X

بایگانی فروردین 12, 1399

دفتر سینمایی

صفر تا صد شایعه ابتلای عوامل «ایل‌دا» به کرونا – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: علیرضا سبط احمدی تهیه‌کننده سریال «ایل‌دا» به ادعای مجید مظفری درباره ابتلای عوامل سریال به کرونا پاسخ داد.

به گزارش سینماپرس، چندی پیش کانون کارگردانان سینمای ایران در نامه ای به رئیس سازمان صدا و سیما از ابتلای راما قویدل کارگردان سینما و تلویزیون به کرونا خبر داده بود. قویدل کارگردانی سریال دفاع مقدسی «ایل دا» را به عهده دارد.

**قویدل: به قرنطینه خود خواسته رفته بودم

پس از انتشار این خبر، قویدل در مصاحبه ای با سیمافیلم این ادعا را تکذیب کرد و گفت: به دلیل اینکه پیش‌ از این سابقه بیماری تنفسی داشتم ترجیح دادم در بازگشت به تهران برای تعطیلات نوروز «قرنطینه خودخواسته» را به دور از خانواده ام و برای حفظ سلامتی آن ها انجام دهم. در این مدت با مشورت پزشک در خانه هستم و خدا را شکر در حال حاضر مشکلی ندارم و آماده ادامه کار هستیم که قسمت های روزهای ابتدایی آغاز دفاع مقدس در سریال «ایل دا» را تصویربرداری کنیم و به محض آماده شدن شرایط به خرم آباد باز خواهیم گشت.

وی اضافه کرد: در این روزها به جز چند تن از دوستانم و مرکز سیما فیلم با کسی وضعیتم را مطرح نکردم زیرا مطمئن نبودم و معتقدم فرد اگر اراده کند می تواند از عهده مشکلات و سختی ها برآید. ترجیحم این بود که این بحث عمومی و رسانه ای نشود که متاسفانه رسانه ای شد و عده ای تصور کردند بنده دچار بیماری کرونا شدم.

**مظفری: کارگردان و چند تن از بازیگران بیمار شده اند

اما ماجرا به همین جا ختم نشد و این بار «مجید مظفری» که در سریال «ایل دا» بازی می کند، ادعا کرد که نه تنها راما قویدل بلکه چند تن  از بازیگران این سریال هم به این بیماری مبتلا شده اند. فکر می‌کنم مسوولان تلویزیون بیشتر باید به این قضیه توجه می‌کردند و کرونا را جدی‌تر می‌گرفتند؛ چرا که ویروس تصاعدی بالا می‌رود و قابل کنترل نیست. آقایان خودشان را ایزوله می‌کنند و آن‌وقت ما باید جلوی دوربین برویم.

وی ادامه داد: تقریبا اوایل اسفند ماه بود که من از چندین دکتر پرسیدم، شرایط چگونه است و خطر این ویروس تا چه میزان جدی است که اعلام کردند خطرناک است و من نیز اعلام کردم که برای ادامه‌ِ کار در این شرایط همکاری نمی‌کنم اما گروه برای ادامه تصویربرداری راهی شدند و یکسری سکانس‌ها را گرفتند.

مظفری تصریح کرد: در آن زمان مشخص شد که یکی از بازیگران خانم و آقا دچار بیماری شده‌اند. دکترها اعلام کردند آنها علائم کرونا را ندارند ولی بهتر است قرنطینه شوند. اما مجدد حالشان بدتر شد و دوباره راهی دکتر شدند که باز هم مطرح شد که دچار ویروس نشده‌اند. به هر حال این کشمکش‌ها در آن شرایط وجود داشت تا اینکه ۲۷ اسفند ماه اعلام شد که در گروه، برخی دچار ویروس شده‌اند و به تهران آمده‌اند. از میان آنهایی که دچار ویروس شده‌اند راما قویدل هم دچار این ویروس شد. خود من هم نگران ایشان بودم به دلیل اینکه بیماری آسم هم داشتند. با او احوال‌پرسی کردم و گفت که در خانه در قرنطینه و در حال مداوا است.

**سبط احمدی: جانب انصاف و عدالت را داشته باشیم

در نهایت این بار علیرضا سبط‌احمدی تهیه‌کننده سریال «ایل‌دا» درباره شایعه ابتلای عوامل سریال به کرونا گفت: متاسفانه جوی از سوی برخی افراد با هدف ضربه به پروژه‌ای با مضمون دفاع مقدس ایجاد شده که امیدوارم دوستان با عدالت درباره این کار بسیار سخت در منطقه‌ای که علاوه بر شیوع ویروس کرونا با سیل هم مواجه شد برخورد کنند و جانب انصاف را رعایت کنند. آقای کمانگیر به گواه صحبت‌هایشان با یکی از سایت‌های سینمایی از تهران و سر تمرین تئاتر مبتلا شدند که با بروز علائم بلافاصله ایشان را به بیمارستان بردیم. تشخیص بیمارستان درست نبود تا اینکه سر صحنه علائم حاد شد. ایشان را در یک اتاق قرنطینه کردیم تا اینکه در بیمارستان دیگری مورد مداوا قرار گرفت. آفیش کردن ایشان در حالی که کرونا داشته‌اند کذب محض است.

