X

بایگانی مرداد 17, 1402

دفتر سینمایی

«کونگ فو کار بی باک» به رسانه ملی می‌آید – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: فیلم سینمایی «کونگ فو کار بی باک» با گویندگی ۲۳ نفر از گویندگان گفتار فیلم در واحد دوبلاژ اداره کل تامین و رسانه بین الملل سیما دوبله شد.

به گزارش سینماپرس، این سینمایی محصول چین در سال ۲۰۲۰ بوده و قرار است از شبکه سه سیما پخش شود.

مدیر دوبله این اثر بهمن هاشمی است. رضا الماسی، دانیال الیاسی، ناهید امیریان، علیرضا باشکندی، محمد بهاریان، علی بیگ محمدی، ارسلان جولایی، محمدرضا حسینیان، امیر حکیمی، مونا خجسته، آرزو روشناس، منوچهر زنده دل، ابوالفضل شاه بهرامی، داود شعبانی نصر، خشایار شمشیرگران، علیرضا کامیابی پور، ابوالقاسم محمدطاهر، علی منانی، اسفندیار مهرتاش، علی همت مومیوند، رزیتا یاراحمدی، آزیتا یاراحمدی و بهمن هاشمی این کار را دوبله کرده‌اند.

در خلاصه این سینمایی در گونه اکشن و ماجراجویی آمده است: زمانی که هو یوانجیا جوان و خشن بود، فکر می‌کرد هنرهای رزمی مهم‌ترین هنر هستند تا این که …

این اثر، یک فیلم اکشن در زیر گونه هنرهای رزمی است که نه تنها فیلمی خوش ساخت و جذاب، بلکه درباره سیر تکامل ذهنی و روحی یک مبارز هنرهای رزمی است و از این منظر به لحاظ محتوایی هم مخاطب‌پسند خواهد بود. فیلمبرداری درخشان و بازی‌های بی‌نظیر بازیگران فیلم نیز جلوه خاصی به آن داده و آن را مقبول نظر بسیاری از دوستداران هنرهای رزمی می‌کند.

واحد جستجوی اداره کل تامین و رسانه بین‌الملل، مسئولیت رصد این اثر را بر عهده داشته و پس از طی مراحل تایید و تخصیص (مشخص شدن شبکه‌ی پخش کننده)، نسخه اصلی را تهیه و تأمین کرده و اکنون پس از طی شدن روندهای ترجمه، ویراستاری و سپس دوبله، قرار است پس از آماده سازی از شبکه‌ی سه سیما، برای مخاطبان پخش شود.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

«سازمان سینمایی» باید اکران را از دست «سینمادار» خارج کند و آن را به کمیته مشخصی در وزارت ارشاد بسپارد – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: محسن محسنی‌نسب نویسنده و کارگردان سینما می‌گوید برای اینکه سرمایه شخصی‌اش به عنوان تهیه‌کننده از بین نرود، مجبور است فیلم کمدی بسازد.

به گزارش سینماپرس، محسن محسنی‌نسب فیلمساز شناخته‌شده سینمای ایران که این روزها به عنوان تهیه‌کننده در تدارک ساخت فیلم سینمایی «نمایش کودکانه به سبک ایتالیایی» است، از بی‌مهری‌هایی می‌گوید که در حق سینمای بدنه و فیلمسازان متعلق به این سینما روا می‌شود.

ساخت «نمایش کودکانه به سبک ایتالیایی» در ایتالیا

این فیلمساز درباره روند تولید این اثر سینمایی به تسنیم گفت: ما به تازگی سفری به ایتالیا داشتیم و شرایط ساخت فیلم را در این کشور بررسی کردیم. همچنین درحال بررسی شرایط همکاری با یک شریک ایتالیایی هستیم و درحال حاضر پروانه ساخت فیلم را تمدید کرده‌ایم. تلاش می‌کنیم که به زودی فیلم را کلید بزنیم.

او درباره معرفی عوامل این فیلم سینمایی و امکان اکران «نمایش کودکانه به سبک ایتالیایی» در جشنواره فیلم فجر بیان کرد: در این زمینه مشغول رایزنی هستیم و ممکن است برخی از عوامل فنی فیلم را از کشور ایتالیا انتخاب کنیم. تلاشمان بر این است که «نمایش کودکانه به سبک ایتالیایی» را به جشنواره فیلم فجر امسال برسانیم.

محسنی‌نسب همچنین درباره ژانر این اثر سینمایی بیان کرد: فیلم ما در ژانر کودک است و طبیعتا اغلب فیلم‌های کودک، شاد هستند. باوجود این، تصمیم گرفتیم فیلمنامه را تغییر بدهیم و در بازنویسی آن را قدری مفرح‌تر کرده و به سمت کمدی سوق بدهیم تا دست‌کم در فروش، سرمایه ساخت خود را بازگرداند.

