X

بایگانی مهر 16, 1402

دفتر سینمایی

ما همیشه دیر می‌رسیم؛ حتی وقتی کنسرت داریم!


احتمالا برای هر کدام از ما پیش آمده که خود را به موقع و حتی زودتر به یک کنسرت رسانده‌ایم تا با خیال راحت وارد سالن شویم و از اجرای زنده لذت ببریم اما وقتی که به سالن رسیده‌ایم با تأخیرهای حتی یک ساعته مواجه شده‌ایم؛ تأخیرهایی که گاه به طولانی شدن گریم خواننده، مسائل فنی و صوتی و … برمی‌گردد.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

«عدالت بودجه‌ای» خواست بزرگ تئاتر استان‌ها در چهار دهه گذشته بوده و هست – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: روسای انجمن هنرهای نمایشی سراسر کشور طی نامه‌ای از سخنان وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در خصوص «عدالت فرهنگی» و توجه به تئاتر استان‌ها، قدردانی کردند.

به گزارش سینماپرس، در مراسم اختتامیه بیست و یکمین جشنواره بین‌المللی نمایش‌های آیینی و سنتی بود که محمدمهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به عدالت فرهنگی، اعلام کرد وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تلاش می‌کند تا بودجه فعالیت‌های هنری استان‌ها در سه حوزه تئاتر، موسیقی و هنرهای تجسمی افزایش پیدا کند.

روسای انجمن هنرهای نمایشی سراسر کشور نیز طی نامه‌ای از این توجه و سخنان وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی قدردانی کردند.

حرف‌تان به جان تئاتر خوش نشست/ «عدالت بودجه‌ای» خواست بزرگ ما است

در بخشی از این یادداشت چنین آمده است: «فرمایشتان کوتاه بود اما به دلایل بی‌شمار در عمق جان فرهنگ و هنر استان‌ها، به ویژه جامعه تئاتری خوش نشست به مسرت و شادی. «عدالت بودجه‌ای» خواست بزرگ تئاتر استان‌ها در چهار دهه گذشته بوده و هست. خواستی که به گمان حقی است که همواره نادیده گرفته شده، اگرچه هنرمندان تئاتر استان‌ها همیشه در صحنه‌های سبز تئاتر، بن‌بست‌ها را گشوده و راهی به سوی امید باز کرده‌اند.»

همچنین در بخش دیگری از نامه روسای انجمن هنرهای نمایشی سراسر کشور تأکید شده که اشاره کوتاه وزیر فرهنگ و ارشاد به تخصیص و افزایش بودجه برای انجمن‌ها شور و شعفی مضاعف در جان فرهنگ و هنر دمیده است.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

هنرمندان ایرانی و خارجی «طوفان الاقصی» به پا کردند


هنرمندان طراح گرافیک، تصویرساز و نقاش ساعاتی پس از آغاز عملیات بزرگ «طوفان الاقصی» در فلسطین، با خلق آثارشان طوفان به پا کردند.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

آغاز پخش مجموعه‌ای ۱۰۰ قسمتی از روایت فتح

مجموعه «تجربه ماندگار» به کارگردانی و تهیه کنندگی یاسر انتظامی که محصول گروه مستند روایت فتح می‌باشد، از یکشنبه هفته جاری از شبکه افق پخش خواهد شد.

به گزارش روابط عمومی بنیاد فرهنگی روایت فتح، در این مجموعه که سه سال و نیم زمان صرف پژوهش و تولید آن شده است ضمن مصاحبه با دست اندرکاران تولید مستند‌های گروه تلویزیونی جهاد و گروه روایت فتح، تاریخچه و روند تولیدات از سال ۱۳۵۸ تاکنون، مورد بررسی قرار گرفته است.

