نمایشگاه خوشنویسی «رسول رحمت (ص)» برپا میشود
نمایشگاه خوشنویسی «رسول رحمت (ص)» شامل آثار حسین شکرآبی در گالری هنر فرهنگسرای ارسباران برگزار میشود.
نمایشگاه خوشنویسی «رسول رحمت (ص)» شامل آثار حسین شکرآبی در گالری هنر فرهنگسرای ارسباران برگزار میشود.
سینماپرس: خبرگزاری معتبر فارس به عنوان ارگان خبری متعهد به پاسداری از انقلاب اسلامی در اقدامی تعجب برانگیز با انتشار مطلبی رپرتاژ گونه به حمایت از فیلم سیاه «نگهبان شب» پرداخت. حمایتی ویژه و شائبه برانگیز که سبک نگارش ان بیش از هر چیز میتواند حکایت از نوعی لابی یک جریان مدیریتی مرموز در درون سازمان سینمایی داشته باشد.
به گزارش سینماپرس؛ خبرگزاری فارس در یک رپرتاژ شائبهبرانگیز با عنوان «نگهبان شب، یک انتخاب خوب برای اسکار ۲۰۲۴» به حمایت کامل از تصمیم مدیران سینمایی کشور برای معرفی فیلم سیاه «نگهبان شب» به آکادمی اسکار پرداخت و نوشت: انتخاب نماینده ایران در اسکار برای اهالی سینما اتفاقی مهم است، فیلمی که میتواند نمایندهای مناسب و یا نامناسب برای سینمای ایران و تفکرش باشد.
شاید اسکار برای فیلمسازان و حتی علاقهمندان به حوزه سینما بهمثابه یک جامجهانی در حوزه هنر باشد، فستیوالی که تمامی کشورهای دارای سینمای شاخص در هر دوره دغدغه شرکت در آنرا دارند. ایران هم از این موضوع مستثنی نبوده و چالشهایی را در هر دوره برای معرفی کمیته انتخاب نماینده ایران در این آکادمی گذرانده است.
حالا امسال کمیته انتخاب نماینده ایران در آکادمی اسکار ۲۰۲۴ در بنیاد سینمایی فارابی از میان سه فیلم نهایی «ملاقات خصوصی» به کارگردانی امید شمس، «نگهبان شب» ساخته رضا میرکریمی و «شهرک» از ساختههای علی حضرتی، فیلم رضا میرکریمی را برای نمایندگی ایران در اسکار انتخاب کردند.
قطعا از میان ۳ نامزد نهایی «نگهبان شب» بهترین انتخاب است، حتی حضور سینمایی «شهرک» در این لیست قابل توجه است چراکه شاید حتی ویژگیهای حداقلی یک فیلم خوب را هم نداشته باشد.
«نگهبان شب» خود سینما است، فیلمی که در فضای آشفته مفهومی در سینمای بدنه ایران تلاش دارد تا اثری شریف را ارائه بدهد. اگر معتقد باشیم آثاری چون «فسیل» برای احیا گیشه و رونق سینما لازم و مناسب است، قطعا آثاری همچون «نگهبان شب» هم برای زنده نگه داشتن سینما معناگرا لازم و ضروری است.
«نگهبان شب» در چهلمین جشنواره فیلم فجر نامزد دریافت ۹ سیمرغ بلورین شد و توانست برنده سیمرغ بلورین بهترین کارگردانی و دیپلم افتخار بهترین بازیگر نقش مکمل مرد شود.
سید آریا قریشی منتقد سینما در رابطه با این فیلم گفته است: «رضا میرکریمی در تازهترین ساختهاش بهسراغ الگوی تکراری ورود یک شخصیت سادۀ روستایی به شهر و مواجههاش با بحرانهایی ناشناخته رفته است. این خط داستانی، بهسرعت دو خطر را برای فیلمنامهنویس و کارگردان ایجاد میکند: یکی اینکه به دام چرک و کثیف نمایاندن همهچیز بیفتد و دوم این که همهچیز را به مضامین تکرار شدهای چون اختلاف طبقاتی محدود کرده و اهمیت پرداختن به فردیت شخصیتها را نادیده بگیرد. خوشبختانه فیلم نگهبان شب از هر دو دام فرار میکند. فیلم از اجرای تمیز و «سینمایی» میرکریمی بهرهمند است؛ اجرایی که به قطع کلوزآپهای شخصیتها به یکدیگر بسنده نمیکند و فضای آن محدوده را برای ما میسازد. همچنین میرکریمی سعی کرده به شخصیتها عمق بخشیده و از ساخت تیپهای عمومی خودداری کند.»
