X

بایگانی تیر 3, 1402

دفتر سینمایی

«تشک» در روسیه دیده می‌شود – خبرگزاری مهر | اخبار ایران و جهان

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از روابط عمومی فیلم، فیلم کوتاه «تشک» به نویسندگی و کارگردانی آرش حسن‌پور به دهمین دوره جشنواره «زیروپلاس» روسیه راه پیدا کرد.

در خلاصه داستان این فیلم آمده است: «تشک نمناکی که لکه زرد رنگ روی آن افتاده برای خشک شدن از بالکن خانه پسر بچه ۸ ساله‌ای به نام محسن آویزان شده است که باعث تمسخر و قضاوت دوستان او می‌شود … .»

در این فیلم کوتاه محمد سروش علیشاهی. سالار قدیمی. محمد امین محمدی و فاطیما نیشابوری، یدالله شادمانی نقش آفرینی کرده‌اند.

ادیگر عوامل این فیلم کوتاه می‌توان به آرش حسن‌پور نویسنده، تهیه کننده و کارگردان، وحید ابراهیمی تصویربردار، علی نیازی صدابردار، محمد نجاریان تدوین، محمود موسوی‌نژاد صداگذار، علی نیک‌رفتار عکاس، علی فراورده طراح پوستر، آرش حسن‌پور طراح صحنه و لباس، میثم قراگزلو طراح چهره‌پردازی، رامین کاظمی مدیر تولید، امین هنرمند آهنگساز، کامران سحرخیز اصلاح رنگ و نور و… اشاره کرد.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

ششمین دوره جایزه پژوهش سال سینمای ایران فراخوان داد – خبرگزاری مهر | اخبار ایران و جهان

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از روابط عمومی سازمان سینمایی، ششمین دوره جایزه پژوهش سال سینمای ایران در راستای سیاست‌های تحولی دولت سیزدهم و با هدف تقویت فضای تحقیق و پژوهش در حوزه سینمای ایران، هم‌زمان با هفته پژوهش، در نیمه دوم آذر سال ۱۴۰۲ برگزار خواهد شد.

بدین منظور از تمامی استادان، دانشجویان، سینماگران و پژوهشگران حوزه سینما دعوت می‌شود تا با ارسال آثار خود در این رویداد ملی شرکت کنند.

متن فراخوان این رویداد فرهنگی به شرح زیر است:

محورهای پژوهشی: سینما، امید آفرینی و اعتمادسازی سینما، دین، انقلاب و دفاع مقدس سینما، اقتصاد، اشتغال و کار آفرینی سینما، صنعت، تکنولوژی، زیرساخت و فناوری سینما، مخاطب، خانواده و سبک زندگی ایرانی- اسلامی سینما، عزت، اقتدار و هویت ملی سینما، آینده‌نگری، راهبردها، تمدن نوین اسلامی.

شرایط آثار:

۱_ مقالات علمی، پژوهشی، پایان نامه‌های کارشناسی ارشد، رساله‌های دکترا، پژوهش بصری، طرح نامه (پروپوزال)، (اعم از چاپ شده در نشریات علمی- پژوهشی یا دیگر نشریات علمی- تخصصی مورد تایید، همچنین مقالات چاپ نشده آماده انتشار) در فاصله زمانی اول مهر ماه ۱۴۰۰ تا بیستم مهرماه ۱۴۰۲ به نگارش یا انتشار درآمده باشند.

۲_ مراکز تحقیقاتی و پژوهشی می‌توانند رزومه، اسناد و مدارک کلیه فعالیت‌های کمی و کیفی خود را در حوزه پژوهش‌های مربوط به سینمای ایران، در مدت زمان اعلام شده، به دبیرخانه جایزه پژوهش اعلام دارند.

۳_ پایان‌نامه‌ها مطابق با شرایط و معیارهای هر دانشگاه قابل پذیرش هستند.

۴_ آثار «پژوهشی بصری» برای مطالعه و شناخت سینمای ایران (فیلم به مثابه مقاله یا کتاب پژوهشی) آثار ارسالی باید کمتر از ۳۰ دقیقه و سال تولید آنها از سال ۱۴۰۰ به بعد باشد.

