X

بایگانی شهریور 29, 1402

دفتر سینمایی

در خصوص تغییر نام فروشگاه‌ها، مجتمع‌های بزرگ و فروشگاه‌ها که نام‌های بیگانه دارند جدی هستیم و نام این مراکز باید تغییر کند – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: رئیس شورای هماهنگی پاسداشت زبان فارسی درمورد تشکیل کارگروه این شورا در استان ها توضیحاتی داد.

به گزارش سینماپرس، یاسر احمدوند، معاون فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و رئیس شورای هماهنگی پاسداشت زبان فارسی در نشست کار گروه دائمی شورای هماهنگی پاسداشت زبان فارسی گفت: در خصوص تغییر نام فروشگاه‌ها، مجتمع‌های بزرگ و فروشگاه‌ها که نام‌های بیگانه دارند جدی هستیم و نام این مراکز باید تغییر کند و در این زمینه به ۲۲ مرکز طی مراحل قانونی اخطار داده شده است، البته تعداد این مراکز بیشتر بوده است.

او بیان کرد: کارگروه شورای هماهنگی پاسداشت زبان فارسی در سایر استان‌ها هم باید فعال شود و اگر این اقدام در تهران صورت بگیرد سایر شهرها هم تبعیت خواهند کرد.

احمدوند ادامه داد: باید درخصوص لزوم پایبندی ادارات کل استان‌ها در زمینه پاسداشت زبان فارسی، جلسات مستمر در استان‌ها هم صورت بگیرد و توجه به مواردی، چون نام ورودی شهرها که به لاتین نوشته شده، اصلاح شده و نام شهرها به فارسی قید شود، در این زمینه وزارت کشور هم جهت همکاری اعلام آمادگی کرده است.

گفتنی است که سومین نشست کار گروه دائمی شورای هماهنگی پاسداشت زبان فارسی در سال جاری امروز سه‌شنبه ۲۸ شهریور برگزار شد.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

فرهنگ در هر شرایط و وضعیتی حتی در بحران‌های‌ اجتماعی ضرورت دارد/«تئاتر» تکیه گاه روحی جامعه محسوب می‌شود – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: آیین گشایش نمایش «کمین ژاله» در قالب آیین شب‌چراغ، دوشنبه‌شب ۲۷ شهریور ۱۴۰۲ با حضور جمعی از هنرمندان و تماشاگران در تماشاخانه سنگلج برگزار شد.

به گزارش سینماپرس، حامد مکملی نویسنده و کارگردان نمایش «کمین ژاله» ضمن خیرمقدم و تشکر از حضور مهمانان، مدعوین و تماشاچیان عنوان کرد: از مدیریت تالار سنگلج که به گروه‌های مستقل شهرستانی نگاه ویژه‌ای دارند تشکر می‌کنم؛ نمایش «کمین ژاله» در سی‌ و نهمین دوره از جشنواره تئاتر فجر به عنوان نمایش برگزیده انتخاب شد و از همان سال ۱۳۹۹ تا کنون در صدد اجرای این اثر در سطح حرفه‌ای تئاتر کشور هستم که این مهم سرانجام امروز میسر شد.

این کارگردان تئاتر در خصوص تم و درون‌مایه نمایش «کمین ژاله» توضیح داد: گرچه این اثر، نمایشی است که به ظاهر تماشاچی را به خنده می‌اندازد اما در بزنگاه‌های مختلف و متعددی مخاطب را با موقعیت‌های ویژه‌ای مواجه می‌کند تا او را به تأمل و اندیشه وادارد. موضوع و اتفاقات این نمایش کاملا انتزاعی است و داستان سربازی را به نمایش می‌گذارد که سال‌هاست در حال نگهبانی و مراقبت از کمینی به نام ژاله است.

در ادامه قطب‌الدین صادقی مدرس و هنرمند پیشکسوت تئاتر کشور از اینکه چراغ تئاتر و تالار سنگلج به خاطر اجرای یک نمایش که پرچم‌دار فرهنگ ایرانی روشن است، ابراز خرسندی کرد.

