X

بایگانی شهریور 22, 1402

دفتر سینمایی

هاشمی: مشکل اصلی فارابی حضور برخی چهره های ثابت است/ تأییدکنندگان فیلمنامه فضای کودک را نمی‌شناسند – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: سیدجواد هاشمی گفت: در تمامی این سال ها کدام فیلمی که با سرمایه فارابی تولید شده توانسته در اکران موفق باشد؟ آیا فارابی توانسته یک فیلم درخشان در حوزه کودک و نوجوان بسازد که مخاطبان هدف این سینما از آن خوششان بیاید؟

سیدجواد هاشمی بازیگر و کارگردان سینما و تلویزیون در خصوص تداوم تصمیمات و کارهای غلط در حوزه سینمای بحران زده کودک و نوجوان در آستانه برگزاری جشنواره فیلم کودک گفت: فارابی سال ها است جشنواره کودک را برگزار می کند تا نیروهایش اضافه حقوق بیشتر بگیرند! در واقع چشم امید مدیران و کارمندان فارابی به این جشنواره است و برای همین هم اصرار به برگزاری اش دارند.

کارگردان فیلم های سینمایی «شهر گربه ها» و «تورنادو» در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: جشنواره یک ویترین است و اصولاً هر سازمان و نهادی دوست دارد که تمام توانایی هایش را در این ویترین عرضه کند به دلیل اینکه از بعد تبلیغاتی برایشان اثر شگرفی خواهد داشت.

وی ادامه داد: فارابی سال ها است جشنواره برگزار می کند برای اینکه ثابت کند نیروهایش کار می کنند! این نهاد جشنواره برگزار می کند برای اینکه نیروهایش مبالغ بیشتری دریافت کنند؛ اساساً آدم های قدیمی و تغییر ناپذیر ادوار فارابی از کارشناسان و کارمندان چشم امیدشان به این جشنواره و اضافه کار و حقوق است و به نظرم می آید که باید درک شان کرد!

این سینماگر مطرح سپس با بیان اینکه آنچه متأسفانه من را خیلی متعجب می کند این است هر مدیری که می آید از همان نیروها و کارشناسان و آدم های قدیمی استفاده می کند اظهار داشت: پرسش بنده از مدیر فارابی این است که چرا کارشناسان مربوط به صدور مجوز و مشاوران مربوط به امور فیلمنامه و تولید همان آدم های قدیمی هستند که اصبلاً کودک را نمی شناسند؟

هاشمی خاطرنشان کرد: در تمامی این سال ها کدام فیلمی که با سرمایه فارابی تولید شده توانسته در اکران موفق باشد؟ آیا فارابی توانسته یک فیلم درخشان در حوزه کودک و نوجوان بسازد که مخاطبان هدف این سینما از آن خوششان بیاید؟

این کارگردان تأکید کرد: مدیران فارابی در ادوار مختلف مدعی آن هستند که این نهاد صدها فیلم خوب تولید کرده است؛ حال پرسش بنده از آن ها این است که این فیلم های خوبی که به زعم خودشان تولید کردند چقدر بازگشت سرمایه داشته است؟ چقدر مخاطب داشته است؟ چند درصد فیلم های تولیدی شان در کمدهای فارابی خاک می خورد؟

وی متذکر شد: متأسفانه اگر فارابی موفقیتی هم کسب کرده موفقیت های ضعیف بوده است. اینکه بروند و با مدارس مذاکره کنند و دانش آموزان را به تماشای یک فیلم ببرند دلیلی بر خوب بودن فیلم ها نیست.

کارگردان فیلم مجموعه فیلم های سینمایی «پیشونی سفید» در پاسخ به این پرسش که آیا با تغییر مدیریت فارابی امیدی به بهبود اوضاع سینمای کودک دارید یا خیر تصریح کرد: با تغییر مدیران تا به امروز اتفاق شگرفی را سراغ نداریم و از این رو بنده نمی توانم به این تغییرات خوش بین باشم.

