X

بایگانی شهریور 22, 1402

دفتر سینمایی

«وزیر ارشاد» به تماشای «سوگ شفق» نشست – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به همراه حجت‌الاسلام عبدالحسین خسروپناه دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی با حضور در سالن همایش‌های برج میلاد به تماشای برنامه موسیقایی «سوگ شفق» نشست.

به گزارش سینماپرس، محمد مهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با حضور در مرکز همایش‌های برج میلاد تهران به تماشای ویژه برنامه موسیقایی «سوگ شفق» نشست.

«سوگ شفق» عنوان ویژه برنامه‌ای موسیقایی به مناسبت فرا رسیدن ایام سوگواری اربعین حسینی (ع) است که طی روزهای شانزدهم، هفدهم و نوزدهم شهریور در قالب پنچ پرده پیش روی مخاطبان قرار گرفت.

این ویژه‌برنامه آیینی – مذهبی توسط انجمن موسیقی ایران و میزبانی مرکز همایش‌های برج میلاد تهران، حماسه کربلا را در قالب پنج پرده «تقابل خیر و شر»، «صبح عاشورا»، «بازگشت جناب حُر»، «شهادت حضرت عباس (ع)» و «شهادت امام حسین (ع)» روایت کرد.

پروژه «سوگ شفق» با همراهی ارکستری بزرگ متشکل از نوازندگان به رهبری ارکستر عرفان وکیلی و خوانندگان کُر به رهبری سرژیک میرزائیان با خوانندگی مجتبی عسگری، امیرحسین سمیعی، هادی فیض آبادی، سید محسن حسینی، ستار روزبه و محمدرضا صفی و آهنگسازی میلاد آقایی روی صحنه رفت.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

ثبت نام ۸۳۵ کودک و نوجوان برای «داوری» در سی و پنجمین جشنواره فیلم‌های کودکان و نوجوانان – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: مسئول کمیته داوران کودک و نوجوان جشنواره سی‌ و پنجم فیلم کودک عنوان کرد که ۸۳۵ نفر تا پایان مهلت اعلام‌شده در فراخوان این بخش (۱۷ شهریور) ثبت‌نام کرده‌اند.

به گزارش سینماپرس، صدیقه چگونیان مسئول کمیته داوران کودک و نوجوان سی و پنجمین جشنواره فیلم‌های کودکان و نوجوانان با بیان اینکه گروه‌بندی این افراد بر اساس سن آنها تعیین شده است، افزود: در گروه سنی ۸ تا ۱۲ سال، ۲۷۶ دختر و ۲۱۱ پسر و در گروه سنی ۱۲ تا ۱۶ سال، ۲۱۲ دختر و ۱۳۶ پسر ثبت‌نام کرده‌اند.

وی مطرح کرد: کارگاه‌های آموزشی در حوزه آشنایی با مبانی سینما برای این افراد برگزار خواهد شد که جهت سهولت دسترسی این کودکان و نوجوانان، این دوره‌های آموزشی به صورت مجازی در اختیار آنها قرار خواهد گرفت و در ادامه، از محتوای کارگاه‌ها، ارزشیابی به عمل خواهد آمد.

چگونیان در پایان بیان کرد: داوران کودک و نوجوان در طول ایام جشنواره با حضور در سالن‌هایی که برای آنها مشخص خواهد شد، به تماشای فیلم‌های جشنواره می‌نشینند و سپس به این آثار رأی خواهند داد.

سی و پنجمین جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوان اصفهان با دبیری مجید زین‌العابدین و با مشارکت سازمان سینمایی، بنیاد سینمایی فارابی و شهرداری اصفهان از پانزدهم تا بیستم مهر سال جاری (۷ تا ۱۲ اکتبر ۲۰۲۳) در اصفهان برگزار می‌شود.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

«محمدرضا دلپاک» جوایز و سیمرغ‌های خود را به «موزه سینمای ایران» اهدا کرد – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: گنجینه «محمدرضا دلپاک» طراح صدا، صداگذار پیشکسوت سینمای ایران و مدرس سینما در موزه سینمای ایران راه‌اندازی شد.

به گزارش سینماپرس، همزمان با روز ملی سینما سیمرغ‌ها، جوایز، اسناد و یادگاری‌های «محمدرضا دلپاک» به موزه سینما اهدا شد.

سیمرغ بلورین از نوزدهمین دوره جشنواره فیلم فجر به عنوان بهترین صداگذار برای فیلم «باران»، سیمرغ بلورین از سی‌امین جشنواره بین‌المللی فیلم فجر به عنوان بهترین صداگذار برای فیلم «خرس»، سیمرغ بلورین از بیست و چهارمین جشنواره فیلم فجر به عنوان بهترین صداگذار برای فیلم «تولد یک پروانه»، سیمرغ بلورین از سی و یکمین جشنواره فیلم فجر برای فیلم «برلین ۷-»، تندیس خانه سینما برای فیلم «زیر پوست شهر»، تندیس جشن انجمن منتقدان و نویسندگان سینمایی به عنوان بهترین طراحی صدای برای فیلم «لانتوری»، تندیس جشن حافظ برای فیلم «شب‌های روشن»، دیپلم افتخار از هفدهمین دوره جشنواره فیلم فجر برای فیلم «رنگ خدا»، دیپلم افتخار از بیست و هفتمین دوره جشنواره فیلم فجر برای فیلم «درباره الی»، گواهی عضویت در آکادمی اسکار از سال ۲۰۱۷ تا اکنون، ریل صوتی فیلم «روز واقعه»، قاب عکس پرتره محمدرضا دلپاک، کتاب با امضاء زنده یاد «عباس کیارستمی» از جمله تندیس‌ها، دیپلم افتخار و یادگاری‌ها و جوایزی هستند که توسط این هنرمند برجسته در موزه سینما به یادگار گذاشته شد.

