X

بایگانی مهر 5, 1402

دفتر سینمایی

«غریب» به تلویزیون می‌آید – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: فیلم سینمایی «غریب» به کارگردانی محمدحسین لطیفی از شبکه افق تلویزیون پخش می شود.

به گزارش سینماپرس، «غریب» قرار است فردا پنجشنبه ششم مهر ماه همزمان با هفته دفاع مقدس برای اولین بار از تلویزیون پخش شود. آخرین ساخته لطیفی فردا شب ساعت ۲۲ از شبکه افق سیما روی آنتن می‌رود و جمعه ۷ مهر ساعت ۱۸:۳۰ بازپخش می‌شود.

این فیلم که در ترکیب اکران نوروزی ۱۴۰۲ روی پرده سینماها رفت، به فروش ۱۰ میلیاردی رسید و در بخش اکران جانبی نیز یک میلیارد فروش کرد. این فیلم همچنین در چهار سینمای لبنان و در شهرهای فاقد سینمای این کشور نیز به نمایش درآمد.

«غریب» محصول سازمان هنری رسانه‌ای اوج در اکران آنلاین هم با شکسته شدن رکورد تماشا در ۲۴ ساعت نخست اکران فیلم‌های غیر کمدی همراه بود.

این فیلم برشی است از زندگی شهید محمد بروجردی و رشادت‌های او در کردستان که علاوه بر دریافت بیشترین تعداد جایزه در جشنواره فیلم فجر به عنوان بهترین فیلم جشنواره مقاومت نیز شناخته شد.

بازیگران «غریب» عبارتند از بابک حمیدیان، مهران احمدی، رحیم نوروزی، هژیر سام احمدی، پردیس پورعابدینی، محمد رسول صفری، سام کبودوند، حسام محمودی، مجید اسماعیلی و فرهاد قائمیان با حضور افتخاری جعفر دهقان، سامیه لک، سمیرا کریمی و محمد بروجردی.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

«نادیده» را ببینید!


نمایشگاه «نادیده» به صورت آنلاین در گالری آرتیبیشن برگزار شده است. در این نمایشگاه می‌توان آثار سه تن از عکاسان جنگ را مشاهده کرد.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

«دبیر جشنواره فیلم فجر» برای مستندسازی و تهیه تصویر از جلسات رئیس‌جمهوری و مصاحبه با رسانه‌ها به آمریکا اعزام شده بود – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ضمن اشاره به دلیل حضور مجتبی امینی در هیات همراه رئیس‌جمهوری، از مستندسازی این سفر گفت.

به گزارش سینماپرس، محمدمهدی اسماعیلی در پاسخ به خبرنگار میزان درباره هیات همراه رئیس‌جمهوری در سفر به نیویورک اظهار کرد: دلیل سفر دبیر جشنواره فیلم فجر به عنوان همراه با رئیس‌جمهوری، تصویربرداری برای «گاندو ۳» نبود.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی افزود: مجتبی امینی به همراه چند تن از مدیران فرهنگی و رسانه‌ای دولت و وزارت فرهنگ و ارشاد برای مستندسازی و تهیه تصویر از جلسات رئیس‌جمهوری و مصاحبه با رسانه‌ها به آمریکا اعزام شده بودند.

اسماعیلی در پایان تشریح کرد: سید ابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهوری ایران در این سفر با بسیاری از هنرمندان و رسانه‌های خارجی دیدار و گفتگو داشت و باید از این جلسات تصویربردای می‌شد. یک تیم از دولت که مجتبی امینی هم جزوی از این تیم بوده، مستندسازی از این جلسات را بر عهده داشتند.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

سینمای دفاع مقدس، بیلبوردهای شهرداری و یک یادآوری کوچک


یکی از بازیگران مطرح سینما و تلویزیون با انتشار متنی ضمن استقبال از اقدام ارزشمند سازمان زیباسازی شهرداری تهران در پاسداشت سینمای دفاع مقدس به طرح نکات دیگری درباره این فعالیت فرهنگی پرداخت.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

تور اروپای همایون شجریان ادامه دارد


همایون شجریان که از شهریورماه امسال تور کنسرت خارج از کشور خود را آغاز کرده است، از ادامه برگزاری این تور خبر داد.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

تکریم شان و منزلت هنرمندان شاخص عرصه فرهنگ و هنر از جمله اولویت‌ها و برنامه‌های اصلی صندوق اعتباری هنر است – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: مدیرعامل صندوق اعتباری هنر با اشاره به ارائه انواع خدمات و تسهیلات به اعضای صندوق گفت: توانمندسازی، حمایت همه جانبه از هنرمندان و معرفی آثار آنها در خارج از مرزهای کشور از اولویت‌های این نهاد است.

