X

بایگانی بهمن 12, 1397

دفتر سینمایی

میرکریمی: یک جریان محدود با فیلم های بسیار سخیف سینمای ایران را در اختیار خودش گرفته است – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: رضا میرکریمی در نشست خبری فیلم سینمایی «قصر شیرین» در سینمای اهالی رسانه حضور یافت.

به گزارش سینماپرس، نشست خبری فیلم «قصر شیرین» با حضور رضا میرکریمی(کارگردان)، حامد بهداد، ژیلا شاهی،  اکبر آیین، آزاده نوبهار، محسن قرایی و محمد داودی نویسنده، مرتضی هدایی(مدیر فیلمبرداری)، امین هنرمند(موسیقی) و با اجرای منصور ضابطیان در سومین روز جشنواره برگزار شد.

رضا میرکریمی با اشاره به اینکه «قصر شیرین» نهمین فیلمش بوده است گفت: امیدوارم جلسه خوبی داشته باشیم و از فیلم لذت ببرید.  

بهداد در پاسخ به اینکه چرا لهجه‌اش در طول فیلم یکسان نیست، گفت: لهجه با گویش متفاوت است، ‌ آقای قرایی و میرکریمی از من خواستند لهجه را کنار بگذارم. دلیلش هم این بود که لهجه‌های متفاوتی وجود دارد. اگر منظور گویش هست به نظرم قابل اغماض است.  

میرکریمی درباره اینکه آیا قصه فیلم از تجربه شخصی خودش می‌آید، توضیح داد: یادم نمی‌آید که جایی برایم اتفاق افتاده باشد یا چنین قصه‌ای شنیده باشم. قصه فیلم ملاقات پدری با دو بچه‌اش بود که مدت‌ها بین آن‌ها فاصله افتاده است. این قصه برای چند سال پیش بود، چند بار خیز برداشتم که بنویسم، اما نمی‌شد و آنچه می‌خواستم نشد. از سال پیش با محسن قرایی و محمد داودی شروع به نوشتن کردیم.

او در پاسخ به اینکه چرا پایان فیلم باز است گفت: دیگر نمی‌دانم چطور باید فیلم به پایان برسد. از نظر خودم که باز نبود. در این فیلم پدر،   بچه‌هایش را از خانه می‌برد. قیم آن‌ها می‌شود. در فیلم «دختر» پدر به دختر می‌رسد و درکش می‌کند. وقتی دودکش را نصب می‌کند، به نظر می‌آید که از کارهایش پشیمان است. در این قصه هم قصه جایی تمام می‌شود که به نظر می‌آید زندگی این خانواده قبلا در همین نقطه از هم پاشیده است. با این تفاوت که این‌بار پدر می‌ایستد و پیاده می‌شود.

میرکریمی در پاسخ به این سوال که آیا کارکتر پسر فیلم هوشش فراتر از یک بچه معمولی است بیان کرد: انتخاب حامد بهداد، اولین انتخاب من نبود. قرار من با بازیگر دیگری بود. البته که واقعا آرزو داشتم یک روزی با حامد کار کنم. اما برای این فیلم فکر می‌کردم حامد مناسب نیست. با دوست دیگری قرار بود کار کنم که به دلایلی نشد. و خدا خواست که حامد انتخاب شود.

من واقعا خدا را شکر می‌کنم که حامد در این نقش قرار گرفت. این موضوع را در طول کار  متوجه شدم. کار بزرگ را در این فیلم شخصیت جلال انجام می‌دهد. او روحیه لایه لایه‌ای دارد که باید آرام آرام نشان داده شود.

او درباره اینکه انتخاب بازیگران چطور صورت گرفت عنوان کرد: ما فراخوان دادیم. نیوشا و یونا واقعا عالی بودند که انتخاب شدند. بعد از انتخاب متوجه شدیم که همین زوج در یک سریال قبلا بازی می‌کردند. از همین‌جا به آن‌ها تبریک می‌گویم که آن‌ها را کشف کرده‌اند. من با این بچه‌ها رفتاری که با خردسالان داشتم، نداشتم و کاملا مستقیم با آن‌ها صحبت می‌کردم و مثل آدم‌ بزرگ‌ها می‌شد با آن‌ها حرف زد.

