X

بایگانی فروردین 19, 1399

دفتر سینمایی

آقای علی‌عسکری برای خدا یا اصلاح کنید یا واگذار نمایید – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: رئیس سابق سازمان بسیج مستضعفین در نامه‌ای انتقادی به رئیس سازمان صداوسیما تأکید کرد: به نیروهای مؤمن و انقلابی میدان بدهید و مجاهدانه جلوی خط ضدانقلاب و نفوذی بایستید.

به گزارش سینماپرس، سردار غلامحسین غیب‌پرور، رئیس سابق سازمان بسیج مستضعفین و جانشین قرارگاه امنیتی امام علی (ع) در نامه‌ای انتقادی به عبدالعلی علی‌عسکری، رئیس سازمان صداوسیما با اشاره به حواشی اخیر ایجاد شده در برنامه‌های رسانه ملی نوشت: بیش از یک سال است که در کنار کارهای خوب رسانه ملی، مواردی مشاهده می‌شود که قابل هضم و پذیرش برای نیروهای انقلاب نیست. در ادبیات امام و خلف صالحش (امام خامنه‌ای عزیز) قرار بود رسانه ملی به دانشگاه انسان‌ساز و مؤثرترین مرکز نشر معارف و ارزش‌های انقلاب اسلامی تبدیل شود و نقطه ثقل و گرانیگاه فرهنگی کشور در صداوسیما باشد. همگان از مشرب رسانه رفع عطش کنند و در دایره فرهنگ و تربیت حرف اول را از صداوسیما بشنویم. قرار بود شما الگو باشید نه تنها برای ایرانیان، بلکه برای مردمان منطقه و جهان، قرار بود رسانه ملی روح و روان انسان‌ها را مدیریت کند.

آقای علی‌عسکری خود قضاوت کنید وضعیت فعلی رسانه چیست و کجاست؟ آیا شما در تراز انقلاب اسلامی تلاش می‌کنید؟ در سریال‌ها چه اتفاقات تربیتی و ارزشی را می‌توانید ارائه دهید؟ معرف جامعه ایران اسلامی کدام سریال است؟ آدرس یکی را بدهید. به بوی باران دل‌خوش کنیم که در آن قتل پشت قتل را نمایش دادید و بقیه قضایا در این مجموعه یا به سریال کاملاً ضداخلاقی پایتخت یا به سریالی که قرص می‌خورند و اموال مردم را غارت می‌کنند که حتی یک پیام فرهنگی را در آن نمی‌توان دید یا به سریال‌هایی که لودگی را سرمشق قرار داده و زندگی‌های لوکس را ترویج می‌کنند؟

در شرایط سخت اقتصادی آیا تبلیغ اشرافی‌گری رواست؟ چقدر مردمانی که خانه‌های شیک و لوازم زندگی لوکس را می‌بینند و حسرت می‌خورند که بخشی از نقش‌آفرینان این فیلم‌ها معمولاً کسانی هستند که دل در گرو کشور و انقلاب ندارند.

غیب‌پرور در ادامه آورده است: آقای علی‌عسکری؛ این تذهبون، آیا مسئولان رسانه ملی می‌دانند یا در غفلتند یا خدای نکرده بگوییم جریان نفوذ اتفاق افتاده است؟ جناب علی‌عسکری نوشتن این جمله تلخ است، خدا می‌داند تلخ که است، ولی به نظر می‌آید کلاف کار از دست شما خارج شده است.

چگونه است که در برنامه زنده بازیگری نه‌چندان مطرح می‌آید و همه چیز را زیر سؤال می‌برد، به گونه‌ای که شما مجبور می‌شوید آنتن را قطع کنید (فرمول یک و سخنان نسنجیده امیرحسین رستمی)، چرا دقت نیست؟ همان شب با مدیر شبکه یک آقای زین‌العابدین تلفنی صحبت کردم، ولی دیگر فایده‌ای نداشت.

برادر ارجمند برای خدا یا اصلاح کنید یا واگذار نمایید. این انقلاب به برکت خون شهیدان پیروز شد و به ثمر نشست که خط مبارک و سرخ آنان هنوز تداوم دارد که شهید سرافراز قاسم سلیمانی از آن جمله است. شما امانتدارید، بگذارید تاریخ راجع به شما خوب قضاوت کند. به نیروهای مؤمن و انقلابی میدان دهید، مجاهدانه جلوی خط ضدانقلاب و نفوذی بایستید و به نصرت الهی مطمئن باشید. از اینکه این قلم قدری تند و تلخ بود بر این برادرتان خرده نگیرید که جز عمل به وظیفه شرعی چیزی در ذهن و قلبم نبوده و نیست.

برادر شما غلامحسین غیب‌پرور

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

نقاش ایرانی در کلکسیون آثار هنری موزه کره جنوبی


نقاش ایرانی در کلکسیون آثار هنری موزه کره جنوبی

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

امیرسعید گرجی عکاس باسابقه سینما و تبلیغات درگذشت


امیرسعید گرجی عکاس باسابقه سینما و تبلیغات درگذشت

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

تصمیم حاتمی‌کیا فتح بابی برای شکست انحصار نمایش در سینما است – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: رییس جامعه صنفی تهیه‌کنندگان تاکید کرد اقدام ابراهیم حاتمی‌کیا برای انتشار فیلم «خروج» در فضای مجازی را فتح بابی برای شکست انحصار اکران در سینمای ایران می‌داند.

به گزارش سینماپرس، ضیاء هاشمی تهیه‌کننده سینما و رییس جامعه صنفی تهیه‌کنندگان طی یادداشتی از تصمیم ابراهیم حاتمی‌کیا برای عرضه اینترنتی فیلم سینمایی «خروج» پیش از اکران عمومی حمایت کرد.