۵_ آثار نباید در دوره‌های پیشین این جایزه ارائه شده باشند.

* دبیرخانه جایزه پژوهش سینمایی سال حق استفاده از چکیده پژوهش‌ها در سامانه، کتاب، مجلات، بروشورها و تولید خبر مربوط به این رویداد را دارد.

جوایز:

به پژوهشگران برگزیده جوایزی به شرح زیر اهدا خواهد شد:

برترین طرح پژوهشی: تندیس، لوح تقدیر و مبلغ ۲۵۰ میلیون ریال

برترین رساله دکتری: تندیس، لوح تقدیر و مبلغ ۳۰۰ میلیون ریال

برترین پایان‌نامه کارشناسی ارشد: تندیس، لوح تقدیر و مبلغ ۱۵۰ میلیون ریال

برترین مقاله علمی: تندیس، لوح تقدیر و مبلغ ۲۰۰ میلیون ریال

برترین پژوهش بصری: تندیس، لوح تقدیر و مبلغ ۳۰۰ میلیون ریال

در صورت عدم احراز رتبه «برترین» در هر کدام از بخش‌ها، به اثری که شایسته تقدیر شناخته شود، لوح تقدیر و پنجاه درصد از مبلغ جایزه اعطا خواهد شد.

بخش حمایتی: حمایت از سه «طرح‌نامه پژوهشی (پروپوزال)» پذیرفته شده درباره سینمای ایران هر اثر تا سقف ۳۵۰ میلیون ریال جهت اجرا

گاه شمار: مهلت ارسال: ۲۵ مهر ۱۴۰۲ اعلام برگزیدگان و برگزاری اختتامیه: هفته پژوهش ۱۴۰۲

راه‌های ارتباطی:

دریافت فرم ثبت‌نام: https://apf.farhang.gov.ir

شماره تماس دبیرخانه: ۳۸۵۱۲۲۳۴- ۳۸۵۱۲۷۳۹ و ۰۹۱۲۵۳۶۶۶۸۵

نشانی پست الکترونیک: [email protected] جهت ارسال آثار

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

اختتامیه جشنواره استانی جوانی جمعیت در شیراز


اختتامیه جشنواره استانی جوانی جمعیت در شیراز

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

ماجرای پلمب سینما «ماندانا» چیست؟/ پیگیری مدیران سازمان سینمایی – خبرگزاری مهر | اخبار ایران و جهان

محمد قاصد اشرفی رئیس انجمن سینماداران و مدیر مجموعه سینمایی «ماندانا» در گفتگو با خبرنگار مهر درباره تعطیلی چند روزه این سینما توضیح داد: روز شنبه همین هفته حوالی ظهر بود که افرادی با نامه پلمب به سینما مراجعه کردند و دستور تعطیلی سینما را دادند. آن روز من خودم در سینما حضور نداشتم و به مدیر داخلی مجموعه پیام داده بودند که من باید به دادسرای ناحیه هشت مراجعه کنم. با وجود کسالتی که داشتم، حضوری پیگیر شدم.

وی افزود: پیش‌تر از سوی پلیس امنیت اخلاقی دو عکس درباره پوشش دو نفر از مخاطبان به مدیر مجموعه نشان داده بودند و دلیل پلمب را عدم رعایت موازین اخلاقی اعلام کرده بودند. از روز شنبه شخصاً پیگیر هستم تا این مشکل برطرف شود اما همچنان می‌گویند دادستان ناحیه هشت حضور ندارد و تصمیم نهایی با اوست. می‌گویند شخص دادستان می‌تواند در این زمینه رأی صادر کند و در این چند روز هم ما بلاتکلیف و سرگردان بودیم. نمی‌دانیم تا چه زمانی ممکن است پلمب ادامه داشته باشد. هیچ توضیحی هم در این زمینه به ما نداده‌اند.

