X

بایگانی فینال

دفتر سینمایی

جشنواره‌ها مخاطبان چندانی ندارند و برگشت مالی برای تولیدکننده مستند وجود ندارد – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: کارگردان فیلم مستند «عشق شمعدانی‌ها» نبود بازار مناسب برای مستند را زمینه‌ساز منتشر نشدن و بازگشت سرمایه برای مستندسازان دانست و نگاه سلیقه‌ای جشنواره‌ها را نادرست خواند.

به گزارش سینماپرس، میلاد محمدی تهیه‌کننده و کارگردان فیلم مستند «عشق شمعدانی‌ها» در گفت‌وگو با میزان درباره این مستند گفت: فیلم مستند «عشق شمعدانی‌ها» در مورد زندگی شهید حسین فاطمی وزیر امور خارجه مصدق بوده و علت پرداخت به این سوژه نیز اهمیت شهید فاطمی در تاریخ معاصر است. از آنجا که بسیار کم به این شخصیت پرداخته شده و برای جامعه ناشناخته باقی‌مانده بود، اقدام به ساخت فیلم مستند در مورد او کردم.

وی ادامه داد: هنگامی‌که کار کردن روی تاریخ معاصر را شروع کردم، بارها به اسم حسین فاطمی برخوردم که نقش مهم و پررنگی را در جریان ملی شدن صنعت نفت داشت. او عضو جبهه ملی بود و تاریخ مبارزات مردم ایران علیه استعمار و استبداد با حسین فاطمی گره خورده است، البته در یکی دو سال اخیر خصوصاً در فضای مجازی بیشتر به نقش این فرد اشاره شده است.

محمدی ضمن پرداخت به معاون پارلمانی مصدق تصریح کرد: زندگی بسیار عجیب و دراماتیک حسین فاطمی قصه ویژه‌ای از او ساخته است. در اوج جوانی مدیرمسئول پرتیراژترین و تأثیرگذارترین روزنامه عصر خود می‌شود و در همان سن به مجلس می‌رود و معاون پارلمانی نخست‌وزیر وقت شده، سپس وزیر امور خارجه می‌شود و در ۳۵ سالگی هم به شهادت می‌رسد. او طی یک زندگی پرماجرا و پرفراز و نشیب نقشی مهم را در تاریخ ایران بازی می‌کند، به همین دلیل جذابیت ویژه‌ای به‌عنوان یک سوژه برای مستند محسوب می‌شود.

وی درباره انتخاب نام فیلم مستند «عشق شمعدانی‌ها» بیان کرد: دلیل انتخاب این نام برگرفته از یک استعاره است. حسین فاطمی به دلیل عشقی که به وطن و مردمش داشت، با سرنوشت تلخی مواجه شد و در جریان مستند نیز این‌گونه بیان می‌شود که آنچه باعث شد مخفیگاه حسین فاطمی لو برود، آب دادن به یک سری گلدان شمعدانی بود. بدین ترتیب پایان زندگی حسین فاطمی را به عشق شمعدانی‌ها گره زدم.

این کارگردان مستند، چالش‌های پیش روی ساخت فیلم مستند «عشق شمعدانی‌ها» را مطرح و اظهار کرد: برای ساخت چنین مستندهایی به جز کمبود بودجه، نبود اطلاعات و آرشیو نیز چالش‌برانگیز است. آرشیوهای دقیقی که اسناد مستند را در اختیار پژوهشگران و مستندسازان قرار دهد وجود ندارد و در عین حال در دسترس بودن این آثار برای مستندسازان در برخی از نهادهای اطلاعاتی امکان‌پذیر نیست. این شرایط برای مستندسازان مستقل بسیار دشوارتر است، زیرا آن‌ها از سوی نهاد یا ارگان خاصی معرفی نشده‌اند. اگر شما بخواهید مستندی بسازید که در مورد تاریخ معاصر باشد، با این موضوع مواجهید که تصاویر و فیلم‌ها حتی مستندات اطلاعاتی نیز چالش‌برانگیز می‌شود.

محمدی تاکید کرد: اطلاعات و اسناد خوبی در مورد شخصیت حسین فاطمی با توجه به نقش حساس او در ملی شدن نفت ایران وجود ندارد و به نظر می‌رسد حسین فاطمی در سایه نام‌های افراد دیگر همانند مصدق قرار داشته و افرادی که بعدها در جبهه ملی حضور یافتند، نام او را تحت تاثیر قرار دادند. من به عنوان مستندساز در بخش پژوهش و جمع‌آوری اطلاعات با دشواری‌های بسیاری روبه‌رو بودم. در مراحل ساخت نیز به دست آوردن مستندهایی همانند فیلم و عکس بسیار دشوار بود.

وی در مورد کمبود منابع مالی برای ساخت مستند تصریح کرد: مستندسازها همواره با مشکل کمبود منابع مالی روبه‌رو هستند و، چون برگشت مالی چندانی در این حوزه وجود ندارد، طبیعتاً کسی هم سرمایه‌گذاری روی آن‌ها انجام نمی‌دهد، مگر اینکه نهاد خاص و یا ارگانی برای پر کردن روزنامه بخواهد حمایت مالی انجام دهد که البته آن‌ها به دنبال خط مشی‌ها و دیکته بخش‌هایی به مستندساز هستند.

محمدی افزود: تنها مکان‌هایی که فیلم‌های مستند در آن ارائه می‌شود یا تلویزیون است و یا جشنواره‌ها. تلویزیون به دلیل نگاه ویژه خود و یا نداشتن مخاطب کافی و همچنین شیوه نامناسب پرداخت دستمزد به مستندساز همواره محل بحث بوده، اما جشنواره‌ها نیز مخاطبان چندانی ندارند و برگشت مالی برای تولیدکننده در این عرصه وجود ندارد. جشنواره‌ها مخاطبان بسیار محدود و خاصی دارند. شاید این مشکلات به‌واسطه پلتفرم‌هایی همانند «حاشیه» بتواند کاهش پیدا کند. به هر حال در برخی از جشنواره‌ها، با نگاهی خاص و سلیقه‌ای با فیلم مستند برخورد می‌کنند و بدین ترتیب تعداد فیلم‌های مستند که اکران می‌شوند، بسیار کم است و اعمال سلیقه‌ها بدون در نظر گرفتن نگاه مخاطبان انجام می‌شود، لذا نیاز است تا با دید بازتری به مستندها توجه شود.

وی در مورد از دست دادن مخاطبان رسانه ملی و تاثیر آن روی دیده شدن فیلم‌های مستند بیان کرد: هرکدام از آثاری که از صداوسیما روی آنتن می‌رود، تعداد بسیار کمی مخاطب دارد، زیرا تلویزیون که رسانه ملی محسوب می‌شود، مخاطبان خود را از دست داده و هم‌اکنون در مقابل فضای مجازی و پلتفرم‌ها بیشترین بازدیدکننده و مخاطب را دارد.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

دبیر دومین جشنواره ملی چندرسانه‌ای میراث‌فرهنگی: جشنواره مسئولیت ایرانی بودن را به ما متذکر می‌شود! – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: علیرضا تابش دبیر دومین جشنواره ملی چندرسانه‌ای میراث‌فرهنگی دورنمای بین‌المللی شدن این جشنواره در دوره‌های بعدی را مستلزم تداوم آن دانست و همچنین اعلام کرد سه استان آذربایجان شرقی، لرستان و سیستان و بلوچستان برای دوره‌های بعدی جشنواره اعلام آمادگی کرده‌اند.