قرائی درباره شروع قصه فیلم گفت: فیلمنامه «قصر شیرین» مبتنی بر خرده پیرنگ و بر اساس جزئیات جلو می‌رود. خیلی صریح نمی‌خواستیم قصه بگوییم. باید یکسری جزئیات و اطلاعات را به مخاطب منتقل می‌کردیم بنابراین نیاز به مدت زمانی داشتیم. تمام آن لحظاتی که به نظر شما الزامی نیست، در حال کمک به مخاطب است. ما نیاز داشتیم که این جزئیات را در فیلم بگوییم تا به نقاط اوج برسیم.

شاهی درباره حضور در «قصر شیرین» گفت: تجربه کار با آقای میرکریمی یک تجربه شگفت‌انگیز است از این نظر که به شدت حضور دارد. تجربه بسیار خوبی برای من بود.  

میرکریمی درباره هدفش از ساختن این فیلم عنوان کرد: هدف بدی نداشتم. خانواده و توجه به ارزش خانواده مهم است.  

قرایی در ادامه توضیح داد: فیلمی که در جاده هست هم می‌تواند به همین دلیلی که‌آقای میرکریمی گفت می‌تواند اجتماعی شود.

سوال بعدی درباره استفاده تمثیل بره و گرگ از فیلم بود که رضا میرکریمی پاسخ داد: بهتر است که من توضیح ندهم. نشانه هایی است که ارائه شده و اگر هم ندانید منظورش چیست هم فیلم لطمه ای نمی بیند.

تهیه کننده و کارگردان «قصر شیرین» در پاسخ به سوالی درباره ابهاماتی که درباره منابع مالی فیلم قبلی این کارگردان یعنی «ما همه با هم هستیم» و همچنین منابع فیلم قصر شیرین، گفت: خوشحالم که این سوال را پرسیدید. من یک سال درباره این فضاسازی سکوت کردم. قصه این نیست که منابع این فیلم از کجا تهیه شده یا چقدر در آن هزینه شده. قصه این است که یک جریان و یک جمع محدود ده، پانزده سال است سینمای ایران را در اختیار خودش گرفته، با فیلم های بسیار سخیف. این جریان چرخه ساخت تا اکران را در اختیار دارند و به محض اینکه احساس می کنند آدم جدیدی می خواهد وارد این چرخه شود اعتراض می کنند. هیچوقت هم خودشان حسابرسی نشده اند. ما همه با هم هستیم اکران می شود و می بینید چه فیلم درجه یکی در ژانر کمدی است و مطلقا از شوخی های سخیف که در فیلم های این جریان معمول است، در این فیلم خبری نیست. ما برای آن فیلم مطلقا بالاتر از عرف به بازیگران پول ندادیم، در حالی‌که همان جریان خودشان پول های بیشتری به بازیگران می دهند.  

سوال بعدی درباره نقش حامد بهداد بود که خبرنگاری پرسیده بود در این فیلم نقش متفاوتی ایفا کرده و مثل همیشه نبود. او در پاسخ به این سوال گفت: فضیلتی نیست اگر کسی از خودش فاصله بگیرد و به یک اجرای دیگری و به شیوه دیگری نزدیک شود برای اینکه آدم دیگری را ترسیم کند و فضیلتی نیست اگر کسی نقشی را به خودش نزدیک کند. هر کدام از اینها اگر بد اتفاق بیفتد امانتداری نشده و هر کدام از این شیوه ها اگر خوب اتفاق بیفتد فکر می کنم ماحصل کار هنرمندانه خواهد بود. هم در دنیا و هم ایران بازی های بسیاری را سراغ دارم که دال بر هر دو روش است. اگر درباره کارهای خودم حرف بزنم هم برای خودم تکراری است و هم ممکن است توجیهی برای شما باشد. اگر این نقش به تجربه ها و به سایه های درون من و رنج های من نزدیک شده بود و توانسته باشم رنج خودم را با رنج کاراکتر نزدیک کنم و آن را ارائه دهم به نظر شما کار درستی کردم؟ من این کار را کردم.

میرکریمی درباره علت انتخاب ساختن فیلم در کهکیلویه و بویراحمد گفت: صادقانه بخواهم بگویم مثل قصه حامد بهداد است. قرار بود این فیلم را در شمال بسازم. سفری به یاسوج برایم پیش آمد که کیوان کثیریان مرا دعوت کرد. آنجا مسیرم کاملا تغییر کرد. همه چیز در آنجا با قصه هم‌خوانی داشت؛ از ترکیب درختان تا کوهستان. اینجا می‌توانستیم از آفتاب تندتری استفاده کنیم که با صحنه‌های خشونت عریان‌تر فیلم هم‌خوانی داشته باشد. متاسفم برای خودم که چنین طبیعت بکر و جذابی را ندیده بودم. در این مورد به خصوص بسیار از این تجربه راضی هستم. مردم بسیار خونگرم و خوبی داشت که بسیار به ما کمک کردند. همچنین بازیگران خوبی که یکی از آن‌ها، ‌ اکبر آیین در حال حاضر اینجا نشسته است.

