سینماپرس: مهرداد خوشبخت کارگردان فیلم «آبادان یازده۶۰» در نشست خبری فیلم که با حضور عوامل و بازیگران آن برگزار شد، گفت: من فیلمسازی هستم که به دنبال پیدا کردن سرمایهای برای ساخت فیلم مقاومت مردمی بودم. از شما خواهش میکنم روی نکات فیلم دست بگذارید و به دنبال این نباشید که بگویید اوج فیلمی ساخته که در آن شجریان و ویگن میخوانند.
به گزارش سینماپرس، نشست خبری فیلم «آبادان یازده ۶۰» به کارگردانی مهرداد خوشبخت باحضور عوامل فیلم، کارگردان و نویسنده (خوشبخت)، حسن کلامی (تهیهکننده)، علیرضا کمالی، شبنم گودرزی، ویدا جوان و حمیدرضا محمدی (بازیگران فیلم)، بهزادعبدی (آهنگساز)، مهدی جعفری(فیلمبرداری)، سهراب خسروی (تدوینگر)، محمود دهقانی (طراح چهره پردازی)، جعفرمحمدشاهی (طراح صحنه)، زهراصمدی (طراح لباس) و کیوان امجدیان(منتقد) با اجرای فرزاد حسنی امشب چهاردهم بهمن ماه در پردیس سینمایی ملت برگزار شد.
فرزاد حسنی در ابتدای این نشست از مهرداد خوشبخت در ارتباط با ساخت اولین فیلم در خصوص رادیو زمان جنگ تشکر کرد.
خوشبخت در خصوص نگارش فیلمنامه گفت: این نسخه نهایی فیلم نیست و بعد از جشنواره، فیلم کامل میشود. همه بخشهای این فیلم به واقعیت نزدیک بود و برخی از اسامی فیلم واقعی بود. به جز بیست دقیقه آخر فیلم، مابقی آن برگرفته از واقعیت بود.
او در ارتباط با انتخاب بازیگران گفت: واقعگرا بودن فیلم و شخصیتهای آن برای ما خیلی اهمیت داشت و بازی آنها نباید به چشم میآمد. ما به دنبال این بودیم که گریم بازیگرها خیلی به چشم نیاید.
علیرضاکمالی در خصوص نقش خود در «آبادان ۱۱۶۰» گفت: من این فیلم را بازی کردم و توضیح اضافی ندارم. حرف زدن در اینباره به زیر متنی احتیاج دارد و من باید از آن فاصله بگیرم.
هم چنین محمدی درباره حضور در این فیلم بیان کرد: باراولی بود که فیلم را دیدم و امیدوارم عضو خوبی برای این فیلم بوده باشم و راضی از سالن خارج شده باشید.
ویدا جوان در ارتباط با ایفای نقش همسر یک رزمنده بیان داشت: این نقش را دوست داشتم به این دلیل که تحولی در شخصیت کارکتر شکل میگیرد. او در گیر فضای جنگ میشود و خود را فدا میکند.
شبنم گودرزی دیگر بازیگر فیلم درباره حضورش توضیح داد: به این دلیل که عاشق فضای فیلمهای هشت سال دفاع مقدس هستم، برایم جذاب بود. نقش برای من نقش سختی بود و از من فاصله داشت.
خوشبخت هم در ارتباط با لهجههای فیلم گفت: حضور جهانگیر میرشکاری برای آموزش لهجه بسیار موثر بود.
منتقد حاضر در نشست نیز درباره فیلم تصریح کرد: سینمای ما اگرچه به فیلمهایی با پروداکشنهای خاص نیاز دارد ولی ما برای نمایش بخش ملیگرای سینما به فیلمهایی مانند «آبادان یازده ۶۰» نیاز داریم.
امجدیان ادامه داد: لوکیشن محدود فیلم، حس حبس را به مخاطب القا میکرد. همه چیز فیلم به قاعده بود و به دنبال قهرمان بازی نبود. حس میکنم این فیلم یکی از بهترین فیلمهای جشنواره است.
بهزاد عبدی در ارتباط با موسیقی فیلم توضیح داد: موسیقی فیلم در همه بخشهای آن حضور داشت و کم حجم هم نبود. در این فیلم صدای موج رادیو تکرار شد و در آخر این موج رادیو تبدیل به موسیقی فیلم شد.
عبدی ادامه داد: موسیقی ارمنی یکسری فواصل دارد و موسیقی فیلم ارمنی نیست. بخشی از موسیقی ارمنی در فیلم اجرا میشود و به دنبال بیان این موضوع بودم که نشان دهم کارکتر با موسیقی ارمنی آشنایی دارد.