همچنین علی سیفالهی دیگر منتقد سینما بیان کرد: «نگهبان شب میتوانست شبیه فیلمهای دیگری از انبوه درامهای اجتماعی سینمای ایران باشد. به مصالح داستانی فیلم نگاه کنید؛ یک کارگر فقیر و معصوم، یک خانواده از پایینترین طبقههای اجتماعی، یک پیرمرد که دچار فراموشی میشود، یک دختر کمشنوا، یک زن که با سه بچه از همسر معتادش جدا شده، یک پسر و برادر غایب که مرگش به یک تراژدی بزرگ برای خانوادهاش بدل شده و یک پیمانکار که به وعدهاش برای ساخت خانه معلمها عمل نکرده و به شبکهای از طبقه ثروتمند و قدرتمند جامعه دسترسی دارد. «نگهبان شب» با ترکیبی از این مصالح داستانی و شخصیتها میتواند قصهای از کنتراست شدید زندگیهای مردم پاییندست و بالادست جامعه بسازد، اما همه این مایههای تماتیک در «نگهبان شب» هست و نیست. همهشان در لایههای مختلف فیلم رقیق شدهاند و ترکیبی دلپذیر و تاملبرانگیز ساختهاند.»
سال گذشته تاخیر اعلام نام نماینده ایران در اسکار ۲۰۲۳ خبرساز شده بود و در نهایت سینمایی «جنگ جهانی سوم» ساخته هومن سیدی وارد این رقابتها شد، البته این انتخاب برای سینمایی توفیقی نداشت و جایزهای به این فیلم نرسید.
سال قبل از آن و در اسکار ۲۰۲۲ هم سینمایی «قهرمان» به کارگردانی اصغر فرهادی راهی این جشنواره شد، این فیلم هم بر خلاف گمانهزنی رسانهها و پخش فیلم چند دقیقه تشویق در زمان اکران، «قهرمان» هم در لیست نهایی نامزدهای بهترین فیلم بینالمللی وجود نداشت.
بهنظر میرسد امسال فارغ از موفقیت و یا عدم موفقیت فیلم میرکریمی در اسکار، اثری شایسته تفکر سینمای ایران به آکادمی اسکار ارسال شده است.
نمایشگاه «نادیده» با عکسهایی از جنگ تحمیلی که توسط هنرمندان معتبر گرفته شده است جمعه ۳۱ شهریور ماه در گالری آنلاین آرتیبیشن افتتاح میشود.
مراسم قدردانی از دستاندرکاران جشنوارههای هنری فجر ۱۴۰۱ با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و محمود سالاری معاون امور هنری این وزارتخانه برگزار شد.
سینماپرس: حمیدرضا مدقق کارشناس حوزه خبر و اطلاعرسانی معتقد است حجم اطلاعرسانی در حوزه سینمای مستند نسبت به گذشته افزایش پیدا کرده است.
به گزارش سینماپرس، حمیدرضا مدقق درباره لزوم تبلیغات و اطلاع رسانی در سینمای مستند به مهر گفت: سینمای داستانی در همه جای دنیا به دلیل حضور چهرههای سرشناس و اقبال مردمی، جذابیت بیشتری دارد و به همین دلیل همیشه مورد توجه رسانهها قرار میگیرد و آثار داستانی زمان اکران شرایط بهتری دارند. این یک امر طبیعی است و مختص به ایران و رسانههای داخلی نیست و در تمام شبکههای اجتماعی، رادیویی، تلویزیونی، مطبوعات و خبرگزاریها معمولا توجه بیشتری به سینمای داستانی و بازیگرانش میشود.
این مدرس دانشگاه ادامه داد: سینمای مستند در ایران مثل خیلی از کشورهای دیگر، از گذشته در حاشیه بوده و در سایه سینمای بلند داستانی از لحاظ خبری قرار داشته است. البته خوشبختانه در سالهای اخیر به دلایل متعدد مثل در دسترس قرار گرفتن شبکههای اجتماعی که امکان اطلاع رسانی را کم هزینه و سریعتر کرده است و همچنین برگزاری مداوم جشنواره «سینماحقیقت» و راهاندازی شبکه مستند که به شکل پیاپی مستند پخش میکند، توجه به اطلاع رسانی در حوزه آثار مستند خیلی بیشتر از قبل شده است.