در متن این یادداشت آمده است:

«ابراهیم حاتمی کیا را از سال‌های جوانی‌اش می‌شناسم، از نگاه متفاوت او در سینمای مستند و جنگ و نگرش آرمان‌گرایانه‌اش در سینمای اجتماعی تا پیشرو بودنش در نقدهای تند رویدادهای پیرامون جامعه؛ فیلمسازی که طی دهه‌ها ارتباط با مردم همواره متمایز عمل کرده و این بار نیز خویشتن خود را در آزمون دیگری قرار می‌دهد، قید حال خوب تماشای فیلمش بر پرده سینما در کنار مردم را زده تا در این روزهای سخت، حال مردم را با دیدن خروج آن هم در خانه هایشان بهتر کند.

ابراهیم این بار نیز خط شکن بود تا در زمانه طمع و حسادت و عطش دیده شدن بر پرده عریض سینما، به سان حاج کاظم میدان‌دار روایت مردانی باشد که در این روزگار تلخ و نامراد، جای خالی‌شان سخت پُرشدنی است.

این تصمیم بزرگ و جسارت قابل تقدیر را فتح بابی بدانیم برای شکست هیمنه و انحصار مدیریت پخش و نمایش سنتی سینمای ایران.

اطمینان داشته باشیم خلاقیت، هوشمندی، جسارت، اصالت و جامعه‌پذیری در تصمیم‌های بزرگ، توامان با نقد بی‌خردان، یک سو نگران و کوته نظران روبرو خواهد بود.

امیدوار باشیم این اقدام بزرگ، واهمه مدیران و دیگران را به تصمیمی جسورانه، متفاوت و خلاقانه بدل سازد.»

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

«شمس جان» و صیانت از مفاخر ملی/ راهی که باید ادامه داشته باشد


«شمس جان» و صیانت از مفاخر ملی/ راهی که باید ادامه داشته باشد

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

از ادعای انتقاد کارگردان تا واقعیت حمایت شبکه های معاند از «پایتخت» – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: با بررسی آرشیو سایت شبکه من و تو توسط خبرنگار فارس مشخص شد که اتفاق عجیب پخش همزمان فیلم‌فارسی مربوطه از شبکه من‌وتو با پایتخت واقعاً رخ داده است. اتفاقی که به سختی می‌توان پذیرفت «غیر عمدی» و بدون هماهنگی و اطلاع مدیران شبکه ضدانقلابی «من و تو» از سکانس پایانی سریال پایتخت، پیش از پخش آن در رسانه ملی بوده باشد.

به گزارش سینماپرس، شبکه ضدانقلاب من و تو روز جمعه ۱۵ فروردین‌ماه ساعاتی پیش از پخش قسمت آخر سریال پایتخت از شبکه اول سیما، یکی از همان فیلم‌های مستهجنی که در این قسمت از سریال پایتخت از آن تقلید شده بود را پخش کرده است.

این خبر را یکی از مخاطبان فارس من از طریق این سامانه برای این خبرگزاری ارسال کرده بود. این مخاطب در خبر همزمانی عجیب پخش فیلم‌فارسی با پایتخت در شبکه من‌وتو ارسالی خود گفته بود: «شبکه ضدانقلاب من‌وتو ظهر همون روز جمعه که قرار بود قسمت آخر سریال پایتخت پخش بشه، فیلم مستهجن همسفر با بازی بهروز وثوقی و گوگوش رو پخش کرده. همون فیلمی که سکانس موتورسواری رحمت و نامزدش از روی اون تقلید شده بود. شما خبر داشتید؟ این موضوع رو بررسی کردید؟ واقعا باور کنیم کاملا اتفاقی بوده؟ هیچ هماهنگی بین عوامل سریال و اون شبکه نبوده!؟»

اشاره این مخاطب به سکانس‌هایی از قسمت پایانی فصل ششم سریال پایتخت است که با حواشی و انتقادات فراوانی در شبکه‌های اجتماعی و رسانه‌ها مواجه شد.

با بررسی آرشیو سایت شبکه من و تو تمشخص شد که این اتفاق عجیب واقعاً رخ داده است. اتفاقی که به سختی می‌توان پذیرفت «غیر عمدی» و بدون هماهنگی و اطلاع مدیران شبکه ضدانقلابی «من و تو» از سکانس پایانی سریال پایتخت، پیش از پخش آن در رسانه ملی بوده باشد.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

خروج سینما از بن‌بست با خط‌شکنی «خروج» – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: اکران آنلاین فیلم‌های سینمایی که در کشور چین همزمان با شیوع کرونا آغاز شد، قرار است در ایران نیز تجربه شود، فیلم «خروج» ساخته ابراهیم حاتمی‌کیا، اولین فیلمی خواهد بود که قرار است به جای اکران در سینماها از طریق سامانه‌های پخش فیلم، به نمایش درآید.

به گزارش سینماپرس، سینما عملاً فرصت اکران نوروزی را از دست داد؛ بهترین زمان اکران فیلم در سینماها سال گذشته بیش از ۱۷‌میلیارد تومان برای سینما درآمد داشت، رقمی که امسال به صفر رسید. اکنون صنعت سینما با وضعیت بغرنجی روبه‌رو شده است. درآمد اکران فیلم‌های ساخته شده که باید به باقی چرخه اقتصادی سینما کمک کند، عملاً از چرخه خارج شده است. اکنون در شرایطی که مردم در خانه مانده‌اند، باید سینما را به خانه‌ها برد. کشور چین بسیار زودتر از ایران دستور تعطیلی سینماها را برای کنترل شیوع کرونا صادر کرد. شرکت‌های پخش‌کننده فیلم در این کشور برای جبران خسارت‌های وارده، اکران آنلاین فیلم را اجرایی کردند؛ رویکردی که شاید به ضرر سینمادارها تمام می‌شد، اما حداقل باعث می‌شد شرکت‌های فیلمسازی در چین با ضرر کمتری روبه‌رو شوند.