تهیهکننده فیلم هم درباره این فیلم گفت: در مورد انتخاب این داستان فیلمنامهای را خواندم و اصل داستان و ماجرای آن را دوست داشتم به این دلیل که قهرمان بازی داشت و مقاومت مردمی رانشان میداد. در جنگ تنها کسانی که در خط مقدم جنگیدند دفاعکننده از میهن نبودند بلکه در پشت خط مقدم نیز بسیاری از افراد فداکاری کردند. ما به دنبال نشان دادن آنها و یادآوری تلاشهایشان بودیم.
کلامی ادامه داد: امیدوارم مخاطبان با سوالات خود ما را نقد کنند تا نقاط قوت وضعفمان بفهمیم.
او درباره عدم حضور بازیگران چهره در فیلم افزود: انتخاب بازیگران شناخته شده در دیده شدن فیلم موثر است اما ما به دنبال گران تمام شدن هزینه فیلم نبودیم.
صمدی هم در پاسخ به این انتقاد که لباس بازیگران بیشتر از اینکه شبیه به دهه ۶۰ باشد به بسیجیهای دهه ۹۰ شباهت دارد، گفت: ما در مرحله پیش تولید بیش از هزار عکس دیدیم و لباسها از روی یکسری از عکسها و براساس مستندات انتخاب شدند.
خوشبخت درباره منابع مطالعه فیلم و تحقیقاتشان اظهار کرد: کتاب «فرکانس یازده ۶۰» اصلیترین منبع ما بود و در کنار آن از منابع تحقیقی چند کتاب و مصاحبه با کارمندان رادیو نیز استفاده کردیم.
کارگردان فیلم بیان کرد: این فیلم در ارتباط با رسانه است و از اهالی رسانه میخواهم آن را حمایت کنند. ما گذشته را رها کردیم و اگر به گذشته برگردیم میتوانیم آینده را بسازیم.
او ادامه داد: ۱۰ نوع عقیده متفاوت در این فیلم حضور دارد و این موضوع که این ۱۰ نفر با رادیو در کنار رشادتهای دیگر نیروها و مردم، شهر را نجات میدهند نشان از همدلی آنها دارد.
منتقد حاضر در جلسه نیز اظهار کرد: این فیلم به ما یادآوری میکند که در بحرانیترین شرایط، رسانه میتواند نقش نجات دهنده را ایفا کند. این نکته را هم باید متذکر شوم که ریتم فیلم کاملا درست است و همه چیز را کنترل میکند.
کارگردان «آبادان یازده ۶۰» در خصوص نقشهای فیلم گفت: ما ارتشی تکاور در سکانسی از فیلم داریم که فیلمهای مستند را به سختی پیدا کردیم. آرزو دارم فیلم ذوالفقاری و جنگ تن به تن آن را بسازم.
سهراب خسروی در ارتباط با تدوین این فیلم بیان کرد: تدوین این فیلم کار بسیار سختی بود و اجازه دسترسی به آرشیوهای فیلم را به سختی به دست آوردیم. گروه ۵۰ نفرهایی روی این فیلم کار کردند و بخش مستند کمک میکند که واقعیت جریان فیلم را بیشتر ببینیم و حس کنیم.
طراح چهره پردازی فیلم نیز اظهار کرد: از روز اول تصمیم گرفتیم در گریم نقشها را به مستندها نزدیک کنیم و چیزی از گریمها بیرون نزند.
خوشبخت همچنین گفت: در فیلم به دنبال بیان اسم رادیوهای واقعی آن زمان نبودیم و مجبور به حذف تعدادی از سکانسهای فیلم بودیم.
او از اهالی رسانه خواست این نوع فیلم را حمایت کنند و اظهار کرد: دوره تیر و توپ در فیلمها گذشته است. ما برای ساخت این فیلم موفق به قانع کردن سازمان اوج شدیم پس از شما نیز میخواهم این فیلم را حمایت کنید.
خوشبخت افزود:قصه فیلم ما براساس چهل روز اول جنگ طراحی شده است.
کمالی هم در خصوص انتخاب بازیگرها گفت: در خصوص این سوال که میگویند چرا ستاره در فیلم نیست؟ باید بگویم ما لوکس نیستیم و ذات فیلم هم به دنبال نشان دادن آدمها و شخصیتها و قهرمان سازی آنها نبود.
کمالی با بیان اینکه من خودم را ستاره نمیبینم عنوان کرد: در این فیلم انتخاب بازیگران بر اساس شهرت برای فروش نبود. همچنین سازندگان فیلم به دنبال شخص محوری نبودند.
