X

بایگانی فروردین 19, 1399

دفتر سینمایی

امام خامنه ای با ملت ایران سخن خواهند گفت – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: امام خامنه‌ای رهبر انقلاب اسلامی روز پنجشنبه، ۲۱ فروردین ۱۳۹۹ مصادف با نیمه‌ی شعبان، با ملت شریف ایران مستقیم سخن خواهند گفت.

به گزارش سینماپرس، امام خامنه‌ای رهبر انقلاب اسلامی روز پنجشنبه، ۲۱ فروردین ۱۳۹۹ مصادف با نیمه‌ی شعبان، سالروز ولادت باسعادت قائم آل محمد (عجل الله تعالی فرجه الشریف) با ملت شریف ایران مستقیم سخن خواهند گفت.

سخنرانی تلویزیونی رهبر انقلاب ساعت ۱۱ صبح از شبکه‌های رسانه‌ی ملی و همچنین از پایگاه اطلاع‌رسانی KHAMENEI.IR و حسابهای اینستاگرام و توئیتر این پایگاه به زبان‌های مختلف و بصورت زنده پخش خواهد شد.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

بازنمای کلیشه‌های جنسیتی همچنان محبوبِ تلویزیون – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: به‌رغم افزایش آگاهی نسبت به قدرت مخرب کلیشه‌های جنسیتی در تولیدات فرهنگی، همچنان شاهد این هستیم که شبکه‌های مختلف تلویزیون و تولیدات آن، دائما این کلیشه‌ها را تولید، تکرار و بازنمایی می‌کنند.

به گزارش سینماپرس، مجموعه تلویزیونی دوپینگ (تولید شبکه سه سیما) به کارگردانی رضا مقصودی ساخته‌شده که پیش‌ازاین فیلم سینمایی خجالت نکش را با سید امیر پروین حسینی کار کرده است. همچنین مقصودی نویسنده سریال‌های «ساختمان ۸۵» و «گمشدگان» بوده و فیلم‌نامه «پینگ‌پنگ» را هم با همکاری افرا جورابلو نوشته است.

سریال دوپینگ اولین تجربۀ کارگردانی مقصودی در تلویزیون است؛ سریالی کمدی که براساس نظرسنجی مرکز تحقیقات رسانه ملی موفق شده است تا پس از سریال پایتخت، با ۴۲ درصد مخاطب در رتبه دوم سریال‌های تلویزیونی ویژه نوروز ۹۹ قرار گیرد و بیش از ۸۰ درصد از بینندگان سریال دوپینگ در حد زیاد از محتوای طنز این سریال رضایت داشته‌اند.

در خلاصه داستان دوپینگ آمده است: «داستان از جایی شروع می شود که دو همسایه که خانه هایشان روبروی هم است، در یک شب دو بچه را به دنیا می آورند. حال تمام کش مکش داستان از شیر خوردن یکی از بچه و شیر نخوردن دیگری آغاز می شود. شروعی ساده که با حضور یک دانشمند گوشه‌نشین، به یک موضوع جذاب تبدیل می شود. این دانشمند با تولید ماده‌ای جایگزین برای شیر مادر، باعث می شود سرنوشت این دو کودک در آینده تغییر کند».

داستان از اواخر دهۀ شصت شروع شده و با فاکتور گرفتن سال‌های رشد این دو کودک (که هردو هم مادر ندارند و با پدرانشان بزرگ می‌شوند) به امروز می‌رسد؛ یعنی زمانی که دو کودک داستان تبدیل به دختر و پسر جوانی شده‌اند که بیست و چندساله هستند. مواجهۀ اتفاقی هر دو جوان با قرص‌های باقی مانده که در کودکی برایشان جایگزین شیر بوده است، به آنان قدرت‌های ماورائی می‌دهد که جریان زندگی‌شان را به مسیر دیگری هدایت می‌کند.

کمدی؛ ژانر سهل و ممتنع

دوپینگ از این منظر که قهرمان سازی یا به عبارتی ابرقهرمان‌سازی دارد جالب توجه است؛ گمشده‌ای که شاید در تولید فیلم و سریال‌سازی به آن نیاز داریم و این خود نقطه قوت بالقوه‌ای برای داستان محسوب می‌شود؛ اما ابرقهرمان سازی کار راحتی نیست و نیاز دارد تا نویسنده بسیار زمان بگذارد و مسیرهای متفاوتی را بسنجد که اگر هرکدام در ذهن مخاطب شکل گرفت، بی‌پاسخ نماند. اینجاست که ضعف بزرگ داستان رو می‌شود و نویسنده خود را از آن می‌رهاند؛ بدین معنا که قرص‌هایی که ابرقهرمانان داستان را شکل می‌دهند، بسیار موقتی‌تر از آن هستند که نویسنده بخواهد خود را درگیر سؤال‌های ذهن بیننده کند.

البته که حتی در اینجا هم ضعف‌های فراوانی وجود دارد؛ چنانچه در چند قسمت متوالی شیوا که می‌خواهد بر ذهن مادرناتنی و پدرش اثر بگذارد، با حیله‌های مادرناتنی مواجه شده و حتی کوچک‌ترین تلاشی برای متوقف کردن جریانی که موافق آن نیست، ندارد. قسمتی که شیوا درب یخچال را باز می‌کند و با این هشدار مواجه می‌شود که محتوای آب‌معدنی در یخچال سرکه است، این سؤال پیش می‌آید که آیا نمی‌تواند قرص را با همان شربتی که پدرش ساخته ببلعد یا حتی از آب شیر آشپزخانه‌ها استفاده کند؟

سکانس فرار ساده و راحت شیوا از مخمصه و خانه‌ای صاحبش بیدار شده و دنبال دزد می‌گردد، عدم موفقیت شیوا در استفاده از قدرت ماورایی‌اش برای اثرگذاری بر خانواده‌ای که او را وادار به دزدی می‌کنند، دانشمندی که قدرت حیرت‌انگیزی دارد اما معلوم نیست که برای چه در وضعیتی اسفناک اجاره‌نشین است و موارد بی‌شماری دیگر باعث می‌شود که تقریباً از نیمه‌های سریال، داستان خسته‌کننده و مخاطب دل‌زده شود.

