X

بایگانی مهر 5, 1402

دفتر سینمایی

«گیج‌گاه» فارابی پس از دو سال به گیشه سینما می‌آید – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: فیلم سینمایی «گیج‌گاه» ساخته عادل تبریزی از ۱۲ مهر اکران می‌شود.

به گزارش سینماپرس، بعد از ۲ سال فیلم سینمایی «گیج‌گاه» ساخته عادل تبریزی از ۱۲ مهر در سینماهای سراسر کشور اکران می‌شود. ارسلان امیری و عادل تبریزی نویسندگی این اثر سینمایی را به عهده دارند و حنیف سروری و میرولی‌اله مدنی تهیه‌کنندگان این فیلم هستند.

در خلاصه داستان «گیج‌گاه» آمده است: «آشنایی زنی به نام مهتاب و مردی به نام حسن خشنود، شبیه قصه‌هاست، شبیه زندگی، شبیه سینما، شبیه روزگاری که خوش می‌گذشت … .»

«گیج‌گاه» در سی و نهمین جشنواره بین المللی فیلم فجر رونمایی شد و در ۲ بخش بهترین کارگردانی فیلم اول و بهترین تدوین فیلم نامزد دریافت جایزه شد.

این فیلم سینمایی در عرصه جهانی موفق به دریافت جایزه از چهلمین دوره فیلم‌های ورزشی میلان ایتالیا، جایزه بهترین فیلمنامه از شانزدهمین دوره چبکساری روسیه شده و به صورت رسمی برای حضور چهل‌ و سومین دوره فیلم‌های ورزشی پالرمو ایتالیا، بیستمین جشنواره فرشته تابناک در روسیه، نهمین جشنواره شیملا هندوستان و نهمین جشنواره سینه لا ویستا آرژانتین انتخاب شده است.

حامد بهداد، باران کوثری، سروش صحت، بهرنگ علوی، امیرحسین رستمی، نادر سلیمانی، بیژن بنفشه خواه، سیاوش چراغی‌پور، محمد الهی، مریم همتیان، ایمان اسماعیل پور، علی باغفر، حامد شیخی، داود ونداده، وحید رحمتی با حضور فرهاد آییش با معرفی علی راد و با هنرمندی جمشید هاشم پور (آریا) و خاطره سازانی همچون رضا صفایی‌پور و حسن رضایی در این فیلم بازی کرده‌اند.

این فیلم با سرمایه‌گذاری شخصی محمد حسینخانی و حنیف سروری و همچنین مشارکت بنیاد سینمایی فارابی ساخته و تولید شده است. «گیج‌گاه» توسط موسسه فرهنگی تبلیغاتی «بهمن‌سبز» و به سرگروهی سینما آزادی اکران می‌شود. 

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

از جایزه «جنگ جهانی سوم» تا سفر عراقی‌ها به ایران با خودرو شخصی


اعلام ۴۰ سینمای پرفروش کشور، اکران فیلمی با بازی حامد بهداد و اولین فیلم مستانه مهاجر، «جنگ جهانی سوم» بهترین فیلم قاره آسیا، اکران «رقص در غبار» فرهادی در آمریکا، پخش «فوتبال ۱۲۰» با عوامل جدید، اظهارات اسماعیلی درباره برگزاری کنسرت‌ها و کانتینرهای کاغذ دپوشده، وضعیت سفر به ایران، مجاز شدن سفر عراقی‌ها با خودرو شخصی به ایران و کشف ورقه‌های مرموز طلا و مواد آرایشی دوهزارساله از اخبار فرهنگی هنری پنجم مهرماه بود.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

فصل جدید برنامه «فوتبال ۱۲۰» به تلویزیون رسید – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: فصل جدید برنامه «فوتبال ۱۲۰» با اجرای حافظ کاظم‌زاده روی آنتن شبکه ورزش می‌رود.

به گزارش سینماپرس، فصل جدید برنامه «فوتبال ۱۲۰» با موضوع بررسی مسابقات لیگ‌های معتبر اروپایی، لیگ قهرمانان و عملکرد تیم‌های خارجی در فیفادی‌ها، از ساعت ۲۲ روز پنجشنبه- ششم مهرماه- روی آنتن شبکه ورزش خواهد رفت.