وی ادامه داد: من به عنوان تهیه‌کننده تمام موارد بهداشتی جهت جلوگیری از بروز و شیوع بیماری را طبق پروتکل ابلاغی گروه فیلم و سریال مرکز سیمافیلم سر صحنه رعایت کردم و تمام مواد ضدعفونی را از تهران تهیه کرده و به گروه رساندم تا اعضای گروه دچار آسیب نشوند.

وی ادامه داد: از ۲۰ اسفندماه نامه ستاد کرونای لرستان به دستم رسید. در نامه درخواست شده بود تمام کارهای گروهی و جمعی تعطیل شود. از ۲۱ اسفندماه طبق دستور مرکز سیمافیلم از اعضای گروه خواستم برای سلامتی خود و خانواده‌هایشان در هتل محل اقامت بمانند و روز یکشنبه ۲۵ اسفندماه به تهران برگشتیم و از همه اعضای گروه خواستم چند روزی را در قرنطینه خانگی باشند که دچار مشکل نشوند. دوستانی که مدعی هستند تا ۲۷ اسفندماه کار کردیم اصلا واقعیت ندارد. ما روز ۲۵ اسفندماه در تهران بودیم و بعد از گذشت نزدیک به سه هفته خوشبختانه هیچ بیماری در افراد مشاهده نشده است.

سبط احمدی در پاسخ به «مجید مظفری» که مدعی ابتلای کارگردان و دو نفر از عوامل مجموعه «ایل‌دا» به کرونا است٬ گفت: من از ایشان متعجب هستم. آقای مظفری در شرایط شیوع بیماری حاضر نشد همراه گروه باشد؛ چطور از وضعیت بهداشت و رفت و آمد اعضای گروه مطلع است و قضاوت می‌کند در حالی که از همان ابتدای شیوع کرونا در کار حضور نداشت. ایشان همیشه در صحبت‌هایشان افراد را توصیه به عدم قضاوت زودهنگام می‌کنند و امیدواریم به توصیه خودشان عمل کنند.

وی ادامه داد: من به عنوان تهیه‌کننده سریال «ایل‌دا» مدعی هستم که هیچ یک از عوامل گروه که نزدیک به ۱۲۰ نفر در خرم‌آباد بودند مبتلا به کرونا نشدند؛ تنها آقای کمانگیر که از تهران آلوده شده بود در میان گروه قرار گرفت. دستیار لباس و دستیار صحنه در خرم‌آباد دچار سرماخوردگی شدند که به سرعت بهبود یافتند و ما هر روز تا همین امروز جویای احوال تمام گروه از سرگروه‌ها هستیم. آقای قویدل هم که خود بیماری زمینه‌ای دیگری داشتند با مشاوره پزشک ترجیح به خود قرنطینگی داشتند که در روزهای گذشته ایشان هم اعلام کردند خوشبختانه کرونا ندارند و در سلامت کامل به سر می‌برند.

سبط‌احمدی در خاتمه گفت: امروز همه مردم دنیا در شرایط سخت قرار دارند؛ بهتر است این روزها به عدالت و انصاف رفتار کنیم.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

«کامیون» یک کمدی پاک است – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: بازیگر سریال «کامیون» گفت: مجموعه «کامیون» یک کمدی خیلی پاک است که هیچ چیز زننده‌ای در آن نیست. یعنی شاید بتوان اسم آن را خودسانسوری گذاشت ولی به هر حال در حال تولید یک کمدی کاملا خانوادگی هستیم.

به گزارش سینماپرس، مجموعه «کامیون» به کارگردانی مسعود اطیابی یکی از سریال‌های نوروز ۹۹ است که این روزها ساعت ۲۱ برای مخاطبان از شبکه دو سیما پخش می‌شود. این سریال داستان زندگی سه دانشجوی جوان را روایت می‌کند که سرمایه خود را از دست داده و با صاحب‌خانه خود مشکل پیدا کرده‌اند.

یکی از بازیگران اصلی این مجموعه علی عامل هاشمی است که از جمله بازیگران فعال در عرصه تئاتر است. به بهانه بازی در این مجموعه با او به گپ و گفتی دوستانه پرداختیم.

