X

بایگانی خرداد 27, 1402

دفتر سینمایی

اسماعیل سلطانیان به خاک سپرده شد

 پیکرِ اسماعیل سلطانیان بازیگر پیشکسوت سینما، تئاتر و تلویزیون در قطعه هنرمندان بهشت زهرا  روز جمعه به خاک سپرده شد. 

سیدعباس عظیمی مدیرعامل مؤسسه هنرمندان پیشکسوت، جلیل فرجاد، کوروش سلیمانی، سعید حاج میری، سیدرحیم حسینی و مهوش وقاری و جمعی از دوستان و همکاران این هنرمند حضور داشتند. 

این هنرمند پیشکسوت در ردیف ۱۵۶ قطعه ۱۶ آرام گرفت. 

اسماعیل سلطانیان، بازیگر پیشکسوت سینما و تلویزیون بامداد ۲۴ خردادماه در سن ۶۹ سالگی بر اثر ایست قلبی درگذشت.

مراسم یادبود این هنرمند فقید شنبه، ۲۷ خرداد از ساعت ۱۳ الی ۱۴:۳۰ در مسجد جامع شهرک غرب برگزار می‌شود.

اسماعیل سلطانیان سال ۱۳۳۳ در کرمانشاه متولد شد و فارغ‌التحصیل بازیگری و کارگردانی تئاتر از دانشکده هنر‌های دراماتیک بود. او فعالیت هنری را از سال ۱۳۴۹ با تئاتر به عنوان نویسنده، بازیگر و کارگردان آغاز کرد و همزمان در سال ۱۳۴۹ در مرکز آموزش هنر‌های دراماتیک کرمانشاه یک دوره شش‌ماهه را زیر نظر آتش تقی‌پور گذراند.

سلطانیان فعالیت در سینما را از سال ۱۳۶۴ با بازی در فیلم «شکار شکارچی» آغاز کرد. همچنین در طول جنگ نیز چند تئاتر در جبهه‌ها روی صحنه برد.

از دیگر آثار سلطانیان می‌توان به بازی در سریال‌های «پایتخت ۲» «یوسف پیامبر»، «مرد هزارچهره»، «ستایش» و «قورباغه» اشاره کرد.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

«سوران»؛ روایتگر جوان کرد انقلابی در التهابات دهه ۵۰

این‌روز‌ها شبکه یک سیما سریال «سوران» را روی آنتن می‌برد، که با اقتباس از کتاب «عصر‌های کریسکان» خاطرات و اسارت امیر سعید‌زاده، جوان کرد انقلابی را به تصویر می‌کشد، که در التهابات دهه ۵۰ منطقه کردستان از سوی گروهک‌های معاند اسیر می‌شود.

نقطه شروع این سریال ۱۸ قسمتی هم‌گام با کتاب اقتباس شده از آغاز فعالیت‌های سعید‌زاده در راه مبارزه با رژیم شاهنشاهی شروع می‌شود و به موازات ترسیم فعالیت مبارزان انقلابی، فعالیت‌های حزب کومله هم نشان می‌دهد. سکانس قسمت ۴ این سریال نشان می‌دهد که چگونه کومله مسجد‌های شهر سردشت را غارت می‌کند، تا مانع اقامه نماز شود. 

در بخشی از کتاب «عصر‌های کریسکان» که روایتگر روز‌های بعد از انقلاب است آمده: «پادگان ارتش غارت می‌شود و گروهان ژاندارمری به تصرف سازمان‌ها و احزاب در می‌آید. یا باید طرفدار احزاب مخالف انقلاب باشی و از آن‌ها حمایت کنی، یا باید بی‌طرف بمانی و دم نزنی تا در امان باشی […]».