مدیر سینما ماندانا ادامه داد: همان روزی که نامه پلمب به دست ما رسید برای تعطیلی سینما هم اقدام کردند. همزمان نامه هشدار دیگری به من داده‌اند که می‌گویند سینما از نظر ایمنی هم آماده فعالیت نیست! این مورد برای من بسیار تعجب‌آور بود. واقعاً در بین همه ساختمان‌های ناایمنی که در شهر تهران وجود دارد، اول از همه باید یک سینما پلمب می‌شد؟ آن هم در شرایطی که سینما ماندانا از تمام تجهیزات ایمنی به‌طور کامل برخوردار است و به‌جرأت می‌توانم بگویم هیچ سینمایی این سطح از ایمنی را ندارد. شاید پایه و اساس این قبیل هشدارها گزارش‌های دروغی باشد که برخی ارائه کردند. من ۴۴ سال است که سابقه سینماداری دارم و هیچ‌گاه هیچ اتفاقی در زیرمجموعه‌ام رخ نداده است و عدم رعایت مسائل ایمنی را یک تهمت به این مجموعه می‌دانم.

ماجرای پلمپ سینما «ماندانا» چیست؟/ پیگیری مدیران سازمان سینمایی

اشرفی گفت: در حال حاضر مجموعه سینما ماندانا هشت پرسنل دارد که به دلیل مسائل مالی از همان مجموعه برای اسکان و زندگی هم استفاده می‌کنند. این خانواده‌ها هم در این چند روز با مشکلاتی مواجه شده‌اند و پلمب ساختمان رفت و آمد آن‌ها را هم مختل کرده است.

این سینمادار با اشاره به اطلاع و پیگیری مدیران سازمان سینمایی گفت: از همان روز اول جناب آقای ایل‌بیگی پیگیر این جریان بودند و هم از طریق سازمان سینمایی و هم از طریق وزارت ارشاد من موضوع را به مدیران ارجاع داده‌ام. تاکنون چندبار با آقای ایل‌بیگی در این زمینه تماس تلفنی داشته‌ام. حتی از طریق خانه سینما هم مسئولان صنفی در حال پیگیری هستند اما متأسفانه بعد از چند روز هنوز در وضعیت بلاتکلیف هستیم!

وی افزود: حتی اگر خطایی از طرف مجموعه سینما رخ داده بود، ای کاش پیش‌تر به ما اطلاع می‌دادند و از ما توضیح می‌خواستند. شاید ما می‌توانستیم در مواردی آن‌ها را توجیه کنیم. چرا باید محلی که بالغ بر چهل سال است با سابقه‌ای خوب اداره شده را این‌طور به‌صورت ناگهانی پلمب کنند؟ ما ۸ فیلم را در حال اکران در سینما داشتیم و اساساً سینما ماندانا یک سرگروه اکران است که از همین فردا (چهارشنبه) باید فیلم «معجزه عشق» را اکران کنم. این فیلم هم الان با مشکل برای شروع اکران خود مواجه شده است و این یک خسارت مالی هم به سینما و هم به صاحبان آثار است.

این مدیر صنفی در حوزه سینمادارای درباره پروتکل‌های رعایت حجاب در مجموعه‌های سینمایی گفت: ما جزو سابقه‌داران این صنف هستیم. دستورالعملی که وزارت ارشاد برای سینماداران تعیین کرده است، ناظر به رعایت مسائل اخلاقی و موارد مرتبط با ایمنی سالن است که تا کنون هم آن را رعایت کرده‌ایم اما در حال حاضر شرایط کمی پیچیده شده است. برفرض که گزارش مربوط به پوشش نامناسب برخی مخاطبان درست باشد اما سوال این است که مگر ما چند نیروی اجرایی در اختیار داریم که بخواهیم تا این اندازه به‌صورت جزئی موارد را رصد کنیم؟ ما تابلوی مرتبط با الزام حجاب در مجموعه را نصب کرده‌ایم و تذکرات لازم را هم به مخاطبان می‌دهیم اما سینما محدوده‌ای بزرگ است که نمی‌توان همه بخش‌های آن را از این منظر تحت کنترل داشت. مسئولیت‌هایی که در این حوزه به سینماداران محول شده است، به‌خوبی در حال اجراست و سوال این است که اگر موردی هم رخ داد آیا راه‌حل‌ش پلمب یک مجموعه است؟