مدقق عنوان کرد: به یاد دارم در دهه ۷۰ تا اوایل دهه ۹۰ این اندازه توجه به سینمای مستند نداشتیم. نمیخواهم بگویم الان، توجه و تمرکز بر سینمای مستند خیلی زیاد است اما نسبت به سالهای قبل این روند خیلی بهتر شده است. همچنین در خیلی از شبکههای اجتماعی فیلمسازان مستند درباره پخش مستندشان اطلاعرسانی میکنند و یا درباره نشستهایی که دارند، اطلاع میدهند.
این منتقد و مجری تلویزیون یادآور شد: زمان برگزاریِ جشنواره «سینماحقیقت» حجم اخبار مربوط به آثار مستند افزایش پیدا میکند. ما هم روزانه تقریبا دو یا سه خبر در خبرگزاری صداوسیما درباره فیلمهای مستند پخش میکنیم. به طور کلی اگر بخواهیم سینمای مستند را با سینمای داستانی مقایسه کنیم طبیعتا حجم اطلاع رسانی کم است، اما اگر بخواهیم با گذشته مقایسه کنیم، میتوانم بگویم الان اوضاع خیلی بهتر شده است.
یک موسیقیدان درباره نحوه برگزاری آزمونهای صدور کارت صلاحیت معتقد است: اگر قرار است آزمونی برگزار شود، باید در ارتباط با قابلیتها و تواناییهای افراد بسته به نوع سازی که قرار است نواختن آن را آموزش دهند برگزار شود نه صرف به اینکه فرد نوازنده خوبی هست؛ زیرا ما نوازندههای خیلی خوبی داریم که واقعا بلد نیستند درس بدهند یا اصلا حوصله این کار را ندارند.
سینماپرس: مراسم قدردانی از دستاندرکاران جشنوارههای هنری فجر ۱۴۰۱ با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و محمود سالاری معاون امور هنری این وزارتخانه برگزار شد.
به گزارش سینماپرس، نشست قدردانی از دستاندرکاران جشنوارههای موسیقی، تجسمی و نمایشی فجر ۱۴۰۱ با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار شد.
محمدمهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در این جلسه با تبریک حلول ماه ربیعالاول گفت: نقاط عطف مهمی در این ۲ ماه رقم خورد، عزاداریهای باشکوه در دهه اول محرم، اربعین و دهه پایانی ماه صفر از موارد مهمی بود که توسط مردم عزیز رقم خورد.
وی با تاکید بر اینکه جامعه ما یک جامعه عمیقاً دینی است، افزود: روشنفکر و هنرمند ما اگر میخواهد در جامعه ایرانی مخاطب داشته و مردم پذیرای صحبتهای او باشند باید متناسب با این زیستبوم که بنا و شاکله آن دینی است، سخن بگوید.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: به رغم تلاش عدهای که قصد دارند تا با خطکشی حوزه فرهنگ و هنر از رونق آن بکاهند، عزم و مأموریت ما توسعه فرهنگ و هنر کشور است و به دنبال فراهم کردن همه لوازم مورد نیاز آن هستیم.
اسماعیلی گفت: امروز تاکید میکنیم حوزه فرهنگ و هنر بیتردید پررنگترین دوره خود را سپری میکند و شاهد و گواه این موضوع آمار و اعداد این حوزه است. این رونقها در سالی که این حوزه شاهد، تحریم نه بلکه تهدید بود اتفاق افتاد، حال باید گفت آیا ما به دنبال تعطیلی فرهنگ و هنر هستیم یا آنهایی که تهدید میکنند.
رئیس شورای عالی هنر با تاکید بر اینکه ۹۰ درصد جامعه هنری پایبند آرمانهای مردم ایران هستند، گفت: چیزی که موجب حفظ این نظام شده است، این است که نظام مولود اراده مردم است.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به تحریم شدنش توسط بریتانیا گفت: کشوری که قتل عام مردم ایران، کودتای ۲۸ مرداد و سقوط دولت ملی در ایران را دارد، وزیر فرهنگ ایران را به اتهام حقوق بشری تحریم میکند، اگر آنها ما را تأیید کنند باید در عملکرد خودمان شک کنیم. علت این تحریم هم پای کار انقلاب بودن و ایستادگی سال گذشته اهالی فرهنگ و هنر و روشن نگه داشتن چراغی است که دشمن قصد خاموش کردنش را داشت.