علی عامل هاشمی بازیگر مجموعه «کامیون»، درباره پیوستن به گروه بازیگران سریال «کامیون»   و تجربه بازی در این مجموعه گفت: ابتدا که قرار شد در این سریال همکاری کنم، یک سیناپس ۳۰ قسمتی از آن خواندم که در آن اتفاقات کلی سریال توضیح داده شده بود. بعد از آن وقتی پیش آقای اطیابی رفتیم، مشغول ساخت فیلم «انفرادی» بود. رضا عطاران، احمد مهران‌فر و مهدی هاشمی که از قبل با آنها آشنا بودم در فیلم انفرادی بازی می‌کردند و دچار معضل پیدا کردن بازیگری بودند که باید در چند سکانس نقش جوانی‌های آقای مهدی هاشمی را بازی می‌کرد. همانجا آقای هاشمی گفت که علی خیلی به من شبیه است.

وی ادامه داد: به این ترتیب با آقای عبدالله اسکندری تماس گرفتند و ایشان بعد از دیدن من گفت که قابلیت بازی در نقش جوانی‌های آقای هاشمی را دارد. یعنی قبل از اینکه سریال کامیون شروع شود، من برای فیلم ‌ «انفرادی» تست شده بودم و چند سکانس در آن فیلم بازی کردم. بعد که به اینجا آمدیم، متوجه شدم که خود آقای اطیابی با آن سیناپس ۳۰ قسمتی مشکل دارد و در حال انجام اصلاحاتی روی متن است. بر این اساس شهاب عباسی به پروژه اضافه شد و شروع به نوشتن داستان این مجموعه کرد. به این ترتیب خیلی از موارد در قصه تغییر کرد و شخصیت‌های بسیاری به داستان اضافه شد.

هاشمی ضمن بیان اینکه همچنان مشغول فیلمبرداری بخش‌هایی از سریال «کامیون»   هستند، درباره این سریال اظهار داشت: اصولا مجموعه «کامیون» یک کمدی خیلی پاک است که هیچ چیز زننده‌ای در آن نیست. یعنی شاید بتوان اسم آن را خودسانسوری گذاشت ولی به هر حال در حال تولید یک کمدی کاملا خانوادگی هستیم. کمدی که همه چیز آن خیلی رو بوده و مسئله‌ای از تماشاگر پنهان نمی‌شود. علاوه بر این «کامیون» به شدت درباره قشر متوسط جامعه است و ما نیز نماد دانشجوهایی هستیم که باز از قشر متوسط جامعه انتخاب شدند.

این بازیگر افزود: به این صورت از دل خیلی از مردم صحبت می‌کنیم و مخاطبانمان هم تقریبا همان آدم‌ها هستند. شاید ما در این سریال خیلی مخاطب خاص هنری عجیب و غریب نداشته باشیم ولی فکر می‌کنم مردم با کار خیلی ارتباط بگیرند. چرا که عمده جامعه ما همان قشر متوسط و شاید متوسط رو به پایین باشند که به نوعی در فیلم نیز نشان داده می‌شوند.

وی همچنین در پاسخ به این پرسش که آیا اتفاقاتی که برای شخصیت‌های این سریال رخ می‌دهد می‌تواند ما به ازای واقعی داشته باشند، بیان کرد: من، بهنام شرفی و هادی مرتضی‌زاده که نقش‌های اصلی این مجموعه را بازی می‌کنیم، در زمانی دانشجو بودیم. اتفاقا من دانشجویی بودم که از خراسان به تهران آمده بود و  به لحاظ بصری مشابه این اتفاق برایم رخ داده است. بر همین اساس باید بگویم خیلی از مواردی که به آن فکر کردیم هم خاطراتی است که شاید در دوران دانشجویی آن را شنیده باشیم. اما به این شکل یعنی مدلی که در سریال بیان و دیده می‌شود، ‌ نبوده است. اصولا هم در بازیگری و هم در ساخت یک کار کمدی باید یک بزرگ‌نمایی وجود داشته باشد تا کمدی شکل بگیرد.

عامل هاشمی ادامه داد: به طور کل کمدی در چند اتفاق صورت می‌گیرد که تکرار، موقعیت و بزرگ‌نمایی از جمله همین موارد است. اگر این سه مورد را در نظر بگیریم، ما مجبوریم که در برخی موارد غلو کنیم. در متن ما نیز این اتفاق رخ داده است. به نوعی این میزان از بدبختی، بیچارگی، نداشتن فکر اقتصادی و مدیریتی؛ در جوان‌های این سریال تقریبا وجود دارد. در این مجموعه سه دانشجو درگیر یک شرکت هرمی شدند و همه پول‌های خود را از دست دادند. البته اکنون مردم خیلی آگاه شدند ولی در زمان قدیم که این شرکت‌های هرمی وجود داشت و خیلی روی بورس بود، بیشتر جوان‌های ما این کار را انجام می‌دادند. حال ما این مسئله را مقداری بزرگ‌نمایی کردیم و با این ضرب‌المثل که هرچی سنگ است برای پای لنگ است، همین طور اتفاقات پشت سر هم برای آنها رخ می‌دهد. ولی اگر اکنون بخواهیم قشر دانشجو را معیار قرار دهیم، فکر می‌کنم این میزان از حماقتی که ما در فیلم داریم را ندارند.

