X

بایگانی شهریور 5, 1402

دفتر سینمایی

دشمنان که روی تعطیلی سینما خیلی حساب کرده بودند تیرشان به سنگ خورد. چون مردم دوباره به سینماها برگشتند! – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: معاون نظارت و ارزشیابی سازمان سینمایی گفت: دشمنان که در ایام اغتشاشات روی تعطیلی سینما خیلی حساب کرده بودند، تیرشان به سنگ خورد. چون مردم دوباره به سینماها برگشتند.

به گزارش سینماپرس، در ۱۹ آبان ۱۴۰۰ محمد خزاعی، معاون سینمایی طی حکمی حبیب ایل بیگی را به سمت معاون نظارت و ارزشیابی سازمان سینمایی منصوب کرد. او در سازمان سینمایی وظیفه مدیریت موثر در تشکیل و نظارت بر حسن جریان امور در شوراهای پروانه ساخت و نمایش را بر عهده دارد.

حبیب ایل بیگی در گفت‌وگو با ایرنا، حیات دوباره سینما پس از دو تهدید کرونا و اغتشاشات را یکی از موفقیت‌های دولت سیزدهم عنوان کرد و از آمار امیدوارکننده تعداد فیلم‌های اکران‌شده و مخاطبان سالن‌های سینما گفت.

متن این مصاحبه در ادامه آمده است.

آقای ایل‌بیگی در زمانی که دولت سیزدهم کارش را آغاز کرد، سینمای ایران با توجه به شیوع پاندمی کرونا به لحاظ تولید و اکران چه وضعیتی داشت؟

دولت سیزدهم در حالی کارش را شروع کرد که ما دو سال تعطیلی سینما را گذرانده بودیم. در همه جای دنیا مردم به دلیل کرونا و ترسی که از حضور در جاهای شلوغ داشتند به سینما نیامدند. خوشبختانه با واکسیناسیون و اتفاقاتی که در نیمه دوم سال ۱۴۰۰ افتاد و فیلم‌هایی که اکران شد، کم کم سینماها راه افتاد.

در طول دوران کرونا، پلتفرم‌ها که رقیب سینما بودند بسیار رشد کردند. یک جایگزینی برای سینما پیدا شد. این نگرانی وجود داشت که بعد از تمام شدن کرونا چند سال طول بکشد تا سینما باز شود. اما در نیمه دوم سال ۱۴۰۰ و نیمه اول ۱۴۰۱ رونق خوبی را در سینماها داشتیم.

اتفاق بعدی که سینما را دستخوش تحول کرد، ناآرامی‌های سال ۱۴۰۱ بود. اگر موافقید مروری بر حاشیه‌های سال گذشته داشته باشیم.

در نیمه دوم سال ۱۴۰۱ همان طور که می‌دانید به اغتشاشات خوردیم. اکران لوکوموتیوی است که بقیه حوزه ها را با خودش می کشد و پیشران تولید و بقیه حوزه‌هاست. اگر سینما به عنوان سالن تعطیل شود، کسی علاقه مند نیست تولید و سرمایه‌گذاری کند. سال گذشته حتی در محرم و صفر (پیش از اغتشاشات) فیلم های اجتماعی به شکل مناسبی فروختند. خیلی ها می گفتند این دو ماه برای اکران مناسب نیست.

برای اکران فیلم‌ها در ۶ مهر ۱۴۰۱ برنامه متنوعی داشتیم. اما اغتشاشات برنامه‌های ما را به هم زد. چالشی که پارسال داشتیم این بود که برخی سینماگران درگیر ماجرای اغتشاشات و آتش بیار معرکه بودند. این ها باعث شدند فیلم ها اکران نشود. خیلی ها را تشویق می کردند که به سینما و جشنواره ها نروند. حتی دشمنان ما در خارج کشور در رسانه‌هایشان به فیلمسازان ایرانی که در حال تولید فیلم بودند حمله می کردند. در حالی که همه مشاغل فعال بودند. یک جریانی دنبال این بود که سینما تعطیل بشود. در شبکه‌های ماهواره ای فارسی زبان تاکیدشان این بود که فلان فیلمساز چرا حرفی نمی‌زنی و تلاشی نمی‌کنی؟ روی سینما به عنوان یک ابزار مهم فرهنگی برنامه داشتند.