به گزارش سینماپرس، سیدمجید پوراحمدی در دیدار با سیدعلی موسوی گرمارودی نویسنده و شاعر انقلاب و شعرهای آئینی و علی شیرازی هنرمند خوشنویسی که در محل ساختمان هنر انجام گرفت با گرامیداشت هفته دفاع مقدس و یاد و خاطره شهدای گرانقدر این دوران، به تشریح بعضی از فعالیت‌ها و عملکردهای شاخص صندوق اعتباری هنر به ویژه در این دوره وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در دولت مردمی پرداخت.

وی اظهارداشت: تکریم شان و منزلت هنرمندان شاخص عرصه فرهنگ و هنر از جمله اولویت‌ها و برنامه‌های اصلی صندوق اعتباری هنر است که با اجرای برنامه‌های مختلف حمایتی، در جهت تحقق آنها اقدام و تلاش می‌کنیم.

پوراحمدی معرفی آثار هنرمندان و برگزاری نمایشگاه‌های فرهنگی و هنری آنها در خارج از مرزهای کشور را از برنامه‌ها و اولویت های صندوق اعتباری هنر برشمرد که با جدیت در حال پیگیری است.

مشاور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی بیان کرد: ما وارث تمدن چند هزار ساله‌ایم. ظرفیت کم نظیری در حوزه فرهنگ و هنر داریم که از این موقعیت می‌توانیم به خوبی استفاده کنیم.

وی افزود: هنرمند ایرانی دارای ذوق و قریحه است. وظیفه ماست که بستر لازم را برای شکوفایی استعدادهای این سرزمین فراهم کنیم و ظرفیت‌های ناشناخته و سودآور فرهنگ و هنر کشور را کشف کنیم.

علی موسوی گرمارودی نویسنده و شاعر معاصر در ادامه این دیدار نیز با قدردانی از خدمات و فعالیت‌های صندوق اعتباری هنر، اهتمام ویژه و توجه مسئولان این صندوق و وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی نسبت به هنرمندان را کاری ارزشمند و قابل تقدیر عنوان کرد.

این مترجم قرآن و نهج‌البلاغه و چهره ماندگار کشور همچنین با اشاره اینکه جمهوری اسلامی ایران از لحاظ شعر، فرهنگ، هنر و تمدن کشوری غنی و صاحب نام در دنیاست، بر توجه هرچه بیشتر به شعر آئینی و انقلاب تاکید کرد.

در ادامه نیز علی شیرازی هنرمند خوشنویس هم با قدردانی از ارائه انواع خدمات و تسهیلات از سوی صندوق اعتباری هنر به هنرمندان، پیشنهاد کرد تا با کمک و همراهی صندوق اعتباری هنر نسبت به برگزاری نمایشگاه‌های مختلف معرفی آثار هنرمندان در عرصه‌های مختلف در خارج کشور اقدامات لازم انجام شود چرا که از این طریق با فروش آثار هنرمندان هم برای کشور ارزآوری دارد و هم باعث کمک به معیشت اهالی فرهنگ و هنر خواهد شد.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

موسیقی جنگ عراقی‌ها چه شکلی بود؟/ داستان یک شکنجه موسیقایی!


احمدعلی راغب آهنگساز فقید موسیقی انقلاب در کتاب «بانگ آزادی» ضمن ارائه خاطرات بازدیدهای هنرمندان از جبهه ها به طرح نکاتی پیرامون نحوه ارائه موسیقی‌های مرتبط با جنگ توسط عراقی ها پرداخته است.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

اخطاری جدی برای متولیان «ژانر دفاع مقدس»؛ از «سازمان اوج» و «روایت فتح» تا «حوزه هنری» و «سازمان سینمایی»! – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: «ژانر دفاع مقدس» محصول اختصاصی و زاییده «تفکر انقلاب اسلامی» است و از این جهت بیش از هر چیز دچار حضور پُرقدرت «جریان نفوذ فرهنگی» است.

