X

بایگانی مهر 29, 1402

دفتر سینمایی

تولید دانش در عرصه فعالیت‌های مدیریتی و راهبردی کودک و نوجوان ایجاد نمی‌شود – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: معاون فرهنگی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در همایش سفیران راستگو گفت: خلا فعالیت‌های اندیشکده‌ای در عرصه کودک و نوجوان آسیب‌هایی ایجاد کرده است و ما از این فقدان در رنج هستیم.

به گزارش سینماپرس، فرهاد فلاح در این همایش که با هدف تجلیل از شخصیت و نقش حجه‌الاسلام محمدحسن راستگو با حضور مسوولان ارشد سازمان اوقاف و مربیان کودک و نوجوان این سازمان و امور خیریه در مشهد برگزار شد، بیان کرد: حجت‌الاسلام راستگو به نوعی بنیان‌گذار فعالیت‌های کودک و نوجوان در سطح حوزه علمیه است و هم اکنون طلاب جوان حوزه باید برای ایجاد حرکتی جریان‌ساز در حوزه کودک و نوجوان همگرایی و فعالیت تشکیلاتی در این زمینه را سرلوحه اقدام‌های خود قرار دهند.

معاون فرهنگی کانون با تشریح سیاست‌های نظام سلطه در عرصه کودک و نوجوان و برشمردن مصداق‌هایی از اقدام‌های آن‌ها خاطرنشان کرد: زمان اقدام‌های انفرادی در عرصه فعالیت‌ها و نقش‌آفرینی‌های حوزه کودک و نوجوان گذشته است و چنانچه می‌خواهیم در این عرصه اقدام ویژه‌ای صورت گیرد، نیازمند ایجاد فعالیت‌های تشکیلاتی منسجم و هدفمند هستیم تا بتوانیم این جمعیت کلان کشور را مخاطب قرار دهیم.

وی با برشمردن اهمیت مطالعه‌ها و اقدام‌های راهبردی در حوزه فعالیت‌های کودک و نوجوان در عرصه کشور تأکید کرد: خلا فعالیت‌های اندیشکده‌ای در عرصه کودک و نوجوان آسیب‌های زیادی به وجود آورده است و نمونه بارز آن این است که تولید دانش در عرصه فعالیت‌های مدیریتی و راهبردی کودک و نوجوان ایجاد نمی‌شود و همین مسأله فعالیت‌ها را به صورت سنتی نگه می‌دارد.

فلاح، سَبْک‌سازی در عرصه فعالیت‌های فرهنگی و تبلیغی کودک و نوجوان را لازمه اقدام‌های حوزه علمیه قم در این عرصه برشمرد و بیان داشت: متأسفانه ما در مرکز مطالعات راهبردی حوزه علمیه قم هنوز بخش ویژه‌ای برای کودک و نوجوان نداریم و این مسأله خسارت‌های زیادی به آینده فعالیت‌ها ایجاد می‌کند و نمونه آن عدم وجود سبک‌های استاندارد و برنامه‌ریزی مدون در عرصه فعالیت‌های فرهنگی کودک و نوجوان است.

معاون فرهنگی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان بی‌برنامه‌گی در این حوزه را عامل طمع دشمن برای سرمایه‌گذاری در این بخش دانست و گفت: وقتی بدون‌راهبرد و بدون‌هماهنگی کلان بین فعالان حوزه کودک و نوجوان این مسیر را طی کنیم باعث می‌شود تا نظام سلطه برای سرمایه‌گذاری در بخش کودک و نوجوان ایران به طمع بیفتد و ما شاهد آن هستیم که اقدام‌هایی در این زمینه انجام داده‌اند.

فلاح، پرهیز از هیجان‌ها و جوگیر شدن را در برنامه‌ریزی‌های کلان حوزه کودک و نوجوان ضروری دانست و بیان داشت: اکنون در کشور بازار فعالیت‌های مادر و کودک گرم است در حالی که مطالعه‌های ما نشان می‌دهد باید در حوزه کلان خانواده و بخش پدر و کودک سرمایه‌گذاری متمرکزی انجام داد.