داستان دوپینگ نهایتاً و در بهترین حالت می‌توانست در ۱۳ قسمت ساخته و در ایام عید پخش شود و آن ۱۷ قسمت دیگر، صرفاً کش دادن داستان و خسته کردن مخاطب و حتی بهانه‌ای برای عوض کردن کانال است. موضوع مهمی که به‌ویژه در این روزها که سریال‌های قدرتمندی در سطح جهانی ساخته‌شده و در دسترس مخاطبان قرار دارند، بیش‌ازپیش نیاز به تغییر رویکرد و برنامه‌سازی را در تلویزیون ملی برجسته می‌سازد.

قطعاً یک سریال با درون‌مایه‌های طنز، نمایش رفتارها و موقعیت‌های کمیک و فضای فانتزی، انتخاب مناسبی برای ایام نوروز است که مخاطب نیاز دارد تا فارغ از شرایط زندگی فردی و دغدغه‌های اجتماعی ساعتی در جلوی تلویزیون نشسته و از تماشا لذت ببرد؛ اما نکته‌ای که بسیار در فیلم‌ها و سریال‌های ما به‌ویژه در قاب تلویزیون نادیده گرفته می‌شود، این است که اگرچه قرار است که مخاطب در طول نمایش به چیزهای دیگر (بعضاً دغدغه‌های زندگی روزمره) فکر نکند اما این بدان معنا نیست که کل اثر هم فکر نشده باشد و نویسنده اثر و سازنده آن‌هم به چیزی فکر نکنند و صرفاً کاری را بسازند.

اتفاقاً نگاهی به تجربه‌های موفق کمدی (داخلی و خارجی) نشان می‌دهد که شاید این دست از آثار نیاز بیشتر و عمیق‌تری به تفکر برای ساخته شدن دارند. در توجیه این مطلب می‌تواند چنین توضیح داد که اگرچه ژانرهای درام، وحشت و هر ژانر دیگری همان چیزی را نشان می‌دهد که می‌خواهد بگوید اما کمدی وظیفه‌ای سنگین‌تر دارد چراکه می‌خواهد چیزی را نشان دهد و چیز دیگری را بگوید. این عمده دلیل سخت‌تر بودن کار کمدی در صنعت سینما در تمام دنیا است که متأسفانه در سریال‌ها و فیلم‌های سینمایی و تلویزیونی ما نادیده گرفته‌شده و در نمایش کمدی به‌ویژه در سال‌های اخیر به دم‌دستی‌ترین سوژه‌ها و موضوعات و مفاهیم چنگ انداخته‌اند.

توضیح این مطلب که گفته می‌شود فیلم‌نامه اثر بسیار مهم است و هرچه غنی‌تر باشد موفق‌تر و ماندگارتر است، در یک معنا اعتبار می‌یابد و آن احترامی است که اثر و داستان برای شعور مخاطب قائل می‌شود. در بهترین مجموعه‌ها (فیلم، کتاب، موسیقی و هر هنری که برای عرضه به مخاطبان ارائه می‌شود) اثری تحسین‌برانگیزتر است که برای آن میزان بیشتری فکر شده و تلاش بیشتری برای پر کردن خلأها صورت گرفته باشد. این‌که صنعت سریال سازی هالیوود در سال‌های اخیر درخشش بسیاری داشته و توانسته است تا هویت مستقلی را برای خودش تعریف کند که در برخی موارد در کنار یا در مواردی بالاتر از فیلم قرار گیرد، علاوه بر استفاده از عوامل موفق سینمایی (بازیگر، کارگردان و…) ارائه گرفتن از یک گروه نویسندگان است. گروه نویسندگان عبارت قابل‌توجه و تأملی است. گروهی از نویسندگان لزوماً نویسنده نیستند اما متخصصان حوزه‌های متنوع و مشاورانی هستند که برمبنای تخصص خود به نویسنده در تشریح وضعیت کمک کرده و نمی‌گذارند تا کوتاهی اطلاعات، بعداً باعث ایجاد سؤالاتی برای بیننده شود که نشان از عدم توجه و دقت نویسنده در روایت دارد و آن را می‌توان حفره‌های داستانی نامید.

استمرار بی‌پایان کلیشه‌های جنسیتی

همچون سریال پایتخت ردپای کلیشه‌های جنسیتی را در سریال دوپینگ هم می‌توان پی گرفت. جایی که این کلیشه‌ها به شکلی آشکار تکرار و بازتکرار می‌شوند. این عبارت که شوهر گیر نمیاد در این سریال بارها تکرار می‌شود و می‌توان گفت نه‌تنها کلیشه‌هایی نخ نمایی ازاین‌دست، خنده‌دار نیست که منجر به مشکلات فرهنگی عدیده‌ای می‌شود. چرا هنوز و پس از سال‌ها حضور زنان در تحصیلات عالی، مشاغل مختلف و عرصه‌های مدیریتی که عمدتاً تجربه‌های موفق و قدرتمندی بوده‌اند، هنوز هم یک سریال باید با توسل به‌تحقیر زنان تلاش در جلب مخاطب کند؟

نفس روایت داستان و فانتزی خوردن قرص و ابرقهرمان شدن، هم خود یکی دیگر از برجسته‌ترین کلیشه‌های فرهنگی را بازنمایی می‌کند؛ قرصی یکسانی که روی مرد باعث افزایش زورمندی و در زن باعث افزایش نفوذ و اغواگری می شود.