هاشمی یادآور شد: مشکل اصلی همانطور که پیش تر هم عرض کردم حضور برخی چهره های ثابت در بنیاد فارابی است که باید این چهره ها هرچه سریع تر تغییر کنند. بنده به مدیرعامل قبلی این نهاد یعنی آقای جوادی هم گفتم که شما نمی توانید با این آدم ها درست جلو بروید و تحولی در فارابی و سینمای کودک و نوجوان ایجاد کنید. این آدم های به اصطلاح کارشناس بوده اند که باعث تولید فیلم هایی شده اند که سال ها است درون کشوهای این بنیاد خاک می خورد.

وی در همین راستا اظهار داشت: بنده به عنوان فردی که تاکنون ۸ فیلم برای کودکان و نوجوانان تولید کردم که ۷ فیلمم اکران شده و همه آثارم با اقبال بسیار مواجه گشته قطعاً یک صاحب نظر در سینمای کودک و نوجوان هستم و کسی نمی تواند این را انکار کند. فیلم های من همواره جزو پرفروش ترین ها بوده البته در جشنواره ها جایزه نگرفته و خوشحالم چون فیلم های فارابی فقط از جشنواره جایزه می گیرند.

هاشمی ادامه داد: حال سوأل بنده از مدیران فارابی این است آیا ممکن است من در انتخاب سوژه و متن و کار اشتباه کنم؟ چرا از تجربه من استفاده نمی شود؟ بنده با اصرار آقای جوادی به ایشان سناریو دادم اما بعد از یک هفته کسی از بنیاد فارابی به من زنگ زد و گفت بچه ها با سوژه و متن شما مخالف هستند. این در حالی است که فیلمنامه من را دو متخصص حوزه کودک و نوجوان یعنی حمزه صالحی و کریم خودسیانی نوشته بودند که مو لای درز آن نمی رفت.

وی یادآور شد: در آن دوران به من گفتند ما یک متن می فرستیم و شما این را کار کن؛ من متن را خواندم و دیدم فیلمنامه فاجعه است و قصه چند بچه سرطانی است که برای بقا تلاش می کنند! آیا این واقعاً کار کودک است؟ فیلمنامه تلخی بود که به اصلاً به درد فضای کودک و نوجوان نمی خورد اما در نهایت هم شنیدم ساخته شد. واقعاً نمی دانم چرا آقایان اصرار دارند این نوع فیلم ها را بسازند؟

این سینماگر تصریح کرد: متأسفانه کسانی که امور تأیید سناریو در فارابی را در دست دارند نه آدم ها را می شناسند نه بازار را؛ نه فضای کودک را می شناسند و نه دغدغه ای دارند. کاش این افراد بفهمند که کودکان امروزی را نمی شناسند و دست از این کارهای شان بردارند.

هاشمی در پایان این گفتگو افزود: بنده چند وقت پیش در روستای عبدالله آباد از توابع نیشابور برنامه ای داشتم و تمامی کودکان این روستا بدون استثنا فیلم «پیشونی سفید» من را بارها دیده بودند. حال سوأل من این است که چند کودک ایرانی تا کنون آثاری که به اسم کودک و نوجوان توسط فارابی تولید شده را دیده است؟ آقایان ای کاش به این نتیجه برسید که این کاره نیستید و باید کنار بروید همانطور که از خانم برومند خواستید فیلم بسازد اما ایشان گفت چون کودکان امروزی را نمی شناسم این کار را انجام نمی دهم. شما باید اول شخم بزنید بعد بذر بکارید؛ این را فراموش نکنید!

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

انتصاب رئیس ستاد برگزاری دومین جشنواره بین‌المللی موسیقی نوای مهر


رئیس ستاد برگزاری دومین جشنواره بین‌المللی موسیقی نوای مهر منصوب شد.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

جولان چاوشی در سریال‌ها!


خواننده پرکار نمایش خانگی اثر تازه‌ای برای فصل دوم سریال «زخم کاری» منتشر کرد.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

حر: نفوذی ها همچنان در سینمای کشور حضور دارند/ فرهنگ و هنر را جلوی توپخانه دشمن گذاشته اند – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: اکبر حر کارگردان سینما همزمان با اتمام دومین سال حضور مدیران سینمایی جدید در خصوص وضعیت امروز سینمای کشور گفت: اگر بنده بخواهم صراحتاً صحبت کنم باید بگویم که متأسفانه همچنان نفوذی ها همچنان در سینمای کشور حضور دارند!

