X

بایگانی اسفند 13, 1397

دفتر سینمایی

هنگام خلق اثر، همیشه با وضو هستم – اخبار سینمای ایران و جهان

خبرگزاری فارس: محمدعلی مجاهدی گفت: تا جایی که در یادم هست و خیلی بر این مسئله تاکید داشته ام، اینکه در عمر شاعری‌ام، هنگام سرودن و خلق شعر، همیشه با وضو بوده‌ام.

 یکی از رسم‌های خوب و جالب توجه اردوهای آموزشی آفتابگردان‌ها، کلاس «رسم شاعری» است.

در این کلاس، از یکی از شاعران مطرح و بزرگ شعر معاصر دعوت به عمل می‌آید تا با حضور در جمع شاعران جوان انقلاب اسلامی از تجربیات شاعری خود صحبت کند. در اردوهای پیشین آفتابگردان‌ها، شاعران مطرحی چون «محمد علی بهمنی» و «ناصر فیض» حضور داشتند و کلاس «رسم شاعری» در دومین اردوی آقایان دوره هفتم آفتابگردان ها در شهر قم، با حضور استاد «محمد علی مجاهدی» برگزار شد.

اجرای این جلسه بر عهده دیگر شاعر قمی، «سید محمد جواد شرافت» بود.

ابتدا مجاهدی خطاب به شاعران جوان گفت: در مسیر خطیر و خطرآفرینی گام نهادید. خطیر است به خاطر اینکه شما فضای ذهنی خود را به مطالب و مواردی که مرتبط با بهترین های عالم خلقت می شوند، آراسته می کنید و ورود در این عرصه ی موضوعی، هم طهارت باطنی و هم طهارت ظاهری می خواهد.

مجاهدی در ادامه افزود، تا جایی که در یادم هست و خیلی بر این مسئله تاکید داشته ام، اینکه در عمر شاعری‌ام، هنگام سرودن و خلق شعر، همیشه با وضو بوده‌ام.

این استاد بزرگ شعر آیینی به وجود الزامات شعر آیینی اشاره کرد و گفت: شما شاید در عرصه های دیگر شعر، قید و بندهای آنچنانی نداشته باشید اما در شعر آیینی، مذهبی و دینی، باید ها و نبایدهایی به جد مطرح هستند. پرهیزاتی وجود دارد که یک شاعر متعهد ولایی باید برآن ها پایبند باشد. عرصه ی شعر آیینی و ولایی از این جهت خطرزاست که شاعر، آن الزامات و خطوط قرمز را رعایت نکند. این مسیر، در عین خطیر بودن، بسیار آبرومند، مورد تایید قرآن، شارع مقدس و ذوات مقدس الهی ست. شاعر به خاطر لطافت روحی اش، اگر بخواهد با عالم ملکوت در ارتباط باشد و اگر بخواهد لطافت روحش را روز به روز بالا ببرد، بهتر است خلوت های شبانه یا سحرگاهی را در مکان و زمان معین داشته باشد. این حالات حضور، اگر تداوم داشته باشد، انسان به مرور خواهد فهمید که جوانه هایی در حال شکفته شدن هستند.

در اندرون من خسته دل ندانم کیست

که من خموشم و او در فغان و در غوغاست

شاعر می‌تواند به مرتبه ای برسد که همان تجربه ی خواجه را داشته باشد. الهام پایه نازل شده وحی است که سبقه ملکوتی و آسمانی دارد. شاعر هم می‌تواند در اثر جلسات حضور و خلوت‌های خود با خداوند ملهَم بشود.

مجاهدی در ادامه اشاراتی نیز به برخی کرامات اهل بیت (ع) کردند که در طول سالیان شاعری و قلم زدن خود در ساحت اهل بیت (ع) با آن ها مواجه شدند.

این شاعر آیینی در ادامه خطاب به شاعران جوان گفت: برای غنای محتوایی شعر دو راه وجود دارد. یک راه اکتسابی ست، اینکه شاعر باید به سراغ منابع دست اول برود و در مورد سوژه و موضوعی که می خواهد برایش شعر بگوید، اطلاعات جامع و دست اول به دست بیاورد. شاعر در این زمینه هر چقدر زحمت بکشد، جا دارد و نتیجه اش را خواهد دید.

مجاهدی در این قسمت از سخنان خویش، به تجربه خود در این زمینه اشاره کرد و گفت: من در سنین جوانی، اوقاتی که در مشهد ساکن بودم، از ساعت ۹ صبح الی ۱ بعد ازظهر در کتابخانه آستان قدس مشغول مطالعه و فیش برداری بودم.

مجاهدی در بخش دیگری از سخنان خود به سهم مخاطب در شعر اشاره کرد که شاعر باید در شعر گفتن، سهمی نیز باید برای مخاطب قائل شود و مجالی به مخاطب بدهد تا به معنای موجود در متن شعر دست بیابد. شاعر ولایی و آیینی، باید دارای نگاهی نافذ در شعر باشد و با تمرین بندگی، اصفات الهی را در خود پیاده کند.

استاد مجاهدی در ادامه به حدیثی اشاره کردند که در این حدیث مرتبت و شان شاعر ولایی تبیین شده است.

وی در ادامه افزود، هر مومنی که با محبت به اهل بیت (ع) شعری برای این بزرگواران بسراید، خداوند شهری در بهشت برای او اختصاص می دهد که هفت بار از زمین و آسمان وسیع تر است و همه ملائکه مقرب و انبیاء الهی به زیارت او می آیند.

در پایان این جلسه، به دعوت مجری، مجاهدی غزلی نیز خواندند:

مثل هر قصه که تاویل خودش را دارد

این غزل، شیوه ی تحلیل خودش را دارد

عشق متنی ست که پرحاشیه تر از او نیست

گرچه هرقصه اباطیل خودش را دارد

عمر ما در شب یلدایی زلف تو گذشت

عشق ما و تو که تفصیل خودش را دارد

راه مطرح شدن و شهره شدن بسیار است

هر کسی شیوه ی (تحمیل) خودش را دارد

آن چراغی که به خانه ست روا، روشن کن

مسجد شهر که قندیل خودش را دارد

هر دم آهنگ دگر می زند انجیل و زبور

مصحف ماست که ترتیل خودش را دارد

ساحت بعد ز جولانگه ما بیرون است

ای بسا آیه، که تاویل خودش را دارد

شعر، این گستره ی عرشی رازآلوده

آسمانی ست که جبریل خودش را دارد

عالمی گو سپه ابرهه باشد، غم نیست

کعبه سجیل و ابابیل خودش را دارد

عید ما دلشدگان لحظه ی دیدار شماست

سال ما ساعت تحویل خودش را دارد

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

چه چیز سبب شد پوراحمد به حضیض تباهی برسد؟ – اخبار سینمای ایران و جهان

جوان آنلاین: کیومرث پوراحمد نزدیک دو دهه است که فیلم قابل توجهی نساخته و همواره به دلیل گاف‌های عجیب و غریبش در کارگردانی آثار متأخرش از سوی منتقدان و خبرنگاران سینمایی تحقیر و بعضاً تمسخر شده است. خیلی‌ها دیگر از او به عنوان فیلمسازی تمام شده یاد می‌کنند که برای تلکه‌کردن پول‌های بادآورده فیلم می‌سازد.

کیومرث پوراحمد نزدیک دو دهه است که فیلم قابل توجهی نساخته و همواره به دلیل گاف‌های عجیب و غریبش در کارگردانی آثار متأخرش از سوی منتقدان و خبرنگاران سینمایی تحقیر و بعضاً تمسخر شده است. خیلی‌ها دیگر از او به عنوان فیلمسازی تمام شده یاد می‌کنند که برای تلکه‌کردن پول‌های بادآورده فیلم می‌سازد. رسیدن به آخر خط برای فیلمسازی که نزدیک دو دهه از او تمجید شده و در صدر نشسته موضوع ناراحت کننده‌ای است. او دوست دارد همچنان سر زبان‌ها باشد و مردم و منتقدان مجیزگویش باشند، اما افتادن در دام تکرار اجازه نمی‌دهد به دوران اوج خود بازگردد. ظاهراً چشمه استعداد او دو دهه پیش تا به حال به تدریج خشک شده است. پوراحمد همین امسال با فیلم تیغ و ترمه که بخشی از پول ساخت آن را نهاد دولتی فارابی تقبل کرده در جشنواره فجر حضور داشت؛ فیلمی که اشکالات و گاف‌های کارگردانی‌اش همه را به خنده و تمسخر واداشت تا حدی که عنوان شد فیلم درست تدوین نشده و تدوین مجددی بر آن انجام خواهد شد. همه این شکست‌های تلخ تدریجاً طی دو دهه اخیر او را به پیرمردی تبدیل کرده که با پناه بردن به توهم دمی خود را بسازد و با کیف کوک حاصل از یک نشئگی مجازی خود را پشت تریبون‌هایی برساند که هنوز به اعتبار ۲۰ سال پیش مقابل دهان او قرار می‌گیرد؛ اعتباری که انقلاب اسلامی برای او رقم زده و معلوم است که به زعم یک هنرمند شکست خورده و تمام شده تریبون‌ها می‌تواند تا حدودی جای فیلم‌های خنده دار و ضعیف را بگیرد و هنر ته کشیده و پایان‌یافته او را با زبانی که جرقه سرخوشی‌اش از پول‌های بیت‌المال فراهم شده دقایقی شعله‌ور کند.