متأسفانه در این سریال هم بار دیگر شاهد این موضوع هستیم که زنان جز نقش مادربزرگ بی‌سوادی که هنری جز شکستن تخم‌مرغ و توسل به خرافات ندارد، مادری ناتنی که جز حیله‌گری و مکر خاصیت دیگری ندارد و دختر جوانی که در دهه سوم زندگی از کوچک‌ترین قدرت استدلال و منطقی برخوردار نیست و پدرش همچون یک کودک نوپا با او رفتار و از وی مراقبت می‌کند، نقش دیگری ندارند.   امروز اهمیت این داستان‌پردازی‌ها بر ذهن مخاطب و نمودهای عینی مشکلات فرهنگی و اجتماعی به دلیل استمرار تصورات غلط نسبت به زنان به اثبات رسیده است؛ و بر این اساس است که می‌بینیم در سینمای جهان نوعی بازنگری نسبت به تعریف و شخصیت‌پردازی از زنان صورت گرفته است؛ به صورتی که زنان را در محوریت داستان قرار داده و ضمن شکستن کلیشه‌ها از آنان قهرمانانی حقیقی و درست می‌سازد. شاید برای هزارمین بار باید تأکید کنیم که قدرت تخریب این‌گونه فیلم‌سازی و تولید محتوا، درنهایت دامن خودمان را در جامعه می‌گیرد و جز به عقب راندن فرهنگ کارکرد دیگری ندارد. فرهنگ و تفاخر فرهنگی را فدای خنده‌های مقطعی نباید کرد.

اقتباس‌های جذاب و نمایش حقایق جامعه

یکی از برجسته‌ترین و شاید مهم‌ترین جذابیت‌های سریال دوپینگ حضور هادی حجازی‌فر بازیگر توانمند سینما است که بیشتر و پیش‌تر مخاطبان وی را به دلیل حضور مؤثر در نقش‌های جدی‌اش در سینما می‌شناسند. حجازی‌فر یکی از معدود برگ برنده‌های دوپینگ است که حضورش در عمده سکانس‌ها، سریال را جذاب می‌کند. حیله‌گری آمیخته با سادگی و اخلاق‌گرایی سطحی توأم با بی‌اخلاقی‌های نهان، در شخصیت حسن با بازی حجازی فر موقعیت‌های کمیکی را ایجاد می‌کند که جزو نقاط مثبت و خوب سریال دوپینگ است. پر بیراه نیست اگر بگوییم که حجازی‌فر بخش عمده‌ای از طنز کلامی و کمدیِ رفتاری داستان را به دوش می‌کشد که نه‌تنها احمقانه نیست که باورپذیر و همراه کننده است.

یکی از نقدهای حقیقی که سریال دوپینگ بر آن دست می‌گذارد، اشاره به رواج دروغ و دروغ‌گویی در شرایط اجتماعی جامعه امروز است. آدم‌هایی که راحت دروغ می‌گویند، در منجلاب دروغ می‌افتند و کم‌کم دروغ‌گوییشان به‌جایی می‌رسد که فریب دادن جامعه، دوستان، خانواده و از همه مهم‌تر خودشان برایشان عادی می‌شود (و این احتمالا پله آخر از دست دادن اخلاقیات است)؛ در سکانسی شیوا که حالا با توسل به قدرت ماورایی‌اش بدل به یک سارق حرفه‌ای شده، به پدرش می‌گوید از این ناراحتم که دیگر موقع سرقت استرس ندارم و این کار برایم عادی شده است.

موضوعی که شاید در زندگی حقیقی بسیار مصداق دارد و آدم‌ها را پله‌پله به سمت نابودی می‌کشاند؛ و البته هرگز خود را مقصر ندانسته و با متهم ساختن سیستم عمومی و اختلاف طبقاتی خود را توجیه و تطهیر می‌کنند؛ اشاره مداوم به این‌که هرکسی که ما از او دزدی می‌کنیم (به‌نوعی هرکسی که به او هر نوع ضربه‌ای بزنیم) آن‌قدر دارد که لطمه‌ای نخورد، نوعی از آنارشی را در سیستم فکری و حقیقی جامعه به راه می‌اندازد که متأسفانه مصداق آن را هم امروز می‌توان به‌وفور دید.

