X

بایگانی فینال

دفتر سینمایی

اعلام اسامی فیلمنامه‌های منتخب بخش کوتاه داستانی مسابقه «چهل سال چهل فیلم» – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: حسین صابری دبیر رویداد فرهنگی و هنری «چهل سال چهل فیلم»، اسامی فیلمنامه های منتخب بخش فیلم کوتاه داستانی را اعلام کرد.

به گزارش سینماپرس، حسین صابری حسین صابری مدیرعامل انجمن سینمای انقلاب و دفاع مقدس گفت: هیات داوران چهل سال چهل فیلم، متشکل از مهدی جعفری، ابراهیم ایرج زاد، عباس عمرانی، محمدرضا وطن دوست، آرش رصافی، محمد حمزه ای و الهام عادلی فیلمنامه های بخش مسابقه مرحله اول را  به این شرح معرفی کردند:

بازگشت دیده بان  مرتضی راوش، برباد مهدی بوستانی شهربابکی، بنهور (بابک کشن فلاح-سیاوش چاوشی)، بیداری در ساعت ۲۵ (طوفان نهان قدرتی)، تازه داشت طعم زندگی را می چشید (محمدحسن ابوحمزه)، خودپرداز (محمدمهدی قپانی)، خودخواسته (مالک حدپور سراج)، خودکشی (سیدپرویز شجاعی)، دا (فرود عوض پور)، درخت پاییزی (سیدوحید حسینی نامی)، غزال (فریدون ولایی-سیدهادی شکرگذار)، قایم موشک (زهرا  خمسه)، کاویار (فهیمه سلیمانی)، کلاف های مادری (فرشته فرشاد-امیررضا زرین بخش)، مادر (محسن جهانی)، آچمز(مجتبی قاسمی)، موقعیت ۴۵ غربی (آرش انیسی)، ننه آسیه (رضا جمالی)، یک دوست واقعی (نیلوفر رفیعی)، یک گوشه پر نور (مجتبی اسپنانی)، RK-۱۶۴۸۰۰۰ (رضا استادی)

صابری افزود: چهل سال چهل فیلم یک مسابقه فیلمنامه نویسی است که از مرحله نگارش تا تولید و نمایش را شامل می شود و فرصت ارسال مرحله دوم تا ۱۰ بهمن ادامه دارد، علاقمندان به حوزه فیلمنامه نویسی با مراجعه به سایت www.۴۰sal۴۰film.com می توانند آثار خود را ثبت نمایند.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

اعلام زمان برگزاری نهمین جشنواره مردمی فیلم «عمار» – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: نهمین دوره جشنواره مردمی فیلم «عمار» همزمان با سالگرد حماسه ۹ دی شروع و تا ۲۰ دی ادامه پیدا می کند.

به گزارش سینماپرس، بر اساس اعلام دبیرخانه جشنواره مردمی فیلم «عمار»، نهمین دوره این رویداد سینمایی همزمان با سالگرد حماسه ۹ دی شروع و تا ۲۰ دی ادامه پیدا می کند.

در این دوره جشنواره، علاوه بر حضور فیلمسازان در بخش‌های «فیلم»، «نقد، مقاله و پژوهش‌های سینمایی» و «فیلم ما»، در بخش «فراخوان‌های مردمی» این جشنواره نیز افراد، فعالان و تشکل‌های فرهنگی مردمی موضوعات و دغدغه‌های خود را برای ساخت فیلم به دبیرخانه جشنواره اعلام کرده‌اند که روند اجرایی این بخش تازه به زودی از طرف دبیرخانه اطلاع‌رسانی می‌شود.

علاقه مندان به اکران مردمی فیلم‌های این جشنواره نیز برای دریافت و نمایش آثار جشنواره در شهر و روستای خود می‌توانند به سایت Ekran.ammarfilm.ir مراجعه کنند.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

معرفی مدیرکل جدید صدا و سیمای کهگیلویه و بویراحمد – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: «امیر رئوف» با حکم رییس سازمان صدا و سیما به عنوان مدیرکل جدید صدا و سیمای مرکز کهگیلویه و بویراحمد منصوب شد.

به گزارش سینماپرس، عبدالعلی علی عسکری رئیس سازمان صدا و سیما به پیشنهاد علی دارابی معاون امور استان‌های سازمان در حکمی امیر رئوف را به عنوان مدیرکل جدید صدا و سیمای مرکز کهگیلویه و بویراحمد منصوب کرد.

وی در این حکم از رئوف خواسته است با تکیه بر ظرفیت‌های اجتماعی، فرهنگی، اقتصادی، سیاسی، تاریخی و دینی منطقه در اجرای سیاست های کلان سازمان و تحقق اهداف و مأموریت‌های ذیل اهتمام جدی داشته باشد: به کارگیری روش‌های نوین و کارآمد در مدیریت مرکز به عنوان رسانه‌ای توسعه محور و پیشرفت مدار، اتخاذ تدابیر همسو با ویژگی‌ها و مقتضیات فرهنگی، سیاسی، اجتماعی و اقتصادی استان، استفاده بهینه از ظرفیت‌های اقتصادی، فرهنگی و هنری و نیز قابلیت‌های بالقوه بومی و محلی منطقه در زمینه تقویت یکپارچگی، وحدت و توسعه امنیت پایدار، ارتقای برنامه‌ها با محوریت دین، اخلاق، آگاهی بخشی و امیدآفرینی با تأکید بر «سبک زندگی ایرانی- اسلامی»، توسعه ضریب نفوذ کمی و کیفی رسانه با بهره‌گیری از ظرفیت‌های فضای مجازی و طراحی شیوه‌های نوین به منظور حفظ و جذب مخاطب، توجه ویژه به حساسیت‌های فرهنگی، قومیتی و آداب و رسوم ملی و محلی در تولیدات، تعامل و ارتباط مؤثر با مسئولان منطقه‌ای و اطلاع رسانی مناسب رخدادها و تحولات برای افزایش اعتماد، سرمایه اجتماعی و جذب گردشگر، طراحی نظام کارآمد، خودکفا، درآمدزا، صرفه‌جو و چابک بر اساس سیاست‌های کلان سازمان، گسترش همدلی و همبستگی میان همکاران و مدیران مرکز و همچنین برنامه ریزی برای حضور نخبگان در برنامه‌ها و تسهیل فرآیند مشارکت مردمی در تصمیم‌سازی و ایجاد نظم عمومی.