سینمای ژانریک در غربت سختی به سر می‌برد

این سینماگر که زمانی فیلم‌های قابل توجهی مانند «یاس‌های وحشی»، «شیرهای جوان»، «یورش» و… در ژانر اکشن و رزمی ورزشی می‌ساخت، درباره چرایی عدم تداوم ساخت چنین آثاری بیان کرد: بارها به نهادها و ارگان‌های فرهنگی مختلف مراجعه کرده و از مسئولین درخواست حمایت کرده‌ام اما متاسفانه تاکنون هیچ بخشی به ما کمک نکرده است. به فارابی و سازمان سینمایی نامه نوشتیم اما برخلاف حمایت‌هایی که شعارش را می‌دهند، سینمای ژانریک در غربت سختی به سر می‌برد و ژانر ورزشی و اکشن مهجور است. برخلاف شعارهایی که از سوی برخی مسئولین در زمینه حمایت از تنوع ژانر داده می‌شود، به نظر می‌رسد که همه چیز شعار است و در عمل هیچ حمایتی صورت نمی‌پذیرد.

او افزود: فیلم ورزشی بسیار پرمخاطب و تولید آن بسیار سخت است. این درحالی است که غالب سرمایه‌ها به سمت ساخت آثار به اصطلاح ‌کمدی و توام با لودگی که راحت‌ترین روش فیلمسازی است، سرازیر می‌شوند. من بنا به تجربه‌ای که در ساخت این‌گونه فیلم‌ها دارم، بارها و بارها به سازمان‌های ذی‌ربط مراجعه کرده‌ام و گفته‌ام که اجازه بدهید این ژانر را احیا کنم. اگر می‌خواهیم ژانرهای مهجور، احیا شوند باید از آنها حمایت کنیم. سازمان سینمایی وظیفه انجام چنین حمایتی را برعهده دارد اما متاسفانه مدام ما را به شوراهایی ارجاع می‌دهند که آنها هم توسط باندها اداره می‌شود و تصمیم‌گیرندگان‌شان افراد خاصی هستند.

سینما، سینمای ایران، جمشید هاشم پور،

بنیاد فارابی ساخت فیلم‌های دفاع مقدسی را به «اوج» بسپارد

محسنی‌نسب عنوان کرد: توجه کنید اغلب کارهایی که در سال گذشته توسط بنیاد سینمایی فارابی حمایت شده، متعلق به ژانرهای مهجور نبوده است. این بنیاد در بهترین حالت، از تولید فیلم‌های دفاع مقدسی حمایت کرده است. در حالی‌که وظیفه آن، ساخت فیلم‌های اجتماعی متعدد بوده و بهتر است سازمان‌هایی مثل اوج، انجمن سینمای انقلاب و دفاع مقدس و… به ساخت آثار سینمای دفاع مقدس بپردازند.

این کارگردان ادامه داد: تاکنون چند فیلمنامه اکشن به بنیاد سینمایی فارابی ارائه داده‌ام اما متاسفانه به دلایل غیرواقعی فیلم‌نامه‌هایم را مورد حمایت قرار ندادند. امیدوارم با حضور آقای زین‌العابدین در مسند این بنیاد، توجه بیشتری به ژانرهای مهجوری که می‌توانند به سینمای ایران کمک کنند، معطوف شود تا حداقل، سرمایه‌ اولیه فیلم‌ها بازگردد. بسیاری از فیلم‌هایی که در دوره آقای جوادی ساخته و در جشنواره فجر سال گذشته به نمایش درآمد، یا اکران نخواهند شد و یا اگر هم اکران شوند، نمی‌توانند سرمایه اولیه خود را بازگردانند. چراکه فیلم‌هایی ضعیف و بدون مخاطب بودند. امیدوارم متولیان سینما «شاه سلطان حسین» نباشند و با حمایت از ژانرهای مهجور، کمک کنند تا شاهد تنوع ژانر در تولیدات سینمای ایران باشیم.

مجبورم کمدی بسازم!

او یادآور شد: من به عنوان تهیه‌کننده به دلیل اینکه سرمایه شخصی‌ که حاصل عمرم است از بین نرود، مجبورم فیلم کمدی بسازم. چون می‌خواهم فیلمساز باشم. وگرنه اگر حمایت‌های لازم صورت گیرد، می‌توانیم فیلم‌های اکشن و رزمی بسازیم. ژانر اکشن رزمی سال‌هاست که در سینمای ایران تعطیل شده و ما اصلا بازیگر اکشن رزمی نداریم. آخرین بازیگر اکشن رزمی ما جمشید هاشم‌پور بود که من هم افتخار همکاری با او را داشتم. اما وقتی ایشان پیر شدند، دیگر نتوانستیم بازیگر جوانی در ژانر اکشن رزمی به سینما معرفی کنیم که بتواند در چنین فیلم‌هایی ایفای نقش کند. چرا؟ چون مسئولین سینما حمایت‌های لازم را به عمل نیاوردند و حتی در برهه‌ای به این سینما حمله کردند.