وی با تاکید بر اینکه نسل سوم تئاتر کشور، نسلی کوشا و پویا است ادامه داد: فرهنگ در هر شرایط و وضعیتی حتی در بحران‌های‌ اجتماعی ضرورت دارد چرا که همین فرهنگ و هنر و به صورت خاص تئاتر است که تکیه گاه روحی جامعه محسوب می‌شود.

صادقی افزود: تئاتر هنری والا و ارزشمند است به این دلیل که تنها از عیوب جامعه حرف نمی‌زند بلکه در خیلی اوقات و موقعیت‌ها از ارزش ها نیز سخن‌ها می‌گوید و این مهم سبب ارتقای ارزش‌های انسانی در جامعه خواهد شد.

این کارگردان گفت: دوست داشتن و کار کردن ۲ شاخصه مهم فرد سالم در اجتماع است و من تاکید دارم در هر شرایطی باید همچنان دوست بداریم و کار کنیم؛ اینکه امروز شاهد اجرای این نمایش توسط این گروه برگزیده هستم بسیار خوشحالم چراکه فعالیت و محبت نشانگر تشخص یک جامعه است.

پریسا مقتدی مدیر تماشاخانه سنگلج نیز با ابراز خشنودی از اینکه حضار در واپسین روزهای تابستان این تماشاخانه را برای تماشای تئاتر انتخاب کردند، گفت: مدتی است در سبد نمایش‌های این مجموعه هنری، فرصت ویژه‌ای به گروه‌های برگزیده شهرستانی اختصاص داده‌ایم. امروز نیز شاهد آغاز سری اجراهای نمایش «کمین ژاله» هستیم که از هنرمندان خوب شهر قزوین تشکیل شده است. امید دارم با حضور این گروه‌های شریف تئاتری گام بلندی در راستای عدالت فرهنگی برداشته و در پایان نیز شاهد حضور تماشاگران بسیاری به واسطه این دست از اجراها باشیم.

در انتها آیین شب‌چراغ نمایش «کمین ژاله»، چراغ پروژه نمایشی توسط قطب‌الدین صادقی روشن شد.

نمایش «کمین ژاله» روایت تعدادی سرباز است که در کمینی گرفتار می‌شوند. سرگروهبانی که سال‌ها در آن‌جا مراقب ژاله است در مواجهه با سربازان موقعیت‌ها و اتفاقات ویژه‌ای خلق می‌کند.

در این نمایش مرتضی ‌نجفی، حامد ‌مکملی، امیر امیدی راد، حسن ‌یاوری، امیر محمد ‌خوشنواز و پیام نوروزی، نقش‌آفرینی می‌کنند.

همچنین دیگر عوامل این نمایش عبارتند از؛ موسیقی : فرامرز ‌نصیری، دستیار کارگردان: اهورا مرادی، مهیار هواسی، منشی صحنه: آیدا بابا طراح صحنه و لباس: مرتضی ‌نجفی، طراح نور: امیر امیدی راد، حسین ‌کاظم ‌رودباری، طراح پوستر و بروشور: آرش باباخداوردی، دستیار طراح لباس: مهدیس ‌قاضیلو، طراحی گریم: سهیلا ‌جوادی، عکاس و تصویربردار: فرهاد صفری ساخت تیزر: عباس چگینی مدیر اجرایی: محمد طاهرخانی استراتژی و راهبرد تبلیغات: محمد ‌لهاک، روابط عمومی: متین نوروزی مشاور کارگردان: محمد ‌صمدی، سرمایه‌گذار: احسان حاجی‌شفیعها، مدیران رسانه‌ای: پیمان طالبیان و محمد دانشور.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

ریل اصلی که باید سازمان صداوسیما دنبال کند مقابله با «جنگ نرم» است/اگر در «جنگ نرم» شکست بخوریم «استقلال» ما نابود خواهد شد – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: زرشناس گفت: ریل اصلی که باید سازمان صداوسیما دنبال کند مقابله با جنگ نرم است. جنگ نرم جنگ هویت ماست. بزرگترین وظیفه رسانه پیروزی در جنگ نرم و دفاع از هویت و مولفه‌های ایرانی اسلامی، استقلال، تمامیت ارضی و … است.