او درباره اینکه چرا در فیلم‌هایش دیدگاه فمنیستی دارد گفت: من همسرم را بسیار دوست دارم. شاید این موضوع روی کارهایم تاثیر گذاشته باشد. نمی‌دانم تعریف شما از فمنیست چه هست. برخلاف دیدگاهی که شما مطرح کردید، شخصیت‌ مردهای فیلم‌هایم را دوست دارم.

قرایی در ادامه توضیح داد: سینما بازتابی از جامعه است. در فیلم‌ها معمولا شخصیت مثبت فیلم‌ها زن‌ها هستند. معمولا مردها مقصر هستند. احتمالا این از شرایط جامعه است.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

نظر اهالی رسانه درباره «ناگهان درخت»: خوابمان برد! – اخبار سینمای ایران و جهان

جوان آنلاین: ناگهان درخت با واکنش متفاوت اهالی رسانه همراه بود.

ناگهان درخت دومین فیلم امروز بود که در پردیس ملت برای اهالی رسانه به نمایش در آمد. در یکی از سالن ها اهالی رسانه به دلیل پر بودن صندلی ها ناچار شدند روی زمین بنشینند و در سالن دیگر برخی از اهالی رسانه به دلیل روند کند فیلم ، سالن را ترک نمودند.ناگهان درخت دومین فیلم صفی یزدانیان است که در سه دوره تاریخی روایت می شود .

آن چه در ادامه می‌آید نظرات فعالان رسانه‌ایست که در شبکه‌های اجتماعی یا در پرسش و پاسخ دوستانه مطرح شده است.

خانم میترا لبافی ،خبرنگار: خوب بود فضای متفاوت ولوکیشن متفاوتی داشت وفیلم آپارتمانی نبود. رشت را به خوبی به تصویر کشیده بود . داستانش در انتها خوب در نیامده نبود

مریم جلالی ، مدیر پردیس ملت: روایت یک فیلمساز از یک اتفاق ،صحنه های قشنگی داشت

محمد رضا باقری، منتقد: فیلم ضعیف با فرمی که برای مخاطب قابل تحمل نیست . بعضی شخصیت ها در نیامده بودند .

میلاد دخانچی منقد: فیلمی برای سلطنت طلب ها

زینب فلاح، ستاد خبری جشنواره: پر از خاطره بازی و ریتم یک نواختی داشت.خوابم برد.

مصطفی وثوق کیا، دبیر فرهنگی صبح نو: وناگهان درخت این قدر سرگرم کننده بود که وسطش یک چرت هم زدم. تنهایی انسان معاصر وآروغ روشنفکری این روزها.

محمد صادق علیزاده، دبیر فرهنگی جام جم: بعضی از فیلم ها هم هستن علاوه بر اینکه می خوان از تنهایی انسان معاصر حرف بزنن ف همزمان بی شعوری مخاطب معاصر را هم به نحو بارزی به رخ می کشن.

احسان سالمی، دبیر فرهنگی وطن امروز: ناگهان درخت بی سروته ترین فیلم جشنواره تا به امروز است از اساس مشخص نیست قصه ومسئله اصلی فیلم چیست. ناگهان درخت از فرت کسل کننده بودن بیش از نمایش در سینما می تواند به عنوان قصه شب ولالایی مورد استفاده قرار بگیرد.

سید امیر موسوی، سردبیر رشد جوان: یه جاهایی با نمک ، یه جاهایی خواب آور،امیدوارم حمل بر سواد پایین سینمایی نشه، ولی آخرش گفتم : حالا کلا که چی؟

سجاد مهرگان، سردبیر سینماگرام: شعر حجم است، تغزل های کنار هم چیده شده ، از درخت ، از اسب چوبی ، از تنهایی ، از مادر ، از رشت ، ازتولد وحتی مرگ . اینکه کارگردانی با این تبحر می تواند از زیستن بسراید ، قابل تقدیر است. ناگهان درخت یکپارچه شعر است.

