مهدویان در ادامه اتفاقات سازمان مجاهدین خلق را به تصویر کشید که حاصلش «ماجرای نیمروز» و «ماجرای نیمروز؛ رد خون» بود. البته او در میانه این ۲ فیلم، فیلم کاملاً تجاری «لاتاری» را هم ساخت تا به گفته خودش، مخاطبان بیشتری را به سمت سینمای خود جذب کند.
او حالا «درخت گردو» را به جشنواره فیلم فجر سی و هشتم آورده است؛ فیلمی که در دل فاجعه بمباران شیمایی سردشت، قصه رنج و گرفتاریهای خانوادهای را روایت میکند که به یکباره زندگیشان از هم میپاشد؛ فیلمی که در دل داستان انسانیاش، تبعات استفاده از سلاحهای کشتار جمعی را به تصویر میکشد.
خودش میگوید این فیلم نگاهی جهانی دارد که البته گفتهای به حق است. فیلم در هر جایی که به نمایش گذاشته شود برای مخاطبانش قابل درک است؛ این گرفتاری بشر امروز است که در فیلم مهدویان نمایان میشود.
«درخت گردو» امروز ۱۵ بهمن ماه در پردیس ملت برای اهالی رسانه به نمایش گذاشته میشود به همین بهانه گفتگویی کوتاه درباره فیلم با این کارگردان داشتیم که در ادامه میخوانید:
* جناب مهدویان، «درخت گردو» چه نسبتی با دغدغههای سینمایی شما دارد و چه شد که سراغ سوژه بمباران شیمیایی سردشت رفتید؟
«درخت گردو» یک موضوع مشخص دارد و یک کیس مشخص در دل ماجراست. وقتی با این داستان روبهرو شدم موضوعش برایم جالب بود و تصمیم به ساخت آن گرفتم. اگر این قصه برایم جالب نبود اصلاً آن را نمیساختم. این را هم باید بگویم که دوست پژوهشگری درباره این موضوع کار پژوهشی انجام داده بود و به من پیشنهاد داده بود درباره این واقعه تلخ فیلم بسازم.
البته من قصد ساخت فیلم درباره واقعه سردشت را نداشتم هرچند خود آن واقعه خودش بسیار مهم و مهیب است اما تصوری از آن نداشتم. مواجهه من با آن واقعه، این خانواده خاص بود به طبع این مساله برایم جالب شد. اتفاقی که برای آنها هم افتاده بود تلخ و مربوط به تاریخ معاصر بود که باید درباره اش حرف زده میشد من هم دیدم قصه خوبی است و میتوان درباره آن فیلم ساخت.
فیلم بر اساس یک ماجرای واقعی ساخته شده؛ اتفاق تلخی که برای یک خانواده حادث شده ولی در جزئیات تغییراتی حاصل شده است ولی وقایع اصلی که میبینیم اتفاق افتاده یعنی ممکن است درباره مکان، زمان و در جزئیات تغییراتی وجود داشته باشد.
* «درخت گردو» را یک فیلم ضدجنگ میدانید؟
من در هیچکدام از فیلمهایم سعی نکردم مانیفست ارائه بدهم شاید شخصیتهای فیلمهایم گاهی درباره عقاید خود صحبت کردهاند اما هیچوقت به دنبال ارائه یک مانیفست نبودهام چراکه معتقدم مانیفست سندی است که با جزئیات، چارچوب عقاید را تعیین میکند اما من هیچوقت در هیچ فیلمی این کار را نکردهام البته اینکه «درخت گردو» درباره زشتیهای جنگ است بحثی ندارم اما همین هم اگر تبدیل به مانیفست شود به نظرم خوب نیست.
* در مقایسه با فیلمهای قبلی شما، استفاده از نریشن در روایت «درخت گردو» تازگی دارد. استفاده از این تمهید و مهمتر از آن انتخاب گویندهاش فکر نمیکنید روی فیلم ننشسته و باعث فاصله مخاطب با جهان داستانی فیلم شده است؟
من اینطور فکر نمیکنم چون اگر فکر میکردم روی فیلم ننشسته است، از نریشن استفاده نمیکردم. اتفاقاً من روی استفاده از نریشن توسط مینا ساداتیان بازیگر این فیلم پافشاری کردم بنابراین فکر نمیکنم بدون نریشنهم میشد این فیلم را ساخت.