محمدرضا مهدویپور/ ۲۹ شهریورماه بود که «امام خامنه‌ای» در دیدار سالانه خود با پیشکسوتان و فعالان دفاع مقدس و عرصه جهاد و مقاومت، بار دیگر بر وظیفه همگان برای تبیین عظمت جهاد مقدّس و دفاع مقدّس تاکید فرموده و این درخواست چندین ‌ساله را مجددا از مسئولان و فعالان فرهنگی کشور مطالبه نمودند؛ درخواستی که البته امسال با یک تذکر مهم و اعلام خطر بسیار هوشمندانه همراه بود. موضوعی که لزوم بازخوانی و مرور چند نکته مهم را ضروری می‌سازد:

۱/ «امام خامنه‌ای» در این دیدار با بیان مجدد این مهم که «عظمت جهاد مقدّس و دفاع مقدّس را بایستی ما روزبه‌روز بیشتر بیان کنیم، بگوییم، تبیین کنیم؛ این جزو وظایف است»؛ به وجود توانمندی و حضور استعدادهای انسانی لازم برای خلق و تولید آثار هنری و فیلم و سریال در این زمینه اشاره و فرمودند و البته در همینجا و بلافاصله، لازمه این حضور مستعد را مراقبت و توجه همواره به «هدف» دانسته و به صراحت نسبت به این آفت بزرگ هشدار فرمودند و بیان داشتند: «گاهی اوقات کار هنری انجام می‌گیرد و نیّت، کمک به این راه است، امّا آنچه اتّفاق می‌افتد این نیست؛ این به خاطر آن است که در اثنای راه، تحیّر و اضطراب فکری به وجود می‌آید و هدف فراموش می‌شود، گم می‌شود!»


اخطاری جدی برای متولیان «ژانر دفاع مقدس»؛ از «سازمان اوج» و «روایت فتح» تا «حوزه هنری» و «سازمان سینمایی»!


۲/ پُرواضح است که انذار صریح «امام خامنه‌ای» به عدم فراموشی «هدف» در «تبیین دفاع مقدّس» را می‌توان به عنوان یک سرفصل جدید در عرصه «سینمای دفاع مقدس» قلمداد نمود. مقطعی که پس از آن دیگر هیچ عذر و بهانه‌ای برای تولید سریال‌ها و آثار مجعول سینمایی باقی نمی‌ماند و از این به بعد مصرف از بیت‌المال و صرف بودجه‌های فرهنگی و سینمایی کشور برای تولید آثاری که از ابتدا و یا در اثنای راه، تحیّر و اضطراب فکری پیدا نموده و دچار فراموشی «هدف» می‌شوند و یا «هدف» را گم می‌کنند و … را می‌توان یک حرام شرعی و قانونی تلقی نمود.


اخطاری جدی برای متولیان «ژانر دفاع مقدس»؛ از «سازمان اوج» و «روایت فتح» تا «حوزه هنری» و «سازمان سینمایی»!


۳/ ادبیات صریح و شفاف «امام خامنه‌ای» در این موضوع به گونه‌ای است که از یک سو دیگر جای هیچ تفسیر و تاویلی را توسط نهادهای متولی تولید فیلم و سریال باقی نمی‌گذارد و از سوی دیگر وظیفه نهادهای نظارتی را چه در شوراهای صدور پروانه تولید و پروانه نمایش در «سازمان سینمایی» و چه در شوراهای اقماری «سازمان صداو سیما» و «سازمان تنظیم مقررات رسانه‌های صوت و تصویر فراگیر» دو چندان می‌سازد؛ وظیفه‌ای که قطعا انجام بهینه و مطلوب آن در وابستگی کامل و نیازمندی مستمر به تغییر نگاه «ستاد کل نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران» به موضوع فرهنگ و تولیدات هنری بوده و تغییر چینش در مدیریت سنتی «بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس» را طلب می‌نماید و خروج این ارگان مهم از جایگاه ماشین امضا و بازتعریف آن را در جایگاه نظارتی هوشمندانه و مشرف بر تولیدات فیلم و سریال مرتبط با عرصه «دفاع مقدّس» را ضروری می‌سازد.


اخطاری جدی برای متولیان «ژانر دفاع مقدس»؛ از «سازمان اوج» و «روایت فتح» تا «حوزه هنری» و «سازمان سینمایی»!