به گزارش سینماپرس، نشست خبری و رونمایی از پوستر دومین جشنواره ملی چند رسانه‌ای میراث‌فرهنگی با حضور علیرضا تابش دبیر جشنواره و علیرضا خزائلی مدیرکل میراث‌فرهنگی استان قزوین و مدیر اجرایی جشنواره در قزوین، ظهر امروز دوشنبه ۲۹ آبان در سالن نشست‌های مجموعه فرهنگی تاریخی نیاوران تهران برگزار شد.

در ابتدای این نشست محمد کلهر مدیر روابط‌عمومی این جشنواره پس از خوش‌آمدگویی به اهالی رسانه گفت: اولین دوره جشنواره ملی چند رسانه‌ای میراث‌فرهنگی به میزبانی شهر یزد برگزار شد و در دومین دوره، مهمان استان تاریخی و زیبای قزوین هستیم.

در ادامه علیرضا تابش دبیر دومین جشنواره ملی چندرسانه‌ای میراث‌فرهنگی گفت: از همراهی و مراقبت‌های اهالی رسانه و خبرنگاران از میراث‌فرهنگی تشکر می‌کنم. امسال شاهد برگزاری دومین دوره این جشنواره هستیم و بنابراین این رویداد جشنواره‌ای نوپا محسوب می‌شود. بهتر این بود که چنین جشنواره‌های از سال‌ها پیش آغاز می‌شد تا در سپهر رسانه‌ای کشور و همچنین منطقه، گنجینه میراث‌فرهنگی کشور معرفی می‌شد. امیدوارم در این نشست بتوانیم بخشی از برنامه‌های این رویداد ملی را خدمت شما عرضه کنیم.

وی ادامه داد: مقدمات برگزاری دوره دوم این جشنواره، تیرماه امسال با تشکیل شورای سیاست‌گذاری شروع و به صورت منظم پنج جلسه با حضور علی دارابی قائم مقام وزیر میراث‌فرهنگی برگزار شد. از همان ابتدا میان مسئولان اجرایی استان قزوین و جشنواره هماهنگی مناسبی وجود داشت. از تابستان امسال تا مهرماه پیش‌رویدادهایی در شهر قزوین طراحی شد تا بخشی از پیام جشنواره به مردم قزوین منعکس شود. صدا و سیما، حوزه هنری و اداره ارشاد استان قزوین و همچنین نهادهای میراث‌فرهنگی در این استان با ما کمال همراهی را داشتند. پس از آن تدارکات برگزاری جشنواره در تهران و قزوین پیش‌بینی شده بود. آقای خزائلی مدیرکل میراث‌فرهنگی استان قزوین در رایزنی با نهادهای مختلف و صنوف، حامیانی را برای جشنواره جذب کردند و ما هم با بانک شهر به جمع‌بندی نهایی رسیدیم. بانک شهر حامی مالی و روبیکا حامی رسانه‌ای این رویداد است.

تابش افزود: این جشنواره حامیان معنوی دیگری هم دارد که در پوستر، لوگوهای آن‌ها درج شده است. میراث‌فرهنگی ایران متعلق به یک نهاد نیست؛ یکی از اهداف این جشنواره، جلب نظر نهادهایی نظیر بانک‌ها و موسسات برای همراهی در فعالیت‌های مرتبط با میراث‌فرهنگی است.

دبیر دومین دوره جشنواره ملی چند رسانه‌ای میراث‌فرهنگی در خصوص فرآیند اجرایی این جشنواره گفت: فراخوان این رویداد ملی در تیرماه منتشر شد و تا نیمه مهرماه آثار هنرمندان در بخش‌های مختلف دریافت شدند. همکاران ما در دبیرخانه، در پنج بخش رادیو تلویزیون، سینما، هنرهای نمایشی، کتاب و پایان‌نامه و هنرهای رایانه‌ای پذیرای هنرمندان و اهالی فرهنگ و هنر بودند. در این مدت حدود ۲هزار اثر دریافت شد و در این میان، فراوانی استانی را شاهد هستیم.

وی تاکید کرد: در دوره دوم این جشنواره، از متولد دهه ۲۰ تا متولدین دهه ۹۰ آثاری را ارسال کردند که اتفاقی شگفت‌انگیز است و ۴۰ اثر رسیده به دبیرخانه این جشنواره محصول فعالیت هنری دهه نودی‌هاست. برای ما به عنوان مسئولان اجرایی، مشارکت دهه هشتادی‌ها و دهه نودی‌ها بسیار جالب توجه بود و به همین دلیل، طبق تصویب شورای سیاستگذاری، «پویش میراث‌بانان کوچک» را در فضای مجازی راه‌اندازی کردیم و از کودکان و نوجوانان خواستیم تا فهم خود از میراث‌فرهنگی را در قالب فیلم و متن برای ما ارسال کنند. وزارت آموزش و پرورش، سازمان صدا و سیما و کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان از این رویداد و پویش ملی استقبال کردند. امیدوارم از طریق این پویش بتوانیم مشارکت نسل‌نو را در زمینه حفظ و ترویج میراث‌فرهنگی جلب کنیم.

دبیر دومین دوره جشنواره ملی چند رسانه‌ای میراث‌فرهنگی، درباره میزان مشارکت هنرمندان گفت: بالاترین میزان مشارکت در استان‌های تهران، قزوین، اصفهان، خراسان رضوی، گیلان و آذربایجان شرقی بوده است. البته از میان شرکت‌کنندگان در این فراخوان، نهادها و موسسه‌های فرهنگی رسانه‌ای نیز از استان‌ها حاضر بودند.

تابش در ادامه گفت: امسال در کنار پنج بخش اصلی جشنواره، بخش جداگانه‌ای با عنوان «جایزه ملی قزوین» را در شورای سیاستگذاری مطرح کردیم که در آن، ۱۱۴ اثر از استان قزوین انتخاب شد. کار هیئت انتخاب از دو هفته پیش آغاز شده و دبیر به همراه اهالی متخصص در رشته‌های گوناگون آثار را انتخاب کردند. امیدواریم تا روز اختتامیه در خصوص برگزیدگان به جمع‌بندی برسیم. اختتامیه این جشنواره روز ۱۰ آذر ماه در شهر تاریخی قزوین برگزار می‌شود. این رویداد از پنج بخش به علاوه جایزه ویژه قزوین تشکیل شده است و به همین دلیل تعداد برگزیدگان زیاد خواهد بود. از این رو، تعدادی از برنده‌های بخش‌های مختلف در روز افتتاحیه معرفی می‌شوند.

دبیر جشنواره در ادامه گفت: هنرمندان، ناشران، نویسندگان و اهالی فرهنگ و هنر استقبال شایان توجهی از این جشنواره داشتند. در مقررات جشنواره محدودیت‌هایی در نظر گرفته شد؛ از جمله اینکه آثار ارسالی باید از سال ۱۴۰۰ به بعد تولید شده باشند. امسال بخش‌های «هنرهای رایانه‌ای»، «کتاب»، «رسانه‌های دانشگاهی» و «هنرهای نمایشی» به جشنواره اضافه شدند و آثار خوبی نیز در این بخش‌ها دریافت شده است. من و همکارانم در طراحی که انجام دادیم، آثار حاضر در بخش سینما و تلویزیون را در «سینما مهتاب» و طی ۱۷ سانس و سه روز به نمایش درخواهیم آورد. همچنین در سعدالسلطنه و چهل ستون، آثار حاضر در بخش هنرهای نمایشی عرضه خواهند شد.