شما در آن زمان چگونه با این تهدیدها مقابله کردید؟

ما با فیلمسازان صحبت می کردیم که فیلم شان را اکران کنند. برخی چون امکان تبلیغ در فضای مجازی را نداشتند، قبول نمی‌کردند. خوشبختانه چند تهیه کننده با ما همکاری کردند و حاضر شدند فیلم‌شان را اکران کنند.

امسال استقبال از فیلم ها بسیار خوب بوده و بسیار پررونق شروع شده است. گونه های مختلفی از فیلم ها را به نمایش گذاشتیم. برای اکران نوروز خیلی‌ها حاضر به اکران فیلم‌هایشان نبودند. فکر نمی کردند که این همه رونق وجود داشته باشد

برخی سینماگران تحلیل‌هایشان درست نبود. می‌گفتند نمی توانید دوباره این سینما را راه بیاندازید. می گفتند دولت باید با یک مبلغ زیاد تهیه کننده را راضی کند که فیلمش را بیاورد. ما در همین شرایط اکران نوروزی را چیدیم. خوشبختانه مردم استقبال بسیار خوبی کردند. دشمنان که روی تعطیلی سینما خیلی حساب کرده بودند، تیرشان به سنگ خورد. چون مردم دوباره به سینماها برگشتند. امسال استقبال از فیلم ها بسیار خوب بوده و بسیار پررونق شروع شده است. گونه های مختلفی از فیلم ها را به نمایش گذاشتیم. برای اکران نوروز خیلی‌ها حاضر به اکران فیلم‌هایشان نبودند. فکر نمی کردند که این همه رونق وجود داشته باشد. الان در شرایط خوبی هستیم. مردم مثل همه جای دنیا، استقبال‌شان از فیلم‌های کمدی بیشتر است. مردم یک زمانی گرایش‌شان به سمت فیلم های اجتماعی می رود. شاید مردم الان از فیلم های تلخ و ناامید کننده خسته شده اند. سینماگران ما باید روی تحلیل درست مخاطب وقت بگذارند و از علایق و سلائق‌شان بیشتر مطلع شوند. باید پژوهش شود که چرا این اتفاق افتاده است. ما توقع داشتیم از برخی فیلم‌ها استقبال بیشتری بشود.

سازمان سینمایی برای حل مشکل فیلم‌های مساله دار چه تلاش‌هایی انجام داده است؟

فیلم گشت ۳ نتوانسته بود مجوز بگیرد. در همین دولت با اصلاحاتی که انجام داد و همکاری آقای سعید سهیلی اکران شد. فیلم چپ راست پس از یک سال رفت و آمد توانست اکران بشود. تلاش ما در این دوره این بود که تا می‌توانیم در حوزه پروانه نمایش فیلمی متوقف نشود و با گفت وگو و تعامل و انجام اصلاحات فیلم به نمایش دربیاید. در دوره دو ساله کرونا به دلیل این که نیاز بوده سینماگران کار کنند و معیشت‌شان به خطر نیفتد به تعدادی زیادی فیلم مجوز داده‌اند. بعضا در صدور این مجوزها آسان گیری زیادی شده است. قبل از صدور مجوز می‌توانستند مجوز بشوند چنین متنی با خط قرمزهایی که می شکند به مشکل می خورد. یکی از مشکلات ما این بود که با حجم زیادی فیلم مواجه شدیم. به اندازه سه سال تولید سینمای ایران فیلم وجود داشت که پشت در اکران مانده بودند. سختی های زیادی برای سرمایه گذاران و مالکان فیلم ها مثل خواب سرمایه و کاهش ارزش پول ملی وجود داشت. این ها در بدو شروع دولت جزو چالش های ما بود. باید تلاش می کردیم. تا جایی که می شود، تعداد بیشتری فیلم اکران بشود.

