برنامههای پیشروی فرهنگسرای نیاوران
فرهنگسرای نیاوران در ماه پیش رو برنامههای مختلفی در حوزههای تجسمی و نمایش خواهد داشت. این برنامهها اغلب در تیرماه به اجرا گذاشته می شوند.
فرهنگسرای نیاوران در ماه پیش رو برنامههای مختلفی در حوزههای تجسمی و نمایش خواهد داشت. این برنامهها اغلب در تیرماه به اجرا گذاشته می شوند.
سینماپرس: مدیرعامل بنیاد فرهنگی هنری رودکی ضمن تشریح تدابیر انجام شده برای مقابله با هنجارشکنی و حفظ شئونات از حمایت قانونی از برنامههای هنری دارای مجوز سخن گفت.
به گزارش سینماپرس، براساس اعلام مدیرعامل بنیاد رودکی برنامههای فرهنگی هنری مجموعه تالار وحدت در روزهای آتی کما فی السابق در زمان مقرر به کار خود ادامه خواهد داد.
مهدی سالم مدیرعامل بنیاد رودکی در پی حواشی ایجاد شده توسط شخص شناختهشده در برهم زدن برنامههای هنری کشور که شب گذشته با ایجاد التهاب در حاشیه برگزاری یک برنامه موسیقیایی در تالار وحدت موجب بر هم زدن نظم محیطی قبل از برگزاری این رویداد هنری شده بود گفت: قبل از اجرای کنسرت دیشب فردی شناختهشده در بر هم زدن برنامههای هنری برای دقایق اندکی در بیرون از تالار و خیابان شهریار (پهنه رودکی) به ایجاد هیاهو پرداخت که این امر با حضور به موقع مأموران خدوم نیروی انتظامی تحت کنترل قرار گرفت.
وی با تشریح تدابیر و اقدامات بنیاد رودکی برای مقابله با هر نوع هنجارشکنی و حفظ شئونات در برگزاری رویدادهای هنری و نیز تشکر از نیروی انتظامی در حمایت از نظم برگزاری رویدادهای هنری در سراسر کشور گفت: با توجه به اسناد و صورتجلسه تهیه شده توسط مأموران نیروی انتظامی برای این فرد شناختهشده که سابقه طولانی در ایجاد بلوا در اماکن هنری و تحریک احساسات پاک جامعه دینی با سیاهنمایی برگزاری رویدادهای هنری دارد، پرونده قضائی تشکیل و به زودی این امر از سوی دفتر حقوقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی پیگیری خواهد شد.
شایان ذکر است که حواشی شب گذشته در تالار وحدت تهران مربوط به اجرای گروه «لیان» به سرپرستی محسن شریفیان بود که بنابر اعلام قبلی طی روزهای ۲۳، ۲۴، ۲۵ و ۲۶ خرداد در تالار وحدت با موسیقی بوشهری روی صحنه رفتند.
مدیرکل دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به حواشی بهوجود آمده برای برخی از کنسرتهای موسیقی، بر لزوم احترام به مجوزهای صادرشده از سوی وزارت ارشاد تأکید کرد.
سینماپرس: بازیگر فیلم سینمایی «نهنگ عنبر» گفت: در سینما برخی لاکپشت هستند و آرام میروند و شرح وظایفشان را به درستی انجام میدهند، برخی اما گوزناند پر از شاخ و گیر و حاشیه؛ این آدمها از شخصیت هنری خودشان و شرح وظایفی که دارند عدول و انتخاب و مسئولیت خودشان را فراموش میکنند.
به گزارش سینماپرس، احمدرضا اسعدی در گفت وگو با ایرنا و در پاسخ به این پرسش که آیا وضعیت پرداخت دستمزد در شبکه نمایش خانگی بهتر و متفاوتتر از سینما و تلویزیون است، گفت: بله این گونه است چون تولیدکنندگان در این رسانه شهامت این را دارند که ریسک کنند و پروژهای که میسازند را باور دارند؛ به همین دلیل ارتباط انسانی خوبی در پروژههای نمایش خانگی وجود دارد و حضور در آنها مانند حضور در یک مهمانی است که به همه خوش میگذرد چون هرکسی شرح وظایف خودش را دارد.