پوراحمد را همه با آثار دهه هفتادش می‌شناسند، قصه‌های مجید، خواهران غریب و…، اما به مرور پوراحمد تبدیل به کسی شد که به نظر می‌رسید دیگر فیلمسازی برایش جدی نیست و به هنر مانند بسازوبنداز‌های عرصه ساختمان‌سازی نگاه می‌کند. کاری که او می‌کند این است که از نام و اعتباری که پس از انقلاب اسلامی و مساعد شدن فضای سالم فیلمسازی برایش مهیا و باعث شده در دهه‌های ۶۰ و ۷۰ چند اثر خوب بسازد و اسمش را سر زبان‌ها بیندازد سوءاستفاده کند و با همین اعتبار به جان بیت‌المال بیفتد.

بهترین مثال برای این آتش زدن به اموال عمومی فیلم ۵۰ قدم آخر است که حین نمایش در سالن برج میلاد، بار‌ها با واکنش‌های اعتراض‌آمیز تماشاگران جشنواره فجر مواجه شد؛ واکنش‌هایی که تماشای فیلم در این سالن را تبدیل به یک کمدی غمگین کرد. او این فیلم را با بودجه انجمن سینمایی دفاع مقدس ساخت، اما نتیجه فیلم چیزی درحد فاجعه بود. فیلم نه تنها از سوی منتقدان و مردم به عنوان اثری بی‌ارزش قلمداد شد بلکه در گیشه نیز با شکستی مفتضحانه روبه‌رو شد، البته ادامه فیلمسازی او تاکنون نیز با شیبی تند روندی رو به سقوط را نشان می‌دهد، اما پوراحمد تنها در عرصه هنر آدمی تمام شده نیست؛ او اخلاق را نیز باخته است. اگر علی نصیریان نزدیک ۶۰ سال هم در عرصه هنر و هم در اخلاق به الگویی بی‌بدیل برای نسل جوان تبدیل شده در مقابل کیومرث پوراحمد نماد هنرمندی است که همه چیز را باخته و از او نامی به نیکی برده نخواهد شد.

آنچه سبب شد پوراحمد از یک فیلمساز مطرح به تدریج به حضیض تباهی برسد زیرپاگذاشتن اخلاق بود وگرنه هر هنرمندی ممکن است به لحاظ جوشش هنری روزی به پایان خط برسد.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

جشنواره تجسمی فجر المپیک هنرهای تجسمی است – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: رئیس شورای سیاستگذاری یازدهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر عنوان کرد که می‌توانیم جشنواره تجسمی فجر را المپیک هنرهای تجسمی بنامیم.

به گزارش سینماپرس، هادی مظفری رئیس شورای سیاستگذاری یازدهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر و مدیرکل هنرهای تجسمی با توجه به نزدیک شدن به پایان این رویداد هنری گفت: در وهله نخست، اعتمادی که در میان خانواده هنرهای تجسمی ایجاد شد و حلقه حضور هنرمندان و فعالان تجسمی کشور را که در این رویداد گسترده شد؛ می‌توان مهمترین دستاورد این دوره از جشنواره محسوب کرد.

وی ادامه داد: این گستردگی را می‌توان در حضور تعداد دبیران، شورای سیاستگذاری و داوران جشنواره دید در حالی که ما سعی کردیم ستاد جشنواره را چابک نگه داریم و با همان تعداد محدود ستاد اجرایی، کارها را پیش ببریم اما ارکان تصمیم گیرنده جشنواره گسترش پیدا کرد. در میان علاقمندان و هنرمندان هنرهای تجسمی نیز علاقه بیشتری برای حضور و شرکت در این جشن ایجاد شد.

مظفری بیان کرد: از سوی دیگر این دوره از جشنواره هنرهای تجسمی فجر را مانند دوران گذشته صرفاً به عنوان یک مسابقه نگاه نکردیم. در واقع امسال شاهد برگزاری رویدادی نبودیم که صرفاً در آن آثار قضاوت شوند بلکه تلاش کردیم نگاه به جشنواره توسعه پیدا کند و به زیرساخت‌های هنرهای تجسمی کشور توجه شود برای همین به بحث‌های علمی و پژوهشی، سینمای تجسمی، هنر انقلاب و… توجه ویژه و به بخش مهمی از هنرهای تجسمی یعنی اقتصاد آن نیز به طور مشخص در این دوره نگاه شد.

وی اظهار کرد: ما بی ینال ها را رویدادهای ملی و بین المللی حوزه‌های هنری می‌دانیم و تفاوتش با جشنواره تجسمی در این است که در جشنواره تجسمی فجر همه هنرهای در یک جشنواره دیده می‌شود. می‌توانیم جشنواره تجسمی فجر را المپیک هنرهای تجسمی بنامیم.

مدیرکل هنرهای تجسمی با اشاره به اینکه این دوره از جشنواره نگاه ویژه ای به حلقه واسطه میان هنرمندان و مردم که گالری داران هستند، داشت و ثمره اش ایجاد بخش «چارسوی هنر» بود، بیان کرد: ماحصل این بخش بسیار امیدبخش بود. در این رویداد ۵۵ گالری تهران و شهرستان حضور داشتند که مجموعاً ۶۴۴ اثر را برای نمایش و فروش ارائه کردند و از این تعداد ۱۳۱ اثر به فروش رفت و رقمی معادل یک میلیارد و ۳۳۶ میلیون و ۱۳۰ هزار تومان فروش گالری دارها از این بخش بود.

وی ادامه داد: در میان گالری‌ها تنها ۶ گالری بودند که آثارشان برای نمایش بود و فروشی نداشتند و به جز آنها تمام گالری‌های این بخش توانستند آثاری را به فروش برسانند.

مظفری بیان کرد: دستاورد این دوره از جشنواره این بود که فضای جامعه را متوجه هنرهای تجسمی کشور کرد. رشته‌های سینما، تئاتر و موسیقی برای عامه مردم شناخته شده تر است. تجسمی برای خانواده خودش و عموم مردم رشته منحصر به فردی است اما فکر کنم این دوره از جشنواره باعث شد جامعه قدری بیشتر متوجه هنرهای تجسمی و به آن نزدیک شود.

اختتامیه یازدهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر چهارشنبه ۱۵ اسفندماه ساعت ۱۸ در تالار وحدت برگزار می‌شود.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

فیلم/ فقط یه لحظه اون کرکره رو باز کن! – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: به تازگی گروه رسانه ای مه شکن مدیا، فیلم کوتاهی درباره عواقب پذیرش FATF منتشر کرده است.

به گزارش سینماپرس؛ به تازگی گروه رسانه ای مه شکن مدیا، فیلم کوتاهی درباره عواقب پذیرش fatf منتشر کرده است.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

نگارش «بچه مهندس۳» به قسمت ۱۰ رسید – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: نگارش فصل سوم مجموعه «بچه مهندس» به کارگردانی علی غفاری به قسمت ۱۰ رسیده است.

به گزارش سینماپرس؛ «سعید سعدی» تهیه کننده سریال «بچه مهندس» با اشاره به آغاز تصویربرداری این سریال، به یک خبرگزاری گفت: تصویربرداری فصل سه سریال «بچه مهندس» به کارگردانی علی غفاری سال آینده آغاز خواهد شد.

وی ادامه داد: تاکنون نگارش این سریال به قسمت ۱۰ رسیده است و باید به حد نصابی که مدنظرمان است برسیم تا بتوانیم تولید را شروع کنیم.