به گزارش سینماپرس، شهریار زرشناس، عضو هیئت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی در برنامه «جام‌جم» شبکه یک سیما درباره تاثیر ذائقه مخاطبان بر رسانه گفت: من معتقدم هیچ رسانه‌ای خودش را تسلیم ذائقه مخاطب نمی‌کند. رسانه‌ها ذائقه‌ساز هستند. شما نگاه کنید ببینید رسانه کِی و چرا به وجود آمده است.

زرشناس ادامه داد: در قرن ۱۷ میلادی نخستین رسانه‌ها مکتوب هستند. روزنامه نگاران هم ابتدا روزنامه‌نگاران تخصصی بودند، بعد به روزنامه‌نگاران عمومی تبدیل شدند. روزنامه‌نگار برای چه آمده است؟ او آمده احساسات عمومی را کنترل کند؛ آن هم در دوره‌ای که انسان به مثابه توده و سوژه سیاسی ظاهر می‌شود و عمل می‌کند. هدف از ایجاد رسانه برای همین بوده است.

این عضو هیئت علمی با طرح این سوال که نقش رسانه‌ها و روزنامه‌نگاران در قرن ۱۷ و ۱۸ میلادی چیست؟ توضیح داد: روزنامه‌نگاران سیاسی در قرن ۱۸ رهبری و هدایت جریان اجتماعی علیه سلطنت مطلق در فرانسه را به عهده گرفت. همین روزنامه‌نگار در انقلاب انگلستان سال ۱۶۸۸ در کودتای ماسونی نقش آفرینی کرد. وقتی در سال ۱۷۷۶ در جنگ‌های استقلال‌طلبانه امریکا اعلامیه استقلال صادر شد و جنگ‌ها تا ۱۷۸۳ ادامه داشت، ببینید روزنامه‌نگار سیاسی روشنفکرانه ماسونی لیبرالی چه نقشی را بازی کرده است.

وی با بیان اینکه رسانه مدرن ظاهر شده، تا کنترل و ذائقه‌سازی کند، بیان کرد: نه اینکه از ذائقه مخاطبان پیروی کند. یکی از کارهای بزرگ آقای جبلی این است که رسانه را به ریل اصلی‌اش بر می‌گرداند. ریل اصلی که باید سازمان صداوسیما دنبال کند مقابله با جنگ نرم است. ما باید جنگ نرم را خوب بفهمیم. جنگ نرم رویدادی است، که فقط در معنای محدود اطلاعاتی رخ نمی‌دهد.

زرشناس افزود: جنگ نرم تقابل دو تاریخ، دو تمدن و دو عالم است. اگر ما در جنگ نرم شکست بخوریم، ایران ضربه خواهد خورد، استقلال ما نابود خواهد شد، عزت ملی ما خدشه‌دار خواهد شد، وحدت ملی ما از بین خواهد رفت. تمام موجودیت ما در گرو پیروزی در جنگ نرم است. جنگ نرم جنگ هویت ماست. جنگ بودن ماست. بزرگترین وظیفه رسانه پیروزی در جنگ نرم و دفاع از هویت و مولفه‌های ایرانی اسلامی، استقلال، تمامیت ارضی و … است.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

«مادر همه دروغ‌ها» نماینده مراکش شد – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: مراکش «مادر همه دروغ‌ها» را برای رقابت فیلم بین‌المللی اسکار ۲۰۲۴ انتخاب ‌کردند.