بازیگر فیلم سینمایی پاتال و آرزوهای کوچک (مسعود کرامتی ۱۳۶۸) در توضیح تفاوت سینما و تلویزیون اظهار داشت: وضعیت در سینما هم به مراتب خوب است اما مشکل زمانی شروع میشود که من چیزی را میپذیریم اما در قبال اختیاری که به من داده میشود مسئولیتی ندارم.
وی تصریح کرد: برخی تهیه کنندگان حرفهای هستند و کادر مشخصی دارند که با همانها کار میکنند و کارشان هم راحت است اما برخی از تهیه کنندگان (نمی دانم به خاطر مسائل مالی است یا چیزهای دیگر و قصد قضاوتشان را ندارم) افرادی غیرحرفه ای را میآورند و البته ضرر هم میکنند به این صورت که مثلاً جمع کردن کار دوماهه چهار ماه طول میکشد.
بازیگر فیلم سنیمایی مدرسه پیرمردها (سیدعلی سجادی حسینی ۱۳۷۰) با تاکید بر اینکه فردی که در سمتی قرار میگیرد باید تخصص آن را داشته باشد، گفت: کسی که سیم تلفن است نمیتواند کارکرد سیم برق داشته باشد. ده سال در بنیاد سینمایی فارابی کارشناس و عضو شورای فیلمنامه و سمتهای دیگر بودهام بر این اساس با تولید و کستینگ تولید آشنا هستم اما شاهدم کسانی داخل کار میشوند که کستینگ را نمیشناسند و مدیر تدارکات و دستیار دوم میشوند و نمیدانند چه کار میکنند و کجا هستند.
اسعدی یادآور شد: در نهایت معتقدم مشکل ما از تهیه کنندگانی که است که یا تخصص نداشتند یا آدمهایی را وارد این عرصه کردهاند که متخصص نبودهاند. تخصص یعنی بلدبودن مراحل مختلف انجام یک کار. یک پذیرایی ساده در یک پروژه سینمایی برنامه ریزی دقیق میخواهد؛ تصور کنید پذیرایی یک شب عروسی چقدر کار و برنامه ریزی نیاز دارد و شما در یک پروژه سینمایی با حداقل ۳۰۰ نفر بین دو تا چندماه نیاز به برنامه ریزی جدی برای پذیرایی از این تعداد را برای شبهای متوالی دارید.
بازیگر فیلم سینمایی دل و دشنه (مسعود جعفری جوزانی ۱۳۷۳) با تاکید بر این موضوع که کارکردن با افراد با تجربه و کارآزموده بسیار راحت است، خاطرنشان کرد: وقتی پیشنهاد کاری با تهیه کنندگانی که تجربه کلان در تولید دارند به من میشود با چشم بسته میروم که کار کنم.
وی بیان کرد: من اساساً در خانواده و در تئاتر این را یاد گرفتهام (البته هنوز هنرجوی تئاتر هستم) که در هنگام کار بر سر یک پروژه زود میروم و دیر باز میگردم؛ بر سر غذا و رفت و آمد بهانه ندارم و کسانی که با من کار کردهاند میگویند عمو اسدی یک کبریت ۵۰ تایی است که یکدانه آن جلوی دوربین و ۴۹ تای دیگر پشت دوربین قرار دارد که منظور همان روابط انسانی است؛ متأسفانه امروز این روابط انسانی کم شده و خودنمایی جای آن را گرفته است. مثلاً یک بازیگر میآید که حرفهای هم هست و دو برابر سن و تجربه یک سوپراستار را دارد و در جامعه مورد احترام است اما ارتباطی با گروهی که درحال حاضر با آنها مشغول کار است برقرار نمیکند و این موضوع متأسفانه یک بیماری اجتماعی است که به ما هم سرایت کرده.
بازیگر فیلم سینمایی پوپک و مش ماشاالله (فرزاد موتمن ۱۳۸۹) توضیح داد: من بسیار از خودم مراقبت میکنم و سالهاست که دنبال تأیید طلبی نیستم. یکی از عوارض هنر این است که دنبال تأیید طلبی باشید و این تب شما را بیمار میکند پس باید بسیار مراقب بود؛ غذای زیاد خوردن هم این گونه است وقتی زیاد غذا میخورید چاق میشوید، نه صرف غذا که زیادی آن عارضه ایجاد میکند و عارضه هنر هم همین تأیید طلبی است.