رییس سازمان صدا و سیما همچنین در این حکم از خدمات یوسف افشاری نیا مدیر کل پیشین این مرکز قدردانی کرده است.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

ارسال ۶۰۰ اثر خارجی به نهمین جشنواره فیلم «وارش» – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: مدیر بین الملل نهمین جشنواره فیلم «وارش» از ارسال ۶۰۰ فیلم خارجی در مدت زمان ۳۰ روز از زمان انتشار فراخوان این جشنواره خبر داد.

به گزارش سینماپرس، الهه نوبخت مدیر بخش بین الملل نهمین جشنواره بین المللی فیلم «وارش» اظهار کرد: محور اصلی نهمین جشنواره فیلم «وارش» در بخش بین الملل، میراث مشترک کشورهای حوزه دریای کاسپین و کشورهای فارسی زبان است و در این بخش میزبان فیلم هایی با شاخص فرهنگی، رفتاری، گفتاری و زیستی مشترک هستیم.

وی افزود: جشنواره فیلم «وارش» به سمت و سوی جریان‌سازی و ایجاد دغدغه برای فیلمسازان حرکت و بستری برای ایجاد فضاهای مشترک رفتاری، بومی، شیوه زندگی و بهره برداری از این طبیعت مشترک ایجاد می کند.

نوبخت عنوان کرد: تولید فیلم هایی با موضوع میراث مشترک می تواند به آشنایی بیشتر مخاطبان با فرهنگ کشورهای حوزه دریای کاسپین و کشورهای فارسی زبان آشنا کند.

وی درباره اطلاع رسانی به فیلمسازان کشورهای مختلف یادآور شد: فراخوان این دوره از جشنواره برای کمپانی های بین المللی فعال ارسال و از فیلمسازان منطقه برای حضور در این رویداد دعوت کرده ایم.

مدیر بخش بین الملل نهمین جشنواره بین الملل فیلم «وارش» گفت: در مدت کوتاهی که فراخوان جشنواره در اختیار کمپانی های بین المللی قرار گرفته است، بیش از ۶۰۰ اثر خارجی برای حضور در جشنواره «وارش» ثبت نام کرده اند و پیش بینی می شود تا پایان مهلت ارسال آثار، شاهد استقبال قابل توجهی از سوی فیلمسازان باشیم.

فراخوان نهمین جشنواره بین المللی فیلم «وارش» اول آذر منتشر شده و علاقه مندان تا ۱۰ بهمن ماه ۱۳۹۷ مهلت دارند آثار خود را به این جشنواره ارسال کنند.

نهمین جشنواره بین المللی فیلم «وارش» به دبیری مهدی قربانپور اردیبهشت سال ۹۸ در استان مازندران برگزار می شود.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

طنز فعلی سینما و تلویزیون در شأن ملت ایران نیست – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: زمانی برای خنداندن و ایجاد فضای کمدی از دانش بومی و علم غنی طنز ایرانی استفاده می‌شد اما امروز حتی دیالوگ‌هایمان هم به غربی‌ها نزدیک شده است. به تعبیر حسن ریوندی کمدین و طناز ایرانی بخش نازل طنز غربی‌ها را کپی‌برداری می‌کنیم.

به گزارش سینماپرس،  روایت این روزهای خندیدن و شاد کردن به جایی رسیده که هر نوع رفتار، مضمون و دیالوگی استفاده می‌شود اما چقدر به غنای فرهنگ ما کمک کند این سوالی است که باید به آن پاسخ داده شود.

زمانی برای خنداندن و ایجاد فضای کمدی از دانش بومی و علم غنی طنز ایرانی استفاده می‌شد اما امروز حتی دیالوگ‌هایمان هم به غربی‌ها نزدیک شده است. به تعبیر حسن ریوندی کمدین و طناز ایرانی بخش نازل طنز غربی‌ها را کپی‌برداری می‌کنیم. او در این باره ‌می‌گوید: مشکل امروز طنز ما این است که می‌خواهیم به هر قیمتی مخاطب بخندد. حالا برای این کار از چه نوع مضمون و دیالوگی استفاده کنیم هیچ اولویت مهمی ندارد. من هیچ‌وقت طنز سیاسی نگفته‌ام اما چون به دغدغه‌های جامعه بی‌اعتنا نیستم و زبان طنز هم بهترین زبان و گویاترین زبان است به همین‌خاطر مخاطب فکر می‌کند من طنز سیاسی انجام می‌دهم.

ریوندی در پاسخ به این سوال که چرا امروز طنازان ما درگیر این زرق و برق‌ها شده‌اند و از اصول و مبانی عدول کرده‌اند، تصریح کرد: من هر روز سعی می‌کنم برای بالندگی و طراوت در طنز به روز شوم. به همین‌خاطر چندین سال است که استندآپ‌های جهانی در اروپا، آمریکا و کشورهای دیگر را رصد می‌کنم. در این پیمایش‌ها به طنزهای تلویزیون و سینمای ما پی بردم که چقدر برگرفته از فرهنگ غرب است. اما نازل‌ترین موقعیت‌های کمدی آن‌ها که شاید به ابتذال نزدیک شود را ما در دستور کار قرار داده‌ایم.

وی تأکید کرد: متأسفانه از کلمات و جملات غیرمتعارف و نا به هنجار و زننده استفاده می‌کنند تا به هر قیمتی مخاطب را بخندانند. اینجا دو چیز زیر سوال است؛ اول اینکه اصلاً چرا باید از فرهنگ غربی برای پیشبرد در طنز بهره ببرند و دوم اینکه چرا مفهوم اصلی طنز که فرهنگسازی است را با شکست ذائقه مخاطب نابود می‌کنند. من وقتی در عرصه طنز شروع به کار کردم با خودم عهد بستم که در هر کشوری یا هر جایی که اجازه هر نوع رفتار و گفتمانی در طنز را به من دادند به فرهنگساز بودن طنز احترام بگذارم. چیزی نگویم که این اصول و مبانی زیر سوال بروند.