شجاعت خروج
اکنون در ایران نیز قرار است با آغاز اکران فیلم‌ها روی سامانه‌های ارائه برخط محصولات تصویری، نقطه عطفی در تاریخ سینمای ایران شکل گیرد. اولین فیلمی هم که شجاعانه ریسک چنین کاری را پذیرفته‌است، «خروج» ساخته حاتمی‌کیا است. سومین همکاری مشترک سازمان اوج و حاتمی‌کیا که این‌بار در قالب یک داستان اجتماعی برخاسته از یک واقعه مستند، به بی‌عدالتی‌ها اعتراض می‌کند. این اقدام اوج واکنش‌های متعددی را به دنبال داشته است. علی سرتیپی، پخش کننده «خروج» می‌گوید: «امیدوارم این اتفاق شروع کننده مسیری برای آینده‌باشد تا فیلم‌های دیگری که در نوبت اکران هستند به ویژه آن‌هایی که ممکن است روی پرده فروش بالایی نداشته‌باشند از این طریق عرضه شوند.» سرتیپی درباره این ریسک و پذیرش اینکه اولین اکران آنلاین «خروج» باشد، تأکید می‌کند: «اکران آنلاین باید با یک فیلم خوب شروع شود تا بتوان بر آوردی روی آن انجام داد. از آنجا که فیلم «خروج» اثری خوب و مطرح در جشنواره بود، به لحاظ فروش می‌توانستیم با این مدل اکران روی آن حساب کنیم به همین دلیل در شرایط فعلی این تصمیم را گرفتیم و امیدواریم سالن‌ها که باز شدند شرایطی به وجود آید تا باز هم از این فضا بتوان استفاده کرد؛ چراکه همیشه با این مشکل مواجه بودیم که برخی فیلم‌ها برای اکران روی پرده سینما ساخته نشده‌اند و بهتر است در شکل‌های دیگری از نمایش، اکران شوند.»

این پخش کننده می‌گوید: «تهیه‌کننده و کارگردان این فیلم ریسک بزرگی انجام می‌دهند و در واقع خط شکنی می‌کنند و اگر من بودم شاید واقعاً جرئت انجام این کار را نداشتم، ولی از اینکه دوستان اینطور خط شکنی کردند امیدوارم نتیجه خوبی بگیریم.» شهاب اسفندیاری، مدرس سینما و رئیس دانشگاه صداوسیما، در یادداشتی با ستایش از اکران آنلاین «خروج» می‌نویسد: «اتفاق مهمی است. اولین تولید بزرگ و دارای پروانه نمایش که پس از یک اکران محدود (در جشنواره فجر) مستقیم در اینترنت عرضه می‌شود. «اوج» کاری را انجام داده که «نتفلیکس» سال‌ها قبل شروع کرد و به تغییر مناسبات پخش و اکران در امریکا انجامید. در ابتدا بحث انگیز بود ولی کم کم جا افتاد.»

نقش آفرینی سازمان سینمایی
سازمان سینمایی از پیش از عید نوروز در پی تنظیم راهکاری برای جبران خسارت تعطیلی سینماها بوده، ولی تا کنون به راهکار مؤثری نرسیده است. با این حال با حمایت از اکران آنلاین فیلم «خروج» از مشوق‌های اکران فیلم‌های سینمایی در سامانه‌های آنلاین خبر داد. سید مهدی طباطبایی‌نژاد، معاون ارزشیابی سازمان سینمایی می‌گوید: «سازمان سینمایی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی از اینکه فیلم‌های تازه، از صف اکران خارج شوند و به سامانه‌های نمایش درخواستی بروند استقبال می‌کند و در بخش خصوصی هم با پرداخت ۲۰‌درصد رقم قراردادشان پس از بارگذاری در شبکه وی‌اودی از آن‌ها حمایت می‌کند. این اتفاق به این دلیل می‌افتد که در حال حاضر سینماها تعطیل هستند و یکی از مسئولیت‌های سازمان سینمایی این است که برای مخاطب فیلم‌های سینمایی خوراک لازم را تدارک ببیند.»

معاون سازمان سینمایی درباره ظرفیت‌های سامانه‌های آنلاین برای رونق‌دهی به سینما بیان می‌کند: «درحال حاضر سامانه نمایش‌های درخواستی بیش از ۲‌میلیون نفر کاربر دارد و فیلم‌های پرفروش ما در بالاترین حد مخاطب به این رقم می‌رسند، در حالی که این کاربرها هر کدام در کنار اعضای خانواده رقمی بیش از این را شامل می‌شوند که با میانگین چهار نفر در هر خانواده تبدیل به ۸ میلیون نفر می‌شود.»