به گزارش سینماپرس و به نقل از ورایتی، مراکش مستندی با عنوان «مادر همه دروغ‌ها» ساخته اسما المدیر را به اسکار معرفی کرد. این فیلم که ماه می در بخش نوعی نگاه کن به نمایش درآمد، با المدیر شروع می‌شود که می‌خواهد بداند چرا تنها یک عکس از دوران کودکی‌اش دارد و چرا دختری که در تصویر است او نیست.

برای رسیدن به حقیقت، المدیر و پدرش مجموعه‌ای مینیاتوری از محله قدیمی‌شان می‌سازند و تمام خانواده را به صحنه می‌آورند و سعی می‌کنند تا داستان را باز کنند. او به آرامی شروع به بازجویی از مادر، پدر و مادربزرگش درباره چیزهایی که از خانه و کشورشان گفته‌اند، می‌کند تا بتواند به درک لایه‌های فریب و فراموشی عمدی که زندگی او را شکل داده است، برسد.

المدیر کارگردان، فیلمنامه نویس و تهیه کننده ساکن پاریس و رباط است و مستندهای کوتاهی برای الجزیره، بی‌بی‌سی و تلویزیون العربی ساخته است. «مادر همه دروغ‌ها» اولین فیلم بلند اوست.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

«محمود بصیری» پس از سال‌ها به صحنه تئاتر بازمی‌گردد – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: محمود بصیری به زودی با بازی در نمایش «بنگاه تئاترال» به کارگردانی هادی مرزبان به صحنه بازمی‌گردد.

به گزارش سینماپرس، محمود بصیری هم دیگر بازیگر قدیمی است که به زودی با بازی در نمایش «بنگاه تئاترال» به کارگردانی هادی مرزبان بعد از سال‌ها دوری، به صحنه بازمی‌گردد.

این نمایش که متن آن از آثار مشهور علی نصیریان است، نیمه اول مهر ماه روی صحنه خواهد رفت.

مجید مظفری، رسول نجفیان، فرزانه کابلی، داود فتحعلی‌بیگی، علی فتحعلی، سامان تیرانداز، آیه قبادیان، هادی عطایی، کروش رخشنده، حاتم میرزایی، نگار مقدسی، علی یارلو، مهراد ابریشم‌کار، زهره رستگار مقدم، آرزو صراف رضایی، لیدا معتمد، مریم حسینی، محمد حسین بلوکات و جمعی دیگر از بازیگران، در این اثر نمایشی به ایفای نقش می‌پردازند.

همچنین شهرزاد پورفرد به عنوان دستیار کارگردان و برنامه‌ریز و آزیتا خرمی و مهری آسایش به عنوان دیگر دستیاران کارگردان با اجرای این اثر نمایشی همکاری دارند. سرپرستی گروه موسیقی بر عهده علی المعی است و فرانک ورکیانی طراح چهره‌پردازی این نمایش است.

«بنگاه تئاترال» حال و هوایی تخت‌حوضی دارد که حدود ۴۵ سال پیش با کارگردانی علی نصیریان برای اولین بار اجرا شده است.

این نمایش، یک نمایش فولکلور قدیمی و ایرانی است. در این اثر که از قصه‌های کهن است، پهلوان جوان به وسیله شخصیتی به نام وروره جادو طلسم شده و در خواب فرو می‌رود و دخترک عاشق داستان تصمیم می‌گیرد طلسم را نابود کرده و جوان را از خواب بیدار کند و …

هادی مرزبان پیش‌تر حدود ۱۰۰ اجرا از این نمایشنامه را در دو سالن تئاتر روی صحنه برده است و حالا برای سومین بار آن را اجرا می‌کند.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

متاسفانه خیلی از نیروهای ما در حوزه انیمیشن یا مهاجرت کرده‌اند و یا راننده تاکسی‌های اینترنتی شده‌اند! – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: علیرضا فرمانی ـ کارگردان انیمیشن ـ با ابراز نگرانی از وضعیت انیمیشن‌سازی در کشور، می‌گوید: کودکان و نوجوانان مهم‌ترین اقشار جامعه هستند و اهمیت ندادن به این حوزه خطرناک است. او در عین حال تاکید می‌کند: مدیران صداوسیما آستین‌ها را بالا بزنند و اقدامی کنند که بیش از این آسیب نبینیم.