طناز و کمدین ایرانی خاطرنشان کرد: یکی از لازمه‌های ارائه طنز مناسب، گذراندن دوره اجرا، گویندگی، فن‌بیان و استفاده از دیالوگ‌های مناسب و توجه به مضامین غیرتکراری و متنوع است. من ۱۵ سال پیش این دوره‌های آموزشی را گذراندم و اگر نرفته بودم نمی‌توانستم طنزی را ارائه بدهم که هم دغدغه سیاسی داشته باشد هم اجتماعی و در عین حال برای مخاطب موقعیت‌های شادی و با نشاط فراهم کند. فکر می‌کنم یک طناز بیش از هر حوزه و شغل دیگری نیازمند مطالعه و اندوخته علمی است. طناز اگر به تکامل و رشد نرسد طنز او جز اتفاقات سخیف، زشت و ابتذال هیچ مفهومی برای مخاطب نخواهد داشت.

ریوندی با اشاره به اینکه یک طناز نیاز به تفکیک حوزه ندارد که مثلاً‌ بگوید طنز سیاسی انجام می‌دهم یا طنز اجتماعی، طنز فراگیر است افزود: نویسنده وقتی با سبد غنی و دست پر برای طنز وارد میدان می‌شود نیازی ندارد بگوید من طنز سیاسی یا اجتماعی ارائه می‌دهم یا در همین راستا به ابتذال کشیده شود. چرا که طنزهای سیاسی شمشیر دو لبه‌ای هستندکه یک طرف مردم از شما خوشحال یا ناراحت می‌شوند و از طرف دیگر این طنز امکان دارد جوانب انصاف را رعایت نکند و مسئولین را ناراحت کند. ما باید در طنز سیاسی محتاط عمل کنیم؛ البته اگر صرف سیاست، موقعیت‌های کمدی فراهم نشود هیچ اتفاقی نخواهد افتاد. چرا که طنز فراگیر و به خودی خود فرهنگساز است.

وی در پاسخ به این سوال که تلویزیون و سینما چطور به یک طنز درست و با مبانی می‌رسند، گفت: من به عنوان یک استندآپ کمدین، شومن یا طناز در عرصه‌ای غیر از رسانه تأسف می‌خورم که چطور می‌شود ما در قرن بیست و یکم و عصر ارتباطات به پی‌دی‌اف تمام کتابخانه‌های جهان دسترسی داریم اما آنقدر تنبل و کم‌کار هستیم که دوباره به “چرخ” روی می‌آوریم. اینجاست که شاید یک بخشی از سوال شما که پرسیدید چرا سینما و تلویزیون در ارائه طنز گاهی به ابتذال کشیده می‌شوند، پاسخ داده می‌شود. شاید به خاطر این است که چرخ را دوباره اختراع کردیم. اتفاقی که ۱۰۰ سال قبل توسط چاپلین‌ها رقم خورده بود. اما طنزهای چاپلین هم حرف انتقادی می‌زد و هم مقاصد اجتماعی و سیاسی را دنبال می‌کرد. جالب است که این همه هدف با طنز صامت اتفاق می‌افتد و زمانی هم که طنز چاپلین به صدا روی آورد باز هم این نبوغ ادامه پیدا کرد. وظیفه طنازان ما این است که همواره برای ارائه یک مسیر درست در عرصه کمدی و طنز، از تحقیق و پژوهش دست برنداریم.

ریوندی با اشاره به اینکه شایسته است تلویزیون برنامه‌ای داشته باشد که در آن به خندیدن تأکید شود،‌ خاطرنشان کرد: باید تقدیر کرد برنامه‌ای مثل «خندوانه» در تلویزیون وجود دارد که در این اوضاع و احوال اجتماعی و اقتصادی مردم را به خندیدن دعوت می‌کند. چون ملت ایران سزاوار شادی هستند ولی اینکه در ارائه طنز با تنبلی نویسندگان و عدم تحقیق و ابداع هنرمندان مواجه می‌شود شاید این طنز در شأن ملت ایران نباشد. شاید رشد نکردن و پویا نبودن در عرصه طنز به این نکته برگردد که دیگر ما برای خنداندن نیاز به تلاش آنچنانی نداریم. ذائقه مخاطب با کارهای ضعیف طنز سقوط کرده و با هر نوع تغذیه‌ای سعی می‌کنیم طنز در سبد آثار نمایشی‌مان فقط داشته باشیم.

وی در پاسخ به این سوال که چه نوع طنزی را باید برای مردم نهادینه کنیم، گفت: همان طنزی که بتواند فرهنگسازی کند و “بن‌هیل” در انگلستان سال‌های قبل انجام داد. چرا که انگلستان قبل از هندوستان مقام اول چشم ناپاکی مردمان جهان را داشت و “بن‌هیل” به عنوان یک طناز در قالب طنز فیلم‌هایی ساخت که به مردهای کشورش از طریق زبان طنز یکسری مطالب آموزنده و تأثیرگذار ارائه می‌داد. زیرا بالاترین و اثرگذارترین زبان و شیوه ارائه مطالب مهم، طنز است. به دلیل آنکه طنز وقتی انسان شاد می‌شود پذیرش یک ارزش، هنجار و قانون بسیار بالاتر از زمانی است که غمگین هستند. “بن‌هیل” این کار را کرد و پذیرش بالاتر رفت و شروع به فرهنگسازی در طنز کرد. اگر در ایران بتوانند طنازان ما با علم و درایت پیش بروند و ناهنجاری‌ها حذف می‌شوند.

*تسنیم

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

تقدیر جشنواره «هنر مقاومت» از خانواده شهید حججی – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: جشنواره «هنر مقاومت» امروز یکشنبه ۲ دی و همزمان با رونمایی از کتاب «سربلند، شهید حججی از نگاه هنرمندان» از خانواده این شهید در شهر اصفهان قدردانی خواهد کرد.