تهیه‌کنندگی فصل جدید این برنامه را پویا خسروی برعهده داشته و حافظ کاظم زاده نیز آن را اجرا خواهد کرد.

مهمان نخستین قسمت فصل جدید برنامه «فوتبال ۱۲۰» یکی از لژیونرهای خاص کشورمان بوده که تاکنون مصاحبه‌ای به زبان فارسی با رسانه‌های داخلی نداشته است.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

مفهوم در ایده نهفته است/اگر داستان در مسیر مفهوم قرار نگیرد نمی‌توان نام آن را داستان گذاشت – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: کارگردان فیلم سینمایی «سجاده آتش» با اشاره به اینکه رویدادهای جامعه بشری، تاریخ، حال، آینده و تجربیات همگی می‌تواند ایده ساخت اثر باشد، گفت: فیلمنامه‌نویس به جای داستان گفتن راجع به هر موضوعی بهتر است درباره آن از خود سوال بپرسد.

به گزارش سینماپرس، کارگاه «از سجاده آتش تا کارو با احمد مرادپور» همزمان با هفته دفاع مقدس سه‌شنبه (چهارم مهرماه) با حضور علاقه‌مندان سینما و اعضای باشگاه مخاطبان موزه سینما به مدت سه ساعت در این موزه برگزار شد.

احمد مرادپور در ابتدا درباره ایده‌یابی و تبدیل آن به فیلمنامه اظهارداشت: وقتی در سینما صحبت از ایده می‌شود به معنای خلاصه و فشرده داستانی است که می‌خواهیم نقل کنیم؛ مثل زمانی که برای یک فیلم خلاصه یک خطی می‌نویسیم. مانند خلاصه فیلم سینمایی پدرخوانده؛ «جوان‌ترین پسر خانواده مافیایی برای انتقام از قاتلان پدرش دست به حرکتی می‌زند و خودش تبدیل به پدرخوانده می‌شود.»

وی گفت: تعیین ایده یک خطی فیلم نیاز به مهارت خاصی دارد و معمولا زیر ۲۰ کلمه است و بعد از آن ایده وارد مراحل دیگر مانند سکانس و واحدهای نمایشی بزرگ‌تر شده و در انتها تبدیل به فیلمنامه سینمایی می‌شود. نکته قابل توجه این است که در هر ایده‌ای که به ذهن می‌رسد معنا و مفهومی نهفته است. همیشه کار ایده این است که شکل و فرم خط داستانی را معرفی می‌کند و ما را به سمت مسیری که مسیر داستان است جلو می‌برد.

این کارگردان با بیان اینکه مفهوم، مرحله بعد از ایده‌یابی است، افزود: مفهوم در ایده نهفته است و اگر در داستان خود را عیان کند خوب است در غیر این صورت پیدا کردن مفهوم و آوردن آن در فیلم غیرممکن است و اگر داستان در مسیر مفهوم قرار نگیرد نمی‌توان نام آن را داستان گذاشت. داستان با معنا و مفهوم به تکامل می‌رسد و ارزش بیشتری پیدا می‌کند؛ به همین دلیل است که بعضی از داستان‌ها تاثیرات عمیقی در زندگی ما می‌گذارند.

مرادپور با اشاره به تکنیک‌های ایده‌یابی برای داستان بیان کرد: ممکن است در داستان درباره مفهومی صحبت کنید که در جامعه‌ای هنجار نباشد اما در جامعه دیگر ارزش باشد مهم این است که وقتی داستانی را پرورش می‌دهید بتوانید آن را به سرانجام برسانید. این‌ها مواردی هستند که در داستان باید به آن توجه کرد. گاهی به‌ خاطر بی‌توجهی به این موارد با وجود حضور بازیگر حرفه‌ای و چهره، فیلم مخاطب را جذب نمی‌کند در حالی که اگر قدم اول استوار برداشته شود قطعا نتایج درخشانی به دنیال خواهد داشت.