در نهایت می‌توان گفت سریال دوپینگ برخلاف سریال پایتخت که به سطحی و سخیف‌ترین شکل ممکن به احوالات فضای مجازی اشاره دارد، به نکاتی جذاب از دانسته‌های مخاطبان از فضای مجازی و اتفاقات واقعی اشاره می‌کند که بسیار جذاب و بامزه است. چندی پیش اعلام شد که دو تن از محافظان شخصی مگان مرکل (دوشس ساسکس و همسر شاهزاده هری) به دلیل عدم درک وی از شرایط کاری و سمت آنان، از کار خود انصراف داده‌اند چراکه وی توقعات نابجایی از آنان داشته است؛ مثلاً از آنان درخواست خرید قهوه کرده بود؛ کاری که در ذات خود موقعیت کمیکی بود. این نکته را در سریال دوپینگ می‌بینیم؛ جایی که یکی از سلبریتی‌ها از محافظان شخصی‌اش تقاضای شستن فرش یا چیدن خرمالو از بالای درخت کرده بود. در سکانی دیگر یک بازنمایی از داستانی دیگر را می‌بینیم که حسن همانند یک ویدیوکلیپ از یک خواننده زن آمریکایی که پس از خوردن یک شیرینی مردان شهر را شیفته خود می‌کند، پس از استفاده از عطر زکریا (دانشمند داستان) همه زنان محل را شیفته خود می‌سازد. این‌ها نمونه‌های اقتباس بومی شده‌ای هستند که به‌شرط آشنایی مخاطب از داستان اصلی، موقعیت‌های بسیار خنده‌دار و جالبی را برای بیننده رقم می‌زنند. و دوپینگ در مواردی با بهره‌گرفتن از آنان اقتباس‌های خنده‌داری را ایجاد کرده است. البته همان‌طور که گفته شد دوپینگ بسیار هوشمندانه در این انتخاب‌ها قدم برداشته، موارد قابل دفاعی را انتخاب کرده و تن به ابتذال نداده است. نکته‌ای که حائز اهمیت و قدردانی است.

دوپینگ به کارگردانی و نویسندگی رضا مقصودی، تهیه‌کنندگی سید امیر پروین حسینی و با بازی هادی حجازی‌فر، شبنم مقدمی، محمد بحرانی، نیما شعبان نژاد، الناز حبیبی، علیرضا آرا، فرزین محدث، میثاق جمشیدی، مینا جعفرزاده، شیوا خسرومهر، فروردین ۹۹ از شبکه سه سیما پخش می‌شود.

* ایرنا

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

این آقای «نون. خ» هم نیاز به مراقبت دارد – اخبار سینمای ایران و جهان

حواشی بر سر برخی تولیدات قبلی تلویزیون، زنگ خطری است برای سیما که بر سرمایه‌هایش ازجمله عوامل و نیز سریال‌های خود مثل همین «نون. خ» نظارت بیشتری داشته باشد تا بی‌خود و بی‌جهت اسیر انتقادات نشوند.

به گزارش سینماپرس، شب‌های تلویزیون فعلاً رنگ و بوی سریال‌هایی با قصه‌های خانوادگی و کمدی دارد. تولیداتی که در تلاشند مثل همیشه مخاطب را سرگرم سازند و خصوصاً در این اوضاع کرونایی روحیه آنان را بهتر و برایشان لحظاتی ایجاد آرامش کنند.

«نون. خ» از فردا سراغ پخش سری دوم خود می‌رود و ادامه ماجرای آقای نورالدین خانزاده را با همان حال و هوای مناطق کردنشین و فضای بصری جذاب روایت کند.

«نون. خ» از معدود سریال‌هایی بود که در زمان پخش، نه‌تنها با واکنش اقوام و برخی منتقدان روبرو نشد، بلکه قصه و فضاسازی آن به شکلی انجام گرفت که حتی عمدتا آن را مورد تفقد قرار دادند.

بر همین اساس هم پس از پخش سری اول در نوروز سال گذشته، با حمایت‌هایی که از سعید آقاخانی و تیم تولید انجام گرفت، گروه سراغ مراحل پیش‌تولید و ضبط آن رفتند. قرار بود این مجموعه در ۲۵ قسمت و برای ماه رمضان پیش رو تدارک دیده شود؛ اما خالی ماندن آنتن و درپیش گرفتن ماهیت نوروزی سیما، باعث شد که «نون. خ. ۲» را در ۱۷ قسمت  آماده کنند تا کنداکتور پخش را همچنان مفرح نگه دارد.

«نون. خ» از معدود سریال‌هایی بود که در زمان پخش، نه‌تنها با واکنش اقوام و برخی منتقدین روبرو نشد، بلکه قصه و فضاسازی آن به شکلی انجام گرفت که حتی عمدتا آن را مورد تفقد قرار دادند.

سعید آقاخانی پیش‌تر هم با ساخت سریال و سابقه بازیگری‌اش نشان داده است که مخاطب تلویزیون را به‌خوبی می‌شناسند و این رگه‌ها را به‌خصوص در قصه‌ای با حال و هوای کمیک درست و بجا به کار می‌گیرد که مثالش نیز سریالی است که از فردا فصل دومش را در دستور پخش قرار می‌دهد.

هرچند سریال کمدی با جزئیات انتقادی ساختن، عمدتاً دچار حاشیه‌هایی می‌شود که مصداقش نیز همین «پایتخت» ی است که از سر بی‌احتیاطی یا شیطنت‌های عمدی برخی عوامل از مسیر اصلی خودش جدا شد و این چند روزه اخیر هم با نقدهای جدی مواجه شده است.

سریال نون. خ

«نون. خ» نیز از تولیدات باکیفیت و قابل احترامی است که لااقل نشان داد به‌درستی می‌تواند از ظرفیت قصه‌های فولکلور و بومی نقاط دست‌نخورده کشورمان استفاده کند و محصولی را تحویل مخاطب سیما دهد که رضایت همگی را معطوف به خود کند.

این سریال و تولیداتی دیگر از این دست که خیلی هم نیستند، نیاز به مراقبت دارند تا به اشتباه از مسیر اصلی خودشان که سرگرمی و روایت قصه‌های دوست‌داشتنی با تمرکز بر خانواده است، خارج نشوند.