به گزارش سینماپرس، امین صافی زاده مدیر روابط عمومی جشنواره «هنر مقاومت» گفت: همزمان با مراسم اختتامیه ورک شاپ های آموزشی بخش تبلیغات شهری که با استقبال علاقمندان در استان اصفهان همراه بود، از خانواده شهید مدافع حرم  محسن حججی نیز قدردانی خواهد شد.

وی افزود: این مراسم عصر امروز یکشنبه ۲ دی و از ساعت ۱۵ در سالن همایش های حوزه هنری استان اصفهان و با حضور جمعی از استادان هنر های تجسمی کشور از جمله مسعود نجابتی، حسین چمن خواه، سید محسن حسینی، مجتبی مجلسی و سید هادی قادری و شخصیت ها و مسئولان استانی برگزار خواهد شد.

پنجمین جشنواره «هنر مقاومت» در ۱۰ بخش «پوستر»، «تبلیغات شهری»، «کارتون و کاریکاتور»، «تصویرسازی»، «طراحی صنعتی»، «پرچم و کتیبه»، «تایپوگرافی»، «گرافیک متحرک»، «نقاشی دیجیتال»، «عکس» و بخش ویژه «علمی ـ پژوهشی» توسط گروه هنرهای تجسمی بنیاد فرهنگی روایت فتح با دبیری مسعود نجابتی دی و بهمن در تهران برگزار خواهد شد.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

آغاز پیش‌تولید «فوق لیسانسه‌ها» از اسفندماه – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: پیش‌تولید مجموعه «فوق لیسانسه‌ها» به کارگردانی سروش صحت از اسفندماه سال جاری آغاز می‌شود.

به گزارش سینماپرس، مجموعه «لیسانسه‌ها» به کارگردانی سروش صحت در ۲ فاز (۶۰ قسمتی) به تهیه‌کنندگی رضا جودی ساخته شد که از شبکه سه به نمایش درآمد. به دلیل استقبال و ارتباط مخاطب با این اثر تلویزیونی قرارداد نگارش فصل دوم این مجموعه نیز به سفارش گروه فیلم و سریال شبکه سه منعقد شده است.

 پیش‌تولید فصل دوم مجموعه تلویزیونی «لیسانسه‌ها» با عنوان «فوق لیسانسه‌ها» از اسفندماه سال جاری آغاز می‌شود. تمامی بازیگران فصل گذشته این مجموعه در این  فصل نیز حضور دارند و همچنین با اضافه شدن چند شخصیت به داستان، بازیگران جدیدی برای بازی در «فوق لیسانسه‌ها» انتخاب می‌شوند.

مجموعه «لیسانسه‌ها» به نویسندگی سروش صحت و ایمان صفایی با بازی بازیگرانی چون هوتن شکیبا، امیر کاظمی، امیرحسین رستمی، عرفان برزین، بهنام تشکر، بیژن بنفشه‌خواه، مهران رجبی، متین ستوده، رویا میر علمی، کاظم سیاحی، عزت‌الله مهرآوران، سوگل قلاتیان، آتنه فقیه‌نصیری، فرید شهریاری در زمستان سال‌های ۹۵ و ۹۶ از شبکه سه سیما پخش شد.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

نام خیلی از تهیه‌کننده‌ها در تئاتر، دروغی بیش نیست – اخبار سینمای ایران و جهان

خبرگزاری فارس: کارگردان و بازیگر تئاتر، سینما و تلویزیون گفت: دانشجویان، اکثر اوقات سراغ کسانی به عنوان تهیه‌کننده می‌روند که نام‌شان را در بروشورها می‌بینند. نمی‌دانند خیلی از اینها دروغی بیش نیست و تنها نام تهیه‌کننده دارد، ولی جعلی است.

از جمله مسائلی که این روزها گریبان هنرهای نمایشی کشورمان را گرفته، می‌توان به تضمین فروش نمایش‌ها و دغدغه هنرمندان و در کنارش آسیب‌های جانبی که این تضمین فروش می‌تواند برای گروه‌ها و در نهایت خود تماشاگران و محتوای تئاتر کشور داشته باشد، اشاره کرد.

ایوب آقاخانی، کارگردان و بازیگر پیشکسوت عرصه تئاتر، سینما و تلویزیون که تا هفته گذشته نمایش «شیروانی داغ» را در تماشاخانه ایرانشهر روی صحنه تئاتر داشت، درباره مسائل مختلف تئاتر از جمله آسیب‌های مترتب بر آن صحبت می‌کند و راهکار ریشه‌ای رفع برخی از این مشکلات از جمله مسائل تئاتر خصوصی را بازگشت یارانه دولتی به همه بخش‌های تئاتر می‌داند.

وی که خودش بدون حمایت و هیچ تهیه‌کننده‌ای نمایشش را روی صحنه برده، معتقد است که حال وضعیت خودش با این همه سال سابقه و بیست و اندی نمایش چنین است، وای به حال دانشجویان دانشگاه که هنوز به جایی نرسیده دنبال تهیه کننده و آوردن چهره‌ها برای جذب تماشاگر هستند.

با هم این گفت‌وگو را می‌خوانیم:

*نمایش شیروانی داغ شما این روزها در شرایط فعلی تئاتر به صحنه رفته که خیلی وضعیت فروش یا عدم فروش نمایش‌ها مشخص نیست. درباره این شرایط چه نظری دارید؟

بله واقعیت این است که دوران سخت و پیچیده‌ای را به لحظ حاشیه‌های شبه رسانه‌ای و نوع حیات اقتصادی تئاتر دنبال می‌کنیم که واقعا مسئله مهمی است. متأسفانه با آتشی هم که مکرر توسط مدیران کم تدبیر به بدنه تئاتر وارد می‌شود، شرایط سخت‌تر می‌شود و این نگرانی را برای ما ایجاد می‌کند که نکند تئاتر با این همه فشار فردایی نداشته باشد. اعتقادم این است که فردا هم خواهد رسید و تئاتر زنده می‌ماند، ولی اینکه با چه قیمت و با چه حجم رنج، زخم و عفونت مشخص نیست.

