X

بایگانی شهریور 29, 1402

دفتر سینمایی

اطلاعیه وزارت ارشاد درباره «تبلیغات هنجارشکنانه»


دفتر تبلیغات و اطلاع‌رسانی وزارت ارشاد برای برخورد با «بروز تعداد محدودی تبلیغات هنجارشکنانه و در عین حال بازتاب گسترده آن در فضای مجازی» اطلاعیه‌ای صادر کرد و در آن «ضمن انتقاد از برخی تلاش‌های سازمان‌یافته رسانه‌ای برای برجسته‌سازی موضوع و ایجاد جریان‌های کاذب خبری» اعلام کرد که «در مسیر سالم‌سازی و مقابله موثر با تخلفات آشکار تبلیغاتی از هیچ‌گونه اقدامی چشم‌پوشی نمی‌کند.»

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

بخش علمی «بیست‌وپنجمین جشنواره قصه‌گویی کانون» فراخوان داد – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: فراخوان بخش علمی بیست‌وپنجمین جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی کانون پرورش فکری در دو محور موضوعی «مضامین کارکردی و محتوایی» و «مضامین اجرایی» از سوی دبیرخانه جشنواره منتشر شد.

به گزارش سینماپرس، بخش علمی بیست‌وپنجمین جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی دارای دو محور موضوعی «مضامین کارکردی و محتوایی» و «مضامین اجرایی» است و شرکت‌کنندگان باید بر اساس این دو محور اثر خود را به دبیرخانه ارسال کنند.

شیوه‌های نوین بررسی قصه‌های قرآنی و دفاع مقدس، حماسی و پهلوانی، بومی‌محلی و…، ترویج دانش و علم قصه‌گویی در جامعه، توسعه و ترویج قصه‌های طنز، توسعه فناوری در قصه‌گویی، توسعه و ترویج فرهنگ ایرانی-اسلامی در خانواده و توسعه و ترویج قصه‌های کسب‌ و کار «مضامین کارکردی و محتوایی» این دوره از جشنواره را شامل می‌شود.

همچنین در بخش «مضامین اجرایی» اصول قصه‌گویی، روش‌های تکمیلی و شیوه‌های قصه‌گویی حائز اهمیت است.

علاقه‌مندان می‌توانند مبتنی بر محورهای موضوعی بیان شده، در قالب‌ مقاله‌های علمی، پژوهشی و مروری، جستار، کتاب و پایان‌نامه و رساله‌های علمی در بخش علمی جشنواره بیست‌وپنجم قصه‌گویی شرکت‌کنند.شرایط پذیرفته‌شدن آثار ارسالی در بخش علمی جشنواره قصه‌گویی به این شرح است: «مقاله‌ در جشنواره یا همایش دیگری ارائه نشده باشد»، «جستار ویژه کارکنان کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان است»، «کتاب‌ها در حوزه مباحث نظری، پژوهشی و آموزشی قصه‌گویی باشد« و «شرایط ارائه آثار متناسب با شیوه‌نامه باشد»

علاقه‌مندان به شرکت در بخش علمی بیست‌وپنجمین جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان با رعایت موارد بیان‌شده می‌توانند اثر خود را تا اول آبان ۱۴۰۲ در سایت جشنواره قصه‌گویی به نشانی www.kanoonfest.ir بارگذاری کنند و یا برای دریافت اطلاعات بیشتر با شماره ۰۲۱۸۸۹۷۱۳۶۳ دبیرخانه جشنواره قصه‌گویی تماس بگیرند.