محسنی‌نسب عنوان کرد: در دوره مرحوم سیف‌الله داد، ۲۶ فیلم اکشن را که در سینمای بدنه ساخته شده بودند، توقیف و به آنها پروانه نمایش ارائه نشد که با تحصن تهیه‌کننده‌ها و کارگردان‌ها همراه شد. از آنجا بود که سینماگران دچار هراس شدند و به سمت سینمای توام با لودگی و شبه‌کمدی رفتند. تولیدات فعلی سینمای ایران یا شامل فیلم‌های شبه‌کمدی و توام با لودگی است، یا دربرگیرنده سینمای حمایتی بخش دولتی. کسانی که سال‌ها در سینمای بدنه فیلم‌های خوبی تولید می‌کردند، بیکار شده‌اند. فیلمسازی مثل سیروس الوند کجاست؟ من به عنوان یک فیلمساز بدنه سال‌هاست که نتوانسته‌ام کار کنم، چون حمایتی از فیلمسازان بدنه صورت نمی‌گیرد. متاسفانه چرخه تولید و اکران در سینمای ایران دارد به سمتی حرکت می‌کند که فیلمسازانی مثل ما نتوانند کار کنند. سینمای ایران به انقلاب نیاز دارد اما کسانی که در مسند فرهنگ و هنر هستند، حرکت انقلابی‌ انجام نمی‌دهند تا این شرایط نابه‌سامان پایان یابد. من شجاعت دارم و این حرف‌ها را به صراحت بیان می‌کنم. از شما هم می‌خواهم که با شجاعت این مواضع را منعکس کنید.

پول نمی‌خواهم، به من تضمین اکران بدهید!

این کارگردان سینما ادامه داد: فیلم «یورش» را که یک اثر دفاع مقدسی‌ بود، با سرمایه بخش خصوصی ساختم، فیلم «آخرین مرحله» را با سرمایه بخش خصوصی ساختم. ، فیلم‌ «یاس‌های وحشی» را به همین ترتیب و همه این‌ها فیلم‌های پرفروشی بودند. اعتقاد من این است که بخش خصوصی هم باید بتواند در سینمای دفاع مقدس دست به تولید بزند. لازم نیست به ما پول بدهند، همین که تضمین اکران بدهند، کافی است. وقتی ما فیلم می‌سازیم اما در نهایت نمی‌توانیم آن را اکران کنیم، دیگر فیلم ساختن‌مان چه فایده‌ای دارد؟ چرخه سینما طوری ساخته شده است که فیلمسازان ارزش‌مدار نتوانند آن‌گونه که باید کار کنند. یکی دیگر از اتفاقاتی که در دوره مرحوم سیف‌الله داد رخ داد این بود که اکران را از سازمان سینمایی گرفت و به سینمادار تفویض کرد. سینمادار هم معمولا کاری به وضعیت فرهنگی، کیفیت تولید و نوع کارگردان ندارد. او صرفا به ترکیب بازیگران فیلم نگاه می‌کند و اگر در میان آنها بازیگر چهره نباشد، حتی فیلم را نگاه هم نمی‌کند. من مطمئنم بسیاری از مالکین سینما حتی موقع اکران هم فیلم‌ها را نگاه نمی‌کنند. آنها صرفا به حضور بازیگر چهره و ژانر فیلم که باید کمدی باشد، توجه می‌کنند.

سینما، سینمای ایران، جمشید هاشم پور،

نمایی از جمشید هاشم‌پور در فیلم سینمایی «یورش»

او تصریح کرد: به نظر من اولین کاری که سازمان سینمایی باید انجام دهد این است که اکران را از دست سینمادار خارج کند و آن را به کمیته مشخصی در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بسپارد. حداقل درباره سینماهای کلیدی تدبیر دیگری اتخاذ شود. وقتی یک پردیس سینمایی چندین و چند سالن دارد، چه اشکالی دارد که بخشی از سالن‌هایش را به تولیدات سینمای بدنه و سینمای ژانریک اختصاص دهد؟

حضرت عباس(ع) قهرمان ملت ایران است

محسنی‌نسب یادآور شد: سال‌هاست که دیگر سینمای ما قهرمان ندارد. همان شخصیت ایثارگر و ازخوگذشته‌ای که روزگاری در فیلم‌ها می‌دیدیم. متاسفانه این ملاحظه در شورای پروانه ساخت مورد توجه قرار نمی‌گیرد و غالبا به موضوعاتی توجه می‌شود که اصلا موضوعیتی ندارند. اعضای شورای پروانه ساخت باید از میان افراد فرهنگی و فرهیخته انتخاب شوند تا به واسطه دانش و تسلط خود، برای فیلم‌نامه‌هایی مجوز صادر کنند که مناسب جامعه است. اگر هر فیلمی در هر ژانری به گونه‌ای ساخته شود که در آن قهرمان، درگیری و نقطه اوج وجود داشته باشد، سینمای امروز ما چهره دیگری پیدا می‌کند. البته منظورم از قهرمان، کسی نیست که لزوما برنده شود. منظورم از قهرمان، شخصیتی مانند حضرت ابالفضل العباس(ع) است. در دنیای واقعی، بزرگترین قهرمان ملت ایران حضرت عباس(ع) است. حتی ارمنی‌ها هم به آن حضرت(ع) احترام می‌گذارند و در روز تاسوعا برای ایشان نذر می‌کنند. می‌دانیم که حضرت عباس(ع) در دنیای واقعی برنده نبود و هنگامی که عزم آب آوردن کرد، در نهایت نتوانست آب را به خیمه‌ها برساند و در این مسیر به شهادت رسید. باوجود این، آن حضرت بزرگترین قهرمان ما محسوب می‌شود؛ چراکه ایثار، ازخودگذشتگی و جوانمردی را به اوج خود رساند و وقتی به لب چشمه رسید، آب را در مشت خویش ریخت و به صورتش نزدیک کرد اما جرعه‌ای از آن ننوشید. در ایام محرم هستیم و من عاشق حضرت عباس(ع) هستم. همه ما بارها و بارها روایت شهادت حضرت عباس(ع) را شنیده‌ام اما هنوز هم که هنوز است، شیفته شنیدن آن هستیم. چراکه فطرت بشر، پاکی و جوانمردی آن حضرت(ع) را دوست دارد.