*بیشترین آسیب را الان در چه عرصه‌ای از تئاتر می‌بینید؟

الان غصه بزرگم دانشجویانم هستند. سر کلاس همیشه به آنها می‌گویم که وضعیت پیچیده است و از آنها می‌خواهم که از کلاس بیرون نیامده دنبال تولیدات حرفه‌ای نباشند، بلکه به قوام بخشی جریانات دانشجویی فکر کنند.

ما باید یاد بگیریم کارهای کم هزینه را با کیفیت بالا تولید کنیم. این فقط از عهده دانشگاه برمی‌آید، اما دانشجویان الان این را رها می‌کنند و به این می‌اندیشند که چطور یک تهیه‌کننده پیدا کنند و اکثر اوقات هم سراغ همان‌هایی می‌روند که در بروشورها می‌بینند. نمی‌دانند که خیلی از اینها دروغی بیش نیست و تنها نام تهیه کننده دارد ولی در واقع جعلی است.

خیلی از این دانشجویان هم سراغ چهره‌ها می‌روند تا توفیق داشته باشند، ولی این اشتباه بزرگی است. تازه کارها باید بیاموزند که بدون این بنیه‌های جعلی، کارشان را تضمین کنند و با مخاطبان ارتباط بگیرند، چرا که چنین کارهایی آسیبی است که باعث جریان‌سازی نادرست با سیطره پول و چهره در تئاتر می‌شود.

در حال حاضر شما در دانشگاه تدریس می‌کنید. چقدر از دانشجویان تئاتر بعد از فارغ‌التحصیلی شروع به کار می‌کنند و وارد این عرصه می‌شوند؟

در سال‌های اخیر خیلی شاهد بودم که دانشجویان وارد بازار کار شده‌اند، ولی به دلیل پیچیدگی شرایط خیلی‌هایشان نمی‌مانند؛ چرا که تئاتر در شرایط کنونی‌اش اجازه زنده ماندن را به لحاظ مالی و اقتصادی به آنها نمی‌دهد و ناگاه آنها از گردونه خارج می‌شوند و همان یک کار تنها تجربه‌شان می‌شود.

البته روزگاری بود که خیلی‌ها همان یک تجربه را هم نداشتند، ولی حضور مستمرتری داشتند. اینها شاید تئاتر کار نمی‌کردند اما به عنوان مخاطب فعال یا در جریان تئاتر بودند و هر زمان که دریچه‌ای باز می‌شد، فعالیتشان را آغاز می‌کردند. الان اینها خیلی سریع می‌آیند و خیلی سریع هم خارج می‌شوند. کاملا فضای ورود دانشجوها به تئاتر فست فودی شده یعنی مثل یک غذای بی‌خاصیت و سریع که آنها را زود سیر می‌کند. حتی دلشان را هم می‌زند. اما اینها تا رسیدن به وعده غذایی بعدی ناگهان در جمعیت متقاضی گم می‌شوند و این خیلی رنج بزرگی است.

برای رفع این آسیب چه کاری می‌شود انجام داد؟

از روز اولی که تئاتر خصوصی وارد این مملکت شد، گلایه کردم و گفتم که هرگز با این جریان شبه روشنفکرانه همراه نیستم؛ چرا که نفس آن بد نیست، ولی چون سازوکارش را نداریم باز هم می‌گویم که با آن مخالفم.

بنابراین باز هم می‌گویم که الان به این نتیجه نرسیدم از اول که حالم خوب بود گفتم چون نگاه دورتر و فراخ‌تری داشتم. متأسفانه یک سری همکاران فقط نوک دماغشان را می‌بینند و نمی‌بینند که اداره این شرایط برای تئاتر خصوصی ممکن نیست.

*پیشنهادتان چیست؟

تنها راه بازگشت، یارانه تولید از طرف دولت به تئاتر است. اگر این اتفاق نیفتد، مطمئن باشید به این شیوه ۱۰ درصد هم از هنرمندان زنده نخواهند ماند و متأسفانه الزاما هم مشخص نیست همان تعداد سالم‌ترین باشند و این درد بزرگی است. پس تئاتر ما در آینده زنده می‌ماند اما اینکه چقدر در این تئاتری که زنده مانده نگاه سالم و واقعی یا تئاتر دلالی و تجاری وجود دارد، مشخص نیست. تنها راهکار مناسب بازگشت شرایط خوب به تئاتر برگشت یارانه از طرف دولت به تئاتر است

الان تمام هم و غم دولت و نهادها این شده که به تئاتر فشار بیاورند خب چرا به سیستم قبلی برنمی‌‌گردیم؟

یارانه به تئاتر تعلق نمی‌گیرد. آن زمان که زمزمه تئاتر خصوصی مطرح شد، دولت به دنبال سبک کردن بار خودش بود و آن را پشت مصادیق محمل مثل ضرورت خصوصی‌سازی و اینها پنهان می‌کرد.

من درباره درست یا غلطی این امر حرف نمی‌زنم. می‌گویم که شرایط موجود نادرست است و اگر ادامه پیدا کند تئاتر نابود می‌شود. من روزهای دهه ۷۰ را به یاد می‌آورم. آن زمان خودم چند سال بود که نیمه حرفه‌ای تئاتر کار می‌کردم و بعد حرفه‌ای شروع به کار کردم. آن زمان فقط به این فکر می‌کردم که چطور کار با کیفیت براساس سلیقه و مطالبات جامعه‌ام انجام دهم ولی به فروش و گیشه و مسائل جانبی فکر نمی‌کردم.

*همان زمان، سلیقه شما با مطالبات جامعه یکی بود؟

بله همیشه اینطور بود. هیچ وقت سلیقه‌ام از مطالبات اجتماعی دور نبود. این را کارنامه تئاتر پوشه نشان می‌دهد. کمااینکه هیچگاه هم سالن تئاترم خالی نبود. اما امروز دیگر من نمی‌توانم فقط به خودم و سلیقه مخاطب فکر کنم، بلکه برخی عناصر تضمین‌کننده هم مهم هستند؛ چنان که خیلی وقت‌ها مطالبات اجتماعی بر سلیقه من چیره می‌شود و این یعنی عدم سلامت تئاتر.