در چند سال گذشته آمار تعداد فیلم‌های اکران شده و تعداد مخاطبان چه میزان بوده است؟

در سال ۱۴۰۲ تا الان ۲۸ فیلم اکران شده است. سال ۱۴۰۱ جدای از فیلم‌های گروه هنر و تجربه۵۰ فیلم اکران شد. اگر آن اتفاقات اغتشاشات نبود، در سال ۱۴۰۱ تعداد فیلم ها به رقم معقول ۷۰ تا ۸۰ فیلم می رسید. امسال امیدوارم به رقم ۷۰ فیلم برسیم. تعداد سالن‌ها دارد اضافه می شود. تعداد سالن‌های فعلی فعال کشور ۶۰۰ سالن است که امیدواریم تا پایان کار دولت به ۱۰۰۰ سالن برسد. آن موقع می شود زمان اکران را کمتر و تعداد فیلم ها را بیشتر کرد.

امسال تعداد مخاطبان سینما به ۹ میلیون و ۴۵۵ هزار نفر رسیده که عدد بدی نیست. پیش بینی ما این است که تا پایان سال به ۲۰ میلیون نفر برسد

البته بسیاری از فیلم‌هایی که ساخته می شود، مناسب پرده نیست و برای نمایش خانگی مناسب است. خیلی‌ها فیلم را برای شرکت در جشنواره ها و تجربه کردن می سازند. بعضی‌ها هم به دلیل هزینه‌ها دنبال اکران نیستند. ارزیابی سرمایه گذاران فیلم‌ خائن کشی این بوده که اگر به صورت مینی سریال در پلتفرم برود بهتر است. این یک فرصت برای سینماگران است. اتفاقا می تواند یک راهی را باز کند که پلتفرم‌ها پولی بابت فیلم‌ها بدهند.

امسال تعداد مخاطبان سینما به ۹ میلیون و ۴۵۵ هزار نفر رسیده که عدد بدی نیست. پیش بینی ما این است که تا پایان سال به ۲۰ میلیون نفر برسد. در ژانرهای مختلف فیلم‌های خوبی تولید شده است. سال گذشته با توجه به آن شرایط ۱۴ میلیون و ۲۵۷ هزار نفر مخاطب داشتیم. سال ۹۸ یعنی سال ماقبل کرونا سینما حدود ۲۸ میلیون تماشاگر داشت. نیمه دوم امسال اکران خوبی را خواهیم داشت.

پخش فیلم‌های سینمایی از تلویزیون می‌تواند به وضعیت اکران کمک کند؟

صداوسیما به دلایلی در همه این سال‌ها تعدادی از فیلم های سینمای ایران را پخش نکرده است. شاید اگر صداوسیما بودجه مناسبی را برای تامین نیازهای نمایشی خودش کنار می‌گذاشت و در بدو شروع فیلم پیش خرید می کرد، می توانست نظرات و دیدگاه‌های خودش را راجع حجاب بازیگران و مضمون به تهیه کننده‌ها بگوید. در دهه هفتاد ما در سیمافیلم این کار را برای صداوسیما انجام می دادیم. سیمافیلم بر روی تعداد زیادی فیلم سینمایی سرمایه گذاری کرد. قبل از تولید نکات را می گفتیم و انجام می شد. بعد از تولید و اکران دست‌مان خالی نبود.

علاوه بر این شاهد هستیم که صداوسیما تیزر برخی فیلم‌ها را هم پخش نمی کند.

ما نمی توانیم این چندگانگی را داشته باشیم. درست است که صداوسیما نگاه رسمی را دارد و در سینما نگاه عرفی وجود دارد. ولی می توانیم به یک هماهنگی بهتری برسیم. توقع ما این است که صداوسیما از سینمای ملی حمایت کند. حتما سینما بخش زیادی از نیازهای صداوسیما را می تواند تامین کند. صداوسیما همان اندازه که روی فیلم های خارجی انرژی می گذارد، اگر برای سینمای ایران هم همین کار را بکند، می تواند از تولیدات داخلی حمایت کند. چون فیلم‌های خارجی را می‌خرد و برایشان تبلیغات می‌کند.