* چرا «قادر» با بازی پیمان معادی در «درخت گردو» یک شخصیت منفعل به نظر میرسد که حتی برای مثال به دنبال دختر گمشدهاش هم نمیگردد و گویی در انتظار وقایع نشسته است.
این فیلم روایتگر یک رنج است و جستجوی دختر، میتوانست بعد تازهای به فیلم بدهد و داستان را از مسیر اصلی خود دور کند در نتیجه خیلی به بحث تلاش برای پیدا کردن دختر گمشده ورود نکردیم. شاید یک مقدار باید درباره باورهای خودمان درباره قهرمان و اینکه قهرمان کیست تجدیدنظر کنیم.
البته ما از اول هم به اینکه کاراکتر اصلی یک موقعیت منفعلانه دارد، فکر میکردیم ولی در واقع لزوماً همه قهرمانها قرار نیست کسانی باشند که مثل سوپرمن در آسمان پرواز کنند و دنیا را نجات بدهند و لزوم موفق هم بشوند. همین که آدمها سعی میکنند تمام توان خود را بگذارند برای اینکه پیرامون خود و تلخیهای آن را مدیریت کنند فارغ از اینکه موفق بشوند یا نشوند، قهرمان هستند.
به نظرم آدمهایی که در فیلم وجود دارند، همین باور را دارند، اصراری ندارم که این تبدیل به باور عام شو ولی این فیلم تلاش میکند این نگاه مقداری تغییر کند.
* یکی از فصلهای جذاب روایت «درخت گردو» برگزاری دادگاه بینالمللی با شهادت قهرمان اصلی فیلم است. روایت این دادگاه در فیلم تا چه اندازه مستند است؟
دادگاه پایانی واقعاً برگزار شده است یعنی در دادگاهی که برای متهمان سلاحهای کشتار جمعی برگزار شد، «استاد قادر» بهعنوان یکی از شهود به این دادگاه دعوت شد و شهادت داد و اتفاقاً شهادتش بسیار تأثیر گذاشت به این صورت که وقتی قصه زندگیاش را تعریف کرد به شدت حاضران در دادگاه متأثر شدند و تأثیر عاطفی عمیقی روی دادگاه گذاشت.
* استفاده از مهران مدیری که پیشتر به واسطه پرسوناژهای طنز برای مخاطب شناخته شده بود، در یک نقش دراماتیک، ریسک نبود؟
واقعاً برای خودم استفاده از بازیگرانی در نقشهای تکراری یا نقشهایی که قبلاً به آن معروف شده اند، جذاب نیست اصولاً وقتی از بازیگری در یک موقعیت متفاوتی از آنچه که قبلاً شناخته میشدند، استفاده میکنم برایم خیلی شیرینتر و چالش برانگیز تر است. درباره مورد آقای مدیری هم خیلی خوشحالم که این اتفاق افتاد و اصلاً آقای مدیری پذیرفت که این نقش را بازی کند چون میدانم که خیلی سخت نقشها را انتخاب میکند و البته از نتیجه کار راضی هستم
* با توجه به اینکه شما پیش از ورود به سینمای داستانی، تجربه مستندسازی هم در کارنامهتان داشتید، سوژه بمباران سردشت و استاد قادر چه ویژگیای داشت که احساس کردید به جای ساخت مستند، بهتر است در قالب یک فیلم داستانی روایت شود؟
واقعیت این است که فیلم داستانی مخاطب بیشتری دارد و بعضی از موضوعات باید در سطحی از مخاطب مطرح شوند و تأثیراتی بگذارند که خود موضوع میطلبد. من فکر میکنم موضوع این فیلم نیازمند این بود که حتماً بخش زیادی از جامعه ببینند و نسبت به آن آگاه شوند در نتیجه قالب فیلم داستانی را برای آن انتخاب کردم.
* این مخاطب گستردهتر شامل مخاطبان جهانی هم میشوند؟ به نظر میرسد روایت این فیلم کمی جهانشمولتر از آثار قبلیتان است.