«فعالیت گروهک‌ها روزافزون شده و جوانان را مسلح می‌کنند. دموکرات در میدان شهر میتینگ می‌گذارد و کومله در پارک شهر فعال است. انواع و اقسام گروه‌ها و سازمان‌های جدید تاسیس می‌شوند و در سطح شهر دفتر و مقر دایر می‌کنند. کومله، دموکرات، خبات، رنجبران، طوفان، سربداران، رزگاری، مجاهدین خلق؛ هر کدام دفتر و دستکی دایر کرده و مردم را دور خودشان جمع کرده و مجلس مجادله و رقص و آواز راه می‌اندازند. گاهی وقت‌ها مجادلاتشان به درگیری فیزیکی می‌انجامد و به دفاتر یکدیگر تعرض می‌کنند. کومله با خبات، طوفان با دموکرات، سربداران با رنجبران، دسته دسته و گروه گروه جلسه و میتینگ گذاشته و با هم مناظره کرده و مردم تماشاگرند».

سوران

اثر نمایشی باید مخاطبان از پیش موجود را حفظ کند

مینو خانی، نویسنده، منتقد و پژوهشگر حوزه سینما با بیان اینکه اثر نمایشی باید مکمل اثر ادبی اقتباس شده باشد، گفت: این مکمل بودن به این معناست که باید هر دو اثر به ارتقای یکدیگر کمک کنند. وقتی اثر ادبی مخاطبان خود را پیدا کرده و قرار است تصویری شود، مخاطبان از پیش موجودی دارد. به همین دلیل تعدادی از افراد می‌دانند داستان درباره چیست و آن را در بُعد نمایشی دنبال می‌کنند. اثر نمایشی باید مخاطبان از پیش موجود را حفظ کند، تا مخاطب بتواند به اثر اقتباسی اعتماد کند. 

خانی به سه نوع اقتباس به نام‌های اقتباس آزاد، اقتباس وفادارانه و اقتباس لفظ به لفظ اشاره کرد و افزود: هرچه اقتباس از نوع اول به سمت نوع سوم حرکت کند، وابستگی به متن ادبی بیشتر می‌شود. مسئله اینجاست ابزار کار نمایشی و تصویری با اثر مکتوب متفاوت است. بیشتر اوقات تغییر و تحول و کم و زیاد شدن‌ها در اثر نمایشی طبیعی است.

سوران

 «سوران» از نوع اقتباس وفادارانه است

این منتقد سینما در پاسخ به این سوال که اقتباس این سریال از نوع وفادارانه است؟ گفت: بله، چون به‌طور مشخص به یک مقطع تاریخی می‌پردازد. 

وی با بیان اینکه صاحب اثر باید به منبعی که از آن الهام گرفته وفادار باشد، بیان کرد: وقتی در تیتراژ از واژه براساس استفاده می‌شود، یعنی از اقتباس وفادارانه استفاده شده است. باید به‌گونه‌ای به منبع اصلی وفادار بود، که واژه براساس زیر سوال نرود.

سوران

بخش‌هایی از کتاب «عصر‌های کریسکان» به تصویر کشیده شده است

خانی درباره سریال «سوران» و اقتباس از کتاب «عصر‌های کریسکان» گفت: بخش‌هایی از این کتاب در سریال «سوران» منبع الهام صاحب اثر بوده، که در فیلمنامه آورده شده است. مجتبی فرآورده تهیه‌کننده این سریال پیشنهاد کرده آن بخش از کتاب که وجه نمایشی ندارد، برای ساخت اثر سینمایی مناسب است.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

فیلمبرداری فیلم کوتاه «آز» به پایان رسید/ تنبیه طمع‌کاران – خبرگزاری مهر | اخبار ایران و جهان

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از روابط‌عمومی پروژه، فیلمبرداری فیلم کوتاه «آز» به نویسندگی و کارگردانی رسول کریمی از اواسط خردادماه در دو لوکیشن تهران و ورامین آغاز و پس از ۶ روز فیلمبرداری به پایان رسید.

«آز» یک درام اجتماعی با موضوع طمع و قدرت انتقام طبیعت با الهام از حدیث نبوی پیامبر اسلام (ص) است. در خلاصه داستان این فیلم آمده است: «دست انتقام روزگار توسط دختربچه‌ای به نام اَبرا اقدام به تنبیه افراد طمع‌کار می‌کند.»