اسعدی عنوان کرد: هنر با تمام وجه الهی اش که آدمها را محبوب القلوب میکند اما آنها را در دام شهرت، قدرت و ثروت میاندازد و اینها مثلثی آسیب زننده است.
بازیگر فیلم سینمایی نهنگ عنبر ۲: سلکشن رؤیا (سامان مقدم ۱۳۹۵) گفت: وقتی بازیگری در این دام افتاد یکسره به دنبال این میرود که تأیید شود و برای این گرفتن تأیید دیگران ممکن است تن به هرکاری بدهد؛ درصورتی که شرح وظایف ما مشخص است. نقش من مشخص است و باید تمام هم و غم خودم را بگذارم که نقش ام را به خوبی ایفا و روابط انسانی ام را با دیگران خوب اجرا کنم و این شرح وظیفه هر انسان نرمالی است؛ از بازیگر گرفته تا طراح گریم و این بی حاشیه بودن و لاکپشتی عمل کردن در زندگی و کار است.
وی افزود: برخی اما گوزنی هستند و همواره گیر و شاخ و برگ و حاشیه دارند یا دنبال حاشیه سازی هستند.
تصریح کرد: این آدمها از شخصیت هنری خودشان و شرح وظایفی که دارند عدول میکنند و انتخاب و مسئولیت خودشان را فراموش میکنند و به دیگران میپردازند و دوربینشان روی دیگران روشن است و دیگران را قضاوت و مقایسه میکنند. درحالی که هنرمند واقعی و سالم شرح وظایف خود را میداند و دوربینش روی دیگران خاموش است.
شمارههای ۴۷ و ۴۸ ماهنامه خبری تحلیلی کد ویژه فروردین و اردیبهشتماه ۱۴۰۲ همراه با گفتارها و نوشتارهایی از صاحبنظران حوزه تنظیمگری در فضای مجازی و اظهارات برخی فعالان فرهنگی، هنری و رسانهای درخصوص ساترا در ۵۶ صفحه منتشر شد.
مدیرعامل بنیاد فرهنگی هنری رودکی ضمن تشریح تدابیر انجام شده برای مقابله با هنجارشکنی و حفظ شئونات از حمایت قانونی از برنامههای هنری دارای مجوز سخن گفت.
سینماپرس: یک شاعر گفت: شعر تاجیکستان تا قبل از فروپاشی شوروی در فضای ابرآلود بود، اما شعر افغانستان هنوز پانگرفته است.
به گزارش سینماپرس، شصت و نهمین جلسه نقد و بررسی ادبیات معاصر افغانستان با حضور عارف جعفری مدیر خانه ادبیات افغانستان در تهران، مصطفی رحماندوست و هادی خورشاهیان (از شاعران و نویسندگان کودک و نوجوان) به بررسی آثار حسن نوروزی اختصاص داشت.
این جلسه با حضور نوجوانان افغانستانی که از کرج برای دیدار با مصطفی رحماندوست به سالن اوستا حوزه هنری آمده بودند آغاز شد. عارف جعفری در این جلسه با یادآوری اینکه شعر کودک در افغانستان هنوز نوپاست و حسن نوروزی جزو اولین کسانی است که روی این موضوع کار کرده به این جلسه رسمیت بخشید.
خورشاهیان که دیگر سخنران این جلسه بود به بررسی ادبیات کودک و نوجوان بویژه آثار نوروزی پرداخت.
وی آشناییاش با داستان افغانستان را به واسطه محمد امان وارسته معرفی کرد و گفت: کتاب «بازی سرنوشت» این نویسنده از آثاری است که همه هم نسلان من آن را خواندهاند. من همچنین شعر افغانستان را با محمدکاظم کاظمی شناختم. من با ادبیات کودک افغانستان آشنا نبودم تا اینکه دو کتاب حسن نوروزی که سال گذشته چاپ شد را مطالعه کردم.