معین احمدیان، روزنامه نگار فرهیختگان: وسط تماشای ناگهان درخت از سالن بیرون اومدن خیلی سخته چون مجبوری بغل دستی ها رو از خواب بیدار نکنی.

بهزاد قبادی، خبرنگار: تمام حرف ناگهان درخت در چهلمین سالگرد انقلاب این بود که زمان مرحوم منفور محمد رضا پهلوی همه چی گل وبلبل بود وهمه شاد وزندگیا شیرین، الان همه پیر وافسرده . اونم در سالگرد چهل سالگی انقلاب.

مهدی مختاری ، نویسنده وکارگردان: اگر مشکل بدخوابی دارید، بروید ناگهان درخت را ببینید. همان یک ربع اول درمان می شوید.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

فیلمی شخصی و خسته کننده از یک منتقد شبه روشنفکر – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: «ناگهان درخت» به مراتب از ساخته ی قبلی این کارگردان چه از لحاظ کارگردانی و چه از نظر فیلمنامه ضعیف و بی نهایت خسته کننده است.

مسعود نفری/ صفی یزدانیان بعد از ساخت فیلم سینمایی در دنیای تو ساعت چند است؟ به سراغ ساخت فیلمی با تهیه کنندگی پیمان معادی رفته است؛ فیلمی که بازیگر نقش اصلی آن راهم اتفاقا خود معادی ایفا و مهناز افشار هم بازیگر زن مقابل آن است. فیلمی که به مراتب از ساخته ی قبلی این کارگردان چه از لحاظ کارگردانی و چه از نظر فیلمنامه ضعیف و بی نهایت خسته کننده می باشد و اگر چه یزدانیان توانسته بود تا با ساخت فیلم قبلی خود نظرات منتقدین را به سمت خود جلب نماید، اما متاسفانه این اثر ضعیف به عنوان یک فیلم شخصی آن پیشینه را ضایع و مخاطب را ناامید می سازد و این در حالی است که کارگردان حتی نتوانسته تصاویر خوبی در فیلمبرداری اثر خلق کند و بازی پیمان معادی و افشار هم دستاوردی برای فیلم رقم نزده است تا بلکه بگوییم بازی ها خوب بوده است.







فیلم سینمایی ناگهان دخت، داستان دوران کودکی تا میانسالی شخصیتی به نام فرهاد است؛ انسانی ترسو، بی اراده، بهانه تراش که  دوران خوش کودکی او در زمان پهلوی، در مدرسه ای مختلط بوده و به دختری بنام سوزان به دلیل عقل و تدبیری که او داشته علاقمند گردید و در دوران جوانی با دختری بنام مهتاب ازدواج می کند و صاحب فرزند می شود.


در مجموع بیشترین آسیب فیلم سینمایی ناگهان دخت رامی بایست ریتم کند آن دانست که حوصله هر مخاطبی را سر می برد و شاید تنها زمانی که مخاطب تصویر را با صدای موسیقی کریستف رضاعی شنیده می شود قابل تحمل است؛ موضوعی که در اکثر فیلم های امسال مشاهده می کنیم این است که قصه هایی در فیلم ها میبینیم که اصلا قابلیت تبدیل شدن به یک فیلم سینمایی را ندارند و این نکته در مورد فیلم یزدانیان هم صدق می کند؛ چرا باید زندگی شخصیت فرهاد یک آدمی که هیچ چیز مهمی از زندگی او را نمی دانیم و اساسا شخصیت مهم و هیجان برانگیزی از برای مخاطبب نیست که بخواهیم در موردش بدانیم چه برسد که قرار است کل زندگی اش را ببینیم و این همه در حالی است که در این اثر مخاطب شاهد فیلمی شخصی از یک منتقد شبه روشنفکر است که فقط توانسته اداهایی که در فیلم های منوالفکرانه دیده را به تصویر بکشد.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

واکنش وزیر ارشاد در برابر شایعه استعفا – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: سیدعباس صالحی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در حاشیه مراسم افتتاحیه نمایشگاه عکس «روزهای انقلاب» در پاسخ به سوالی درباره شایعه جدایی‌اش از این وزارتخانه سکوت کرد.