سینما، سینمای ایران، جمشید هاشم پور،

چرا به فیلم‌نامه‌ای که قهرمان ندارد پروانه ساخت می‌دهیم؟

کارگردان فیلم سینمایی «آخرین مرحله» تأکید کرد: ما باید شخصیت‌هایمان را با الهام از مرام و مسلک حضرت عباس(ع) طراحی کنیم. از این‌رو لازم است که شورای پروانه ساخت، به فیلم‌نامه‌هایی که در آنها قهرمان وجود ندارد پروانه ساخت ندهد. من این موضوع را به آقای خزاعی رئیس سازمان سینمایی هم گفتم. وقتی فیلم‌نامه‌ای شخصیت قهرمان ندارد، معنایش این است که درام ندارد و اصلا دیگر سینما نیست. مثلا فیلم‌هایی مثل «متری شیش و نیم» و «ابد و یک روز» که مورد توجه سیاسگذاران وقت حوزه اکران قرار گرفتند، نه‌تنها قهرمان ندارند، بلکه قهرمان‌های واقعی جامعه هم در آنها تحقیر می‌شوند. چرا باید در مواجهه موادفروش با پلیس، تصویر ارائه شده از پلیس به هیولا شبیه باشد؟ حتی شخصیت‌های پلیس هم ناجوانمردانه به تصویر کشیده می‌شوند.

سینما، سینمای ایران، جمشید هاشم پور،

محسنی‌نسب در بخش پایانی اظهارات خود خاطرنشان ساخت: درخواست من از سازمان سینمایی این است که کمک کند تا روند ساخت فیلم‌های قهرمان‌محور در سینمای ایران تسهیل و تسریع شود. بدون شک چنین فیلم‌هایی پرفروش و پرمخاطب خواهند بود. مهم‌تر از این، می‌توان امیدوار بود که با ساخت چنین فیلم‌هایی، جامعه به سمت بلوغ و رشد فرهنگی سوق پیدا کند. امیدوارم به فیلمسازانی مثل من که مصرانه به دنبال احیای ژانر سینمای رزمی ورزشی و سینمای دفاع مقدس پرمخاطب هستند، کمک شود تا بتوانیم این مسیر را ادامه دهیم. اصلا اگر به من هم کمک نکردید، به جوانان علاقه‌مندی کمک کنید که دوست دارند فیلم‌هایی در این ژانرها بسازند. من هم با کمال همراهی این آمادگی را دارم که تجربه‌ام در ژانر رزمی ورزشی را به صورت رایگان در اختیار فیلمسازان جوان قرار دهم. امیدوارم چنین بستر و فرصتی مهیا شود.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

انتشار یک آلبوم به‌جا مانده از کرونا/ «خویشتن شخصی» شنیدنی شد


«خویشتن شخصی» عنوان یکی از تازه‌ترین آثار منتشرشده در فرآیند ارائه محصولات موسیقایی که در قالب یک مجموعه رایگان پیش روی مخاطبان قرار گرفت.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

سخن گفتن باید بر اقدام عملی مبتنی باشد/خبرنگاران پل ارتباطی مدیران و مردم هستند – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: آیت‌الله رئیسی گفت: وظیفه اصحاب رسانه امیدآفرینی در جامعه و مقابله با یاس آفرینی دشمن است.

به گزارش سینماپرس، آیین روز خبرنگار و اختتامیه بیست و یکمین جشنواره ملی رسانه‌های ایران با حضور آیت الله سید ابراهیم رئیسی رئیس جمهور و شماری از اصحاب رسانه برگزار شد.

آیت الله سید ابراهیم رئیسی روز سه شنبه همزمان با ۱۷ مردادماه و روز خبرنگار در آیین اختتامیه بیست و یکمین جشنواره ملی رسانه‌های ایران اظهار کرد: به همه خبرنگاران، اصحاب رسانه ملی، مکتوب، دیجیتال و همه کسانی که در کسوت کار رسانه‌ای و خبررسانی هستند خسته نباشید عرض می‌کنم.

وی ادامه داد: رساندن خبر، بیان رویدادها، رخدادها و وصف خبرنگار و راوی بسیار مهم است، این موضوع در مضامین دینی و فرهنگ دینی ما نیز از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

رئیس جمهور با اشاره به اینکه عاشورا از رخدادهای بزرگ تاریخ اسلام است، افزود: روایتگری و بازگوکردن همه زوایای عاشورا را برخی بر عهده داشتند که ما امروز مرهون آن‌ها هستیم. حضرت زینب (س) وقایع عاشورا را بسیار دقیق توصیف کردند.

آیت الله رئیسی خطاب به خبرنگاران گفت: صمیمانه از زحمات بسیاری که در شرایط مختلف و فراز و فرودها برای اینکه بتوانید در مقابل جریان خبری و رسانه‌ای دشمن که به دنبال آن است که حق را باطل و باطل را حق جلوه بدهد و فضا را غبار آلود کند، تشکر می‌کنم.

وی با بیان اینکه خبرنگاران پل ارتباطی مدیران و مردم هستند، از رسانه‌ها خواست در جهت تنویر افکار عمومی تلاش کنند.

