان تاکنون این رویدادهای فرهنگی، بعضا با حاشیههایی از جمله ایجاد بینظمی و اخلال در برگزاری و همچنین لغوهای گاه و بیگاه مواجه بوده است که حالا با حمایتهای ارشاد از هنرمندان و اجراها امید میرود به حداقل برسد.
سینماپرس: بنیاد سینمایی فارابی در دومین سال برگزاری محفل عاشورایی سینمای ایران (سینماتکیه) نخستین رویداد «ایدهپردازی سینمای عاشورایی» را برگزار میکند.
به گزارش سینماپرس، بنیاد سینمایی فارابی در دومین سال برگزاری محفل عاشورایی سینمای ایران (سینماتکیه) نخستین رویداد «ایدهپردازی سینمای عاشورایی» را برگزار میکند.
نخستین رویداد «ایدهپردازی سینمای عاشورایی» با توجه به اهمیت رویدادهای تاریخ اسلام، لزوم حفظ ارزشهای اخلاقی و فرهنگی جامعه و انتقال آن به نسلهای بعدی در دو بخش «ایده فیلمنامه عاشورایی»، «ایده پردازی شخصیت عاشورایی» با محوریت ٧ نفر از اصحاب حضرت اباعبدلله الحسین علیه السلام برگزار میشود.
مسلم ابن عقیل، جون ابن حوی، زهیر ابن قین بجلی، اُمِّوَهَب بنت عبد، مسلم بن عوسجه، حر ابن یزید ریاحی و حبیب ابن مظاهر ۷ شخصیت ویژه حادثه کربلا هستند که نخستین رویداد ایدهپردازی عاشورایی با محوریت این نفرات پذیرای طرح و فیلمنامه خواهد بود.
فراخوان نخستین رویداد «ایدهپردازی عاشورایی»
بنیاد سینمایی فارابی در دومین سال برگزاری محفل عاشورایی سینمای ایران (سینماتکیه) نخستین رویداد «ایدهپردازی عاشورایی» را برگزار میکند.
نخستین رویداد «ایدهپردازی عاشورایی» با توجه به اهمیت رویدادهای تاریخ اسلام، لزوم حفظ ارزشهای اخلاقی و فرهنگی جامعه و انتقال آن به نسلهای بعدی در دو بخش «ایده فیلمنامه عاشورایی»، «ایده پردازی شخصیت عاشورایی» برگزار میشود.
بخشهای رویداد ایدهپردازی عاشورایی در سینما
رویداد ایدهپردازی عاشورایی در دو بخش ایده فیلمنامه و ایده پردازی کاراکتر با محوریت شخصیتهای زیر برگزار میشود:
– مسلم ابن عقیل
– جون ابن حوی
– زهیر بن قین بجلی
– اُمِّوَهَب بنت عبد
– مسلم بن عوسجه
– حر ابن یزید ریاحی
– حبیب ابن مظاهر
۱. ایده فیلمنامه عاشورایی
منظور از «ایده» طرح اولیه فیلمنامه است که شخصیت اصلی و کشمکش اصلی آن تعریف شده باشد و دارای آغاز، میانه و پایان باشد و میتواند به مثابه یک ایده مناسب برای فیلم داستانی نوشته شده باشد.
۲. ایده پردازی شخصیت عاشورایی
منظور از طراحی شخصیت عاشورایی، طراحی شخصیت بر اساس واقعیت در فیلم سینمایی است.