وی با اشاره به برگزاری باشکوه جشنوارههای هنری فجر سال گذشته گفت: از تمامی هنرمندانی که پای کار انقلاب و مردم ایستادند تقدیر و تشکر میکنم.
اسماعیلی در پایان گفت: سال پیش رو سالی پر رونق برای فرهنگ و هنر خواهد بود.
در این مراسم محمود سالاری معاون هنری وزیر، مدیران اداراتکل و دبیران و دیگر مسئولین جشنوارههای فجر حضور داشتند.
مسئول آتلیه گرافیک خانه طراحان انقلاب اسلامی وابسته به سازمان اوج درباره دیوارنگاره «بانک ملّاک» که در میدان ولیعصر (عج) نصب شده است، توضیحانی بیان کرد.
سینماپرس: نزدیک به ۵۰ گالری در سطح شهر تهران وجود دارند که با برگزاری نمایشگاههای مختلف در فضای هنرهای تجسمی فعالیت میکنند، مراکزی که علاقهای برای رعایت قانون خصوصاً در زمینه حجاب و عفاف ندارند، تلاش کردیم نیمنگاهی به فعالیت این نگارخانهها داشته باشیم.
به گزارش سینماپرس، هنر در طول تاریخ با ابعاد و مصادیق متفاوتی شناخته شده است اما شاید اولین بارقههای آن در ذهن تمامی ما نقاشی و یا شاخهای از هنرهای تجسمی باشد، هنری که این روزها هم مخاطب خاص خودش را دارد، مخاطبی که برای دسترسی به هنر مورد علاقهاش گالریهای سطح شهر را بهعنوان هدف انتخاب میکند.
شما هم اگر علاقه به گالری گردی داشته باشید و تعدادی از این مراکز فرهنگی در تهران را بشناسید قطعاً با اتفاقات عجیبی در سطح گالریهای شهر تهران مواجه خواهید شد، فضاهایی که شاید از نظر قوانین پوشش خود را خودمختار از قوانین عمومی کشور میدانند. تا جایی که حتی مدیران این نگارخانهها نیز در جلسهای که دور هم گردآمده بودند کشف حجاب کردند.
گالریداران بیحجاب
روزنامه جام جم در گزارشی در رابطه با این گالریها نوشت: «چندی پیش کارگاه یکروزه «انجمن نگارخانهداران» با عنوان «نگارخانهداری، ساختار بازار هنر و چالشها» در خانه کارمان برگزار شده و خبر آن در صفحه رسمی galleryinfo منتشر شد. تصاویر درج شده از این نشست حاوی عکسهای هنجارشکنانه کشف حجاب توسط گالریداران و حتی سخنرانان آن بود.
با این همه هیچ اعتراضی از هیچکس سر داده نشد و مرکز هنرهای تجسمی و معاونت هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز بدون واکنش به راحتی از کنار موضوع گذشت. اتفاقی که اگر در هر صنف یا نهاد دیگری رخ میداد بیشک با واکنش قضایی روبهرو میشد. همچون اتفاقی که برای دیجیکالا یا طاقچه افتاد (این دو جنجال هیچکدام قابل قیاس با وقاحت و پردهدری حاکم بر عکسهای منتشر شده از سوی انجمن نگارخانهداران نبود). کشف حجاب مدیران حدود ۵۰گالری شهر تهران، آشکارا اقدامی سیاسی محسوب میشود و یک «حرام سیاسی» است. کاملاً مشخص است که بیحجابی سیاسی، یک مسأله چند وجهی است و برای مقابله با آن هم «برنامه فرهنگی»، هم «فعل سیاسی» و هم «اقدام قضایی» لازم است. به نظر میرسد این نگارخانهداران با استفاده از وجهه هنر اقدام «ضدفرهنگی و سیاسی» میکنند. معیارهای دوگانه برخورد با «بیحجابی سیاسی» باید از بین برود تا بتوان گمان کرد در مسأله مهم حجاب، همتی در مسئولان فرهنگی کشور وجود دارد!»
زیست شبانه گالریهای بسته شده
همه این اتفاقات پیشتر هم در فضای گالریهای پایتخت وجود داشت که منجر به تعطیلی برخی از این نگارخانهها شد، برای مثال یکی از این گالریها در محدوده خیابان ایرانشهر تهران است که مدتی قبل بسته شده و اگر به آن مراجعه کنید با یک نیوجرسی مقابل درب گالری مواجه میشوید.