فاطمه مرتاضی، شهرام مردان، سامان اصغری، مژده محمدی، الیا مقدم، محمد خانی، رضا حصاری، صالح محمد صالح مزینانی، مهدی شاه‌محمدی، بازیگران خردسال: آیلین جاهد و هلنا ایزدی در این فیلم به ایفای نقش پرداخته‌اند.

دیگر عوامل این فیلم عبارتند از تهیه کننده و کارگردان و نویسنده: رسول کریمی،، مشاور کارگردان: امید کاوه آهنگر، مدیر فیلمبرداری: امیر رحمانی، صدابردار: امید قربانی، دستیار کارگردان و برنامه ریز: سهیلا شریفان، دستیاران فیلمبرداری: صالح نیکجو، علی حق گو، مدیر تولید: شهرام مردان، گریم: فروغ خدادادی، طراح لباس و صحنه: دنیا دانش زاده، دستیار لباس و صحنه: آنا امینی، منشی صحنه: مهسا جمالی، تدوینگر: پدرام میرعلی، عکاس: ریحانه معمارباشی، فیلمبردار پشت صحنه: عاطفه گوهری، هلی شات: احمد معتمدی فهیم، مدیر پشتیبانی و تدارکات: علیرضا باقری نژاد، دستیار تدارکات: اسماعیل جعفری عادل، مدیر روابط عمومی: فاطیما موسوی.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

معمارمعروف اتریشی در ایران چه دید؟/رازی که در شیشه دارو پنهان بود – خبرگزاری مهر | اخبار ایران و جهان

هادی آفریده مستندساز در گفتگو با خبرنگار مهر با اشاره به تازه‌ترین فیلم مستند خود با عنوان «هولاین در ایران» از تولیدات مرکز گسترش سینمای مستند، تجربی و پویانمایی، گفت: مستند «هولاین در ایران» درباره یک معمار اتریشی است که در دهه ۵۰ برای معماری داخلی خانه تاریخی قوام‌السلطنه و تبدیل آن خانه به موزه آبگینه به ایران دعوت می‌شود. از آن جایی که اغلب آثاری که در موزه آبگینه هستند به دوران باستان مربوط می‌شوند هولاین برای فهم بهتر فرهنگ و تاریخ ایرانی، پیدا کردن خاستگاه سفال‌ها و خوانش معماری ایرانی شروع به سفر در سراسر کشور ایران می‌کند و بیشتر سفر او مربوط به استان فارس و شهر شیراز می‌شود.

او ادامه داد: ماجرای ساخت این مستند به روزهایی برمی‌گردد که من در خانه پشتی موزه آبگینه زندگی می‌کردم. آن زمان مدیر وقت موزه آقای حمید وکیل‌باشی بود که با او دوستی نیز داشتم. یادم است که در جریان روزمرگی‌هایم روزی از موزه با من تماس گرفتند و خبر از پیدا کردن چیزی عجیب در جریان مرمت کف‌پوش‌های موزه دادند. من هم به آن‌جا رفتم.

رازهایی که با شیشه دارو فاش شد

آفریده گفت: در جریان مرمت کف‌پوش‌های موزه شیشه دارویی پیدا می‌شود که زیر کف‌پوش‌ها دفن شده بود. درون شیشه دارو یادداشت‌هایی از شرح روند مرمت ساختمان نوشته شده بود و ماوقع را توضیح می‌داد. درست در همان لحظه با خودم گفتم که این ماجرا یک «تایتانیک پلان» است. یعنی فیلمی که با یک اتفاق خاص شروع شده و در ادامه حادثه مشروح وقایع شرح داده می‌شود.

این کارگردان ادامه داد: من همواره به موضوعات مربوط به بافت تاریخی شهرها اهمیت می‌دهم و این موضوع برایم تبدیل به موقعیت مناسبی شد که به آن توجه کنم و درواقع دغدغه شخصی‌ام هم بود.