محمدرضا دلپاک طراحی و صداگذاری فیلم‌هایی همچون روز واقعه، بچه‌های آسمان، طعم گیلاس، رنگ خدا، میکس، زیر پوست شهر، باد ما را خواهد برد، باران، شب‌های روشن، بید مجنون، گیلانه، آواز گنجشک‌ها، خاک آشنا، جدایی نادر از سیمین، نارنچی پوش، فروشنده، قهرمان، خورشید، آفساید، تولد یک پروانه، لانتوری، مثل یک عاشق، شیرین، لامینور را بر عهده داشته است.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

به اتفاقاتی که در اجتماع امروزمان جاری است نمی‌توانیم بپردازیم! – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: سام درخشانی که در فتنه سال گذشته در نقش حامی حاضر شده بود؛ این روزها حضور پررنگی در شبکه نمایش خانگی دارد، از تفاوت کار در این مدیوم با تلویزیون گفت. این بازیگر معتقد است: در شبکه نمایش خانگی تماشاگر از همان قسمت اول، یقه‌ات را می‌گیرد و عوامل ساخت باید جوابگو باشند؛ زیرا دسترسی به برنامه رایگان نیست که بگویی همینی که هست!

به گزارش سینماپرس، سام درخشانی ـ بازیگر سینما و تلویزیون ـ که در ماجرای فتنه سال گذشته به حمایت از برخی اغتشاش ‌طلبان برخواسته بود و با انتشار پست در فضای مجازی این حمایت ها را علنی ساخته بود؛ حالا درباره‌ی اینکه کار کردن در نمایش خانگی چه تفاوتی با بقیه فضاها دارد؟ به ایسنا گفت: ما در تلویزیون کاری را می‌ساختیم که می‌دانستیم ۷-۸ قسمت هم فرصت داریم تا کار، جا بیفتد و بعد از آن مردم، دهان به دهان آن را تبلیغ کنند و مخاطبانش زیاد شود. مهمترین نکته هم این بود که محتوا، رایگان بود و همه مردم به آن دسترسی داشتند. اما کار در نمایش خانگی کاملا متفاوت است. کار در این فضا به ما یاد داد که از همان قسمت اول، تماشاگر یقه تو را می‌گیرد، چون بابت محتوایی که می‌بیند، هزینه پرداخت کرده و در این صورت، عوامل ساخت آن محتوا باید جوابگو باشند زیرا دسترسی به آن رایگان نبوده که بگویند همینی که هست!

به اتفاقاتی که در اجتماع امروزمان جاری است نمی‌توانیم بپردازیم!

دست ما برای مطرح کردن مسائل اجتماعی خیلی بسته است

وی با اشاره به سطح کیفی آثار خارجی در مقایسه با تولیدات داخلی، اظهار کرد: در همین پلتفرم‌ها تمام سریال‌های روز خارجی پخش می‌شود؛ یعنی ممکن است گاهی مخاطب متوجه نباشد که به لحاظ فنی چه اتفاقی افتاده اما در ضمیر ناخودآگاهش این محتواها را با هم مقایسه کند و متوجه تفاوت کیفیت محتوای داخلی با محصولات خارجی بشود. همین دلایل، وظیفه و کار ما را خیلی سخت کرده است. حالا به همه این موارد، مشکلات فنی، امکانات کم، ممیزی و سانسور را هم اضافه کنید. دست ما برای مطرح کردن مسائل اجتماعی خیلی بسته است. در سریال‌های خارجی می‌بینیم که هر اتفاقی که حتی در آینده می‌خواهد بیفتد، در سریال‌هایشان می‌گنجانند اما ما به همین اتفاقاتی که در اجتماع امروزمان جاری است هم نمی‌توانیم بپردازیم. این عامل، قصه‌های ما را محدود می‌کند. بخش عمده‌ای از مشکلات ما مشکلات قصه است و همه می‌دانیم که قصه، اصلی‌ترین رکن یک اثر هنری است.

تلویزیون با ضعف در تولید محتوا، در رقابت با پلتفرم‌ها باخت

این بازیگر درباره کار در پلتفرم‌ها و فشارهایی که بعضا به این مدیوم وارد می‌شود و تاثیر آن بر روی فعالیت هنرمندان، بیان کرد: الان در تمام بخش‌های جامعه فشارهایی هست اما بالاخره همه دارند کار خودشان را انجام می‌دهند. ما مردم ایران یاد گرفته‌ایم که در هر شرایط، یک راه پیدا کنیم. پاندمی کرونا مردم را خانه‌نشین کرد و تلویزیون هم با ضعف در تولید محتوا، در رقابت با پلتفرم‌ها باخت و فضا را دو دستی تقدیم پلتفرم‌ها کرد. الان هم با محبوبیتی که پلتفرم‌ها بین مردم دارند امکان ندارد که به راحتی از بین بروند، اما بالاخره کارشان سخت‌تر می‌شود.

مافیاباز نیستم/این بازی، یک شو است

وی درباره‌ی تفاوت «شب‌های مافیا: زودیاک» با سری قبلی این بازی نیز معتقد است: من از روزی که با شخصیت زودیاک آشنا شدم احساس کردم چون این شخص، پیشینه و شناسنامه ندارد ممکن است نتوانیم به راحتی با او ارتباط برقرار کنیم. ضمن اینکه زودیاک بازی را سخت‌تر می‌کند. من مافیاباز نیستم و فقط موقعی که برای تمرین و ضبط این برنامه می‌آیم مافیا بازی می‌کنم و این را برای مافیا بازها هم نمی‌گویم چون افراد حرفه‌ای در مافیا، پیچیدگی را دوست دارند. من برای عموم مردم می‌گویم که هرچقدر سناریوی بازی ساده‌تر باشد، مردم همراه‌تر می‌شوند. اساسا حرفی که همیشه به هم تیمی‌هایم در این بازی می زنم این است که حواستان باشد ما بازیکن مافیا نیستیم. ما یکسری بازیگر، خواننده، فوتبالیست و مجری هستیم که هر کداممان تعدادی طرفدار داریم و این بازی، یک شو است. مردم از ما توقع بازی حرفه‌ای ندارند. دیدن ما، خلق‌وخو و همکاری و اتحادمان احتمالا برای آن‌ها جذاب‌تر است. به همین دلیل همیشه به بچه‌ها می‌گویم ترسو بازی نکنید. نهایتش این است که اشتباه می‌کنید! هدفمان این است که مردم از دیدن برنامه لذت ببرند.