زنده یاد نادرطالب زاده، ابراهیم حاتمی کیا، رضابرجی، مهدی همایونفر، محمد مهدی حیدریان، احسان رجبی، محمدرضا صراطی، بهروز شکوری، مجید فراهانی، احمدعباسی، محمود نیک نژاد، مختارعلی سلیمی، مسعود صمدی، مهزاد ارشدی، سعید یزدانی، احمد حائری، محمد صنعتی، محرم علی کلیج، محمد یوسف زادگان، مرحوم ابراهیم کیهانی، غلامحسین پیرهادی، سعید فراقی، هادی ناظریان قمی، میرکیوان خلیل پور، محمود بدرفر، حمید منزوی، مرتضی شعبانی، اصغر بختیاری، محمد صدری، قاسم بخشی، سعید مازندرانی، سید حسین هاشمی، محمدعلی فارسی، پرویز رمضانی، اسماعیل براری، محمدحسین قدمی، جعفرشهرابی، مهرداد کاشانی، نصرت الله محمودزاده، قدرت الله سیدان، قدرت الله باقریان، سیدمحمدجعفری، حجت الله امیر حسینی، محمد بخشی، اکبر بخشی، محمدصادق صادقی مقدم، محمد رضا اسلام لو، مرحوم محمد اخوان، جوادحق پناهان، هوشنگ میرزایی، مصطفی دالایی، سهراب عالمی و سردارعلیرضا افشار نفراتی هستند که در این مستند به بیان وقایع، خاطرات، روند تولید مشکلات و مخاطرات تولید برنامه در دهه‌های مختلف اشاره کرده اند.

اولین قسمت از این مجموعه یکشنبه ۱۶ مهرماه از ساعت ۲۱ از شبکه افق پخش خواهد شد.

گروه مستند روایت فتح یکی از زیرمجموعه‌های بنیاد فرهنگی روایت می‌باشد که وظیفه تولید مستند درحوزه انقلاب اسلامی، دفاع مقدس و مقاومت را بر عهده دارد.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

دیوارنگاره میدان ولیعصر (عج) رنگ «طوفان الاقصی» به خود گرفت


از جدیدترین دیوارنگاره میدان ولیعصر (عج) به مناسبت عملیات «طوفان الاقصی» رونمایی شد.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

هنرمندان ایرانی و خارجی برای «طوفان الاقصی» طوفان به پا کردند


هنرمندان طراح گرافیک، تصویرساز و نقاش ساعاتی پس از آغاز عملیات بزرگ «طوفان الاقصی» در فلسطین، با خلق آثارشان طوفان به پا کردند.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

شریف‌ترین تصاویر از رزمندگان جبهه را روایت فتح به تصویر کشید

مصطفی دالایی، مستندساز و مجری مجموعه «تجربه ماندگار» شبکه افق سیما در شبکه خبر درباره ساختار و مهمانان برنامه که پیرامون تاریخ شفاهی شکل‌گیری گروه تلویزیونی جهاد و گروه مستند روایت فتح است، گفت: ساختار «تجربه ماندگار» گفتگو محور است. با توجه به ۳ سال و چندین ماهی که صرف این مجموعه شد، همکارانم به سمت تصاویری رفتند که بعضی از آن‌ها در دسترس نبود. در این مدت همکارانم در پروژه‌ها و ماموریت‌هایی که رفتند تصاویری از شکل‌گیری گروه تلویزیونی جهاد و گروه مستند روایت فتح را پیدا کردند و این مجموعه را با تدوین خوب آماده پخش کردند.

دالایی در پاسخ به این سوال که شما در زمان جنگ فیلمبردار و کارگردان گروه تلویزیونی جهاد بودید و نقش موثری در روایت فتح داشتید، اهمیت روایتگری در آن دوران چه بود؟ بیان کرد: کسانی که در رسانه هستند و سنشان به آن زمان می‌خورد، یادشان هست که تمام قسمت‌های مهم سازمان صداوسیما از جمله استان‌ها به جبهه می‌رفتند، تا فیلم‌های مستند و گزارش تهیه کنند. اما روایت فتح که یک برنامه از گروه تلویزیونی جهاد سازندگی وقت بود و برنامه‌های جبهه را به این اسم پخش می‌کرد، نگاه و شیوه جدیدی به جبهه داشت.