او درباره روند تحقیق و پژوهش برای ساخت این مستند گفت: برای ساخت این اثر تحقیق و پژوهش بسیاری صورت گرفت و در روند پژوهش‌ها اسناد و اطلاعات بسیاری به‌دست آمد که برای نخستین بار در فیلم منتشر می‌شود، همچون خاطرات دست‌نویس هولاین از روند معماری خانه قوام‌السلطنه به همراه عکس‌های پژوهشی گروه اتریشی و آلمانی در دهه ۵۰ در روند پژوهش به ایران رسید که در فیلم گنجانده شده، جالب است بدانید که هولاین معماری بسیار بزرگ بوده و توانسته است جایزه بزرگ معماری که ارزشی هم‌ارز با جایزه اسکار در دنیای سینما را دارد از آن خود کند.

روایت اول شخص معمار اتریشی در «هولاین در ایران»

این کارگردان درباره ساختار مستند بیان کرد: ساختار «هولاین در ایران» ترکیبی است. روایتی اول شخص از زبان هولاین که با توجه به دست‌نوشته‌هایش گفته می‌شود و همین‌طور روایتی سوم شخص از کارگردان ساختار اثر را شکل می‌دهد. امیدوارم این مستند به درستی و در وقت مناسب دیده شود و ارزش فیلم با خود فیلم سنجیده شود نه با حواشی آن یا روابط کارگردان.

عوامل این مستند عبارتند از پژوهشگر و کارگردان: هادی آفریده، گوینده گفتار فیلم: مهناز افضلی – شهرام درخشان، فیلمبردار: رضا تیموری، صدابردار: شاهین پورداداشی، صداگذار: مهرشاد ملکوتی، آهنگساز: حمیدرضا آفریده، مشاور پژوهشی پروژه: حمید وکیل باشی، ارد عطارپور، عکاس: روشنک اهرابی، مدیرتولید: اعظم صادقی منفرد، مدیر تولید شیراز: علی آریان فرد، دستیار فیلمبردار: سهیل صباحی.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

استاد حقوق دربمب‌گذاری به قتل رسید/به صلیب کشیدن رئیس جمهورآمریکا – خبرگزاری مهر | اخبار ایران و جهان

به گزارش خبرنگار مهر، در سومین شماره از مجموعه «نمایش‌های شنیدنی با مهر» قسمت سوم از نمایش رادیویی «پرونده پلیکان» به کارگردانی ایوب آقاخانی منتشر می‌شود. این نمایش رادیویی بر اساس رمان مطرح جان گریشام تولید و پخش شده است. در سال ۱۹۹۳ فیلم سینمایی «پرونده پلیکان» نیز بر اساس همین رمان با کارگردانی آلن جی پاکولا و با حضور بازیگرانی چون جولیا رابرتس، دنزل واشنگتن و سام شپارد ساخته شد که از فیلم‌های موفق سینمای جهان شناخته می‌شود.

یکی از ویژگی‌های نمایش رادیویی «پرونده پلیکان» حضور ۳ نسل از هنرمندان شناخته شده و حرفه‌ای عرصه بازیگری و رادیو است که با حضور خود اثری به یادماندنی را در عرصه نمایش‌های رادیویی رقم زده‌اند.

ایوب آقاخانی علاوه بر کارگردانی نمایش رادیویی «پرونده پلیکان» که در دهه ۹۰ تولید و پخش شده است، کار تنظیم و پرداخت نمایشی برای رادیو را هم عهده‌دار بوده است.

بازیگران این قسمت به ترتیب ورود به صحنه عبارتند از رؤیا فلاحی، ایوب آقاخانی، مجید حمزه، علی‌اصغر دریایی، بهزاد فراهانی، امیر منوچهری، بهرام ابراهیمی و شیما جان‌قربان.

محمدرضا قبادی‌فر افکتور، فرزاد شریفی صدابردار و فرشاد آذرنیا تهیه‌کننده از دیگر عوامل این نمایش رادیویی هستند.