وی با تشریح سوابق و فعالیت‌های کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان از همه مبلغان سازمان اوقاف و امور خیریه دعوت کرد تا در جشنواره قصه‌گویی مشارکت هدفمندی داشته باشند.

معاون فرهنگی کانون در بخش دیگری از سخنان خود کاربست فناوری و پیشرفت علوم را در برنامه‌ریزی‌های راهبردی حوزه کودک و نوجوان ضروری دانست و افزود: ما در برنامه‌ریزی‌های کلان این حوزه نیازمند مطالعه، تحقیق و پژوهش، نظریه‌پردازی و تولید علم هستیم و بر همین اساس باید آرایش جدیدی در عرصه فعالیت‌های کودک و نوجوان رقم بزنیم.

یادآوری می‌شود در بخشی از این مراسم پیام تصویری حامد علامتی مدیرعامل کانون نیز پخش شد و با حضور مسوولان ارشد سازمان اوقاف و امور خیریه و معاون فرهنگی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان از مربیان برتر کودک و نوجوان سازمان اوقاف تجلیل شد.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

انجمن خوشنویسان ایران جنایات غزه را محکوم کرد


انجمن خوشنویسان ایران با صدور بیانیه‌ای جنایات اخیر رژیم غاصب صهیونیستی به‌ ویژه بمباران بیمارستان المعمدانی غزه را محکوم کرد.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

تمامی ضمایر مفرد و جمع می‌دانند که اسرائیل حرامزاده است/اهالی سینما در مقابل جنایت‌های رژیم صهیونیستی سکوت نکنند – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: مهران رجبی بازیگر سینما و تلویزیون گفت: هر کسی اندازه یک قاشق چایخوری وجدان داشته باشد همین برای محکومیت جنایت رژیم صهیونیستی کافی است.

به گزارش سینماپرس، مهران رجبی در گفت‌وگو با ایرنا درباره اینکه سینماگران مقابل جنایت‌های رژیم صهیونیستی چه وظیفه‌ای دارند؟ اظهار داشت: تمامی ضمایر مفرد و جمع می‌دانند که اسرائیل حرامزاده است بنابراین اگر هر کسی به اندازه یک قاشق چایخوری وجدان در سینه داشته باشد همین کافی است که در مقابل جنایت‌های رژیم صهیونیستی سکوت نکند.

وی افزود: هر کسی در هر استعدادی، شغل و موقعیتی که دارد باید کلام درست را در این زمینه ادا و از مظلوم دفاع کند.

رجبی اظهار داشت: همه عوامل و سینماگران هم از این قاعده مستثنی نیستند و لازم است این اتفاق در میان اهالی سینما هم بیفتد که در مقابل جنایت‌های رژیم صهیونیستی سکوت نکنند.

وی افزود: با این حرکت، سینماگران بدانند که به آرمان فلسطین کمک کرده‌اند.

این بازیگر سینما و تلویزیون در پاسخ به این سوال که اگر قرار باشد مهران رجبی روزی در یک اثر تلویزیونی و یا سینمایی برای محکومیت جنایت‌های رژیم صهیونیستی ایفای نقش کند این نقش را خواهد پذیرفت؟ گفت: با سر می‌روم و این نقش را می‌پذیرم.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

ستایش وزیر فرهنگ فیلیپین از گنجینه موزه هنرهای معاصر تهران


وزیر فرهنگ و رئیس کمیسیون ملی فرهنگ و هنر فیلیپین به همراه معاون سفیر کشورشان از نمایشگاه طلایه‌داران خطه خط در موزه هنرهای معاصر تهران دیدن کردند.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

«ارکستر ملی ایران» بالاخره رهبر دائم خود را شناخت – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: ارکستر ملی ایران بالاخره رهبر دائم خود را شناخته و احتمالا در ماه‌های آینده با ثبات و تداوم بیشتری اجراهایش را در پیش خواهد گرفت.