در طول ساخت فیلم حتماً به مخاطب جهانی فکر میکردم. به نظرم آمد موضوع فیلم انسانی، قابل درک و موقعیت قابل تکثیری برای همه جای دنیاست و استفاده از سلاح کشتار جمعی بحران بشری است که باید مردم دنیا به طور دقیق و با جزئیات بفهمند که وقتی میگوئیم استفاده از سلاح کشتار جمعی یک عمل غیر انسانی است، منظور ما چیست بنابراین همان موقع ساخت فیلم و البته الان به مخاطب گستردهتری بیرون از مرزهای ایران فکر میکنم.
* در این دوره از جشنواره چند فیلم دیگر هم با تمرکز بر تاریخ معاصر ساخته شدهاند که نویدبخش جریانی تازه در سینمای ایران است، بهعنوان یکی از پیشگامان این جریان چه نظری درباره تعدد فیلمهایی با این مضامین در سینمای ایران دارید؟
نمیتوانم بگویم من این جریان را ایجاد کردهام و یا قضاوت این چنینی داشته باشم. این داوریای است که دیگران باید داشته باشند ولی به هر حال وقتی در حوزهای فیلمهای موفق ساخته میشود طبعاً ممکن است افراد دیگری مشتاق و علاقهمند شوند به اینکه در همان زمینه کار کنند و این اتفاق خوبی است. حالا اینکه چقدر از این موضوع بر اساس تأثیر فیلمهای من بوده یا چقدر از آن مطالبه اجتماعی بوده، را نمیتوانم تحلیل کنم ولی اگر من تأثیر گذاشتهام برایم قابل افتخار است.
* شما تا امروز در ۵ دوره جشنواره فیلم فجر بهطور پیاپی حضور داشتید و هر سال یک فیلم را به ویترین سینمای ایران عرضه کردهاید، برای این مسیر طراحی مشخصی داشتید و آیا برای ادامه راه هم میخوانید این روند کارگردانی سالی یک فیلم را ادامه دهید؟
من پلن و نقشه خاصی برای این موضوع نچیدهام. به هر حال من فیلمسازم و کاری به جز فیلمسازی ندارم. این حرفه من است و معتقدم تا وقتی ایدهای برای تعریف کردن دارم و داستانی را بشود روایت کرد کارم این است که فیلم بسازم البته لزوماً به جشنواره فیلم فجر فکر نمیکنم کارم فیلمسازی است، پشت هم فیلم میسازم و اگر مورد پسند و اقبال جشنواره باشم در جشنواره شرکت میکنم چون به هر حال جشنواره زمینهای برای عرضه فیلمها و ایجاد بحث درباره آنهاست تا بعداً در اکران عمومی کدهای درستی به مردم داده باشیم که آنها فیلم را برای تماشا انتخاب کنند.
*مهر
سینماپرس: وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به تاکیدات رهبر معظم انقلاب در سند راهبردی گام دوم انقلاب اسلامی، اظهار داشت: شورای فرهنگ عمومی به اعتبار ساختار میاندستگاهی و شوراهای استانی خود میتواند در دو بخش تبیین گام دوم انقلاب اسلامی و راهکارهای عملیاتی ظرفیتسازی کند.
به گزارش سینماپرس، سید عباس صالحی (صبح امروز، سه شنبه) در این جلسه اظهار داشت: در بخش تبیین بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی قرار نیست گفتمان درونی انجام دهیم؛ بلکه یک جامعه ۸۰ میلیونی باید مخاطب ما باشد، در این مسیر هم نباید تنها تیتر گام دوم انقلاب اسلامی را تکرار کنیم، بلکه نقطه جهش ذکر شده در بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی باید عملیاتی شود.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی تاکید کرد: برای رفتن به سمت اقدامات عملیاتی ابتدا باید روشهای موثری که در طول یک سال بررسی شده بازنشانی شود تا ببینیم در مرحله تبیین بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی در چه مرحلهای قرار داریم، در امر بازنشانی باید سندهای مختلفی که در دستگاهها وجود دارد دیده شود.