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

عده‌ای از عقب‌ماندگی سینما پول درمی‌آورند!/ ممیزی بهانه خوبی نیست – خبرگزاری مهر | اخبار ایران و جهان

سجاد نوروزی مدیر سینما «آزادی» تهران در گفتگو با خبرنگار مهر درباره شرایط استقبال مخاطبان از فیلم‌های در حال اکران گفت: واقعیت این است تعداد مخاطبان سینمای ما هنوز به آمار مخاطبان سال ۹۸ که پیش از بحران کرونا بود، بازنگشته اما اتفاق خجسته این است که در ایام پس از کرونا گام‌به‌گام وضعیت بهبود پیدا کرده است و تقریباً به ۷۰ تا ۸۰ درصد آمار قبل رسیده‌ایم. این نشانه خیلی خوبی برای احیای سینمای ایران است.

وی ادامه داد: اگر تنوع ژانری در ترکیب فیلم‌ها بیشتر شود و در ژانرهای غیرکمدی هم فیلم‌های داشته باشیم که موج استقبال در میان مخاطبان ایجاد کنند، به‌نظرم خیلی زود به آمار سال ۹۸ خواهیم رسید. مشکل اصلی در حال حاضر این است که چنین فیلمی جز در ژانر کمدی، برای اکران نداریم. فیلم‌های غیرکمدی مثل «شبی که ماه کامل شد» و یا «سرخ‌پوست» این توان و ظرفیت را در بازه اکران خود داشتند اما فیلم‌های فعلی چنین توانی ندارند.

فعلاً امیدی به غیرکمدی‌ها نیست!

این مدیر سینمایی گفت: متأسفانه براساس فیلم‌هایی که طی سال‌های اخیر در جشنواره فجر شاهد بوده‌ایم، باید بگوییم فعلاً فیلم غیرکمدی‌ای که بتواند موج ایجاد کند، نداریم. آخرین تولیدات از این جنس هم در سینمای ما مربوط به سال ۹۸ و قبل از آن بوده است. البته در حوزه دفاع مقدس فیلم‌های خوبی مانند «موقعیت مهدی» و یا «غریب» را در این سال‌ها داشتیم اما به دلیل شرایطی مثل کرونا برای اولی و ترافیک اکران برای دومی، نتوانستند آن‌طور که ما دوست داشتیم با استقبال مواجه شوند.

نوروزی تأکید کرد: سینمای غیرکمدی ایران نیاز به یک ریل‌گذاری جدید دارد و قبول ندارم به دلیل مشکلاتی مانند صدور پروانه ساخت و یا ممیزی در این حوزه فیلم‌های موج‌آفرین ساخته نمی‌شود! مگر ما سخت‌گیرتر از مجموعه ساترا در حوزه نظارت و ممیزی در کشور داریم؟ تحت نظارت همین مجموعه سریال «پوست شیر» تولید و منتشر شد. پس حرف‌های مربوط به تأثیر ممیزی و نظارت را باید کنار بگذاریم. نمی‌خواهم منکر کج‌فهمی‌ها و بی سلیقگی‌ها شوم ولی متأسفانه یک سری ناکارآمدی‌ها، تنبلی‌ها و طماعی‌ها را می‌خواهیم پشت ماجرای پروانه ساخت و سخت‌گیری ارشاد پنهان کنیم که شخصاً اصلاً آن را قبول ندارم. فکر می‌کنید اگر همین امروز فیلمنامه‌ای با کیفیت «سرخ‌پوست» به شورای پروانه ساخت ارائه شود، مجوز دریافت نمی‌کند؟