معرفی شخصیتهای عاشورایی
*مسلم ابن عقیل
حضرت مسلم (ع) در واپسین لحظههای زندگی نیز در جنگ با آنان که چشمان شب گرفته خود را به روی آفتاب عاشورا بسته بودند، در لحظههای آن جنگ نابرابر، در کوچههای غربت زده کوفه، آنگاه که دشمن از یورش بی امان او آسیب پذیرفت، از عبیدالله بن زیاد (لعنه الله علیه) درخواست نیروی کمکی کردند. عبیدالله در پاسخ گفته بود: «من شما را برای جنگ با یک نفر فرستادهام تا او را دستگیر کنید؛ اما شما از من نیروی کمکی میخواهید؟ تعداد زیادی از سربازان خود را فرستادهام و سرباز دیگری نمانده. شما لشکر مرا کمرشکن کردید!» آنان در پاسخ گفته بودند: ای امیر! آیا نمیدانی که ما را به سوی شیری هژَبر (پهلوان) و غرّان و شمشیری ستبر و برّان که در دست پهلوانی سترگ است و از برترین خاندان میباشد، فرستادهای؟ عبیدالله به قدری از جنگاوری حضرت مسلم (ع) شگفت زده شده بود که گویا لشکری به کوفه حمله کرده است.
*جون ابن حوی
شب عاشورا جون در چادر امام حسین (ع) بود و شمشیر او را آماده میکرد. روز عاشورا امام حسین (ع) جون را از رفتن به میدان بازداشت ولی او خطاب به امام گفت: به خدا سوگند هرگز از شما جدا نمیشوم تا خون من با خون شما درآمیزد. او از کسانی است که پس از شهادتش، امام حسین (ع) بر بالینش او آمد و برایش دعا کرد.
* زهیر بن قین بجلی
پیرو اهل بیت نبود. سالی که امام حسین (ع) مراسم حج را ناتمام گذاشت و راهی کربلا شد، زهیر با امام حسین (ع) آشنا شد. او دوست نداشت با امام دیداری داشته باشد، ولی به خاطر اصرار همسرش و یادآوری حرف سلمان، پیش امام رفت و شیفته امام شد. او در شب عاشورا، هنگامی که امام حسین (ع) اجازه رفتن به وی داد، اظهار کرد: «لا و الله لا یکون ذلک ابداً ا اترک ابن رسول الله (ص) اسیرا فی ید الاعداء و انجو انا!؟ لا ارانی الله ذلک الیوم.» نه به خدا سوگند، هرگز چنین نخواهد بود. آیا فرزند رسول خدا را در دست دشمنان اسیر بگذارم و خود را نجات دهم!؟ خدای آن روز را به من نشان ندهد.
* اُمِّوَهَب بنت عبد
روز عاشورا هنگامی که همسرش به میدان رفت او نیز میخواست راهی میدان شود، ولی امام حسین (ع) به او اجازه نداد. او در روز عاشورا هنگامی که خونهای چهره همسرش را پاک میکرد، با ضربه رستم، غلام شمر بن ذیالجوشن به شهادت رسید.
* مسلم بن عوسجه
آن مرد شریف، عابد، اهل مروت، سخاوت و اسب سواری شجاع به هر طریقی خود را به کربلا رساند و به امام ملحق شد و در شب عاشورا، بعد از اینکه امام حسین بیعت خود را از یاران برداشتند و اذن به ترک نبرد دادند، هر یک از یاران به ابراز وفاداری پرداختند؛ یکی از آنها مسلم بود که در کلماتی شورانگیز اعلان داشت: «اگر از شما دست برداریم به چه چیز نزد خدای متعال نسبت به ادای حق شما تعذر بجوییم؟ نه به خدا سوگند چنین نمیکنم. به خدا سوگند شما را تنها نمیگذاریم تا خدای تبارک و تعالی بداند که ما از شما در غیبت رسول الله (ص) حفاظت کردیم. به خدا سوگند اگر بدانم که کشته میشوم و بعد زنده میگردم و سپس سوزانده میشوم و بعد از آن زنده میگردم و با من هفتاد بار چنین کنند، دست از شما بر نمیدارم تا روح من از برای شما از بدنم خارج شود.