این نویسنده و شاعر کودک و نوجوان با بیان اینکه اولین کتاب کودک و نوجوان افغانستان برای ما غریبه نیست خاطرهای از محمد کاظم کاظمی را بازگو کرد که وی برای هر یک از ۵۰ غزل خورشاهیان حدود ۹ صفحه یادداشت نوشته بوده و همین امر نشانگر اهمیت نقد آثار برای فعالان این حوزه است.
تنوع قالب اشعار، آزادی اندیشه میدهد
وی در ادامه اظهار کرد: من تنوع قالب و وزن آثار حسن نوروزی را دوست داشتم و احساس میکردم تنوع قالب اشعار وی به کودک آزادی اندیشه فرمی میدهد. شعرهای ما به طبیعت خیلی نزدیک است و اینکه نوروزی درباره طبیعت میگوید، طبیعت آرمانی است، طبیعتی است که در محیط پیرامونمان است و ما با آن آشنا هستیم. در شعر حسن نوروزی این مبحث مشخص است که این شاعر یا حتی مخاطبش در جایی زندگی میکند که دود و بوق ممتد در آن وجود دارد، اما طبیعتی هم در اطرافش وجود دارد.
فضای شهر در آثار کودک و نوجوان ناامیدکننده است
خورشاهیان با بیان اینکه شاید وظیفه ما بهتر نشان دادن جهان به کودکان نباشد، ولی به عنوان والدین تلاش میکنیم جهان کودکان جهان بهتری باشد گفت: فضای طبیعت در آثار حسن نوروزی بسیار خوب است، فضای شعری که درباره زندگی بچههای ماست که عموما در شهر زندگی میکنند، یک فضای ناامیدکننده است و همه شهر را بد نشان میدهیم در حالی که میتوان این موقعیت زندگی را بهتر نشان داد. بچههای ما به جبر در آپارتمان زندگی میکنند پس این فضا را بهتر نشان دهیم و در اشعارمان هم به این نکته توجه کنیم.
وی همچنین تاکید کرد: شعر نوروزی شعر روانی است و وی در آن از فرهنگ خود استفاده کرده است. شعر نوروزی، شعر معیار کودک است و معیار تصویرگری کتاب وی بسیار خوب است.
مصطفی رحماندوست نیز در بخش بعدی این جلسه گفت: زمان زیادی از آشنایی من با حسن نوروزی میگذرد. قبل از شیوع ویروس کرونا ما دور هم جمع میشدیم و شعرهای هم را میخواندیم و آنها را نقد میکردیم، اما بعد این جلسه در فضای مجازی ادامه پیدا کرد و من هم از این اتفاق بسیار راضی هستم چراکه از شهرستانها و کشورهای مختلف هم در این جلسه شرکت میکنند و این خیلی خوب است.
وی ادامه داد: من شعر کودک تاجیکستان را خیلی خوب خواندهام و بارها به این کشور سفر کرده ام و در دانشگاه دوشنبه حضور پیدا کردهام از آنجا دکترای افتخاری گرفتهام، اما درباره شعر کودک افغانستان فکر میکردم کم خواندهام و وقتی برای این جلسه با من تماس گرفته شد سعی کردم کمبود سوادم را با خواندن جبران کنم، اما بعد فهمیدم که کم دانستنم از ادبیات افغانستان زیاد نیست.
شعر افغانستان هنوز پانگرفته
وی خطاب به حاضران در این نشست با بیان اینکه شعر تاجیکستان تا قبل از فروپاشی شوروی در فضای ابرآلود بود، اما شعر افغانستان هنوز پانگرفته و شما هر کاری کنید همان کار میشود گفت: من خود را در اینکه شعر کودک چارپاره باشد بیشتر مقصر میدانم و بعد سعی کردم این اتفاق را جبران کنم و پیش از من محمود کیانوش (نویسنده و شاعر کودک) این کار را کرده بود.
بچهها باید از زندگی لذت ببرند
این شاعر کودک تاکید کرد: من برای آوردن وزن جدید در شعر کاری نکردم بلکه همان وزنهای عروضی خودمان است، اما عشق بچهها، بازیشان و قصههایشان را دوست داشتم و آنها روی من تاثیر گذاشتند. میخواهم بگویم بچه ها، بازیشان، عشقشان، رقصشان و فولکلور را جدی بگیرید، چون ارتباط بچههای شما ارتباطشان با کشور مبدا قطع شد به فولکلور رو آوردند.