این مستندساز با بیان اینکه ما در جبهه با یک کلیشه‌ای مواجه می‌شدیم، که همه رزمندگان جلوی دوربین می‌گفتند تا آخرین قطره خون‌مان می‌جنگیم و دستشان را به علامت پیروزی نشان می‌دادند، تصریح کرد: این کلیشه مانند ویروس همه جا را فراگرفته بود و مانع نزدیک شدن دوربین، فیلمبردار و کارگردان به رزمندگان می‌شد. همکاران روایت فتح و گروه جهاد ابتدا سعی کردند این کلیشه را بشکنند. اما چگونه؟ اینکه فیلمبردار سریع فیلم نگیرد و بلافاصله صحنه را ترک نکند. او در کنار رزمندگان بنشیند، تا موجی که رسانه ایجاد کرده بود از بین برود و رزمندگان بفهمند اهالی رسانه هم از خودشان هستند.

مجری مجموعه «تجربه ماندگار» با بیان اینکه به مرور همکاران روایت فتح و گروه جهاد با رزمندگان زندگی کردند، گفت: من معتقدم فیلم‌های روایت فتح اصلی‌ترین و شریف‌ترین تصاویر را از بچه‌های جبهه ارائه داد. 

علی استرابی، مدیر گروه مستند بنیاد فرهنگی روایت فتح در پاسخ به این سوال که «تجربه ماندگار» چه حرف جدیدی برای مخاطب دارد؟ توضیح داد: این مجموعه تاریخ شفاهی گروهی را روایت می‌کند که اکثر مردم ما با روایت فتح آشنایی داشتند و مستند‌های تولیدی آن گروه را دیدند. از طرفی، نگاهی که شهید آوینی و تیمشان به مقوله مستندسازی داشت، می‌تواند جذابیت خاصی برای مردم داشته باشد.

مدیر گروه مستند بنیاد فرهنگی روایت فتح درباره یکی از ویژگی‌های مهم «تجربه ماندگار» خاطرنشان کرد: یکی از ویژگی‌های مهم این مجموعه نمایش تصاویری است که یا خیلی کم نمایش داده شده، یا برای اولین‌بار پخش می‌شود. به عنوان مثال، اولین مستندی که شهید آوینی کار کردند و من ندیدم که پخش شده باشد، در یکی از قسمت‌های این مجموعه پخش خواهد شد. تصاویر پشت صحنه روایت فتح هم که کسی آن را ندیده است، از دیگر بخش‌های «تجربه ماندگار» است.

اولین قسمت از این مجموعه یکشنبه ۱۶ مهر از ساعت ۲۱ از شبکه افق پخش می‌شود.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

ویژه برنامه‌های هفته بزرگداشت جهانی حافظ

محمود شالویی، رئیس انجمن آثار و مفاخر فرهنگی، با حضور در برنامه سلام خبرنگار شبکه خبر گفت: «حافظ شیرازی» یکی از مفاخر ملی است که بر قله‌های جهانی نشسته است و تلاش ما بر این بود که بزرگداشت حافظ در یک روز خلاصه نشود بلکه به یک هفته تسری پیدا کند تا از رهگذر این اقدام، اندیشه این شاعر بلندآوازه ایرانی جهانی شود.

وی افزود: ویژه برنامه‌های هفته بزرگداشت جهانی حافظ از امروز در تالار اجتماعات شهید مطهری (ره) انجمن آثار و مفاخر فرهنگی تهران آغاز می‌شود و قرار است با انجام برنامه‌های متعدد و متنوع ۲۱ مهرماه در کنار آرامگاه وی در شیراز به پایان برسد. 