درباره سیاست شناورسازی قیمت بلیط توضیح دهید. این تصمیم چه کمکی به افزایش تعداد سینماروها خواهد کرد؟

قیمت بلیط یکی از موارد چالش بین ما و سینماداران بوده است. هزینه های سینماداری به شدت افزایش پیدا کرده است. در همه جلساتی که با صنوف داریم، از پایین بودن قیمت بلیط گلایه می کنند. الان هزینه های یک فیلم سینمایی که حداقل‌ها را داشته باشد به ۱۵ میلیارد تومان رسیده است. ۶ سال پیش این هزینه ها حدود ۲ میلیارد تومان بود. هزینه نگهداری سینماها و نیروی انسانی هم بالا رفته است. برای آنها خیلی به صرفه نیست که با بلیط حداکثر ۶۰ هزار تومان سینماداری کنند. مردم هم مشکلات معیشتی دارند و شاید سینما را کنار بگذارند. باید تلاش کنیم تا تعداد مخاطبان بیشتر با قیمت کمتری به سینماها بیایند. در یک سال گذشته در شورای صنفی بحث شناور شدن بلیط های سینما را داشتیم. در ساعت‌های کم‌مخاطب قیمت ها را کاهش دادیم. در ایام آخر هفته و ساعت‌های پیک هم قیمت سقف را تعیین کردیم. برخی فکر می‌کنند قیمت بلیط همه جا ۶۰ هزار تومان شده است. ولی در همه سالن‌ها حتی سالن‌های مدرن، سانس‌هایی با قیمت پایین‌تر داریم.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

برگزاری ۵ جلسه شورای سیاستگذاری جشنواره بین‌المللی موسیقی فجر


با تعیین چهارچوب‌های اصلی دوره سی و نهم جلسات شورای سیاستگذاری سی و نهمین جشنواره موسیقی فجر به صورت منظم و هفتگی به منظور طراحی چهارچوب‌های اصلی و خط مشی جشنواره در بخش‌های مختلف آن با حضور اعضای این شورا برگزار می‌شود.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

شیرازی: کشتی سینمای ایران به گل نشسته و مسئولان تدبیری برای رفع این بحران ندارند – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: مهری شیرازی طراح چهره پردازی پیشکسوت سینما در آستانه روز ملی سینما با انتقاد شدید از خانه سینما، سازمان سینمایی و سایر نهادهای مرتبط با امور هنرمندان گفت: کشتی سینمای ایران به گل نشسته و مسئولان هیچ تدبیری برای رفع این بحران ندارند و همه ما را به حال خود رها کرده اند.

طراح چهره پردازی فیلم های سینمایی «عصر روز دهم» و «اتوبوس شب» در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: امروز کلاً جامعه سینمایی و هنری کشور به شدت دچار بحران و معضل شده و صنف چهره پردازان هم به عنوان بخشی از بدنه سینمای کشور با بحران جدی روبرو است.

وی ادامه داد: مدت طولانی است که تنها تعداد بسیار اندکی از اهالی سینما کار می کنند و اکثریت قریب به اتفاق هنرمندان در صنف های مختلف بیکار و خانه نشین هستند و همین باعث شده تا فشارهای شدید روحی و روانی به یکایک آن ها وارد شود. اهالی سینما رسماً زیر خط فقر زندکی می کنند و تنها تعداد انگشت شماری هستند که از هر نظر زندگی شان تأمین است.

این سینماگر پیشکسوت سپس با بیان اینکه فشارهای شدید روحی روانی ناشی از بیکاری طی ماه های اخیر باعث خودکشی میان برخی سینماگران شده تصریح کرد: نمونه بارز این قضیه اخیراً همکار عزیزمان مازیار شیخ محبوبی بود؛ او فردی خندان و پر نشاط بود که این واخر به دلیل شرایط بد زندگی باعث خودکشی اش شد. او کسی بود که هرگز فکر نمی کردم کارش به اینجا برسد.