«نون. خ» نیز از تولیدات باکیفیت و قابل احترامی است که لااقل نشان داد به درستی می‌تواند از ظرفیت قصه‌های فولکلور و بومی نقاط دست‌نخورده کشورمان استفاده کند.

تصویرسازی از قصه‌های روز جامعه در فیلمنامه‌ها خصوصاً در تلویزیون که خط قرمزهای خودش را دارد، به‌سادگی قابل انجام نیست و اگر بی‌جهت سراغ داستان، کنایه‌ها و یا خط روایت‌های نادرست بروند، باعث از دست رفتن سریال‌های باکیفیت تلویزیون می‌شود و در عین حال مخاطب سیما را نیز سردرگم خواهند کرد.

سریال نون. خ

«پایتخت» ی که نزدیک به یک دهه توانست مخاطب ۹۰ درصدی را به خود جذب کند، به سبب چند سکانس اشتباه ناشی از غرض‌ورزی یکی دو بازیگر تبدیل به اثری شده که به جای رضایت، نقدهای بسیاری را متوجه خود کرده است.

بنابراین این زنگ خطری است به‌ویژه برای تلویزیون که بر سرمایه‌هایش ازجمله چنین عوامل و نیز سریال‌های خود نظارت بیشتری داشته باشد تا بی‌خود و بی‌جهت اسیر انتقادات نشوند. انتظار از سریال‌هایی مثل «نون. خ» و خود سعید آقاخانی در این شرایط بحرانی بالاست تا لااقل کمی اوقات فراغت مردم را پر کنند.

گفتنی است؛ «نون. خ» به تهیه‌کنندگی مهدی فرجی و نیز کارگردانی و بازی سعید آقاخانی روزهای آغازین فیلمبرداری‌اش را در کرمانشاه ضبط کرد. حدوداً نیمی از دوران فیلمبرداری‌ در مناطق کرمانشاه و کردستان، روستایی به نام کندوله و اورامان گذشت. بخش‌هایی از این سریال نیز در تهران جلوی دوربین رفت.

در «نون. خ» بازیگرانی همچون حمیدرضا آذرنگ، علی صادقی، هومن حاجی عبداللهی، نعیمه نظام دوست، شیدا یوسفی، صبا ایزدپناه، هدیه بازوند و… ایفای نقش کرده‌اند. همچنین میرطاهر مظلومی، شقایق دهقان و مجید یاسر بازیگران جدیدی هستند که در فصل دوم سریال حضور دارند.

*آنا

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

برگزاری پانزدهمین جشنواره بین المللی رادیو در تابستان – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: دبیر پانزدهمین جشنواره بین المللی رادیو از برگزاری مراسم پانزدهمین جشنواره بین المللی رادیو در تابستان خبر داد.

به گزارش سینماپرس، مجتبی ایزدی دبیر پانزدهمین جشنواره بین المللی رادیو گفت: پانزدهمین جشنواره بین المللی رادیو که مهر ماه سال گذشته با انتشار فراخوان در چهار بخش، بین الملل، ویژه، مردمی و بین الملل و با هدف دستیابی به ایده‌های خلاقانه و مبتکرانه و معرفی و ارتقای توانمندی‌های شبکه‌های رادیو کار خود را آغاز کرد با استقبال بسیار خوب برنامه سازان از جمله در بخش مردمی و بین الملل مواجه شد.

ایزدی ادامه داد: در این جشنواره تعداد ۲۸۵ اثر در بخش داخلی و تعداد ۳۴۵ اثر در بخش ویژه دریافت و مرحله انتخاب آثار و داوری آنها به انجام رسیده است و در پخش مردمی، تعداد ۱۲۱۵ اثر در قالب گزارش، مستند، نمایش کوتاه، پادکست و آنونس و … دریافت شد که نسبت به دوره گذشته شاهد رشد ۲ برابری بوده است.

دبیر پانزدهمین جشنواره رادیو تصریح کرد: همچنین در بخش بین الملل و پس از همکاری شایسته مرکز بین الملل سازمان صدا سیما و نیز اتحادیه رادیو تلویزیون‌های آسیا و اقیانوسیه (ABU) و اتحادیه رادیو تلویزیون‌های کشورهای اسلامی و بهره مندی از فضای مجازی و با پایان یافتن مهلت ارسال آثار در اسفند ماه گذشته، تعداد ۷۴ اثر از ۱۵ کشور جهان در این بخش برای جشنواره ارسال شد که نسبت به دوره گذشته، رشد بیش از ۲ برابری داشته است.

ایزدی یادآور شد: اسپانیا، صربستان، هندوستان، کنیا، عراق، ایرلند، لهستان، کوبا، بنگلادش و مالزی از جمله کشورهایی هستند که برنامه سازان آنها در این دوره از جشنواره شرکت کردند.

دبیر پانزدهمین جشنواره رادیو در پایان بیان کرد: مراحل داوری این ۲ بخش از جشنواره (مردمی و بین الملل) نیز مراحل پایانی را می‌گذراند و در نظر است در مراسم اختتامیه جشنواره علاوه بر تقدیر از برترین‌های هر بخش با برپایی نمایشگاه رادیویی در ساختمان رادیو واقع در میدان پانزده خرداد تهران، زمینه مناسبی برای بهره‌مندی های دوستداران رادیو فراهم آورد. این جشنواره قرار است به دلیل بحران گسترش ویروس کرونا به جای بهار در تابستان ۹۹ برگزار شود.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

پخش فیلم های جدید از تلویزیون ادامه دارد – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: مدیر روابط عمومی معاونت سیما گفت: در نوروز ۹۹ برای نخستین بار بیش از ۱۳۰ فیلم مطرح روز سینمای ایران و جهان از شبکه های مختلف رسانه ملی روی آنتن رفتند.

