X

بایگانی تیر 18, 1402

دفتر سینمایی

رویین تن: ما همه قربانی وضعیت نابسامان اکران هستیم چرا که در این زمینه پول حرف اول و آخر را می زند – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: علی رویین تن تهیه کننده و کارگردان سینما گفت: وقتی سینما صنعتش بر هنر بچربد و یک سری آدم پولدار وارد آن شوند، قطعاً هیچ عدالتی رعایت نمی شود!

علی رویین تن تهیه کننده و کارگردان سینما در خصوص اجرای عدالت در سینما به ویژه در حوزه اکران گفت: ما همه قربانی وضعیت نابسامان اکران هستیم چرا که در این زمینه پول حرف اول و آخر را می زند! وضعیت امروز سینما مصداق این بیت شعر شده که «هر آنکس که در کیسه اش زر بود، کلامش متین است اگر خر بود!»

کارگردان فیلم های سینمایی «زمهریر» و «دل شکسته» در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: مسأله این است وقتی سینما صنعتش بر هنر بچربد و یک سری آدم پولدار وارد آن شوند و پول بدهند و تلویزیون هم سینما را به رسمیت نشناسد و این افراد دلار به شبکه های فارسی زبان خارجی بدهند برای تبلیغ فیلم های شان، قطعاً هیچ عدالتی رعایت نمی شود!

وی ادامه داد: مدیران سینمایی هم رسماً نمی توانند با این پدیده مقابله کنند و این مشکل هرگز حل شدنی نیست و اتفاقاً روز به روز هم وضعیت سینما و پلتفرم ها بد و بدتر می شود چرا که این حوزه ها به دست افراد ناآشنا به سینما اما به شدت پولدار افتاده که جز ترویج سطحی نگری کار دیگری انجام نمی دهند.

رویین تن سپس با بیان اینکه با تبصره و قانون نمی توان به سینمادار گفت چه فیلمی را اکران کن و چه فیلمی را اکران نکن اظهار داشت: سینمادار بر اساس میزان فروش و درآمدش تشخیص می دهد چه فیلمی را بگذارد. این روزها همه چیز در سینمای ایران فقط پول است و پول!

این سینماگر در بخش دیگری از این گفتگو تصریح کرد: کسانی که از ناعدالتی اکران می نالند یک زمان مفسده سینمای ایران بودند. همین افراد کسانی بودند که نمی گذاشتند فیلم های خوب و فرهنگی دیده شود. ما در سینمای ایران هیچ مدیری شریف تر از جواد شمقدری و سیف الله داد نداشتیم اما آن ها هم هرگز نتوانستند به نظام اکران سامان بدهند چرا که قاعدتاً حوزه اکران چندان ارتباطی با مدیران سازمان سینمایی ندارد.

تهیه کننده فیلم های سینمایی «بانک زده ها» و «قلب سفید قاصدک ها» تأکید کرد: امروزه وضعیت سینما و سینماداران به حدی بد شده که برخی از سالن داران در پی تغییر کاربری هستند از این رو نمی توان به آن ها فشار وارد کرد و مجبورشان کرد که فیلم های فرهنگی و نفروش را اکران کنند.

رویین تن در پاسخ به این سوأل که آیا عدالت در اکران را نمی توان از سالن های سینمای دولتی آغاز کرد اظهار داشت: سالن های دولتی دیگر زوری ندارند. امروزه برای مردم پردیس های سینمایی مهم شده اند و مردم دوست دارند همزمان با تماشای یک فیلم شامی بخورند و خریدی بکنند و در یک مجموعه ثابت همه کارهای شان را انجام دهند از این رو سالن های اندک دولتی نمی توانند مردم را به سوی خود جذب کنند ضمن آنکه همین سالن های دولتی هم در پی پول بیشتر هستند و سانس های خوب شان را به فیلم های پرفروش می دهند و فیلم های فرهنگی برایشان اهمیتی ندارد.

وی متذکر شد: امروز در سینما همه چیز با حق و حساب جلو می رود. کسی که فیلم می سازد باید پول کلانی به سلبریتی ها و شبکه های خارجی بدهد که فیلمش را تبلیغ کنند. شاید معضل اصلی ما در این حوزه تلویزیون است که تبلیغ فیلم های سینمایی را نمی کند تا مردم جذب شوند به سینما بروند.

این کارگردان در پایان این گفتگو افزود: آرمان مدیران عدالت است اما ابزارشان عدالت نیست چون پولی در بساط ندارند و در شرایط فعلی این پول است که حرف اصلی را در هر زمینه ای می زند!