مرحله‌ پایانی بیست‌وپنجمین جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی کانون با شعار «با قصه لبخند بسازیم» همزمان با شب یلدا ۱۴۰۲ برگزار خواهد شد.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

چرا انگلیس وزیر ارشاد را تحریم کرد؟


وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی علت تحریم شدنش توسط بریتانیا را پای کار انقلاب بودن و ایستادگی سال گذشته اهالی فرهنگ و هنر و روشن نگه داشتن چراغی دانست که دشمن قصد خاموش کردنش را داشت.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

در «عاشورا» تصمیم گرفتیم قواعد را بشکنیم و بر اساس محتوای سکانس تصمیم‌گیری کنیم – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: وحید ابراهیمی با اشاره به اینکه در سریال «عاشورا» تصاویر متفاوتی از جنگ ارائه می‌شود، تأکید کرد: هادی حجازی‌فر اصرار داشت که همه چیز به سادگی دهه شصت و سبک زندگی آن دوره باشد.

به گزارش سینماپرس، وحید ابراهیمی، مدیر فیلمبرداری مینی‌سریال «عاشورا»، در گفتگو با خبرنگار ایلنا، درباره فضای زندگی در دوران جنگ و تقابل میان زندگی و جنگ در این سریال گفت: پیش از سریال «عاشورا» من در یک فیلم که آقای حجازی‌فر بازیگر آن بود با ایشان آشنا شدم و از زمان پیش‌تولید سریال درباره این موضوع صحبت‌های زیادی داشتیم و تلاش‌مان بر این بود که بتوانیم تصویری واقعی از جنگ ارائه دهیم که کمی متفاوت‌تر از آثار پیش باشد و این تفاوت حتی در فضای شهری و روابط خانوادگی نیز دیده شود. اینکه با تمام سختی‌های دوران جنگ زندگی‌ در جریان بود.

ابراهیمی خاطرنشان کرد: در صحبت‌هایی که با آقای حجازی‌فر داشتیم، تصمیم گرفتیم بخش سینمایی با سریال متفاوت باشد و حرکت‌های دوربین که در خدمت سوژه نباشد را انجام ندهیم. در واقع بی‌دلیل دوربین را تکان ندهیم، دوربین همراه با سوژه باشد تا مخاطب حسی کامل از موقعیت را درک کند. در انتخاب لنزهایمان هم لنزهای نرمال انتخاب کردیم و اگر پلان سکانسی در فیلم بود، سعی داشتیم حرکت دوربین در خدمت محتوای اثر باشد.

وی افزود: در سینمای ایران خیلی‌ها به این فکر می‌کنند که فیلمبرداری را به رخ بکشند و معمولاً به این نکته توجه ندارند که چه تصویری برای فیلمنامه مناسب است. من معتقدم که فیلمنامه باید برای فیلمبردار تعیین‌کننده مسیر فیلمبرداری باشد نه فیلمبردار برای فیلمنامه که او به چه سمت و سویی برود. در صحبت‌هایی که با کارگردان سریال «عاشورا» داشتم، او به من تصاویری نشان می‌داد که مربوط به سال‌های دهه ۱۳۶۰ بود و به جزئیات در این تصاویر تأکید داشت. آن زمان خانه‌های آپارتمانی زیاد نبودند و نور آفتاب به داخل خانه‌ها تابیده می‌شد، من هم در دوران کودکی این نورها را تجربه کرده بودم و از آنچه که هادی حجازی‌فر در نظر داشت، تصویری ذهنی داشتم و ما به همین سمت و سو رفتیم که در بخش‌های شهری اگر قرار است نوری به داخل خانه‌ها تابیده شود از همین جنس باشد و سعی کردیم نور را از یکدستی خارج کنیم.

این فیلمبردار در ادامه خاطرنشان کرد: هادی حجازی‌فر در کارگردانی این سریال نمی‌خواست از پلان‌های کوتاه استفاده کند. به طور مثال در قسمت سوم سریال که رزمنده از یک طرف کانال به سمت دیگر می‌رود و دوربین با او حرکت می‌کند و پشت یک جیپ پنهان می‌شود، در آنجا از لنز ۳۵ میلیمتری استفاده کردیم، نما طولانی است و ما همه چیز را در تصویر می‌بینیم، در واقع ما نه از نمای بسته استفاده کردیم و نه از لنز تله که امکان اجرا را خیلی راحت‌تر می‌کند. وقتی از نماهای حرکتی با لنز باز در صحنه‌های جنگ استفاده می‌کنید کار خیلی سخت می‌شود و طراحان لباس، صحنه، جلوه‌های ویژه، بازیگران و… باید با هم به شکلی هماهنگ کار را پیش ببرند و این هماهنگی طبیعتاً دشواری‌های کار را بیشتر می‌کرد و به همین دلیل چالش‌های ما برای فیلمبرداری زیاد بود، برداشت‌های متعددی داشتیم و حتی من چند بار زمین خوردم و صدمه دیدم اما خوشبختانه این صدمات چندان جدی نبود که پروژه متوقف شود.