به گزارش سینماپرس، مراسم افتتاحیه نمایشگاه عکس «روزهای انقلاب» مشتمل‌بر نمایشگاه عکس‌های تاریخی پیروزی انقلاب اسلامی ایران در حالی عصر امروز جمعه ۱۲ بهمن‌ماه با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در هنرمندان ایران برگزار شد که غیبت وزیر در آیین افتتاحیه جشنواره تجسمی فجر، شائبه‌برانگیز شده بود.

سید عباس صالحی اما در حاشیه این حضور و در پاسخ به سؤال خبرنگاران مبنی‌بر شایعه استعفا یا کناره‌گیری خود از مقام وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی صرفا به این جمله بسنده کرد: من برای پاسخگویی به سؤالات شما در زمینه هنرهای تجسمی به اینجا آمده‌ام.

سکوت صالحی در برابر این شایعه در حالی است که برخی رسانه‌ها در روزهای اخیر خبر از وداع قریب‌الوقوع او از وزارت ارشاد داده‌اند.

صالحی پیش‌تر در توئیتی فشار از طرف برخی نمایندگان مجلس برای استعفا را رد کرده بود.

*مهر

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

حضورم در «قصر شیرین» انتخابی درست در کارنامه کاری من است


بازیگر فیلم سینمایی «قصر شیرین» گفت: همکاری با رضا میرکریمی، وزنه خوبی در کارنامه کاری من محسوب می‌شود.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

رونمایی از پوستر فیلم «مردی بدون سایه» – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: پوستر فیلم سینمایی «مردی بدون سایه» تازه‌ترین ساخته علیرضا رئیسیان با طرحی از حمیدرضا رفعت‌نژاد رونمایی شد.

به گزارش سینماپرس، پوستر فیلم سینمایی «مردی بدون سایه» با تصویر لیلا حاتمی و علی مصفا دو بازیگر اصلی این فیلم توسط حمیدرضا رفعت‌نژاد طراحی شده است.

«مردی بدون سایه»که قسمت آخر سه‌گانه عاشقانه علیرضا رئیسیان است، در نخستین روز جشنواره با حضور کارگردان و تعدادی از عوامل در پردیس چارسو به نمایش درآمد و تاکنون مورد استقبال مخاطبین قرار گرفته است تا جایی که شب گذشته درپی پر شدن ظرفیت سالن پردیس سینمایی کورش، یک سالن اضافی برای این اثر سینمایی در نظر گرفته شد.

لیلا حاتمی، علی مصفا، فرهاد اصلانی، امیر آقایی، گوهر خیراندیش، نادر فلاح و به آفرید غفاریان با همراهی تعدادی دیگر از بازیگران ایرانی و اسپانیایی به ایفای نقش در مردی بدون سایه پرداخته‌اند.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

کودکان کار به تماشای فیلم «لکنت» می‌نشینند – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: ۲۲۰ دانش آموز و کودک کار روز شنبه ۱۳ بهمن ماه در پردیس تماشا به تماشای فیلم سینمایی «لکنت» به کارگردانی محمدرضا حاجی غلامی می‌نشینند.

به گزارش سینماپرس، در نخستین روز از اجرای ویژه برنامه «سیمرغ و پروانه‌ها» که همزمان با سی و هفتمین جشنواره فیلم فجر به نمایش ۵ فیلم منتخب سینمای کودک و نوجوان اختصاص دارد، فیلم «لکنت» برای کودکان کار و دانش آموزان سراسر کشور اکران می‌شود.

کودکان کار همراه با دانش آموزان در جشن این ویژه برنامه که از ساعت ۹:۳۰ در پردیس تماشا با اجرای مجید قناد و حضور عوامل فیلم برگزار می‌شود، شرکت کرده و نمایش این اثر نیز از ساعت ۱۰ صبح پی گرفته می‌شود.

ویژه برنامه «سیمرغ و پروانه‌ها» با همراهی مرکز توسعه سینمای کودک و نوجوان، سازمان سینمایی، دبیرخانه جشنواره فیلم فجر، ادارات کل فرهنگ و ارشاد اسلامی و بنیاد سینمایی فارابی برگزار می‌شود

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

از اعتراض اهالی رسانه به وعده های پوشالی تا انتقاد نسبت به کیفیت فیلم ها/ نشست های پرسش و پاسخ حرفه ای نیست! – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: روز دوم برگزاری جشنواره فیلم فجر در سینماهای مردمی و کاخ رسانه خالی از حواشی نبود!؛ بسیاری از اهالی رسانه با پوشالی خواندن وعده های مسئولان فجر سی و هفتم خواهان رسیدگی جدی به معضلات شدند؛ یک سوأل مهم هم در این روز پرسیده می شد: «پارکینگ ۲ طبقه وعده داده شده کجاست؟»