کارگردان فیلم های سینمایی «ما ایستاده ایم» و «شمارش معکوس» در گفتگو با خبرنگار سینماپرس یادآور شد: در ۸ سال دولت روحانی اتفاقاتی رخ داد که دیگر غیرقابل تغییر است! در آن سال ها سینمای ارزشی، حماسی و تاریخی در کشور کاملاً از بین رفت و ما با سینمایی تلخ و به شدت سیاه و یأس آلود روبرو شدیم که حدی بر آن نمی توان متصور شد.

وی ادامه داد: متأسفانه این رویه همچنان در سینمای کشور وجود دارد و به رغم روی کار آمدن مدیران جدید تغییر و تحولی در این زمینه صورت نگرفته است؛ سینمای ایران را در حال حاضر می توان به دو قسمت فیلم های سیاه و تلخ به اسم سینمای اجتماعی و آثار مبتذل به اسم سینمای کمدی تقسیم کرد. متأسفانه این سینمایی که از آن به اسم کمدی یاد می شود رسماً هیچ تفاوتی با کمدی های مبتذل دوران منحوس رژیم گذشته ندارد و همین باعث می شود ما به این نتیجه برسیم که در سینما به شدت دچار عقبگرد شده ایم.

این سینماگر تأکید کرد: قهرمان پروری و سینمای قصه گو امروز در سینمای ما جایی ندارد؛ نگاه قرآنی و قصه های قرآنی در سینما دیده نمی شود در حالی که سینمای جمهوری اسلامی ایران باید تماماً قرآنی باشد. وضعیت در سینمای کشور به گونه ای شده که آن کارهایی را که باید انجام نمی دهیم اما برعکس آن رفتارهایی می کنیم که اصلاً صحیح نیست. همه این ها به علت آن است که تفکرات نفوذی در سینمای ما بسیار فراتر از چیزی است که تصور می کنیم.

حر در همین راستا با بیان اینکه در بدو روی کار آمدن رئیس جدید سازمان سینمایی بنده یک نامه با ۲۵ محور خدمت ایشان ارسال کردم و خواستم که با توجه به این محورها سینما را نجات دهند اظهار داشت: در این محورها توجه به دستاوردهای علمی، ورزشی، دفاع مقدس، مقاومت اسلامی، مدافعان حرم و… وجود داشت اما افسوس که مدیران وقعی به این موضوع نگذاشتند و بالعکس جلوی پای کسانی که می خواستند در این راستا گام بردارند سنگ اندازی کردند.

وی در همین زمینه تصریح کرد: در عوض شرایط امروز برای کسانی که می خواهند دست به تولید فیلم های نفسانی و دم دستی بزنند مهیا است. کار آن ها راحت پیش می رود و همه امکانات برایشان مهیا است. این اتفاق در حالی است که مدیران نباید اینقدر به سینمای اجتماعی بپردازند و از آن حمایت کنند.

حر سپس با طرح پرسش هایی از مدیران سینمایی گفت: جای راهپیمایی عظیم و میلیونی اربعین حسینی (ع) در سینمای ایران کجا است؟ ما چقدر در خصوص تولید فیلم برای فرماندهان شهید دوران دفاع مقدس، مقامت اسلامی و… تلاش کرده ایم؟ در سال چند فیلم سینمایی در خصوص دستاوردهای نظامی، علمی، دفاعی، ورزشی و… تولید می شود؟ ما چقدر برای حوادث مرتبط با محور مقاومت تلاش کرده ایم؟

این فیلمساز خاطرنشان کرد: این باعث تأسف است که این گونه فیلم ها جای چندانی در سینمای ما ندارند اما تا دلتان بخواهد فیلم های دختر پسری و کافه ای و ازدواج سفید و حتی ترویج همجنسبازی در سینما تولید می شود. این باعث تأسف است که محورهای سند ۲۰۳۰ که یکی از آموزشهای غیرملموس آن بحث مسائل جنسی و همجنسبازی و… بود در فیلم های ما دیده می شود.