درخشانی در ادامه در پاسخ به اینکه آیا فکر می‌کند بازیکن خوبی است؟ اظهار کرد: اساسا اصلا پلیر (بازیکن) نیستم؛ نه در زندگی شخصی و نه در بازی مافیا. برای همین هیچ نوع بازی برایم جذاب نیست. اگر هم پیش بیاید و یک بازی را انجام بدهم فقط به چشم تفریح و برای گذران زمان است. بزرگترین چیزی که در زندگی‌ام به آن می‌بالم این است که آن چیزی که هستم را نشان می‌دهم و برایم سخت است که بازی کنم.

تجربه سام درخشانی اجرای برنامه «ایران» در تلویزیون و دلایل ترک آن

او که تجربه مجری‌گری در تلویزیون را با اجرای مسابقه «ایران» در سال ۹۹ داشته در پاسخ به اینکه آیا آن را ادامه خواهد داد؟ بیان کرد: من یک تجربه مجری‌گری در تلویزیون داشتم که با کرونا همزمان شد. یک موضوع جذاب که همه آیتم‌های آن درباره ایران بود که هیچگونه سوگیری نداشت و می‌توانست محتوای خوبی برای همه سلیقه‌ها باشد. تجربه خوبی بود و دیده شد و بعد از چند قسمت، برنامه به سمت سفارشی شدن رفت و آنجا دیگر همکاری ما تمام شد. در زمینه اجرا باید یک کار خیلی ویژه باشد که با شخصیت و شرایط من همخوانی داشته باشد. به صرف اینکه فقط بخواهم اجرا کنم، کاری را نمی‌پذیرم.

ماجرای جوک‌های سام درخشانی

در بخش دیگری از این گفت‌وگو درخشانی درباره‌ی حضور فعالش در شبکه‌های اجتماعی و تعامل طنازانه با برخی از چهره‌ها مورد سوال واقع شد و اینکه آیا این اتفاقات یک همفکری برنامه‌ریزی شده است؟ که پاسخ داد: این به کاراکتر شخصی من برمی‌گردد. من هرجا که می‌روم دلم می‌خواهد انرژی و شادی آنجا باشد. یعنی در حال خوب مخاطبانم اثرگذار باشم و اساسا نگاه من به صفحات مجازی‌ام مثل این است که یک گروه داریم که با تعدادی از دوستان و همراهانم آنجا در تعاملیم و با وجود گرفتاری‌ها و دغدغه‌هایمان برای چند دقیقه در کنار هم یک اتفاق مفرح را تجربه کنیم. اصلا به این فکر نمی‌کنم که کل ایران من را دنبال می‌کنند یا حرف‌های من را می‌شنوند. من مدت‌ها قبل برخی از جوک‌هایی که خوشم می‌آمد را در صفحه‌ام می‌گذاشتم و آرام آرام این مدل شوخی‌ها گرفت و خیلی چرخید. اما اتفاق برنامه‌ریزی شده‌ای نبود. درصورتی که گاهی می‌شنوم که می‌گویند تو دنبال جذب فالور هستی، درصورتی که اصلا این طور نیست. تا به حال نشده که با این همه مخاطبان و همراهان خوبی که دارم بخواهم یک کار تبلیغاتی بگیرم و از طریق صفحاتم، کسب درآمد کنم. صرفا از اینکه واقعا وقتی اسم سام درخشانی می‌آید مردم و همراهانم، حس خوب بگیرند، لذت می‌برم.

کار کردن با پیمان و مهراب قاسمخانی همیشه برایم جذاب است

درخشانی که اخیرا در «روزی روزگاری مریخ» با برادران قاسم‌خانی همکاری داشت، درباره این همکاری گفت: کار کردن با پیمان و مهراب قاسم‌خانی همیشه برای من جذاب است. چون هم دانش و هنر دارند و هم شخصیت‌های بسیار دوست داشتنی و مهربانی هستند که در همکاری با آن‌ها هم خوش می‌گذرانیم و هم یاد می‌گیریم.

او درباره بازی در سریال «روزی روزگاری مریخ» و چالش‌های آن اظهار کرد: این سریال برای من یک چالش بزرگ محسوب می‌شد به دلیل اینکه این حجم از فانتزی را خودم هم درک نمی‌کنم، چه برسد به اینکه بخواهم آن را بازی کنم و به باور تماشاچی برسانم. از آن مهمتر اینکه من اصلا فیلم فضایی و تخیلی دوست ندارم. یعنی اصلا در زندگی‌ام فیلم فضایی نگاه نکرده‌ام. حتی جنگ ستارگان را هم ندیده‌ام. حالا شما فکر کنید من با چنین زاویه‌ای در این پروژه قرار بگیرم و بازی کنم و بخواهم موضوعی که خودم آن را دوست ندارم را برای خودم و مخاطب باورپذیر کنم. از این نظر برای من چالش بزرگی بود که خدا را شکر وقتی پروژه تمام شد در نهایت، خروجی کار، خیلی مثبت بود اما پخش آن همزمان با روزهایی شد که حال جامعه خوب نبود و ما هم طبیعتا، دل و دماغ ادامه کار را نداشتیم و بعد از آن هم دیگر ادامه مسیر، میسر نشد.

کار کردن با پیمان قاسم‌خانی برگ برنده است، سوخت نمی‌دهی!