* حر ابن یزید ریاحی
هنگامی که حرّ از لشکر کوفه جدا شد و خود را به امام (ع) رساند و عرض کرد: آیا میتوانم توبه کنم؟ امام پاسخ مثبت داد و نامش را پرسید. او گفت: من حر بن یزید هستم. امام فرمود: «تو حقیقتاً حرّ (آزاده) هستی، همانگونه که مادرت تو را حر نامید».
* حبیب ابن مظاهر
صبح عاشورا، امام حسین (ع) حبیب بن مظاهر را فرمانده جناح چپ نیروهای خویش ساخت، با آن سن زیاد همچون یک قهرمان شمشیر میزد، و ۶۲ نفر از افراد دشمن را کشت اما به وقت شهادت امام حسین (ع) خود را به بالین او رساند و فرمود: «اَحْتَسِبُ نَفْسی و حماه اَصحابی» پاداش خود و یاران حامی خود را، از خدای تعالی انتظار میبرم.
ایدههای برگزیده:
ایدههای پذیرفتهشده بعد از به گزینی توسط هیات انتخاب به رویداد راه یافته و مدت ۱۱ دقیقه، زمان به ایده پرداز اختصاص مییابد تا در روز برگزاری ایده خود را به داوران ارائه دهد.
در هر بخش به سه ایده برگزیده تندیس و جایزه سینمایی «ایده پردازی برتر عاشورایی» تعلق خواهد گرفت.
نحوه ثبت نام و ارسال آثار:
– برای ثبتنام به نشانی https://evnd.co/۴ycXJ مراجعه کرده و از بخش ثبتنام نسبت به تکمیل فرم آن اقدام کنید.
– همچنین لینک ثبتنام در وبسایت بنیاد سینمایی فارابی «www.fcf.ir» قابل مشاهده است.
– اگر امکان ارسال اثر به صورت اینترنتی فراهم نبود، اثر را روی DVD کپی کرده و نام و نام خانوادگی، نام اثر را روی DVD نوشته و آن را به دبیرخانه «سینما تکیه» ارسال کنید.
– DVD میبایست پیش از اتمام مهلت اعلام شده به دبیرخانه رسیده باشد.
گاه شمار:
اعلام فراخوان: ۲۴ خرداد ماه
پایان مهلت ارسال آثار: شنبه ۱۵ تیر ماه
افتتاحیه: سه شنبه ۲۷ تیر ماه
اختتامیه: سه شنبه ۳ مرداد ماه
* نشانی دبیرخانه نخستین رویداد ایده پردازی عاشورایی: تهران، خیابان جمهوری، خیابان سی تیر، شماره ۵۹، بنیاد سینمایی فارابی
خانهاش یک موزه است و به هر اتاق که پا میگذاریم جلوهای از رنگ و نقش میبینیم. حضور این تعداد تابلو و اثر هنری در آن، شگفتزدهات میکند، تعداد تابلوها اما در این خانه موزۀ دیدنی همچنان در حال افزایش است چراکه استاد هنوز و هرروز نقش تازه میزند.
معاون صنایعدستی با اعتقاد بر اینکه صنایعدستی از طریق تولید به اشتغال کمک میکند، تاکید کرد: صنایع دستی خانوادهمحور است و سن و سال ندارد.
سینماپرس: دبیرخانه سومین جشنواره فیلم و عکس «مادر» اعضای هیات انتخاب این جشنواره را معرفی کرد.
به گزارش سینماپرس، منصوره مصطفیزاده، انسیه شاه حسینی، شیرین بینا، طیبه فلکیان و رهبر قنبری به عنوان اعضای هیات انتخاب سومین جشنواره فیلم و عکس «مادر» معرفی شدند.
مهلت ارسال آثار به این جشنواره تا تاریخ ۲۵ مرداد تمدید شده است.
سومین جشنواره ملی فیلم و عکس «مادر» به دبیری منصوره مصطفیزاده و با مشارکت اپلیکیشن روبیکا، معاونت امور فرهنگی و اجتماعی مترو تهران و موسسه تصویر شهر مهرماه سال جاری برگزار خواهد شد.