شیرازی تأکید کرد: بیکاری وضع زندگی هنرمندان را نابسامان و آشفته کرده است؛ در این میان اما مشخص نیست یک سری نهادها و دستگاه ها که رسماً عنصر وجودی شان بر پایه این شکل گرفته که معضلات زندگی هنرمندان را برطرف کنند مشغول انجام چه کاری هستند؟ الآن صندوق اعتباری هنر برای هنرمندان چه کار می کند؟ یکی دو بار مبالغ ناچیزی به حساب هنرمندان واریز کردند که این هم حدود ۲ سالی است که قطع شده؛ واقعاً چه کسی باید در این وانفسا به فریاد ما برسد؟

طراح چهره پردازی فیلم های سینمایی «ملی و راه های نرفته اش» و «دست های خالی» متذکر شد: بنده خودم خانه دارم؛ زندگی ام تأمین است و اگر چیزی می گویم درد خودم نیست و به فکر بچه هایی هستم که به نان شب شان محتاجند. واقعاً چه کسی باید به فکر آن ها باشد؟ چه قدرتی جز مسئولان می تواند سینما و سینماگران را از این بحران نجات دهد؟

وی خاطرنشان کرد: من مانده ام چطور با این شرایط مسئولان روی شان می شود که دم از روز ملی سینما بزنند؟ چطور به این فکر می کنند که برای سینما جشن بگیرند؟ کدام جشن؟ کدام شادی؟ ما با عزای سینما روبرو هستیم و باید در این شرایط عزای سینما را بگیریم نه جشن سینما را چرا که دیگر چیزی از سینما باقی نمانده است.

شیرازی تصریح کرد: خدا شاهد است وقتی پای درد دل بچه های اصناف می نشینم گریه ام می گیرد. این در حالی است که اهالی سینما در چشم مردم هستند و همه فکر می کنند همه سینماگران مثل برخی سبلریتی ها با درآمدهای میلیاردی زندگی می کنند این در حالی است که آن ها از بافت ما جدا هستند.

طراح چهره پردازی فیلم های سینمایی «دو زن» و «کافه ستاره» با بیان اینکه باید به فریاد سینما رسید خطاب به مدیران سینمای کشور متذکر شد: آقایان! یک زمانی پرچم سینمای ما بالا بود و در دنیا حرفی برای گفتن داشتیم. سینما و سینماگر حرمت داشت اما اینک آستانه صبر همه لبریز شده؛ شما خودتان بروید ببینید چند درصد اهالی سینما سر کار هستند؛ چرا دست روی دست گذاشته اید و اقدامی برای رفع بحران نمی کنید؟

وی در پایان این گفتگو افزود: امروز صحبت کردن در مورد سینما جز بد حالی چیزی برای ما ندارد؛ این در حالی بود که عشق و زندگی ما در روزگار نه چندان دور این سینما بود؛ مدیران باید بدانند مملکتی که سینما ندارد، هنر ندارد، هویت هم ندارد. آقایان مدیر و مسئول تا کی می خواهند فقط وعده وعید به سینماگران بدهند؟ دیگر همه شاهد این آشفته بازار هستیم و امیدی به فردای مان نداریم. متولیان سینما خود را به خواب زده اند و چشم خود را روی شدت بحران و ویرانی سینما بسته اند. این ها تلخ و اسفبار است و تا دیرتر از این نشده باید تدبیری برای رفع این معضلات اندیشه کرد.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

تطابق صوت و تصویر در نقالی و نقاشی قهوه‌خانه‌ای بررسی می‌شود


نشست تطابق صوت و تصویر در نقالی، پرده‌خوانی و نقاشی قهوه‌خانه‌ای سه‌شنبه (هفتم شهریورماه) در موزه هنرهای معاصر تهران برگزار می‌شود. 

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

«امیرحسین شفیعی» مدیر اجرایی چهل و دومین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر شد – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: امیرحسین شفیعی به عنوان مدیر اجرایی چهل و دومین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر منصوب شد.

به گزارش سینماپرس، مهدی حامدسقایان دبیر چهل و دومین جشنواره بین المللی تئاتر فجر طی حکمی امیر حسین شفیعی را به عنوان مدیر اجرایی این دوره از جشنواره منصوب کرد.