به گزارش سینماپرس، ارکستر ملی ایران ۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۲ به مناسبت گرامیداشت روز جهانی هلال احمر با رهبری همایون رحیمیان نخستین کنسرتش در سال جاری را به صحنه برد. این ارکستر تیرماه امسال با رهبری آرش امینی به عنوان رهبر میهمان و اجرای آثاری از مرتضی حنانه، جواد معروفی، حسن کسایی، فرهاد فخرالدینی و بهزاد عبدی روی صحنه رفت.

ارکستر ملی ایران شهریور امسال هم اجرایی ویژه داشت. اجرایی که به نواختنِ پوئم سمفونی «وداع» از ساخته‌های محمد میرزمانی اختصاص داشت. رهبری این اجرا را همایون رحیمیان و خوانندگی آن را سیدحسام‌الدین سراج برعهده داشتند. این اجرا با روایت ساعد باقری و به مناسبت اربعین حسینی در تالار وحدت روی صحنه رفت.

در اوایل مهرماه سال جاری بالاخره همایون رحیمیان به عنوان رهبر دائم ارکستر ملی ایران معرفی شد.

رحیمیان نخستین حضورش به عنوان رهبر دائم ارکستر ملی ایران را به کنسرتی با عنوانِ «پاییزان» اختصاص داد. او قطعه‌هایی از روح‌الله خالقی، جواد معروفی و حسین دهلوی را برای اجرا در تالار وحدت انتخاب کرد.

در ادامه نگاهی اختصاری به آهنگ‌هایی خواهیم داشت که ارکستر ملی در اجرای «پاییزان» خود نواخته است:

قطعه «رنگارنگ شماره یک» در آواز اصفهان اثرِ روح‌الله خالقی است. در این قطعه ملودی تصنیف بهار دلنشین هم قرار دارد.

قطعه «سوییت دشتی» اثر جواد معروفی؛ این قطعه ابتدا برای پیانو و سپس برای ارکستر نوشته شد.

«به یاد صبا/نغمه ترک» اثرِ حسین دهلوی؛ این قطعه براساس قطعه‌ی «دوضربی بیات ترک» اثری از استاد ابوالحسن صبا در اردیبهشت سال ۱۳۳۷ نوشته شده است. «به یاد صبا / نغمه ترک» نخستین بار در خرداد ۱۳۳۷ با ارکستر شماره یک هنرهای زیبای کشور در دانشگاه تهران اجرا شد.

قطعه «یار رمیده» اثر روح الله خالقی یکی دیگر از آثار اجرا شده توسط ارکستر ملی ایران بود.

«کنسرتینو برای سنتور و ارکستر» اثر حسین دهلوی؛ این قطعه در سال ۱۳۷۷ با همکاری فرامرز پایور در چهار موومان ساخته شده است.

«سبکبال» اثر حسین دهلوی؛ این قطعه سال ۱۳۳۲ در دستگاه شور و براساس قطعه «رقص چوبی قاسم آبادی» اثر استاد صبا ساخته شده و از نخستین آثار دهلوی است.

قطعه‌های «دو نغمه بختیاری»، «آهنگ آذربایجانی» و «رنگارنگ شماره ۲» دیگر آثارِ اجرا شده در این کنسرت بودند که جملگی از ساخته‌های روح‌الله خالقی هستند.

هنگامی که این کنسرت تمام شد، تماشاگران ایستاده ارکستر را تشویق کردند. این تشویق‌ها باعث شد تا ابتدا قطعه‌ی «رنگارنگ شماره ۲» اجرا شود و باز هم با تشویق‌های ادامه‌دارِ تماشاگران، این بار ارکستر ملی ایران قطعه‌ی «سبکبال» را اجرا کند.