تابش در ادامه درباره سایر اهداف این جشنواره گفت: سعی بر این است که مخاطبان جشنواره، در جریان این رویداد قرار بگیرند. بخش ستاد جشنواره شروع به گفت‌وگو با هنرمندان کرده است. تلاش داریم تا در بخش خبری هنرمندان بتوانند آثار خود را معرفی کنند. پلتفرم «هاشور» بخشی از فیلم‌های جشنواره را به صورت آنلاین برای مخاطبان سراسر کشور پخش خواهد کرد. البته تنها هنرمندانی که مایل هستند، آثار آن‌ها در ایام جشنواره از طریق این پلتفرم نمایش داده می‌شود.

وی اظهار کرد: «پویش ملی میراث بانان کوچک» در فضای مجازی، مخاطبان کودک و نوجوان را درگیر می‌کند و بخش‌های دیگر هم مخاطبان خاص خود را خواهند داشت. امر آموزش و انتقال تجربه در این دوره جدی‌تر شده و در خصوص ثبت‌نام علاقه‌مندان به زودی فراخوان ثبت‌نام اعلام خواهد شد تا دانشجویان و دانش‌آموزان و خانواده میراث‌فرهنگی بتوانند از دانش مدرسان استفاده کنند. شعار این دوره از جشنواره «میراث در آینه» است و پوستر و تندیس این دوره توسط ابراهیم حقیقی هنرمند نامدار کشورمان طراحی شده است. در این تندیس از هنر شیشه‌گری قزوین بهره برده شده و در شهر قزوین از آن رونمایی خواهد شد. این تندیس یکی از زیباترین تندیس‌هایی است که تا کنون طراحی شده و ما در حال ثبت رسمی آن هستیم.

دبیر دومین دوره جشنواره ملی چند رسانه‌ای میراث‌فرهنگی در خصوص ویژگی‌های پوستر این جشنواره گفت: طرح پوستر برگرفته از شعار این جشنواره است. رسانه‌ها آینه‌ای در مقابل میراث هستند. هنرمندان نیز می‌توانند ارزش‌های پنهان این گنج و بخشی از هویت ما را بازنمایی کنند. ابراهیم حقیقی در عکاسی از بناهای تاریخی از دریچه آینه، عکاسی پوستر را انجام داد و از این طریق انعکاس میراث در آینه مشاهده می‌شود. امیدوارم این جشنواره صفت آینگی را داشته باشد.

تابش در بخش دیگری از سخنان خود گفت: دومین دوره جشنواره برگزار می‌شود بنابراین تازه است و در آغاز این مسیر هستیم. پیش از این نشست، جلسات متعددی با فعالان فرهنگی و رسانه‌ای داشتم که در یکی از آن‌ها میزبان هنرمندان میراث‌فرهنگی بودم و از آن‌ها بسیار آموختم. آقای خزائلی نیز در شهر قزوین نشستی با هنرمندان داشتند. امیدوارم بتوانیم با همدلی و در کنار یکدیگر جشنواره را برگزار کنیم و رویداد پر رونقی را در شهر قزوین شاهد باشیم. بخشی از این جشنواره به صورت برخط خواهد بود، بنابراین هنرمندان و مردم می‌توانند در آن حضور داشته باشند.

بخش بعدی این نشست خبری به پرسش و پاسخ علیرضا تابش، دبیر جشنواره و علیرضا خزائلی، مدیرکل میراث‌فرهنگی استان قزوین با خبرنگاران اختصاص داشت.

علیرضا خزائلی در پاسخ به پرسشی درباره فرسوده خطاب کردن بافت‌های تاریخی گفت: اگر در جلسه‌ای فردی بافت تاریخی را فرسوده خطاب کند، او را راهنمایی می‌کنیم و اگر این موضوع را نپذیرفت، جلسه را ترک می‌کنیم. بافت تاریخی هویت مستقل و سازنده‌ای دارد. این موضوع در شهر قزوین محل مناقشات فراوانی بوده است و در سفر سال گذشته آقای ضرغامی، این مسئله کاملا تبیین شد. کاهش و تخریب بافت‌های تاریخی به هیچ عنوان در سیاست این وزارتخانه جایی ندارد و متخلفین بنابر قانون مجازات می‌شوند. امیدوارم بتوانیم در استان قزوین میزبان خوبی باشیم و چشمان تیزبین اهالی رسانه و قلم آزاد و تخصصی آن‌ها به ما در انجام وظیفه کمک می‌کند.

پس از آن علیرضا تابش در پاسخ به خبرنگار میزان، در خصوص اینکه آیا دورنمایی برای اضافه شدن بخش بین‌الملل به جشنواره وجود دارد یا خیر؟ گفت: این جشنواره یک اتفاق ملی است و در جلساتی که تاکنون داشته‌ایم، به بعد بین‌الملل نیز فکر کردیم و به این نتیجه رسیدیم که بهتر است تا ابتدا جشنواره رونق گرفته و از آن نگهداری شود تا بتوان بخش بین‌الملل را اضافه کرد. نگهداری و حفظ چنین رویدادهای نوپایی مسئله است و تمام جشنواره‌های بین‌المللی، ابتدا تداوم پیدا کرده‌اند.

وی ادامه داد: امسال هم پیشنهاداتی برای حضور کشورهای حوزه تمدنی ایران، کشورهای همسایه و عضو اکو داشتیم، اما از آنجایی که تعداد بخش‌ها در بعد ملی زیاد است، چنین فرصتی وجود ندارد. میراث‌فرهنگی این ظرفیت را دارد که جشنواره مربوط به آن بخش بین‌المللی نیز داشته باشد و در دوره سوم جشنواره می‌شود به این مسئله بیشتر فکر کرد. یکی از کارهایی که پیگیری خواهیم کرد این است که تا جایی که اعتبار سازمانی و پیوند فرهنگی به ما اجازه می‌دهد، بخشی از آثار برگزیده جشنواره را در خارج از کشور نمایش دهیم و معرفی کنیم. در تعامل با سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی این مسئله مورد توجه قرار گرفته است. یکی از اهداف ما در این جشنواره، معرفی میراث‌فرهنگی به مردم داخلی و خارجی است و این رویداد می‌تواند سکوی معرفی تولیدات مربوط به حوزه چند رسانه‌ای باشد.

دبیر دومین دوره جشنواره ملی چند رسانه‌ای میراث‌فرهنگی همچنین در پاسخ به پرسش دیگر خبرنگار میزان درباره برگزاری جشنواره در استان‌های دیگر گفت: سه استان برای میزبانی جشنواره سال آینده اعلام آمادگی کرده‌اند. برگزاری در استان‌های مختلف باعث توسعه فرهنگی و معرفی جاذبه‌ها می‌شود، اما از طرفی فرآیند انتقال تجربه به استان تازه‌ای که به عنوان میزبان انتخاب می‌شود، دشوار است.