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

استادان قدیمی در حراجی ساتبیز ناکام ماندند


حراجی آثار هنری استادان قدیمی ساتبیز در لندن در حالی برگزار شد که ۳۵ درصد ار آثار بدون خریدار باقی ماند.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

جلالی: با سینمای تراز انقلاب فاصله داریم/ آثار حاضر در جشنواره فیلم فجر باید متناسب با فرهنگ ایرانی-اسلامی باشند – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: دبیر کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی گفت: جشنواره فیلم فجر یک پدیده ای است که بعد از انقلاب ما ظهور پیدا کرده ولی باید به این نکته مهم توجه داشت که ما با سینمای تراز انقلاب فاصله داریم.

حجت الاسلام و المسلمین حسین جلالی دبیر کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی در پی انتصاب دبیر چهل و دومین جشنواره فیلم فجر در خصوص چالش ها موجود و انتظارات از سازمان سینمایی گفت: جشنواره فیلم فجر یک پدیده ای است که بعد از انقلاب ما ظهور پیدا کرده و بستر رشد هنرمندان انقلابی و جهادی در آنجا فراهم شده ولی باید به این نکته مهم توجه داشت که ما با سینمای تراز انقلاب فاصله داریم.

نماینده مردم رفسنجان و انار در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: طبیعی است که دست اندرکاران جشنواره فجر انقلاب اسلامی مجبور هستند از بدنه موجود استفاده کنند و طبیعی است در لابلای فیلم های متقاضی حضور در این جشنواره، آثار سطحی که در تراز انقلاب نیستند حضور دارند اما نکته اینجا است که ما باید این آثار را کنار بگذاریم!

وی تأکید کرد: باید در این رقابت هنرمندانی که با رویش های انقلاب ایجاد شدند بتوانند رقابت کنند و ما باید در این رقابت بتوانیم یک سینمای فعال و متناسب با ارزش ها و باورهای خودمان را داشته باشیم.

حجت الاسلام والمسلمین جلالی با بیان اینکه بومی سازی و ایرانی سازی و اسلامی سازی باید ۳ ویژگی فیلم های جشنواره فجر انقلاب اسلامی باشند اظهار داشت: لازمه این اتفاق آن است که ما از تجربه و ظرفیت هنرمندانی که سال ها در این کشور فعالیت داشتند و برای رسیدن به سینمای تراز انقلاب تلاش کردند و پیشکسوتان استفاده کنیم و بتوانیم در کنار آن رویش های جدیدی هم داشته باشیم.

این عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: قاعده رشد و تکامل اقتضا می کند که ما هر سال نسبت به دوره گذشته پیشرفت کنیم. یکی از مهمترین اتفاقات در جشنواره فجر انقلاب اسلامی این است که آثار حاضر در جشنواره فیلم فجر متناسب با فرهنگ ایرانی-اسلامی باشند و فیلم های حاضر در این رویداد از سینمای هالیوود فاصله جدی بگیرند.

وی در پایان این گفتگو متذکر شد: ما باید سینمای کاملاً متناسب با فرهنگ و باور و ارزش های خودمان را در جشنواره فیلم فجر رواج دهیم و جهانیان را با ارزش ها وآرمان های والای انقلاب اسلامی آشنا کنیم و اجازه ندهیم که بیگانگان بخواهند برای ما خط مشی تعیین کنند.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

خانه‌ای که از نظرها پنهان مانده!


خانه‌ای مسکونی با معماری متفاوتش سال‌ها زیر سایه بیمارستانی در خیابان ایتالیای تهران از نظرها پنهان مانده است. این خانه که گفته می‌شود یکی از معماران بنام در دوران پهلوی اول ساخته است، نه‌ تنها در فهرست میراث ملی ایران ثبت نشده، بلکه کمتر کسی درباره آن می‌داند.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

نام‌آوران هنر آبرنگ را بشناسید


نقاشی آبرنگ یکی از در دسترس‌ترین انواع نقاشی است. تقریبا همه ما یک بار در مقطعی از زندگی این نوع نقاشی را تجربه کرده‌ایم. با این وجود بسیاری از مردم با تاریخچه غنی این سبک از نقاشی آشنا نیستند و برخی از مشهورترین هنرمندان هنر آبرنگ که نقش تاثیرگذاری در شکل‌گیری این هنر داشتند نیز ناشناخته باقی مانده‌اند.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

فیلم سخیف و سیاه «تورهای خالی» جایزه ویژه جشنواره‌ای در «جمهوری چک» را از آن خود کرد! – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: فیلم سینمایی «تورهای خالی» ساخته بهروز کریم‌زاده موفق به کسب جایزه ویژه هیات داوران جشنواره فیلم کارلووی شد.