به گزارش سینماپرس بخش عمده ای از نمایندگان رسانه های قانونی کشور خواهان شفاف سازی در خصوص کارت های صادر شده برای پردیس سینمایی ملت بودند؛ اتفاقی که علیرغم نظر مساعد رئیس سازمان سینمایی همچنان مسکوت مانده و به همین علت در سینمای رسانه ها شاهد حضور افرادی هستیم که به هیچ عنوان نه به رسانه ها مرتبط هستند و نه به سینما ربطی دارند!  

بر اساس برخی شنیده ها در روز دوم جشنواره حتی اقوام برخی از نمایندگان رسانه های فاقد مجوز قانونی در پردیس سینمایی ملت رویت شده اند! این در حالی است که هنوز برای برخی از اهالی رسانه و منتقدان کارت صادر نشده و همین اتفاق صدای اعتراض شدید اصحاب رسانه را بلند کرده است.

از سوی دیگر عدم شفاف سازی در خصوص رنگ بندی کارت های پارکینگ که با ۳ رنگ قرمز، آبی و سبز تفکیک شده، مشکل جدی برای برخی اهالی رسانه به وجود آورده است. نکته قابل تأمل آنجا است که مسئولان پردیس سینمایی ملت هم در این خصوص ابراز بی اطلاعی می کنند و توضیح شفافی راجع به رنگ بندی کارت های پارکینگ نمی دهند.  

مشکل اینترنت و آنتن دهی به شدت ضعیف موبایل هم همچون سال گذشته خللی جدی در امر خبررسانی برای رسانه ها را در پی داشته و از سوی دیگر کیفیت بسیار پایین صدای سالن نشست های پرسش و پاسخ و عدم تهویه هوای مناسب اغلب اهالی رسانه را آزار داده و پوشش خبری نشست ها را برایشان دشوار کرده است.

علاوه بر این برخی از اهالی رسانه معتقدند کیفیت نشست های پرسش و پاسخ بسیار پایین است و سوالات جدی و درست در این نشست مطرح نمی شود! به عنوان مثال در نشست فیلم «درخونگاه» فردی از ستاد خبری جشنواره با ارسال یک یادداشت بازی متوسط امین حیایی را لایق دریافت سیمرغ می داند و به او ابراز احساسات می‌کند و دیگری هم به مجری نشست پیام می دهد امین حیایی را ببوسید!؛ اتفاقاتی ناراحت کننده و دور از شأن اهالی رسانه، اتفاقاتی که باعث می شود تا روز به روز شأن رسانه ها بیشتر تنزل کند!  

نکته قابل تأمل در این خصوص آنجا است که پیش از جشنواره قرار شده بود یکی از اهالی حرفه ای رسانه که مورد تأیید قاطبه رسانه ها است مدیریت نشست ها را بر عهده داشته باشد، سوألات را غربال کند و اجازه ندهد کیفیت نشست های جشنواره بیش از گذشته کاهش پیدا کند.

همچنین حضور بدون نظم و قاعده عکاسان در نشست های پرسش و پاسخ و جولان دادن آن ها در لابلای صندلی های اهالی رسانه نیز اعتراض شدید اهالی رسانه را در پی داشت.

یک سوأل مهمی هم که در این روز از زبان اهالی رسانه بسیار شنیده می شد اینکه پارکینگ ۲ طبقه وعده داده شده از سوی مسئولان جشنواره که روی آن مانور خبری دادند کجاست؟

همچنین در حالی که امسال اعلام شده بود رفت و آمد خبرنگاران با تخفیف ۶۰ درصد تپ سی به پردیس ملت صورت می گیرد به نظر می رسد این اتفاق هم مثل بسیاری از وعده ها برای پردیس ملت تنها روی کاغذ بوده چرا که شنیده شد برخی اهالی رسانه در خصوص استفاده از تخفیف ۶۰ درصدی با رانندگان این شرکت به مشکل خورده و حتی میان شان درگیری فیزیکی رخ داده است!