در این قسمت با مدت زمان ۲۲ دقیقه و ۵۰ ثانیه، توماس کالاهان استاد حقوق که پیگیر پرونده قتل ۲ قاضی دموکرات آمریکایی بود طی بمب‌گذاری در خودرو به قتل می‌رسد. داربی شا با گاوین ورهیک وکیل اف بی آی که دوست کالاهان بود تماس می‌گیرد؛ کسی که کالاهان پرونده‌ای که داربی شا درباره قتل ۲ قاضی تهیه‌کرده بود و عنوان «پرونده پلیکان» روی آن گذاشته شده، در اختیارش قرار داد. شا از ورهیک این پرسش را می‌پرسد که او پرونده را در اختیار چه کسانی قرار داده است.

رئیس جمهور آمریکا به دنبال جزئیات بیشتری از پرونده پلیکان است زیرا هم نام و هم عکسی از او نیز در این پرونده قید شده است. رئیس جمهور بسیار نگران این موضوع است که مطبوعات از ماجرا خبردار شوند و به آن بپردازند و به گفته خود «مطبوعات رئیس جمهور را به صلیب بکشند».

داربی شا با گاوین ورهیک تماس تلفنی می‌گیرد و از اینکه کسی او را تعقیب می‌کند هراسان است.

اطلاعاتی از کاخ سفید به بیرون درز پیدا کرده و گرانتام خبرنگار آن‌ها را در روزنامه «واشنگتن» منتشر کرده است. فلچر کول رئیس ستاد ریاست‌جمهوری افرادی را اجیر می‌کند تا هم گرانتام را زیر نظر داشته باشند و هم پیرمرد خدمتکاری که در کاخ سفید فعالیت می‌کند و این اطلاعات را به گرانتام داده، حذف کنند.

داربی نیز از طریق دوست صمیمی خود در دانشگاه این شایعه را پخش می‌کند که یک ترم مرخصی گرفته و در شهر دیگری ساکن شده تا به این صورت خطر به قتل رسیدن خود را کم کند.

با هم سومین قسمت «پرونده پلیکان» را بشنویم.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

«کاپیتان» برای اکران ۱۰ دقیقه کوتاه شد/ روایت امید در بستر بیماری – خبرگزاری مهر | اخبار ایران و جهان

صابر امامی تهیه‌کننده فیلم سینمایی «کاپیتان» به کارگردانی محمد حمزه‌ای از فیلم‌های رونمایی‌شده در جشنواره چهل‌ویکم فیلم فجر که به تازگی پروانه نمایش خود را از سازمان سینمایی دریافت کرده است، در گفتگو با خبرنگار مهر درباره برنامه‌ریزی برای اکران عمومی این فیلم گفت: با توجه به اینکه قصد داریم فیلم در جشنواره فیلم‌های کودکان و نوجوانان هم حضور داشته باشد اکران فیلم را باید به فصل پاییز و همزمان با بازگشایی مدارس موکول کنیم. با توجه به دریافت پروانه نمایش هم مقدمات این اتفاق را پیگیری می‌کنیم.

وی افزود: به دو دلیل فکر می‌کنم فصل پاییز زمان مناسبی برای اکران «کاپیتان» باشد. یکی بحث بازگشایی مدارس است که می‌تواند زمینه‌ساز حضور دانش‌آموزان در مدارس باشد و نکته دیگر هم مفاهیم انسانی خود فیلم است که باعث شده خیلی نیاز به تمرکز بر زمان‌های خاص مانند نوروز یا عید فطر برای اکران نداشته باشیم و فیلم در هر مقطعی می‌تواند با مخاطب ارتباط برقرار کند.

تهیه‌کننده «کاپیتان» با اشاره مجدد به برنامه‌ریزی برای حضور این فیلم در جشنواره فیلم‌های کودکان و نوجوانان گفت: این فیلم برای مخاطبان کودک و نوجوان فیلم مناسبی است اما در عین حال برای همه اعضای خانواده فیلم جذابی است و به همین دلیل هم همه اعضای یک خانواده می‌توانند از تماشای آن لذت ببرند و هم مخاطبان دغدغه‌مند سینما می‌تواند با تماشای آن احساس رضایت کند.