وی افزود: مسئولان قزوین علاقه دارند این جشنواره را در استان خود ادامه دهند که این خبر ارزشمندی است. مسئولان استان آذربایجان شرقی و منطقه ارس پیگیر هستند و استان لرستان و سیستان و بلوچستان هم به میزبانی تمایل دارند. باید ظرفیت این استان‌ها برای نمایش، اقامت و پذیرایی سنجیده شود. امیدواریم در همین ماه، میزبان سال آینده مشخص شود تا تجربه‌ها نیز انتقال یابد.

تابش همچنین درباره استفاده از ظرفیت سینما برای فرهنگسازی در حوزه میراث‌فرهنگی گفت: وزارتخانه میراث‌فرهنگی، شورای فیلم دارد و طرح‌ها و ایده‌ها در آنجا بررسی می‌شوند. سینما امکانات بسیاری برای معرفی میراث‌فرهنگی دارد. در تلویزیون و در تعامل با مجموعه میراث‌فرهنگی نیز مستندهای خوبی در حال تولید است.

دبیر دومین دوره جشنواره ملی چند رسانه‌ای میراث‌فرهنگی در ادامه در خصوص بخش‌های کتاب و پایان‌نامه‌های دانشجویی نیز به خبرنگاران گفت: این دو بخش نوپا هستند و برای اولین بار به جشنواره اضافه شده‌اند. نویسندگان و ناشران خوبی در این بخش حضور دارند که باعث شده کار داوری آثار سخت شود. ما در تعامل با پژوهشگاه میراث‌فرهنگی تلاش کردیم تا این این پایان‌نامه‌ها به پژوهشگاه میراث‌فرهنگی معرفی شوند و مجالی در قالب نشست‌ها در این جشنواره داشته باشیم تا صاحبان آثار بتوانند کارهای خود را معرفی کنند.

وی درباره بخش‌های رادیو و تلویزیون نیز گفت: استقبال بسیار زیادی از این بخش‌ها شده است. در بخش پادکست ۶۸ اثر، در بخش ترکیبی۴۰ اثر، در بخش مستند رادیویی ۷۹ اثر و در بخش نمایش رادیویی ۳۴ اثر به جشنواره راه یافتند که این نشان می‌دهد ظرفیت رادیو و تلویزیون ایران و همچنین مشارکت بخش خصوصی مانند پادکست‌ها سهم بسیار خوبی در تولید محتوای مرتبط با میراث‌فرهنگی دارند. همچنین چهار اثر از پلتفرم‌ها و سکوهای نمایش خانگی در این جشنواره حاضر هستند. در بخش سیما و تلویزیون آثار مستند در صدر آثار دریافتی است و این یعنی مستندهای سینمایی ظرف خوبی برای نمایش اقتدار هویتی و معرفی جاذبه‌های گردشگری به شمار می‌روند.

دبیر جشنواره در پاسخ به پرسشی درباره کارگاه‌های طراحی شده نیز گفت: تلاش کردیم در بخش کارگاه‌ها، شخصیت‌هایی که در حوزه رادیو و تلویزیون تجربه و حرف نو دارند، در پنل‌های تخصصی به عنوان مدرس حاضر باشند. از شبکه سراسری در تلویزیون این جشنواره پخش زنده می‌شود و همچنین شبکه میراث آریا نیز برنامه‌ها را پوشش می‌دهد. هاشور و روبیکا نیز برای پخش اختتامیه و افتتاحیه به ما کمک می‌کنند.

وی درباره فرهنگ‌سازی مسائل مرتبط با میراث‌فرهنگی برای کودکان و نوجوانان نیز گفت: بخشی از سواد و حساسیت را باید از دوران کودکی و نوجوانی به بچه‌ها منتقل کرد. در پویشی که طراحی کردیم به میراث ناملموس و ملموس اشاره داریم. این فرآیندی است که در سنین کودکی و نوجوانی و در رسانه‌ها باید آموزش داده شود.

دبیر جشنواره چندرسانه‌ای میراث‌فرهنگی همچنین در خصوص پویش «میراث‌بانان کوچک» نیز گفت: جشنواره مسئولیت ایرانی بودن را به ما متذکر می‌شود. باید ایران را از کودکی و نوجوانی شناخت و پویش «میراث‌بانان کوچک» در پی تحقق این ایده است. افسانه‌ها، تاریخ ایران، بازی‌های محلی، صنایع‌دستی و… در این طرح مورد توجه هستند. بناهای تاریخی حس تعلق خاطر برای ما ایجاد می‌کنند اما در این بخش به حوزه‌های مختلف میراث توجه می‌شود. بخش میراث ناملموس را باید از دوره کودکی و نوجوانی به بچه‌ها آموخت. در تعامل با کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، قضاوت و داوری این آثار را خواهیم داشت. بچه‌ها مخاطبان جدی برنامه‌های ما هستند. کارگاهی را با همکاری پژوهشکده مردم‌شناسی میراث‌فرهنگی با عنوان «ایران را بشناسیم» طراحی کردیم که مختص کودکان است.

وی در پایان سخنان خود گفت: دبیر جشنواره نیاز دارد تا با هنرمندان مختلف گفت‌وگو کند و بر همین اساس نشست‌های هم‌اندیشی مختلفی صورت گرفت. در این راستا آقای خزائلی در قزوین نیز نشست‌های مختلفی با جامعه فرهنگی، هنری و رسانه‌ای برگزار کردند.

در پایان این نشست، پوستر دومین جشنواره ملی چندرسانه‌ای میراث‌فرهنگی اثر ابراهیم حقیقی رونمایی شد.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

«قطعه نوزده» به تلویزیون رسید – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: کارگردان مستند «قطعه نوزده» در خصوص این مستند و چرایی تولید آن گفت: قطعه ۱۹ روایت و تقابل ترس و تکلیف هست که در اوایل کرونا متأسفانه به دلیل کم آگاهی مردم و عمدتاً غسال‌ها در خصوص فوت‌شدگان کرونایی ترس زیادی وجود داشت و غسال‌ها به دلیل خطرهای موجود کار شست‌وشوی درگذشتگان کرونایی را انجام نمی‌دادند.

به گزارش سینماپرس، مستند «قطعه نوزده» به کارگردانی مسعود دهنوی محصول گروه مستند روایت فتح با موضوع شیوع کرونا شب گذشته ساعت ۲۰ از شبکه مستند به روی آنتن رفت. این مستند روایتی از دو طلبه جوان است که داوطلبانه بیمارانی را با ابتلا به کرونا فوت شدند را غسل می‌کنند.

مسعود دهنوی کارگردان مستند «قطعه نوزده» در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری فارس در خصوص این مستند و چرایی تولید آن گفت: قطعه ۱۹ روایت و تقابل ترس و تکلیف هست که در اوایل کرونا متأسفانه به دلیل کم آگاهی مردم و عمدتاً غسال‌ها در خصوص فوت‌شدگان کرونایی ترس زیادی وجود داشت و غسال‌ها به دلیل خطرهای موجود کار شست‌وشوی درگذشتگان کرونایی را انجام نمی‌دادند در این اوضاع بود که طلبه‌ها وارد کار شدن و به نیت انجام‌وظیفه شرعی وارد عمل شدند؛ اما قصه و داستان قطعه ۱۹ صرفاً این موضوع نیست؛ بلکه وام‌گرفته شده این موضوع به ماجرای طلبه پرداخته است که بین ترس و تکلیف گیرکرده و برایش یک چالش و مسئله ایجاد شده است.