خیلی خطاهایی که امروز در عرصه تئاتر به نظر ناظران رخ می‌دهد، بیشتر در راستای تضمین مخاطب است یعنی ما اگر نگاه به خطاکاران این عرصه بیاندازیم، می‌بنییم که همه تقلا می‌کنند کارشان شکست نخورد. خب به جای اینکه این همه فشار به خانواده رنجور تئاتر بیاوریم، چرا کاری نمی‌کنیم که گروه‌ها دست از تقلا بردارند و حمایت را به آنها برگردانیم.

الان دولت به لحاظ اقتصادی شرایط سختی دارد و این را همه قبول دارند، اما توقع من برای بزنگاه سال ۹۷ نیست. هر زمانی اگر حمایت دولتی برگردد و یارانه تولید تئاتر برقرار شود، می‌تواند جلوی خیلی آسیب‌ها را بگیرد.

*درباره شیروانی داغ بگویید. چند اجرا در ایرانشهر داشتید و بازخورد کار چطور بود؟

ما ۲۷ اجرا در ۲۶ شب داشتیم، اولین شب افتتاحیه‌مان مقارن اهدای جایزه بین‌المللی آسیا پاسیفیک به امیرعلی دانایی، بازیگر اول نمایش برای فیلم آپاندیس شد.

همانطور که گفتید من در شرایط سخت و بیمار تئاتر کنونی که حساسیت‌های غیرمتعارف به بدنه تئاتر آن را آزار می‌دهد، شیروانی داغ را اجرا بردم. از لطف خدا ممنونم که در میان این همه تئاترهای روی صحنه به استثنای مشخصا نمایش بینوایان که شرایطش با تئاتر کلی ما متفاوت است، کار ما هم اجرای پرمخاطبی شد.

البته برای این کار تولید و پروداکشن پرهزینه‌ای شد، اما خوشبختانه شرمنده عوامل نشدم و از پس هزینه‌ها برآمدیم. نقدهایی که کم و بیش مطرح شد بار مثبتی داشت و به همین دلائل خودم از اجرا راضی هستم و شیروانی داغ را یکی از نگین‌های کارنامه خودم می‌دانم؛ چرا که به لحاظ کارگردانی از برترین نمایش‌ها و سخت‌ترین‌های کارمان بود.

از چه جهت؟

بنیاد و نهاد  این متن، رئالیستی است و کارگردانی عامدانه دو سویه می‌طلبید، چرا که برای یک نمایش رئالیستی که تماشاگر را دو سویه در روبرو طلب می‌کند، کار پرچالشی می‌شود و آسان و ساده نیست، بلکه پیچیده و دشوار است.

محاسبه دقیق کمپوزوسیون در چنین صحنه‌ای، محاسبه ترکیبات جدی بصری در صحنه و تقسیم ۵۰ درصدی بازی‌ها در هر دو طرف صحنه در لحظه‌های متفاوت، کار کارگردانی را دشوار می‌کند. من فارغ از هر تعصبی این کار را یکی از شاخص‌ترین کارهایم در کارنامه ۲۴ تایی تئاترم می‌دانم.

گیشه نمایش چقدر راضی‌کننده بود؟

به جای اینکه آمار دقیق بدهم می‌توانم بگویم که ما با گذشتی که عوامل نمایش داشتند و تخفیفاتی برای من بی‌تهیه کننده قائل شدند، از عهده خودمان برآمدیم و البته دستمزدها هم معقول بود. هر چند بازیگرانمان ارزان نبودند با این حال من کوچکترین برداشت مالی شخص خودم از کار نداشتم. فقط بدهکار نشدم و فکر می‌کنم این از شرایطی که دکتر علی رفیعی یا آثار پر سروصدایی که روی صحنه هستند، به استثنای آن نمایش خاص که گفتم، همه در نگرانی و اضطراب دخل و خرج‌اند و عموما هم ناموفق هستند. بی‌گمان همین که زیان ندادیم جای شکر دارد.

یعنی اصلاً حامی مالی نداشتید؟

خیر، چند نفر تمایل داشتند و پیشنهادهایی دادند، ولی زیربار نرفتم. صرف اینکه یک نفر قبول سرمایه‌گذاری کند حاضر نیستم عنان کار را دستش بدهم. مثلا تهیه کننده‌ای پای کار آمده بود که هزینه تولید را هر چه هست بدهد منتها هر شب در آیین احترام به تماشاگر توقع داشت نامش برده شود. من حاضر به این کار نشدم.

درباره محتوای نمایش شیروانی داغ  توضیح دهید. توجه به مسائل اخلاقی از جمله دروغ و خیانت در این کار مطرح می‌شد. چقدر این موضوعات و انتقال آن به مخاطب برای شما مهم بود؟

صد درصد برایم مهم بود و به همین دلیل هم این کار را در سال ۹۷ اجرا کردم؛ چون اعتقاد داشتم الان وقتش است وگرنه قبلا هم به شما گفته بودم که من از هشت سالگی این نمایش ویلیامز را خیلی دوست داشتم و حال چرا باید در ۴۲ سالگی آن را کار کنم؛ در حالی که من مدت‌هاست به عنوان یک تئاتری شناخته می‌شوم و در حال کار هستم.

من با یک مهندسی مجدد (دراماتورژی ـ اقتباس ـ بازنویسی) در ساخت مایه‌های این نمایشنامه اولویت مضمونی آن را تغییر دادم و آن را تبدیل به یک نمایش برای دروغ کردم. اصل اثر نمایشی درباره حرص و آز است و در نمایش من قاطعانه در یک میزانسن‌های صریح و با بازنویسی من نمایش درباره دروغ می‌شود. اینکه چرا همه، حتی کاراکترهای دوست داشتنی‌تر هم دروغ می‌گویند منتها فقط ابعاد دروغشان و دلیلش با هم متفاوت است.

ما جهانی را در شیروانی داغ ترسیم می‌کنیم که انگار آدم‌های روی آن همه ملتهب هستند و پایشان در عذاب است. در نتیجه برای نجات از این حال و ماندن روی این شیروانی داغ مکرر دست به ترفندهایی می‌زنند که عموم این ترفندها دروغ‌محور است.