این تهیه کننده با اشاره به انتخاب بازیگر نقش اصلی سریال (جواد جوادی) نیز بیان داشت: تا زمانی که متن‌هایمان کامل نشود نمی‌توانیم درباره بازیگر نقش جواد تصمیم بگیریم. دنبال بازیگر چهره هستیم که البته باید ببینیم با سن و سالی که ما می‌خواهیم مطابقت دارد یا نه و از طرفی باید ببینیم بازیگری که می‌خواهیم مشغول کار دیگری هست یا نه.

داستان سریال «بچه مهندس» به کارگردانی علی غفاری و تهیه‌کنندگی سعید سعدی در تاریخ معاصر و در سه فاز کودکی، نوجوانی و جوانی شخصیت اصلی مطرح می‌شود.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

رسایی مهمان امشب برنامه تلویزیونی «گام‌دوم» – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: برنامه تلویزیونی «گام دوم» با موضوع بررسی بیانیه گام دوم رهبر معظم انقلاب، از این هفته روی آنتن شبکه افق می‌رود.

به گزارش سینماپرس، بیانیه «گام دوم انقلاب» تجدید مطلعی است خطاب به ملت ایران و به ویژه جوانان که به مثابه منشوری برای «دومین مرحله‌ خودسازی، جامعه‌پردازی و تمدن‌سازی» خواهد بود و «فصل جدید زندگی جمهوری اسلامی» را رقم خواهد زد.

این بیانیه از سوی رهبر معظم انقلاب، راهگشای دهه پنجم بعد از پیروزی انقلاب اسلامی و نقشه راه مسئولان و مردم برای پیشبرد اهداف نظام مقدس اسلامی خواهد بود.

برنامه تلویزیونی «گام دوم» بازخوانی فرازهای مختلف این بیانیه با حضور شخصیت‌ها و کارشناسان سیاسی، اجتماعی و فرهنگی، از این هفته روی آنتن شبکه افق می‌رود.

در نخستین قسمت، حجت الاسلام حمید رسایی نماینده مردم تهران در دوره‌های هشتم و نهم مجلس شورای اسلامی مهمان این برنامه است.

موضوع این گفت وگو، عزت ملی و روابط خارجی، مرزبندی با دشمن، نهضت بیداری اسلامی، الگوی مقاومت، شکست سیاست‌های آمریکا و محصول مذاکره خواهد بود.

اجرای «گام دوم» را هادی حاجتمند و امیرحسین ثابتی بر عهده دارند و نخستین قسمت آن دوشنبه ۱۳ اسفند ساعت ۲۲:۰۰ از شبکه افق پخش می‌شود.

تکرار این برنامه را می‌توانید روز بعد ساعت‌های ۱۳:۳۰ و ۱۷:۳۰ از همین شبکه ببینید.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

توزیع «یادآوری» هیو جکمن توسط برادران وارنر – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: «یادآوری» فیلمی علمی تخیلی با بازی هیو جکمن و ربکا فرگوسن توسط کمپانی برادران وارنر توزیع می‌شود.

به گزارش سینماپرس به نقل از آسوشیتدپرس، برادران وارنر توزیع فیلم جدید هیو جکمن در ژانر علمی تخیلی را که به عنوان یکی از مطرح‌ترین فیلم‌های در جریان ساخت مطرح است، برعهده گرفت.

این فیلم علمی-تخیلی که پیشتر در جشنواره فیلم برلین توسط «فیلم نیشن» و «اندوُر کانتنت» معرفی شد توسط لیزا جوی از تهیه‌کنندگان اچ‌بی‌او که سازنده «وست ورلد» بوده ساخته و اولین تجربه کارگردانی بلند وی محسوب می‌شود. فیلمنامه اوریجینال این فیلم نیز توسط خود وی نوشته شده است.

داستان فیلم درباره سرمایه‌گذاری خصوصی است که برای مشتریانش این امکان را فراهم می‌آورد تا هر خاطره‌ای را که دوست دارند، دوباره تجربه کنند.

جاناتان نولان از دیگر خالقان «وست ورلد» در کنار جوی از تهیه کنندگان فیلم خواهد بود.

ساخت «یادآوری» از اکتبر در نیواورلئانز و میامی شروع می‌شود.

جوی و نولان در حال ساخت فصل سوم «وست ورلد» هستند.

*مهر

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

جهش فروش «کتاب سبز» پس از دریافت اسکار – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: فروش فیلم سینمایی «کتاب سبز» پس از دریافت جایزه از اسکار، با رشدی ۱۲۱ درصدی مواجه شده است.

به گزارش سینماپرس به نقل از وِرایِتی، «کتاب سبز» برنده جایزه اسکار «بهترین فیلم» پس از گذشت هشت سال از فیلم «آرگو» توانست رکورد فروش فیلم برتری پس از اسکار را با ۴ میلیون و ۷۰۰ هزار دلار ازآن خود کند.

این فیلم پس از بردن جایزه اسکار بهترین فیلم از جنبه فروش متحول شد و توانست در همین آخر هفته ۴ میلیون و ۷۰۰ هزار دلار کسب کند.

«کتاب سبز» که محصول یونیورسال پیکچرز است همچنین جایزه اسکار بهترین نقش مکمل مرد با بازی «ماهرشالا علی» و «بهترین فیلم‌نامه غیراقتباسی» را ازآن خود کرد. این فیلم در ۲۶۰۰ سالن سینما اکران شد که با افزایش ۱۲۱ درصدی درآمد مواجه شد و به این ترتیب جایگاه پنجمی فروش خانگی را طی شانزدهمین آخر هفته انتشار به خود اختصاص داد.

این فیلم همچنین در بازار بین‌المللی در ۶۴ کشور نمایش داده شد و ۳۱ میلیون و ۹۰۰ هزار دلار کسب کرد. جالب اینکه تنها در همین آخر هفته در کشور چین ۱۷ میلیون و ۱۰۰ هزار دلار فروش داشت.

«کتاب سبز» در اوایل شروع در ماه نوامبر، با فروشی پایین اکران خود را آغاز کرد لیکن پس از دریافت جوایز اسکار به یکباره رکورددار شد. این فیلم تا کنون ۷۵ میلیون دلار در سینماهای آمریکای شمالی و ۱۱۲ میلیون دلار در بخش بین‌الملل کسب کرده است.

*فارس

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

همه دبیران فجر عروسک خیمه شب بازی هستند!/مدیران از بالندگی جوانان نترسند/ پروانه ساخت؛ نخودسیاه فیلم‌سازان جوان – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: نشست تحلیلی «جوان‌گرایی در سینما» با حضور مرجان اشرفی‌زاده، بهروز نورانی‌پور، تورج اصلانی، مرتضی علی عباس‌میرزایی، کاوه سجادی‌حسینی و یزدان عشیری در سازمان سینمایی حوزه هنری برگزار شد.

جوان گرایی در سینما به اعتقاد صاحب نظران و کارشناسان یک ضرورت تلقی می شود. بسیاری معتقدند سینمای امروز کشور به تزریق خون تازه و نیروی جوان نیاز دارد. بعد از سی و هفتمین جشنواره فیلم فجر روابط عمومی و امور محافل سازمان سینمایی حوزه هنری بر آن شد تا در این زمینه با حضور تعدادی از سینماگران و کارگردانان جوان به بررسی و ارزیابی این نیاز بپردازد. موضوعی که این سازمان در سال های اخیر با جدیت و اهتمام در عرصه های مختلف تولید، اکران و پخش به آن توجه داشته است. در همین راستا، نشست تحلیلی«جوان‌گرایی در سینما»با حضور: مرجان اشرفی‌زاده، بهروز نورانی‌پور، تورج اصلانی، مرتضی علی عباس‌میرزایی، کاوه سجادی‌حسینی و یزدان عشیری در سازمان سینمایی حوزه هنری برگزار شد.

در آغاز این نشست تحلیلی، یزدان عشیری مدیر روابط عمومی و محافل سازمان سینمایی حوزه هنری گفت: سینمای ایران به دلایل مختلفی بر حسب ضرورت های اجتماعی و فرهنگی به جوان گرایی نیاز دارد و مصادیق آن در چشم انداز سینمای ایران طی سال های اخیر نمایان است. این  در حالی است که درخشش جوانان و تلالوء نسل جوان نسبت به پیشکسوتان سینما بیش از گذشته می درخشد.