این مستندساز همچنین با اشاره به زمان آغاز به کار ساخت مستند قطعه نوزده در روزهای آغازین شیوع ویروس کرونا نیز عنوان کرد: قاعدتاً به‌عنوان مستندسازی که در اغلب در فضاهای بحرانی حضور داشته‌ام قائل بر این هستم که قصه‌های که در خود بحران اتفاق می‌افتد و چالش‌ها و تنش‌هایی در متن و بطن آن به وجود می‌آید بسیار جذاب‌تر و مهم‌تر است البته که ما می‌توانستیم مثل بسیاری از همکاران و مستندسازان تا کم‌شدن خطر و ثبات وضعیت صبر داشته باشیم و سپس یک مستند پژوهشی و آرشیوی را تولید کنیم؛ اما ترجیح دادیم وضعیت جامعه را در همان حال و هوای روزهای آغازین شیوع ویروس کرونا ثبت و ضبط کنیم.

دهنوی همچنین در خصوص نگاه طنز موجود در این اثر علی‌رغم نگاه سرد حاکم بر فضای اجتماعی آن روزها نیز گفت: یکی از دلایل مهمی که تا حدودی سعی کردم نگاه طنز در مستند را اضافه کنم آن وضعیت کرونا بسیار سرد و تلخی بود که در آن روزها در جامعه وجود داشت از طرفی بخش اعظم کار در غسال خانه و قبرستان می‌گذرد و فضا مرگ و میت موجود در فیلم خروجی کار را بسیار سیاه می‌کرد به همین دلیل مجبورم شدم برای تلطیف و متعادل‌کردن فضای فیلم مقدار بسیار کمی موقعیت طنز را تزریق کنم تا مخاطب آن را پس نزدند و فیلم را دنبال کند درواقع موقعیت‌های طنز موجود در فیلم باعث تداوم حضور مخاطب تا انتهای مستند است.

مستند «قطعه نوزده» به کارگردانی مسعود دهنوی روز دوشنبه ۲۹ آبان‌ماه ساعت ۲۰ از شبکه مستند به روی آنتن می‌رود. این فیلم پیش‌تر نیز در جشنواره‌ای معتبری چون حقیقت و اشراق به‌عنوان اثر برگزیده انتخاب شده بود.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

مراسم تشییع پیکر «محمدعلی اسلامی نُدوشن» برگزار شد – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: پیکر محمدعلی اسلامی نُدوشن صبح دوشنبه ۲۹ آبان ۱۴۰۲ با حضور جمعی از اهالی ادب از مقابل دانشکده ادبیات دانگاه تهران تشییع شد.

به گزارش سینماپرس، مراسم بدرقه پیکر محمدعلی اسلامی ندوشن از محل دانشکده ادبیات تا دانشکده حقوق دانشگاه تهران، که سال‌ها در آن تدریس کرده بود برگزار شد. اسلامی نُدوشن سال گذشته در کانادا فوت کرد و بعد از گذشت بیش از یک سال پیکر او به ایران بازگشت تا بعد از برگزاری مراسم تشییع در نیشابور به خاک سپرده شود.

علی لاریجانی، روح‌الله هادی، عبدالرضا سیف، مصطفی ملکیان، سیدمحمدرضا حسینی بهشتی، محمد مقیمی، محمود اسعدی، امید مجد، علیرضا حاجیان‌نژاد و مصطفی موسوی‌راد به همراه جمعی دیکر از اهل فرهنگ، هنر و استادان دانشگاه و دانشجویان در مراسم تشییع پیکر این چهره مطرح فرهنگ و ادب که پیکرش روز گذشته پس از ۱۸ ماه از کانادا به ایران بازگشت، افرادی حضور داشتند.

پیکر استاد پس از اجرای برنامه‌هایی در تهران و یزد، به نیشابور منتقل و در کنار آرامگاه نامداران فرهنگ و ادب کشور از جمله عطار و خیام به خاک سپرده می‌شود.

محمدعلی اسلامی ندوشن متولد ۱۳۰۴ در ندوشن یزد بود که پنجم اردیبهشت ۱۴۰۱ در کانادا از دنیا رفت. او دانش‌آموخته حقوق بین‌الملل از فرانسه بود و استاد پیشین دانشگاه تهران، که علاوه بر درس‌های حقوقی، به تدریس نقد ادبی، سخن‌سنجی و ادبیات تطبیقی نیز می‌پرداخت. اسلامی ندوشن سال‌ها زندگی خود را صرف تحقیق در آثار علمی و ادبی ایران و ترجمه آثار نویسندگان جهان کرد و آثارش به‌صورت کتاب در بیش از ۵۰ جلد در زمینه‌های گوناگون اعم از ادبی، فرهنگی و اجتماعی به چاپ رسیده است.

محمدعلی اسلامی ندوشن متولد ۱۳۰۴ در ندوشن یزد بود که پنجم اردیبهشت ۱۴۰۱ در کانادا از دنیا رفت. او دانش‌آموخته حقوق بین‌الملل از فرانسه بود و استاد پیشین دانشگاه تهران، که علاوه بر درس‌های حقوقی، به تدریس نقد ادبی، سخن‌سنجی و ادبیات تطبیقی نیز می‌پرداخت. اسلامی ندوشن سال‌ها زندگی خود را صرف تحقیق در آثار علمی و ادبی ایران و ترجمه آثار نویسندگان جهان کرد و آثارش به‌صورت کتاب در بیش از ۵۰ جلد در زمینه‌های گوناگون اعم از ادبی، فرهنگی و اجتماعی به چاپ رسیده است.

برخی از کتاب‌های محمدعلی اسلامی ندوشن عبارت‌اند از: «ماجرای‌ پایان‌ناپذیر حافظ»، «چهار سخنگوی‌ وجدان‌ ایران»، «تأمّل‌ در حافظ»، «زندگی‌ و مرگ‌ پهلوانان‌ در شاهنامه»، «داستان‌ داستان‌ها»، «سرو سایه‌فکن»، «ایران‌ و جهان‌ از نگاه‌ شاهنامه»، «نامه‌ نامور»، «ایران را از یاد نبریم»، «به‌ دنبال‌ سایه ‌همای»، «ذکر مناقب‌ حقوق‌ بشر در جهان‌ سوم»، «سخن‌ها را بشنویم»، «ایران‌ و تنهائیش»، «ایران‌ چه‌ حرفی‌ برای‌ گفتن‌ دارد؟»، «مرزهای‌ ناپیدا»، «شور زندگی» (وان گوگ)، «روزها» (سرگذشت – در چهار جلد)، «باغ سبز عشق»، «ابر زمانه‌ و ابر زلف»، «افسانه افسون»، «دیدن‌ دگر آموز»، «شنیدن‌ دگر آموز»، «جام‌ جهان‌بین» و «آواها و ایماها».

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

افق مطلوب رویکردهای آموزشی تولیت دولتی فرهنگ و هنر است که علاوه بر ترویج مهارت‌ها به تجلی معرفت و معنویت چشم دارد! – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: محمد خزاعی رییس سازمان سینمایی در پیامی به دومین جشنواره سراسری آموزشگاه‌های آزاد سینمایی به طرح نکاتی درباره اهمیت نقش این آموزشگاه‌ها در تربیت استعدادهای تازه برای سینمای ایران پرداخت.