در متن حکم مدیر اجرایی جشنواره چهل و دوم تئاتر فجر آمده است:

«هنرمندگرامی

جناب آقای امیرحسین شفیعی

با سلام و احترام

نظر به تعهد، توانایی، تجربه و تخصص جنابعالی در عرصه هنرهای نمایشی و برگزاری و اجرای موفق جشنواره‌ها و رویدادهای مختلف فرهنگی و هنری در طی سالیان اخیر، و با توجه به برگزاری چهل و دومین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر در بهمن سال۱۴۰۲، که مهم‌ترین و تأثیرگذارترین رویداد تئاتری کشور محسوب می‌شود، بدین وسیله شما را به عنوان مدیر اجرایی این جشنواره منصوب و معرفی می‌نمایم. برگزاری مطلوب بخش‌های مختلف جشنواره با یاری جستن از افراد متخصص و موجه و اهتمام به حفظ حرمت و کرامت هنرمندان شریف تئاترایران، از نکات مورد انتظار است. موفقیت و سربلندی شما را از درگاه خداوند متعال خواستارم.»

امیرحسین شفیعی کارگردان، تهیه کننده و مدیر فرهنگی متولد ۱۳۶۳ در شهرستان ورامین و دانش‌آموخته کارشناسی مدیریت فرهنگی، دارای نشان درجه ۲ هنری در رشته کارگردانی از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است.

وی کارگردانی نمایش‌های «دریادلان»، «قهقرا»، «نامیرا»، «هیس»، «داستانک» و تهیه‌کنندگی نمایش‌های «بابا آدم»، «اسب»، «خسیس»، «چه کسی سهراب را کشت»، «داستان‌های میان رودان» و «مگس» در پرونده فعالیت هنری دارد.

شفیعی در چند دوره از جشنواره تئاتر فجر نیز موفق به دریافت عنوان بهترین کارگردانی بخش تئاتر خیابانی شده است.

چهل و دومین جشنواره بین المللی تئاتر فجر با دبیری مهدی حامدسقایان در بهمن امسال برگزار می‌شود.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

تشکیل پرونده برای مهدی یراحی


خبرگزاری میزان از تشکیل پرونده برای مهدی یراحی خبر داد.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

زمان برگزاری جشنواره به زمان بودجه‌بندی و تخصیص بودجه وابسته است – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: دبیر بیست و هشتمین جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک و نوجوان تاکید کرد که این جشنواره، یک جشنواره بین‌المللی است و نباید با مقیاس‌های یک جشنواره بومی یا استانی برگزار شود.

به گزارش سینماپرس، امیر مشهدی عباس در گفتگو با ایسنا با تشریح دلایل انتقال این دوره از جشنواره از همدان به یزد گفت: برگزاری جشنواره تئاتر کودک و نوجوان در تهران بسیار راحت‌تر از آن بود که آن را در یک استان دیگر برگزار کنیم اما یکی از دلایل برگزاری جشنواره در خارج از تهران، این است که فرصت برگزاری این رویداد بزرگ در استان‌ها وجود داشته باشد تا انگیزه‌ای باشد برای تقویت زیرساخت‌ها، تجهیز سالن‌ها و ارتقای امکانات در دیگر نقاط کشورمان.

او با اشاره به تاثیرات برگزاری این جشنواره بر رشد و ارتقای امکانات نمایشی همدان یادآوری کرد: همدان هم در آغاز برگزاری جشنواره، سالن‌های تئاتر مجهزی نداشت ولی برپایی جشنواره، انگیزه‌ای شد برای ارتقای امکانات نمایشی این استان. در حال حاضر در استان یزد هم فعالان تئاتر زیادی مشغول به کار هستند و امیدواریم با برگزاری جشنواره، فعالان تئاتر این استان فعال‌تر شوند و سالن‌های آن ارتقا پیدا کنند.