امامی ادامه داد: درست است که فیلم از بیماری کودکان صحبت می‌کند اما پیام اصلی آن امید و زندگی است. به تعبیری بستر روایت داستان فیلم این بیماری است و به‌شدت فیلم امیدبخش و نشاط‌آوری است. معتقدم فیلم ما جزو معدود فیلم‌هایی است که شاید در فرآیند تبلیغات مخاطب با ناراحتی‌هایش مواجه شود اما به محض تماشای فیلم احتمالاً آن را به دیگران هم توصیه می‌کند.

وی افزود: در واقع شخصیت‌های اصلی فیلم بچه‌هایی هستند که در بیمارستان دوران بیماری خود را در کنار یکدیگر سپری می‌کنند اما آخرین چیزی که به آن فکر می‌کنند، این بیماری است. آن‌ها در تلاش هستند تا زندگی را تجربه کنند و این درس را به بزرگ‌ترها و پدرومادر خودشان هم می‌دهند.

تهیه‌کننده «کاپیتان» درباره تغییر نسخه اکران عمومی فیلم نسبت به آنچه در جشنواره فجر به نمایش درآمده بود هم گفت: با تصمیم خودمان فیلم را نسبت به نسخه جشنواره فجر کوتاه کردیم. براساس بازخوردهایی که در موعد نمایش جشنواره‌ای داشتیم آن را حدود ۱۰ دقیقه کوتاه‌تر کردیم اما نسخه‌ای که برای دریافت پروانه نمایش ارائه کردیم، بدون هیچ اصلاحیه‌ای مجوز دریافت کرد.

این تهیه‌کننده سینما در پایان درباره دیگر فعالیت‌های خود هم توضیح داد: در حال حاضر مشغول کار بر روی دو فیلمنامه هستیم که یکی از آن‌ها فضایی مرتبط با کودکان و نوجوانان دارد و امیدواریم زودتر به مرحله تولید برسد. کار دیگر هم محتوایی اجتماعی دارد. پروژه اول با توجه به اتمام نگارش فیلمنامه به مرحله تولید نزدیک‌تر است و در حال مذاکره برای تولید آن با یک کارگردان فیلم‌اولی هستیم.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

فارابی فیلمی درباره حوادث سال گذشته می‌سازد/ ساخت یک فیلم امنیتی – خبرگزاری مهر | اخبار ایران و جهان

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از روابط عمومی بنیاد سینمایی فارابی، نشست امضای تفاهم‌نامه تولید مشترک میان بنیاد سینمایی فارابی و موسسه فرهنگی هنری اندیشه شهید آوینی عصر روز دوشنبه ۲۲ خرداد در بنیاد سینمایی فارابی برگزار شد.

در این نشست که با حضور سیدمهدی جوادی مدیرعامل بنیاد سینمایی فارابی و محمدجواد عزتی مدیرعامل موسسه فرهنگی هنری شهید آوینی برگزار شد، تفاهم نامه نگارش ۱۰ فیلمنامه و تولید ۲ فیلم سینمایی مشترک بین دو مجموعه فارابی و موسسه شهید آوینی به امضا رسید.

عزتی در این جلسه که با حضور اهالی رسانه همراه بود، بیان کرد: در دوره جدید مدیریت موسسه شهید آوینی که من سه ماه است مسئولیت آن را برعهده گرفته‌ام، بنای ما تعامل با تمامی نهادها و مجموعه‌هایی است که در حوزه تصویری فعال هستند و تا جایی که امکان دارد شرایط این تعامل فراهم شده است تا بتوانیم فضای جدیدی را برای به ثمر رساندن تولیدات انقلابی و متناسب با آرمان‌های انقلاب ایجاد کنیم. در گام اول و در جلساتی که با مدیران بنیاد سینمایی فارابی داشتیم، با توجه به جمع‌بندی صورت گرفته این افتخار فراهم شد تا با این بنیاد در حوزه تولید ۲ فیلم سینمایی و نگارش ۱۰ فیلمنامه سینمایی همکاری مشترک داشته باشیم.