وی ادامه داد: همواره، بحث جوانگرایی در اشکال مختلف مطرح می شود ولی کمتر به ساز وکارهای اجتماعی و اداری آن فکر شده و حمایت های هدفمند و مشخصی را به جز برخی مراکز مثل حوزه هنری و … از سوی سازمان های متولی و دارای بودجه کمتر شاهد هستیم و پیگیری این روند در دستگاه های فرهنگی و اجتماعی ذیربط نیز، کمتر دیده می شود.

وی افزود: امروزه، ضرورت چرخش نخبگان در سینما و نفوذ اجتناب ناپذیر آن در نیازهای اجتماعی، سیاسی و فرهنگی تا حدی است که نیاز به بررسی این مهم به امری ضروری تبدیل شده است. از این رو سلسله نشست های «سینما؛ گفتمان فرهنگی» را به منظور ارائه راهکارها و مکانیزم هایی مشخص برای حمایت روشن از فیلمسازان جوان در بسته های تبلیغاتی، اکران و جایگاه آنها در جشنواره های فیلم برگزار می شود که هر ساله سیاست های جدیدی را تحت تاثیر نگاه های سلیقه ای مدیران و تحولات سیستماتیک دنبال می کند به موضوع “جوانگرایی در سینما”اختصاص دادیم.

سیستم فرهنگی ما فیلمسازان جوان بهایی نمی دهد

در ادامه تورج اصلانی کارگردان فیلم”حمال طلا” که در سی و هفتمین جشنواره فیلم فجر حضور داشت، در خصوص جوانگرایی در سینما و اهمیت آن گفت: ما در اینگونه محافل زیاد حرف می زنیم و نمی دانم قرار است در نهایت به چه چیزی برسیم. رسانه ها به دنبال تیتر خبر هستند و این منوال، همیشه بوده است و نتیجه ای جز تکرار جشنواره هایی نظیر فجر و پیگیری مشکلات به طور مقطعی نداشته است. معتقدم حرف های ما راه به جایی نمی برد و باید در عمل تحولی در این عرصه ایجاد کرد. چراکه سیستم فرهنگی ما به فیلمسازان جوان بهایی نمی دهد و بدون تعارف جوانگرایی در سینمای ما وجود ندارد. با این وجود نسل جدید انکارناپذیر شده اند.

وی اظهار داشت: جشنواره فجر و سینمای ایران راهی جز قبول جوانان نداشته و نمی تواند موفقیت آن ها را نادیده بگیرد. در حال حاضر پذیرش جوانان به یک جبر تبدیل شده که بدون فضایی اشتیاق آور و حمایتی، جای پای خود را محکم می کنند. جوانان تا حدی توانمند و انکارناپذیر شده اند. این در حالی است که مسئولان مربوطه در تلاش مداوم هستند که جلوی پیشرفت آنها را بگیرند. کسانی که باید حامی سینما باشند هیچ فکری به حال جوانان نکرده اند. بخشی از سینما، شامل حمایت مالی و یارانه های دولتی است که آن هم شامل حال جوانان نشده و صرف ساخت فیلم های سفارشی می شود. بنابراین، مسیری برای حمایت از سواد و تخصص فیلمسازان جوان و با استعداد وجود ندارد. عدم حمایت از ساخت فیلم عباس میرزایی در سال جاری نمونه ای از بی عدالتی در این زمینه است که فیلمنامه خوبش به علت تصمیمات سلیقه ای  و شانه خالی کردن از عقاید او از جانب دوستانی که به اصطلاح چپ پری دارند، در هوا معلق مانده است. این چه حمایتی از فیلمسازان جوان است که نهایتا مجبور می شویم فیلم های نظیر “خون خدا” را با هزینه شخصی بسازیم. حمایت زمانی محترم محسوب می شود که در پناهی برای باورهای خود فیلمساز باشد اما اگر حمایت به منظور استفاده ابزاری از فیلمسازان  برای ساخت باورهای دیگران است، این بی احترامی به ما فیلمسازان است  که سینما را از باورهای شخصی و معضلات اجتماعی دور کرده و سوبسیت های دولتی صرف باورهای سفارشی شده است.

 پروانه ساخت؛ نخود سیاهی برای سرگرمی  فیلم سازان

اصلانی ضمن اشاره به هزینه میلیاردی ساخت برخی فیلم ها اذعان داشت: فیلم های کم هزینه، بیشترین مخاطب را هم به خود اختصاص می دهند که معمولا با بودجه های شخصی ساخته شده حمایتی از جانب مسئولان ندارند. ناگفته نماند نظیر این تولیدات در جشنواره فجر امسال هم کم نبوده و برای نمونه می توان به “حمال طلا” اشاره کرد که بدون حمایت و مستقل ساخته شد. پیش فروش فیلم ها به سازمان های مربوطه به نوعی کمترین حمایتی است که می توان از مسئولان فرهنگی توقع داشت که معمولا از آن سر باز زده می شود.

وی جشنواره فیلم فجر را جایگاهی برای معرفی فیلم های ارزشی معرفی کرد و یادآور شد: ما صرفا به منظور تکرار نام و معرفی فیلم به مخاطب در جشنواره فجر شرکت می کنیم و به دنبال جلب نظر مسئولان و رعایت نقطه نظرات آنها نیستیم.

این کارگردان سینما در خصوص پروانه ساخت و لازمه وجود آن گفت: پروانه ساخت شوخی مسئولان برای توهین به فیلمسازان است چرا که ما حق فکر کردن داریم و خوب یا بد  منجر به تولید فیلم می شود و قرار نیست همه مخاطبان را به خود جذب کند. پروانه ساخت را منتفی کنید ، لازم نیست به فکر جوانگرایی در سینما باشید. تعبیر من از پروانه ساخت صرفا سرکار گذاشتن فیلمسازان جوان است که به دنبال نخود سیاه می روند.

وی ادامه داد: مسئولان تلاش کردند که سقف را برای فیلمساز کوتاه کنند تا آدم های قد بلند از این عرصه خارج شوند. ما قرار نیست در زیر این سقف ها قرار بگیریم چرا که ستون فقرات مان را دوست داریم ولی این سقف ها برای خیلی از فیلمسازان جولانگاه بزرگی است چون خیلی کوتاه تر از این سقف هستند و رقیب واقعی سینما را حذف می کنند تا عرصه به دست  کوتوله ها بیافتد. ما نباید نوچه پرورش دهیم بلکه باید افکار را پرورش دهیم و باید فرق بین فیلمسازان حذف شود. تفتیش عقاید ترفند جدید است اما ما فیلمسازان کار خودمان را ادامه می دهیم چرا که یک ایرانی هستیم و به ایرانی بودنمان افتخار می کنیم  و چوب وطن پرستیمان را هم می خوریم.

تنها حوزه هنری پای فیلمم ایستاده است

بهروز نورانی پور کارگردان فیلم “دایان” یکی دیگر از میهمانان این نشست تحلیلی بوده است که در واکنش به عملکرد جشنواره فجر در حمایت از فیلمسازان جوان گفت: میزان بها دادن و ارزش گذاری به سینماگران جوان نیاز به مروری بر اخیرترین اتفاقات جشنواره فجر دارد. در این بی قانونی واضحی حکم فرما بوده است که امثال فیلم “دایان” که فیلم اول فیلمساز هم نبوده، به راحتی، به دلیل بی مقرراتی و پایبند نبودن آقایان مسئول به خودشان و یا همان اصول اولیه از جشنواره فجر سال گذشته حذف شد. به هرحال فیلم در مسیر بین الملل راه خود را پیدا کرد ولی برای من فیلمساز مهم است که در مسیر ملی نتیجه تلاش های خود را ببینم.

وی خاطر نشان کرد: ما توقع داریم مسئولان حداقل به صحبت ها و نتایج جلسات خود پایبند باشند و باور هم ندارم که خیلی مغلوب اسامی و تکرارها هم نشوند چرا که تکرار کردن کم خطر و کم ریسک، بهتر از ریسک کردن برای آقایان مسئول است. بنابراین، بهترین ترجیح این است که به تکرار تصمیمات گذشته پرداخته شود تا اینکه نظرات جدیدی را با ریسک پذیری اعمال کنند.

نورانی پور ادامه داد: بنده معتقدم که یکسری از آقایان و دوستان دیگر باید در ویترین بمانند تا  به عنوان افراد با ارزش فرهنگی تنها نگاه شان کنیم. بازنشستگی اصلا  واژه کریه یی  نیست  و در هر صنفی لازم الاجراست.  کنار رفتن و در ویترین ماندن برخی افراد منجر به احترام به آنها می شود. نباید فراموش کنیم که هر چیزی یک عمر حرفه ای و بازده زمانی خاصی دارد.