اجرای ارکستر ملی ایران علاوه بر استقبال مخاطبان، کیفیت قابل قبولی هم داشت. به نظر می‌رسید با حضور همایون رحیمیان در ارکستر ملی ایران، این ارکستر فصل جدیدی از فعالیت‌هایش را با تداوم و نظم بیشتر در پیش خواهد گرفت.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

عکس‌های هنرمندان ایران و جهان روی دیوار گالری ممیز


دبیر جشنواره جایزه بین‌المللی «عکس ۵» از برگزاری نمایشگاه دوسالانه این جشنواره در گالری مرتضی ممیز خانه هنرمندان خبر داد.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

سالم در سکوت به پتروشیمی خلیج فارس رفت


مهدی سالم (مدیرعامل بنیاد رودکی) به سمت سرپرست برند، مسئولیت اجتماعی و روابط عمومی پتروشیمی خلیج فارس منصوب شده و این در حالی است که بنیاد رودکی در این باره اطلاع‌رسانی نکرده است.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

سعی کردیم در سکوت کامل خبری پیش ببریم تا کمتر حساسیت‌ها برانگیحته شود – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: کارگردان فیلم سینمایی اخت الرضا شامگاه ۲۸ مهر ماه، در برنامه تلویزیونی «نقد سینما» از آنتن شبکه چهار سیما حاضر شد.

به گزارش سینماپرس، سید مجتبی طباطبایی کارگردان فیلم سینمایی اخت الرضا در شامگاه ۲۸ مهر ماه، در برنامه تلویزیونی «نقد سینما» از آنتن شبکه چهار سیما حاضر شد و در خصوص این اثر به گفتگو پرداخت.

در «میز نقد سینمای ایران» برنامه نقد سینما، محمد صابری روزنامه‌نگار سینمایی میزبان سید مجتبی طباطبایی کارگردان فیلم سینمایی «اخت الرضا» بود.
در ابتدای این بخش از برنامه امیررضا مافی در خصوص ساخت این فیلم توضیح مختصری داد و گفت: یکی از فیلم‌هایی است که در سکوت خبری و با در کنار هم قرار گرفتن عتبات و با همکاری سازمان سینمایی سوره حوزه هنری ساخته شد که به یک موضوع مغفول در سینمای ایران می‌پرداخت، فیل اخت الرضا بود.

سپس سید مجتبی طباطبایی در خصوص فیلم خود این گونه اظهار داشت: این اثر سینمایی یا بهتر بگوییم داکیو درام یا همان مستند داستانی، سومین تجربه تاریخی من در حوزه تاریخ اسلام بود؛ در آثار قبلی در جایگاه تولید یا تهیه کننده قرار گرفته بودم و در مورد فیلم سلمان فارسی یک همکاری خوبی با عتبه عباسی (ع) داشتیم و بعد از این اتفاقی که رقم خورد، در بازتابی که در کشور عراق از دیدن این فیلم و در کشورهای خلیج فارس رخ داد دیدیم که استقبال خیلی خوبی بود. به همین جهت برای تجربه بعدی از ما برای بازسازی یک مستند ۳۰-۴۰ دقیقه ای، در عتبه حسینی و استان مقدس حضرت معصومه دعوت به عمل آمد. یکی از چالش‌های ما این بود که خیلی نمی‌توانستیم نزدیک شخصیت معصوم و در این فیلم حضرت معصومه (س) شویم و این کار خیلی ملاحظات داشت؛ برای همین سعی کردیم در سکوت کامل خبری پیش ببریم تا کمتر حساسیت‌ها برانگیحته شود و وقتی که تصویربرداری فاز یک پروژه انجام شد این دل و جرات را پیدا کردیم که آن را تبدیلش کنیم به یک داکیو¬درام سینمایی.

محمد صابری در واکنش به صحبت‌های طباطبایی ضمن اشاره به ارزشمندی پژوهش این اثر به عنوان یک مستند سینمایی، جنبه دراماتیک آن را برای خلق قهرمان ستود و گفت: با توجه به این که قهرمان در این جنس از روایت‌ها از جنس قهرمان غایب است، اما شما به درستی و هوشمندانه از قهرمان اصلی روایت فاصله گرفته اید.