۴/ تعریف صحیح جایگاه «بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس» و حضور طیف مدیران فهیم و پیشکسوت دغدغه‌مند فرهنگی در این مجموعه قطعا موجب ایجاد خانه‌تکانی اساسی در مجموعه‌های مهمی همچون «سازمان حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس سپاه و بسیج» و «سازمان حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس ارتش» شده و به تبع آن سمت و سوی حرکتی «سازمان سینمایی» و «سازمان صدا و سیما» و «سازمان تبلیغات اسلامی» و نگرش مجموع مدیریت‌های فرهنگی در کشور به «ژانر دفاع مقدس» نیز اصلاح می‌گردد.


اخطاری جدی برای متولیان «ژانر دفاع مقدس»؛ از «سازمان اوج» و «روایت فتح» تا «حوزه هنری» و «سازمان سینمایی»!


۵/ سال‌هاست که ایجاد شاخصه و ملاک «بفروشی» و «نفروشی» از برای بررسی و سطح‌بندی تولیدات سینمایی به یکی از ابزارهای «جریان نفوذ فرهنگی» برای جهت‌دهی به ذهن متولیان فرهنگی و سینمایی و سمت و سو دادن به تصمیمات ایشان مبدل گردیده است. شاخصه‌ای که متاسفانه در طی دو دهه گذشته به شدت مورد استقبال ویژه توسط طیف مدیران نابلد فرهنگی حتی در مجموعه‌های دغدغه‌مند نظامی در «ارتش» و «سپاه» واقع و موجب گردید تا تمرکز بر «تولیدات سینمایی فاخر» با بی‌مهری ویژه متولیان امر چه در «صدا و سیما» و چه در «وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی» مواجه گردد و تا به آنجا پیش رود که حتی در مقطعی توجه نهادهای فرهنگی به تولید و ساخت آثار در «ژانر سینمای استراتژیک» به عنوان یک ننگ و هزینه کرد بی‌فایده تلقی شود. البته امروزه با پالایش تیم مدیریتی کلان در پیکره «صدا و سیما» و همچنین به واسطه حضور «دولت سیزدهم» این «تدبیر جریان نفوذ فرهنگی» دیگر طرفداری ندارد و پیگیری این استراتژی با وجود همراهی ادامه‌دار و حضور گسترده مدیران سینمایی به ارث رسیده از دولت حسن روحانی در به تعطیلی کشاندن «دکّان سینمای استراتژیک» و «مغازه‌ی تولید آثار فاخر در سینمای ایران» حداقل در ظاهر مقرون به شکست و همراه با پشیمانی گردیده است.


اخطاری جدی برای متولیان «ژانر دفاع مقدس»؛ از «سازمان اوج» و «روایت فتح» تا «حوزه هنری» و «سازمان سینمایی»!


۶/ سازهای ناهم‌سوی «سازمان حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس سپاه و بسیج» و «سازمان حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس ارتش» و بالاخص ماهیت نمایشی و به نوعی تبعیدگاهی «بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس» یکی از اصلی‌ترین عواملی است که سبب شده تا امروزه هیچ شاخص‌ و معیار قابل اندازه‌گیری «کیفیت» برای تولیدات فیلم و سریال در «ژانر دفاع مقدس» وجود نداشته باشد. مشکلی که عدم توجه ادامه‌دار به آن موجب شده تا امروز ه عملا استانداردهای فیلمسازی با توجه‌ به‌ نیازها و انتظارات‌ مشتری‌هایی مشخص‌ گردد که حاضر به پرداخت هیچ هزینه‌ای برای «انقلاب اسلامی» نیستند. استاندارهایی که از یک سو تفکر «گیشه محور» و «بازدید مخاطب» جاری و سازی بر مدیریت سینما و تلویزیون را برجسته و پیگیری می‌کند و از سوی دیگر شان و جایگاه «ارتش» و «سپاه» را به سطح یک منبع سرشار مادی و با لجستیک کم هزینه و قابل سوء استفاده فروکاست می‌دهد.


اخطاری جدی برای متولیان «ژانر دفاع مقدس»؛ از «سازمان اوج» و «روایت فتح» تا «حوزه هنری» و «سازمان سینمایی»!