کیفیت بسیار پایین محتوایی و ساختاری فیلم ها نیز باعث بهت و تعجب منتقدان و اهالی رسانه شده است. جشنواره ای که مسئولانش وعده می دادند کیفیت بالایی دارد آنقدر ضعیف است که احساس رخوت در اهالی رسانه ایجاد کرده، امید است مسئولان سازمان سینمایی در خصوص دستاورد یک ساله شان پاسخی قانع کننده داشته باشند.

همه این ها اتفاقات دردآور و ناراحت کننده ای است که در چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی شأن فرهنگی جامعه سینمایی و رسانه ای را زیر سوأل می برد و معلوم نیست چرا مسئولان با اهمال کاری ها، لجبازی ها و بی توجهی های شان دامنه چنین اتفاقاتی را گسترده تر می کنند.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

بیانیه خوانی سیاسی، بی مزه و تاریخ گذشته در خون گاه – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: نقاط قوت فیلم، مشکلی از محتوای مجهول فیلم کم نمی کند؛ محتوایی که فیلم سینمایی درخونگاه را به بیانیه ای سیاسی و اجتماعی و حتی جنسی برای عارق های منوالفکرانه آقای کارگردان مبدل ساخته است.

رضا جهان خانی/ سیاوش اسعدی امسال با فیلم سینمایی درخونگاه در جشنواره حضور پیدا کرده است؛ فیلمی متفاوت نسبت به آثار قبلی او که می بایست برای جشنواره سال گذشته آماده می شد، اما در راه تولید با مشکلات فراوانی از جمله شکستن پای بازیگر نقش اصلی آن یعنی امین حیایی مواجه گردید و باعث شد تا این فیلم به جشنواره سی و ششم نرسد و امسال این فیلم دهه هفتادی را شاهد باشیم.

پس اگر چه قابل قبول ترین بخش این فیلم بازی بازیگران است که به خوبی از پس نقش های خود برآمدند و از همین الان می توان ژاله صامتی و مهراوه شریفی نیا را جز گزینه های بخش مکمل زن و امین حیایی را در بخش نقش اصلی مرد دانست؛ اما این همه مشکلی از محتوی مجهول فیلم کم نمی کند؛ محتوایی که فیلم سینمایی درخونگاه را به بیانیه ای سیاسی و اجتماعی و حتی جنسی برای عارق های منوالفکرانه آقای کارگردان مبدل ساخته و این همه در حالی است که به وضوح اثر لایه های سکس پنهان را پشت سر گذاشته و وقیحانه به ترسیم صحنه های اروتیک روی می آورد و در نهایت سعی می کند تا با نشان دادن خفقان در شهر به اثبات فضای اجتماعی و سیاسی دهه هفتاد ایران پرداخته و آن را سخت توصیف کند و برای این کار با برگزار کردن و از آنجا که نمی خواسته هزینه ویژه ای از برای طراحی صحنه داشته باشد، در نتیجه اکثر سکانس های فیلم را در شب برگزار کرده است.



در لحظاتی که حضور شخصیت پری با بازی پانته آپناهی ها به وضوح مخاطب با یک زن بدکاره مواجه می شود و این مواجهه در سکانس دیدار امین حیایی با شخصیت جانباز به نحو سخیفی تصویرسازی شده و ابعاد اروتیک اثر به نحوی ویژه ممیزی های سینمای ایران را هم جابجا می نماید.


در مجموع می توان گفت اساسا داستان فیلم سینمایی درخونگاه هیچ کلیتی ندارد و حتی معلوم نیست چه ربطی به محله قدیمی درخونگاه تهران دارد که کارگردان از آن وام گرفته و اسم اثر را چنین گذاشته است و این همه در حالی است که اثر تنها قابلیت تبدیل شدن به یک فیلم کوتاه خوب را دارد، زیرا شخصیت ها در موقعیت کوتاهی قرار دارند و تنها باید راز از بین بردن پول ها را برای شخصیت اصلی افشا کنند؛ اما این نکته را فیلمساز با بهانه های واهی کش می دهد تا فیلم تبدیل به یک فیلم سینمایی شود.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

حضور ۵۰۰ تا ۱۰۰۰ کودک کار در جشن «سیمرغ و پروانه‌ها» – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: نادره ترکمانی گفت: ۵۰۰ الی ۱۰۰۰ نفر از مخاطبان کم بضاعت و کودکان کار و مناطق محروم در تهران به تماشای فیلم‌های کودک و نوجوان در جشن «سیمرغ و پروانه‌ها» می‌نشینند.