ابراهیمی اظهار کرد: پیش از سریال «عاشورا» مطمئن نبودم که توانایی فیلمبرداری در این سطح را دارم یا خیر، اما آقای حجازی‌فر این استعداد و توانایی را در من دید و فرصت بروز و شکوفایی استعدادم را داد و ما توانستیم چنین پلان سکانس‌هایی در «عاشورا» طراحی کنیم که هر کس آن‌ها را ببیند متوجه می‌شود که ضبط این تصاویر بسیار سخت و زمان‌بر است.

وی افزود: قواعد فیلمبرداری را باید شناخت و من هم به آن‌ها پایبند هستم اما در «عاشورا» تصمیم گرفتیم قواعد را بشکنیم و بر اساس محتوای سکانس تصمیم‌گیری کنیم. در برخی موارد ممکن است ترکیب‌بندی که صورت گرفته مورد پسند من نباشد اما در راستای سوژه و سکانس بوده و به ثمر نشستن تصویری استاندارد خیلی کمک کرده است.

این فیلمبردار درباره تأثیرپذیری از فیلمبرداران و فیلم‌های جنگی مطرح جهان گفت: کامینسکی فیلمبردار فیلم سینمایی «نجات سرباز رایان» از فیلمبردارهایی است که علاقه زیادی به کار او دارم. لوبزکی هم از فیلمبردارهای بسیار خوبی است که شاید فیلم‌های جنگی هم کار نکرده باشد اما از فیلمبردارهای مهمی است که در آثارش نور و تصویر با کیفیتی را خلق کرده است. هادی حجازی‌فر در «عاشورا» خیلی بر نور و تصویر تأکید داشت و اصرار داشت که تصاویر در شرایط خوب نوری گرفته شوند.

وی درباره پر رنگ بودن تکنیک در مجموعه «عاشورا» گفت: در برخی فیلم‌ها شاهد هستیم که حرکات دوربین و تکنیک‌های فیلمبرداری بسیار پر رنگ هستند و اصطلاحاً از قصه و دیگر جلوه‌های بصری جلو می‌زند که نباید اینگونه باشد. به نظر من در «عاشورا» همه عوامل کار خود را به خوبی انجام داده‌اند و اگر فیلمبرداری در سطح قابل قبولی است دیگر اجزای تصویر از جمله طراحی صحنه، لباس، جلوه‌های ویژه و… هم واقعاً در سطح مطلوبی هستند و کیفیت بالایی دارند.

ابراهیمی درباره تجهیزات استفاده شده برای فیلمبرداری مجموعه «عاشورا» گفت: متأسفانه در سینمای ایران تولید بر محتوا مسلط است به این معنا که عوامل باید خود را با بودجه هماهنگ کنند و در خیلی از فیلم‌ها و سریال‌ها شاهد هستیم که به دلیل کمبود بودجه کار عوامل تولید بسیار سخت می‌شود چون بودجه کافی وجود ندارد. در این سریال ما با چند دوربین آری الکسا مینی و سونی اف‌ایکس ۹ و سری لنزهای کوک کار کردیم. با وسیله حرکتی کرین ۳ و یک اسمبل خاص به این تصاویر حرکتی رسیدیم که معمولاً در سینمای ایران از این وسیله به ندرت استفاده می‌شود و این تصاویر را با استدی کم ضبط می‌کنند و دستیابی به این تصاویر هم یکی از کشف و شهودهایی بود که در این پروژه داشتیم. شاید تصاویر چشم‌نواز باشند و اتفاقات تکنیکی بیشتر دیده شوند اما در صحبت‌هایی که با هادی حجازی‌فر داشتیم، او سعی داشت همه چیز ساده باشد، به سادگی دهه شصت و سبک زندگی آن دوره از تاریخ ما.