۷/ چند دهه عقب افتادگی در مقوله‌ی «سینمای استراتژیک» و بویژه «ژانر سینمای دفاع مقدس» سبب شد تا امروزه هدف گذاری ویژه‌ای مبنی بر تولید این گونه آثار مورد پیگیری واقع شود؛ هدف گذاری بظاهر موجهی که به خوبی می‌تواند بر «کمیت تولیدات بظاهر ارزشی» افزوده و فهرست بلندبالایی از آثار دفاع مقدسی را به سینما و تلویزیون بیاورد و بیلان‌های مدیریتی را فزونی بخشد؛ اما در عین حال «تنزل کیفیت» آفتی است که در این مسیر به چشم می‌خورد. آفتی که بیش از هر چیز اضمحلال «ژانر دفاع مقدس» و جایگزینی آن با «ژانر جنگی» را پدید آورده و نسل جدیدی از «سینماگران جنگی» را جایگزین «سینماگران انقلاب اسلامی» می‌سازد.


اخطاری جدی برای متولیان «ژانر دفاع مقدس»؛ از «سازمان اوج» و «روایت فتح» تا «حوزه هنری» و «سازمان سینمایی»!


۸/ باید بپذیریم که استقبال گسترده و حمایت‌های بی‌دریغ نهادهای وابسته به نیروهای مسلح از «ژانر دفاع مقدس» سبب شده تا این گونه سینمایی به محفلی مناسب برای شروع فعالیت‌های سینمایی و سریال‌سازی مبدل گردد. محفلی مناسب و شروعی آسان که بسیاری از علاقمندان به کاسبی در سینما و فرهنگ را به خود جلب نموده و عموم ایشان برای تولید رزومه کاری و حضور در سینمای حرفه‌ای به آن نیاز دارند. می‌ضوعی که سبب می‌شود تا بسیاری با هویت مجهول و بدون کمترین علقه‌ای نسبت به «دفاع مقدس» و «آرمان‌های انقلاب اسلامی» به این وادی گام نهاده و خلق اثر نمایند. جماعتی که سوداگرانه به موضوع «انقلاب اسلامی» و «دفاع مقدس» نگریسته و سعی می‌کنند تا «بیگ روداکشن‌های» رزومه کاری خود را با بودجه ‌های سازمانی تجربه نموده و با ساده انگاری و حذف مبانی ارزشی و تمرکز بر انجام تحقیقات و گردآوری مستندات و کشیدن زحمات لازم و … اقدام به ساخت آثاری متوهمانه، مبتنی بر بافته‌های ذهنی خویش نمایند و در این میان ضمن استحاله‌ی مبانی ارزشی انقلاب اسلامی و دفاع مقدس، به مرور زمان، نوعی وهم انگاری مطلق را جایگزین واقع‌گرایی و انعکاس واقعیات‌های انقلاب اسلامی و به طور مشخص در پیگیری «ژانر استراتژیک دفاع مقدس» نمایند.


اخطاری جدی برای متولیان «ژانر دفاع مقدس»؛ از «سازمان اوج» و «روایت فتح» تا «حوزه هنری» و «سازمان سینمایی»!


۹/ «ژانر دفاع مقدس» محصول اختصاصی و زاییده «تفکر انقلاب اسلامی» است و از این جهت بیش از هر چیز دچار حضور پُرقدرت «جریان نفوذ فرهنگی» است. حضوری که سبب می‌شود تا بسیاری از استعدادهای هنری و علاقمند به مبانی انقلاب اسلامی، به مرور زمان دچار استحاله و پشیمانی گردند و به سراغ تولید آثار مجعول در سایر ژانرهای سینمایی رفته و یا با ذهنیت پشیمان خود در همین «ژانر دفاع مقدس» آثار خلق نمایند که نه تنها قابل دفاع نیست؛ بلکه به شدت در تعارض با آرمان‌های ادعایی ایشان در گذشته می‌باشد.


اخطاری جدی برای متولیان «ژانر دفاع مقدس»؛ از «سازمان اوج» و «روایت فتح» تا «حوزه هنری» و «سازمان سینمایی»!