شالویی با بیان اینکه حافظ شیرازی حافظ قرآن بوده افزود: این موضوع نقش مهم و موثری در شکل گیری اندیشه‌های وی دارد و معرفت در اشعار حافظ از آموز‌های قرآنی او سرمنشا گرفته است.

حافظ در جهان، تأثیرپذیری حافظ از قرآن، حافظ و عرفان، حافظ و دنیای امروز، حافظ و ادب فارسی (اثرپذیری و اثرگذاری)، حافظ در عرصه هنر و نظام نشانه شناسی حافظ (تأویل، تفأل و…) عناوین روز‌های هفته بزرگداشت حافظ شیرازی است.

همایش ملی و بین المللی بزرگداشت حافظ، از ۱۵ تا ۲۱ مهرماه، همراه با رویداد‌های مختلف فرهنگی و هنری در تهران، شیراز و شهر‌های مختلف کشور، همچنین در نمایندگی‌های فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در خارج از کشور برگزار خواهد شد.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

انیمیشن «مرد عنکبوتی ۲» بسیار منطبق بر زمانه خودش است

 برنامه «نقد سینما» در بخش سینمای جهان میزبان آرش خوشخو و محمدرضا مقدسیان با موضوع بررسی و نقد «مرد عنکبوتی۲» بود. 

آرش خوشخو، منتقد سینما ابتدا گفت: این اثر آنقدر پر از جزئیات است که به شما اجازه چشم برداشتن از تصویر نمی‌دهد و حتی به داستان‌ها و فیلم‌های دیگر مرد عنکبوتی ارجاع داده می‌شود. انیمیشن «مرد عنکبوتی۲»، اثری ۱۴۰ دقیقه‌ای پر و پیمان بود که از ثانیه اول تا آخر شما با بمباران تصاویر و اطلاعات هستید. برای درک چنین اثری، باید سواد ذهنی را هم ارتقا داد. 

وی ادامه داد: درک مساله دنیای موازی پیچیده و حال و تماشای آن در دنیای انیمیشن بسیار پیچیده‌تر هم هست. انیمیشن «مرد عنکبوتی» شبیه به آثار کریستوفر نولان بود. یک محصول فرهنگی است که هم مخاطب را راضی نگه داشته و هم منتقدان سخت‌گیر را.

این منتقد تاکید کرد: کسی که این انیمیشن را تماشا می‌کند، ذهنش به بازی گرفته و خود به خود از ذهنیت قوی‌تری برخوردار می‌شود. ما همیشه در قهرمانان ضعف هوش داریم. این نوع کارتون‌ها کودکان باهوش‌تری تحویل جامعه می‌دهد. نشان دادن شجاعت و خلاقیت در انیمیشن بسیار مهم است که اخیرا به کارتون‌ها برگشته است. اما این سری کارتون برگرفته از بازی‌های کامپیوتری سبب باهوش شدن بچه‌ها می‌شود. 

در ادامه محمدرضا مقدسیان بیان کرد: برای ورود به این انیمیشن من از کلمه چگال استفاده می‌کنم و انطباق یک اثر با زمانه خودش. سرعت تبادل اطلاعات در شبکه‌های اجتماعی، جریان متاورس به معنای جهان مجازی، نوع نگاه به سرعت انتقال اطلاعات، تفاوت نسل‌ها در کشور‌های مختلف و حجم بازی‌های رایانه‌ای جهان ذهنی جدیدی را در نسل تازه شکل داده است. 

وی افزود: انیمیشن «مرد عنکبوتی۲» بسیار منطبق بر زمانه خودش است. مجموع تکنیک‌های موجود در انیمیشن پیوند دقیق بین فرم و محتواست. وقتی از جهان‌های موازی حرف می‌زنیم، باید آن را در شخصیت‌پردازی و طراحی گرافیکی هم نمود دهیم. در انیمیشن «مرد عنکبوتی۲» برای تک تک شخصیت‌ها از سبک هنری متفاوتی استفاده شده است؛ که هر کدامشان فلسفه خودش را دارد. اتفاق مهمی که همه این مسائل را معنا‌دار می‌کند؛ بازتولید برند‌های تولید شده از قبل است و به روز کردن برند است. 