همین الان ما شاهد هستیم خیلی مسئولان به راحتی دروغ می‌گویند. این چه چیز را نشان می‌دهد؟ شاید گفته شود دروغ مصلحتی هم است، اما فرقی نمی‌کند. ما ابعاد آن را تعیین نکردیم و این سوال مهم که چرا انگار زندگی ما بدون دروغ نمی‌چرخد. اصلا مهم نیست که نمایشنامه را کی و کجا نوشته و مهم این است که امسال با یک بازبینی مختصر نمایش برای زمان ما شده است.

این نمایشنامه برای چه سالی از جامعه آمریکاست؟

حدودا نیم قرن پیش که البته تأکید اصلی ویلیامز بر حرص و آز بوده است. منتها برخی نمایشنامه‌ها هستند که جهان‌شمول و زمان‌شمول هستند. او درباره خانواده آمریکایی نوشته اما در واقع همین الان هم در دنیا قابل اجرا است و این باعث شد که من با یک گردش قلم مختصر آن را مال خود کنم.

البته دوست بریک (اسکیپر) به کار شما اضافه شده بود؟

بله در نمایشنامه ویلیامز نیست و این در واقع کاراکتری است که در دنیای توهمات بریک وجود دارد و کسی او را نمی‌بیند. به نوعی ملانکولی ذهن بریک به نفع میزانسن من است و امتیاز ایدئولوژیکی که می‌خواستم بگیرم را از آن برداشت کردم.

البته تا نیمه نمایش مشخص نمی‌شود که او وجود خارجی ندارد و این هم جزو ترفندهای من برای کار محسوب می‌شد، ولی خب من بیشترین بهره را از این امتیاز بازنویسی گرفتم. همانطور که خیلی شخصیت‌ها را نداریم که در نمایشنامه ویلیامز هست؛ مثل کشیش، دکتر، بچه‌ها. من اینها را پیراسته کردم و یک شخصیت در ازای آن چیزهایی که حذف کردم به کار اضافه کردم تا به گفتمان ایدئولوژیک اثرم بیفزایم.

درباره نحوه انتخاب بازیگر و موسیقی کار هم توضیح بدهید.

درباره بازیگران که به نظر خودم، حداکثر توان و بضاعت و مقدورات اقتصادی خودم را به کار بستم تا این ترکیب موجه برای ایفای نقش‌ها کنار هم باشند. بدیهی است که در این شرایط و با توجه به فاکتورهایی که گفتم هرگز ایده‌آل صد در صدی تأمین نمی‌شود ولی اینکه مشخصاً من موافق این باشم که تماشاگران درباره یک بازیگر اظهارنظری کنند که به دلشان نشسته یا نه، من این قضاوت را نمی‌کنم چون باور من روی صحنه است و به نظرم هرچه هست هم حد توان ماست و هم مسئولیتش با من است. بنابراین بازیگران هر ضعفی داشته باشند، من به جان می‌خرم.

بنابراین در هیچ نمایشی صددرصد بازیگران کاملا نظر کارگردان را تأمین نمی‌کنند. به نظرم آقای دانایی انتخاب شایسته‌ای برای نقش بریک بود، چون سابقه واقعی فوتبال داشت و به لحاظ فیزیکال انتخاب درستی بود. عصبیتی که در نگاه او وجود دارد به ایفای نقش او در قالب یک مرد پریشان و افسرده کمک می‌کرد.

امیرعلی دانایی بازیگری است که در عرصه تئاتر توسط خودم با نمایش «رویاهای رام نشده» در سال ۹۱ معرفی شد  و بعد در نمایش همه«مصلوبان عیساست»، به صحنه آمد و وقتش بود که این تجربیات کوچک را یک جایی بعد از تجربیات توسعه دهیم. بنابراین او را در نقش محوری‌تری بسنجیم، من از کار او راضی هستم و کارهایی که از او خواستم تا جایی می‌توانست به نتیجه رساند.

اما درباره موسیقی هم باید بگویم که موسیقی زنده توسط تک نوازنده اتفاق می‌افتاد. من خیلی اصرار داشتم به طراح لباس و آهنگساز و طراحی صوتی کار که خیلی گرای دقیق تاریخی ندهند. یعنی مثلا طراحی لباس به سمت آمریکای دهه ۶۰ نروند بلکه شمایی از پوشاک مورد مصرف خودمان را داشته باشد، همانطور که در هدایت برخی بازیگران هم این عمد را به کار بستم مشخصا در شخصیت پدر، آقای سجادی حسینی سبک و سیاق یک پدر ایرانی را در او ایجاد کردیم و جنس بازی او هم به ما کمک می‌کرد که به این نتیجه بیشتر برسیم.

همین تعمد را در موسیقی هم داشتیم در تمام لحظه‌ها هرچه می‌گویم را بزن اما خود را منحصر به آمریکای دهه شصت نکن. بنابراین در عین حال که از پیانو آرگان و آرشه چلو استفاده کردیم از ویولونسن و پیانو و گیتار هم استفاده کردیم، هر چه هست یک نوع تاریخ گریزی و جغرافیاستیزی در آهنگ توسط من به آهنگساز گفته شده بود که این ممکن است برخی را آزار دهد و بسیاری را هم راضی کند.

بنابراین ما انسجامی که در یک موسیقی دراماتیک برای تاریخ خاص را شاهد هستیم در این کار نمی‌بینیم، شاید علت اینکه به گوش برخی خوب نیامده این باشد وگرنه بیشتر افراد اظهار رضایت کردند.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

کارکرد یک اثر گرافیکی معادل ساعت‌ها سخنرانی است – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: سعید جلیلی در بازدید از نمایشگاه کارتون و گرافیک «حق مسلم ماست» گفت: گاهی برای شفاف‌سازی باید ساعت‌ها سخنرانی کرد؛ در حالی که این اتفاق در یک نگاه به واسطه هنر گرافیک قابل انتقال است.