مشهدی عباس درباره مشکلات برگزاری جشنواره در همدان توضیح داد: این گونه فعالیت‌ها نیازمند مساعدت شهرداری، استانداری، فرمانداری، اداره کل ارشاد استان و … است چون به هر حال برگزاری جشنواره در هر استانی، هزینه‌های خاص خود را دارد. بخصوص که جشنواره تئاتر کودک و نوجوان جزو ۲۰ جشنواره برتر این حوزه در دنیاست و سال‌هاست در قامت یک جشنواره بین‌المللی برگزار می‌شود و دنبال‌کنندگان خاص خود را دارد بنابراین نمی‌توان آن را مانند یک جشنواره استانی یا بومی برگزار کرد و لازم است این جشنواره استانداردهای بین‌المللی را رعایت کند.

او اضافه کرد: استان یزد برای برگزاری جشنواره ابراز تمایل بسیاری داشت و قرار شد کل هزینه‌های جشنواره به صورت پنجاه پنجاه میان تهران و یزد تقسیم شود. این در حالی است که همدان گفته بود فقط بخشی از هزینه‌ها را تقبل می‌کند و از آنجاکه وزارت ارشاد هم مشکلات و محدودیت‌های خاص خود را دارد، این شکل از همکاری برایش مناسب نبود.

مشهدی عباس با اشاره به اصرار وزیر ارشاد بر ماندن جشنواره در همدان توضیح داد:آقای وزیر همه تلاشش را به کار گرفت تا جشنواره در همدان بماند. مانند بسیاری از جشنواره‌های معتبر جهان که به نام شهر برگزارکننده شناخته می‌شود. در راستای همین تلاش و اصرار وزیر بود که سال گذشته وزارت ارشاد تمام هزینه‌های جشنواره را تقبل کرد ولی نمی‌توان در هر دوره چنین کرد.

این کارگردان تئاتر با توضیح هزینه‌های گوناگون برگزاری یک جشنواره خاطرنشان کرد: بخش عمده هزینه‌ها، تامین کمک هزینه و جوایزه گروه‌های شرکت‌کننده است و خیلی مهم است که در این زمینه به روز باشیم چون شرایط مانند گذشته نیست که با کمک هزینه‌ای مختصر بتوان یک اثر نمایشی را به اجرا رساند. برایمان مهم بود که شان گروه‌های شرکت‌کننده در بحث کمک هزینه رعایت شود ولی با اینکه استان همدان تماشاگران و فعالان بسیار زیادی داشت، به ناچار جشنواره را از این استان منتقل کردیم.

او در پاسخ به اینکه گاه ثبات یک جشنواره در یک استان سبب می‌شود که آن استان دیگر برای ارتقای امکانات نمایشی خود تلاش کافی نکند، گفت: در این بحث، نگاه، خیلی مهم است. خیلی بد است که یک جشنواره بین‌المللی را که در دنیا جایگاه خود را دارد و توانسته برای فعالان تئاتر کودک و نوجوان در داخل کشور، ایجاد انگیزه کند، در حد یک جشنواره استانی یا بومی ببینیم یا آن را متعلق به خود بدانیم، نه اینکه جشنواره استانی خوب نباشد ولی معیار و مقیاس آن با یک جشنواره بین‌المللی متفاوت است.

مشهدی عباس درباره میزان حمایت‌های استان یزد در برگزاری جشنواره تئاتر کودک و نوجوان توضیح داد: برای برگزاری جشنواره در یزد قول مساعد گرفته‌ایم و خیلی از مسائل میان وزارت ارشاد و استان حل شده است.

او درباره تاریخ برگزاری جشنواره نیز گفت: هنوز در این زمینه به قطعیت نرسیده‌ایم زیرا لازمه مشخص کردن تاریخ این است که با دیگر جشنواره‌ها و رویدادهای فرهنگی تداخل نداشته باشد و استان برگزارکننده نیز آمادگی لازم را داشته باشد. از سوی دیگر زمان برگزاری جشنواره، به زمان بودجه‌بندی و تخصیص بودجه نیز وابسته است. به هر حال این جشنواره، قدمت بسیاری دارد و تمام تلاش‌مان این است که زمان مناسبی برگزار شود چراکه تولیدات آن در کیفیت نمایش‌های کودک در سال‌های آینده بسیار تعیین‌کننده است.