به گزارش سینماپرس، محمد خزاعی رییس سازمان سینمایی در پیامی به دومین جشنواره سراسری آموزشگاه‌های آزاد سینمایی عنوان کرد: «سینما به مفهوم یک هنر، ساحت گسترده و عمیقی است که چشم‌اندازهای وسیعی را تحت تسلط خود دارد. هنر آرمانی، هنر انسان‌سازی است. اعتقاد به خصیصه انسان‌زایی هنر که به الگوآفرینی‌های فردی و جمعی منتج می‌شود، افق مطلوب رویکردهای آموزشی تولیت دولتی فرهنگ و هنر است که علاوه بر ترویج مهارت‌ها به تجلی معرفت و معنویت چشم دارد.

این بزرگترین دستاورد هنر دینی است که مبتنی بر دانش‌محوری و تجربیات موروثی به اقناع علمی و ارتقای ذوقی و نوسازی آموزشی هدایت می‌شود.

تقویت علمی، مهارتی و رقابت‌آفرینی از مهمترین مولفه‌های تحکیم و تثبیت آموزشگاه‌های آزاد سینمایی محسوب می‌شود که این نقش موثر را سازمان امور سینمایی به عنوان تکلیفی حمایتی و رویکردی نتیجه‌محور، برعهده گرفته است.

در هنگامه‌ای که تکنولوژی هر ساعت ما را به ضیافت تازه‌ای از غافل‌گیری و شگفتی می‌برد، لزوم توجه به آموزش و راهکارهای استفاده بهینه از آن در سینمای ایران بیش از پیش احساس می‌شود و بدیهی است که آموزشگاه‌های آزاد سینمایی در این حوزه می‌توانند اسبابی باشند تا سینمای ایران از کاروان فناوری‌های روز و دستاوردهای آن عقب نماند.

علم سینما در دنیای امروز، در همه ابعاد، در حال «نو شدن» است، کار آموزشگاه‌ها، از آنجا جلوه پیدا می‌کند که باید مدام در حال تازه شدن و به روز شدن باشد. این ویژگی باعث شده که آموزشگاه‌های سینمایی، مسیری امن برای به‌کارگیری علم روز، در بدنه سینمای ایران باشند در عین حال، تردیدی نیست که تقویت ساختارهای آموزشی در دانشگاه‌ها و آموزشگاه‌ها از طریق دروس فلسفه اسلامی هنر و تعالیم معرفتی یک پیش نیاز اساسی و احیای دروس معرفتی هنر یک ضرورت است.

آموزشگاه‌های آزاد سینمایی باید محلی برای پرورش توامان جوانان متخصص و متعهد باشد و در کنار آموزش تخصصی، مسائل معرفتی نیز در مسیر تکامل آموزشی طراحی شود.

متاسفانه احساس می‌شود در دانشگاه‌ها و آموزشگاه‌ها صرفاً به جنبه تربیت تکنیسین‌های خوب توجه صورت می‌گیرد در حالی که عرصه هنر و هنرمندی عالم کشف، شهود و سیر کردن در جهان معانی است و در آن صورت است که خلق آثار، ابعاد دیگری پیدا می‌کند.

اهتمام سازمان سینمایی با محوریت «اخلاق، آگاهی، امید» در راستای استانداردسازی بر توسعه منضبط آموزشگاه‌های سینمایی، گسترش عدالت فرهنگی، کشف و پرورش استعدادهای خلاقه و زمینه‌سازی برای بروز نسل نو، تبیین هویت ایرانی‌اسلامی، با هدف تولید متعهدانه و انتقال تجارب ممتاز اساتید متمرکز شده است.

دومین جشنواره هنرجویان آموزشگاه‌های آزاد سینمایی با هدف ورود به گام دوم تربیت نسل آگاه، با دانش و متعهد به ارزش‌ها و منافع ملی در فرایندی رقابتی و به منظور پایش توانمندی‌ها، ارزیابی آثار و معرفی نخبگان سینمایی آموزشگاه‌ها به فضای حرفه‌ای برگزار شود.

ترویج فضیلت‌های اجتماعی، مسئولیت‌پذیری نسل جوان، مشارکت شهروندی و اولویت‌بخشی به نهاد خانواده، از رویکردهای این دوره از جشنواره معرفی شده است که بازتاب هنرمندانه آن در تولیدات سینماگران جوان و پرشور و شعور مایه امیدواری خواهد بود.

امیدوارم افق پیش رو، به منظر باشکوهی بدل شود تا ایران اسلامی بدان ببالد و بتوانیم شکوفایی ملی هنر سینما را جشن بگیریم.»

آثار راه‌یافته به دومین جشنواره سراسری آموزشگاه‌های آزاد سینمایی معرفی شدند

فیلم‌های کوتاه راه‌یافته به دومین جشنواره سراسری آموزشگاه‌های آزاد سینمایی به شرح زیر معرفی شدند:

«آلزایمر» به کارگردانی سعید ونایی از تهران

«اوهام» به کارگردانی مرتضی آقاجانی از زنجان

«زیبای زیبا» به کارگردانی سجاد موسوی از تهران

«سردست» به کارگردانی فاطمه‌سادات جلالی از تهران

«نزدیک‌تر از دور» به کارگردانی شاهین آقازاده از تهران

«منم همین طور» به کارگردانی سعید دولتی از تهران

«همسایه» به کارگردانی پیروز کرمی از تهران

«شهر عسل» به کارگردانی معین روح‌الامینی از تهران

«نگاه خدا» به کارگردانی علیرضا موسی‌زاده از تهران

«ارشیا» به کارگردانی مهرداد بشارت و مرضیه قاسمی از تبریز

«دزد» به کارگردانی فرزام طبیبی از تبریز

«صدای سکوت» به کارگردانی الهام آقاجری از اصفهان

«دوراهی» به کارگردانی ستایش افشانی از تهران

«لبه گود» به کارگردانی رایحه مظفری از تهران

«چک» به کارگردانی مهرداد مهرکیش از تهران

«درخت» به کارگردانی دانیال محمدعلی از تهران

«۹۹-۹۷» به کارگردانی السا آذرگون از تهران

«مترسک» به کارگردانی هما زرینی از تهران

«مادر» به کارگردانی دانیال غلامی از یزد

«ویلای خیابان ۲۲» به کارگردانی طاها قارداشی از تهران

«الماس و شیشه» به کارگردانی داریوش کرمیار از تهران

«داس» به کارگردانی کاووس قاسمی از تهران

«آخرین بار» به کارگردانی زهرا نظری از قزوین

«یادداشت» به کارگردانی محمدرضا دهستانی از قم

«همزاد» به کارگردانی آقامرتضی ربیعی از تهران

«آبنبات تلخ» به کارگردانی متین خاتمی از تهران

«کله» به کارگردانی سهیل عرب از بوشهر

«دستبند» به کارگردانی محسن تقی‌زاده از تهران

«بین خطوط رفاقت» به کارگردانی محمدصادق سعدی از مشهد

«بدرقه سکوت» به کارگردانی محمدرضا دهستانی از قم

«مرا ببوس» به کارگردانی الناز نادریان از زنجان

«کانیبال» به کارگردانی مهتاب فرهادی از تهران

«کابگراس» به کارگردانی سیدعلی حائری از تهران

«لیلا» به کارگردانی حسین رضائیان از تهران

«من، او، مهتاب» به کارگردانی مجید نورالفلق از تهران

«تله هوس» به کارگردانی کیانا تعصبی از تهران

«فاصله رنگی» به کارگردانی شاهین آقازاده از تهران

مسعود مددی، علی محمدقاسمی و مجید شیخ انصاری هیات انتخاب بخش فیلم کوتاه دومین جشنواره سراسری آموزشگاه‌های آزاد سینمایی هستند.