رئیس جمهور در ادامه جریان سازی را از دیگر وظایف رسانه‌ها برشمرد و افزود: نکته مهم جریان سازی است که دشمن می‌خواهد در این جریان رسانه‌ای و شناختی انجام دهد. دشمن می‌خواهد ایمان‌ها را تضعیف و امیدها را ناامید کند.

آیت الله رئیسی بیان داشت: ایمان و امید هر دو مورد هدف دشمن است و تحلیل‌ها و گزارشات آن‌ها ناظر بر این مسائل است که قصد دارند امید را در دل مردم به یاس تبدیل کنند.

وی ادامه داد: شما به عنوان رسانه امیدآفرینی در دل مردم امید آفرینی کنید. تقویت ایمان‌ها و ایجاد امید دولتمردان و مسئولان در اقدام و عمل و افکار رسانه در تبیین مسائل باید صورت بگیرد.

رئیس جمهور اضافه کرد: سخن گفتن باید بر اقدام عملی مبتنی باشد ماموریت ما برای تقویت ایمان‌ها و امید در جامعه به ویژه در نسل جوان مشترک است.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

برج میلاد مانع حضور ساز کیوان ساکت روی صحنه شد!


چند روز پیش که قرار بود کیوان ساکت در برنامه «تد تهران» سخنرانی کند،‌ با ممانعت برای حضور سازش روی صحنه مواجه شد؛ اقدامی که از طرف تداکس تهران برخورد سلیقه‌ای برج میلاد خوانده شده است!

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

چرا امثال حسین علیزاده‌ و کیهان کلهر در جشنواره فجر جایی ندارند؟!


علی رهبری (موسیقیدان و رهبر ارکستر با سابقه) معتقد است: «اگر نام جشنواره فجر را تنها «جشن فجر» گذاشته بودند، کاملا درست و منطقی بود و دیگر انتقادی هم به آن وارد نمی‌شد اما همراهی کلمه‌های فستیوال یا جشنواره در عنوان این رویداد، انتظاری ایجاد می‌کند که تا به حال عملی نشده است. البته که جشنواره موسیقی فجر بدون حضور بزرگانی همچون حسین علیزاده و کیهان کلهر بی‌معنی است.»

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

سیدزاده: برخی مدیران تیشه به ریشه انقلاب زدند/ در عرصه فرهنگ با مشکلات بسیار زیادی روبرو هستیم – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: سیدسعید سیدزاده گفت: یک مدیر وقتی می آید باید فکر رفتن هم باشد اگر به صورت اعتقادی نگاه کنیم رفتارمان را کنترل می کنیم و نمی گذاریم خطا و اشتباه ما را به بیراهه بکشاند.

سیدسعید سیدزاده تهیه کننده سینما در پی برکناری مدیر سابق بنیاد سینمایی فارابی و انتصاب مجید زین العابدین در رأس این نهاد در خصوص لزوم بازیابی هویت بنیاد سینمایی فارابی گفت: برخی مدیران تیشه به ریشه اسلام و انقلاب زدند؛ یک مدیر وقتی می آید باید فکر رفتن هم باشد اگر به صورت اعتقادی نگاه کنیم رفتارمان را کنترل می کنیم و نمی گذاریم خطا و اشتباه ما را به بیراهه بکشاند.

تهیه کننده فیلم های سینمایی «شب به خیر فرمانده» و «زیباتر از زندگی» در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: ما هر بدبختی که داریم از طرف حیله و مکرهای شیطان است. اتفاقی که الآن در بنیاد سینمایی فارابی افتاده عجیب و غریب نیست. سال ها است مدیران می آیند و می روند. فقط مشکل یک مسأله است و این مربوط به بنیاد فارابی یا مجموعه دیگری از عرصه فرهنگ نیست و در تمامی عرصه ها این نقیصه وجود دارد، مسأله این است کسی که می آید برای چه می آید برای چه می ماند و برای چه می رود؟

وی در همین راستا ادامه داد: بزرگی می گفت اگر نفس کشیدن در راه رضای خدا باشد خروجی اش می شود بودن شما برای خدا؛ اما متأسفانه برخی مدیران می آیند که پست و شغلی را تصاحب کنند و در آن پست و شغل متنعم شوند؛ نمی آیند یک مسئولیتی را به گردن بگیرند و در این مسئولیت برای رضای خدا کار کنند که نتیجه اش اعتلای دین خدا باشد.

سیدزاده تصریح کرد: جوادی و جوادی ها خودشان قضاوت کنند ببینند برای خدا کار کردند یا خیر؟ آیا در این مسیر کار کردند یا نه؟ مدیر جدید که آمده ببیند در این مسیر برنامه ریزی می کند یا نه؟ اگر آقای زین العابدین در راه خدا گام بردارند به ایشان تبریک می گویم و دعای خیر می کنم که قدم های شان استوار باشد.

این سینماگر در بخش دیگری از این گفتگو با بیان اینکه امروزه در عرصه فرهنگ با مشکلات بسیار زیادی روبرو هستیم اظهار داشت: در عرصه فیلمسازی آنقدر مسأله درست کردند که کار کردن در این عرصه سخت و دشوار شده است. از این رو حضور در عرصه مدیریتی سینما مرد میدان می طلبد که هماورد طلبی کند و گام محکمی بردارد. این عرصه گام مماشاتی و ساده لوحانه برنمی دارد. فریب خوردن در این عرصه پاسخگو نیست و باید با درایت و هوش مدیریت کرد و مسائل را دید و پیش برد.