این فیلمبردار درباره تصاویری که به شکل مستند و با کیفیت تصاویر آرشیوی ضبط شده‌اند، گفت: بسیاری تصور می‌کنند که ویدئوی تیتراژ آرشیوی است اما اینطور نیست. به عنوان مثال در صحنه سینه‌زنی هادی حجازی‌فر تصاویر آرشیوی را به من نشان داد و من سعی کردم تصاویر سریال هم به همین تصاویر آرشیوی نزدیک کنم یا حتی تصاویر آرشیوی اسکله شهید بقایی را هم دیدم و بر اساس همان تصاویر سعی کردم به واقعیت نزدیک شوم.

در بخشی که شهید مهدی باکری مشغول سخنرانی است هم جنسی از رنگ و نور و حرکت دوربین را در تصاویر استفاده کردیم که آرشیوی به نظر برسند و از آنجا که دوربین را به تازگی به لشگر عاشورا داده‌اند، فیلمبردار پشت دوربین فردی مبتدی بوده و تصاویر کیفیت و ترکیب‌بندی چندانی نداشتند و ما هم تلاش کردیم به همین شکل فیلمبرداری کنیم و از قطع تصویر ۴ به ۳ استفاده کردیم.

وی در پایان درباره تفاوت فیلمبرداری در نسخه سینمایی و سریال گفت: در مرحله پیش‌تولید به این تصمیم رسیدیم که در بخش سینمایی تکنیک بر قصه غالب نباشد تا مخاطب درگیر تکنیک نشود ولی در سریال بخش‌های تکنیکی پررنگ‌تر است. بسیار خوشحالم از این همکاری، در کاری حضور داشتم و برای نام‌هایی کار کردم که هیچ وقت فراموش نمی‌شوند. به تصویر کشیدن زندگی شهدایی مانند آقا مهدی و حمید باکری برای من افتخار بزرگی بود که خداوند نصیب من کرد.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

چه کنسرت‌هایی در آغاز پاییز اجرا می شوند؟/ تماشای چند اجرای جدی


تعدادی از گروه ها و هنرمندان فعال موسیقی ایرانی و موسیقی تلفیقی طی روزهای آینده مجموعه کنسرت هایی را در تالارهای مختلف تهران پیش روی مخاطبان قرار می دهند.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

۱۰ مقاله به داوری در «بخش سمینار» رسیدند – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: نتایج نهایی آثار راه‌یافته به بخش سمینار بیست و یکمین جشنواره بین‌المللی نمایش‌های آیینی و سنتی اعلام شد.

به گزارش سینماپرس، نرگس یزدی دبیر علمی بخش سمینار بیست و یکمین جشنواره بین‌المللی نمایش‌های آیینی و سنتی نتیجه نهایی ارزیابی آثار راه‌یافته به این بخش را اعلام کرد.

نتیجه‌ ارزیابی مقالات راه‌یافته به بخش سمینار (بدون تقدم و تأخر) به شرح زیر اعلام شده است:

۱- «واکاوی نشانه‌های نمایش ایرانی در ۲ گونه‌ نمایش سنتی مالزی» نوشته‌ محمود دهقان هراتی از کرج (استان البرز)

۲- «واکاوی قابلیت‌های نمایشی در مراسم روستای توت» نوشته‌ مهدیه امامی از یزد (استان یزد)

۳- «تأثیر نمایش بومی محلی در زنده نگه‌داشتن زبان مادری و گویش محلی» نوشته‌ شاهد پیوند از تهران (استان تهران)