به گزارش سینماپرس، فیلم سینمایی «تورهای خالی» ساخته بهروز کرمی‌زاده – محصول مشترک ایران و آلمان – در بخش مسابقه بین‌الملل یکی از نامزدهای دریافت گوی بلورین بهترین فیلم جشنواره کارلووی بود.

در خلاصه داستان این فیلم سیاه و به شدت سیاسی که با بازی حمیدرضا عباسی و صدف عسگری همراه است آمده : امیر و نرگس، دو عاشق هستند. مرد جوان از یک خانواده فقیر است و پس از اخراج از شغل خود به عنوان پیشخدمت، مجبور به پیدا کردن کار در یک جامعه ماهیگیری است. این در حالی است که نرگس از جایگاه اجتماعی بالاتری برخوردار است اما آنها در حال حاضر رابطه خود را مخفی نگه می دارند، …

جشنواره فیلم کارلووی واری امسال بخش ویژه‌ای را با عنوان «تولدی دیگر: سینمای ایران اینجا و اکنون» برگزار کرد که شامل نمایش فیلم‌های «ملخ» ساخته فائزه عزیزخانی از شاگردان عباس کیارستمی و به تهیه‌کنندگی منیژه حکمت و مهشید آهنگرانی، «بی‌پایان» ساخته نادر ساعی‌ور که جعغر پناهی در نگارش فیلمنامه و تدوین آن همکاری داشته است، «زاپاتا» به کارگردانی دانش اقباشاوی، «پوست» اولین ساخته بلند برادران ارک که پیش از این در سال ۲۰۱۷ با فیلم «حیوان» جایزه سینه‌فونداسیون جشنواره کن را به خود اختصاص داده بودند، «دروازه رویا» به کارگردانی نگین احمدی، «سفر به ماه» به کارگردانی محمدرضا شایان نژاد، «رودخانه سیاه و سفید» به کارگردانی فرزین محمدی، «آفرینش بین دو سطح» دومین فیلم عکاس و فیلمساز ایرانی حسین رجبیان و فیلم «K۹» از وحید وکیلی‌فر می‌شود.

پنجاه و هفتمین جشنواره فیلم کارلووی‌واری از تاریخ ۳۰ ژوئن تا ۸ جولای (۹ تا ۱۷ تیرماه) برگزار شد.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

سیب‌های سبزی که ۲ سال است سالم‌ مانده‌اند!


مهدی حسینی ـ نقاش و پژوهشگر حوزه هنر ـ چند اثر از خود را به نمایش درآورده است. آثار او در گالری بستان به روی دیوار رفتند و تا ۲۱ تیرماه امکان بازدید از این مجموعه فراهم است.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

پشت پرده کشف حجاب در رادیو تهران

فاطمه ربانی، تهیه کننده و گوینده برنامه انعکاس گفت: موضوع پشت پرده کشف حجاب در ایران را امروز از برنامه انعکاس رادیو تهران دنبال کنید. 

وی افزود: حجاب و پوشش یکی از باید‌ها و هنجار‌های فرهنگ دینی و بومی ما و از سوی دیگر، یکی از مهم‌ترین جنبه‌های جنگ نرم دشمنان انقلاب اسلامی است. مسئله بدحجابی بدون شک یکی از پیامد‌های تهاجم فرهنگی است.

به گفته تهیه کننده برنامه انعکاس؛ نظر به اینکه در آستانه هفته عفاف و‌حجاب قرار داریم انعکاس این هفته قصد دارد پشت پرده برخی از افراد و سازمان‌های داخلی و بین المللی معاند و مخالف این دستور دین مبین اسلام و قانون جمهوری اسلامی ایران که به انحاء گوناگون به دنبال ترویج و فرهنگسازی کشف حجاب برای نیل به اهداف شوم خود علیه کشورمان ایران هستند را روایت کند.

ربانی ادامه می‌دهد: برنامه «انعکاس» با تنظیم رادیویی برنامه‌های شبکه‌های سیمای رسانه ملی در حوزه‌های مختلف از رادیو تهران پخش می‌شود. هدف از تهیه و تولید این برنامه پرداختن به مسائل روز جامعه است. انتخاب بیشتر برنامه‌ها رویداد‌های مناسبتی تاریخی است و یا برنامه‌هایی که با همفکری گروه در اتاق فکر و بر اساس دغدغه‌ها و رویداد‌های روز جامعه انتخاب می‌شود. محتوا و مضمون برنامه انعکاس از حوزه‌های اجتماعی، سیاسی، فرهنگی و… گزینش می‌شود.