وی سپس با بیان اینکه فرهنگ و هنر را جلوی توپخانه دشمن گذاشته اند و تدبیری برای رفع بحران ندارند تأکید کرد: افسوس که ارزش ها زیر پا گذاشته شده! اسفا که باید عرض کنم در پلتفرم ها اوضاع به مراتب فاجعه بارتر از سینما است و در آنجا مسائلی ترویج می شود که اصلاً بیان شان نیز شرم آور است.

حر در پایان این گفتگو افزود: بنده معتقدم دلیل اصلی این اتفاق آن است که شورای عالی انقلاب فرهنگی و شورای عالی سینما منفعل هستند. این ها باید از مدیران بخواهند دستاوردهای شان را برای سینمای انقلاب رو کنند. این ها باید مدیران فرهنگی را در جهت درست هدایت کنند و تا این اتفاق رخ ندهد نمی توانیم شاهد تحولات مثبت در سینمای کشورمان باشیم.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

ورود تار ایرانی در فصل هنری موسیقی کلاسیک ترکیه


آیدین علیانسب و مهسا خراطیان در فصل جدید هنری موسیقی کلاسیک آنتالیا روی صحنه خواهند رفت.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

فراخوان «جشنواره بین‌المللی پژوهش فرهنگی» منتشر شد – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: بنا به اعلام روابط عمومی جشنواره بین‌المللی پژوهش فرهنگی، پژوهشگران، تا نیمه مهر ۱۴۰۲ فرصت دارند تا آثار پژوهشی خود را به دبیرخانه جشنواره ارسال کنند.

به گزارش سینماپرس، پژوهشگران داخلی و خارجی، تا نیمه مهر ۱۴۰۲ فرصت دارند تا آثار پژوهشی خود را به دبیرخانه جشنواره ارسال کنند.
فراخوان شانزدهمین جشنواره بین‌المللی پژوهش فرهنگی منتشر شد
براساس فراخوان شانزدهمین جشنواره بین‌المللی پژوهش فرهنگی، محورهای این فراخوان به این شرح است:

۱- فرهنگ

۲- هنر

۳- رسانه و ارتباطات

۴- پژوهش‌های دینی و اسلامی

۵- فناوری‌های جدید و آینده‌پژوهی فرهنگی

آثاری که در یکی از محورهای فراخوان و در فاصله فروردین ۱۳۹۸ تا شهریور ۱۴۰۲ (در بخش داخلی) و ۲۰۱۹ تا ۲۰۲۳ (در بخش بین‌الملل) انجام شده‌اند، می‌توانند در جشنواره شانزدهم شرکت کنند.

آثار پژوهشی می‌توانند در قالب طرح‌پژوهشی، پایان‌نامه کارشناسی ارشد، رسال دکتری، کتاب (برگرفته از طرح پژوهشی)، مقاله علمی پژوهشی (پُراستناد) و گزارش سیاستی باشند. آثار آسیب‌شناسانه، کاربردی و شامل ارائه راهکار در اولویت‌اند. آثار ترجمه‌ای در انتخاب پژوهش فرهنگی شرکت داده نمی‌شوند.

جایزه ویژه جشنواره هم با نام زنده‌یاد عماد افروغ به اثر برگزیده در حوزه نقد و سیاستگذاری فرهنگی اهدا خواهد شد.

ارسال آثار به جشنواره از طریق تارنمای جشنواره بین‌المللی پژوهش فرهنگی به نشانی ifcr.ir است.

دبیرخانه جشنواره بین‌المللی پژوهش فرهنگی در پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات به نشانی تهران، خیابان ولیعصر (عج)، خیابان دمشق، شماره ۹ واقع است. برای کسب اطلاعات بیشتر با شماره تلفن ۸۸۹۱۹۱۷۹ تماس حاصل فرمایید.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

حضور «سامول سرکیسیان» و سایر هنرمندان ارمنستانی در پروژه «سلمان فارسی» فرصتی گرانبها برای گسترش تعاملات فرهنگی دو کشور بود – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: در پی درگذشت سامول سرکیسیان از بازیگران شناخته‌شده کشورارمنستان که در سریال «سلمان فارسی» نیز نقش آفرینی کرده بود، کارگردان این سریال درگذشت او را تسلیت گفت.