۱۰/ حضور پُرقدرت مافیای «آقازاده‌های جوان» در کنار اردوکشی «منقضی‌الخدمتان» و «سرداران بازنشسته» یکی از معضلات جدی در عرصه «سینمای دفاع مقدس» است. معضلی که به شدت بر «کیفیت» تولیدات سینمایی و تلویزیونی این ژانر مهم از «سینمای استراتژیک» تاثیر گذاشته است. حضوری همراه با آزمون و خطا از بودجه بیت المال که در کمال تاسف و با اغماض توسط منتقدان موجود از همین طیف نادیده انگاشته و با دید اغماض به آن نگریسته می‌شود. این در حالی است که عموم این حضور و اردوکشی‌ها از وجه دنیوی برخوردار بوده و سبب می‌شود تا این طیف پس از تولید چند اثر سینمایی و یا سریال در این ژانر مقدس به وادی‌های دیگری کشیده شوند و با حفظ روابط ارگانی خود به سراغ گونه‌ای سینمای «بی‌همه چیز» رفته و آنچنان دچار خود فراموشی شوند ایران را «کشتارگاه» ترسیم ساخته و به سراغ تولید «برادران لیلا» و «عنکبوت» روند و تولید «خرس» را در کارنامه خود به ثبت رسانند.


اخطاری جدی برای متولیان «ژانر دفاع مقدس»؛ از «سازمان اوج» و «روایت فتح» تا «حوزه هنری» و «سازمان سینمایی»!


۱۱/ پراکندگی موسسات فرهنگی و هنری مزین به نام شهدا و فرماندهان شاخص عرصه دفاع مقدس یک فرصت مغتنم برای تکثیر و تنوع بخشیدن به محصولات هنری و تولیدات فیلم و سریال در کشور است. موسساتی که عموما با حضور بخشی از خانواده این شهیدان در جایگاه مدیریتی همراه می‌باشد و روحیه صمیمی عموم ایشان و دور بودن آنها از «کسب و کار فرهنگی» سبب می‌شود تا این فرصت بسیار خوب، به عنوان یک طعمه بسیار مناسب برای طیف «سوداگران هنری» مورد شناسایی واقع شوند. طیفی عموما بی‌ربط با خانواده شهدا که بعضا با حداقل علقه نسبت به «آرمان‌های انقلاب اسلامی» و صرفا با «هدف کسب درآمد»، خود را به این موسسات وصل نموده و با گریم شخصیتی خود، سعی می‌کنند تا حداکثر ارتزاق ممکن را با سوء استفاده از نام شهدا داشته باشند و در این میان ثبت «مردم نهاد» گونه این موسسات موجب بروز خلأهای قانونی برای نظارت مجموعه‌های حفاظتی نهادهای نظامی و اشراف مستمر «بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس» بر این موسسات گردیده است.


اخطاری جدی برای متولیان «ژانر دفاع مقدس»؛ از «سازمان اوج» و «روایت فتح» تا «حوزه هنری» و «سازمان سینمایی»!


۱۲/ یکی از اصلی‌تریت معضلات نهادها و موسسات فرهنگی تاسیس شده توسط «سپاه پاسداران انقلاب اسلامی» را می‌توان ویژگی دو وجهی این نهادها و ایجاد وضعیت خاص نظامی- غیرنظامی برای آنها دانست. وضعیتی که به صورت ویژه‌ای هزینه کرد در فضای تولیدات فیلم و سریال انقلاب اسلامی را گنگ ساخته و دقت و نظارت کامل و فرا سازمانی بر عملکرد و بالاخص نحوه مصرف صحیح بیت‌المال در این مجموعه‌ها را با خلل مواجه نموده است. این در حالی است که انتشار نوبه‌ای «گزارش عملکرد مالی» و مشخصا در معرض عموم گذاشتن ریز فعالیت‌های اقتصادی دو نهاد معظم و شاخص فرهنگی و رسانه‌ای «موسسه فرهنگی روایت فتح» و «سازمان هنری رسانه‌ای اوج» یکی از ابتدایی‌ترین اقداماتی است که می‌تواند تعادل میان «کیفیت» و «کمیت» تولیدات «ژانر سینمای دفاع مقدس» را فراهم نماید. اقدامی که بخشی از آن می‌تواند در کمترین زمان ممکن و با تصمیم شورای فرماندهی «سپاه پاسداران انقلاب اسلامی» و خروج این دو مجموعه از مدیران دهگی و پیگیری تغییرات مدیریتی کلان پنج‌ساله محقق شود و البته بخش دیگری از آن ناظر به عزم جدی «ستاد کل نیروهای مسلح » در پایش «قرارگاه فرهنگی و اجتماعی حضرت بقیه الله الاعظم ارواحنا فداه» می‌باشد.