سینماپرس، سعید جلیلی عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام و دبیر سابق شورای عالی امنیت ملی، در حاشیه بازدید از نمایشگاه کارتون و گرافیک «حق مسلم ماست» محمدحسین نیرومند که در گالری ابوالفضل عالی در حال برگزاری است، گفت: نمایشگاه آثار آقای نیرومند بسیار جذاب، با مفهوم و قابل توجه بود. هنر زمانی که با آرمان، فکر و اعتقاد همراه شود، این ظرفیت را ایجاد می‌کند که جامعه به فکر فرو رود و نسبت به آرمان‌ها به شکل ویژه‌ای نگاه کند. این نمایشگاه و کارهای برادر عزیزمان آقای نیرومند این ویژگی را دارد.

وی ادامه داد: هر اثر هنری در وهله اول منطبق بر یک فکر عمیق است و انسان را متوجه یک آرمان بزرگ می‌کند. تماشای این آثار بیننده را به فکر فرو می‌برد و با ظرایفی که دارد، نکات بسیار شیرین و منطقی را به فرد گوشزد می‌کند. گرافیک هنری است که ویژگی‌های منحصر به فردی دارد. این هنر زبانی بین‌المللی دارد؛ به نحوی که افراد با زبان ها، فرهنگ‌ها و نگاه‌های گوناگون می‌توانند با این هنر ارتباط برقرار کنند. این ظرفیت در بسیاری از هنرها وجود ندارد و از همین رو گرافیک بسیار قابل توجه است و نباید نسبت به آن غافل شد. جا دارد که هنرمندانی این‌چنین ارزشمند و کارهای هنری به این خوبی، پشتیبانی شوند و از سوی نهادها مورد حمایت قرار گیرند تا این پیام‌های مهم و اثرگذار در این بستر به مخاطبین در فضای بین‌المللی منتقل شود.

وی درباره بخش برجام این نمایشگاه که به موضوع توافق ایران با کشورهای ۱+۵ اختصاص یافته است، گفت: در تاریخ  کشورها موارد بسیار مهمی وجود دارد که باید به شکل ویژه به آن‌ها پرداخته شود. باید نسبت به آن اتفاقات روایت دقیق و مستندی وجود داشته باشد در حوزه سیاست هم باید روایت بر همین اساس باشد و استثنا نیست. باید با شفاف‌سازی و بیان حقایق، زوایا و ظرایف به خوبی برای مردم روشن شود. گاهی برای شفاف‌سازی و بیان این ظرافت‌ها باید ساعت‌ها سخنرانی کرد یا کتاب های متعدد نوشت؛ در حالی که همه این پیام‌ها در یک نگاه و در چند ثانیه می‌تواند به واسطه هنر گرافیک به مخاطب منتقل شود. بی‌واسطگی، مستقیم بودن، صریح بودن، جذاب بودن و بی‌نیاز به توضیح از ویژگی‌های بارز این هنر است.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام درباره نظر حضرت امام خمینی (ره) درباره هنر متعالی گفت: من خاطرم هست، اگر اشتباه نکنم، پایان هشت سال دفاع مقدس در شهریور ۶۷  حضرت امام خمینی(ره) در پیامی به هنرمندان می‌فرمایند هنر متعهد هنری است که صیقل دهنده اسلام ناب محمدی باشد. در همان‌جا تاکید کردند اگر ما می‌گوییم که هنر باید تعهدش را انجام دهد باید زوایای پیچیده سرمایه‌داری که موجب ظلم به انسان‌هاست، این اشرافیت، این چیزهایی که مغایر اسلام ناب است را نشان دهد؛ مباحثی که مربوط می شود به آرمان و اسلام ناب. این هنر می تواند در این زمینه حرف داشته باشد و حرفش به دل بنشیند.

وی ادامه داد: سخنران در چند ساعت مسئله‌ای را توضیح می‌دهد و پیامی را می‌رساند؛ آخر هم مشخص نیست به دل مخاطب بنشیند یا خیر. اما گاهی یک کاریکاتور می تواند یک جریان‌سازی کند. امیدوارم به این عرصه مهم از هنر توجه لازم صورت گیرد و اسلام ناب و انقلاب اسلامی با چنین زبانی گسترش یابد.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

فصل دوم برنامه «شوکران» تولید می‌شود – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: «مسعود معینی‌پور» مدیر شبکه چهار بیان کرد: فصل دوم برنامه تلویزیونی «شوکران» طراحی شده و امید است در اوایل سال آینده، روی آنتن برود.

به گزارش سینماپرس، «مسعود معینی‌پور»، مدیر شبکه چهار سیما در گفت‌وگو با یک خبرگزاری از پایان فصل اول برنامه تلویزیونی شوکران خبر داد و گفت: به علت استقبال گسترده و مطالبه زیاد مخاطبان، دوشنبه این هفته گفت‌وگو با دکتر حسین کچوئیان بازپخش خواهد شد و فصل اول شوکران با این برنامه خاتمه می‌یابد.

معینی‌پور افزود: برنامه شوکران نماد روشنفکری انقلاب اسلامی است و راهی پر پیچ و خم را آغاز کرده است. چارچوب و خط مشی های فصل دوم شوکران طراحی شده  و امید است در اوایل سال آینده، روی آنتن برود. این برنامه با مشارکت حوزه هنری تولید شده و ادامه خواهد داشت.

عضو هیات علمی دانشگاه باقر العلوم (ع) خاطر نشان کرد: گفت‌وگوهایی با آقایان دکتر علینقی مشایخی، دکتر غلامحسین ابراهیمی دینانی، دکتر داور شیخاوندی و دیگر اندیشمندان نیز انجام شده است که در مجال بعدی این برنامه در کنار دیگر گفت‌وگوها پخش خواهد شد.

برنامه شوکران که ساخت فصل اول آن از پائیز ۱۳۹۶ آغاز شده است، به سردبیری پیام فضلی‌نژاد و تهیه‌کنندگی علی قربانی از مرداد ماه ۱۳۹۷ به مدت ۵ ماه روی آنتن شبکه چهار سیما بود.

مشاهده خبر از سایت منبع