طباطبایی در ادامه در خصوص این که چگونه و چقدر نگاه مستند گونه به این اثر داشته است گفت: من، چون از تئاتر و نمایش شروع کردم و خواستگاه تئاتر آیین بوده است و مردم اقبال ویژه‌ای داشته اند نسبت به تئاتر، پس گام اول این بود که می‌خواستیم در این اثر یک کار آئینی انجام دهیم، یک کار مبتنی بر ایدئولوژی با نگاه به شخصیت مقدس. به همین منظور خیلی ملاحظات جدی وجود دارد. یعنی یا من باید به سمت صرف مستندات تاریخی بروم که در آن قالب، یک مستند قابل دفاع خوب، اما فاقد جذابیت‌های بصری و دراماتیک ارائه دهم و یا سمت داستان و درام بروم که در این صورت باید تخیل خودم را دخیل کنم. در مورد این گونه آثار مرتبط با معصومین، ملاحاظاتی هست که دو تا بال دارد، یکی بال محتوا و یکی بال تکنیک است، آن بال محتوا خیلی پیچیده است و خیلی مراقبت‌ها نیاز دارد، برای همین در تخیل هنرمندانه من دستم بسته بود؛ اما با این وجود موقعیت‌هایی را وارد قصه کردم که لطمه‌ای به آن مستندات تاریخی نزند، من حرفی را متقن نزدم سعی کرده ام یک سری مستنداتی بیاورم که قابل دفاع باشد.

مافی در ادامه گفتگو به ذکر چند تا نکته در خصوص فیلم اخت الرضا پرداخت و گفت: این که آقای طباطبایی می‌گویند مستند سینمایی، می‌خواهند تاکید کنند که اثر من مستند است. کاری که آقای طباطبایی کرده اند و بسیار تحسین برانگیز است این است که در قم با بازیگران و عوامل محلی قم و با بودجه‌ای بسیار محدود در قبال یک اثر تاریخی، یک درام سینمایی ساخته که مطمئنا سالیان طولانی در تلوزیون به مناسبت‌های مختلف پخش خواهد شد، فلذا یک اثر درخشانی خلق شده است و این که عتبه مقدسه آمدند پای این کار خیلی اتفاق بزرگی است.

طباطبایی در نهایت از هادی مقدم دوست برای کمک به این اثر در راستای داستانی شدن یاد کرد و از او قدردانی نمود.

فیلم سینمایی اخت الرضا از ۲۲ مهرماه در سینماهای سراسر کشور در حال اکران است و پخش آن به عهده موسسه فرهنگی تبلیغاتی بهمن سبز وابسته به حوزه هنری است.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

تازه‌ترین آلبوم‌های بازار موسیقی کدامند؟


در اولین ماه پاییز آلبوم‌های جدیدی روانه بازار موسیقی شده‌اند که هرکدام حال و هوای خاص خود را دارند؛‌ البته همه این آثار در ژانرهای غیر از پاپ تولید شده‌اند.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

«پردیس ملت» میزبان «مورچه» و «آخرین شیهه اسبی که خواب پروانه شدن دیده بود» می‌شود – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: سومین روز از چهلمین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران با نمایش آثار بخش‌های مختلف، نشست‌های تخصصی «۴۰-۲۰» و نقد و بررسی، نمایشگاه‌های عکس‌ کتاب و بخش‌های جنبی دیگر ادامه می‌یابد.

به گزارش سینماپرس، این رویداد روز شنبه ۲۹ مهرماه و در سومین روز اکران فیلم‌های کوتاه راه‌یافته به بخش‌های مختلف، در پنج سالن پردیس سینمایی «ملت»، میزبان علاقه‌مندان سینمای کوتاه خواهد بود.