تهیه کننده فیلم های سینمایی «خداحافظ رفیق» و «مرزی برای زندگی» خاطرنشان کرد: مدیر جدید باید متشرع باشد. باید مدبر باشد. امیدوارم خدا توفیق دهد تا گام در راه مسیر اسلام بردارد و الگو شود برای امثال منی که کار بلد نیستیم!

سیدزاده سپس با بیان اینکه مبنای تأسیس بنیاد سینمایی فارابی این بود خط، فکر و ایده ناب انقلاب اسلامی را در سینما جاری و ساری کند تأکید کرد: تأسیس فارابی برای این بود که از بودجه دولتی تحت عنوان تفاهم نامه و مرامنامه استفاده کند تا سینما را ارتقا دهد. چون نظام دولتی توانایی قانونی نداشت گفتند این نهاد بیاید و ارتباط نزدیک با هنرمندان داشته باشد. مبنای اصلی این بود که خط و فکر و ایده انقلاب توسط این نهاد در سینما و فیلم ها جاری شود.

وی یادآور شد: در دهه ۶۰ زمانی که جناب بهشتی که بنده از نظر سیاسی با ایشان همگام و هم فکر نیستم، رفتار مدیریتی به گونه ای بود که اگر جرقه ای در فیلمی زده می شد پرورش می دادند و تبدیل به اثر ماندگار و اثرگذار و همسو در راه ارزش های اسلام و انقلاب می کردند اما این نگاه بعدها منحرف شد به نحوی که کسی دنبال راضی شدن انقلاب نبود و فکر این نبود که درخت اسلام توسط هنر سینما آبیاری شود و به سمت دیگرانی رفت که این نگاه را نداشتند.

سیدزاده در پایان این گفتگو متذکر شد: امروز سینمای بدنه ما سینمایی است که می خواهد اوقات فراغت مردم را پر کند و هدفی نداشته باشد. قطعاً این سینما سینمای مورد قبول نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران نیست و مدیران سینمایی باید تلاش خود را به کار ببرند تا این دیدگاه نادرست را از بین ببرند و نگاه خدایی و انقلابی را در سینما جاری کنند.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

توکل نیا: دولت به جای تولید فیلم های زائد، سالن بسازد/ اجحاف در اکران زیاد است – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: علی توکل نیا گفت: این واژه عدالت محوری و عدالت طلبی که توسط مدیران مطرح می شود تنها در حد همان حرف و شعار باقی می ماند!

علی توکل نیا تهیه کننده و کارگردان سینما در خصوص اجرای عدالت در سینما به ویژه در حوزه اکران گفت: در کدامیک از بخش های سینما و وزارت ارشاد عدالت جاری است که توقع داشته باشیم در حوزه اکران عدالت وجود داشته باشد؟ این واژه عدالت محوری و عدالت طلبی که توسط مدیران مطرح می شود تنها در حد همان حرف و شعار باقی می ماند!

تهیه کننده فیلم های سینمایی «دخترک کنار مرداب» و «حکایت آن مرد خوشبخت» در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: بنده خودم یکی از قربانیان فیلمسوزی هستم؛ زمان اکران فیلم سینمایی «چند می گیری گریه کنی ۲» فیلم من سانس کم داشت چرا که صاحب فلان مجموعه سینمایی بهترین سانس ها را در اختیار فیلم های خود می گذاشت و همین باعث شد تا فیلم من در اکران با مشکل روبرو شود.

وی ادامه داد: اجحاف در اکران زیاد است؛ البته من به سینماداران حق می دهم که با این تورم و گرانی و مخارج بالا در پی اکران فیلم های پر فروش باشند اما این وظیفه مدیران سینمایی است که به سینماداران سوبسید بدهند و به آن ها کمک کنند تا آن ها برای فروش و درآمد بیشتر تنها به برخی فیلم های پر فروش سانس های خوب ندهند.

توکل نیا سپس با بیان اینکه اگر مدیران سینمایی تدبیری نکنند معضلات سینما روز به روز پیچیده تر و فزاینده تر خواهد شد اظهار داشت: مدیران می توانند زیرساخت های سینمای کشور را اصلاح کنند؛ دولت به جای تولید فیلم های زائد که در گیشه اغلب با شکست روبرو می شوند باید سالن بسازد! چرا بنیاد سینمایی فارابی این همه بودجه سینما را صرف تولید فیلم های کم اثر و کم فروش می کند؟

این سینماگر در همین راستا متذکر شد: با همین بودجه ها می توان سالانه حداقل یک مجموعه سینمایی ۱۰ سالنه ساخت؛ دولت می تواند این سالن ها را بسازد و اداره آن ها را به دست تهیه کنندگان و پخش کنندگان مظلوم سینما بسپارد. اگر این اتفاق بیفتد آن زمان مدیران می توانند داعیه دار عدالت محوری در سینما باشند.