۴- «نظریه کلامی امر بین‌ الامرین در جبر و اختیار و تأثیر آن بر شکل‌گیری تعزیه» نوشته‌ میرمحمدرضا حیدری از تهران (استان تهران)

۵- «ساختارشناسی جنبه‌های نمایشی اسطوره‌ شاماران با رویکرد تطبیقی ریشه‌یابی سرچشمه‌ مشترک با اسطوره‌های مشابه» نوشته‌ علیرضا داوری از بندرعباس (استان هرمزگان)

۶- «جایگاه انسان مدرن در پیشبرد آیین‌ها در دوران معاصر: انسان آیینی یا آیین انسانی؟» نوشته‌ محمدرضا رسولی از تهران (استان تهران)

۷- «بازخوانی ساختمایه‌ای نمایشی ساز نه- روالی در نمایش‌گری‌ آیینی سنتی سور کاروانی گیلان بر مبنای نظریه‌ چندصدایی و گفتگومندی باختین» نوشته‌ رضا عاشوری‌فر از استان گیلان

۸- «بروز وضعیت اجتماعی ایرانیان در ادبیات نمایشی مذهبی و نسخه‌های تعزیه» نوشته‌ اسماعیل مجللی از اراک (استان مرکزی)

۹- «تأثیر عملکرد هوش مصنوعی بر سیر تکامل نمایش سیاه‌بازی در ایران» نوشته‌ هادی ولی‌پور از استان آذربایجان شرقی

۱۰ – «نقش مهاجرت و مراودات بین‌المللی در شکل‌ گیری و توسعه‌ آیین تعزیه ‌خوانی جنوب ایران (مطالعه‌ موردی بوشهر و هرمزگان)» نوشته‌ علیرضا میرشکاری از بوشهر (استان بوشهر)

«بخش سمینار» بیست و یکمین جشنواره بین‌المللی نمایش‌های آیینی و سنتی به مدیریت علمی نرگس یزدی و دبیری احمد جولایی از تاریخ ۸ و ۹ مهر سال جاری در شهر تبریز برگزار می‌شود.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

احمدلو: امروزه نوع دستمزدها در سینما عوض شده/ زنگ خطر قطع حیات سینما به صدا درآمده – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: شاهد احمدلو بازیگر و کارگردان سینما و تلویزیون در خصوص دستمزدهای نجومی برخی سلبریتی ها گفت: امروزه نوع دستمزدها در سینما عوض شده و با اشکال مختلفی نظیر دلار، بیت کوین و… روبرو هستیم که متأسفانه هیچ نظارتی هم بر این ماجرا وجود ندارد.

کارگردان فیلم های سینمایی «موش» و «چند میگیری گریه کنی؟» در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: متأسفانه معضل دستمزدهای نجومی از سال ها قبل وجود دارد. چند سالی است سینمای ایران درگیر این معضل بزرگ شده که به دلیل عدم مدیریت صحیح مدیران و عدم هماهنگی عوامل اصلی سینما به ویژه تهیه کنندگان است که برای داشتن آنچه می خواهند بی رویه هزینه هایی می کنند و نمی دانند به مرور زمان چقدر در افول سینمای ایران موثر است.

وی تصریح کرد: اعطای این دستمزدهای نجومی به برخی بازیگران در حالی است که سینمای ما از اساس سینمایی فقیر است که ریشه هایش از خاک درآمده اما کسی به این مسأله توجه ندارد. ما در حال حاضر در بحران به سر می بریم و زنگ خطر قطع حیات سینما به صدا درآمده اما گویا قرار است سال ها بعد که سینما کاملاً نابود شد شرایط را درک کنیم.

احمدلو متذکر شد: مسأله مهم انحصار باعث این قبیل بحران ها در سینما شده است. همین الآن سینما تنها در انحصار چند بازیگر خاص است که از این پروژه به آن پروژه می روند و دستمزدهای نجومی طلب می کنند. حال پرسش اینجا است که چه کسی باید با این انحصار مقابله کند؟

این سینماگر سپس با بیان اینکه فقدان قانون شهر را برای هفت تیرکشی قورباغه ها آماده کرده است ادامه داد: مدیریت کلان سینما باید راهکاری برای مقابله با این بحران عظیم ارائه کند. از سوی دیگر خود سینماگران باید یکدست و متحد شوند و جلوی زیاده خواهی برخی افراد ایستادگی کنند.