اما درب این نگارخانه همچنان باز بوده و شرایط شبه پلمب بودن آن باعث شده تا اگر قبل از این نظارتی هم از سوی اماکن و یا اداره کل هنرهای تجسمی ارشاد بر این مرکز وجود داشت دیگر وجود نداشته باشد چراکه کسی گمان به ادامه فعالیتهای این مجموعه نخواهد برد.
همه این اتفاقات باعث یک فاجعه اخلاقی در زیر پوست شهر تهران شده است، بخشی از زیست شبانه ساکنان برخی از ساکنان پایتخت در این نگارخانهها با موضوعات غیر اخلاقی و البتعه فضایی ناهنجار خلاصه شده است.
نگارخانههای تهران، از پسر عموی فرح تا نمایش برهنگی
جام جم در بخش دیگری از گزارش خود با تیتر «بحران اخلاقیات در نگارخانههای تهران» نوشته است: «برای روشنتر شدن رابطه معنادار بین کشف حجاب نگارخانهداران و محتواهایی (آثار هنری) که در نگارخانهها نمایش داده میشود کافی است نگاهی داشته باشیم به آنچه طی این ماهها در نگارخانههای شهر تهران که اغلب مدیرانشان در این نشست حاضر بودند گذشته است.
پوستر یکی از نمایشگاههای برگزار شده در نگارخانهای در تهران
از برگزاری نمایشگاههای بدنهای برهنه زنان تا برگزاری چندباره نمایشگاه کامران دیبا (پسر عموی فرح پهلوی) که از قضا باز موضوع کلاژهایش همین بدن تکه تکه شده زنانه بود، جریان غالب حاکم بر فضای نگارخانهها گونهای دهن کجی آشکار، به جامعه اسلامی و مردم مسلمان است. گفتنی است طی ماههای گذشته که روزنامه جامجم با اطلاع از این موضوع که تعدادی از نگارخانهها به اسم تحریم فعالیت خود را تعطیل کرده بودند، در گزارشهای کارشناسانه برای شکستن فضا و فعالیت مجدد نگارخانهها تلاش کرده است، با این همه حالا خطر دیگری این عرصه مهم را تهدید میکند که نمیتوان در برابر آن چشم بست و بهراحتی از کنار آن گذشت. از این رو در گزارش حاضر تلاش خواهیم کرد بر ابعاد دیگر ماجرا نوری تازه بتابانیم و نشان دهیم که در میدان هنرهای تجسمی کشور چه میگذرد.»
همچنین در بخش دیگری از روزنامه جام جم اشاره شده است که: «طی آشوبها و اغتشاشات اخیر کشور، بسیاری از نگارخانههای اصلی شهر تهران، همصدا با معاندان، کرکرهها را پایین کشیدند و شعار تحریم سر دادند. برخی آنها حتی پا از این فراتر گذاشته و حضوری فعالانه در دامن زدن به اغتشاشات داشتند. حالا اما با بازگشت آرامش به کشور، این نگارخانهها که تا دیروز بر طبل تحریم میکوبیدند بیهیچ توضیحی فعالیتهای خود را ازسر گرفته و هر هفته و هر ماه میزبان نمایشگاههای هنری مختلفی هستند. نمایش محتوای هنجارشکن، کشف حجاب مخاطبان و برگزاری نمایشگاههای هنری بدون دریافت مجوز رسمی، سه موضوع اصلی این روزهای هنرهای تجسمی کشور است.»
نظارت نامحسوس ارشاد بر نگارخانهها
بعد از اینکه ماه گذشته اخباری درباره وضعیت نامطلوب حجاب در گالریهای تهران منتشر شد، محمود سالاری، معاون هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی درباره نظارت بر گالریهای تجسمی گفت: «ما یکسری نظارت محسوس داریم که رسما همکاران من در مرکز هنرهای تجسمی به گالریها مراجعه میکنند. از سوی دیگر گالریها باید برای هر برنامه مجوز بگیرند. یکسری هم نظارت نامحسوس داریم که انجام میشود اما در کل کشور گالریهای متعددی حضور دارند که برخی از آنها شاید قوانین را رعایت نکنند. از آنجایی که تعداد گالریها و آثار زیاد است، بدیهی است که گاهی از این دست اتفاقات بیفتد که بلافاصله پس از اطلاع، رفتار قانونی با گالریدار انجام خواهد شد.»