وی سینما را حوزه ای برای تولیدات فیلم معرفی کرد که متاسفانه بدون اطلاع دقیقی از بازخورد آن، از میزان کیفیت آثار تولید شده غافل مانده و در تخمین سطح خوب بودن و تاثیرگذاری فیلم ها و در قبال آن قابلیت تعمیم آثار به تلویزیون کشور ضعیف عمل کرده است.

این کارگردان سینما اظهار داشت: در شرایطی که “دایان” تنها مانده بود حوزه هنری از این فیلم حمایت کرده و تا جایی که توانست آن را همراهی کرد و پای آن ایستاد. اما این همراهی برای تلاش من کافی نبود چرا که فیلم من قربانی تصمیم گیری مسئولان جشنواره فجر شده و در بخش بین الملل به علت مسئله ای بسیار جزئی با یک تماس تلفنی زمان اکران این فیلم عوض شد. بنابراین، تا زمانی که این تعاملات در جریان جشنواره های فیلم وجود دارد، اتفاقی لازم و ضروری برای حمایت از فیلمسازان جوان رخ نخواهد داد.

وی بی حمایتی از فیلمسازان جوان را تا حدی دانست که حتی تامین در کمترین احتیاجات تولید فیلم را سخت دانست و اشاره کرد: در روزها ساخت فیلم “دایان” حتی برای دریافت پتو و یک خودکار ساده بیک هم نامه نگاری کرده ایم و فکر می کنم این کمترین امکاناتی است که می شود بدون پروسه اداری در اختیار فیلمساز قرار داد.

نورانی پور اذعان داشت: جوانگرایی در سینما در واقع احترام به تفکر جوان است. انرژی و تفکر جوان قابلیت ایجاد تحولی بزرگ در سینما را دارد چرا که فکر پیر و خسته حرکت و پیشرفتی را به ثمر نمی رساند. بخش عمده ای از آثاری که تولید می شود توسط بخش خصوصی حمایت می شود که متاسفانه، این بخش هم هنوز، توجهی به تفکر جوانگرایی نداشته و کمکی هم به آن نکرده است در حالیکه این بخش قادر است نسبت به سینماگران جوان دست بازی داشته باشد و می تواند در این زمینه از بخش دولتی هم فراتر رود و حرکات مشترکی را ایجاد کند.

وی ضمن اظهار نگرانی نسبت به آینده جشنواره فجر اذعان داشت: نمی دانیم چرا جشنواره فجر به ملاکی برای حذف و یا پیشرفت فیلم ها تبدیل شده است و این نگرانی را بیشتر می کند که آیا لابی ها به جایی می رسد؟ این در حالی است که آثار نخبه و منتخب جشنواره نتوانسته در سینمای جهان جای پیشرفتی پیدا کند و این امر برای آینده سینمای ما در جشنواره های دوره بعد بسیار نگران کننده است چرا که به سادگی از کنار بسیاری از آثار خوب مستند و فیلم اولی گذشته اند و تلاش های یکساله فیلمسازان را نادیده گرفته اند. ما نگرانیم در حالی که دیگر وارد دوران میانسالی شده ایم، از فیلمسازی جوانی مان که خیری ندیده ایم و نمی دانیم چه آینده ای برای فیلمسازان جوان باقی مانده است.

این کارگردان حمایت بخش خصوصی از فیلمسازان را مسیری برای پیشرفت سینما دانست و گفت: رسانه هم تا کنون بر حمایت بخش خصوصی از آثار تاکیدی نداشته است و باید به جایگاه آن در تعدیل سینما توجه بیشتری شود.

نگاه نو، بازیچه ترس مسئولان فرهنگی از پیشرفت

در ادامه این مراسم مرجان اشرفی زاده، انتقاد خود نسبت به وضعیت کنونی سینما را این چنین بازگوکرد: در طی چند سال اخیر صدای انتقاد فیلمسازان بلند بوده است اما همه این اعتراضات در حد حرف باقی مانده است.

وی افزود: نیاز به نخبه گرایی در همه جای مملکت مان بالاخص سینما احساس می شود و شناسایی نخبه هم نیاز به مدیر نخبه دارد. مسلما، تغییر مدام مدیران و جایگاه های متزلزل مدیران فرهنگی راهی به جایی نمی برد و این روند، شایسته تصمیم گیری برای فرهنگ و هنر کشور نیست. از طرفی دیگر، حمایت از نخبه ها زمانی ممکن می شود که مدیران، خود به شخصه نخبه فرهنگی باشند تا در شناخت فیلمنامه خوب یا بد و شناسایی پتانسیل های آن در قالب فیلم توانمند باشند. برای من دردناک است که با سن ۳۷ سالگی شاهد این اوضاع نا به سامان سینما باشم و نهایتا، برای فعالیت و دیدن فیلم های خوب ۵/۱ دهه فرصت دارم این در حالی است که سن فیلمسازی در ایران کوتاه است در حالی که می تواند همانند دیگر کشورها طولانی تر باشد.

اشرفی زاده اظهار داشت: مشکل از سیستم مدیریت فرهنگی کشور ما است که آدم های با استعداد را از حیطه خلاقیت به راحتی خارج می کند. عمر کاری هر فیلمسازی در ایران بعد از ۳ الی ۴ فیلم تمام شده و ساخت آثار به تکرار می افتد در حالی که در آمریکا فیلمسازان ۸۰ ساله قادر به ساخت فیلم های شاخص و بدون تشابه با فیلم های قبلی شان هستند. بنابراین، یا ما فیلمسازان حرفه ای نیستیم و یا کمپانی های سازنده ای برای هدایت ما به سمت و سوی مشخصی وجود ندارد. ما خودجوش انرژی های درونی خود را بروز داده و بدون تلاش برای ارتقای آن در حد ثابتی باقی می مانیم.

انصاف نیست فیلمسازانی که برای همه ما خاطرات خوب ساخته اند موجب خنده شوند

وی لازمه پیشرفت در سینمای امروز را نیاز به یک حرکت پایه ای معرفی کرد و یادآور شد: در جریان تکاندن صحنه، تحولی جدی در این عرصه ایجاد می شود در این میان نباید پیشکسوتان سینما را  نادیده گرفت در حالی که تنها حضور آنها به جشنواره سالانه فجر محدود شده است. منصفانه نیست که فیلمسازانی که برای همه ما خاطرات خوبی را ساخته اند این روزها موجب خنده شده و حال بدی را برایشان به یادگار بگذارند. من معتقدم در این اتفاق تنها فرد مقصر نیست بلکه مقصر اصلی فضای سینمایی ما است که چنین اتفاقی می افتد. این روند در واقع مسیر است که برای هر فیلمساز جوانی اتفاق می افتد که باید فکری به حال آن شود.

این کارگردان سینما در ادامه گفت: بنده با نظر اصلانی موافق هستم. فیلمسازان جوان بدون خواست و نظر مدیران جای خود را در این عرصه باز کرده اند و در طی سال های اخیر قابل اعتمادترین فیلم ها را در سینما داشته اند. موفقیت فیلمسازان جوان تا حدی بوده که به نظر می رسد حذف بخش نگاه نو از  سی و ششمین جشنواره فجر ریشه در ترس آقایان مسئول از کیفیت این فیلم ها نسبت به سودای سیمرغ بوده تا شاید با این اقدام فیلم بزرگان سینما بیشتر به چشم آید که خوشبختانه فایده ای هم نداشته است.

وی حمایت از فیلمسازان جوان را نیاز اساسی دانست و اظهار داشت:  قبل از ارائه هر راهکاری، نیاز به استقرار مدیریت منسجم فرهنگی در کشور احساس می شود چرا که تغییر و تحول مدیران فرهنگی و جشنواره های فیلم آسیبی جدی به بدنه سینما بوده است که آن مستلزم مقررات مدون، شرایط خاص و تعریف شده ای در این عرصه است تا نهایتا، با تغییر افراد خدشه ای به بدنه سینما وارد نشده و دخل و تصرفی در تصمیمات فرهنگی کشور ایجاد نشود.