سریال نوروزی شبکه دو است که با بازی مهدی هاشمی، لعیا زنگنه، جهانبخش سلطانی، بیتا سحرخیز، سپندامیرسلیمانی، نادر سلیمانی، علی عامل هاشمی، بهنام شرفی، هادی مرتضی زاده، ماهان عبدی، کامیاب دانشپور از ابتدا تا پایان فروردین ۹۹ پخش خواهد شد.
تصویربرداری «کامیون» ادامه دارد و تا امروز هنرمندانی چون شهاب عباسی، سیاوش مفیدی، گیتی قاسمی، شیوا خسرومهر، خشایار راد، آرزو نبوت، فرهاد بشارتی، مهسا طهماسبی، شیدا یوسفی، فرج‌الله گلسفیدی، مرتضی نجفی، مهدی پتکی، حدیث نیکرو، زهره فکور صبور، امیرحسین صالحی، بهناز یادگاری، عباس محبی و امید روحانی جلوی دوربین رفته‌اند.

فیلمنامه این سریال را شهاب عباسی  بر اساس طرحی از شهروز شکورزاده نوشته است و از دیگر عوامل آن می‌توان به مدیر تصویربرداری: افشین علیزاده، مجری طرح: زهره میلادی، مدیر تولید : محمود ریحان صفت، سرپرست گروه کارگردانی: حمیدرضا علیپور، تدوین: مجید حسنی و مهسا اطیابی، دستیار هنری: نرگس مشایخی، مدیر برنامه‌ریزی : شیرین خشایی، طراح صحنه: رامین عاشوری، طراح لباس: هما بهجتی، طراح گریم: امید گلزاده،    مدیر صدابرداری: مهیار ریحان صفت، منشی صحنه: پونه خامین،    امورصداگذاری: محمدحسین ابراهیمی، جلوه‌های ویژه کامپیوتری: حسن نجفی، مدیران تدارکات: حسین امینی و علیرضا کفایتی، عکاس: سید حسام اطیابی، روابط عمومی و مشاور رسانه ای: مطهره کشاورز محمدیان و علی کشاورز اشاره  کرد.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

گاف «پایتخت» به روایت مجری صدا و سیما+ عکس – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: المیرا شریفی، مجری و گوینده شبکه خبر سیما در توئیتی درباره حرکت شخصیت هما در سریال «پایتخت» نوشت.

به گزارش سینماپرس، در سری جدید سریال «پایتخت» که این شب‌ها از شبکه یک سیما پخش می‌شود، شخصیت هما با بازی ریما رامین‌فر گوینده خبر شده است. در یکی از قسمت‌های سریال هما در حالی که با همسرش نقی است، برگه‌های خبری را نشان می‌دهد که قرار است پس از بازگشت به محل کار بخواند.

این رویداد از نظر مجری و گوینده شبکه خبر اصلا درست نیست. المیرا شریفی‌ در این باره نوشته است: «هما سعادت خبرها را گذاشته بود داخل کیفش که ببره بعد از ناهار برگرده بخونه؟ شوخی ناممکن.»

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

کرونا تابلو «ون‌گوگ» را به سرقت برد!


کرونا تابلو «ون‌گوگ» را به سرقت برد!

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

در قرعه کشی اکران هم اعمال نفوذ و قدرت می‌شود/مدیر عامل فارابی بیاید و بگوید چقدر سوابق و عملکرد سینمایی دارد! – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: محمد نشاط با بررسی وضعیت سینما در سال ۹۸، از ناعدالتی بین سینماگران سخن گفت.

به گزارش سینماپرس، محمد نشاط که تاکنون تهیه کننده آثاری چون بهت، این سیب هم برای تو، رنج و سرمستی، بی خداحافظی، پرتقال خونی، قرنطینه و هدف اصلی بوده است، در گفت و گوی  تفصیلی با خبرنگاران جوان، به بررسی وضعیت سینمای سال ۹۸ و  اتفاق هایی که این هنر را به جایگاه کنونی رسانده پرداخت که متن آن را در ادامه می‌خوانید.

عدالت در سینما مساوی نیست/تناقضات علامت سوال ایجاد می‌کند

سال هاست برای اکران اتفاق مثبتی رخ نداده است

 برخی از اهالی سینما معتقدند  که این هنر تقریبا به پایین‌ترین سطح از لحاظ کیفیتی و مدیریتی رسیده است. نظر شما چیست؟

اینکه سینما پس از گذشت چند دهه به اینجا رسیده نتیجه اتفاقات متعددی است. در مورد اکران، سال‌های زیادی است که نقد داریم و اتفاق مثبتی برای آن رخ نداده است. قبلا ارشاد به فیلم‌ها درجه بندی‌های الف، ب، ج می‌داد و نسبت به کیفیت‌هایی که داشتند نوع اکرانشان فرق می‌کرد یعنی آثاری با کیفیت «ج» در تهران نمایش داده نمی‌شد، منتهی از زمانی که از حوزه ارشاد خارج و به شورای صنفی نمایش رسید خروجی‌های منفی آن روز به روز بیشتر شد.