کارگردان فیلم های سینمایی «نفرین» و «مدیوم» در پایان این گفتگو تأکید کرد: ما باید باور کنیم که سینما در کشورمان کاملاً از دست رفته است؛ دیگر در این سینما کمتر آدم سالمی پیدا می شود. زیرمیزی و پارتی بازی و رفیق بازی و رانت خواری در تمامی بخش ها بیداد می کند و با این شرایط دیگر من و امثال من امیدی برای ادامه کار در سینما را ندارند.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

توسعه و تصویب ساختار «هنرستان‌های هنرهای زیبا» باید به موازات یکدیگر پیش برود – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی و آموزش‌های هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، توسعه هنرستان‌های هنرهای زیبا و حمایت از آنها را از سیاست‌های این نهاد عنوان کرد و گفت: کلیات ساختار سازمانی هنرستان‌ها توسط سازمان اداری و استخدامی تصویب شده و جزییات آن همچون پست‌های سازمانی در حال پیگیری است.

به گزارش سینماپرس، محمدحسین اسماعیلی در گفت وگو با ایرنا درباره وضعیت هنرستان‌های هنرهای زیبا در کشور اظهارداشت: خوشبختانه سیاست دوره جدید وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، توسعه هنرستان‌های هنرهای زیبا و حمایت از آنها بوده است، وزیر فرهنگ نیز حمایت‌های بسیار جدی و خوبی را از این منظر داشتند.

وی گفت: از ابتدای دولت سیزدهم تاکنون، ۱۲ هنرستان هنرهای زیبا به تعداد هنرستان‌های کشور اضافه شده که کار جهادی و بی‌سابقه‌ای در بحث توسعه کمّی هنرستان‌ها بوده است، در حال حاضر، ۶۰ هنرستان هنرهای زیبا در کشور فعالیت می‌کنند و در این هنرستان‌ها بیش از ۷هزار هنرجوی دختر و پسر در ۶ رشته؛ موسیقی، هنرهای نمایشی، سینما، انیمیشن، هنرهای تجسمی و صنایع دستی و هنرهای سنتی تحصیل می‌کنند.

طی یک سال و نیم اخیر، حدود ۲۰ رشته به رشته‌های هنرستان‌های هنرهای زیبا اضافه شده استاسماعیلی با اشاره به افزایش تعداد رشته‌های هنرستان‌های هنرهای زیبا افزود: طی یک سال و نیم اخیر، حدود ۲۰ رشته به رشته‌های هنرستان‌های هنرهای زیبا اضافه شده است؛ به عنوان مثال در یک هنرستان فقط رشته هنرهای تجسمی و زیرمجموعه‌های آن تدریس می‌شد که رشته موسیقی و هنرهای نمایشی هم به این هنرستان اضافه شده است.

مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی و آموزش‌های هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بیان کرد: براساس سیاست این نهاد و آنچه که وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ابلاغ کرده، قرار است در هر استان، حداقل دو هنرستان؛ یک هنرستان پسرانه و یک هنرستان دخترانه داشته باشیم، در حال پیگیری موضوع هستیم و امیدواریم تا پایان دولت این سیاست را عملیاتی کنیم.

تدوین برنامه ۴ ساله برای توسعه هنرستان های جدید

وی اظهارداشت: امسال هم پیگیری و برنامه‌ریزی می‌کنیم که چند هنرستان دیگر در استان‌هایی همچون خراسان شمالی، رضوی و جنوبی، فارس، سمنان و چند استان دیگر راه‌اندازی کنیم و به تعداد این مراکز در کشور اضافه شود و امیدواریم بتوانیم سیاست اصلی که در مورد تربیت هنرمندان متعهد، متخصص برای آینده ایران اسلامی است را عملیاتی کنیم.

توسعه و تصویب ساختار هنرستان‌ها باید به موازات یکدیگر پیش بروداسماعیلی با اشاره به اینکه یک برنامه چهار ساله برای توسعه و تاسیس هنرستان‌های جدید در کشور تدوین شده است، افزود: این موضوع نیازمند زیرساخت و فراهم کردن امکانات است که امیدواریم بتوانیم از ظرفیت سایر نهادها و سازمان‌ها از جمله وزارت آموزش و پرورش بهره‌مند شویم، در اسفندماه سال گذشته یک تفاهم‌نامه بسیار خوب در این زمینه با حضور وزرای فرهنگ و ارشاد اسلامی و آموزش و پرورش امضا شد و امیدواریم با بهره‌مندی از ظرفیت‌های موجود توسعه هنرستان‌ها در کشور عملیاتی شود.

مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی و آموزش‌های هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، تصویب ساختار و چارت سازمانی هنرستان‌های هنرهای زیبا را از دیگر برنامه‌های این نهاد عنوان کرد و گفت: مذاکرات بسیار خوبی در این زمینه با سازمان اداری و استخدامی کشور صورت گرفته و کلیات ساختار هنرستان‌ها در کل کشور تصویب شده است و جزییات آن همچون پست‌های سازمانی و موارد این چنین در حال پیگیری است و امیدواریم این موضوع را هم حل کنیم، توسعه و تصویب ساختار هنرستان‌ها باید به موازات یکدیگر پیش برود و با توجه به پیگیری‌ها و سیاست حمایتی و توسعه‌ای در این زمینه امیدواریم تحقق پیدا کند.