خوشبخت در آخر خاطرنشان کرد: من فیلمسازی هستم که به دنبال پیدا کردن سرمایهای برای ساخت فیلم مقاومت مردمی بودم. از شما خواهش میکنم روی نکات فیلم دست بگذارید و به دنبال این نباشید که بگویید اوج فیلمی ساخته که در آن شجریان و ویگن میخوانند.
سینماپرس: ارکستر ملی ایران به رهبری سهراب کاشف و خوانندگی سالار عقیلی در سی و پنجمین جشنواره موسیقی فجر حضور دارد.
به گزارش سینماپرس، ارکستر ملی ایران به رهبری سهراب کاشف و خوانندگی سالار عقیلی در آخرین روز جشنواره چهارشنبه ۳۰ بهمن ماه ساعت ۱۸:۳۰ در تالار وحدت اجرا میکند.
ارکستر سمفونیک تهران نیز در این دوره جشنواره به رهبری نصیر حیدریان، در روز شنبه ۲۶ بهمن ماه ساعت ۱۸:۳۰ در تالار وحدت روی صحنه میرود.
سی و پنجمین جشنواره موسیقی فجر با ۹۰ اجرا در تالارهای وحدت، رودکی، سالن برج آزادی، تالار سوره، فرهنگسرای نیاوران و سالن میلاد نمایشگاه بین المللی تهران از ۲۴ تا ۳۰ بهمن ماه برگزار میشود.
سینماپرس: وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، گفت: بازار هنرهای تجسمی نیاز به فکر، نقشه و شتابی عملیاتی دارد.
به گزارش سینماپرس، سید عباس صالحی عصر دوشنبه در بازدید از دبیرخانه نهمین جشنواره بینالمللی مد و لباس فجر با تبریک فرارسیدن دهه مبارک فجر، اظهار داشت: جشنواره مد و لباس فجر بهنوعی برآمده از فعالیت کارگروه ساماندهی مد و لباس کشور است و با تکیهبر تصویری که از فعالیتهای این کارگروه وجود دارد، میتوان مسیر جشنواره را نیز بهخوبی رصد کرد.
صیانت از سبک ایرانی – اسلامی با لباس
در این بازدید که مرضیه شفاپور دبیر کارگروه ساماندهی مد ولباس کشور نیز حضور داشت صالحی، تصریح کرد: باید از این طریق لباس سبک ایرانی و اسلامی را صیانت و حفاظت کنیم. لباس یکی از مظاهر روشن و نمادهای هویت هر کشور است. همچنین موضوع اقتصاد فرهنگ و هنری در این حوزه باید در این عرصه مورد توجه قرار گیرد و به تولید ملی و قطع وابستگیها کمک کند.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در بخشی دیگری از سخنان خود با تأکید براینکه اگر میبینیم سالها است که رهبری در نامگذاری سالها به مسئله اقتصاد توجه داشتهاند این مهم حاکی از آن است که باید به جنبههای اقتصادی عرصههای فرهنگی و هنری هم توجه کرد.
تاثیر جشنوارهها بر اقتصاد کشور
وی، گفت: جشنوارههای فجر تاکنون مسیر مهمی را طی کردهاند و باید هر دوره نشان دهند که روندی رو به رشد طی شده و اتفاقات جدیدی در بخشهای مختلف پدید آمده است. در این میان جشنوارهها باید تأثیر خود بر اقتصاد کشور را نشان دهند و لازم است با تقویت نقاط قوت، حلقههای مفقوده پر شوند.
صالحی در ادامه گفت: در یک معنای عام، باید از طریق لباس پاسدار حجاب و عفاف باشیم و مفاهیم قانونی و دینی را دنبال کنیم. همچنین لباس میتواند ارتباطات بینالمللی را گسترش دهد، دیپیلماسی فرهنگی و هنری را رقم زند و تنوع اقلیمی و تاریخی موجب میشود که خط دیپلماسی فرهنگی را بر مبنای لباس تقویت کنیم. ما از چند زاویه نیاز داریم تا هنر اقوام را پاسداری کرده و ارتقا بخشیم و در این بین وحدت ایران تابع این است که اقوام ایرانی با یکدیگر به یک نقطه اتصال رسند.
سینماپرس: مدیر کل اداره هنرهای نمایشی از بازگشت دوباره برخی گروه های نمایشی به جشنواره فجر خبر داد.
به گزارش سینماپرس، شهرام کرمی مدیر کل اداره هنرهای نمایشی در خصوص سی و هشتمین جشنواره بینالمللی تئاتر فجر، گفت: ما تمام تلاش خود را میکنیم تا سی و هشتمین جشنواره بینالمللی تئاتر فجر با کیفیت خوب برگزار شود.