بازیگر فیلم های سینمایی «سیاه باز» و «اکباتان» تأکید کرد: این بسیار بد است که ما برای کت دکمه نمی دوزیم و بالعکس برای دکمه کت می دوزیم! متأسفانه این رویه نه تنها در سینما که در فوتبال، سیاسیت، اقتصاد و بسیاری از بخش های دیگر کشور نیز خودنمایی می کند.

وی خاطرنشان کرد: بی قانونی در سینما بدل به قانون شده و این مسأله خطرناک است. ما نیازمند آن هستیم تا فونداسیون سینما را از اساس اصلاح کنیم. ما نباید اجازه دهیم بیش از این به پیکره سینمای کشور ضربه وارد شود.

احمدلو در پایان این گفتگو متذکر شد: عدالت باید در لایه های مختلف اصناف سینما چه جلو یا پشت دوربین باید رعایت شود و عدم رعایت عدالت در این حوزه ما را با معضلات بسیار عدیده و پیچیده ای روبرو کرده است.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

«کاپیتان» فارابی به اشلینگل آلمان می‌رود – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: «کاپیتان» ساخته محمد حمزه‌ای در نخستین حضور بین‌المللی خود به آلمان می‌رود.

به گزارش سینماپرس، فیلم سینمایی «کاپیتان» به کارگردانی محمد حمزه‌ای و تهیه‌کنندگی صابر امامی و از محصولات بنیاد سینمایی فارابی، در نخستین حضور بین‌المللی خود راهی اشلینگل آلمان می‌شود تا در بخش رقابتی این رویداد هنری با دیگر آثار سینمای کودک و نوجوان جهان به رقابت بپردازد.

«کاپیتان» با بازی پژمان بازغی، فیلمی در گونه کودک و نوجوان است که از مضمون امید و گذشت بهره می‌برد.

در خلاصه داستان این فیلم آمده است: «به من می‌گن عیسی، هر کاری بخوام می‌کنم.»

پانته‌آ پناهی‌ها، امیرحسین بیات، بهار نوحیان، ارغوان شعبانی، شایان دارمی‌پور، پرهام غلاملو و… از دیگر بازیگران اصلی این فیلم سینمایی هستند.

جشنواره فیلم‌های کودکان و نوجوانان اشلینگل آلمان از بیست‌ و سوم تا سی‌ام سپتامبر برابر با یکم تا هشتم مهر در کمنیتز آلمان برگزار می‌شود.

عوامل اصلی «کاپیتان» عبارتند از کارگردان: محمد حمزه‌ای، نویسنده: امیرمحمد عبدی، مدیر فیلمبرداری: امین جعفری، تدوین: امید میرزایی، موسیقی: حبیب خزایی‌فر، مدیر تولید: امیر یمینی، صدابردار: داریوش صادق‌پور، طراح گریم: مهرداد میرکیانی، طراحی و ترکیب صدا: حسین مشعلی و امید محمدی‌پور، طراح صحنه: حامد اصلانی، طراح لباس: ملودی اسماعیلی، دستیار اول کارگردان: محمد عزیزی، برنامه‌ریز: امیر رونقی، عکس: محمدمهدی دل‌خواسته، تهیه‌کننده: سید صابر امامی، محصول بنیاد سینمایی فارابی.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

منافی ظاهر: نمی دانم مسئولان خانه سینما سیاستمدارند یا اهل فرهنگ و هنر؟ – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: فرحناز منافی ظاهر گفت: نمی دانم مسئولان خانه سینما سیاستمدارند یا اهل فرهنگ و هنر؟ مملکت ما به اندازه خودش سیاستمدار دارد و ما نباید در کارهای سیاسی که سوادش را نداریم دخالت کنیم!