این کارشناس سینما با انتقاد از اظهارنظر برخی فیلمسازان مبنی‌بر «مرگ سینمای اجتماعی ایران» گفت: اولاً که سینمای اجتماعی اساساً ترکیبی من‌درآوردی است و در سینمای حرفه‌ای دنیا هیچ معنایی ندارد، ثانیاً کاش دوستان بگویند این مدل از سینما که مدنظر دارند، چه زمانی زنده بوده که حالا مرگش فرارسیده است!؟ اینکه با دوربین روی دست، چند نما بگیریم و یک فاجعه را به‌شکل اغراق‌شده به تصویر درآوریم که نمی‌شود سینما! نمونه‌هایی مانند سرخپوست و «متری شیش‌ونیم» که اتفاقاً فیلم‌های خاصی هم هستند، چنان فروش خوبی در گیشه داشتند که به راحتی حرف این دوستان را نقض می‌کنند. مگر چه اتفاقی در کشور رخ داده است که در فاصله سه چهار سال دیگر چنین فیلم‌هایی نتوان در گیشه داشت؟ اگر تولید خوب داشته باشید، حتماً مخاطب خوب هم خواهید داشت.

چرا کنسرت علیرضا قربانی خوب می‌فروشد؟

وی تأکید کرد: نباید مباحث را پیچیده کنیم، فرمول این ماجرا خیلی ساده است. ما در ژانر غیرکمدی فیلم خوب نداریم و به همین دلیل مخاطبش را هم نداریم. به همین راحتی! سوال مشخص من از این دوستان این است که کنسرت اخیر علیرضا قربانی، چند میلیارد فروش کرده است؟ مگر سبک قربانی، از جنس موسیقی پاپ مصرفی و سرگرم‌کننده است؟ پس چرا این اندازه فروش دارد؟ اصلاً کدام خواننده پاپ سرگرم‌کننده‌ای را سراغ دارید که اینگونه بتواند فروش داشته باشد؟ همین مثال را می‌خواهم به سینما تعمیم بدهم و نتیجه بگیرم اینگونه نیست که بگوییم سلیقه مردم نازل شده است. تولیدکنندگان ما نازل شده‌اند که دیگر نمی‌توانند اثر خوب تولید کنند. علیرضا قربانی طی این سال‌ها هم چند قطعه بسیار خوب ارائه کرده و هم به مخاطبش احترام گذاشته و به همین دلیل شاهد چنین استقبالی است.

نوروزی ادامه داد: وقتی کار خوب به مردم ارائه شود، حتماً از آن استقبال می‌کنند و این همان اتفاقی است که در سینما شاهد آن نیستیم. نمونه‌هایی مانند «ملاقات خصوصی» را مگر نداریم که به فروش خیلی خوبی هم در میان فیلم‌های غیرکمدی رسیده است. کار خوب اگر تولید شود، حتماً از آن استقبال می‌شود. اگر معتقدید ژانر غیرکمدی مرده است، فروش فیلم‌های همین دو سه ماه مانند «ملاقات خصوصی» و «سه‌کام حبس» را چگونه توجیه می‌کنید؟

این کارشناس سینما با انتقاد از سازندگان برخی فیلم‌های غیرکمدی در سال‌های اخیر گفت: این دوستان با تولیدات ضعیف خود باعث فراری دادن سرمایه‌گذاران از سینما شده‌اند و این جریان نیاز به واکاوی و آسیب‌شناسی دارد. از دیگر سو در سه چهار سال اخیر بخش عمده‌ای از توان فنی سینمای ایران معطوف به جریان سریال‌سازی خانگی بوده است. اگر همان توان به سینما بازگردد مطمئن باشید اتفاقات خوبی رخ می‌دهد. از نیما جاویدی و محمدحسین مهدویان تا محمد کارت اگر به سینما بازگردند شاهد اتفاقات خوبی خواهیم بود. می دانم نیما جاویدی و دوستان دیگر فیلمنامه‌های بسیار خوبی را در دست نگارش دارند که معتقدم اگر ساخته شوند می‌تواند سینمای ایران را تکان بدهد. ما باید واقع‌بینانه به فضای موجود نگاه کنیم.