انعکاس هر هفته یکشنبه و سه شنبه از گروه فرهنگ جامعه و سلامت، ساعت ۱۳:۳۰ به روی آنتن رادیو تهران می‌رود.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

«بیداد خموشان» و یک کلاژ موسیقایی/ «کرانه‌های معنی» شنیدنی شد


«بیداد خموشان» با هنرمندی امیرحسین رئوفی و حمید فروزان و «کرانه‌های معنی» به آهنگسازی پوریا سلیمانی دو اثر تازه منتشرشده روزهای اخیر در بازار محصولات موسیقایی هستند.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

مسائل آب، محیط‌زیست و هوش مصنوعی پیش روی اهالی «شکرستان»

در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان مطرح شد؛

عباس جلالی‌یکتا، کارگردان «شکرستان» درباره فصل جدید این مجموعه برای تابستان گفت: در فصل جدید «شکرستان» می‌خواهیم درباره محور‌های جدیدی که جامعه با آن درگیر است، صحبت کنیم. از آنجایی که این پویانمایی داستان محور است، سعی می‌کنیم به سمت درام حرکت کنیم و در فحوای داستان به مفهوم اصلی برسیم. تلاشمان این است از مستقیم‌گویی پرهیز کنیم.

جلالی‌یکتا با بیان اینکه این مجموعه علاقه‌مندانی دارد که پیام می‌دهند و سوژه می‌دهند، افزود: برایم جالب بود که مردم پیام می‌دادند و می‌گفتند می‌توان این سوژه را برای خواجه فرزان اجرا کرد. 

شکرستان

کارگردان «شکرستان» در پاسخ به این سوال که مخاطبان با کدام شخصیت‌های داستان ارتباط گرفتند، بیان کرد: از آنجایی که درباره شخصیت‌های اصلی داستان بیشتری گفته شده، شخصیت‌هایی مانند خواجه فرزان، ننه قمر، اسکندر، صمد و بهادر همچنان صدرنشین هستند. البته رویکردمان پرداخت به شخصیت‌های فرعی هم هست، تا سوژه‌هایی را در داستان دنبال کنند.

شکرستان

وی درباره حضور شخصیت‌های جدید در این پویانمایی گفت: شاید بتوانیم در بخش هوش مصنوعی ربات یا انسان‌های شبیه‌سازی شده را بنابه ضرورت داستان اضافه کنیم. 

جلالی‌یکتا در پاسخ به این سوال که آیا در جهان ابتدا انیمیشن ساخته می‌شود، تا صنایع فرهنگی و محصولات جانبی انیمیشن فروخته شود، توضیح داد: نمی‌توان با قطعیت از فرمول ثابت صحبت کرد. بعضی وقت‌ها می‌توانید داستان مصور داشته باشید، بعد آن را به انیمیشن تبدیل کنید. یا انیمیشن سینمایی بسازید، بعد آن را به سریال تبدیل کنید. حتی می‌توان بخشی از سوژه داستان را برداشت و تعدادی از شخصیت‌ها را وارد ماجرای جدید کرد. به عنوان مثال، «بچه رئیس» انیمیشن سینمایی بود و بعد به سریال تبدیل شد. «سوپر ماریو» بازی بود، بعد به انیمیشن تبدیل شد. 

شکرستان

سید مسعود صفوی، تهیه‌کننده این پویانمایی درباره قسمت‌های جدید «شکرستان» برای تابستان گفت: در قسمت‌های جدید این مجموعه بر مسائلی مانند آب، محیط‌زیست و هوش مصنوعی تاکید شده است. در حال حاضر، خیلی از مشاغل با قوت گرفتن هوش مصنوعی به خطر افتادند. ما هوش مصنوعی را محور داستان «شکرستان» قرار دادیم، که اگر فلان تکنولوژی به نامه‌نگاری اداری یا نگارش مقاله کمک می‌کند، چه اتفاقی برای مشاغل «شکرستان» می‌افتد.

تهیه‌کننده «شکرستان» به مرکز پویانمایی صبا پیشنهاد داده است که می‌توان بجز این روند تولید، برای اولین‌بار رئال انیمیشن آن هم بسازند. یعنی ترکیب بازیگران زنده و انیمیشن. در دنیا هم چنین نمونه‌هایی خیلی ساخته شده است. 

پویانمایی «شکرستان» از تولیدات شناخته شده مرکز صباست، که از سال ۱۳۸۷ اولین قسمت آن روی آنتن شبکه دو رفت.

مشاهده خبر از سایت منبع