ویافزود: پس از مرحله تببین بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی باید ببینیم در بعد عملیاتی این بیانیه چه کردهایم، اجزایی که در بیانیه مربوط به فرهنگ عمومی است باید استخراج شود و اعضای شورای فرهنگ عمومی نیز به اعتبار دستگاههایی که در شورا عضو هستند باید در مرحله اقدام اهتمام لازم را داشته باشند.
رئیس شورای فرهنگ عمومی کشور با ارائه این پیشنهاد که میتوان سند اقدامی برای بیانیه گام دوم انقلاب در نظر گرفت، خاطرنشان کرد: با سند اقدام هرآنچه در دستگاههای مختلف ذیل بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی انجام میشود در یک مجموعه جمعآوری سپس از کمک سایر دستگاهها برای تکمیل این اقدامات استفاده خواهد شد.
صالحی بیان کرد: به طور کلی دو زاویه یعنی تبیین و ترویج و همچنین بعد عملیاتی در بیانیه گام دوم انقلاب باید در نظر گرفته شود، البته یک تقسیمکار نیز در سند اقدام باید مشخص شود تا مسیری که رهبر معظم انقلاب مشخص کردند با همگرایی حداکثری دنبال کنیم.
وی در پایان گفت: قاعدتا باید برنامهها را برپایه یک جامعه حداکثری گذاشت تا بتوان راه فرعی را پیمود، امیدوارم با اقدامات درست پاسدار خون سردار سپهبد شهید حاج قاسم سلیمانی و تمام شهدا و همچنین ارواح طیبه امام راحل باشیم.
سینماپرس: دبیرخانه جشنواره مردمی فیلم عمار با توجه به فرارسیدن دهه فجر انقلاب اسلامی، بسته فیلمی شامل ۲۶ اثر را جهت اکران در این دهه معرفی و ارائه کرد.
به گزارش سینماپرس، دبیرخانه جشنواره مردمی فیلم عمار با توجه به فرارسیدن دهه فجر انقلاب اسلامی، بسته فیلمی شامل ۲۶ اثر را جهت اکران در این دهه معرفی و ارائه کرد.
بنابراین گزارش، مستند «پدر طالقانی» به کارگردانی محمدعلی محمد دوست، اولین اثر این مجموعه است. این مستند جذاب و دیدنی به ابعاد کمتر شناخته شده زندگی مبارزاتی آیت الله طالقانی می پردازد. امام خمینی (ره) او را برای اسلام و انقلاب، به منزله «حضرت ابوذر» میدانست که برای برپایی و حفظ انقلاب اسلامی سر از پا نمی شناخت. به اعتقاد امام خمینی (ره) او از بهترین شخصیتها برای خاموش کردن غائلههای انقلاب اسلامی بود. گرچه زمان این مستند طولانی به نظر می رسد، اما بازسازی صحنهها و روایتهای جذاب اوایل انقلاب، مخاطب را تا انتهای مستند همراه میکند.
مستند ۷۱ دقیقه ای «چهل و سه روز» به کارگردانی داود جلیلی، اثر دیگر بسته فیلم جشنواره عمار است. این مستند روایتگر ۴۳ روز نخست انقلاب اسلامی ایران و ماجرای تشکیل حزب کوموله و دموکرات و ناآرامی های غرب کشور در این دوران است. شهید سپهبد قرنی رئیس ستاد ارتش اعتقاد به مقابله با کومله و دموکرات ها را دارد، اما بازرگان ترجیحش به مذاکره است. قاسمعلی ظهیرنژاد فرمانده ارتش ارومیه برای آرام کردن شهر، نیروهای ارتش را با وجود مخالفت نخست وزیر مهدی بازرگان به سوی شهر نقده که محل حمله گروهک دموکرات به مردم بود فرستاد. این اولین یگان ارتش است که به نقده می رسد و پرده از راز دردناک این روز برداشته می شود.
مستند «همه مردان شاه» به کارگردانی سیداحمد مصطفوی، دیگر اثر این مجموعه فیلم است. این مستند روایت مذاکرات رضاه شاه و انگلستان پیرامون لغو قرارداد نفتی دارسی و امضای قراداد ۱۹۳۳ است. ماجرایی که منجر به ضایع شدن حقوق ایران به شکلی گسترده و به یغما رفتن ثروت ایران بخاطر نرمش رضاشاه در مقابل انگلیسیها میباشد.