دومین جشنواره سراسری آموزشگاه‌های آزاد سینمایی به دبیری مهدی شفیعی از ۳۰ آبان تا ۳ آذر ۱۴۰۲ در موزه سینما برگزار می‌شود.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

اولین بار است که جایزه ملی «سرو ایرانی» به کسانی که در حوزه آموزش فعالیت دارند اعطا خواهد شد – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: مدیر دفتر برنامه ریزی و آموزش هنر معاونت امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی اعطای نشان «سرو ایرانی» را اقدامی برای جبران برخی از کم کاری‌های موجود در بخش آموزش هنر توصیف کرد.

به گزارش سینماپرس، محمدحسین اسماعیلی مدیر دفتر برنامه‌ریزی و آموزش هنر درباره برگزاری نخستین دوره جایزه ملی آموزش هنر و اعطای نشان «سرو ایرانی» بیان کرد: این نشان با هدف تشویق، ترغیب و حمایت از معلمان و استادانی که در این حوزه فعالیت می‌کنند، تدارک دیده شده است و برای اولین بار است که این جایزه ملی به کسانی که در حوزه آموزش فعالیت دارند، اعطا خواهد شد.

اسماعیلی گفت: این نشان به ۶ نفر از مفاخر و پیشکسوتان آموزش هنر در حوزه موسیقی، تجسمی، تئاتر و سینما و چهار نفر از استادان، مدیران و برگزیدگان هنرستان‌های هنرهای زیبا اعطا خواهد شد و از چهار نفر نیز تقدیر به عمل خواهد آمد. امیدواریم خود این رویداد بتواند نگاه جدید و رویکرد تازه‌ای را به حوزه آموزش هنر به‌ویژه برای استادان و معلمانی که در این حوزه فعالیت می‌کنند، ایجاد کند.

وی در ادامه به جای خالی نمایشگاه تخصصی تالیفات هنری و آموزش هنر اشاره کرد و افزود: برای ارتباط بیشتر حوزه نشر با آموزش هنر در هفته کتاب و کتاب‌خوانی نمایشگاه کتاب‌های تخصصی آموزش هنر را برگزار کردیم تا از طریق آن بتوانیم هم حوزه نشر و تالیفات هنر را معرفی کنیم و هم این که ارتباط موثری بین جامعه هنری، هنرجویان هنر و دانشجویان با مولفان و ناشران برقرار کنیم. نکته مهم همین وجود جای خالی نمایشگاه‌های تخصصی در تمام حوزه‌ها است. در رشته‌های هنری شاید به شکل نقطه‌ای و محدود نمایشگاه‌هایی برگزار شود اما این که در فضای بازتری بتوانیم ناشران حوزه آموزش هنر را در یک مکان جمع کنیم، برای نخستین بار است که اتفاق افتاده است. با توجه به تالیفات حوزه هنر که زمان‌بر و هزینه‌بر هستند شاید توجه ویژه لازم در طول سالیان به ناشران این حوزه نشده باشد.

اسماعیلی تاکید کرد: پروسه تولید یک کتاب در حوزه گرافیک، طراحی و موسیقی شاید چندین سال توسط مولف زمان ببرد و از سوی دیگر هزینه سنگینی برای چاپ و نشر کتاب‌های حوزه آموزش صرف می‌شود. بنابراین احساس کردیم برای این که توجه بیشتری به ناشران این حوزه شود، این نمایشگاه می‌تواند اتفاق خوبی را رقم بزند. از سوی دیگر مخاطبان این کتاب‌ها دانشجویان، هنرجویان و استادان رشته‌های هنری هستند که می‌توانند بیایند و تمامی کتاب‌ها را به شکل مجتمع در یک جا ببینند، انتخاب و خریداری کنند که تخفیف‌هایی نیز برای آن‌ها در نظر گرفته شده است. به دنبال این هستیم تا در سال آینده با یارانه‌هایی که در نظر گرفته می‌شود، تخفیفات بیشتری را برای مخاطبان ایجاد کنیم.

نمایشگاه کتب تخصصی هنر توسط دفتر برنامه‌ریزی و آموزش هنر معاونت هنری و با همکاری تعاونی انتشارات تهران برگزار می‌شود. این نمایشگاه از شنبه ۲۷ آبان ۱۴۰۲ تا چهارشنبه ۱ آذر از ساعت ۹ صبح تا ۱۷ در طبقه دوم تالار وحدت پذیرای علاقه‌مندان به کتب هنری است.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

«جنگل پرتقال» صاحب پوستر جدید شد – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: با گذشت ۴ هفته از آغاز اکران، دومین پوستر فیلم سینمایی «جنگل پرتقال» رونمایی شد.

به گزارش سینماپرس، دومین پوستر فیلم سینمایی «جنگل پرتقال» به کارگردانی آرمان خوانساریان و تهیه کنندگی رسول صدرعاملی که حدود ۳ هفته از آغاز اکران آن می‌گذرد و تاکنون ۳۵ هزار نفر به تماشای آن نشسته‌اند، با طرحی از شکوفه بیاتی رونمایی شد.

این فیلم سینمایی که از زمان نمایش در جشنواره فجر تا اکران عمومی در سینماها با واکنش‌های مثبتی مواجه شده است، یک درام جاده‌ای با تم عاشقانه است که در حس و حال پاییزی شهر تنکابن روایت می‌شود.

در خلاصه داستان «جنگل پرتقال» که از قصه همراهی عشق تا اندوه فراق را در لابه لای خاطرات خاک‌خورده گذشته روایت می‌کند، آمده است: «سهراب بهاریان نمایشنامه‌نویس ناموفق بعد از سال‌ها بیکاری معلم دبیرستان شده، او برای حفظ شغل تازه‌اش ناگزیر به ارایه اصل مدرک تحصیلی است. سهراب بعد از ۱۵ سال به شهر دانشجویی‌اش بازمی‌گردد اما این سفر آن طور که او فکر می‌کرده پیش نمی‌رود …»

میرسعید مولویان، سارا بهرامی، رضا بهبودی، رضا عموزاد، فراز سرابی، محمدرضا سامیان، داوود فتحعلی‌بیگی، فرشته مرعشی، ارشیا نیک‌بین، حمیدرضا عباسی، زینب شعبانی و حسام نورانی بازیگران این فیلم سینمایی را تشکیل می‌دهند.

پخش «جنگل پرتقال» را موسسه شهر فرنگ برعهده دارد و این فیلم محصول بنیاد سینمایی فارابی و میلاد فیلم است.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

اگر جویا و خواهان احترام و ارزش در زندگی و جامعه هستیم لازمه اش آموختن است! – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: اویسی گفت: در برخی خانواده‌های متمول بچه‌ها تمایلی به ادامه تحصیل ندارند، ولی همیشه و در همه شرایط پول نمی‌تواند نجات‌دهنده باشد.