کارگردان فیلم سینمایی «رنجر» در پاسخ به این سوال که چگونه می‌توان ایده‌یابی کرد؟، اظهارداشت: یکی از راه‌های پیدا کردن ایده دقت به زندگی خود و اطرافیان است. گاهی ایده در زندگی روزمره ماست و گاهی حتی رویاها و آرزوها می‌تواند ایده باشد. رویدادهای جامعه بشری، تاریخ، حال، آینده و تجربیات همگی می‌تواند ایده باشد اما تا وقتی آن رویدادها و منابعی که دسترسی داریم تبدیل به داستان نشوند، فایده ندارد.

وی با بیان اینکه هر ایده‌ای قابلیت تبدیل به داستان شدن را ندارد، افزود: به عنوان مثال، فیلم کوتاه زمانی باید تمام شود که مفهوم را بیان کرده باشد؛ در واقع معنای داستان زمانی کامل می‌شود که مفهوم اصلی بیان می‌شود. داستان‌های ایرانی بهترین انتخاب برای فیلم کوتاه هستند. در فیلم زمانی که مفهوم اصلی تکمیل شد دیگر نباید آن را ادامه داد زیرا مخاطب را پس می‌زند. داستان زمانی تمام می‌شود که هر آنچه در ابتدای فیلم درنظر گرفته شده بود محقق شود.

مرادپور بیان کرد: یکی دیگر از راه‌های ایده‌یابی، تبدیل کردن ایده به سوال است؛ این کار کلیدی طلایی برای ایده‌یابی است. فیلمنامه نویس به جای داستان گفتن راجع به هر موضوعی بهتر است درباره آن از خود سوال بپرسد، این موضوعی است که من در اثر تجربه‌هایم به آن رسیده‌ام و بسیار کاربردی است زیرا در این صورت ابعاد آن موضوع برایتان بیشتر آشکار می‌شود.

این کارگردان و تدوینگر اظهارداشت: البته مهم این است که در سوال کردن نباید ارزش‌گذاری کنیم فقط کافی است درباره آن ایده از خود سوال کنیم تا دریچه‌های زیادی برایمان باز شود. همچنین می‌توانیم برای آن موضوع، داستان طراحی کنیم تا تماشاگر به نتیجه برسد که آیا آن موضوع مناسب است و یا مناسب نیست.

وی خاطرنشان کرد: مثلا برای پدرخوانده می‌توانیم از خود بپرسیم «چه می‌شد اگر جوان‌ترین فرد خانواده تبدیل به پدرخوانده می‌شد» گاهی ایده بخاطر اینکه موقعیت متعارف را بر هم می‌زند و تضاد ایجاد می‌کند جذابیت فیلم را بیشتر می‌کند. مثلا می‌توانیم از خود بپرسیم «چه می‌شود که فردی بی‌گناه دستگیر شود و حکم اعدام بگیرد؟»

مرادپور گفت: در مورد «سجاده آتش» می‌توانیم این سوال را بپرسیم که «چه می‌شد اگر فرمانده یک گردان در ابتدای جنگ کشته و از رزم خارج می‌شد و پسری جوان و بی‌تجربه به عنوان فرمانده انتخاب می‌شد؟» تبدیل کردن ایده به سوال، همان پیدا کردن خط داستانی است. این روش سوال کردن در بسیاری از موارد که ذهن به بن‌بست رسیده، می‌تواند کارگشا باشد؛ در این صورت موضوعاتی پیدا می‌کنید که باید تبدیل به داستان شود.

وی درباره اینکه چگونه ایده تبدیل به داستان شود، بیان کرد: «داستان» متشکل از یک شخصیت و یک ماجراست؛ این دو اصل حداقل مواردی است که برای داستان به آن نیاز دارید. داستان در دل سوال نهفته است. باید بتوانیم ابتدا یک داستان بگوییم و مرحله بعد این است که چگونه آن داستان را جذاب کنیم.

این کارگردان افزود: زمانی که در فیلم شاهد حضور راوی هستید بدین معنی است که شما در حال دیدن یک داستان هستید. در فیلم های داستانی معمولا تماشاگر خود را جای شخصیت می‌گذارد و نیازی نیست با حضور راوی دائم به او یادآوری کنید که داستان را تماشا ‌کنید ضمن اینکه فیلم داستانی در اکثر موارد احتیاج به راوی ندارد زیرا مخاطب با آن همذات‌پنداری می‌کند. به نظر من داستان باید آنقدر جذاب باشد که تماشاگر خودش با او همراه شود.