وی ادامه داد: اینکه دست روزگار باعث شده بچههای افغانستانی گوشه خیابان زندگی کنند تقصیر آنها نیست و حتی اگر بچههای ما در چادر، حتی اگر در خانه ۴۰ متری زندگی میکنند باید از همان زندگی هم لذت ببرند.
وی با اشاره به کتابش که برای تجلیل از شب و زیباییهای شب است پیشنهاد داد: ما باید از گرفتاری بچهها چیزی برای لذت بردنشان و شادی درآوریم و به آنها بگوییم که زندگی زیباست. آنچه باعث میشود به بچهها بگوییم زندگی زیباست این است که ما دنیایشان را به رسمیت بشناسیم و برای این امر باید خود را فراموش کنیم.
جای خالی نگاه امیدساز و زندگیبخش
وی اعلام کرد: جای نگاه شاد، امیدبخش و زندگیساز در شعرهای محمدحسین محمدی و رجایی را در آثار شاعران معاصر افغانستانی کم است.
رحماندوست در ادامه خاطره به آتش کشیدهشدن ۱۰ هزار عنوان کتاب کتابخانه کودک در کابل توسط طالبان را بازگو کرد و سپس اهمیت کتاب و کتابخانه کودکان را یادآور شد.
اهمیت توجه به ادبیات فولکلور و طنز
این نویسنده کودک و نوجوان همچنین خطاب به نویسندگان و شاعران کودک و نوجوان افغانستانی تاکید کرد: در آثار شما دو چیز کم است اول توجه به ادبیات فولکلور و دوم طنزهای بسیار شیرین داستانها افغانستان. افغانستان ادبیات فولکلور بسیار قوی دارد، اما شما به آن توجه چندانی ندارید و از سوی دیگر شخصیت و کاراکترهایی از جنس ملانصرالدین در داستان و ادبیات افغانستان زیاد است بنابراین به طنز هم بپردازید و امید و شادی و لذت از آنچه داریم را به بچهها منتقل کنید و به نوستالژی و بیان اینکه چه بودید و چه شد، نپردازید.
بچهها باید با حقیقتهای تلخ کنار بیایند
وی در ادامه گفت: من کتابی درباره طلاق و مرگ دیده بودم که آن را به دوستان توصیه میکردم و میخواستم درباره طلاق و مرگ شعر بگویند و داستان بنویسند، چون یک چهارم زندگیها به طلاق منجر میشود و یک چهارم افراد دچار طلاق عاطفی میشوند؛ بنابراین بچهها باید با این حقیقت کنار بیایند. به نظر من میشود تلخیها و آنچه به نظرمان تلخی است مثل گرسنگیها، بی خانمانهاطلاق و حتی اعدام را به شکل دیگری دید طوریکه بچهها امید به زندگی داشته باشند.
حسن نوروزی، آلوده به محاوهگویی نشده است
وی در بخش دیگری سخنانش، حسن آثار نوروزی را عدم آلودگی به محاورهگویی دانست و افزود: به اعتقاد من محاورهگویی، ادبیات نیست و، چون ما نمیتوانیم صمیمانه شعر بگوییم و مخاطب را جذب کنیم، سراغ محاوره میرویم.
رحماندوست با اشاره به گسترش واژگان در آثار نویسندهای، چون محمدحسین هیکل بیان کرد: بعضی کلمات برای فارسی زبانان بوده و جو جغرافیا ما را از هم جدا کرده، اما بیایید با هم آشتی کنیم و آنها را به هم بیاموزیم. سعی کنید فارسی محاوره و متداول حرف بزنید؛ فارسی ادبی که اشتراکات زیادی با افغانستان دارد خیلی به دردمان میخورد؛ بخصوص که فارسی افغانستان مورد هجوم سیاسی هم قرار گرفته است.
همزبانی مقدمه همدلی
وی با اشاره به کتاب «همدلی و همزبانی: کندوکاوی درباره ادبیات کودک و نوجوان افغانستان» اثر حسن نوروزی، همزبانی را مقدمه همدلی معرفی کرد و اظهار کرد: اگر زبانمان مشترک نباشد نمیتوانیم دلهایمان را به هم نزدیک کنیم و همزبانی باید وجود داشته باشد تا همدلی ایجاد شود.