اخطاری جدی برای متولیان «ژانر دفاع مقدس»؛ از «سازمان اوج» و «روایت فتح» تا «حوزه هنری» و «سازمان سینمایی»!


ادامه دارد…

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

در ستایش عکس‌های خاطره ساز «عمو نادر»!


یکی از عکاسان سینما و تلویزیون ایران به مناسبت درگذشت نادر شبانی‌آذر معروف به «عمو نادر» از عکاسان پیشکسوت پرتره، یادداشتی را در تجلیل از مقام هنری این هنرمند فقید نوشته است.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

«وقف» حامی و پشتیبان همه بخش‌هایی است که برای سربلندی و قدرت ایران اسلامی و کوتاه کردن دست دشمنان طرح یا برنامه دارند – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: رئیس سازمان اوقاف وامور خیریه گفت: وقف در خدمت عموم مردم و حامی و پشتیبان بسیاری از بخش‌هایی است که برای سربلندی و اقتدار ملی و کوتاه کردن دست دشمنان طرح یا برنامه دارند.

به گزارش سینماپرس، حجت‌الاسلام سیدمهدی خاموشی رئیس سازمان اوقاف وامور خیریه به همراه جمعی از مسئولان این سازمان به مناسبت هفته دفاع مقدس با سردار حسین سلامی فرماندهی کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی دیدار کردند.

خاموشی در این دیدار ضمن تقدیر و تشکر از زحمات سپاه پاسداران در طول دوران هشت سال دفاع مقدس و بعد از دوران جنگ در عرصه‌های مختلف سازندگی و فرهنگی به ارائه گزارشی از اقدامات و عملکرد سازمان اوقاف و امور خیریه پرداخت و اظهارداشت: وقف در خدمت عموم مردم و حامی و پشتیبان همه بخش‌هایی است که برای سربلندی و قدرت ایران اسلامی و کوتاه کردن دست دشمنان طرح یا برنامه دارند.

وی در ادامه به مأموریت سازمان اوقاف در سه حوزه حفظ عین، اجرای امینانه نیات واقفین و افزایش منافع ارتقای بهره‌وری موقوفات اشاره کرد و گزارشی اجمالی از فعالیت‌های این سازمان پیرامون ارتقای دانش و فناوری، اقتصاد دریامبنا، دامپروری، کشاورزی، صنعتی، ‌ تجهیزات پزشکی، انرژی سبز و استفاده از پنل‌های خورشیدی در تولید برق و حمایت از اقشارمحروم و کم‌درآمد، ارائه داد.

در ادامه این دیدار، سردار سلامی ضمن تقدیر از رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه به عنوان یکی از مدیران موفق و توانمند گفت: خوشبختانه سازمان اوقاف در مسیر خوبی حرکت کرده، سرمایه‌گذاری در حوزه موقوفات در مسیر صحیح انجام شده و روی کلیدی ترین مسائل متمرکز شده است.

وی با تاکید بر اینکه باید گره‌های وابستگی را بگسلیم، اظهارداشت: با فرض اینکه در شرایط تحریم امکان هیچ گونه مبادلات با کشورهای دیگر برای ما وجود نداشته باشد باید سعی کنیم با استفاده از ظرفیت اقتصاد مقاومتی در تولید محصولات مختلف در کشور خودکفا شویم و روی پای خو بایستیم.

سلامی گفت: در سال‌های اخیر در زمینه تولیدات داخلی به پیشرفت‌های خوبی دست یافته‌ایم. امروزه بحث انرژی به خصوص انرژی سبز و بحث امنیت غذایی، بسیار مهم است و اوقاف ظرفیتی است که در اختیار ما قرار دارد و باید از این ظرفیت درست استفاده شود.

فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی با بیان اینکه بهره‌مندی از عواید وقف در مسیر حمایت از تولیدات داخلی مایه خرسندی است، افزود: مسیر موفقیت، مسیر پر پیچ و خمی است که در ابتدا سخت و دشوار به نظر می‌رسد اما به مرور روزنه‌های جدید باز خواهد شد و مسیر هموار می‌شود.

مشاهده خبر از سایت منبع