با بررسی اعضای شورای صنفی از سال‌های قبل تا به الان و با در نظر گرفتن اینکه شخص خاصی را خطاب قرار ندهیم، متوجه می‌شویم که آن فرد یا افراد خودشان تولید کننده، تهیه کننده، سینمادار و پخش کننده هستند و به نوعی تولید به مصرف است پس انتظاری جز این نخواهیم داشت، چون بهترین‌ها مختص خودشان خواهد بود.

سال‌ها قبل قرار شد از تولید فیلمی به دلایلی کناره گیری کنم و هنوز این تصمیم به قطعیت نرسیده بود، اما جالب اینجاست زمانی که به ارشاد تلفن کردم و خواستم اطلاع دهم گفتند که فلان کارگردان در پیش تولید آن است! وقتی چنین اتفاقاتی رخ می‌دهد انتظار چه چیزی می‌توان داشت!؟ یعنی پروژه‌ای که اعلام رسمی کناره گیری بنده روی آن نبوده در پیش تولید فرد دیگری قرار دارد.

و، اما همین امسال محمد حسین لطیفی فیلمی را در ترکیه کار کرد که پروانه ساخت نداشت و یک ماه پس از شروع فیلمبرداری آن را دریافت کرد! آیا به من این امکان را می‌دهند!؟ نمونه دیگر کم عدالتی اینکه به یک سری فیلم‌هایی که حیا و شرافت در آن‌ها نیست و با خانواده نمی‌توان مشاهده کرد پروانه می‌دهند آیا این امکانات به همه سینماگران تعلق می‌گیرد؟

عدالت در سینما مساوی نیست/تناقضات علامت سوال ایجاد می‌کند

مجموعه چند کلیپ را فیلم می‌کنند

در بیشتر فیلم‌های این سال‌ها بخصوص سال گذشته، مجموع چند کلیپ که فقط نامشان فیلم است را می‌بینیم. بی حیا تر از اینکه‌ای کاش کافه و رقص داشت، چون حرف‌هایی در آن‌ها زده می‌شود که به مراتب بدتر و رکیک‌تر است.

در مورد پخش هم  کارشناسانه نظر می‌دهم چون مسئولیت دولتی من قبل از ورود به سینما، مدیریت اجرایی نمایشگاه بین المللی خارج از کشور بود پس با نحوه پخش کالا آشنایی کامل دارم. اولین مقوله در پخش، تبلیغ مناسب است که در این مورد هم جای سوال می‌ماند، آیا امکانات بخش خصوصی و دولتی عادلانه تقسیم می‌شود؟ جواب منفی است، حتی آن امکانی که به بخش خصوصی داده می‌شود کامل نیست و در آن اجحاف صورت می‌گیرد. وقتی فیلمی که محتوای مناسب دارد در سکوت و به نوعی تحریم خبری از زمان تولید تا اکران بیاید و برود چه چیزی از این سینما باقی می‌ماند؟ اما قابل تامل است که سینما جولانگاهی برای سخیف سازی و حمایت کامل در تولید و اکران آن‌ها شده است.

مورد دوم وسعت پخش است که برای ارائه هر کالایی بسیار اهمیت دارد. در سینما به برخی آثار صد سالن، به بعضی بسیار کمتر و آن هم به صورت چرخشی  تعلق می‌گیرد. شاید بگویند به فیلم‌هایی که کیفیت دارند سینمای بیشتری داده می‌شود که در جواب باید گفت “شما صبر کنید فیلم اکران شود بعد برای تعداد سینماهای آن تصمیم گیری کنید. “

مورد سوم گرفتن سرگروه است بخصوص برای افرادی چون من که پشتوانه‌ای ندارم مشکل بزرگی است و باز هم در این میان افراد با نفوذ و قدرت برنده می‌شوند.