اشرفی زاده عنوان کرد: فضای جشنواره ای ایران کاملا مبتنی بر تعارف است و قانون خاصی در زمانبندی اکران ها، تغییرات هرساله، فشارها و تاثیرات خارج بر داوری ها و هیات انتخاب در آرای خود می تواند از اهمیت یک جشنواره کاسته و بر مسیر اکران و آینده فیلمساز تاثیرگذارد که متاسفانه منجر به تاکید فلیمسازان برای حضور در جشنواره شده است. ازدحام فیلم ها در جشنواره و ظرفیت های محدود در این عرصه نیز منجر به ایجاد مشکلات جدی شده است. من ۳ سال پیش فیلم اولم را ساخته ام ولی انگار که فیلمی نساخته ام و فراموش شده ام. ما توقع نداریم که جشنواره فجر همه فیلم ها را در خود جای دهد اما اگر  این شیوه سنتی جشنواره کنار گذاشته شود و طراحی و دستورالعمل مناسبی برای دریافت فیلم ها به این عرصه مدون شود، تلکیف فیلم های هنری و تجاری مشخص و سطح کیفی قابل قبول برای مسئولان جشنواره معلوم می شود.

وی در ادامه گفت: باید بدانیم فیلم را برای کجا می سازیم و قرار است در چه جشنواره ای اکران شود. ما باید دستورالعملی برای تبعیت داشته باشیم تا بر اساس آن جایگاه فیلم هایمان و علت حضور یا عدم پذیرش آن مشخص شود. جشنواره در حال حاضر بی در و پیکر است و باید برای سال های آینده فکری به حال آن شود اما عدالت کلید موفقیت هر چیزی است. در این شرایط اگر کسی توانایی لازم را دشته باشد می تواند به راحتی فیلم خود را بسازد و از فیلمسازان خوب به راحتی حمایت شود. جامعه ما سرشار از جوانان با استعداد است و ظرفیت آن هم، رو به افزایش است. بنابراین، فیلمساز دیگر نیازی به تلاش زیاد  برای گرفتن حق خود ندارد.

حوزه هنری تاکنون به حمایت سینما پرداخته است

کارگردان فیلم “آبجی” درباره فعالیت حوزه هنری در حمایت از فیلمسازان جوان خاطر نشان کرد:  من نمیدانم که حوزه هنری در حمایت از فیلمسازان چه دستورالعملی دارد اما تاکنون به شکل مضمونی به حمایت آثار پرداخته و فارغ از جوان یا پیشکسوت بودن به پشتیبانی می پردازد. بزرگترین مشکل فیلمسازان بعد از تامین بودجه، وضعیت اکران فیلم است. در حالی که این حمایت ها در دهه ۶۰ وجود داشته اما امروز ما مجبوریم به صورت غیر آزاد فیلم بسازیم و آزادتر اکران کنیم. به طور کلی، در کسب پروانه ساخت و فیلمنامه همه صاحب نظر هستند ولی در اکران ها به حال خود رها می شویم. در این شرایط یا باید بر اساس نظر فیلمساز عمل شود و با اکران اثر موافقت شود یا اگر به دنبال سینمای فرهنگی با نگاه های پذیرفته شده دولت هستید و ما را رصد می کنید پس باید تا اکران پشتیبان ما باشید تا حیات سینما ادامه دار شود. در اکران فیلم ها بارها شاهد محرومیت برخی فیلم ها از سالن های سینماهای حوزه هنری بوده ایم اما نمی توان حمایت موضوعی از آثار را از سوی حوزه هنری نادیده گرفت که این امر خود کمکی به فیلمسازان است.

وی اذعان داشت: بلاتکلیفی جشنواره فجر ما را اذیت می کند و تاثیر جدی ای بر آینده فیلمسازان ما می گذارد. در حال حاضرجشنواره، به آسیب بزرگی تبدیل شده که نه می توان از آن گذشت و نه می توان با آن همراه شد تا فیلم در فضایی امن و سلامت اکران شود. همچنین قیاس داوری ها در این جشنواره نامشخص بوده و امسال هم بسیاری از فیلم های خوب در بخش نگاه نو نادیده گرفته شد. بنابراین، تاثیری که جشنواره بر فیلم و جایگاه فیلمساز دارد انکارناپذیر است و من در رده فیلمسازان رو به قله موفقیت بوده ام که به یکباره بعد از جشنواره تمام شدم. ماجرای داوری بر آثار چیزی فراتر از این حرف ها است و نمی دانم چرا در اکران فیلمی که با بودجه دولتی، مشارکت فارابی و پروانه ساخت تولید کرده ام ٣ سال است که در بلاتکلیفی به سر می برم و ما را دچار توهم توطئه می کنند.

همه  دبیران فجر عروسک خیمه شب بازی هستند!

مرتضی علی  عباس میرزایی، کارگردان “خون خدا” یکی دیگر از میهمانان این نشست بود که در خصوص جایگاه فیلمسازان جوان گفت: در مراسم های امروزی بیشتر از حل مشکلات، تخلیه اطلاعاتی صورت می گیرد بیش از پیگیری مشکلات فیلمسازی صورت می گیرد و تا مسئولانی که آدم معمولی کوتوله ای بیش نیستند با شنیدن آرزوهایمان به دنبال راه حلی برای  تحت کنترل قرار دادن فیلمسازان جوان بگردند این در حالی است که ما روی طلا خوابیده ایم و شما وظیفه دارید از ما حمایت کنید. من ٨ دوره در جشنواره فیلم فجر حضور داشته و هر سال شاهد بدتر شدن اوضاع آن و اعتراضات بیشتر بوده ام. همه  دبیران عروسک خیمه شب بازی هستند تا هجمه ای از تخریب را به سراغشان بفرستند. امسال مسئولان جشنواره جمله بامزه ای به من گفتند که ما می دانیم به شما ظلم شده ولی ما را  ببخشید. من معتقدم مقصر سیستم معیوب کوتوله ای  است که دوست ندارد بلند قدتر از خود را ببینند.

وی افزود: اگر مدیران فرهنگی به علت دغدغه های همه فیلمسازان و مشکلات نرسیده اند بهتر است خیلی مرد و مردانه استعفا بدهند و  بروند چرا که سینمای ما را خراب کرده اند. با بزرگان سینمای ایران کاری کرده اند که امروز به آنها می خندند. ٣٠ فیلم به عنوان بهترین ها برای جشنواره فجر انتخاب شدند که حتی مسئولان به آنها هم رحمی نکردند و در سالن منتقدین و رسانه ها به نحوی فیلم ها لگد مال می شود که بعد از جشنواره با  هزینه و سرمایه ملی نابود شده روبرو هستیم. باید فرصت بدهند تا فیلم های خوب دیده شود. اگر سالی ٢٠٠ تا فیلم تولید شود در دو هفته به فیلمساز سالن برای اکران تعلق می گیرد اما برای فیلم ” انزوا” سالن به ما نرسید چرا که دوست ندارند فیلم دیده شود.

عباس میرزایی در خصوص جایگاه فیلم خود در فجر امسال یادآور شد: خبرگزاری های مهم این مملکت از روی فیلم”خون خدا”پریدند و تنها دلیلشان برای من این جمله بود ” ما با امام حسین شوخی نمی کنیم”.کسانی که وظیفه نقد سینمایی را برعهده دارند ۵ دقیقه از فیلم ها را هم، نمی بینند و نمی خواهند از امام حسین یاد بگیرند. بنابراین جوانگرایی در ایران شوخی است و جوکی بیش نیست چرا که فیلمسازان جوان را با فشارهای عصبی پیر می کنند.

وی جشنواره فجر را جشنواره سینمای بدنه معرفی کرد و خاطر نشان کرد: مردم ما در سال ۵٧ انقلاب کردند که از این سینما فاصله بگیرند اما در سال ٩٧، همزمان با جشن چهلسالگی انقلاب، در عمق فیلم های بدنه قرار داریم. جشنواره فجر جشنواره یی سرمایه گذاری است که قرار است در آن فقط، فیلم های بدنه دیده شود و نه فیلم هایی که مستقل تولید شده و به دنبال  خلاقیت، ذهنیت و نوآوری است. من برای کسانی که فیلمشان برای جشنواره رد شد و مورد انتخاب قرار نگرفت بسیار خوشحال هستم. در کنار صندوق آرای مردمی فیلم “خون خدا ” شاهد بودم که به اسم فیلم من به فیلم دیگری رای دادند، و عکس و مدرک دارم که بلیط فیلم یکی دیگر را در سالن اکران فیلم من فروختند و با کد فیلم “خون خدا”به فیلم دیگری رای دادند. مسئولان اصلا جوانان را دوست ندارند.