این نویسنده و شاعر کودک و نوجوان با بیان اینکه گاه شعر باید معنی داشته باشد، گاه شعر باید امید داشته باشد، گاه باید شادی ببخشد و گاه نیز باید فقط بازی داشته باشد، با خواندن شعری که به گفته خودش فقط بازی داشت به سخنانش پایان داد.
حسن نوروزی در بخش دیگر این نشست با یادآوری اینکه از دهه ۸۰ شاگرد مصطفی رحماندوست بوده، به جلساتی که با حضور بزرگان عرصه ادبیات معاصر افغانستان در حوزه هنری مشهد برگزار میشد اشاره کرد و سه شعر که برای قشر نوجوانان سروده را برای حاضران خواند.
در بخش پایانی این جلسه نصرالله اکبری نکاتی از کتاب «همدلی و همزبانی» حسن نوروزی را مطرح و در ادامه اظهار کرد: کودکان بیشتر مجذوب آهنگین بودن شعر و مفاهیم میشوند و با استعاره آشنایی چندانی ندارند، ولی کتاب چاپ شده تصویرگری و طراحی جالبی دارد.
صدور مجوزی برای شهاب حسینی و سحر جعفری جوزانی، یک کمدی پربازیگر از سروش صحت، تخریب یک سینما در تهران، روایتی متفاوت از هادی حجازیفر، یک هشدار برای تئاتر شهر، درگذشت چند هنرمند، تازههایی از اصغر سمسارزاده و منوچهر والیزاده، ساخت یک سریال جدید در سکوت خبری، تمدید کنسرتها و شروع اجرای علیرضا قربانی در تهران، اظهارات مصطفی رحماندوست و حمیدرضا شاهآبادی، حساسیتها و مقررات عربستان و شایعترین بیماریهای حج، تعیین محدوده یک تپه باستانی پس از نیم قرن، کشف یک روستای هفتهزار ساله در سد چپرآباد، معرفی مفاخر میراث فرهنگی ایران و چند کشف تاریخی گزیدههایی از اخبار فرهنگی هنری در هفتهای بود که گذشت.
سینماپرس: اسماعیلی درباره حواشی مربوط به لغو برخی کنسرتها گفت: یک جریان سیاسی در کشور بهدنبال بزرگنمایی برخی مشکلات که گاهی طبیعی و در اجراها پیش میآید، هست تا اقشار مختلف مردم را در این موضوع مقابل هم قرار دهند.
به گزارش سینماپرس، محمدمهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در گفتوگوی اختصاصی با تسنیم در سنندج در پاسخ به سؤال موضوع لغو کنسرتها و زیان اقتصادی ایجادشده، با توجه به صدور مجوز از سوی وزارت ارشاد، گفت: دوره اخیر بهاذعان دوستان بخش موسیقی و تهیهکنندگان، پررونقترین دوره بوده است بهطوری که در مباحث چند ماه اخیر علیرغم اینکه دشمن تلاش میکرد اصحاب فرهنگ و هنر را متقاعد کند اجرا نداشته باشند و فعالیتهای فرهنگی تعطیل شود، اما اهالی موسیقی خوش درخشیدند، تلاش کردند و زحمات زیادی کشیدند.
وی با اشاره به اینکه سال گذشته بهترین جشنواره موسیقی در کشور برگزار شد، گفت: اکنون نیز اجراها کمنظیر و بدون حاشیه و مطامعی که دشمنان دنبال هستند در حال برگزاری است، بنده احساس میکنم یک جریان سیاسی در کشور بهدنبال بزرگنمایی برخی مشکلات که گاهی طبیعی و در اجراها پیش میآید، هست تا اقشار مختلف مردم را در این موضوع مقابل هم قرار دهند.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی تصریح کرد: بنده بهراحتی این نگاه جریان سیاسی را میبینم، بهطوری که برخی افراد بدسابقه سیاسی که در کشور فعال و الآن تعدادی از آنان خارج از کشور هستند، دنبال تحریک افکار عمومی و ایجاد دوقطبیسازیاند تا فضای رسانهای کشور سنگین شود و آرامش فضای فرهنگ و هنر را از بین ببرند.