به گزارش سینماپرس، علیرضا فرمانی در گفت‌وگویی با ایسنا از اهمیت ندادن به حوزه انیمیشن و بی‌توجه به قشر کودک و نوجوان صحبت کرد و در این زمینه هشدار داد.

کارگردان انیمیشن‌های «نمکی و مار عینکی»، «هلی و کوچول»، «خورشید نینوا»، «قصه‌های آسمانی»، «پوتین و شقایق» و «مقتل‌خوانی» ابتدا به لزوم پرداخت به مناسبت‌های مذهبی برای کودکان در قالب انیمیشن و نمایش اشاره کرد و در پاسخ به اینکه چرا مدت‌هاست حوزه انیمیشن در کشورمان کم رونق شده است؟ اینگونه گفت: در این زمینه چندین مشکل وجود دارد. مهمترین دلیلش این است که مدیران تصمیم گیرنده دغدغه‌شان دغدغه فرهنگی و کار فرهنگی نیست. پنج الی شش سال است که مدیرانی آمده‌اند و در این مسند کار کرده‌اند که دغدغه فرهنگی نداشتند، وقتی هم که دغدغه نباشد به بهانه‌های مختلف کار را کنار می‌گذارند، بهانه‌هایی مثل بودجه نداریم، کار طولانی است و …

هشدار درباره یک خطر/ مدیران آستین‌ها را بالا بزنند!
پوتین و شقایق

نگاه‌ها به انیمیشن کاسب کارانه شده!

وی تصریح کرد: ما حتی مدیری داشتیم که گفته است اگر بخواهیم این اندازه برای ساخت انیمیشن هزینه کنیم، می‌رویم از کشورهای ژاپن و کره انیمیشن می‌خریم! متاسفانه نگاه‌ها اینگونه شده است. نگاه‌های کاسب‌کارانه و دو دوتا چهارتا! و این اتفاق خوبی نیست.

او در همین زمینه یادآور شد: طی این سال‌ها هم کار مذهبی برای کودکان انجام داده‌ام و هم کارهای فانتزی. مدیران سابق ما دغدغه این را داشتند که کارهای مذهبی را خودمان بسازیم و به کشورهای دیگر سفارش ندهیم ولی الان اینگونه نیست. متاسفانه در شعار همه چیز خوب و سرجایش است اما در اصل نمی‌دانند انیمیشن یعنی چه. متاسفانه برخی دوستان فرق بین موشن‌گرافی و انیمیشن را نمی‌دانند و این خیلی بد است.

فرمانی سپس درباره اینکه اگر پلتفرم‌ها وارد حوزه تولید انیمیشن شوند آیا اتفاق مثبتی است؟ خاطرنشان کرد: برای کار فرهنگی ساختن هیچ‌وقت نمی‌شود از بخش خصوصی انتظار داشت به دلیل اینکه دولت‌ها اول باید اقدام کنند چون بودجه‌ای را هر ساله به عنوان تولیدات فرهنگی در بخش‌های مختلف اختصاص می‌دهند اما نمی‌دانم چرا هزینه نمی‌کنند. وقتی دولت‌ها چنین کاری نمی‌کنند نباید از بخش خصوصی انتظار داشت. ابتدا حاکمیت وظیفه حمایت دارد.