فرحناز منافی ظاهر بازیگر سینما و تلویزیون در خصوص سیاسی کاری های مکرر خانه سینما و عدم توجه مدیران این نهاد به مسائل صنفی سینماگران گفت: نمی دانم مسئولان خانه سینما سیاستمدارند یا اهل فرهنگ و هنر؟ من بارها گفته ام کار هنرمند دخالت در امور سیاسی نیست! مملکت ما به اندازه خودش سیاستمدار دارد و ما نباید در کارهای سیاسی که سوادش را نداریم دخالت کنیم!

بازیگر فیلم های سینمایی «روز فرشته» و «همسر» در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: بی تردید خود سیاستمداران می دانند چه کنند؛ خوشحالم که به عنوان یک هنرمند هرگز زیر بار هیچ سیاسی کاری نرفتم! بارها در تمامی سال هایی که در سینما فعالیت کرده ام برای کارهای مختلف به من زنگ زده اند و گفته اند شما فلان بیانیه را امضا می کنی؟ من هم گفته ام خیر! من سیاسی نیستم و هیچ حرفی در اموری که در آن تخصصی ندارم نمی زنم. ما هنرمندیم و باید کار فرهنگی کنیم. ما در کشوری زیست می کنیم که دارای قانون است و مسئولانی در امور سیاسی دارد که متخصص هستند پس ما بهتر است به اموری بپردازیم که در آن ها سواد و تجربه و مهارت داریم.

این سینماگر سپس با بیان اینکه به جای بیانیه سیاسی تدبیری برای تأمین امنیت شغلی، بیمه بیکاری، اعطای سبد کالا و… داشته باشید تصریح کرد: قبلاً هرزچندگاهی سبدهای کالا یا بن خرید کالا به سینماگران اعطا می شد. شاید مثلاً برنجی که در این سبدهای کالا بود برنج هندی بود اما باز همین هم به کار سینماگران بیکار و خانه نشین می آمد. افسوس که سال ها است هیچ خبری مبنی بر حمایت های این چنینی وجود ندارد و اهالی سینما به حال خود رها شده اند.

وی تأکید کرد: اهالی سینما امروزه بیش از هر زمان دیگری نیازمند ارائه تسهیلات و اعطای بن کالا و… هستند و بی تردید این وظیفه متولیان خانه سینما و سایر نهادهای فرهنگی و هنری است که با ارگان ها، سازمان ها و نهادهای دیگر وارد رایزنی و مذاکره شوند و حداقل ها را برای سینماگران تأمین کنند.

منافی ظاهر متذکر شد: یکی از کارهایی که مسئولان خانه سینما می توانند انجام دهند این است که با نمایندگان مجلس و… وارد مذاکره شوند و از آن ها بخواهند تا به سینماگران یاری برسانند و قانونی مبنی بر لزوم حمایت از سینماگران بیکار و خانه نشین تصویب کنند. خانه سینما نباید دست روی دست بگذارد و منتظر کمک های وزارت ارشاد بنشیند چرا که وضعیت معیشتی بسیاری از سینماگران به شدت خراب است و برخی از همکاران ما با سیلی صورت خود را سرخ نگه داشته اند و دیگر اندک توانی برای ادامه بقا ندارند.

بازیگر فیلم های سینمایی «دختر شیرینی فروش» و «روزی که خواستگار آمد» در پایان این گفتگو افزود: باعث تأسف است که بسیاری از ما به دلیل مشکلات شدید معیشتی مجبور می شویم با دستمزدهای اندک که اصلاً در شأن مان نیست کار کنیم. در واقع برخی تهیه کنندگان از این وضعیت بغرنج ما سوء استفاده می کنند. بدیهی است در این وانفسا تأمین امنیت شغلی، بیمه بیکاری و… ما سینماگران از سوی نهادی که عنوان سندیکا دارد ضروری است. ما جوانی و عمرمان را برای سینما گذاشته ایم و امروز باید کسی باشد که به فریاد دل مان برسد.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

اجرای «سعید بیابانکی» ارزش افزوده‌ای برای برنامه ایجاد کرده است – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: تهیه‌کننده «نون بده» رادیو جوان اعلام کرد در این برنامه با اجرای سعید بیابانکی، به صورت غیابی فرصتی برای رقابت علاقمندان به حوزه شعر طنز ایجاد می‌شود.