سیدمهدی جوادی مدیرعامل بنیاد سینمایی فارابی نیز در این جلسه عنوان کرد: از وظایف ما در فارابی به عنوان نهاد ملی سینمای ایران حمایت و کمک به دیگر نهادها و سازمان‌های برای ایجاد بسترهای لازم جهت توسعه فعالیت‌های دوستان است. یکی از موسساتی که در حوزه ساخت فیلم و سریال فعالیت مستمر و فعال داشته، موسسه شهید آوینی بوده که در گذشته تعاملات خوبی هم بین ما برقرار بوده است. خوشبختانه توانستیم به نظم معقولی هم در حوزه تولیدات برسیم که به ویژه بخشی از آن‌ها بازنمایی تلاش‌ها، ایثارها و رشادت‌هایی است که دستگاه‌های امنیتی در شرایط بحرانی و در مقابل اقدامات پیچیده دشمنان برای صیانت از مردم، کشور و انقلاب به دوش کشیده‌اند.

وی افزود: همچنین توافقاتی مبنی بر نگارش ۱۰ فیلمنامه با موسسه شهید آوینی صورت گرفته و موضوعاتش نیز احصا شده و قرارداد نگارش آنها نیز در حال عملیاتی شدن است تا پشتوانه خوبی برای فیلمنامه در سینمای ایران باشد. از سویی دیگر سرمایه گذاری مشترک در تولید ۲ فیلم نیز در دستور کار این همکاری مشترک قرار دارد.

جوادی در پاسخ به سوال یکی از خبرنگاران درباره موضوعات فیلمنامه‌ها گفت: یکی از فیلمنامه‌ها مربوط به پرونده‌ای از اغتشاشات اخیر خواهد بود. اثری دیگر نیز که منتظریم فیلمنامه‌اش را نهایی کنیم، درباره دستاوردهای امنیتی جمهوری اسلامی ایران خواهد بود. به طور کلی موضوعات از فهرست مشترکی که توسط فارابی و موسسه شهید آوینی تنظیم شده، انتخاب شده است.

در ادامه تفاهم نامه بین مدیران عامل بنیاد سینمایی فارابی و موسسه فرهنگی هنری اندیشه شهید آوینی امضا شد و عکس یادگاری به ثبت رسید.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

صدور ۸ مجوز بهره‌برداری از سالن‌های سینمایی جدید در بهار ۱۴۰۲ – خبرگزاری مهر | اخبار ایران و جهان

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از روابط عمومی سازمان سینمایی، سازمان سینمایی برمبنای سیاست توسعه عدالت فرهنگی و گفتمان ترویج ساخت و فعال‌سازی سینماها در کل کشور، علی‌الخصوص مناطق کم برخوردار، در سه ماه اول امسال، با موافقت کمیسیون‌های رسیدگی ماده ۸ استان‌ها، اقدام به صدور ۸ مجوز سینما در کل کشور کرده، این تعداد سینما، در استان‌های کرمان، کرمانشاه، مرکزی و گیلان ایجاد و بهره برداری شده است.

در سه ماهه اول ۱۴۰۲ سینما فجر در شهر رشت با تعداد ۷۰۰ صندلی، دارای بیشترین ظرفیت در بین مجوزهای صادر شده است که توسط بخش دولتی مورد بهره برداری قرار می‌گیرد.

محمدرضا فرجی مدیرکل دفتر توسعه زیرساخت و فناوری سینمایی و سمعی بصری در این رابطه گفت: در سه ماه اول سال ۱۴۰۲ با موافقت کمیسیون رسیدگی ماده ۸ آیین نامه «ایجاد، ساماندهی و نظارت بر سالن‌های نمایش فیلم»، موضوع تصویب نامه شماره ۱۵۳۷۲۰/ ت ۵۶۱۵۴ به مورخ ۱۳۹۹/۱۲/۲۴ هیئت محترم وزیران مجوز بهره برداری از ۸ سینمای جدید با ظرفیت ۲۵۳۲ صندلی توسط دفتر توسعه زیرساخت و فناوری‌های سینمایی و سمعی بصری صادر شد.

در این جدول مجوزهای صادر شده به تفکیک استان و ظرفیت قابل مشاهده است.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

تیزر سریال «بازپرس» منتشر شد