* برنامه نمایش فیلم‌های داستانی مسابقه سینمای ایران

سالن شماره یک و دو در روز سوم جشنواره هم به اکران فیلم‌های داستانی راه‌یافته به بخش مسابقه سینمای ایران اختصاص داده شده‌اند.
در سانس اول و از ساعت ۱۴ تا ۱۵:۳۰ فیلم‌های «پسرخورشید» به کارگردانی راد پورجبار، «بی‌هوا» به کارگردانی رویا پارسا، «آلفا» به کارگردانی مسعود محمدی تاکامی و مهیار صیفوری، «خوانا بنویسید» ‌به کارگردانی مرتضی علیزاده و «کمپانی» به کارگردانی ایل‌ناز خیرخواه در سالن شماره یک روی پرده می‌رود.
در سانس دوم سالن شماره یک از ساعت ۱۶ تا ۱۷:۳۰ فیلم‌های کوتاه «تاخاریها» به کارگردانی محمد آریانیک، «گربه ماهی» ‌ به کارگردانی امیرحسین مهماندوست، «رویای نیمه‌جان» به کارگردانی آرمین اعتمادی، «مورچه» به کارگردانی فرهاد شنتیایی و «استیک» به کارگردانی کیارش دادگر روی پرده خواهد رفت.
اکران فیلم‌های داستانی بخش مسابقه ملی در سانس سوم سالن شماره یک، از ساعت ۱۸:۳۰ تا ۲۰ با اکران «آدلاید» ساخته فرهاد غریبی، «ضلعی برای خروج» ساخته احسان همتی، «یوفو» ساخته سیدحمید حسینی و سیدمهدی حسینی، «ناظر» ساخته ابوالفضل عزیزی و «داستان یک شب دزدی» ساخته مهدی هادی‌زاده دنبال خواهد شد.
در سانس پایانی سالن شماره یک در روز دوم جشنواره هم از ساعت ۲۰:۳۰ تا ۲۲ فیلم‌های کوتاه «کوچ» به کارگردانی امید یوسفی، «روزی روزگاری سینما» به کارگردانی علیرضا شمالی، «قوتار» به کارگردانی علی علیزاده، «تکان» به کارگردانی شاهین حق‌شعار و «جاذبه غیرنیوتونی» به کارگردانی علیرضا صادقی روی پرده می‌رود.
در سالن شماره دو و در سانس اول از ساعت ۱۴ تا ۱۵:۳۰ فیلم‌های کوتاه داستانی «نابومی» به کارگردانی سعید قندهاری، «آخرین شیهه اسبی که خواب پروانه شدن دیده بود» به کارگردانی مهدیه محمدی، «خودکشی به سبک نیچه» به کارگردانی پیام کردستانی، «ترموستات» به کارگردانی روزبه اخوان و «بعد از نیمه شب» به کارگردانی محمد باقری اکران می‌شود.
در دومین سانس این سالن، از ساعت ۱۶ تا ۱۷:۳۰ فیلم‌های کوتاه «شیهه دور» ساخته صمد قربان‌زاده، «زاک» ساخته علی خسروی، «همه چیز به نظر آقای کاف بستگی دارد» به کارگردانی حسن حکمت‌روشن، «اکو» به کارگردانی یوسف شفیق، «برادران آبتنی» به کارگردانی سروش البخشی نائینی و «نیمکت» به کارگردانی بهروز شمشیری روی پرده می‌رود.
سالن شماره دو در سانس سوم از ساعت ۱۸:۳۰ تا ۲۰ میزبان اکران فیلم‌های کوتاه «لاری» به کارگردانی میثم مرادی، «دنیا منم فوعه» به کارگردانی مصطفی آقامحمدلو، «کرم‌چاله» به کارگردانی سیداحسان طالقانی اصفهانی، «سردست» به کارگردانی فاطمه سادات جوادی، «اوروبروس» به کارگردانی فرهنگ عمرانی و «صونا» به کارگردانی زهرا ترکمانلو خواهد بود.
در آخرین سانس نمایش فیلم‌های داستانی در روز دوم جشنواره چهلم هم از ساعت ۲۰:۳۰ تا ۲۲ فیلم‌های کوتاه «داستان اسباب بازی» ساخته علیرضا استوار، «سربسته» ساخته یاسر خیر، «دد چوپان» ساخته سهیلا پورمحمدی، «اذان صبح به افق یزد» ساخته زهره صباغیان و «زنان لجمن» ساخته زیور حجتی در سالن شماره دو اکران می‌شود.