موضوع ارتقای ظرفیت شبکه نمایش خانگی، مسئله‌ای است که مورد توجه معاون سابق سازمان سینمایی نیز قرار گرفته است. ابراهیم داروغه‌زاده، دبیر سی و هشتمین جشنواره فیلم فجر، در توئیتی می‌نویسد: «اگر تعداد مشترکین VO‌ها (سامانه‌های اینترنتی پخش فیلم) به حداقل ۵ میلیون مشترک برسد، بسیاری از مشکلات اقتصادی سینما و اکران حل خواهد شد.» این روزها بسیاری از فعالان حوزه سینما امیدوارند با اکران آنلاین، بن‌بست به وجود آمده در سینما را از بین ببرند. علیرضا داوودنژاد، کارگردان سینما با اشاره به اینکه بیش از ۱۰۰‌فیلم سینمایی اکران نشده در سینمای ایران وجود دارد، پیشنهاد می‌کند با پایین آوردن هزینه اینترنت، همه این فیلم‌ها از طریق سامانه‌های آنلاین به نمایش درآیند. به گفته داوودنژاد با نمایش آنلاین می‌توان فیلم‌های اکران نشده جشنواره‌های قبلی فجر را نیز اکران کرد.

تجربه کنسرت آنلاین یعنی سینما هم می‌تواند
محمد صراف، رئیس انجمن صنفی «وی‌اودی وای پی‌تی‌وی» می‌گوید: طرحی را با عنوان «سینما آنلاین» تهیه کرده و به معاونت علمی ریاست جمهوری و شورای عالی تهیه‌کنندگان داده تا از طریق آن فیلم‌های اکران نشده بر بستر پلتفرم‌های آنلاین به نمایش درآیند. صراف می‌گوید: این روش صرفاً امکان نمایش دارد و مخاطب امکان دانلود فیلم را نخواهد داشت. او ادامه داد: در این طرح با نام «سینما آنلاین» که روی بستر فیلم نت و سیار پلتفرم‌ها اجرا می‌شود، فیلم‌ها و آثار سینمایی که اکران نشده‌اند به شکل سانس‌بندی بلیت‌فروشی می‌شود و مخاطبان فقط با خرید بلیت و به‌صورت آنلاین می‌توانند فیلم‌ها را تماشا کنند.

صراف افزود: در این طرح هر مخاطب در یک سانس مشخص بلیت خود را می‌خرد و فقط می‌تواند فیلم مورد نظرش را در همان سانس و به‌صورت آنلاین تماشا کند و امکان دانلود نخواهد داشت. حتی اگر مخاطب بتواند فیلم را دانلود کند به دلیل رمزگذاری‌های صورت گرفته، فایل دانلود شده قابل اجرا نخواهد بود. صراف با بیان اینکه هم‌اکنون ما تجربه پخش کنسرت‌های آنلاین را داریم که فقط در سه‌روز ابتدایی بیش از پنج‌میلیون نفر به‌صورت زنده کنسرت‌ها را نگاه کردند، می‌افزاید: برای این روزها که مردم در خانه هستند تصور می‌کنیم استقبال خوبی از این طرح شود.

*جوان

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

نمایش مجموعه مستند «کاوش در اقیانوس ها» در شبکه ۴ – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: شبکه چهار سیما از ۱۹ فروردین ماه هر شب مجموعه مستند «کاوش در اقیانوس ها» را در قالب برنامه «چهارسوی علم» روی آنتن می برد.

به گزارش سینماپرس، واحد تامین برنامه شبکه چهار سیما که هر شب ساعت ۲۲ یک مستند جذاب و تماشایی را در قالب مجموعه ی «چهارسوی علم» روی آنتن می برد، از سه شنبه ۱۹ فروردین مستند «کاوش در اقیانوس ها» را در ۱۰ قسمت پخش می کند.
مستند «کاوش در اقیانوس ها» با نام اصلی (drain the oceans) محصول ۲۰۱۸ است.
این مجموعه مستند تماشایی، اسرار اعماق اقیانوس‌ها در زمان گذشته و حال را مورد بررسی قرار می‌گیرد. این مجموعه با استفاده از داده‌های علمی و تصاویر شبیه‌سازی شده دیجیتالی، به کاوش در کشتی‌های غرق شده، گنجینه‌ها و شهرهای فرو رفته در اعماق دریاچه‌ها، دریاها و اقیانوس‌های سرتاسر جهان می‌پردازد.
در قسمت اول این مستند با عنوان “رازهای نازیها”آمده است: دانشمندان به کمک فناوری های امروزی می توانند تصاویری سه بعدی از کف اقیانوس ها تهیه و بسیاری از پدیده های روی داده که در بستر اقیانوس ها مدفون هستند را بررسی کنند د. ر این قسمت  رازهایی از تکنولوزیها و تجهیزاتی که هیتلر مورد استفاده قرار میداده و در اعماق آب مدفون شده اند بر ملا میشود.
«خلیج مکزیک» عنوان قسمت بعدی مستند کاوش در اقیانوس ها است. در این برنامه خلیج مکزیک وکشتی غرق شده در آن وعلت نابودی دایناسور ها باتوجه به فسیل یافت شده در این ناحیه  وعلل  آن، شهاب سنگ هایی که بازمین در اینجا برخورد آمده است.
“تمدن  های گم شده مدیترانه” عنوان قسمتی دیگر از این مستند است. در این برنامه بقایای تمدنی غرق شده در حوزه مدیترانه بررسی می شود.
تلاش برای کشف کشتی های غرق شده و گنج های درون آنها در قسمت “گنجینه های غرق شده” روایت می شود.
در قسمت “افسانه های آتلانتیس”، چگونگی شکل گیری  رویا گونه ی شهر آتلانتیس ازنگاه  افلاطون  تا بررسی دانشمندان وباستان شناسان  در باره ی این شهر خیالی و آثار بدست آمده ازاین شهر بررسی می شود.
“اقیانوس آرام مرگ” در این برنامه  به هیولایی خفته در اقیانوس آرام که عامل بزرگترین سونامی در جهان  است که از دیده ها پنهان مانده می پردازد.
“عجایب گم شده مصر” دراین برنامه تلاش دانشمندان برای پی بردن به رازهای پنهانی فانوس دریایی  اسکندریه ی مصر که از عجایب دوران باستانی است وبازسازی آن به تصویر کشیده می شود.
دریای چین و مروری بر تاریخ جنگ هایی که در این دریا روی داده  در “رازهای دریای چین”، ” کشتی های جنگی برتر” گورستان کشتی های بزرگ زیر آبهای شمال اروپا و شواهدی از نبردهای بین این کشتیها و کشف معمای بزرگترین راز تاریخ هوانوردی، سقوط هواپیمای مسافربری مالزی با ۲۳۷ سرنشین و ناپدید شدن آن بر فراز اقیانوس هند در قسمت “هواپیمای گمشده ی مالزی” از دیگر قسمت های این مستند دیدنی است.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