او در ادامه درباره نوع برخورد نیز گفت: «آییننامه تخلفات گالریداران موجود است و در آن نسبت به اتفاقی که در گالری رخ دادهاست با توجه به نظر شورای مرکزی، تصمیم مناسب اتخاذ میشود؛ ضمن اینکه نماینده گالریداران نیز در آن شورا حضور دارد تا تصمیمات مناسب در هر زمینهای اتخاذ شود.»
جام جم در این رابطه نوشته است: «طبق قانون، گالریها برای برگزاری هر رویداد هنری چه نمایشگاههای تخصصی و چه حراج و… میبایست، رویداد به رویداد از مرکز هنرهای تجسمی مجوز بگیرند اما از ظواهر امر پیداست این روزها بسیاری از فعالیتها در نگاخانهها بدون مجوز برگزار میشود.»
همانطور که گفته شد برخی از گالریها با وجود پلمب شدن توسط اداره کل هنرهای تجسمی همچنان به فعالیت خود ادامه میدهند، این موضوع باعث گسترش فعالیت بدون مجوز در نگارخانههای مختلف سطح پایتخت شده و ربطی به معاونت هنری ندارد، اداره اماکن باید به این موضوع نظارت کند تا مرکز بسته شده، واقعا پلمب بماند.
هرچند باید گالریهایی را که بدون مجوز فعالیت میکنند را نیز به لیست مراکز بسته شده اضافه کرد.
مقصر بیقانونیها کیست؟
به گزارش فارس، با توجه به جملاتی که قبلتر هم گفته شد، بیشتر این فعالیتهای قانونشکنانه در نگارخانههایی رخ میدهد که قبلا پلمب و لغو مجوز شده اما بهصورت غیرقانونی به فعالیتشان ادامه میدهند.
در صورت صحیح بودن گزاره فوق بهنظر نظارت بر ادامه عدم فعالیت این مراکز با اداره اماکن عمومی و پلیس اماکن عمومی خواهد بود، اما اگر مرکزی ذیل مجوز فعالیت از ارشاد بیقانونی میکند وظیفه نظارت بر آن مستقیما برعهده اداره کل هنرهای تجسمی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است.
مماشاتی در مورد قانون وجود ندارد
محمد خراسانیزاده، مدیرکل مرکز هنرهای تجسمی در رابطه با جلسهای که یک ماه پیش با انجمن نگارخانهداران برگزار کرد و تمام نگارخانهداران خانم بدون حجاب آمدند، به جامجم توضیحاتی ارائه کرده است.
او در رابطه با اینکه به عنوان مدیرکل مرکز هنرهای تجسمی برای اصلاح وضع موجود چه برنامهای مقرر شده، گفت: در تعاملی با انجمن نگارخانهداران داشتیم و یک جلسه را اخیراً با انجمن نگارخانهداران و جلسه دوم را اعضای هیأت مدیره برگزار کردیم، هم به نکاتی از لحاظ صنفی اشاره شد و هم ما توقعمان را که پایبندی به قانون بود، مطرح کردیم و تذکرهای لازم داده شد و دوستان هم ملزم به رعایت قانون شدند.
خراسانیزاده ادامه داد: مسأله رعایت نه فقط حجاب، بلکه رعایت مجموع قوانین کشور برای تمام واحدهایی که مجوزهایی را از دستگاههای حاکمیتی دریافت میکنند، الزامی است. بر اساس قوانین و دستورالعملهای موجود در آییننامهها، اگر کسی مجوزی دریافت میکند ملزم به رعایت آن است. این قانون شامل حقوق مالکانه هنرمندان، قوانین مالی مرتبط با پولشویی، مسائل مربوط به پوشش و حجاب یا محتواهای قابل نمایش در نگارخانهها میشود.
مدیرکل مرکز هنرهای تجسمی تصریح کرد: در مورد قانون مماشاتی وجود ندارد و به طور طبیعی بنای ما بر رعایت قوانین است. البته، بهطور طبیعی شرایط جامعه نامساعد است و متأسفانه پوشش در سطح جامعه نیز رعایت نمیشود و در نشستی که محل بحث است، بعضی دستاندرکاران نگارخانهها حجاب را رعایت نکرده بودند که البته ناخوشایند بود و تذکر جدی گرفتند و این را لحاظ نکرده بودند که شرایط بیرون اجتماع با فضایی که از دستگاه حاکمیتی مجوز دارد، متفاوت است و آنها باید پاسخگوی این مسأله باشند.