عدالت در سینما مساوی نیست/تناقضات علامت سوال ایجاد می‌کند

بخش مدیریتی سینما چگونه پیش می‌رود؟

وقتی برای دریافت پروانه ساخت «پرتقال خونی» نزد سجادپور رفتیم با حرف‌هایی روبه رو شدیم و سیروس الوند حرف ماندگاری زد که آن حرف صدور پروانه ساخت را به همراه داشت، الوند گفت “ممیز من ارشاد نیست بلکه پدرم است که مدیر مدرسه کیمیایی، کلاری، منفرد زاده، من و… بود که از آنجا دیپلم گرفتیم. پدرم همیشه می‌گفت فیلمی را بساز که بتوانید با خانواده آن را ببینید. ” زمان ساخت «قرنطینه» که فیلمنامه آن چندین مرتبه رد شد و  منوچهرهادی قصد داشت آن را کنار بگذارد، نزد محمود اربابی رفتم و گفتم فیلمنامه را شخصا مطالعه کنید، چون دست به قلم هم هستید. او خواند و هفته بعد پروانه صادر شد و فیلم را ساختیم و در جشنواره با بهترین اتفاق‌ها روبه رو شد.

جایی برای فیلم‌هایی که بی حیایی نمی‌کنند، نیست

اما الان دیگر جایی برای فیلم‌هایی که حرف دارد، بی حیایی نمی‌کند، تامل برانگیر است و … نیست و این جای تاسف و فکر دارد و به شخصه افتخار می‌کنم اگر کم رنگ هم بشوم حداقل کار مبتذل و سخیف نساختم و نخواهم ساخت.

آیا در سینما فساد مسئولیتی وجود دارد؟

به شخصه و به طور مستقیم چیزی ندیدم، اما همه اتفاق‌هایی که منجر به وضعیت کنونی و اسف بار شده از ارتباطات و رانت بازی‌ها می‌آید که اگر نباشد قطعا وضعیت بهتر خواهد شد.

چرا اصرار به قوی‌تر کردن بخش دولتی و تضعیف بخش خصوصی است؟

وقتی که پول و قدرت دارید آدم‌ها و رابطه‌های خودتان را وارد میدان می‌کنید و قطعا کارها فارغ از کیفیت، به نفع شما پیش می‌رود.

در قرعه کشی اکران هم اعمال نفوذ و قدرت می‌شود

آیا قرعه کشی اکران اتفاق خوبی برای سینماست؟

امسال گفتند برای اکران فیلم‌ها قرعه کشی گذاشته اند، در این خصوص سیدضیاء هاشمی یکی از بهترین‌های سینما حرف بسیار به جا و درستی زد که “این خوب است اما به شرطی که باز هم در آن اعمال نفوذ نشود و قرعه کشی بی طرفانه انجام شود. اما من با تجربه بیش از سه دهه سینما، می‌گویم در قرعه کشی هم اعمال نفوذ و قدرت می‌شود. “

عدالت در سینما مساوی نیست/تناقضات علامت سوال ایجاد می‌کند

وجود شورای پروانه ساخت الزامی و نیاز است؟

اگر فردی به کار خودش و ممیزی‌ها آشنایی کامل داشته باشد و آنها را رعایت کند لزومی به گذر از شورای پروانه ساخت ندارد، چون بالاخره از کانال شورای پروانه نمایش رد می‌شود. اما اگر همه آدم‌ها حرفه‌ای عمل نکنند و ممیزی‌ها را ندانند، شورای پروانه ساخت ضریب اشتباه آن‌ها را پایین می‌آورد پس وجودش نیاز است هرچند با وجود این شورا فیلم‌هایی می‌بینیم که نباید ببینیم. در مقابل اثری با داشتن پروانه ساخت از پرده پایین می‌آید! این تناقضات علامت سوال در ذهن ایجاد می‌کند.

مدیر عامل فارابی بیاید و بگوید چقدر سوابق و عملکرد سینمایی دارد!؟

آیا سازمان سینمایی نیاز به کوچک سازی دارد؟

من تخصصی در این زمینه ندارم، اما به عنوان کارشناس و فعال سینمایی که عمر و سلامتی ام را در این راه گذاشتم نظر می‌دهم، چون هم سال‌ها رفت و آمدهای فراوانی به فارابی داشتم و نتیجه نگرفتم و هم در پروانه ساخت و نمایش گیر ارشاد افتادم. به نظرم مراکز مختلفی که شاخه‌های سازمان سینمایی هستند باز هم به نفع آدم‌های خاصی عمل می کنند و سال هاست در همه بخش‌های سینما فعالیت چند وجهی دارند.

به عنوان نمونه، آقای تابش مدیر فارابی بیاید و بگوید چقدر سوابق و عملکرد سینمایی دارد، به شخصه به این بنیاد چندین مرتبه فیلمنامه ارائه دادم که قبول نکردند حتی با خود تابش قرار ملاقات‌های متعددی داشتم که او هم قول مساعدت داد اما عملی نشد! اما بروید و ببینید همین فارابی به چه افرادی بودجه داده است!