سرنوشت تولیدات سینمایی پس از نمایش در وی‌اودی‌ها و بازگشایی سینماها – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: معاون نظارت و ارزشیابی و رییس شورای عالی اکران با اعلام حمایت سازمان سینمایی از فیلم‌هایی که با ورود به سامانه‌های نمایشی درخواستی از صف اکران خارج شوند، درباره وضعیت فیلم‌هایی که پیش از تعطیلی سینماها روی پرده بودند، توضیح داد.

به گزارش سینماپرس، محمدمهدی طباطبایی‌نژاد در پی اعلام اکران آنلاین فیلم «خروج» و شرایطی که برای سینماها و دیگر فیلم‌ها وجود دارد، گفت: سازمان سینمایی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی از اینکه فیلم‌های تازه، از صف اکران خارج شوند و به سامانه‌های نمایش درخواستی بروند استقبال می‌کند و در بخش خصوصی هم با پرداخت ۲۰درصد رقم قراردادشان پس از بارگذاری در شبکه وی‌اودی از آن‌ها حمایت می‌کند. این اتفاق به این دلیل می‌افتد که در حال حاضر سینماها تعطیل هستند و یکی از مسئولیت‌های سازمان سینمایی این است که برای مخاطب فیلم‌های سینمایی خوراک لازم را تدارک ببیند.

او با تاکید براینکه کلیت این ماجرا نه تنها مورد تایید وزارت ارشاد است بلکه مشوق هم خواهد بود تا فیلم‌ها با توجه به تراکم پیش آمده از صف اکران خارج شوند، ادامه داد: درحال حاضر سامانه نمایش‌های درخواستی بیش از ۲ میلیون نفر کاربر دارد و فیلم‌های پرفروش ما در بالاترین حد مخاطب به این رقم می‌رسند، در حالی که این کاربرها هر کدام در کنار اعضای خانواده‌ رقمی بیش از این را شامل می‌شوند که با میانگین چهار نفر در هر خانواده تبدیل به هشت میلیون نفر می‌شود. اگر فیلم‌های ما نیز ارزنده باشند قطعا دیده خواهند شد. براین اساس اکران اول فیلمی مثل «خروج» که یک فیلم تازه است به صورت آنلاین، نکات مثبتی را به همراه خواهد داشت، از جمله اینکه فضای وی‌اودی‌ها را جذاب می‌کند و سبب افزایش کاربر می‌شود. مشابه این، پیش‌تر توسط شبکه‌هایی مثل نتفلیکس انجام شده که اکران اول یک فیلم را عرضه می‌کنند. بنابراین چنین کاری در این شرایط که مخاطب از فیلم تازه و سینما دور شده، برای ما امری پسندیده است و خلأ به وجود آمده را پر می‌کند. در این بین برخی فیلم‌ها تولید ارگان‌های دولتی هستند و به دلیل مشکلات بودجه‌ای فعلاً در اولویت خود، حمایت از ارگان‌های دولتی را مدنظر نداریم.

اکران آنلاین و ادامه نمایش در سینماها!؟

او درباره اینکه چطور امکان اکران پرده‌ای این فیلم‌ها وجود خواهد داشت؟ گفت: اکران روی پرده بستگی به تقاضا دارد. طبیعی است اگر الان به عنوان سینمادار ماجرا را ببینید، وقتی فیلم اکران آنلاین شده برای نمایش آن روی پرده جذابیتی وجود ندارد پس اقدام نمی‌کنید چون به هر حال بحث مسائل اقتصادی است، اما ممکن است این مدل را به صورتی دیگر تعریف کرد که من خودم با آن موافق هستم؛ مثلاً درنظر بگیریم پردیس‌هایی که بیشتر از پنج سالن دارند امکان اکران فیلم‌های به نمایش در آمده در فضای وی‌اودی را داشته باشند. البته این فقط یک طرح اولیه است و چون تازه با آن مواجه شده‌ایم باید بررسی‌های بیشتری شود و صحبت بیشتری با کارشناسان کنیم، به ویژه آنکه به هر حال این موضوع یک امر صنفی است و باید شورای صنفی نمایش درباره آن اظهار نظر کند.

طباطبایی‌نژاد اضافه کرد: اما به نظر من برای این نوع فیلم‌هایی که می‌توانند مخاطب فراگیر داشته باشند، می‌شود شرایطی را فراهم کرد که امکان اکران در سینماها را نیز داشته باشند کما اینکه قبلا هم برای بعضی فیلم‌ها اکران دوم داشتیم.