به گزارش سینماپرس، «حمید خواجه نژاد» در گفت و گو با فارس درباره برنامه ریزی تلویزیون برای انتخاب و پخش فیلم های سینمایی ایرانی و خارجی در ایام نوروز گفت: یکی از اقدامات سیما برای غنی سازی ویترین نوروزی خود که با ایام قرنطینه همراه بود، پخش برترین فیلم های روز سینمای خارج و داخل کشور بود. این آثار مطرح روز سینمای جهان و ایران با بهترین دوبله آماده سازی شد و در دسترس عموم مردم قرار گرفت. در مجموع، یک جشنواره پربار سینمایی برای مردمی که تعطیلات نوروز را در منزل ماندند برگزار شد.

**حمایت مادی و معنوی سیما از سینمای ایران

وی ادامه داد: در این راستا، اداره کل تامین و رسانه بین الملل سازمان معاونت سیما فیلم های جذاب را خریداری کرد تا از شبکه های رسانه ملی پخش شود. امسال تلویزیون ۳۰ فیلم ایرانی جدید را از صاحبان این آثار خریداری و در تعطیلات نوروزی پخش نمود. این اقدام، نوعی حمایت مادی و معنوی از سازندگان این فیلم ها و همچنین سینمای ایران نیز محسوب می شود و باعث شد بخش زیادتری از مردم به تماشای فیلم های سینمای کشورمان بپردازند.

خواجه نژاد تاکید کرد: «شبی که ماه کامل شد» به کارگردانی نرگس آبیار، یکی از این فیلم هاست. این فیلم جوایزی چون سیمرغ بهترین فیلم، بهترین کارگردانی، بهترین بازیگر نقش اول مرد و بهترین بازیگر نقش اول زن را از سی و هفتمین جشنواره فیلم فجر گرفته بود. «شبی که ماه کامل شد» که در اکران عمومی نیز با استقبال مردم مواجه شده بود، یک فیلم استراژیک به حساب می آید که براساس داستانی واقعی و در قالب روایتی عاشقانه به عبدالمالک ریگی و جنایت های او می پردازد.

همچنین فیلم «سرخپوست» به کارگردانی نیما جاویدی نیز از دیگر فیلم های مطرح سی و هفتمین جشنواره فیلم فجر بود که در هشت رشته نامزد جایزه شد و جایزه ویژه هیأت داوران جشنواره را دریافت نمود. پخش این فیلم از سیما در نوروز ۹۹ نیز یک اتفاق خوب برای علاقه مندان به سینما بود چون «سرخپوست» از نظر منتقدان، یکی از بهترین فیلم های سال های اخیر سینمای ایران است. این فیلم در قالب ساختاری فاخر و استاندارد، داستانی معمایی و پرتعلیق را نمایش می دهد.  
«آن سوی ابرها» یکی دیگر از آثار مطرح سینمای ایران در سال های اخیر است. این فیلم به کارگردانی مجید مجیددی، فیلمساز برجسته و جهانی سینمای کشورمان است که با همکاری هنرمندان هندی تولید شده است.
مدیر روابط عمومی معاونت سیما اظهارداشت: «تختی» به کارگردانی بهرام توکلی نیز یکی از فیلم های تحسین شده در سی و هفتمین جشنواره فیلم فجر بود که نوروز ۹۹ روی آنتن شبکه های سیما رفت. این فیلم به زندگی جهان پهلوان غلامرضا تختی، اسطوره کشتی ایران می پردازد. «قصر شیرین» هم یکی دیگر از فیلم های مهم سی و هفتمین جشنواره فیلم فجر به کارگردانی رضا میرکریمی بود که پخش نوروزی یافت. «سرو زیر آب»، «بیست و یک روز بعد»، «سلام بمبئی» و … نیز از دیگر آثار قابل توجه و پرفروش سال های اخیر سینمای ایران بودند که در تعطیلات عید امسال از شبکه های مختلف سیما به نمایش درآمدند.

وی توضیح داد: اما تلویزیون در نوروز امسال، کودکان و نوجوانان را که مدتی طولانی است در تعطیلات و قرنطینه به سر می برند فراموش نکرد. شبکه های مختلف سیما در نوروز ۹۹، مهمترین فیلم های کودک و نوجوان سینمای ایران طی سال های گذشته را نمایش داد. «پاستاریونی»، «تپلی و من»، «پیشونی سفید ۳»، «پینوکیو، عامو سردار و رییسعلی»، «دامبو» و «شیرشاه» و… اشاره کرد.
شایان گفتن است فیلم های منتخبی از سال های گذشته هم همچون «فیلشاه»، «سلام بمبئی» و «بیست و یک روز بعد» علاوه بر این فیلم های جدید از شبکه های نمایش، دو و پنج روی آنتن رفت.
انیمیشن سینمایی «فیلشاه» اشاره کرد که پرفروش ترین پویانمایی تاریخ سینمای ایران محسوب می شود. این انیمیشن به کارگردانی هادی محمدیان روایتی دینی و قرآنی را در قالبی فانتزیک به نمایش درآورده است.