به گزارش سینماپرس، متن پیام بدین شرح است:

«خبر درگذشت سامول سرکیسیان، بازیگر توانمند ارمنستانی، خبری تلخ بود. او با ایفای نقش بازیل، بازی هنرمندانه ای در کاروان سریال سلمان فارسی داشت. حضور او و سایر هنرمندان ارمنستانی در پروژه سلمان فارسی، فرصتی گرانبها برای گسترش تعاملات فرهنگی دو کشور بود. به نمایندگی از تمام همکارانم در سریال سلمان فارسی، فقدان این بازیگر توانا را به خانواده و جامعه هنری ارمنستان تسلیت می‌گویم.
سید داوود میرباقری.۲۱ شهریور ۱۴۰۲»

سامول سرکیسیان، متولد سال ۱۹۵۵ میلادی (۱۳۳۴ شمسی) در شهر گئومری ارمنستان و فارغ‌التحصیل دانشکده تئاتر ایروان بود. او از سال ۱۹۸۰ میلادی وارد تئاتر دولتی وارتان آجمیان گئومری شد و ده سال بعد به تئاتر ملی و آکادمیک سندوکیان ایروان پیوست. سرکیسیان در فیلم ها و سریال های زیادی بازی کرده بود و مدال طلای وزارت فرهنگ ارمنستان داشت. سرکیسیان سال ۱۴۰۰ در سریال سلمان فارسی بازی کرده بود.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

شنیدن «احساس رهایی» در یک آلبوم/ «همنشین خیال» متولد شد


«احساس رهایی» و «همنشین خیال» عنوان ۲ آلبوم تازه انتشار یافته در فرآیند تولید و فروش محصولات موسیقایی کشورمان است که طی روزهای گذشته در دسترس مخاطبان قرار گرفته اند.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

آنچه در مواجهه با پیشنهادهای جدی و یا کمدی، برایم اهمیت بیشتری دارد «قصه» است – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: علیرضا استادی بازیگر سینما و تلویزیون همزمان با اکران عمومی فیلم «نارگیل۲» با اشاره به تجربه‌های متنوع خود در ایفای نقش‌های فرعی، از علاقه‌اش به بازی در نقش‌های محوری‌تر گفت.

به گزارش سینماپرس، علیرضا استادی بازیگر سینما و تلویزیون که این روزها فیلم سینمایی «نارگیل ۲» را در ترکیب اکران سینماها دارد، در گفتگو با مهر درباره استقبال از این فیلم گفت: یکی از دغدغه‌های اصلی من در بازیگری حضور در کارهای عروسکی بوده است که در عرصه نمایشی، شاگردی بزرگانی مانند بهروز غریب‌پور، داود کیانیان، حسن دادشکر و آتش تقی‌پور را هم کرده‌ام که به‌صورت حرفه‌ای در عرصه تئاتر عروسکی کار می‌کردند. اعتقاد دارم این شیوه نمایشی بهترین و حرفه‌ای‌ترین شاخه هنری است که می‌تواند با اقبال مخاطبان و تماشاگران در مقاطع مختلف سنی هم مواجه شود.

وی افزود: علاوه‌بر این دغدغه شخصی، لطف ابراهیم عامریان در مقام تهیه‌کننده و هوشمندی حمزه صالحی در مقام فیلمنامه‌نویس «نارگیل ۲» موجب حضورم در این پروژه شد که در کنار بازیگران کاربلدی مانند بیژن بنفشه‌خواه، نصرالله رادش، شقایق دهقان، سحر قریشی و استادم محمدحسین لطیفی ایفای نقش کردم. همه عوامل پشت‌صحنه در انرژی خوب فیلم دخیل بودند و به همین دلیل خروجی آن هم مورد اقبال و پسند تماشاگران قرار گرفته است. این توفیق مرهون نگاه حرفه‌ای داوود اطیابی در مقام کارگردان هم بوده است.