مدیرکل مرکز هنرهای تجسمی یادآوری کرد: گاهی به عنوان حاکمیت میخواهیم بهطور مستقیم مسألهای را حل کنیم، که ممکن است همزمان با حل آن مسأله دلخوری، بازتاب منفی و لجبازیهایی ایجاد شود، اما وقتی خود هنرمندان در بین خودشان و صنوف فعال در حوزه اقتصاد هنر به این جمعبندی برسند که برای حفظ جایگاه حرفهای میتوانند به خودشان تذکر دهند و بعضی موارد را رعایت کنند، روش کارآمدتری است. در گفتوگوهای اولیه، دوستان ابراز آمادگی کردند به این سمت که مسیر سخت و پیچیدهای برای ما و آنهاست، حرکت کنند.
او در پاسخ به این پرسش که چرا به نظر میرسد در نگارخانهها مسأله بیحجابی بیشتر دیده میشود، عنوان کرد: وقتی درباره یک پدیده اجتماعی صحبت میکنیم، گاهی مخاطبان ما به صورت ثابت و منفعلشنونده و بیننده چیزی است که در میدان رقم میخورد و شامل نمایش و اتفاقات در شاخههای دیگر است؛ لذا وقتی همراه با قانونشکنی یا هنجارشکنی باشد، میزان تأثیر این هنجارشکنی بر اصل ماجرا چندان جدی نیست. اما نگارخانهها و بسترهای مربوط به هنرهای تجسمی به واسطه این هویت دارند که مخاطبان به آنجا میآیند و نمیتوانیم مخاطبان را نادیده بگیریم و متأسفانه سرریز نابهنجاری اجتماعی در سطح شهر به نگارخانهها هم میآید، هر وقت میخواهیم تصویری را داخل یک نگارخانه ببینیم، شاهد این هنجارشکنیها نیز هستیم.
خراسانیزاده خاطرنشان کرد: تذکرهای لازم به نگارخانهداران دادهشده و خبر دارم بخش عمدهای از نگارخانهداران علاقهمندند به دلیل رعایت شرایط حرفهای فضای سالم و مبتنی بر ضوابطی را داشتهباشند، اما گاهی با هنجارشکنیهای بازدیدکنندگان مواجه میشوند و این تبدیل به چالشی شده که امیدوارم در میانمدت به راهکارهایی با کمک خودشان برسیم تا فضای سالم و مفیدتر هنری داشتهباشیم.
کلام آخر
در گزارش روزنامه جام جم دلایل بسیار دیگری هم مبنی بر چرخش برخی هنرمندان تجسمی و گالریدارها به سمت موضوعات سیاسی شمرده شده است، دلایلی که هر کدام نیاز به بررسی لایههای هنرتجسمی داشته و خود آسیبشناسی جدایی میطلبد.
اما نکته مهم در کنار تمامی این مباحث اتفاقی است برای گالریها رخ داده و به وضوح و درعیان قابل مشاهده است، عدم توجه به قوانین اجتماعی در فضای تجسمی کار ها از گردهماییهای دانشگاهی شروع شده و تا گالریها و حراجهای مختلف ادامه پیدا میکند.
نمایشگاهی در یکی از دانشگاههای تهران
شاید توجه به موضوعات گالریها بهعنوان وظیفه اداره کل تجسمی ارشاد مهم باشد اما قطعا نظارت ثانویه بر شکلگیری چگونگی برگزاری این نمایشگاهها هم مورد اهمیت است، اتفاقی که شاید با حضور مؤثر اداره و پلیس اماکن محقق شود.
معاونت هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در موضوعات مشابه در هنرهای نمایشی و تئاتر موفق به کنترل شرایط شده و حتی مجالس موسیقی را هم با سر و شکلی درست برگزار میکند اما انگار پراکندگی، تعداد بالا و زیست شبانه گالریها باعث شده تا کنترل این بخش شرایط پیچیدهتری داشته باشد.
جدا از این موضوع بهنظر شکل برگزاری این نمایشگاهها جدا از مجوزشان بوده و باید به نوع برگزاری توسط نهادهای دارای صلاحیت رسیدگی شود.
عکسهای پشت صحنه فیلمهای سینمایی با موضوع مقاومت و دفاع مقدس در موزه سینما نمایش داده خواهد شد.