نوروزی گفت: هیچیک از ما حق نداریم از منظر ایده‌آل‌های ذهنی خود پدیده‌های سینمای ایران را تحلیل کنیم. باید نگاهی همه‌جانبه‌نگر داشته باشیم. اگر کسی که سالن دارد به دنبال منافع خود باشد، فیلم‌نامه‌نویس ایده‌آل‌های خودش را دنبال کند و فیلمساز هم کار خودش را بکند، قطعاً به هیچ نتیجه‌ای نخواهیم رسید. آنچه واضح است این است که سینمای ایران امروز مشکلات جدی در حوزه تولید و توزیع دارد و فرسنگ‌ها از استانداردهای جهانی عقب مانده است. این عقب‌ماندگی را هم صرفاً نمی‌توان به مسئله‌ای مانند ممیزی و عدم صدور پروانه ساخت تقلیل داد.

وی در پایان مطرح کرد: اگر بپرسید چرا عقب مانده‌ایم، به صراحت می‌گویم برخی از این آقایان دارند از این عقب‌ماندگی پول درمی‌آورند! طیفی از آقایان روشنفکر از یک سو و متحجران از سوی دیگر، در این سود بردن از عقب‌ماندگی اشتراک دارند و اگر روزی بتوانیم این عقب‌ماندگی را جبران کنیم، نان خیلی از این‌ها بریده می‌شود!

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

«جرأت ‌یا حقیقت» تلخی چالش جوانان را به زبان طنز بیان می‌کند – خبرگزاری مهر | اخبار ایران و جهان

به گزارش خبرنگار مهر، سودابه کنعانی شامگاه سه‌شنبه در نشست خبری دست اندرکاران قبل نمایش عمومی نمایش جرأت یا حقیقت اظهار کرد: البته با توجه با ذائقه مردم و نیز استعداد خوبی که در ۹ بازیگر دختر دوره دوم دبیرستان این نمایش وجود داشت، بهتر دیدم آن را در ژانر طنز عرضه کنم.

کارگردان جرأت یا حقیقت گفت: نمایش جرأت یا حقیقت از بین ۱۴۰ گروه از ۳۱ استان کشور به عنوان نماینده خراسان رضوی و به همراه ۹ نمایش دیگر به مرحله کشوری راه یافته که قرار است تیرماه امسال برگزار شود.

وی افزود: نمایش حقیقت یا جرأت از ۳۱ خرداد ماه جاری از ساعت ١٩ و سی دقیقه در تالار اندیشه جنب باغ ملی تربت‌حیدریه به مدت هفت شب به نمایش در خواهد آمد.

کنعانی در معرفی سوابق کاری خود نیز گفت: متولد ۱۴ آذرماه ۱۳۶۹ دانش آموخته رشته دبیری زبان انگلیسی و به دلیل علاقه شخصی به هنر و به خصوص هنرهای نمایشی از سال ۱۳۹۳ به صورت رسمی کار خود را با نمایش نیلوفر آبی به کارگردانی مهدی حسن‌زاده با موضوع دفاع مقدس در جشنواره تئاتر زائر آغاز کردم.

کارگردان جرأت یا حقیقت افزود: در نمایش‌هایی چون سه نظریه درباره یک مرگ به کارگردانی وحید بهاری، ۳۶۰ درجه به کارگردانی الیاس اصغری که در نمایش ۳۶۰ درجه رتبه دوم بازیگر زن را در جشنواره نمایش‌های کوتاه کسب کردم.

وی از نمایش عروسک مردابی به نویسندگی مهدی حسن‌زاده، به عنوان نخستین تجربه کارگردانی خود یاد کرد و گفت: نمایش سال ۱۴۰۰ و بعد ۲ سال وقفه فعالیت‌های هنری به دلیل کرونا، روی صحنه رفت.

کنعانی از هادی شیبانی به عنوان مشاور کارگردان و سیدجواد حسینی به عنوان رئیس انجمن نمایش تربت‌حیدریه بابت همکاری و حمایت‌هایشان تقدیر کرد.

مشاهده خبر از سایت منبع