وی درباره ادامه فعالیت سینماها در آینده با اکران آنلاین فیلم‌ها نیز گفت: در وهله اول باید به این توجه کرد که این‌ها همه بستگی به قراردادی دارد که بین سامانه‌های وی‌اودی و فیلم‌ها منعقد می‌شود. اما نکته مهم اینجاست که در حال حاضر در شرایط عادی به سر نمی‌بریم و البته هنوز بخش بسیار کمی از جامعه ایرانی از سامانه نمایش درخواستی استفاده می‌کند. دو میلیون کاربر در مقابل جمعیت کلی‌ای که می‌تواند از این ظرفیت بهره ببرد عدد زیادی نیست. بنابراین به نظرم از این جهت به سینماها ضربه‌ای نمی‌خورد ولی بی‌تاثیر هم نیست اما فعلا مهم این است که در این شرایط تعطیلی سینماها بتوانیم اوضاع را بهتر کنیم.

اکران آنلاین منجر به دانلود غیرقانونی می‌شود؟

رییس شورای عالی اکران درباره اینکه آیا با اکران آنلاین فیلم‌ها امکان دانلود غیر قانونی وجود خواهد داشت؟ گفت: آن چیزی که خود سامانه‌ها می‌گویند و مدعی آن هستند این است که به شکل حرفه‌ای مطلقاً امکان دانلود یا کپی کردن فیلم‌ها وجود ندارد، مگر اینکه از روی تصویر، تصویر دیگری گرفته شود که طبیعتاً آنقدر کیفیت پایین و نازل است که هیچ مخاطب عاقلی چنین فیلمی را نمی‌بیند. ضمن اینکه فیلم اکران شده در دسترس است و تجربه چند وقت اخیر هم نشان داده چند فیلمی که نسخه پرده‌ای آن بیرون آمد هیچ التهابی را به وجود نیاورد و اصلا مورد استقبال قرار نگرفت به طوری که ما حتی آن را به عنوان یک سرقت هنری هم نگاه نکردیم چون الان دیگر مدل تصویربرداری از پرده و فیلم جواب نمی‌دهد و مردم کالای مرغوب می‌خواهند.

طباطبایی‌نژاد درباره خبرهایی که احتمال بازگشایی فعالیت‌ها را از ابتدای اردیبهشت می‌دهند و آیا برای سینما و اکران فیلم‌ها برنامه‌ریزی شده است؟ توضیح داد: ورژن‌های مختلفی را بحث کرده‌ایم و مثلا یکی از آن‌ها این است که بازگشایی سینماها از اول اردیبهشت باشد و یک احتمال هم این است که مثلاً تا بعد از پایان ماه مبارک رمضان نتوانیم سینماها را بازگشایی کنیم. برای همه این‌ها سناریوهایی را بررسی کردیم که البته نمی‌شود به طور قطعی درباره‌ آن‌ها صحبت کرد. ولی آنچه برای ما تقریبا مشخص شده فیلم‌هایی است که پیش از تعطیلی سینماها روی پرده بودند.

تکلیف چهار فیلم نیمه اکران شده چه می‌شود؟

او گفت: ما برای آن چهار فیلم فکر کردیم که پس از بازگشایی سینماها، به هر کدام مبلغ ۶۰ میلیون تومان برای تبلیغ مجدد اختصاص دهیم تا زمان باقی‌مانده از اکران خود را به همراه ارفاق پشت سر گذارند و بعد هم طبق تصمیمی که گرفته خواهد شد فیلم‌های جدید روی پرده خواهند آمد.

طباطبایی‌نژاد در پاسخ به اینکه آیا تصور می‌شود با باز شدن سینماها مردم از رفتن به سینما استقبال می‌کنند و فرصت این فیلم‌ها شاید باز هم سوخته شود؟ گفت: این حداکثر کاری است که فعلا می‌توان انجام داد. البته درباره وضعیت سینماها پس از بازگشایی دو تحلیل وجود دارد؛ یکی اینکه مانند چین که پس از بازگشایی سینماها و ارائه تخفیف، مخاطب اصلا استقبال نکرد ممکن است در ایران هم این اتفاق بیفتد و ما به زمان نیاز داشته باشیم تا سینما به رونق خود برگردند و این امری محتمل و قابل تأمل است. یک تحلیل دیگر هم بر پایه نظر برخی جامعه شناسان این است که بعد از این مدت دوری و خانه نشینی، اگر مردم مطمئن باشند که هیچ آسیبی وجود ندارد و شرایط ایمن است، اتفاقاً سینما یکی از جاهایی خواهد بود که با ازدحام مواجه می‌شود. برهمین اساس برخی معتقدند شرایط ایران با چین فرق خواهد کرد و در صورت بازگشایی و سلامتی کامل فضا، آن وقت ما باید فیلم‌هایی را در اختیار مخاطب قرار دهیم که ارزش رونق‌دهی را داشته باشند و اینجا انتخاب ما دشوار خواهد شد. به همین دلیل شورای صنفی نمایش باید پکیجی از فیلم‌های جذاب را برای آن زمان آماده کند که در حال بحث و بررسی درباره آن هستیم.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

آیا VOD سرنوشت سینمای کشور را تغییر خواهد داد؟ – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: اکران فیلم «خروج» در شبکه نمایش خانگی بحث‌های فراوانی را راه انداخته است که منجر به تهیه گزارشی از ماجرای تماشای فیلم در VODها تا مقابله سینماداران با فیلم‌های اکرانی در شبکه نمایش خانگی بشود.

به گزارش سینماپرس، درست در اوایل اسفند ماه و با آغاز شیوع ویروس کرونا در سراسر جهان اصلی‌ترین راه مقابله با این ویروس مانده در خانه معرفی شد. با جا افتادن این فرضیه مسأله اوقات فراغت برای ساکنان منازل نیز مطرح شد که تماشای فیلم و سریال یکی از اصلی‌ترین و سهل‌ترین شیوه‌های ممکن بود.