* برنامه نمایش فیلم‌های بخش بین‌الملل

سالن شماره ۹ پردیس سینمایی «ملت» در روز سوم جشنواره چهلم هم به اکران فیلم‌های راه‌یافته به بخش بین‌الملل اختصاص پیدا کرده است.
در سانس اول و از ساعت ۱۴ تا ۱۵:۳۰ فیلم‌های مستند «میراث باد» و فیلم‌های داستانی «قوتار»، «آلفا»، «یوفو»، «همه چیز به نظر آقای کاف بستگی دارد» و «ترموستات» روی پرده می‌رود.
در دومین سانس اکران در سالن شماره ۹ از ساعت ۱۶ تا ۱۷:۳۰ فیلم‌های کوتاه داستانی «نگهبانان»، پویانمایی «سوزی در باغچه»، مستند «قطب جنوب»، داستانی «اشباحی وجود ندارد»، تجربی «نور مابین» و داستانی «عزیزم» از آثار بخش بین‌الملل اکران می‌شود.
در سانس سوم و از ساعت ۱۸:۳۰ تا ۲۰ هم فیلم‌های کوتاه داستانی «از قصد»، مستند «برلین کوچولو»، داستانی «تکثیر»، تجربی «کفاش بهشت»، داستانی «مامان»، پویانمایی «از طرف ما» و داستانی «سرگشتگی» اکران می‌شود.
از ساعت ۲۰:۳۰ الی ۲۲ و در آخرین سانس نمایش فیلم‌های بخش بین‌الملل در روز سوم جشنواره چهلم، فیلم‌های کوتاه داستای «اهرام»، داستانی «فراموش‌شده»، پویانمایی «تابش»، تجربی «جریان»، پویانمایی «دون خاویر» و داستانی «لطفا پشت خط بمانید» به نمایش درخواهد آمد.

* برنامه نمایش آثار پویانمایی مسابقه سینمای ایران
در روز سوم جشنواره چهلم، آثار پویانمایی در سانس چهارم از اکران‌های سالن شماره ۱۰ روی پرده می‌روند.
در این سانس از ساعت ۲۰:۳۰ تا ۲۲ فیلم‌های پویانمایی «تبر» ساخته اسماعیل جباری، «حفره‌ بعدی» ساخته فاطمه احمدی، «پیانو» ساخته مرجان کشانی و شهاب شمسی، «جنگ و رنگ» ساخته عدنان زندی، «دژکاک» ساخته آزاد معروفی، «متورم» ساخته زهرا خورشیدی و «دنیای خاکستری خاکستری» ساخته سیدمحسن پورمحسنی شکیب، به نمایش گذاشته می‌شود.

* برنامه نمایش آثار مستند مسابقه سینمای ایران

سانس اول و سوم اکران فیلم‌ها در سالن شماره ۱۰ در روز سوم جشنواره به اکران فیلم‌های کوتاه مستند ایرانی اختصاص پیدا کرده است.
در سانس اول از ساعت ۱۴ تا ۱۵:۳۰ مستندهای کوتاه «مانلی» ساخته جابر قربانی، «میراث باد» ساخته نسیم سهیلی و «دیواره‌های مرز» ساخته فاطمه مرزبانی روی پرده می‌رود.
در ادامه اکران مستندهای کوتاه مسابقه سینمای ایران در سومین سانس سالن شماره ۱۰ از ساعت ۱۸:۳۰ تا ۲۰ سه مستند کوتاه «دفک» ‌ به کارگردانی بهنام بیرم‌وند، «رویای یک اسب» به کارگردانی مرجان خسروی و «فیدوس» به کارگردانی ایمان مصطفائی به نمایش گذاشته می‌شود.

* برنامه نمایش آثار تجربی مسابقه سینمای ایران

دومین سانس از اکران‌های سالن شماره ۱۰ در روز سوم جشنواره به اکران فیلم‌های کوتاه تجربی اختصاص دارد که در این سانس از ساعت ۱۶ تا ۱۷:۳۰ فیلم‌های «من» به کارگردانی مهیار ریاحی و فرید فرزانه، «متفورمین» به کارگردانی فرنام مرادی‌نژاد، «گوشزد» به کارگردانی مهدی کشتکار، «لطفا خمیازه نکشید» به کارگردانی مازیار کاظمی و محمدرضا کاظمی، «عبور» به کارگردانی حمیدرضا نوروزی، «حجم تراکم» به کارگردانی رضا دانش‌پژوه، «یوکای» به کارگردانی سهراب کریمی و سعید رمضانیان و «تغییرپذیر» به کارگردانی محمدرضا بابادی روی پرده می‌رود.