این منتقد خاطرنشان کرد: طبع نسل جدید پیدا شده است. از طرفی قواعد اصلی مانند خانواده، سالم زیستن، اراده فردی، مسئولیت‌پذیری و اولویت قرار دادن عشق هیچگاه در آثار تغییر نمی‌کند. 

او در پایان بحث خاطرنشان کرد: مسئولان فرهنگی ما «مرد عنکبوتی۲» را حتماً ببینند. مصرف نوجوان‌های ما اکنون همین است. جهان نوجوان‌ها در بازی‌های آنلاینشان است. ویژگی‌های تکنیکی این انیمیشن درخشان است و این اثر به لحاظ محتوایی حرف‌هایی می‌زند که مسئولان فرهنگی ما اصلا به آن فکر هم نمی‌کنند.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

«محمود لاهیجانیان» درگذشت – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: استاد محمود لاهیجانیان، هنرمند پیشکسوتی که سال‌ها در زمینه هنر نقاشی ایرانی فعالیت می‌کرد، روز جمعه ۱۴ مهرماه در بیمارستان عرفان تهران به دیار حق شتافت.

به گزارش سینماپرس، میثم لاهیجانیان، فرزند شادروان استاد محمود لاهیجانیان ضمن اعلام این خبر، به ایسنا گفت: پدرم از مدتی قبل به دلیل بیماری سرطان، دوران درمان را سپری می‌کرد که متأسفانه روز گذشته در بیمارستان عرفان تهران دار فانی را وداع گفت.

وی افزود: مراسم تشییع مرحوم پدرم در روز یکشنبه (۱۶ مهرماه) از ساعت ۹ صبح از خانه هنرمندان اصفهان به سمت آرامستان باغ رضوان این شهر برگزار می‌شود.

گفتنی است، شادروان استاد محمود لاهیجانیان دی‌ماه ۱۳۳۳ در اصفهان متولد شد و مشق نقاشی را نزد مرحوم روح الله روحانی آغاز کرد که تنها استاد وی بود، اما بعد از آن با تلاش مضاعف خود، آموختن نقاشی ایرانی را با مطالعه و دیدن موزه‌ها، نمایشگاه‌ها و آثار اساتید ایرانی و خارجی ادامه داد و به یکی از بزرگ‌ترین هنرمندان نقاشی ایرانی تبدیل شد.

دوران تحصیل وی در دبیرستان با آشکار شدن استعداد این هنرمند در نقاشی همراه بود و در همان دوران سه سال متوالی مقام اول رشته مینیاتور را در استان اصفهان به دست آورد. این هنرمند نقاشی ایرانی، هم‌زمان با طی کردن دوره دبیرستان، از سوی حاج فخرالدین امامی، فرزند مرحوم استاد میرزا آقا امامی به همکاری دعوت شد و کاشی‌سازی‌های استاد فخر را نیز بر عهده گرفت.

شادروان استاد محمود لاهیجانیان که معتقد بود مینیاتوریست‌های ایران وامدار و مدیون تلاش‌های استاد محمود فرشچیان در این رشته هنری هستند، استفاده از واژه “نقاشی ایرانی” را به جای مینیاتور و نگارگری، ترجیح می‌داد و همیشه شاکر بود که قلم از دستانش جدا نشده است.

خبرگزاری سینماپرس، درگذشت شادروان «استاد محمود لاهیجانیان» را به خانواده این مرحوم و هنرمندان عرصه نگارگری در کشور تسلیت می‌گوید.

مشاهده خبر از سایت منبع