متاسفانه اینقدر تهیه کننده، کارگردان، فیلمنامه نویس و … حرفه ای، ولی بیکار در سینما داریم که باید فدای بودجه بگیرهای همیشگی شوند و با کمی بررسی، متوجه می‌شویم با اعمال نفوذ وارد سینما شده اند و انگار باید کار کنند. تا زمانی که آدم‌هایی به سبب داشتن پست‌های مختلف، قدرت، نفوذ و پول هم دارند سینما از این بدتر هم خواهد شد. ای کاش محصولات خوبی ارائه می‌کردند تا بتوان از قدرت نمایی و نکات منفی شان چشم پوشی کرد.

برای بهبود وضعیت چه راهکاری پیشنهاد می کنید؟

باید افراد بی طرف، با انصاف و با وجدان و کسانی که نفعی نمی‌برند، تصمیم گیرنده‌های سینما باشند یعنی از قدرت و عامل نفوذ فاصله بگیرند تا پویایی به همراه داشته باشند.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

جایزه «آسترید لیندگرن» ۲۰۲۰ به یک تصویرگر رسید


جایزه «آسترید لیندگرن» ۲۰۲۰ به یک تصویرگر رسید

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

از واقعیت تا ادعای اداره کل مطبوعات و خبرگزاری‌های داخلی وزارت ارشاد – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: اداره کل مطبوعات و خبرگزاری‌های داخلی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با پیگیری‌های ویژه، در حال تهیه بسته‌های حمایتی از رسانه‌های برخط و مکتوب در دوران مبارزه با ویروس کرونا وپساکرونا است که به محض نهایی شدن، پس از اطلاع‌رسانی عمومی، اعمال خواهد شد.

به گزارش سینماپرس، روابط عمومی معاونت امور مطبوعاتی و اطلاع‌رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی عصر سه شنبه در اطلاعیه‌ای ضمن قدردانی از تلاش‌های شبانه‌روزی اصحاب رسانه در هفته‌های گذشته، درخصوص تقویت بخش آنلاین رسانه‌ها و توقف انتشار نسخه کاغذی، توضیحاتی منتشر کرد.

تقدیر از همراهی همه‌جانبه اهالی رسانه

در این اطلاعیه آمده است: بی تردید تلاش شبانه‌روزی همکاران رسانه‌ای در سطح ملی، استانی و بین المللی همچنین فعالان شبکه‌های اجتماعی، نقش موثر و پیشروانه اطلاع‌رسانیِ آگاهی‌بخش، هدفمند و منطبق بر واقعیات کشور را در موضوع مقابله با ویروس کرونا بیش از گذشته نمایان کرد. همراهی همه‌جانبه، همدلانه و مسئولانه رسانه‌ها در هفته‌های گذشته، نمایش مسئولیت‌پذیری اصحاب رسانه در عزم ملی برای پیشگیری، درمان و کاهش تلفات ناشی از این ویروس منحوس، فراگیر بود و قابل ستایش.

تعطیلی رسانه های مکتوب تا ۲۰ فروردین

این اطلاعیه می افزاید: با این وجود و در راستای تصمیمات ستاد ملی مدیریت و مبارزه با کرونا و تداوم طرح فاصله‌گذاری اجتماعی تا ۲۰ فروردین، همچنین نظرات برخی نمایندگان صنوف مختلف و مرتبط با انتشار نسخه کاغذی رسانه‌ها، عدم انتشار نسخه کاغذی به صورت موقت و همزمان، تقویت فعالیت اطلاع‌رسانی در محیط برخط و شبکه‌های اجتماعی برای مقابله با کرونا به روزنامه‌ها و نشریات در سراسر کشور ابلاغ شد.

تعطیلی نشریات مکتوب به معنای توقف اطلاع رسانی نیست

قطعا عدم انتشار نسخه کاغذی، همزمان با اجرای سراسری طرح فاصله‌گذاری اجتماعی که به درخواست وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در سطح ملی به اجرا درآمده به معنای توقف اطلاع‌رسانی نبوده و نیست و همانطور که اصحاب رسانه از ابتدای درگیری کشور با این ویروس، پابه‌پای سربازان خط مقدم مبارزه یعنی کادر فداکار درمانی کشور، در صحنه حضور داشتند، اکنون نیز بر همان روال قبلی و رسالت فرهنگی- اجتماعی خود پایبند هستند و رسانه‌های مکتوب نیز در همین راستا، برای تقویت جریان اطلاع‌رسانی و کارکرد آموزشی، درمان و مقابله با کرونا همانند هفته‌های اخیر، تمام ظرفیت خود را درفضای برخط و شبکه‌های اجتماعی بکار می‌گیرند.

محاسبه تعطیلات رسمی برای مطبوعات

سامانه جامع رسانه‌ها، ایام مذکور را به عنوان تعطیلات رسمی برای تمام نشریات مکتوب محاسبه خواهد کرد تا در موضوع «نظم در انتشار و اعلام وصول» این دسته از رسانه‌ها، مشکلی ایجاد نشود اگرچه انتشار نسخه الکترونیک این گروه از رسانه‌ها نیز مورد تایید خواهد بود.