کارگردان فیلم”خون خدا”در ادامه اذعان داشت: در سینمای امروز علتی برای حذف فیلمسازان جوان وجود ندارد و تنها بستر فعالیت برای آدم هایی فراهم شده که با هزینه های میلیاردی فیلمی کثیف می سازند و سطح فرهنگی کشور را پایین می آورند. اگر در این ۴٠ سال انقلاب سینمای آمریکا و اروپا اجازه اکران فیلم در ایران را داشتند، دیگر ما سینمایی نداشتیم و فیلم های ایرانی هم بحران فروش روبرو می شدند. تک تک ما فیلمسازان مستقل سینما آدم های خطرناکی هستیم و چیزی برای از دست دادن نداریم. حالا که این آدم ها به پیشرفت رسیده اند مجبورید از آن ها حمایت کنید.کسب پروانه ساخت برای فیلم نوعی سرگرمی برای فیلمسازان است تا در جشنواره ای نظیر فجر با آینده توانایی ها و استعدادهای جوانان بازی شود.

وی علت شرکت فیلم “خون خدا “را اصرار تهیه کننده برای معرفی عوامل فیلم دانست و اذعان کرد: فیلم “خون خدا”در سکوت رسانه ای ساخته شد و من با تهیه کننده بحث داشتم که این فیلم را به جشنواره فجر ندهیم ولی او بر دیده شدن عوامل فیلم در جشنواره تاکید داشت که نهایتا هم تلاش ها نشان داده نشد چرا که تعداد فیلم های بدنه و سیستم سرمایه گذاری برای بقیه جذاب تر است و فیلم هایی نظیر:”حمال طلا”، “جمشیدیه” و “خون خدا” که کم هزینه ترین   فیلم های جشنواره بودند، مورد بی مهری قرار گرفتند.

 فجر؛ مقتل فیلم ها و تفکر جوانان

عباس میرزایی با انتقاد از هیأت انتخاب جشنواره فجر یادآور شد: قرار است محصولات یکسال سینمای ایران در این جشنواره بررسی شود. بنابراین، فیلم ها نیازی به هیات انتخاب ندارد چرا که هیات انتخاب در همان ابتدا یکسری از فیلم ها را حذف کرده و بر سیستم پخش تاثیر می گذارد. چیزی که ما از جشنواره فیلم فجر شنیده ایم حمایت از فیلم های مستقل و پرزنت مثبت تولیدات سال آینده سینمای کشور است که توسط فیلمسازان صاحب اندیشه و تفکر خلق شده و باب آشنایی با مخاطبان محسوب می شود اما یکسری فیلم به عنوان گلادیاتور انتخاب شدند که با کشته شدن در جشنواره بساط خوشحالی بقیه را فراهم کنند. بر این اساس جشنواره فجر جایگاه مثبت خود را از دست داده و به مقتلی برای فیلم ها و تفکرات جوانان تبدیل شده است. ما حتی آدم های تاثیرگذار بر این عرصه را خراب کرده و مورد توهین قرار داده ایم.

وی در واکنش به روند برنامه های سینمایی در تلویزیون گفت: در هیچ جشنواره فیلمی در دنیا مثالی نداریم که در زمان اکران فیلم ها، منتقد و یا برنامه ای در جایگاه نظردهی به مخاطب  قرار گرفته و به مردم پیشنهاد دهد که چه فیلمی ببینید و چه نبینید. این کار اقدامی تخریبی است که ثمرات فیلمسازان را مورد هجه و تهاجم قرار داده است. از طرفی دیگر، با تاکید بر اقدام مناسب مدیران جشنواره مبنی بر تقسیم بندی فیلم ها در قالب سینمای ایران١،٢ و ٣ به نوعی حمایت از همه فیلم های حاضر در این بخش صورت گرفت که متاسفانه به لطف اصحاب رسانه و منتقدین چیزی از این حمایت ها باقی نمانده و فیلمسازان را عصبانی کرده است. بنابراین، باید فکری به حال این دخالت ها شود.

این فیلمساز جوان با اشاره به مهجوریت فیلم های جوان پسند در سینما افزود: اگر قرار باشد فیلمی برای جوانان کشورمان بسازیم سوپراستاری در این طیف سنی نداریم و تولیدات ما هم دیگر مصرف کننده عمده نخواهد داشت چرا که جوانان مصرف کننده عمده سینمای جهان هستند اما هیچ محصولی در این رده سنی تولید نشده است. عدم وجود ادبیات مشترک با این نسل در سیستم دولتی یکی از عوامل مهم این کمبودها محسوب می شود که خط و مشی مشخصی از این طیف را فرهنگ ما باقی نگذاشته است. از طرفی دیگر، اگر محصولی برای جوانان تولید شود هیچ محلی از اعراب در سیستم پخش سینمای ایران وجود ندارد که از آن حمایت کند بنابراین، اگر جشنواره بر جوانگرایی سینما تاکید دارد باید استعداد های جوان را شناسایی و به آنها بها دهد.

وی اذعان داشت: هیچ گردش سرمایه ای در تولید فیلم صورت نمی گیرد. بنابراین، به منظور بهبود وضعیت سینما باید محتوای مورد نیاز جامعه شناسایی، و با ایجاد انگیزه در افزایش میزان تولیدات از فیلمسازان جوان کمک گرفته شود. در این شرایط با صرف هزینه های کم، بهترین محتوا تولید و گردش سرمایه ای خوبی به سینما تزریق  شده  و روابط مناسبی را در سینما تعریف می کند.

عباس میرزایی لازمه اخذ پروانه ساخت را معرفی تهیه کننده و ارائه فیلمنامه  دانست و عنوان کرد: حداقل ترین خواسته ما از سینما پخش درست محصولات ما است. این در حالی است که در گذشته  حق پخش فیلم ها نیز یکی از اصول اخذ پروانه ساخت بوده اما امروز این امر بر گردن خود فیلمسازان افتاده است. باید بدانید قبل از تولید فیلم، ما بازار پخش مان را در خارج از ایران پیدا کرده ایم و این امر تنها  به ضرر مدیران کوتوله سینمایی کشور ما تمام می شود. چرا که پول فیلم هایمان را از میان نامسلمان ها در می آوریم و نهایتا، افتخار حضور فیلم های ما در بخش بین الملل برای همین مدیران است. در سینمای ایران مخاطب پروری وجود ندارد و نمی دانم چگونه از این سینما توقع نخبه پروری و جوانگرایی داریم؟ فروش بلیط فیلم ها سرمایه ای پایدار برای سینما نیست چرا که بسیاری از مخاطبان به دنبال شرایطی برای تماشای رایگان فیلم ها هستند. در واقع، مدیران برای حفظ سینما در سبد خانوار هیچ فکری نکرده و جایگاهی قائل نشده اند.

رسانه ها با بازاریابی در سینما، پول در می آورند

کارگردان فیلم “انزوا”اظهار داشت: ما در سینمای ایران منتقدی نداریم و تنها تعدادی بازاریاب (دلالان میکروفن به دست) در سینما داریم که اسمشان منتقد و یا رسانه است که در قبال گرفتن پول کسب درآمد می کنند. درواقع، این افراد زمانی به واسطه نوچه های خود با ما وارد بحث شده و مبلغ پیشنهادی خود را بازگو می کردند اما امروز، پروتر شده و رو در رو با ما وارد مذاکره می شوند تا سرمایه گذاری کنند. درد ما این است که منتقد نداریم، رسانه بی طرف نداریم، در اصل ما منتقد و رسانه تربیت نکرده ایم چرا که منتقد کسی است که نکات مثبت فیلم را  نیز درک کرده و امید را  در جامعه جاری کند که  در این این کار هم نقشی ندارند.

وی در واکنش به اهالی رسانه و منتقدین اذعان داشت: همه شما به ما مدیون هستید چون فیلم های ما را رایگان دیده اید و پولی هم به ما نداده اید. من اصلا خوشحال نیستم که فیلم من را رایگان دیده اید چون برایش خیلی زحمت کشیده ام و هیچ خروجی مثبتی نسبت به فیلمم نه از رسانه و نه منتقدین ندیده ام و از فیلم “خون خدا ”  به بعد نسبت به تمام رسانه ها و منتقدین یک گارد بدی خواهم داشت . به نظر من همه شما بی سواد هستید. به خاطر اینکه در ابتدایی ترین امر ممکن متوجه نشده اید که با یک مخاطب عادی تفاوت دارید. شما نباید همانند مسابقه ماراتن روزی ۴ تا فیلم در جشنواره ببنید و با خستگی و از روی ناچاری درباره فیلم ها حرف بزنید. اصلا” بیخود می کنید” این کار را می کنید.