این بازیگر درباره نقش‌آفرینی در کنار عروسک‌ها هم گفت: از آنجایی که دنیای عروسکی از منظر جذب مخاطب می‌تواند گسترده‌تر باشد و جذابیت‌های بیشتری هم داشته باشد، اگر کسی مانند بنده برای فعالیت در این حوزه دغدغه داشته باشد، می‌تواند به یکی از جذاب‌ترین تجربه‌ها برای یک بازیگر تبدیل شود. به نظرم همین اتفاق در پروژه «نارگیل» هم رخ داده است. به شخصه خیلی از این تجربه لذت بردم و بهترین بهره را از همراهی با گروهی بردم که همه چیزش سر جایش بود.

هیچ کاری نه مطلقاً تراژدی است نه کمدی

استادی درباره تجربه‌های متنوعش در ایفای نقش‌های کمدی و جدی و اینکه سلیقه شخصی‌اش به کدام حال و هوا بیشتر گرایش دارد، بیان کرد: واقعیت این است که به شخصه هیچ کاری را نه مطلقاً تراژدی می‌دانم و نه مطلقاً کمدی. زندگی از ترکیب توأم همه این موقعیت‌ها شکل گرفته است. تصور کنید عزیزی را از دست داده‌اید و در همان مراسم اتفاقات غیرمنتظره‌ای رخ می‌دهد که از بیرون می‌تواند به‌عنوان یک واکنش کمدی قلمداد شود. من هم همواره تلاش کرده‌ام حضورم در همه موقعیت‌ها در خدمت باورپذیری نقش باشد. در عین حال هم نمی‌توانم کتمان کنم که به کارهای کمدی علاقه بیشتری دارم. البته کمدی‌های درست نه کارهای جلف.

وی افزود: علاقه اصلی من روایت جریان واقعی زندگی است اما در این جریان کارهای کمدی را بیشتر می‌پسندم. شاید قیافه‌ام کمی خشن باشد و همین ویژگی هم باعث می‌شود گاهی نقش‌های خشن و منفی هم به من پیشنهاد شود. (می‌خندد) ولی سعی می‌کنم همین نقش‌ها را هم شیرین و قابل‌قبول اجرا کنم و به‌گونه‌ای نباشد که همه چیز تلخ و خشن بشود. حتی اگر کاراکتر، در داستان بدمن باشد باز هم می‌توان نکات ریزی را برای ارائه شیرین‌تر آن مدنظر قرار داد. همواره برای این مسئله هم دغدغه داشته‌ام.

علیرضا استادی در ترکیب بازیگران و عروسک‌های «نارگیل ۲»

این بازیگر باسابقه گفت: آنچه در مواجهه با پیشنهادهای جدی و یا کمدی، برایم اهمیت بیشتری دارد، قصه است. برایم مهم این است که بتوانم از پس نقشی که به من سپرده می‌شود، بربیایم. در عین اینکه دوست دارم نقش واجد جذابیت‌های خاص و دور از کلیشه‌ها هم باشد. دوست دارم اجرای یک نقش برای خودم از جنس چالش باشد. در این فضا خیلی تفاوتی ندارد که یک نقش کمدی باشد یا جدی.

بالاخره هر هنرمندی در کارنامه‌اش هم انتخاب‌های خوب و هنری دارد و برخی انتخاب‌های از سر اجبار که مربوط به ویژگی شغل ما می‌شود. بالاخره حرفه ما این است، کار دیگری بلد نیستیم و مجبوریم در میان پیشنهادهایی که مطرح می‌شود، برخی کارها را انتخاب کنیم

استادی درباره این ویژگی کارنامه‌اش که هم فیلم‌های به‌شدت هنری در آن وجود دارد و هم کارهای گیشه‌ای هم اظهار کرد: بالاخره هر هنرمندی در کارنامه‌اش هم انتخاب‌های خوب و هنری دارد و هم برخی انتخاب‌های از سر اجبار که مربوط به ویژگی شغل ما می‌شود. حرفه ما این است، کار دیگری بلد نیستیم و مجبوریم در میان پیشنهادهایی که مطرح می‌شود، برخی کارها را انتخاب کنیم. بعضی از این انتخاب‌ها هم طبیعتاً درست نبوده و برخی از آن‌ها حتی مورد پسند خودم هم نیست.