اداره کل مطبوعات و خبرگزاری‌های داخلی با پیگیری‌های ویژه، در حال تهیه بسته‌های حمایتی از رسانه‌های برخط و مکتوب در دوران مبارزه با ویروس کرونا و پساکرونا است که به محض نهایی شدن، پس از اطلاع‌رسانی عمومی، اعمال خواهد شد.

نسخه کاغذی نشریات تا پایان طرح فاصله گذاری اجتماعی چاپ نمی‌شود

به گزارش ایرنا، کمیته اطلاع رسانی و مدیریت جو روانی ستاد ملی مقابله با کرونا نیز با با صدور اطلاعیه‌ای اعلام کرد که نسخه کاغذی نشریات تا پایان طرح فاصله گذاری اجتماعی چاپ نمی‌شود.

در اطلاعیه این کمیته در مورد انتشار نسخه کاغذی رسانه‌ها آمده است: با توجه به شیوع کرونا در کشور و توصیه وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی مبنی برفاصله گذاری اجتماعی، موضوع انتشار نشریات کاغذی در دستور کمیته اطلاع رسانی و مدیریت جو روانی ستاد ملی مدیریت بیماری کرونا قرار و مورد بررسی همه جانبه قرار گرفت.
بر اساس مصوبه کمیته اطلاع رسانی و نظر به اینکه انتشار مطبوعات و نشریات کاغذی مستلزم فعالیت مجموعه‌ای از افراد از خبرنگاران تا صنعت چاپ و توزیع است و این روند بالقوه ممکن است به شیوع بیشتر بیماری بینجامد، لذا در راستای اجرای حداکثری طرح ملی فاصله گذاری اجتماعی مصوب ستاد ملی مقابله با کرونا، نسخه کاغذی نشریات تا پایان این طرح چاپ نخواهد شد و رسانه‌های مکتوب تمام ظرفیت خود را در فضای برخط و شبکه‌های اجتماعی برای تقویت جریان اطلاع رسانی و کارکرد آموزشی مقابله با کرونا  همانند هفته های اخیر بکار خواهند گرفت.  
کمیته اطلاع رسانی ستاد ملی کرونا مجددا با یادآوری تلاش‌های مستمر ۲۴ ساعته و مجددانه تمامی رسانه‌های کشور طی هفته‌های اخیر در امر اطلاع رسانی و آموزش مردم در نحوه پیشگیری و مقابله با کرونا – ایجاد بستر ارتباطی موثر بین تمامی دستگاه‌ها فعال در ستادملی مقابله کرونا با مردم برای هم افزایی و همکاری و مشارکت ملی تقدیر و تشکر بعمل می‌آورد.

اخبار مربوط به کرونا در ایران

رییس مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت بهداشت اعلام کرد: تاکنون ۴۴۶۰۶ نفر در کشور به طور قطعی به ویروس کرونا مبتلا شده و ۲۸۹۸ نفر به علت ابتلا به این ویروس فوت کرده و ۱۴۶۵۶ نفر نیز بهبود یافته‌اند.

کیانوش جهانپور روز سه شنبه درباره آخرین آمار مبتلایان قطعی به ویروس کرونا در کشور و موارد فوت ناشی از این ویروس بیان کرد: از ظهر دیروز تا امروز ۱۲ فروردین ۱۳۹۹ و بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی، ۳۱۱۱ بیمار جدید مبتلا به کووید۱۹ در کشور شناسایی شدند و مجموع بیماران شناسایی شده بر اثر این بیماری به ۴۴۶۰۶ مورد رسید.

وی ادامه داد: خوشبختانه تاکنون ۱۴۶۵۶ نفر از بیماران بهبود یافته و ترخیص شده اند و این روند ادامه دارد.

جهانپور گفت: متاسفانه در طول ۲۴ ساعت گذشته، ۱۴۱ نفر از بیماران مبتلا به کووید۱۹ در کشور جان خود را از دست دادند و مجموع قربانیان این بیماری در کشور به ۲۸۹۸ نفر رسید.

وی افزود: ۳۷۰۳ نفر از بیماران در وضعیت شدید این بیماری قرار دارند.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

موزیک‌ویدئوی جدید محمد معتمدی به کادر درمانی تقدیم شد + ویدئو


موزیک‌ویدئوی جدید محمد معتمدی به کادر درمانی تقدیم شد + ویدئو

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

عکس/ سینماپرس در سالی که گذشت-۶


عکس/ سینماپرس در سالی که گذشت-۶

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

اجرای آثاری از فرهنگ شریف، محمدرضا لطفی و حسین علیزاده در یک آلبوم


اجرای آثاری از فرهنگ شریف، محمدرضا لطفی و حسین علیزاده در یک آلبوم

مشاهده خبر از سایت منبع