به گزارش سینماپرس؛ نادره ترکمانی نویسنده و کارگردان سینمای کودک و نوجوان با اشاره به کارآمدی ویژه برنامه «سیمرغ و پروانه‌ها» که همزمان با سی و هفتمین جشنواره فیلم فجر به نمایش ۵ فیلم کودک و نوجوان در تهران و سایر استان‌ها اختصاص دارد، عنوان کرد: اجرای این برنامه در ۵ روز همزمان با برگزاری جشنواره فیلم فجر باعث می‌شود کودکان و نوجوانان و دانش آموزان نیز خاطره تماشای فیلم در ایام جشنواره برایشان ثبت شود و این اقدام به اکران فیلم‌های کودک و نوجوان نیز کمک می‌کند.

وی با اشاره به حضور اقشار محروم و کودکان کار در سانس‌های نمایش فیلم‌ها بیان کرد: فرصت تماشای رایگان فیلم‌های کودک و نوجوان در ایام جشنواره برای بچه‌ها فراهم شده و تلاش دست اندرکاران برگزاری طرح «سیمرغ و پروانه‌ها» بر این است فرصت تماشای آثار کودک و نوجوان در اختیار اقشار محروم و کم بضاعت نیز قرار بگیرد.

این کارگردان سینمای کودک تصریح کرد: کودکان کار، مدارس مناطق محروم و خانواده‌های کم بضاعت نیز در ۹ سینمای تهران و سینمای مراکز سایر استان‌ها به تماشای فیلم‌ها می‌نشینند.

ترکمانی همچنین از درنظر گرفتن ظرفیت حضور ۵۰۰ تا ۱۰۰۰ نفر از اقشار بی بضاعت و کودکان کار برای تماشای آثار در طرح «سیمرغ و پروانه‌ها» خبر داد.

عضو هیات موسس مرکز توسعه سینمای کودک و نوجوان با اشاره به اهداف این مرکز که به عنوان سازمانی مردم نهاد فعالیت می‌کنند، ادامه داد: راه‌اندازی مرکز توسعه سینمای کودک و نوجوان و خانواده، ماحاصل دغدغه ای چند ساله بوده تا بتوان بین متولیان سینمای کودک و نوجوان و سینماگران این حوزه نوعی هماهنگی ایجاد کرد تا در حوزه اکران، تولید و سایر زمینه‌ها اقدامات موثری به نفع سینمای کودک و نوجوان پیش برده شود.

ترکمانی اظهار کرد: این مرکز با سیاستگذاری‌ها، برنامه‌ریزی‌ها، همگرایی بین سینماگران کودک و نوجوان از آبان ماه سال گذشته آغاز به کار کرده است.

وی گفت: برای نخستین بار آبان سال گذشته گروهی از سینماگران کودک و نوجوان در خانه سینما دور هم جمع شدند و ۹ عضو هیات موسس، برای شکل گیری این مرکز اعلام آمادگی کردند و در ادامه اساسنامه‌ای نوشته شد که در حال حاضر مراحل ثبت خود را در وزارت کشور طی می‌کند.

این کارگردان سینمای کودک و نوجوان خاطر نشان کرد: مرکز توسعه سینمای کودک و نوجوان اهدافی را طی سال گذشته تاکنون دنبال کرده، از جمله این که در زمینه اکران هر سرگروه، حداقل یک فیلم کودک را در طول یک سال اکران کند. ترکمانی افزود: همچنین تلاش شد کف فروش فیلم‌های کودک با نگاه حمایتی محاسبه شود و سانس های صبح سینماها، سازوکار جدی‌تری به خود بگیرد.

نویسنده و کارگردان «خاله سوسکه» افزود: علیرغم این نتایج، هدف اصلی در مرکز این است که سینمای کودک و نوجوان به شرایط پر طراوت گذشته بازگردد. تبلیغات مناسبی در اختیار بگیرد و سازمان هایی همچون شهرداری، تلویزیون و… جدی‌تر سینما را حمایت کنند تا تهیه کننده و سرمایه‌گذار انگیزه بیشتری برای فعالیت در این ژانر داشته باشند.

ویژه برنامه «سیمرغ و پروانه‌ها» با همراهی مرکز توسعه سینمای کودک و نوجوان، سازمان سینمایی، دبیرخانه جشنواره فیلم فجر، ادارات کل فرهنگ و ارشاد اسلامی و بنیاد سینمایی فارابی برگزار می‌شود

مشاهده خبر از سایت منبع