درخشانی در پایان در پاسخ به اینکه با توجه به جذابیت نداشتن این فضا برایش، چه دلیلی باعث پذیرش این نقش شد؟ اظهار کرد: کار کردن با پیمان قاسم‌خانی برگ برنده است. یعنی تو سوخت نمی‌دهی! برای یک بازیگر چه چیزی بهتر از این که با تیمی کار کند که رزومه خوبی دارند و همیشه تیم برنده بوده‌اند و کارهایشان مورد توجه مخاطب قرار گرفته است. علاوه بر این، من فکر می‌کنم پیمان همچنان با فاصله، بهترین نویسنده‌ طنز ایران است.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

روزی زیر سایه سینما


بیانیه‌هایی برای روز سینما، وضعیت کاشی‌های حوض موزه سینما، اظهاراتی درباره تغییر احتمالی قیمت بلیت سینماها، فراخوان جشنواره بین‌المللی فیلم فجر، اظهارات سام درخشانی درباره شبکه نمایش خانگی و گزارشی از حال و روز برج دیده‌بانی «نهضت جنگل» از اخبار فرهنگی هنری ۲۱ شهریور بود.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

مصوبات سال گذشته «شورای عالی سینما» اجرایی شد/انجمن های سینمایی در شهرهای مختلف ۱۸۰ میلیارد تومان تسهیلات دریافت کردند! – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: وزیر فرهنگ در هشتصد و پنجمین جلسه شورای فرهنگ عمومی کشور با تقدیر از مردم ایران و دولت عراق در برگزاری باشکوه حماسه بزرگ اربعین حسینی به ارتقای کمی و کیفی مراسم امسال اشاره کرد و گفت: امسال شواهد نشان داد که عزم ملی برای برگزاری این مراسم اتفاق افتاده و با تشکیل ستاد اربعین در دولت مردمی چنین انتظاری هم می‌رفت.

به گزارش سینماپرس، محمدمهدی اسماعیلی با تاکید بر این مطلب افزود: در حماسه اربعین و ایام مشابه کار دولت حمایت و تسهیل‌گری است و کار اصلی در دست مردم است. امسال اتفاق مهمی رقم خورد و مردم استان‌های مختلف کشور از جمله استان‌های اهل سنت مشارکت عظیمی در برگزاری این مراسم داشتند. حتی استان‌های سنی نشین عراق مثل اربیل، سلیمانیه و کرکوک و حتی پیروان ادیان الهی دیگر مثل آشوری‌های ارومیه نیز با برپایی موکب‌ در مسیر راهپیمایان اربعین حضور جدی و فعالی داشتند.

اسماعیلی به تقدیر رهبر انقلاب از نیروی انتظامی برای تامین نظم و امنیت مرزها و مسیرهای منتهی به کربلای حسینی اشاره کرد و گفت: امسال تمهیدات ویژه ای برای عبور و مرور زائران ترتیب داده شده بود به طوری که در مرزها کمتر از یک ساعت کارهای مربوط به ویزای زائران انجام می شد. امسال بیش از ۴میلیون نفر در راهپیمایی اربعین حسینی حضور داشتند و رضایت عمومی از تسهیلات تدارک دیده شده برای این امر بیش از ۷۰ درصد بود. امسال به همت مسئولان و نهادهای مردمی تسهیلات ویژه برای زائران از جمله تامین آب شرب، کالاهای فرهنگی و هنری فراهم شده بود.

وی افزود: راهپیمایی اربعین امسال نشان داد شرایط و سختی گرما نمی‌تواند زائران را از این حرکت بزرگ بازدارد. امسال با وجود گرمای هوا تنها حدود ۲ درصد از زائران به صورت هوایی به کربلای معلی سفر کردند و بقیه همگی با پای پیاده این مسیر را طی کردند. پیشانی همه حرکت‌های فرهنگی موضوع اربعین قرار دارد و باید به آن اهتمام داشت. این حرکت هیچ ارتباطی به ملت خاصی ندارد و یک حرکت تمدنی به سمت امام محسوب می‌شود.

رئیس شورای فرهنگ عمومی کشور در بخش دیگری از سخنانش به برگزاری جلسه روز گذشته شورای عالی سینما به ریاست معاون اول رئیس جمهور، گفت: در این جلسه ۹ دستور جلسه به تصویب رسید و مصوبات سال گذشته نیز اجرایی شد. طبق مصوبات امسال همه انجمن های سینمایی در شهرهای مختلف در مجموع ۱۸۰ میلیارد تومان تسهیلات دریافت کردند که قرار است در روزهای آینده به حساب این انجمن‌ها واریز شود.

اسماعیلی تاکید کرد: امسال برای اولین بار در ایام محرم و صفر حوزه موسیقی با اجرای کارهای موسیقایی با موضوع مذهبی فعال بود که از جمله آن ها می‌توان به برگزاری کنسرت سمفونیک سوگ شفق اشاره کرد که روایتی از حماسه کربلا است که در روزهای گذشته در سالن همایش‌های برج میلاد در ۵ پرده برگزار شد.

وی تصریح کرد: در کشوری که بیش از ۸۰ درصد مردم برای امام حسین (ع) لباس سیاه بر تن می‌کنند، مگر می‌شود مسئولان فرهنگی هنری کشور بی تفاوت بنشینند و کاری نکنند. از موهبت‌های انقلاب اسلامی و برکت خون شهدا و رهبری حکیمانه امامین انقلاب همین است که کارهای فرهنگی هنری خوبی در این مسیر انجام می‌شود.

وزیر فرهنگ در ادامه با اشاره به تدوین نهایی سند موسیقی و ارسال آن برای تصویب نهایی به شورای عالی انقلاب فرهنگی گزارشی آماری از برنامه‌های فرهنگی و تامین زیرساخت‌های کشور و اختصاص ۶ هزار میلیارد تومان به این حوزه خبر داد که از نمونه برجسته آنها می‌توان به تاسیس بزرگترین کتابخانه خاورمیانه در اراک اشاره کرد.

اسماعیلی با اشاره به حمله ارتش شوروی در شهریور سال ۱۳۲۰ به شهر بیله‌سوار به قصد اشغال نظامی ایران که با مقاومت چند تن از جوانان منطقه روبرو شد، از ساخت فیلم سینمایی از سوی بنیاد سینمایی فارابی برای بزرگداشت مقام و جایگاه شهید بایندور و شهدای مرزبانی خبر داد.