وی تأکید کرد: از همه مردم و هنرمندان خواهش میکنم فضا را با دقت رصد کنند و اجازه سوءاستفاده به دشمن ندهند، چرا که باید حتماً در اماکن فرهنگی و هنری کشورمان مسائل شرعی و قانونی رعایت شود.
اسماعیلی بیان کرد: اصلاً اجازه نمیدهیم در فضاهای فرهنگی و هنری کشورمان عدهای بخواهند هنجارشکنی کنند. اگر کنار این، اتفاقات معدود و اندکی هم رخ داد، آن را به پای اهالی فرهنگ و هنر نمینویسیم.
وی با ذکر اینکه “معتقدیم فضای فرهنگی و هنری کشورمان با نشاط و با قوت ادامه پیدا کند”، اظهار کرد: در چند روز اخیر که بنده در سفر کاری خارج از کشور بودم، این فضا منتقل شد، بلافاصله موضوع را با مسئولان بخشهای مختلف دنبال کردم و دوستانمان در وزارت کشور و جاهای دیگر بیانیه دادند و مربوط به مشکلات فنی بود.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی خاطرنشان کرد: اکنون دوستانمان تقویم جایگزینی را برای مواردی که لغو شده است ارائه دادهاند تا در تالار وزارت کشور برگزار کنند تا مشکلات چند روز اخیر جبران شود، حتماً اهالی فرهنگ و هنر با دقت اجازه سوءاستفاده را به بدخواهان مردم ایران نخواهند داد.
زهره صفوی بازیگر باسابقه سینما و تلویزیون در گفتگو با خبرنگار مهر درباره فعالیتهای اخیر خود توضیح داد: بعد از حضور در سریال «آکتور» که چند روزی در آن ایفای نقش داشتم، در سریال دیگری به کارگردانی محمد احتشامی در اصفهان حضور داشتم اما در حال حاضر نزدیک به ۲۰ روزی میشود که در منزل هستم و کاری ندارم.
وی با اشاره به اینکه بیشتر از سمت سریالهای تلویزیونی سفارش کار داشته است، گفت: خودم علاقهمند به کار در سینما و تئاتر هم هستم و کار هم کردهام اما بیشتر پیشنهادها پیشتر از سمت کارهای تلویزیونی بود که تولیدات تلویزیونی هم اخیراً کمتر شده است. در حال حاضر بیشتر از تولیدات شبکه نمایش خانگی پیشنهاد دارم و آنها را قبول میکنم. دو سه سالی میشود که سریال تازهای در تلویزیون پیشنهاد نداشتهام. متأسفانه تولیدات نمایشی تلویزیون خیلی کم شده و مردم بیشتر برای اذان و اخبار سراغ تلویزیون میروند و لابهلای آن هم مدام تبلیغات فرش و فروشگاه لوازم خانگی میبینند!
این بازیگر باسابقه گفت: زمانی پیشنهادهای خوبی برای ایفای نقشهای خوب داشتیم اما گویی این روزها دیگر فیلمنامهنویسی نداریم که بتواند شخصیتهایی مانند مادربزرگ و پدربزرگ و حتی خاله و عمه را براساس سنتهایی که در خانوادههای قدیمی داشتهایم بنویسد. همه بازیگران فیلمها و سریالهای شدهاند دختران و پسران جوان. فیلمنامه خوب باید آنقدر محکم باشد که مخاطب پای آن بنشیند؛ مانند «پدرسالار»، «شور زندگی» و خیلی کارهای دیگر.
برای مردم سوال است که چرا دیگر بازی نمیکنم
صفوی درباره مواجهه خود با مردم در کوچه و خیابان گفت: همین دیروز در خیابان بود و به سمت خانهام که در شهرک است میرفتم. جایی مردم جمع شده بودند، یکی از آنها میگفت خانم صفوی خدا شما را حفظ کند که سالیان سال با همین روسری که روی سر دارید مهمان خانههای ما بودید. او میگفت نمیدانید چقدر ما شما را دوست داریم و برایش سوال بود که چرا دیگر بازی نمیکنم. من هم پاسخ دادم دیگر کاری نیست که برای آن به ما مراجعه بشود، دور، دور دخترها و پسرهای جوان است!