وی در خصوص حاشیههای پیش از شروع جشنواره بیان کرد: برخی گروهها تمایلی به شرکت در جشنواره نداشتند؛ اما خوشبختانه تعداد گروههای شرکت کننده در جشنواره زیاد و در حدود ۱۲۱ گروه نمایشی بود که ما به همان نسبت برنامهریزیها را انجام دادیم. در این روزها استقبال خوب مردم را هم شاهد هستیم.
کرمی درخصوص انصراف برخی گروههای نمایشی و درخواست دوباره آنها برای بازگشت به جدول جشنواره گفت: برخی گروهها ابتدا تمایل به شرکت در جشنواره نداشتند و اما طی برخی گفتوگوها، خواستند مجدد به جدول جشنواره بازگردند و این اتفاق افتاد. یکسری از گروهها هم شرایط حضور برایشان مهیا نشد. این موضوعی بود که در آغاز ما را با مشکلاتی مواجه کرد، اما اکنون با وجود آثار خوب جشنواره دیگر مشکلی نداریم.
سینماپرس: نمایش «بیگانه در خانه» تازهترین نمایش سید محمد مساوات امشب ـ دوشنبه ۱۴ بهمن ماه ـ در حالی اجرای خود را در تالار اصلی تئاتر شهر روی صحنه برد که در پایان نمایش، رورانس انجام شد و نوید محمد زاده نیز در کنار دیگر بازیگران این اثر نمایشی قرار گرفت و پارچه سیاهی را که در تمام اجرا روی صورتش بود، برداشت.
به گزارش سینماپرس، «بیگانه در خانه» جدیدترین کار محمد مساوات است که به تازگی اجرای آن در تئاتر مستقل به پایان رسیده و این نمایش به مدت یک هفته در تالار اصلی تئاتر شهر روی صحنه است.
هرچند اهالی رسانه و هنرمندان تئاتر از بازی نوید محمدزاده در این اثر نمایشی با خبر بودند اما بسیاری از تماشاگرانی که پیش از این، نمایش را در تئاتر مستقل دیده بودند، به دلیل نوع گریم و نقش نوید محمدزاده، از بازی او در این نمایش بی خبر بودند.
گروه اجرایی این نمایش از آغاز قصد نداشت تا بازی این بازیگر مشخص شود. به همین دلیل در تمام خبرهایی که مربوط به این نمایش بود، نامی از نوید محمدزاده برده نشد و در بروشور نمایش نیز حروف نام او جا به جا شد و نام من درآوردی «دینو زمام حده» جایگزین نام او شد. از آنجاکه این نمایش در اجراهای قبلی خود رورانس نداشت، بسیاری از تماشاگران متوجه بازی نوید محمدزاده نمیشدند.
ظاهرا در چند روز گذشته محمد مساوات در صفحه شخصی خود بازی نوید محمدزاده را اعلام کرده بود که این تنها اعلام حضور این بازیگر بود.
اما امشب در سومین شب از آغاز به کار بخش صحنهای سی و هشتمین جشنواره بینالمللی تئاتر فجر، بعد از پایان نمایش نوید محمدزاده نیز در کنار دیگر بازیگران روی صحنه آمد و بعد از برداشتن پارچه سیاهی که روی صورتش است، مورد تشویق تماشاگران قرار گرفت.
سینماپرس: مجله ی ادبی «شب شعر» امشب (۱۴ بهمن ماه) به نحوه ی برگزاری چهاردهمین جشنواره ی بین المللی شعر فجر می پردازد.
به گزارش سینماپرس، آیین اختتامیه چهاردهمین دوره جشنواره بینالمللی شعر فجر عصر شنبه ۱۲بهمنماه با حضور سیدعباس صالحی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در شهر زاهدان برگزار شد. به همین منظور برنامه تلویزیونی «شب شعر» این هفته از نحوه برگزاری امسال این جشنواره و کیفیت آن می گوید.
در این برنامه علیرضا بهرامی مجری، میزبان مهدی قزلی دبیر جشنواره و رییس بنیاد شعر و ادبیات داستانی و سیدهادی حسینی نژاد شاعر، منتقد و روزنامه نگار می شود و در خصوص جشنواره بینالمللی شعر فجر گفتگو می کنند. همچنین با دکتر یوسف بینا استاد دانشگاه به صورت تلفنی گفتگو می شود.
مقدمه و پخش قسمت هایی از اختتامیه جشنواره که در شهر زاهدان برگزار شده است از جمله بخش های برنامه است.
مجله ادبی «شب شعر» به تهیه کنندگی کوروش انصاری، امشب ساعت ۲۲:۳۰ از شبکه چهار سیما پخش می شود.