به گزارش سینماپرس، مهدی استاداحمد تهیه‌کننده برنامه «نون بده» رادیو جوان درباره این برنامه رادیویی به مهر بیان کرد: برنامه «نون بده» با محوریت طنز، یک رقابت سرایش شعر طنز برگزار می‌کند اما یک تفاوتی که با دیگر رقابت‌ها دارد این است که فضای برنامه ما غیابی است و شعرها توسط مخاطب ارسال و در برنامه به رقابت گذاشته می‌شود تا خلاقیت و استعدادها را به گونه متفاوتی معرفی کند.

وی افزود: این برنامه فرصتی مناسب برای جوانان علاقه‌مند به طنز و شعر است تا با هم رقابت کنند و همچنین قدرت خلاقیت خود را به نمایش بگذارند. به نظرم این برنامه‌ها در فضای سرگرمی می‌توانند به گسترش فرهنگ طنز و شعر در جامعه کمک کنند.

استاداحمد درباره روند ارسال شعرها به برنامه توضیح داد: شاعران طنزپرداز جوان می‌توانند شعرهای خود را که از ۲ ویژگی خلاقیت و طنزآمیز بودن برخوردار است برای برنامه «نون بده» ارسال کنند. در این فرایند بهترین شعرها انتخاب و در برنامه خوانده می‌شوند.

این تهیه‌کننده رادیویی عنوان کرد: تلاش ما این است تا با خنده و سرگرمی، روحیه خوب و انرژی مثبت به جامعه بدهیم. امیدواریم شعرهای طنزی که در این برنامه خوانده می‌شوند، خنده بر لبان مخاطبان بیاورد و به تسکین استرس‌های روزمره آنها کمک می‌کند.

وی در ادامه درباره برنامه‌هایی که می‌تواند به نوعی استعدادیابی باشد بیان کرد: برنامه «نون بده» رادیو جوان بر شعر طنز تمرکز دارد تا همانطور که گفته شد باعث ایجاد فضایی پویا و خلاق در جامعه شود. از طرف دیگر چنین برنامه‌هایی فرصتی برای اشتراک‌گذاری استعدادهای جوانان است که در این حوزه به استعدادهای خلاقانه شاعران جوان منجر می‌شود.

استاداحمد درباره عوامل برنامه اضافه کرد: این برنامه رادیویی با کارشناسی سعید بیابانکی شاعر شناخته شده کشورمان تولید می‌شود. او با تجربه و دانش خود، ارزش افزوده‌ای برای برنامه ایجاد کرده است و با تحلیل و بررسی شعرها، نظرات الهام‌بخشی به شرکت‌کنندگان ارائه می‌دهد.

این تهیه‌کننده رادیویی همچنین اظهار کرد: سعید بیابانکی در هر برنامه توضیحاتی درباره قابلیت‌ها و ویژگی‌های شعرهای طنز می‌دهد و این برنامه نوعی آموزش هم محسوب می‌شود چراکه به مسائلی مانند تکنیک‌های سرایش شعر طنز، نحوه استفاده از طنز در شعر و تأثیر شعر طنز بر جامعه را بررسی می‌کند و با تحلیل شعرها و توضیحات مفصل، به مخاطبان کمک می‌کند تا شعرها را بهتر درک کنند.

برنامه «نون بده» رادیو جوان به تهیه‌کنندگی مهدی استاداحمد و به اجرا و کارشناسی سعید بیابانکی، پنجشنبه و جمعه، ساعت ۱۸ روی موج FM ردیف ۸۸ مگاهرتز از شبکه رادیویی جوان پخش می‌شود.

مشاهده خبر از سایت منبع