عباس میرزایی با عصبانیت نسبت به عملکرد رسانه ها درباره فیلم “خون خدا”  خاطرنشان کرد: اگر فیلمی برایتان سوال برانگیز است لطفا حرف نزنید و بروید ۳ بار دیگر آن فیلم را ببینید. شما منتقد هستید و نظر رسانه با آرمان های معمولی یک مخاطب سینمایی باید تفاوت داشته باشد. فیلمساز زنده است و می توانید با یک تماس تلفنی،  کاملا رایگان درباره  فکر و اندیشه اش صحبت کنید و به گسترش اندیشه های خوب کمک کنید. بنابراین، من دیگر برای شمایی که بی سواد هستید و برای خودتان وقت نمی گذارید نه وقت می گذارم و نه ارزشی قایل هستم. من پای حرف هایم ایستاده ام. بالای۹۰ درصد تهیه کنندگان ما باج بگیر هستند و باید این فرهنگ باج بگیری از بین برود. ما برای تولید فیلم هایمان می جنگیم و در برابر ما هژمونی آدم هایی قرار دارند که برای ورود به سیستم بها بدهند می ایستیم.

بی سوادی رسانه ها در اظهار نظر درباره فیلم ها

در ادامه کاوه سجادی حسینی با اشاره به مشکلات فیلمسازی گفت: سال٩٠ بود که فیلمنامه”بوفالو ” را به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ارائه دادم که نهایتا بعد از چند بار رد شدن و ٨  بار بازنویسی، یکسال و سه ماه در بلاتکلیفی ساخت این فیلم مانده بودم که یک شبه از فشار عصبی ناشی از ممانعت فیلم پیر شدم  تا بالاخره در سال ٩٢ همان فیلمنامه بدون هیچ تغییری پذیرفته و پروانه ساخت”بوفالو”صادر شد. فیلمی که حوزه هنری نه در سینماها که در  پخش خانگی از آن حمایت کرد.

کارگردان “بوفالو ” خاطرنشان کرد: سلیقه در هنر ماندگار و همیشگی است اما معمولا ما سلیقه و سواد را از هم مجزا می دانیم در حالی که این دو در کنار هم معنا پیدا می کنند و بی سلیقه ها، بی سواد هم محسوب می شوند. سینمای نوآور و متفکر نیاز به سواد  دارد. جشنواره فجر پر از فیلم های خوب و قصه گو است که ما مشکلی با وجود آن آثار نداریم. فقط، تاکید می کنیم که جایگاهشان در این جشنواره نیست. در فستیوال سینما باید درباره فیلم هایی حرف زد که صاحب فکر و دیدگاه بوده و می توانند تاثیرگذار باشند. ما در سینمای ایران  به دنبال پول هستیم و از فیلمی که بیشتر پولدارمان می کند، حمایت می کنیم. در حال حاضر باید با  قوانین هر جشنواره  مدارا کنیم و به بهبود آن امیدوار باشیم. اظهار نظر ٧ داور با سلیقه های مختلف از جمله این قوانین است که با اعمال سلیقه یا سواد منجر به رد یا قبول فیلم ها می شود.

وی حمایت از فیلمسازان جوان را امری غیر قابل انکاردر شرایط کنونی برای  مسئولان دانست و یادآور شد: من از بچگی در سینما بزرگ شده ام و کار دیگری جز فیلمسازی بلد نیستم. بنابراین توقع دارم از فکر ما نه صرفا افراد پشتیبانی شود. حمایت در کنار گستردگی، در همراهی با شجاعت معنا پیدا می کند که احقاق آن مستلزم همکاری  مدیران با قشر جوان فیلمساز است.

سجادی حسینی، همچنین، خاطرنشان کرد: صدور پروانه ساخت خود مجوزی برای تولید و اکران فیلم است بنابراین توقیف فیلم های پروانه دار سخره ای بیش نیست. ما فیلمسازان درک خاصی از واژه توقیف فیلم نداریم چراکه فیلم هایی که موفق به کسب پروانه ساخت می شوند، توقیف آنها کاملا عملی بی معنا بوده و تصمیمات مسئولان سینمایی را نسبت به صدور اجازه ساخت فیلم به زیر سوال می برد.

وی بنیان جشنواره فجر را تاکید بر فیلم های هالیوودی معرفی کرد و یادآور شد: در جشنواره فجر فیلم ها ذبح می شوند و در واقع، فیلم های هالیوودی بیش از دیگر فیلم ها دیده می شوند. این امر ما را به این تصور رسانده است که هر فیلمی که در جشنواره فجر جایزه بگیرد شاید فیلم خوبی  بوده باشد اما قطعا صاحب فکر و اندیشه مناسبی نیست. بنابراین اگر قرار بر سرگرم کنندگی فیلم ها باشد جشنواره فجردر جذب این آثار بسیار موفق بوده است. به طور کلی  در جشنواره فجر آثار فستیوالی انگشت شماری وجود داشت که برآیند جشنواره امسال محسوب می شوند و می توان گفت مابقی فیلم ها خوب بوده است اما در جایگاه جشنواره فجر نبوده اند.

کارگردان فیلم”بوفالو” جوان گرایی در سینما را معضلی برای رکود ساخت فیلم معرفی کرد و ادامه داد: جوانگرایی و پرداختن به آن  از جانب برخی اهالی هنر به یک معضل تبدیل شده است چراکه ما سابقه ارائه فیلمنامه های خوب به بازیگران ستاره را داشته ایم اما به علت جوان بودنمان از همکاری ممانعت کرده اند. ما نمی دانیم جوانگرایی ما خوب است یا بد؟! و من نه تنها با سیستم بلکه دوستان خودمان هم دچار تناقض شده ام. چرا که تلاش می کنند که کار نکنیم و به حسادت در فضای سینما و فرهنگ و هنر دامن می زنند که در نهایت راه حلی جز فرار از این عرصه ندارد.

وی ادامه داد: همه تقصیرها بر گردن یک سازمان یا یک مسئول نیست و فکر می کنم حوزه هنری به عنوان نهادی که در عرصه تولید فیلم و کشف استعدادها فعال است، اگر از فیلمسازان جوان حمایت کند جریان جدیدی را در سینما به راه خواهد انداخت و سینما را با تولیدات عجیبی روبرو می کند. در حال حاضر ذائقه جشنواره های جهانی با نگاه به سینمای ایران تغییر کرده است و این خط و مشی حاکم بر سینمای ما، سبک مطالبه گری جشنواره های خارجی را نسبت به مخاطب بین المللی عوض کرده و ترس از فیلمسازان ایرانی را به سینمای جهان کشانده است. در حالی که ما خودمان حامی فیلم های دارای فکر و اندیشه نیستیم تنها به دنبال مخاطب مردمی می گردیم. من قبول دارم که سینمای ایران متعلق به مردم است اما قرار نیست که فقط به سینمای ملودرام اجتماعی بپردازیم. تاکید می کنم که در سینمای ما اصولا ژانری وجود ندارد و این کمبود برای سینمای ما بسیارخطرناک است.

شایان ذکر است این نشست، ادامه سلسله نشست‌های روابط عمومی و محافل سازمان سینمایی حوزه هنری با عنوان «سینما؛ گفتمان فرهنگی» برگزار می‌شود و به موضوعات مهم حوزه سینما می پردازد.

*سوره سینما

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

معرفی داوران بخش عکاسی جشنواره تئاتر ثمر – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: داوران بخش عکاسی هشتمین جشنواره دانشجویی و مردمی تئاتر ثمر معرفی شدند.

به گزارش سینماپرس، طی احکام جداگانه از سوی افشین علی اصفهانی دبیر جشنواره تئاتر ثمر، رضا جاویدی و کیارش مسیبی به عنوان داوران بخش عکاسی هشتمین جشنواره دانشجویی و مردمی تئاتر ثمر منصوب شدند.

جشنواره تئاتر ثمر تصمیم دارد همچون دوره گذشته پس از جشنواره نمایشگاه عکس «ثمرنگار» را با استفاده از آثار برتر عکاسان این جشنواره برگزار کند.

۲۹ اثر نمایشی این جشنواره که کار خود را از ۸ اسفند شروع کرده اند تا ۱۸ اسفند روی صحنه می‌روند.

مشاهده خبر از سایت منبع