هشدار درباره یک خطر/ مدیران آستین‌ها را بالا بزنند!
نمکی و مار عینکی

کار فرهنگی باید ریشه‌ای باشد

این کارگردان تاکید کرد: اول باید خواسته‌مان خطاب به دولت باشد و دولت توجه کند. برخی متاسفانه فکر می‌کنند کار فرهنگی، صرفا این است که دو برنامه گفتگو محور بسازند یا در خیابان‌ها بَنِر بزنند؛ در حالی که کار فرهنگی باید ریشه‌ای باشد.

وی در ادامه صحبت‌هایش در پاسخ به این پرسش که چرا اغلب در بخش برنامه‌سازی به سمت ساختارهای تکراری می‌رویم که پیشتر جواب داده است؟ بیان کرد: فکر نمی‌کنم تلویزیون حتی در این بخش هم پیشرو باشد؛ چون در کپی کردن هم مشکل دارد. چه برسد به انیمیشن که انقدر ساختاری سخت و زمانبر است و اصلاً واردش نمی‌شوند. تولیدات ما در قدم اول باید برای کودکان جذاب باشد و بعد از آن آموزش بدهیم. ما تا نتوانیم بیننده را پای تلویزیون بنشانیم هیچ کاری نمی‌توانیم انجام بدهیم و این مشکلی است که الان صداوسیما به‌خصوص در این دو سه سال اخیر درگیرش است.

هشدار درباره یک خطر/ مدیران آستین‌ها را بالا بزنند!

صحبت با مدیران

فرمانی پیرو همین صحبت‌ها، در پاسخ به این جمله که چه تقاضایی از مدیران تلویزیون برای توجه به بخش انیمیشن دارد؟ تاکید کرد: حرف برای گفتن زیاد است اما مهم‌ترینش این است که نگاه فرهنگی، تولیدی و غیرجناحی برای تولید کار فرهنگی باشد و از مدیرانی استفاده شود که این نگاه‌ها را داشته باشند. متاسفانه خیلی از نیروهای ما در حوزه انیمیشن یا مهاجرت کرده‌اند و یا راننده تاکسی‌های اینترنتی شده‌اند! خیلی از استودیوهای انیمیشن تعطیل شده‌اند و این باعث تاسف است. اگر نگاه اقتصادی و فرهنگی داشته باشیم این اتفاقات نمی‌افتد. زمانی در مرکز صبا در هر اتاقش تولیدات جدید ساخته می‌شد؛ صبایی که در خیابان یخچال واقع بود. آنجا کلاً نابود شد و همه کارمند شدند. من فکر می‌کنم با این اتفاقات، انتظار از پلتفرم‌ها انتظار به‌جا و معقولی نیست.

علیرضا فرمانی در پایان گفت: متاسفانه در این مدت اقدام امیدوارکننده‌ای در حوزه انیمیشن ندیده‌ایم اما امیدواریم مدیران زودتر آستین‌ها را بالا بزنند و حرکتی کنند که بیش از این آسیب نبینیم. کودکان ما مهم‌ترین اقشار جامعه هستند و اهمیت ندادن به این حوزه بسیار خطرناک است.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

«نگهبان شب» نماینده ایران در اسکار شد! – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: با اعلام کمیته انتخاب نماینده سینمای ایران به آکادمی اسکار، فیلم سینمایی «نگهبان شب» از میان سه نامزد نهایی، به اتفاق آراء به عنوان نماینده سینمای ایران در مراسم اسکار سال ۲۰۲۴ انتخاب شد.

به گزارش سینماپرس، اعضای کمیته انتخاب نماینده سینمای ایران به آکادمی اسکار بعد از برگزاری جلسات متعدد و انتخاب سه نامزد نهایی، فیلم سینمایی «نگهبان شب» به کارگردانی سید رضا میرکریمی را به عنوان نماینده سینمای ایران در مراسم اسکار سال ۲۰۲۴ برگزیدند.