به گزارش سینماپرس، زهرا اویسی بازیگر سینما و تلویزیون درباره حضورش در سریال سوادیاران گفت: شاید پیش‌تر پروژه‌هایی با مضمون سواد ساخته شده و به این موضوع پرداخته باشند، ولی تا به حال اینگونه موشکافانه و با گونه‌های مختلف به معضلات بی‌سوادی در جامعه اشاره نشده بود. متاسفانه همه ما در جامعه با افرادی روبرو می شویم که به دلیل دانش کمشان و نداشتن سواد ممکن است ما را درگیر مشکلات کنند. همانطور که عرض کردم بی سوادی به خود شخص لطمه زیادی وارد می‌کند و در آینده هر فردی تأثیر بسزایی دارد، اما ما در یک جامعه وسیعی زندگی می‌کنیم که باعث می شود به اطرافیانمان هم ناخواسته صدمه بزنیم.

وی افزود: بنده با پذیرفتن نقشم و ایفای آن خواستم در ترویج علم و سواد نقش کوچکی داشته باشم آرزوی من این هست جمع کثیری ببینند حتی افراد تحصیل کرده جامعه که می‌توانند مشوق باشند برای آن دسته عزیزان که از این معضل عذاب می‌کشند، اما اگر بتوانم روی یک فرد هم تاثیر بذارم خداراشکر موفق بودم.

اویسی پیرامون نقش خود توضیح داد: این نقش و کاراکتر برایم جذاب بود، چون تجربه نکرده بودم، در واقع من باید دو شخصیت رابازی می‌کردم، یک شخصیت که به دلیل بی‌سوادی برای کسب درآمد و گذران زندگی مجبور بود در خانه‌های مردم با مشکلات جسمانی و زندگی که گریبان‌گیرش بود کار کند، و زمانی که بعد از فارغ‌التحصیل شدن و بهبود اوضاع زندگی اش و برطرف شدن مصائب یک زن کارآفرین هم می‌شود. خب قائدت این دو شخصیت تفاوت‌هایی داشت، از لحاظ ترکیب لحن و عامیانه صحبت کردن با غریبه و آشنا و نوع برخوردهایش، سطح کار و زندگی اش حتی فرم نشستن و برخاستنش در جامعه تفاوت داشت.

وی ادامه داد: من سعی و تلاش کردم این تفاوت‌ها را نشان بدهم که در واقع تحصیلات در آداب و معاشرت و خلق و خوی شخص در جامعه و زندگی شخصی چقدر تأثیرگذار است؛ که اگر جویا و خواهان احترام و ارزش در زندگی و جامعه هستیم لازمه اش آموختن است! امیدوارم که تا حدودی موفق شده باشم.

اویسی پیرامون مشکلات در جامعه عنوان کرد: متاسفانه در جامعه امروزی ما نوجوانان و جوانان به ارزش‌ها به بزرگترها، به اصول‌ها حتی برخی به خانواده خود بها نمی‌دهند!؟ رفتارهای ناپسند، الفاظ نادرست این‌ها همه نشأت از بی سوادیست، چون نیاموخته، بلد نیست که چه بازتابی در زندگی و شخصیتش دارد، خیلی از جوانان ما ترک تحصیل کرده‌اند، همیشه هم فقر مانع نشده، من در خانواده‌های متمول می‌بینم که بچه‌ها تمایلی به ادامه تحصیل ندارند، ولی همیشه و در همه شرایط پول نمی‌تواند نجات دهنده باشد. پول احترام، شخصیت، نزاکت و دانش نمی‌آورد، شما ثروتمندترین فرد ایران باشید، اما سواد نداشته باشید، وقتی در یک جمع باسواد قرار میگیرید، وقتی نتوانید در ادب و ادبیات در سطح آن جمع باشید، ناخواسته و به مرور زمان آن جمع از شما دوری می‌کند.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

«منوچهر صفرزاده» درگذشت – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: منوچهر صفرزاده در سن ۸۰ سالگی درگذشت.

به گزارش سینماپرس، منوچهر صفرزاده ـ نقاش معاصر ـ در سن هشتاد سالگی از دنیا رفت. این هنرمند که معروف به «مش صفر» بود سال ۱۳۲۲ در تهران به دنیا آمده بود.

او بخشی از دوران تحصیل خود را در هنرستان هنرهای زیبای پسران گذرانده و دیپلم نقاشی را در سال ۱۳۴۰ دریافت کرده بود.

این هنرمند که عنوان کرده بود بیش از ۵۰ سال از عمر خود را صرف نقاشی کرده وارد دانشکده هنرهای تزئینی نیز شده بود.

صفرزاده مدتی را در سفرهای اروپا به کسب تجریبات هنری گذراند و بعد از مدتی با آغاز تحولات منجر به وقوع انقلاب اسلامی به ایران بازگشت. او نقاشی را به شیوه نقاشی دیواری و… ادامه داد.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

ارتقاء فرهنگ ترافیک پایتخت نشینان ضروری و اجتناب ناپذیر است – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: مدیر شبکه تهران گفت: انیمیشن‌های متنوع و تهیه گزارش‌های فرهنگی یکی از اهداف پلیس راهور در خصوص کاهش تصادفات و تخلفات است.

به گزارش سینماپرس، صبح امروز محمد باقر اعلمی مدیر شبکه تهران سیما به استودیو پلیس پایتخت رفت و از پشت صحنه برنامه شهر امن شبکه تهران سیما بازدید کرد.

اعلمی در این بازدید ضمن گفتگو با تیم برنامه ساز شهر امن به چگونگی پرداختن به اوضاع حمل و نقل تهران در این برنامه اشاره کرد و افزود: ارتقاء فرهنگ ترافیک پایتخت نشینان ضروری و اجتناب ناپذیر است؛ لذا برای انتقال پیام و محتوا، انتخاب موضوع و سوژه‌های مورد نظر، انتخاب کارشناس، روند تولید و نگارش برنامه، با دقت نظر بیشتری انجام شود.

مدیر شبکه تهران برنامه شهر امن را برنامه‌ای موضوع محور برشمرد و افزود: تولید گزارش‌های ویژه متناسب با موضوع روز برنامه و استفاده از تصاویر زنده شهری نیز می‌تواند به افزایش سطح آگاهی مخاطبان کمک شایانی نماید.

وی همچنین به پخش تصاویر تصادفات از مرکز کنترل ترافیک پلیس راهور تهران بزرگ تاکید کرد و گفت: درکنداکتور روزانه برنامه، به جانمایی انیمیشن با موضوع ترافیک، حمل و نقل و همچنین گزارش‌های قرارگاه سرعت توجه ویژه‌ای شود.

وی افزود: تولید انیمیشن‌های متنوع و تهیه گزارش‌های فرهنگی و آموزشی یکی از اهداف پلیس راهور تهران بزرگ در خصوص کاهش تصادفات و تخلفات است؛ لذا رسانه می‌تواند از این ظرفیت مطلوب به نفع مردم و شهروندان بهره ببرد و با پخش آیتم‌های نمایشی و گزارشی آموزش محور، نقش بسزایی درکاهش انواع حوادث ایفا نماید.

در این بازدید سرهنگ سید ابوالفضل موسوی پور “رییس پلیس راهور تهران بزرگ”، سرهنگ احسان مومنی”معاون آموزش و فرهنگ ترافیک پلیس راهور تهران”، مهدی کریمی زارچی “مدیر گروه شهرستان‌های شبکه تهران”، مجتبی احمدی “تهیه کننده برنامه شهر امن” و تعدادی از همکاران و عوامل برنامه شهر امن، مدیر شبکه تهران سیما را همراهی کردند.

مشاهده خبر از سایت منبع