مرادپور درباره استفاده از راوی در فیلم‌های مستند، گفت: در مستند به دلیل اینکه شکل روایت‌گری رابطه علت و معلولی ندارند می‌توانید از راوی استفاده کنید اما در فیلم هر چه تعریف می‌کنید باید موضوعیت خود را از قبل گرفته باشد.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

تازه ترین تک آهنگ رضا بهرام منتشر شد/ شنیدن «من دیوانه»


رضا بهرام خواننده موسیقی پاپ در تازه ترین فعالیت موسیقایی خود تک آهنگ «من دیوانه» را با آهنگسازی حامد دهقانی پیش روی مخاطبان قرار داد.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

کنسرت پاییزی ارکستر سمفونیک تهران تمدید شد


تازه ترین کنسرت ارکستر سمفونیک تهران به رهبری منوچهر صهبایی در تالار وحدت تهران برای چهارمین شب متوالی تمدید شد.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

اگر بخواهیم شخصیتی از دوران دفاع مقدس را با نگاهی هالیوودی روایت کنیم قطعاً مخاطب پس می‌زند چون نسخه اصلی‌اش در هالیوود موجود است – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: مجتبی فرآورده که به تازگی مجموعه تلویزیونی «سوران» را در شبکه اول به پایان رسانده، معتقد است: اتفاقات دفاع مقدس آن‌طور که باید در آثار تصویری سینما و تلویزیون ساخته و پرداخته نمی‌شوند و بازنمایی فرهنگ اصلی دوران دفاع مقدس در کارها اتفاق نمی‌افتد. او در عین حال تاکید می‌کند: وقتی بازنمایی دوران دفاع مقدس در فیلم و سریال‌هایمان اتفاق نیفتد قطعا مخاطب امروز که آن دوران را ندیده پس می‌زند و ارتباط نمی‌گیرد.

به گزارش سینماپرس، مجتبی فرآورده، تهیه‌کننده و کارگردان سینما و تلویزیون در گفت‌وگویی با ایسنا شرکت کرد و درباره آثار دفاع مقدس در تلویزیون و اینکه طی این سال‌ها چقدر در ارائه اینگونه آثار و روایت واقعی دوران دفاع مقدس موفق بوده‌ایم، صحبت کرد.

او ابتدا در توضیح این مسئله که با گذشت بالغ بر سه دهه از دفاع مقدس و اینکه بسیاری از مخاطبان آن دوران را ندیده‌اند، فیلم و سریال‌هایی از این دست باید چقدر نسبت به دهه ۷۰ و ۸۰ متفاوت باشند تا بتوانند با مخاطب ارتباط بگیرند؟ خاطرنشان می‌کند: دوران هشت ساله دفاع مقدس تبلور فرهنگ برآمده از انقلاب اسلامی است و آنچه که در آن دوران حادث شد فرهنگی بود که از انقلاب اسلامی منبعث می‌شد. به نظر می‌آید با توجه به زمان بالغ بر سه دهه‌ای که از آن دوران گذشته به جای اینکه مثلاً به فیلم‌های جنگی و پروپاگاندایی از جنس ۶۰ و ۷۰ بخواهیم بپردازیم، لازم است عملاً فرهنگ آن دوران را بازنمایی کنیم؛ لذا کارمان در دفاع مقدس به نظرم بسیار دشوارتر خواهد شد. اگرچه ممکن است که مبتنی بر ادوات نظامی هم باشد اما آنچه که در درجه اول قرار دارد به نظرم بازنمایی فرهنگ آن دوران است که متاسفانه در کارها این اتفاق نمی‌افتد.

بازنمایی فرهنگ دوران دفاع مقدس را در کارهایمان نداریم

تهیه‌کننده «سوران» در ادامه همین صحبت‌هایش تاکید می‌کند: همچنان یک نگاه نهایتاً حماسی در ارائه اینگونه آثار به آن دوران می‌شود و بازنمایی فرهنگ آن دوران را ما در کارهایمان نداریم؛ همین می‌شود که مخاطب هم کمتر ارتباط می‌گیرد. به عنوان مثال آثاری چون «هور در آتش» و «۲۳ نفر» و همین سریال «عاشورا» که در حال حاضر از تلویزیون پخش می‌شود و بسیاری از فیلم و سریال‌های قابل توجهی از این دست که همه به فرهنگ دوران دفاع مقدس پرداخته‌اند و با استقبال از سوی مخاطب هم مواجه شده‌اند؛ ولی اگر فرضا ما بخواهیم شخصیتی از دوران دفاع مقدس را با نگاهی به تعبیر امروزی هالیوودی روایت کنیم قطعاً مخاطب پس می‌زند چون نسخه اصلی‌اش در هالیوود موجود است.