در بخش دیگری از جلسه شورای فرهنگ عمومی کشور موضوع کمیسیون تقویم و نامگذاری بعضی از روزهای کشور به اسامی خاص مطرح شد.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

بچه‌های ما با «زندگی» از طریق قصه و قصه‌گویی آشنا می‌شوند/رسانه است که می‌تواند به‌راحتی وارد خانواده‌ها شود و قصه‌ها را در دل خانه‌ها ببرد – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: چهره سرشناس حوزه کودک و نوجوان با حضور در آیین رونمایی از فراخوان و پوستر بیست و پنجمین جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی از همه رسانه‌ها به‌ویژه صداوسیما خواست تا در تعامل با کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در ترویج قصه‌گویی بکوشند.

به گزارش سینماپرس، مجید قناد، چهره نام‌آشنا و محبوب کودکان و نوجوانان و فعال در عرصه رسانه و تلویزیون در آیین رونمایی از پوستر بیست و پنجمین دوره جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی که امروز در سالن کنفرانس کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان برگزار شد، به اهمیت جشنواره قصه‌گویی پرداخت و گفت: ابتدا یادی کنیم از بسیاری از عزیزانی که در سال‌های پیش تلاش کردند و الان جایشان خالی است، تشکر کنیم از تمام مدیران و مربیانی که در سراسر کشور در عرصه کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان تلاش می‌کنند و خداقوت می‌گوییم به برگزاری ۲۴ دوره جشنواره؛ چرا که اگر بچه‌ای آن دوره شش‌ساله بوده حالا ۳۰ساله شده است.

وی افزود: بچه‌های ما با زندگی، از طریق قصه و قصه‌گویی آشنا می‌شوند؛ بچه‌های ما ادب و احترام را از طریق قصه‌گویی یاد می‌گیرند و ما از طریق قصه بچه‌ها را آموزش می‌دهیم؛ این فرایند از همان زمانی شروع می‌شود که بچه در شکم مادر است و مادر برایش لالایی می‌خواند و قصه می‌گوید و تا بعد که متولد می‌شود و از طریق قصه با دنیای بیرون آشنا می‌شود.

این مجری برنامه‌های کودک و نوجوان یادآور شد: بنابراین خواهش می‌کنم که توقع نداشته باشید که کانون به‌تن‌هایی برای قصه‌گویی تلاش کند.

قناد خاطرنشان کرد: پدر و مادر گرامی شما اولین مربیان قصه‌گویی برای بچه هستید. بعدی، رسانه است که می‌تواند به‌راحتی وارد خانواده‌ها شود و همکاری کند که قصه‌ها را در دل خانه‌ها ببریم و در روستاها، بچه‌ها از این ظرفیت به‌راحتی استفاده کنند و در تلویزیون قصه ببینند.

وی با بیان اینکه رسانه در حوزه قصه‌گویی به کمک کانون بیاید، افزود: در این ۲۴ دوره خیلی تلاش‌ها شده است. یکی از وظایف خطیری که کانون داشته این بوده که به بچه‌های ناشنوایان و حتی نابینایان توجه شده است. ان‌شاءالله همگی کمک کنند برای برگزاری جشنواره که این جشنواره برای بچه‌هاست؛ بچه‌هایی که آینده‌ساز هستند.

این مجری تلویزیون گفت: امیدواریم با کمک رسانه بتوانیم بچه‌ها را بیشتر با وظایفشان و چیزهایی که دوست دارند، آشنا کنیم. بسیاری از عزیزان هستند که شاید ما آن‌ها را نبینیم مثل نویسندگان و حتی نقاشان. هر کدام از آن‌ها در جایگاه خود بسیار مفیدند. امیدوارم دست‌به‌دست هم دهیم و جشنواره خوبی را برگزار کنیم. بچه‌ها چشم‌به‌راه هستند که ببینند کانون چه چیزی برایشان آورده است.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

فراخوان جشنواره‌ فیلم‌ «پرواز» منتشر شد – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: فراخوان ششمین دوره‌ جشنواره‌ بین‌المللی فیلم‌ کوتاه «پرواز» همزمان با روز ملی سینما منتشر شد.

به گزارش سینماپرس به نقل از روابط عمومی ششمین جشنواره فیلم «پرواز» در متن این فراخوان آمده است:

«جشنواره‌ بین‌المللی فیلم «پرواز»، رویدادی فرهنگی و غیردولتی برای عرضه‌ برترین فیلم‌های کوتاه در سطح ملی و بین‌المللی با هدف فرهنگ‌سازی در مورد مسائل و توانمندی‌های افراد دارای معلولیت‌ است. با توجه به این‌که %۱۵ از جمعیت جهان به نحوی دچار معلولیت هستند، این رویداد می‌کوشد با بهره‌مندی از دستاوردهای نوین سینماگران باتجربه، حرفه‌ای و جوان در راستای آگاه‌سازی و ارتقای کیفیت زندگی این افراد که بزرگترین اقلیت جهان هستند، راه‌گشا باشد.

ششمین دوره‌ جشنواره‌ بین‌المللی فیلم «پرواز» از ۱۰ تا ۱۷ آذر ۱۴۰۲ (۱ تا ۸ دسامبر) هم‌زمان با روز جهانی آگاهی‌بخشی درباره‌ مسائل معلولیت در تهران برگزار خواهد شد. در این دوره از جشنواره فیلم‌های داستانی، مستند، تجربی، پویانمایی با حداکثر زمان ۳۰ دقیقه و فیلم‌های ۱۲۰ ثانیه‌ای تولید شده به وسیله‌ تلفن‌ همراه که باعث ایجاد تنوع و تکثر موضوع در حوزه‌ مسائل افراد دارای معلولیت می‌شوند، رقابت خواهند کرد. بر این اساس آثاری که با رویکردهای مورد نظر در دوره‌ ششم تولید شده‌اند، از اهمیت ویژه‌ای برخوردار خواهند بود. این رویکردها عبارتند از:

بازنمایی چالش‌های مادران دارای فرزندان دچار معلولیت

ترغیب جامعه به پذیرش اجتماعی افراد مبتلا به سندرم دان

افزایش آگاهی در مورد اختلال طیف اُتیسم

مناسب‌سازی فیلم و سینما با نیازهای افراد دارای معلولیت

تبیین تأثیر هوش مصنوعی و فناوری‌های تحول‌آفرین در زندگی افراد دارای معلولیت

چاره‌جویی در رابطه با چالش‌های معیشتی، اشتغال، کارآفرینی و هنرآموزی افراد دارای معلولیت

هم‌چنین فیلم‌هایی که برای نخستین‌بار در سطح جهان، آسیا یا کشور اکران می‌شوند، در اولویت انتخاب و داوری خواهند بود.