وی ادامه داد: زمانی بود که نقدهای بسیاری بر کارهای استاد بیضایی مطرح می‌شد و او در واکنش گفت، با وجود همه این نقدها، این را هم مدنظر داشته باشید که بالاخره من فیلمسازم و کارم این است که در هر صورت فیلم بسازم. وضعیت ما هم به‌عنوان بازیگر همین است و طبیعی است که گاهی از برخی انتخاب‌ها و کارهای‌مان که شاید براساس یک دوستی آن را پذیرفته باشیم، راضی نباشیم. (باخنده) جایی در یکی از رسانه‌ها نوشته بودند ملاک برای علیرضا استادی فقط پول است و یکی از کارگردان‌ها که دیده بود، می‌گفت یعنی دلیل حضورت در فیلم من هم فقط پول بود! در حالی که واقعاً اینگونه نیست.

این بازیگر در پاسخ به اینکه آیا اتفاق افتاده است که در فیلمی ایفای نقش کرده باشد و بعد از مواجهه با نتیجه نهایی از حضور در آن پشیمان شده باشد، گفت: بسیار بسیار زیاد این اتفاق افتاده است! با تأکید هم بنویسید! گاهی در قصه اولیه و سیناپسی که به ما می‌دهند تصوری برای ما شکل می‌گیرد و یا به‌دلیل ترکیب عوامل اعتمادی به یک گروه می‌کنیم که تناسبی با آنچه نهایتاً روی پرده و یا قاب تلویزیون می‌بینیم، نداشته است، در این موارد به خودمان می‌گوئیم کاش این کار را قبول نکرده بودیم!

وی افزود: البته گاهی در تنگناهای مالی تن به برخی انتخاب‌ها داده‌ایم و گاهی حتی با خودمان می‌گوئیم که این کار زیاد دیده نمی‌شود اما در نهایت برعکس می‌شود و خیلی هم زیاد به چشم می‌آید! این جنس تجربه‌ها دلایل مختلفی می‌تواند داشته باشد. اخیراً در سریال طنزی که متعلق به دوستان خوبم در حوزه طنز بود، بازی کردم که نسخه اولیه آن در ۳۰ قسمت تولید شد اما در ۵۴ قسمت پخش شد! طبیعتاً این اتفاق ضربه مهلکی به کل سریال زد. قصه‌ای که برای ۳۰ قسمت طراحی شده بود، در ۵۴ قسمت ارائه شد و فکر می‌کردند کار بامزه‌تر هم شده است اما این تصمیم به همه ما ضربه زد.

نقش به‌یادماندنی که در «لاتاری» داشتم

استادی درباره تعدد حضورش در نقش‌های فرعی هم گفت: کدام بازیگر است که دوست نداشته باشد نقش یک کاراکتر با شخصیت‌پردازی جدی‌تر و محوری‌تر را به او پیشنهاد بدهند؟ اما بخشی از آنچه در کارنامه من اتفاق افتاده، ناشی از لطف دوستانم بوده و بخشی دیگر ناشی از تداخل کارهای خودم بوده است از این رو معمولاً سراغ نقش‌های کوتاه‌تر رفته‌ام. در عین حال خودم علاقه داشتم که نقش‌های محوری‌تری را هم در فیلم‌ها و سریال‌ها بازی کنم، اتفاقی که تا امروز کمتر برایم پیش آمده است. غیر از تجربه‌هایی مانند «لاتاری» محمدحسین مهدویان که نقشی موجز و کوتاه و در عین حال مؤثر و به یادماندنی در آن داشتم یا فیلم «بی‌خود و بی‌جهت» از رضا کاهانی که در آن هم نقش خوبی داشتم.

وی ادامه داد: در همکاری با برادران محمودی هم در فیلم «چند متر مکعب عشق» ایفای نقش کردم که نقشم در این فیلم را هم خیلی دوست داشتم. در فیلم «هفت و نیم» نوید محمودی هم در یکی از اپیزودها حضور کوتاهی داشتم که برایم دوست‌داشتنی بود.