اما مشکل اینجا بود که تماشای فیلم‌ها و سریال‌های فراوان به غیر از تلویزیون که قدرت انتخاب چندانی به مخاطب خود نمی‌دهد در شبکه‌های نمایش خانگی در تمام کشورها هزینه‌بردار بود، بنابراین بسیاری از پلتفرم‌ها تماشای محتواهای خود را رایگان کردند. در ایران نیز قبل از شبکه نمایش خانگی چند سایت مطرح دانلود فیلم و سریال دست به چنین کاری زدند تا مخاطبین خود را جذب نگه دارند و در منازل بمانند.

بعد از این اقدام وزیر ارتباطات نیز در توئیتی از صحبت خود با مدیران چند vod مطرح کشور خبر داد که قرار است آنان نیز برخی از محتواهای خود را مانند انیمیشن را رایگان کنند. با این حساب شبکه نمایش خانگی ما نیز از این گود رقابت عقب نماند.

البته در کیفیت آن باید گفت که چندان موفق نیز نبود زیرا اولاً هزینه اشتراک برای بسیاری از اینترنت‌های خانگی کماکان کامل باید دریافت شود، بنابراین بهتر این بود که قبل از رایگان کردن تماشای انیمیشن اولاً هزینه اشتراک نیم‌بها و یا تخفیف قابل قبولی لحاظ می‌شد تا راه تماشای محتواها آسان‌تر شود.

در ادامه این روند اتفاق جالب دیگری که در روزهای قبل افتاد رایگان شدن تماشای محتواهای جالب و جذاب از پلتفرم HBO بود. این شبکه اعلام کرد که برخی از سریال‌ها و فیلم‌های مطرح خود مانند سوپرانوها که از امتیازهای بالایی هم برخوردار بودند را رایگان کرده است. اتفاقی که هنوز در شبکه نمایش خانگی ما رخ نداده و بسیاری از سریال‌ها و فیلم‌های مطرح ما کماکان با هزینه تمام‌بها حساب می‌شوند.

اینجا بود که احساس شد جدای از بحث هزینه‌ها شبکه نمایش خانگی کفگیرش به ته دیگ نزدیک می‌شود. زیرا بسیاری از محتواهای خارجی آن از مدت‌ها قبل در سایت‌های غیررسمی در حال دانلود بودند و مخاطب جدی و پیگیر محتواهای خارجی عموماً آن‌ها را از سایت‌ها دانلود می‌کند و محتواهای ایرانی نیز مدت‌ها بود در این سامانه‌ها موجود بودند و دیگر سبد محتواها چندان پر نبود.

بنابراین برخی از کارگردانان کشور و دیگر سینماگران مانند علیرضا داوودنژاد در طی نظرسنجی‌هایی اعلام کردند که هم برای جذب بیشتر مخاطب و در خانه ماندن مردم و هم با توجه به معلوم نبودن مدت زمان بسته بودن سینماهای کشور فیلم‌های سینمایی در صف اکران کشور وارد چرخه شبکه نمایش خانگی شوند تا صاحب فیلم و کارگردان نیز فیلم خود را در منزل آخر و هدف خود یعنی اکران برای مردم ببیند.

سینما، سینمای ایران، سازمان امور سینمایی و سمعی و بصری، شبکه نمایش خانگی، نتفلیکس، سازمان هنری رسانه‌ای اوج،

استوری محمدرضا لطفی کارگردان فیلم تعارض

عبدالله اسفندیاری نیز در مصاحبه‌ای با تسنیم درباره لزوم تصویب قوانین درست برای خرید آثار برای شبکه نمایش خانگی گفت. او اعلام کرد که نباید فیلم‌ها که با هزینه‌های قبل توجهی ساخته شده‌اند و مدت‌ها در صف منتظر مانده‌اند ارزان خریداری شوند.

اما درست دیروز عصر اتفاق جالب و بی‌سابقه دیگری رخ داد. اکران یک فیلم سینمایی در شبکه نمایش خانگی قبل از اکران در سینماهای کشور. فیلم مورد انتظار «خروج» به کارگردانی ابراهیم حاتمی‌کیا که در جشنواره فجر نیز مورد استقبال قرار گرفت قصد کرد که قبل از اینکه در سینماهای کشور اکران شود در شبکه نمایش خانگی اکران شود.

این اقدام تهیه کننده، کارگردان و سازمان متولی فیلم از این جهت اهمیت داشت که به اندازه خود قدمی برای بیشتر در خانه ماندن مردم کردند. اقدامی که قبل از ایران، هالیوود در آن را انجام داده بود و فیلم‌هایی مانند مرد ایرلندی ساخته مارتین اسکورسیزی و محصول نتفلیکس ابتدا در همین شبکه اکران شد و البته در برخی از سالن‌های مستقل و کوچک نیز اکران داشت.

مردمی که عموماً به دلیل گران بودن هزینه سینما رفتن آن هم همراه خانواه که هزینه‌ای نزدیک به ۱۰۰ هزار تومان برای خانواده‌ای ۴ نفره ایجاد می‌کند، چرا از حق تماشای فیلم‌های سینمایی دلخواه خود در شبکه نمایش خانگی با هزینه‌ای به مراتب پایین‌تر محروم شوند؟ آن هم اتفاقی که همانطور که ذکر شد در جهان متداول بوده است.  

در همین زمینه شهاب اسفندیاری نیز در یادداشتی واکنش نشان داد و گفت «اوج» کاری را انجام داده که «نتفلیکس» سالها قبل شروع کرد و به تغییر مناسبات پخش و اکران در آمریکا انجامید. در ابتدا بحث انگیز بود ولی کم کم جا افتاد.