در «سوران» فضای فرهنگی دوران انقلاب را ترسیم کردیم

وی همچنین در واکنش به این جمله که آیا در سریال «سوران» نکاتی که به آن اشاره کردید رعایت شد؟ می‌گوید: ما تمام تلاشمان را کردیم که اینگونه باشیم اما اینکه چقدر موفق بوده‌ایم، باید مخاطب بگوید. ما با این رویکرد عمل کردیم. اولاً شخصیت اصلی داستان ما که قهرمان هم بود یک شخصیت سنی مذهب بود که برای اولین بار در تلویزیون اتفاق می‌افتاد؛ به اضافه اینکه آنچه ما در «سوران» دنبال کردیم سعی کردیم حال و هوا و فضای فرهنگی دوران انقلاب را آنگونه که بود ترسیم کنیم. حال اینکه چقدر موفق بودیم را مخاطب باید بگوید.

او همچنین اظهار می‌کند: من همچنان تاکیدم بر این است که فیلم‌های امروز دفاع مقدس فقط و فقط باید بازنمایی فرهنگ دوران دفاع مقدس ما باشد که برآمده از انقلاب اسلامی است که متاسفانه بعد از جنگ آرام آرام کمرنگ شد که الان این شرایط روز فرهنگ ماست.

مجتبی فرآورده در پایان درباره کارهای جدیدش برای تلویزیون اعلام می‌کند: بعد از «سوران» فعلاً کار جدیدی ندارم اما مشغول صحبت هستیم ان‌شاءالله در آینده اعلام خواهیم کرد.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

«دوربین حماسه»؛ روایت عکاسان اطلاعات از دفاع مقدس


نمایشگاه عکس خبرنگاران عکاس دفاع مقدس در روزنامه اطلاعات برگزار خواهد شد. در مراسم افتتاحیه این نمایشگاه از عکاسان روزنامه اطلاعات در دوران دفاع مقدس نیز تجلیل خواهد شد.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

امیدوارم شاهد ارتقای برنامه‌ها در مسیر خدمت‌رسانی به مردم در رسانه ملی باشیم – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: رئیس صداوسیما در سفر به استان سیستان و بلوچستان، این استان را مهد تمدن و وحدت اسلامی در کشور دانست و ابراز امیدواری کرد تا با حمایت‌های بیش از پیش مسئولان شاهد ارتقای برنامه‌ها در مسیر خدمت‌رسانی به مردم در صداوسیما باشیم.

به گزارش سینماپرس، پیمان جبلی که شب گذشته و در آستانه فرا رسیدن هفته وحدت به استان سیستان و بلوچستان سفر کرده است، استان سیستان و بلوچستان را مهد تمدن و وحدت اسلامی در کشور دانست و بازدید از صداوسیمای این استان و بررسی بسترهای موجود و ظرفیت‌های بالقوه در حوزه صداوسیما را از جمله اهداف سفرش ذکر کرد.

رئیس صداوسیما همچنین دیدار و گفت‌وگو با بزرگان حوزه فرهنگی انقلاب اسلامی، بررسی طرح‌های بزرگ فرهنگی و رسانه‌ای صداوسیمای استان، دیدار با همکاران مرکز سیستان و بلوچستان، دیدار و نشست با هنرمندان و برنامه سازان را به عنوان برنامه‌های سفرش برشمرد.

جبلی خاطرنشان کرد: امیدوارم با حمایت‌های بیش از پیش مسئولان شاهد ارتقای برنامه‌ها در مسیر خدمت‌رسانی به مردم در رسانه ملی باشیم.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

دیوارنگاره میدان جهاد نو شد


دیوارنگاره جدید میدان جهاد در ادامه پویش «ایران قوی» رونمایی شد.

مشاهده خبر از سایت منبع