این بازیگر تأکید کرد: از آنجایی که من بچه جنوب شهر هستم و هنوز هم در همین فضا زندگی می‌کنم، خیلی از کارهایم را معرفتی پیش می‌برم و دوستانه در فضای کار برخی دوستانم حاضر می‌شوم. هر جا کمکی از دستم برای دوستانم بربیاید، کوتاهی نمی‌کنم.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

«شهرام نوشیر» مدیر بخش نمایش‌های خیابانی «جشنواره فجر» شد – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: دبیر چهل و دومین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر با صدور حکمی مدیر بخش «نمایش‌های خیابانی» این رویداد ملی و بین‌المللی را منصوب کرد.

به گزارش سینماپرس، مهدی حامد سقایان دبیر چهل و دومین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر با صدور حکمی شهرام نوشیر را به عنوان مدیر بخش «نمایش‌های خیابانی» این دوره از جشنواره منصوب کرد.

در متن حکم دبیر چهل و دومین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر آمده است:

«هنرمند گرامی/ جناب آقای شهرام نوشیر

با سلام و احترام

نظر به تعهد و تجارب ارزشمند جنابعالی در عرصه فعالیت‌های هنری به موجب این حکم به عنوان مدیر بخش نمایش‌های خیابانی چهل و دومین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر منصوب می‌شوید.

برگزاری مطلوب بخش خیابانی جشنواره و همدلی، حفظ حرمت و کرامت هنرمندان شریف تئاتر ایران از نکات مورد انتظار است. امید است با استعانت از پروردگار متعال اهتمام لازم را برای برگزاری با شکوه این رویداد مهم هنری با تعامل با دیگر مدیران جشنواره به کار بندید.

موفقیت و سربلندی شما را از درگاه ایزد منان خواستارم.»

شهرام نوشیر که از چندی پیش مدیریت کانون تخصصی نمایش‌های خیابانی اداره‌کل هنرهای نمایشی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی را به عهده گرفته است، دارای پست کارگردانی تئاتر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و درجه ۲ هنری در رشته کارگردانی است.

سرپرستی معاونت اداری مالی اداره‌کل هنرهای نمایشی (سال ۱۳۹۳)، مدیریت کانون تخصصی نمایش‌های خیابانی اداره‌کل هنرهای نمایشی (طی سال های ۱۳۹۲، ۱۳۹۳ و دوره فعلی)، مدیریت تالار محراب (از سال ۱۳۸۵ تا سال ۱۳۸۷)، رئیس و عضو هیات مدیره انجمن نمایش شهرستان نوشهر (از سال ۱۳۶۹ تا سال ۱۳۷۴) از جمله سوابق مدیریتی نوشیر در عرصه تئاتر است.

کارگردانی، نویسندگی و طراحی بیش از ۷۰ اثر نمایشی و پرفورمنس، موسس و مدرس تئاتر دانشگاه نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران، برگزیده ۲ دوره جشن تئاتر ایران(هنرمند برگزیده ۱۳۸۸- مدیر هنری برگزیده ۱۳۹۲) و هنرمند برگزیده ادوار مختلف برگزاری جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر در حوزه‌های بازیگری، کارگردانی، طراحی صحنه و رشته‌های تخصصی دیگر، مدیریت بخش و عضویت در هیات‌های مشورتی، انتخاب آثار و داوری چندین جشنواره ملی و بینالمللی حوزه تئاتر، طراحی پنج دوره هنری آموزش ضمن خدمت کشوری در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، مدرس چندین کارگاه آموزشی و اجرایی در حوزه «ایده تا اجرا» برای سازمان‌های مردم‌نهاد در استان‌های سیستان و بلوچستان، خراسان، خوزستان، تهران، کردستان، مازندران، یزد و … و اجرای خارج از صحنه در بیش از ۲۳۰۰۰ کیلومتر از مرزهای غرب، شرق، شمال و جنوب ایران در بین سال‌های ۱۳۷۳ تا ۱۳۹۷ از جمله فعالیت‌هایی است که در پیشینه فعالیت‌های تئاتری مدیر بخش نمایش‌های خیابانی چهل و دومین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر ثبت شده‌اند.

مشاهده خبر از سایت منبع