تا قبل از این فیلم‌ها تنها در صورتی برای اکران در سالن‌های زنجیره‌ای بزرگ سینما در آمریکا پذیرفته می‌شد که حداقل ۹۰ روز بین اکران و عرضه DVD/اینترنتی فیلم فاصله باشد. نتفلیکس این مقررات را بر هم زد و پس از اکران محدود، فیلم‌هایش را برای دهها میلیون مشترک اینترنتی عرضه کرد.

اکران خروج در شبکه نمایش خانگی منجر به متلک‌گویی برخی از تهیه‌کنندکان نیز شد؛ سعید خانی این اقدام را نتیجه فیلم‌سازی با پول بیت‌المال دانست و نوشته است: «قدیما فارابی فیلم می‌ساخت می‌گذاشت تو انباری الان بعضی‌ها فیلم ‌می‌سازند می‌گذارند تو وی‌اودی امان از پول بیت المال!»

البته اینکه پول بیت المال برای صاحبان آن یعنی مردم آن هم برای تلاش بیشتر در جهت حفظ سلامتی آنان به کار گرفته شود امری پسندیده است در حالی که بسیاری از سرمایه‌گذاران و تهیه‌کنندگان بخش خصوصی که صاحب سرمایه‌های فراوانند هیچ کدام فیلم‌های خود را از این شیوه برای مردم به نمایش نگذاشتند.

آنچه که در این میان روشن است حرکت پسندیده ابراهیم حاتمی‌کیا برای حفظ بیشتر سلامتی مردم کشور است. در روزهای کرونایی حال حاضر مردم این حق را دارند تا آنچه را که نمی‌توان در سینماها دید و با فرض رفع بحران کرونا به علت گرانی باز از تماشای آن محرومند را در خانه‌های خود تماشا کنند.

آیا ناراحتی و عصبانیت برخی از سینماگران از این طرح به دلیل صدمه خوردن منافعشان در سالن‌های سینما و چرخه اکران است؟  

امروز نیز سازمان سینمایی برای شفاف‌سازی روند اکران فیلم‌ها در شبکه نمایش خانگی مصوبات خود را اعلام کرده است. این سازمان در خبری که منتشر شده است گفته است که فیلم‌های سینمایی اکران‌نشده درصورت عرضه در شبکه نمایش خانگی معادل ۲۰ درصد مبلغ قرارداد علاوه بر قراردادی که با آن سامانه‌ها دارند مورد حمایت قرار می‌گیرند.

با این حساب صاحبان فیلم‌ها البته ضمن ریسکی که می‌کنند چندان نگران هم نیستند زیرا جدای از هزینه‌ای که دریافت می‌کنند بخشی را هم سازمان سینمایی اهدا می‌کند.

اما آخرین خبری که می‌تواند این جریان را تحت الشعاع خود قرار دهد مصاحبه مدیر انجمن سینمادران کشور با «مهر» است. او به صراحت اعلام کرده است که اگر فیلمی در شبکه نمیاش خانگی اکران شد حتی اگر نسخه متفاوتی با نسخه سینمایی باشد به هیچ عنوان سینماداران آن را اکران نخواهند کرد.

سینما، سینمای ایران، سازمان امور سینمایی و سمعی و بصری، شبکه نمایش خانگی، نتفلیکس، سازمان هنری رسانه‌ای اوج،

محمدقاصد اشرفی

در این زمینه محمدرضا فرجی مدیر کل سینمای حرفه‌ای در مصاحبه‌ای با خبرنگار تسنیم نیز اعلام کرد که سینمادار این حق طبیعی را دارد که فیلمی را که نخواهد اکران نکند. البته سازوکار اصلی اکران و روند نمایش در کشور با سازمان سینمایی است نه دیگر اصناف سینمایی کشور.

وی در ادامه اشاره کرد که اصل اکران فیلم‌های سینمایی در شبکه نمایش خانگی بعد از اکران در سینماهای کشور با فاصله بین دو تا سه ماه بوده است و این اولین‌بار است که فیلمی قبل از اکران در سینماها در VOD ها اکران می‌شوند. بنابراین احتمالاً باید برخی از سیاست‌ها و قوانینی که در این مورد وضع نشده است در جلساتی مورد بحث قرار بگیرد.

سینما، سینمای ایران، سازمان امور سینمایی و سمعی و بصری، شبکه نمایش خانگی، نتفلیکس، سازمان هنری رسانه‌ای اوج،

محمدرضا فرجی مدیرکل اداره سینمای حرفه‌ای

فرجی در پاسخ به این سوال که با توجه به سخنان آقای محمدقاصد اشرفی، آیا منع قانونی برای اکران فیلم‌ها بعد از اکران در شبکه نمایش خانگی وجود دارد، گفت خیر منع قانونی وجود ندارد و فیلم می‌تواند بعد از اکران در شبکه نمایش خانگی در سالن‌های سینما نیز اکران شود.

نظر شخصی من این است که شبکه نمایش خانگی این ظرفیت را دارد که حتی برخی از فیلم‌ها که شاید اصلاً برای اکران در سینماها با توجه به احتمال شکست در گیشه و مخاطبان خاص خود مناسب نباشند، بهتر است که یکسره در شبکه نمایش خانگی اکران شوند.

بنابراین باید دید که در روزهای آتی چه اتفاقی برای سرنوشت این موضوع داغ و مهم اکران در کشور رخ خواهد داد؟ مواضع صاحبان سینما و انجمن‌های صنفی تهیه‌کنندگان چه خواهد بود؟ آیا حفره‌های قاچاق فیلم اینگونه پر خواهد شد؟  

سوالات زیادی وجود دارد که باید به آنها پاسخ داده شود.

*تسنیم

مشاهده خبر از سایت منبع