وی در پاسخ به اینکه مردم او را با کدام نقشها و سریالها بیشتر به یاد میآورند، توضیح داد: سریالهایی مثل «رستگاران» را به یاد دارند که در آن نقش خواهر آتیلا پسیانی را ایفا میکردم که از آن شازدههای خشن بود! کارهای زیاد دیگری مثل «جدال با سرنوشت» را هم مردم به یاد دارند. خیلی سریالها و نقشها را مردم به یاد دارند که شاید خودم نامشان را به یاد نیاورم. بالاخره بالای ۷۰ سال است که مشغول کار هستم و در سینما، تئاتر و تلویزیون نقشهای متعددی را بازی کردهام. زمانی بود که مردم هم خیلی بیشتر وقتی نقشآفرینیهای ما را میدیدند، از ما استقبال میکردند.
این بازیگر باسابقه گفت: این روزها وقتی مردم ما را میبینند خیلی خوشحال میشوند و میخواهند تجدید خاطره کنند. گاهی هم که سراغ میگیرند که چه کارهایی انجام میدهم، میگویم در شبکه نمایش خانگی نقشهایی بازی کردهام. جالب اینکه برخی افراد بیشتر من را از روی صدایم میشناسند! گاهی کسی ناگهان از پشتسرم میگوید خانم صفوی سلام! وقتی میگویم تو که مرا ندیده بودی، میگوید از روی صدای شما شناختم! مردم بیشتر لحن صدا و چهره مادرانهام را دوست دارند. همه بازیگران در کار خود خوب و دوستداشتنی هستند اما بالاخره هر کسی ویژگیهای خاص خودش را هم دارد.
وی با اشاره به اینکه در طول این سالها کمتر نقش منفی پذیرفته است گفت: غیر از سریال «رستگاران» که کاراکتر خشک و خشنی را ایفا میکردم، بیشتر نقشهایی که داشتهام معمولاً مادرانه و مثبت بوده است. بهطور خاص خیلی نقش مادران شهدا را ایفا کردهام. از همان مقطع سالهای ابتدایی بعد از انقلاب، بسیاری از نقشهای مادر شهید در فیلمها و سریالها را من بازی میکردم و این نقشها را هم خیلی دوست داشتم. گاهی مانند مادران شهید، گریه میکردم. همه این شهیدان عزیزان ما بودند.
از ورود به بازیگری پشیمانم، دخترم هم!
این بازیگر که تجربه بازی مشترک با دخترش زهرا اویسی را هم داشته است، درباره حضور فرزندش در حرفه بازیگری گفت: او در حال حاضر کار وکالت را دنبال میکند و اگر پیشنهاد بازی هم داشته باشد، بازیگری را هم همچنان دنبال میکند. واقعیت این است که زهرا ۳ سالش بود که او را وارد دنیای بازیگری کردیم و فکر میکنم اشتباه بود چرا که او هنوز هم بابت این اشتباه از من گلهمند است! میگوید مادر این چه کاری بود که ما را به سمت آن بردید؟ او بچه بود که در فیلم «کیمیا» در کنار مرحوم خسرو شکیبایی بازی کرد و بعدها در سنین مختلف نقشهای دیگری را هم بازی کرد.
وی در ادامه گفت: اگر بخواهید حس واقعیام را به بازیگری بدانید میگویم اگر امکانش بود که باردیگر متولد شوم و زندگی کنم، هرگز سراغ بازیگری نمیرفتم. پشیمانی بسیار زیادی دارم و با وجود تمام خاطراتی که داشتهام میگویم این حرفه خوب نیست. اینکه در یک شغل بهواسطه پیری و جوانی و یا چاقی و لاغری، آیندهات تحتتأثیر قرار بگیرد، یعنی حرفه ماندگاری نیست. مدام هم دست روی دست میآید! خانمهای پیر را با گریم جوان میکنند و آن یکی بازیگر جوان را با گریم پیر میکنند تا بتواند نقش مادر را بازی کند! من از ورود به بازیگری پشیمانم و دخترم هم همین گله را از من دارد. خیلی از بازیگران بابت ورود به این حرفه، همین حس را دارند.
خبرگزاری مهر را در شبکههای اجتماعی دنبال کنید