او درباره تعداد سالن‌های تئاتر در یزد گفت: فقط شهر یزد نیست بلکه بررسی‌های‌مان نشان می‌دهد به جز خود یزد، در شهرهای میبد، مهریز، اردکان و … نیز سالن تئاتر دارند و با احتساب همه اینها به اندازه نیازمان، سالن خواهیم داشت.

مشهدی عباس با تاکید بر لزوم رعایت شان هنرمندان تئاتر کودک و نوجوان افزود: هنرمندان تئاتر کودک و نوجوان بسیار شریف هستند و با بدترین شرایط و کمترین امکانات و بودجه و دستمزد کار می‌کنند. تمام تلاش‌مان بر این است که این جشنواره در خور و شایسته این جامعه بزرگ و شریف باشد.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

پذیرش دانشجو در رشته نگارگری دانشگاه آزاد واحد هنرهای اسلامی ـ ایرانی استاد فرشچیان


رشته نگارگری واحد هنرهای اسلامی ـ ایرانی استاد فرشچیان به دفترچه راهنمای انتخاب رشته آزمون سراسری سال ۱۴۰۲ اضافه شد.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

نمایشگاهی برای بازگشت به «دیار»


این روزها بسیاری از هنرمندان اصفهان نمایشگاه‌هایی برای هشدار و آگاه‌سازی مردم و مسئولین نسبت به نابودی محیط‌ زیست و تخریب بناهای تاریخی برگزار می‌کنند. نمایشگاه «دیار» نیز که آثار هنر پارچۀ نسیم مطهری در آن ارائه شده، یکی از این آن‌هاست.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

پخش ویژه برنامه «طریق» از شبکه یک سیما

برنامه «طریق» با نگاهی نو و متفاوت با موضوع پیاده روی اربعین تولید شده و قرار است مهمان‌های ویژه‌ای در این برنامه حضور یابند، این مهمان‌ها افرادی هستند که امام حسین علیه السلام در زندگی آن‌ها تاثیر مستقیمی داشته و مسیر زندگی‌شان عوض شده است. 

چهره‌های شناخته شده مردمی، مسئولین و … مهمانان این برنامه هستند که به زودی اطلاع رسانی خواهد شد.

«طریق» تلاش دارد نقش امام حسین علیه السلام در مسیر زندگی مهمانان را به تصویر کشیده و اتفاقات جالبی که برای آن‌ها رقم خورده است را به سمع و نظر مخاطب برساند. 

در این بین، محمدحسین سعادتی به عنوان تهیه کننده‌ی این برنامه پرمخاطب که در سوابق خود تهیه کنندگی برنامه‌هایی از جمله قهرمان شبکه سه و چهل‌ستون را در کارنامه‌ی خود دارد، حسین نیرومند به عنوان مدیر پروژه و علی احمدمحرابی به عنوان مشاور پروژه، در ساخت این برنامه تاثیر بسزایی دارند.

میزبان این برنامه بزرگ آقای مجید یراق بافان است که با توانمندی خود، طریق را به احسن نحو هدایت می‌نماید.

خاطر نشان می‌شود این برنامه از چهارم شهریور ماه از شنبه تا چهارشنبه ساعت ۲۰ و تا شب اربعین حسینی علیه السلام پخش خواهد شد، لازم به ذکر است دو شب آخر این پروژه‌ی ارزشمند که منتهی به اربعین است، ویژه برنامه‌ای برای جاماندگان اربعین پخش خواهد نمود.

از دیگر عوامل این برنامه می‌توان به رضا الهی به عنوان جانشین تهیه کننده، حسین شمسایی مدیر تولید، مسعود آهنچی به عنوان سردبیر، زینب صادقی کیا مسئول هماهنگی مهمانان، احمد ناصری پور برنامه ریز و مهدی پورحسینی مدیر تدارکات اشاره نمود.

مشاهده خبر از سایت منبع