در ابتدای نشست نهایی کمیته انتخاب که بعدازظهر امروز برگزار شد، مجید زین‌العابدین مدیرعامل بنیاد سینمایی فارابی ضمن قدردانی از اعضا برای بررسی‌های دقیق و بازبینی آثار توسط آنان که جملگی از سینماگران خبره و حاذق سینمای کشور هستند، گفت: صیانت از حق حضور و تلاش هنری سینماگران کشورمان برای معرفی توانایی‌های حرفه‌ای، فنی و محتوایی سینمای ایران در عرصه‌های جهانی را محفوظ می‌دانیم و امیدواریم از ظرفیت‌های سینما، طعم و رنگ نگرش ایرانی را بیشتر به دنیا معرفی کنیم.

او با اشاره به ظرفیت‌های رشدیافته سینمای ایران پس از انقلاب اسلامی، برای همه سینماگرانی که آثار آنان در این دوره مورد توجه کمیته انتخاب بود، تشکر کرد.

همچنین مرضیه برومند کارگردان و مدیرعامل خانه سینما پس از قدردانی از اعضای کمیته انتخاب نماینده سینمای ایران به اسکار ۲۰۲۴ و عرض خسته نباشید به آنان، اظهار کرد: گرچه شرایط به گونه‌ای است که گرایش سینماگران به سمت‌وسوی ساخت فیلم‌های سرگرم‌کننده افزایش یافته است، اما باید در نظر داشته باشیم که سینمای گونه اجتماعی بسیار مهم است، بنابراین انتظار می‌رود به این گونه سینمایی، رسیدگی و نگاه بیشتری شود.

در ادامه این نشست، رائد فریدزاده، معاون امور بین‌الملل بنیاد سینمایی فارابی و سخنگوی کمیته انتخاب نماینده سینمای ایران به آکادمی اسکار ۲۰۲۴ درباره روند نماینده ایران به مراسم یادشده گفت: کمیته انتخاب بعد از برگزاری سلسله جلسات متعدد و بررسی ۴۲ اثر حائز شرایط، در مرحله نخست ۱۵ فیلم را برای بازبینی انتخاب و در نهایت با بررسی‌ چندباره، سه فیلم را به عنوان نامزد نهایی فهرست معرفی به آکادمی اسکار پیش رو، انتخاب کرد.

فریدزاده در ادامه اظهار کرد: سه فیلم «ملاقات خصوصی» به کارگردانی امید شمس، «نگهبان شب» ساخته رضا میرکریمی و «شهرک» از ساخته‌های علی حضرتی، آثار راه‌یافته به مرحله پایانی بازبینی و در نهایت انتخاب نهایی کمیته معرفی نماینده سینمای ایران به آکادمی اسکار بودند تا ضمن احترام به تمامی آثار بررسی‌ شده، یکی از این سه فیلم به عنوان نماینده سینمای ایران راهی آکادمی اسکار ۲۰۲۴ شود.

معاون امور بین‌الملل بنیاد سینمایی فارابی در پایان با تاکید بر ارج‌نهادن به تمامی آثار بررسی‌شده گفت: اعضای کمیته انتخاب نماینده سینمای ایران پس از در نظر گرفتن تمامی جوانب، به اتفاق آراء فیلم «نگهبان شب» به کارگردانی سید رضا میرکریمی را به عنوان نماینده نهایی سینمای ایران برای آکادمی اسکار ۲۰۲۴ انتخاب کردند.

فیلم سینمایی «نگهبان شب»، بیست‌ونهمین نماینده معرفی‌شده سینمای ایران به آکادمی اسکار است که در سال ۲۰۲۴، برگزاری نودوششمین دوره خود را پشت سر می‌گذارد.

منوچهر شاهسواری، رسول صدرعاملی، علیرضا حسینی، احمد مرادپور، محمد داوودی، اکبر نبوی، پرویز شیخ‌طادی، بهروز شعیبی و رائد فریدزاده (دبیر کمیته)، اعضای تشکیل‌دهنده کمیته انتخاب نماینده سینمای ایران به آکادمی اسکار ۲۰۲۴ بودند.

مشاهده خبر از سایت منبع