بخش‌های رقابتی جشنواره:

الف) سینمای ایران:

تمامی فیلم‌های کوتاه تولید شده (از ابتدای پاییز سال ۱۴۰۰ تا کنون) در چارچوب اهداف جشنواره با حداکثر زمان ۳۰ دقیقه و در انواع گونه‌های داستانی، مستند، تجربی و پویانمایی می‌توانند در این بخش حضور یابند.

ب) سینمای جهان:

این بخش با رویکرد فرهنگ‌سازی عمومی برای درک صحیح جامعه از افراد دارای معلولیت، شامل فیلم‌هایی است که در انواع گونه‌های داستانی، مستند، پویانمایی و تجربی در خارج از کشور ایران تولید شده باشند. آثار این بخش می‌بایست بعد از پاییز سال ۱۴۰۰ ابتدای اکتبر ۲۰۲۱ میلادی تولید شده باشند.

ج) فیلم‌سازان دارای معلولیت:

این بخش با هدف نمایش اثربخشی فیلم‌سازان توانمند دارای معلولیت‌های گوناگون در توسعه‌ هنر سینمای جهان برگزار خواهد شد و شامل تمامی فیلم‌های کوتاه با مدت زمان حداکثر ۳۰ دقیقه است که کارگردان یا تهیه‌کننده‌ آن دارای معلولیت است و پیش‌تر در هیچ‌کدام از ادوار جشنواره حضور نداشتند.

د) نگاه ویژه (فیلم‌های ۱۲۰ ثانیه‌ای موبایلی) :

این بخش امکان ویژه‌ای است برای معلمین، والدین و افرادی که به نحوی با مسئله‌ی معلولیت سر و کار دارند و شاهد لحظات خاصی هستند که برای افراد دارای معلولیت رخ می‌دهد. لذا این بخش با رویکرد ارائه‌ روایت‌های واقعی و زنده از زندگی افراد دارای معلولیت، شامل فیلم‌هایی است که با حداکثر زمان ۱۲۰ ثانیه و با استفاده از دوربین دستگاه تلفن‌همراه ضبط شده باشند.

ه) فیلم‌نامه:

تمامی فیلم‌نامه‌نویسان و نویسندگان سراسر جهان می‌توانند، متن فیلم‌نامه‌های کوتاه خود را که متناسب با موضوع و رویکردهای جشنواره و برای تولید فیلم‌کوتاه داستانی، مستند، تجربی و پویانمایی با حداکثر زمان تقریبی ۱۵ دقیقه است، حداکثر در ۱۵ صفحه A۴ به زبان فارسی یا انگلیسی به دبیرخانه ارسال کنند. بدیهی است که طرح، سیناپس یا خلاصه‌ داستان، یا ایده‌های تک‌خطی از بخش رقابت حذف و داوری نخواهند شد.

شرایط عمومی برای شرکت در بخش سینمای ایران و جهان:

شرکت همه‌ی فیلم‌سازان و تهیه‌کنندگان آزاد است.

ثبت‌نام و بارگذاری آثار در جشنواره تنها به شیوه‌ی اینترنتی امکان‌پذیر می‌باشد. بنابراین لازم است درخواست‌کنندگان با مراجعه به سایت net فرم تقاضای شرکت در جشنواره را تکمیل کرده و سپس لینک فایل فیلم را بارگذاری نمایند.

فیلم‌سازانی که فیلم‌شان به بخش مسابقه راه می‌یابد، می‌بایست حداکثر تا ۵ روز کاری بعد از اعلام اسامی راه‌یافتگان، نسخه‌ اصلی فیلم را طبق شرایط فنی اعلام شده در بند «شرایط فنی آثار راه‌یافته» به دبیرخانه‌ جشنواره ارسال کنند. درصورت تأخیر دبیرخانه می‌تواند نسبت به حذف فیلم اقدام کند.

فیلم‌هایی که به بخش مسابقه راه می‌یابند، باید دارای نسخه‌ی زیرنویس انگلیسی باشند.

ارسال تیزر با فرمت MPG۴ حداکثر یک دقیقه و با حجم حداقل ۲۵ مگابایت به همراه نسخه‌ فیلم الزامی است.

فیلم‌هایی که به بخش مسابقه راه می‌یابند، گواهی شرکت در جشنواره دریافت خواهند کرد.

فیلم‌هایی که از استانداردهای فنی لازم برخوردار نباشند، به تشخیص دبیرخانه‌ جشنواره از بخش مسابقه حذف می‌شوند.

پس از راه‌یابی فیلم‌ها به جشنواره امکان خارج کردن آثار از برنامه‌ جشنواره وجود نخواهد داشت.

تصمیم نهایی درباره‌ی موارد پیش‌بینی نشده که در مقررات حاضر لحاظ نشده و یا ابهامات ناشی از مفاد آن و تغییر در بعضی از مقررات، با دبیر جشنواره است.

تهیه‌کننده‌ اثر یا نماینده‌ قانونی ایشان با ارسال فیلم به جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه پرواز، اجازه‌ی تامه و اختیار لازم را جهت نمایش فیلم‌های منتخب، فارغ از جنبه‌ انتفاعی و مالی و به منظور بهره‌برداری آموزشی به دبیرخانه‌ جشنواره در سراسر ایران و در قالب نمایش‌های آنلاین یا حضوری فیلم‌کوتاه داده و حق هرگونه اعتراض در این خصوص را از خود سلب می‌کنند.