* برنامه اکران‌های جنبی جشنواره چهلم

در روز سوم جشنواره و در قالب ۳ سانس در سالن‌ شماره ۸ آثار مربوط به بخش اکران‌های جنبی به نمایش گذاشته می‌شود.
سالن شماره ۸ پردیس «ملت» از ساعت ۱۴ تا ۱۵:۳۰ در قالب اکران جنبی فیلم‌های بخش «کتاب و سینما» میزبان اکران فیلم‌های «قوتار» به کارگردانی علی علیزاده، «دنیا منم فوعه» به کارگردانی مصطفی آقامحمدلو، «خودکشی به سبک نیچه» به کارگردانی پیام کردستانی، «صوراحیل» به کارگردانی اسماعیل عظیمی و «ناسوخ» به کارگردانی اصغر عباسی خواهد بود.
در سانس دوم این سالن هم از ساعت ۱۶ تا ۱۷:۳۰ از میان فیلم‌های بخش «کتاب و سینما» فیلم‌های کوتاه «کینوپیو» ساخته فرزانه قائمی‌زاده، «فیل سفید» ساخته مهدی برجیان، «نام، نام‌خانوادگی» ساخته نازنین چیت‌ساز، «شرایط» ساخته سیدجواد حسینی و «روزی روزگاری سینما» ساخته علیرضا شمالی روی پرده می‌رود.
سومین سانس از برنامه‌های سالن شماره هشت هم به برگزاری آیین «شب کتاب و سینما» اختصاص دارد که این برنامه از ساعت ۱۸:۳۰ آغاز می‌شود.
در چهارمین سانس از اکران‌های سالن شماره ۸ و در قالب اکران‌های جنبی بخش «بر بال خاطرات» از ساعت ۲۰:۳۰ تا ۲۲ فیلم‌های «خانه سفید است» به کارگردانی طیبه فلکیان، «سینما سگ» به کارگردانی شاهد احمدلو، «این یک سونی است» به کارگردانی سامان سالور، «مردها گریه نمی‌کنند» به کارگردانی پیمان نهان قدرتی و «تو هنوز اینجایی» به کارگردانی کتایون پرمر و محمد روح‌بخش اکران می‌شود.
همچنین نشست‌های تخصصی روز سوم جشنواره نیز از ساعت ۱۰ تا ۱۱ با نمایش فیلم‌های کوتاه ژانر مبتنی بر اردوی فیلمسازی اردبیل و آثاری مرتبط با ژانرهای پلیسی-معمایی، ملودرام و کمدی، گفت وگو درباره فیلم‌های کوتاه ژانر با کارشناسی حسن حسینی و حضور سعید نجاتی، هادی مقدم دوست، عطا مجابی از ساعت ۱۱ تا ۱۳، گفت وگوی کارگردان با بازیگر با حضور رضا کیانیان از ساعت ۱۵ تا ۱۶:۳۰ و گفت وگوی کارگردان با تدوین‌گر با حضور میثم مولایی پیگیری می‌شود. دبیری نشست‌های تخصصی گفت و گوی کارگردان با عوامل را کمال تبریزی برعهده دارد. در آخرین نشست این روز از جشنواره نیز از ساعت ۱۹ تا ۲۱ در سالن ۱۲ پردیس سینمایی ملت روسای جشنواره‌های اسکارکوالیفاید؛ مانوئل آوالانس، میمی برادی، یورگوس زوئیس پنل پرس و پاسخ‌خواهند داشت. نشست‌های نقد و بررسی جشنواره چهلم نیز با حضور فیلمسازان بخش داستانی و استعدادهای نو با اجرای میثم کریمی در ساعات ۱۸ و ۲۰ در سالن شماره ۴ پردیس ملت برقرار خواهد بود.

چهلمین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران به دبیری مهدی آذرپندار ۲۷ مهر تا ۲ آبان ۱۴۰۲ در حال برگزاری است.

مشاهده خبر از سایت منبع