محمدحسین اسماعیلی مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی و آموزش‌های هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی

به‌روزرسانی رشته‌های هنرستان‌های هنرهای زیبا

اسماعیلی درباره به‌روزرسانی رشته‌های هنرستان‌های هنرهای زیبا اظهارداشت: بعضی از رشته‌های این مراکز سالیان سال است که آموزش داده می‌شوند و نیازمند به روزرسانی هستند، جلسات متعددی را در این زمینه با وزارت آموزش و پرورش، کارشناسان و متخصصان این حوزه برگزار کردیم تا به‌روزرسانی رشته‌ها، دروس و منابع درسی هنرستان‌های هنرهای زیبا انجام شود.

طی یک سال گذشته، ۲۵ عنوان کتاب جدید در حوزه آموزش‌های فرهنگی و هنری تالیف و رونمایی شده و در اختیار جامعه فرهنگی و هنری قرار گرفته استوی گفت: طی یک سال گذشته، ۲۵ عنوان کتاب جدید در حوزه آموزش‌های فرهنگی و هنری تالیف و رونمایی شده و در اختیار جامعه فرهنگی و هنری قرار گرفته است و این روند، بررسی، به‌روزرسانی رشته‌ها و استانداردهای فرهنگی و هنری ادامه پیدا خواهد کرد.

مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی و آموزش‌های هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به طراحی و تدوین رشته‌های جدید در هنرستان‌های هنرهای زیبا با توجه به شرایط روز جامعه افزود: سالیان سال است که رشته‌های جدید به حوزه فرهنگ و هنر اضافه نشده است که با همکاری وزارت آموزش و پرورش و سایر بخش‌ها علاوه بر به‌روزرسانی منابع درسی، در تلاش هستیم که رشته‌های جدیدی همچون چاپ دیجیتال که در حوزه‌ چاپ و نشر، امروز به عنوان یک هنرصنعت بسیار کاربردی است را به این مراکز اضافه کنیم.

اسماعیلی بیان کرد: حتی در حوزه‌هایی همچون علوم قرآنی، رسانه، طراحی مد و لباس و سایر بخش‌های فرهنگی و هنری، در حال طراحی و تدوین رشته‌های جدید هستیم که امیدواریم این رشته‌ها هم به تدریج وارد آموزش‌های فرهنگی و هنری شوند، در مجموع یک نظام جامع آموزش‌های فرهنگی و هنری در حال تدوین است که امیدواریم تا یکی دو سال آینده با فراهم کردن زیرساخت‌ها، همکاری و هم‌اندیشی با سایر نهادها از جمله آموزش و پرورش، سازمان فنی و حرفه‌ای بتوانیم این نظام جامع را تدوین و رونمایی کنیم.

رشته طراحی مد و لباس به صورت تخصصی مطرح شده است

نیازمند این هستیم که رشته طراحی مد و لباس به صورت مجزا تدریس شودوی درباره تدوین رشته طراحی مد و لباس در هنرستان‌های هنرهای زیبا خاطرنشان کرد: این رشته اکنون به صورت تخصصی مطرح شده است، در حال حاضر رشته دوخت‌های سنتی، طراحی دوخت یا مواردی از این دست جزو رشته‌های فنی و حرفه‌ای و دانشگاهی است اما با توجه به نیاز روز جامعه، نیازمند این هستیم که رشته طراحی مد و لباس به صورت مجزا تدریس شود، با کمک اساتید، متخصصان و کارشناسان بررسی‌های لازم انجام می‌شود که بتوانیم این رشته را هم جزو رشته‌های آموزش‌های فرهنگی و هنری داشته باشیم.

مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی و آموزش‌های هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، برگزاری المپیاد آموزش هنر را از دیگر برنامه‌های این نهاد عنوان کرد و افزود: افرادی که در مراکز آموزش‌های هنری؛ هنرستان‌ها، آموزشگاه‌ها، موسسات آموزشی، آموزش می‌بینند، می‌توانند در یک رویداد بزرگ آموزشی و المپیاد آموزش هنر شرکت کنند و سطح علمی و توانمندی‌های خود را بسنجند که مقدمات برگزاری این المپیاد نیز در حال انجام است.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

سریال «محرمانه» هفته آینده روی آنتن شبکه سه می‌رود + فیلم

«محرمانه» به تهیه‌کنندگی سیدرامین موسوی، کارگردانی محمود معظمی و نویسندگی مهدی حمزه در بستر داستانی، روایتی واقعی است از پیشرفت‌های علمی دانشمندان کشورمان در حوزه پزشکی که توطئه مغرضانه دشمن را دربردارد تا با ایجاد اختلال، مانع از دست‌یابی ایران به موفقیتی بزرگ شوند ….

سریال ۲۴ قسمتی «محرمانه» در ژانر جنایی ـ علمی تولید مشترک صداوسیما و موسسه فرهنگی هنری اندیشه شهید آوینی از هفته آینده شبکه سه سیما روی آنتن خواهد رفت.

در سریال «محرمانه» بازیگرانی همچون لاله اسکندری، علیرام نورایی، نسیم ادبی، فاطمه گودرزی، مجید مظفری، ایرج نوذری، رحیم نوروزی، رضا توکلی، رویا میرعلمی، کمند امیرسلیمانی و … و نیز جمعی از بازیگران ترکیه، هلند و آفریقایی ایفای نقش می‌کنند.

 

مشاهده خبر از سایت منبع