در صورتی که فیلم‌نامه‌ اثر شما اقتباسی است لطفاً گزینه‌ مربوطه را علامت زده و منبع اقتباس را مشخص کند.

لطفاً در صورت تمایل به نمایش آنلاین اثر خود در هنگام ثبت‌نام گزینه‌ مربوطه را مشخص فرمایید.

تکمیل فرم تقاضای شرکت در جشنواره به معنای پذیرش کلیه مقررات اعلام شده خواهد بود.

کلیه‌ آثار راه‌یافته به بخش مسابقه ملزم به داشتن پروانه‌ی نمایش از معاونت نظارت و ارزشیابی سینمایی خواهند بود و اقدام به اخذ پروانه نمایش این آثار توسط دبیرخانه «ششمین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه پرواز» انجام می‌شود.

شرایط فنی آثار راه‌یافته به بخش مسابقه:

تمامی آثار ارسالی صرفاً به صورت فایل دیتا به دبیرخانه جشنواره ارائه شوند.

آثار بایستی در یکی از قطع‌های Full HD-HDV و لزوماً با مشخصه فریم ریت۲۵P-۲۴P یا ۵۰i و حداقل حجم ۷۵۰Mb و حداکثر ۵Gb به دفتر جشنواره تحویل داده شوند.

فرمت‌های قابل پذیرش:

MXF

MOV (H,۲۶۴)

MPEG ۴ (H,۲۶۴)

MPEG ۲

HEVC (H,۲۶۵)

تذکر مهم:

صاحبان آثار تولید شده به شیوه‌ی صدای فراگیر (۵.۱) می‌توانند نسخه مربوطه را به همراه نسخه‌ی صدای استریو به دبیرخانه جشنواره ارائه کند.

بدیهی است به علت فراوانی آثار و محدودیت زمانی، فرمت‌های متفرقه یا فایل‌های دارای اشکال، در مرحله‌ی انتخاب آثار شرکت داده نخواهند شد.

شرایط فنی زیرنویس: زیرنویس انگلیسی آثار باید به صورت یک‌پارچه با خود تصویر (Merge) شده باشد؛ همچنین پیشنهاد می‌شود برای تمامی آثار از فونت Arial black در اندازه ۳۶ با رنگ زرد و حاشیه (Stroke) مشکی استفاده شود.

شرایط عمومی بخش فیلم‌نامه‌نویسی

شرکت در جشنواره برای عموم آزاد است.

تمام فیلم‌نامه‌های کوتاه داستانی، مستند، پویانمایی و تجربی مطابق با موضوع و اهداف جشنواره امکان شرکت در این جشنواره را خواهند داشت.

تمامی آثار باید به زبان فارسی یا انگلیسی باشند.

حداکثر تعداد صفحات فیلم‌نامه ۱۵صفحه باشد.

افراد متقاضی باید یک نسخه فایل پی‌دی‌اف فیلم‌نامه خود را با فونت B Nazanin و سایز ۱۴ (برای زبان فارسی) و با فونت Arial و سایز ۱۴ (برای زبان انگلیسی) به دبیرخانه‌ جشنواره ارسال کنند.

تکمیل و ارسال فرم تقاضای شرکت در جشنواره به معنای قبول تمامی مقررات جشنواره است.

هر فرد می‌تواند چند اثر به این جشنواره ارسال کند ولی در نهایت تنها یک اثر از یک نویسنده برای داوری وارد جشنواره می‌شود.

جوایز جشنواره:

تندیس جشنواره، لوح تقدیر و جایزه‌ نقدی به عنوان جایزه‌ بهترین فیلم در بخش سینمای جهان (این جایزه به کارگردان تعلق می‌گیرد).

تندیس جشنواره، لوح تقدیر و جایزه‌ نقدی به عنوان جایزه‌ بهترین فیلم در بخش فیلم‌سازان دارای معلولیت (این جایزه به تهیه‌کننده یا کارگردان دارای معلولیت تعلق می‌گیرد).

تندیس جشنواره، لوح تقدیر و جایزه‌ نقدی به عنوان جایزه‌ ویژه‌ی هیأت داوران دارای معلولیت

تندیس جشنواره، لوح تقدیر و جایزه‌ نقدی به بهترین کارگردانی در بخش فیلم داستانی

تندیس جشنواره، لوح تقدیر و جایزه‌ نقدی به بهترین کارگردانی در بخش فیلم مستند

تندیس جشنواره، لوح تقدیر و جایزه‌ نقدی به بهترین کارگردانی در بخش فیلم پویانمایی

تندیس جشنواره، لوح تقدیر و جایزه‌ نقدی به بهترین کارگردانی در بخش فیلم تجربی

تندیس جشنواره، لوح تقدیر و جایزه‌ نقدی به بهترین کارگردانی در بخش فیلم موبایلی

تندیس جشنواره، لوح تقدیر و جایزه‌ی نقدی به بهترین فیلم‌نامه در بخش فیلم‌نامه‌های ساخته‌نشده

تندیس جشنواره، لوح تقدیر و جایزه‌ نقدی به بهترین فیلم‌نامه‌ فیلم‌های داستانی، تجربی یا پویانمایی

تندیس جشنواره، لوح تقدیر و جایزه‌ نقدی به بهترین تحقیق و پژوهش در فیلم مستند

تندیس جشنواره، لوح تقدیر و جایزه‌ نقدی به بهترین بازیگر دارای معلولیت

تندیس جشنواره، لوح تقدیر و جایزه‌ نقدی به بهترین بازیگری مرد یا زن

دیپلم افتخار جشنواره و جایزه‌ نقدی به بهترین تدوین

دیپلم افتخار جشنواره و جایزه‌ی نقدی به بهترین فیلم‌برداری

دیپلم افتخار جشنواره و جایزه‌ نقدی به عنوان جایزه‌ ویژه‌ هیئت داوران برای دستاوردهای هنری و فنی فیلم

گاه‌شمار جشنواره:

تاریخ شروع ثبت‌نام در سایت‌: ۲۱ شهریور ۱۴۰۲

تاریخ پایان ثبت‌نام در سایت: ۳۰ مهر ۱۴۰۲

اعلام فیلم‌های راه‌یافته به بخش مسابقه‌: اول آذر ۱۴۰۲

نتایج بازبینی از طریق سایت اختصاصی جشنواره و خبرگزاری‌های رسمی کشور اعلام می‌شود.