**جشنواره فیلم های روز در سیما

خواجه نژاد در ادامه به فارس گفت: سیما در نوروز و برای تأمین نیاز خانواده ها در قرنطینه، بیش از ۱۰۰ فیلم خارجی را تهیه کرد. عموم این فیلم ها از آثار تحسین شده محصول سال های ۲۰۱۷، ۲۰۱۸ و ۲۰۱۹ بودند. یکی از فیلم هایی که در تعطیلات نوروز امسال از سیما پخش شد «۱۹۱۷» بود که نامزد ۱۰ جایزه و برنده سه جایزه در مراسم اسکار امسال بود. این فیلم به کارگردانی سم مندس یک فیلم حماسی جنگی است و داستانی درباره جنگ جهانی اول را تعریف می کند. «۱۹۱۷» به خاطر ویژگی های فنی و ساختاری اش مورد توجه بسیاری از منتقدان و سینمادوستان جهان قرار گرفت و توانست جوایز بهترین فیلمبرداری، بهترین جلوههای ویژه و بهترین میکس صدا را از مراسم اسکار ۲۰۲۰ به خودش اختصاص دهد.
وی عنوان داشت: «فرد در برابر فراری» هم یک فیلم ۲۰۱۹ دیگر و یکی از نامزدهای بهترین فیلم مراسم اسکار بود که نوروز امسال از سیما پخش شد. «به سوی ستارگان» نیز از دیگر فیلم های سال ۲۰۱۹ به کارگردانی جیمز گری است که در فصل جوایز سینمایی، مورد توجه قرار گرفت و در مراسم اسکار امسال نیز نامزد جایزه بهترین میکس صدا شد.

وی اظهارداشت: «توگو»، «سریع و خشن: هابز و شاو» «تبدیل شوندگان: بامبل بی»، «فرا سرعت»، «میان ستاره ای»، «زمین سرگردان» و … نیز از دیگر آثار مهم روز سینمای جهان بود که نوروز امسال از شبکه های سیما پخش شدند.

مدیر روابط عمومی معاونت سیما با بیان اینکه شبکه های یک تا ۵ و نمایش کودک و امید هر کدام ١۶ سینمایی در این جشنواره داشته اند، تاکید کرد که این جشنواره هنوز به پایان نرسیده و در این باره گفت: برخی از فیلم های جدید نظیر زندانی ها و شکلاتی و… در روزها و شب های آتی از شبکه های تلویزیون پخش خواهد شد.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

مهیار علیزاده قطعه بی‌کلام «کووید ۱۹» را منتشر کرد


مهیار علیزاده قطعه بی‌کلام «کووید ۱۹» را منتشر کرد

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

با وام ۱۰ میلیون تومانی نمی‌توان کاری کرد! – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: رئیس هیئت‌مدیره انجمن سینماداران از ارسال نامه‌ای خطاب به سازمان سینمایی حاوی برآورد مالی تعطیلی سینماها و خواسته‌های سینماداران خبر داد.

به گزارش سینماپرس، محمد قاصد اشرفی در گفتگو با آنا درباره ادامه تعطیلی سالن‌های سینما و راهکارهای مطرح شده برای جبران زیان‌های این تصمیم گفت: پیش از این هم در گفتگوهایی که با رسانه‌ها داشتم به این موضوع اشاره کردم که قطعاً برای سینماداران، سلامتی و تندرستی و شادی مردم کشورمان در اولویت است و مسائل مالی در اولویت بعدی است. برای همین کاملاً تابع تصمیمات ستاد ملی مبارزه با کرونا و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بوده و هستیم.

وی اظهارکرد: دعای هرروزه من و همکارانم در سینماهای سراسر کشور این است که مبتلایان به این بیماری هر چه زودتر شفا پیدا کنند و سایه این ویروس از سر کشورمان و همه جای دنیا برچیده شود.

رئیس هیئت‌مدیره انجمن سینماداران تصریح کرد: ضررهای مالی هرچقدر هم که سنگین باشد بالاخره همه یا بخشی از آن جبران می‌شود، اما سلامتی و جان مردم مهم‌تر است چون محور اصلی فعالیت سالن‌های سینما مخاطبان هستند. اگر آنها باشند سینما سرپا باقی می‌ماند و آنها هستند که این ستون را برافراشته نگه داشته‌اند و نه ما سینماداران.

مدیر سینما ماندانا افزود: پس از اعلام  تعطیلی سینماها در اوایل اسفندماه ۹۸، کارگروهی در  سازمان سینمایی به ریاست جناب آقای انتظامی تشکیل شد که دوستانی همچون آقای شهسواری مدیرعامل خانه سینما و آقای غلامرضا موسوی و تنی چند از سایر مدیران سینمایی در آن حضور داشتند، اما از انجمن سینماداران هیچ نماینده ای دراین جلسه حضورنداشت؛ در حالی که لازم بود سینماداران به عنوان یک طرف این ماجرا در جریان تصمیم‌گیری حضور داشته باشند و نظرات و پیشنهادات خود را مطرح کنند. به هر حال ما از نزدیک با مشکلات اداره یک سالن سینما آشنا هستیم و بهتر می توانیم دراین زمینه صحبت کنیم.

رئیس هیئت مدیره انجمن سینماداران عنوان کرد:این جلسه برگزار شد و یکی از تصمیماتی که گرفته شد اعطای وام ۱۰میلیون تومانی برای هر پرده نمایش به سینماداران بود. وامی با بهره چهاردرصد و بازپرداخت شش ماهه که به زعم این دوستان می‌تواند بخشی از هزینه ها را جبران کند.

وی افزود: پس از اعلام این تصمیم، سینماداران چه در تهران و چه در شهرستان با ما تماس گرفتند و گفتند که این وام به هیچ عنوان نمی‌تواند خسارت های تعطیلی سینما را جبران کند. خود من هم یک سینمادار هستم و به از این وضعیت آگاهی دارم. به ویژه این که در اسفندماه هزینه سینماها افزایش زیادی دارد. باتوجه به پرداخت حقوق و عیدی و سنوات، تقریباً برای هرکدام از کارکنان به اندازه چهارماه حقوق پرداختی داشته‌ایم.