مستند «آن شش نفر» به کارگردانی محمدعلی یزدان پرست، یکی دیگر از آثار بسته فیلم جشنواره عمار برای دهه فجر است. گروه انقلابی ابوذر در اوج دوران خفقان ستمشاهی در سال ۱۳۴۹ توسط ۶ نفر از جوانان نهاوند به صورت مخفی تشکیل شد. پس از یک سال «گروه ابوذر» با انجام چند عملیات وارد مبارزه مسلحانه شدند. اعضای این گروه در سال ۱۳۵۰ توسط ساواک دستگیر شدند. سرانجام در ۳۰ بهمن به دستور مستقیم شاه در زندان قصر تیرباران و به جوخه اعدام سپرده شدند.
نماهنگ «بابا خون داد» به کارگردانی مهدی نقویان، دیگر اثر این مجموعه است. این اثر، با اشاره به صحنههایی از دوران انقلاب و مبارزه مردم، سرود زیبا و حماسیِ «بابا خون داد» را نشان میدهد که به وسیله کودکان هم خوانی میشود. نماهنگ، یک دانش آموز را در موقعیتهایی از تاریخ معاصر قرار میدهد تا دوران مختلفِ جمهوری اسلامی، از اول انقلاب تا دوران بالندگی اش و شهادت دانشمندان هستهای را نظاره کند.
مستند ۳۷ دقیقه ای «خط مقدم» به کارگردانی محمدحسین پیکانی، اثر دیگر بسته فیلم جشنواره عمار است. این مجموعه، روایتی از تاریخچه صنعت موشکی ایران و بومی سازی دانش آن در زمین به «جمهوری اسلامی است. این قسمت، نحوه ساخت و پرتاب اولین موشک «زمین به زمین» سپاه پاسداران به مناطق نظامی عراق را در دی ماه سال ۱۳۶۵ به تصویر میکشد و تلاش سردار شهید «حسن تهرانی مقدم» را در پیشرفت صنایع موشکی ایران در سال های پایانی دفاع مقدس نشان می دهد.
مستند «روضه ممنوع» در کنار فیلمهای داستانی «تک خوان»، «خانه پنجم»، «بر فراز دانش»، «ایرانی بنوشیم» به همراه پویانماییهایی چون «پهلویها»، «جهاد همبستگی ملی»، «این فقط یک برگ رای نیست»، «بعثت انقلاب»، «روح شاه»، «رفتار امام با بچهها» و «تا رهایی تاج» و در کنار موشن گرافیکهای از قبیل «مجموعه خاطرات رضاخانی»، «وضعیت اقتصادی»، «مجموعه ایران ۲۰» و نماهنگهایی چون «تو بمان»، «در بهار آزادی»، «حالا ۴۰ سال است» نیز دیگر آثار بسته فیلم جشنواره عمار برای دهه فجر است.
بنابرین گزارش، علاقمندان جهت دریافت و اکران این آثار میتوانند به سامانه اکران مردمی جشنواره عمار به نشانی Ekran.ammarfilm.ir مراجعه کنند.
سینماپرس: مرتضی میرباقری از آخرین روند ساخت سریال تاریخی «موسی (ع)» خبر داد.
به گزارش سینماپرس، مرتضی میرباقری معاون سیمای رسانه ملی، در گفتوگو با خبرنگاران جوان، درباره آخرین وضعیت ساخت سریال «موسی (ع)» گفت: پیش تولید سریال «موسی (ع)» به طور جدی سپری میشود.
وی افزود: خوشبختانه آقای شورجه (کارگردان این سریال) به زودی سلامت کامل خود را به دست میآورند. چند روز پیش، دوستانی که ملاقات نزدیک با این هنرمند داشتند، از گذراندن مراحل آخر درمانی او خبر دادند.
میرباقری در پایان گفت: فکر می کنم سال آینده سریال «موسی (ع)» وارد فاز تولید شود.