زمان برگزاری جشنواره : ۱۰تا ۱۷ آذر ۱۴۰۲

تاریخ اختتامیه جشنواره: ۱۷ آذر ۱۴۰۲

توجه) تأکید می‌شود مهلت ثبت‌نام و بارگذاری آثار به هیچ عنوان تمدید نشده و رأس تاریخ اعلام شده، سایت ثبت‌نام بسته خواهد شد.

نشانی دبیرخانه دائمی جشنواره:

تهران، بلوار فردوس شرق، بین ستاری و ابراهیمی جنوبی، پلاک ۴۲۸، مجتمع بلوط، واحد۴۱

کدپستی: ۱۴۸۱۹۴۶۹۵۷

تلفن دبیرخانه‌ی اجرائی جشنواره: ۸۸۰۶۶۷۲۷-۰۲۱ و ۰۹۹۴۰۲۹۱۵۷۲

تلفن دبیرخانه‌ی دائمی: ۴۴۰۵۰۷۶۶-۰۲۱ و ۰۹۳۸۲۵۰۰۳۴۰

تلفن دفتر شوراهای جشنواره: ۶۶۵۹۵۹۳۱-۰۲۱

پایگاه اطلاع‌رسانی و دریافت اثر جشنواره:

www.Parvazfilmfestival.net

www.Parvazfilmfestival.ir

متقاضیان شرکت در جشنواره می‌توانند با مراجعه به وب‌سایت جشنواره و دریافت فرم ثبت‌نام، با تکمیل و ارسال فرم، آثار خود را با شرایط ذکر شده ثبت و به نشانی دبیرخانه ارسال کنند.»

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

بسیاری از هنرمندان ما آثار هنری ارزنده‌ای را خلق کرده‌اند که باید در جایی که متناسب با شأن آنهاست قرار گرفته و دیده شود – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: محمد خراسانی‌زاده مدیرکل هنرهای تجسمی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و سرپرست موزه هنرهای معاصر تهران، ضمن حضور در منزل خسرو روشن، با این خوشنویس پیشکسوت دیدار و گفتگو کرد.

به گزارش سینماپرس، چهارمین دیدار از سلسله‌ دیدارهای مدیرکل هنرهای تجسمی با هنرمندان این عرصه که «درگه اهل هنر» نام دارد، با حضور محمد خراسانی‌زاده در منزل خسرو روشن، هنرمند پیشکسوت حوزه خوشنویسی و نقاشی‌خط رقم خورد.

در این دیدار که با حضور جعفر واحدی رئیس مؤسسه توسعه هنرهای تجسمی معاصر همراه بود، خسرو روشن با اشاره به سابقه فعالیت‌های هنری خود گفت: من از سال ۱۳۴۸ تاکنون در زمینه خوشنویسی فعالیت می‌کنم و هر آنچه که در این مسیر به دست آورده‌ام، مرهون دعای خیر پدر و مادرم بوده است.

وی ادامه داد: ما به خاطر کسب مقام و مادیات به وادی هنر وارد نشدیم، تنها به خاطر عشق‌مان به این عرصه ورود کردیم. بسیاری از هنرمندان ما آثار هنری ارزنده‌ای را خلق کرده‌اند که باید در جایی که متناسب با شأن آنهاست، قرار گرفته و دیده شود.

سپس، محمد خراسانی‌زاده مدیرکل هنرهای تجسمی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ضمن تحسین تلاش‌های هنری صورت‌گرفته از سوی روشن طی سال‌های متمادی فعالیت در عرصه هنرهای تجسمی، گفت: استاد خسرو روشن مازندرانی، جز هنرمندانی است که سال‌ها زحمت کشیده و در حوزه خوشنویسی و شقوق مختلف آن کارهای ارزشمندی را انجام داده است. این هنرمند از قلم رسایی برخوردار و جزو معدود خوشنویسانی محسوب می‌شود که کتاب‌هایی را با خط نستعلیق به زیور طبع آراسته است.

مدیرکل هنرهای تجسمی افزود: یکی از ویژگی‌های مهم کار این هنرمند، طراحی و ساخت حروف حجمی و مجسمه‌هایی است که مبتنی بر خوشنویسی شکل گرفته‌اند. این کار که تقریباً از سال ۱۳۷۸ توسط استاد روشن آغاز شده و در برهه‌های مختلف، فراز و فرودهایی هم داشته، یکی از اتفاقات بدیعی است که این هنرمند رقم زده است.

سرپرست موزه هنرهای معاصر تهران، خط‌نقاشی را زمینه دیگری از فعالیت‌های خسرو روشن دانست و گفت: برای توصیف برخی کارهای استاد روشن، باید عامدانه به جای نقاشی‌خط از تعبیر خط‌نقاشی استفاده کرد؛ زیرا خط در آثار این هنرمند، معنا و مفهوم خود را از دست نداده و صرفاً به عنوان یک عنصر بصری مورد توجه نیست؛ بلکه متون، کاملاً قابلیت خوانایی دارند. استاد روشن در این زمینه کارهای قابل توجهی را انجام داده‌اند؛ مخصوصاً تابلوهایی که حول مضامین دعای جوشن کبیر و اسماءالحسنی خلق شده، آثار بسیار ارزشمندی است که یک مجموعه کامل را شکل می‌دهد.

خراسانی‌زاده در پایان یادآور شد: استاد روشن، هنرمندی است که در طول دوران فعالیت خود، همواره به محتوا توجه ویژه‌ای داشته و محتوای ارزشمند، فاخر و متناسب با فرهنگ اسلامی ایرانی را دستمایه خلق بسیاری از آثار هنری خود ساخته است.

مشاهده خبر از سایت منبع