رئیس هیئت مدیره انجمن سینماداران گفت: خوشبختانه همه سینماداران حقوق و مزایای اسفندماه پرسنل خود را پرداخت کرده‌اند و دراین زمینه مشکلی نداریم. تا امروز هم هیچ کدام از سینماها تعدیل نیرو نداشته اند. اما به هرحال طبیعی است که آنها هم تا اندازه‌ای می‌توانند این فشار مالی را تحمل کنند و اگر این وضعیت چندماه ادامه پیدا کند برای پرداخت حقوق قطعاً به مشکل برمی‌خورند.

وی افزود: هیئت مدیره انجمن سینماداران روز دوشنبه هجدهم فروردین جلسه داشت. با بررسی و صحبت‌هایی که در این جلسه مطرح شد و با توجهبه نظر کارشناسان به برآوردهایی رسیدیم. این خواسته‌ها و برآوردهای مالی را در قالب یک نامه رسمی خطاب به جناب آقای انتظامی ارسال خواهیم کرد؛ البته چون منتظر پاسخ سازمان سینمایی هستیم اجازه بدهید جزئیات این درخواست‌ها را بعداً اعلام کنیم.

قاصد اشرفی عنوان کرد: اگر قرار است کمکی به سینماداران بشود باید منطقی و واقعی باشد نه این که صرفاً از سر تکلیف صورت بگیرد. مبالغی که در نظر گرفته شده شاید حقوق دو تن از کارکنان هر سینما را جواب بدهد. چون فعالیت سینماها معمولاً به صورت دو شیفت بوده و تعداد کارکنان آن زیاد است. از طرف دیگر خود من در سینما ماندانا کارگری دارم که ۲۵ سال سابقه کار دارد و در نتیجه میزان دریافتی آن هم بیشتر است.

وی افزود: در جریان تعطیلی نمایش فیلم هم سینماداران و هم صاحبان فیلم ها ضرر کردند؛ با این حال به نظر من فیلم های که هنوز اکران نشده اند بالاخره رنگ اکران را خواهند دید. اما سالن‌های سینما حتی در شرایط فعلی هم هزینه های نگهداری و نگهبانی و سرایدار و سیستم‌های گرمایشی و سرمایشی دارند. یعنی بدون این که آورده ای داشته باشیم در حال هزینه کردن هستیم. به نظر من دولت باید جدی تر به این موضوع ورود کند و این گونه مسائل را هم در نظر بگیرد.

قاصد اشرفی گفت: در پایان جا دارد از فداکاری پزشکان و پرستاران و کادر درمانی و اداری مراکز بهداشتی کشور و همه کسانی که برای بهبود این وضعیت تلاشمی کنند صمیمانه تشکر کنم و بارهم تأکید می‌کنم که برای همه ما سلامتی مردم با هیچ چیز دیگری قابل مقایسه و معاوضه نیست. اگر هم پییگر هستیم به خاطر حفظ حقوق و رفاه کسانی است که از همین سالن‌های سینما زندگی خود را تأمین می‌کنند. امیدوارم با رفع این شرایط دوباره همه چیز طبیعی شود و شاهد حضور علاقه‌مندان به هنر هفتم در سالن های سینمای کشور باشیم.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

برگزاری جشنواره ۳۱۳ ثانیه انتظار/دو آلبوم موسیقی رونمایی می‌شود


برگزاری جشنواره ۳۱۳ ثانیه انتظار/دو آلبوم موسیقی رونمایی می‌شود

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

عوامل «دیرین دیرین» هم درگیر کرونا شدند! – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: تیم تولید مجموعه معروف «دیرین دیرین» تولید مجموعه انیمیشن‌های کوتاه «کووید ۱۹ ثانیه» را در دستور ساخت گذاشتند.

به گزارش سینماپرس، علی درخشی کارگردان و انیماتور و محمد ابوالحسنی تهیه‌کننده که تجربه موفقی در ساخت مجموعه معروف  «دیرین دیرین»  را دارند، این روزها مشغول تولید مجموعه انیمیشن‌های کوتاه  «کووید ۱۹ ثانیه»  با سرمایه‌گذاری مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی هستند.

«کووید ۱۹ ثانیه» به کارگردانی علی درخشی و تهیه‌کنندگی محمد ابوالحسنی در قالب انیمیشن‌های کوتاه ۱۹ ثانیه‌ای به بیان اموری می‌پردازد که باید در زمان قرنطینه جدی گرفته شوند.

این انیمیشن‌های کوتاه با تکنیک دیجیتال کات‌آوت ساخته می‌شوند و علاوه بر کاراکتر اصلی «شیر» که خود را در خانه قرنطینه کرده، یک «گورخر» که شکار شیر است و یک «گاومیش» آفریقایی، کاراکترهای فرعی «کووید ۱۹ ثانیه» هستند.

عوامل اصلی تولید این مجموعه که در ۱۵ قسمت ساخته می‌شود، عبارتند از کارگردان و انیماتور: علی درخشی، تهیه‌کننده: محمد ابوالحسنی، تهیه شده در مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

پوستر هفته هنر انقلاب منتشر شد/ پرواز تندیس با بال های پرچم


پوستر هفته هنر انقلاب منتشر شد/ پرواز تندیس با بال های پرچم

مشاهده خبر از سایت منبع