X

بایگانی اردیبهشت 22, 1399

دفتر سینمایی

انتخابات شورای صنفی نمایش کاملاً قانونی بود/«امیریوسفی» برای پنهان کردن برخی حواشی مالی خود، این جنجال‌ها را به پا می‌کند – اخبار سینمای ایران و جهان

محمدمهدی طباطبایی‌نژاد معاون ارزشیابی و نظارت سازمان سینمایی درباره حواشی جلسه شورای صنفی نمایش، ضمن تأکید بر قانونی بودن انتخاب صورت گرفته، از عملکرد محسن امیریوسفی در این جلسه انتقاد کرد.

به گزارش سینماپرس، محمدمهدی طباطبایی‌نژاد معاون ارزشیابی و نظارت سازمان سینمایی در گفتگو با مهر درباره حواشی جلسه امروز ۲۲ اردیبهشت شورای صنفی نمایش که به انتخاب دبیر جدید این شورا و تغییر ترکیب سرگروه‌های سینمایی منتهی شد، گفت: جلسه امروز به منظور تقدیر و تشکر از اعضای سابق و شروع به کار اعضای جدید این شورا برگزار شد. از قبل هم این موضوع را به صنوف مختلف اعلام کرده بودیم. صنوف هم نمایندگان خود را کتبا معرفی کرده بودند، به جز ۲ صنف؛ یکی تهیه‌کنندگان و دیگری کانون کارگردانان.

وی افزود: درباره تهیه‌کنندگان که ما اصلا با آن‌ها نامه‌نگاری نکرده بودیم چون جامعیت صنفی ندارند و ما شورای عالی تهیه‌کنندگان، انجمن تهیه‌کنندگان مستقل و… را داریم اما صنف واحد تهیه‌کنندگان نداریم. در نظام‌نامه اکران هم آمده است که تا زمانی که جامعیت صنفی وجود نداشته باشد، معاون ارزشیابی، کارشناس مربوطه را از آن صنف انتخاب می‌کند. تا زمانی که جامعیت صنفی به وجود بیاید و یک صنف بتواند نماینده خود را معرفی کند. از این منظر طبیعتا انجمن صنفی تهیه‌کنندگان نیاز به معرفی نماینده نداشت و ما هم مکاتبه‌ای نکرده بودیم. خود من آقای محمدحسین فرحبخش را بعنوان نماینده انتخاب کردم چون در قانون هم عنوان شده که معاون ارزشیابی می‌تواند این کار را بکند.

طباطبایی‌نژاد ادامه داد: درباره صنف کارگردانان هم از قبل به آقای امیریوسفی سپرده بودیم که نماینده خود را معرفی کنند. ایشان معرفی نکردند و خودشان به‌عنوان نماینده در جلسه حاضر شدند تا جایی که آقای محمدرضا فرجی اعلام کردند، آقای امیریوسفی نماینده کانون کارگردانان است. من هم حکم ایشان را در کنار احکام اعضای دیگر که قرار بود در جلسه حضور داشته باشند، آماده کردم.

وی افزود: جلسه که برگزار شد، از اعضای سابق تقدیر کردیم، نظام‌نامه اکران را بررسی کردیم و مورد تایید قرار گرفت و موارد اصلاحی را هم برطرف کردیم و تا اینجا هم آقای امیریوسفی در جلسه حضور داشتند و در بحث‌ها مشارکت می‌کردند. سپس زمان رای‌گیری برای انتخاب رییس شد. در اینجا سوالم از آقای امیریوسفی این است که اگر ایشان نماینده کانون کارگردانان نبود چرا در رای‌گیری شرکت کرد؟ چرا همان لحظه نگفت که من نماینده کانون کارگردانان نیستم؟ ایشان نشستند در بحث‌ها و رای‌گیری شرکت کردند و از خود و جایگاهشان دفاع کردند تا رای بیاوردند و در نهایت رای‌گیری انجام شد. در واقع خود من رای‌گیری را انجام دادم که رای‌گیری پنهان نبود و علنی بود. از تک تک اعضای جلسه سوال کردم که چه کسی مورد نظرشان است.

این مدیر سینمایی ادامه داد: مدنظر آقای امیریوسفی، گزینه کانون کارگردانان بود که رای نیاورد، دوستان دیگر آقای مرتضی شایسته را انتخاب کردند. در واقع همه به جز آقای امیریوسفی به آقای شایسته رای دادند و مرتضی شایسته با اکثریت قاطع آرا به جز یک رای محسن امیریوسفی، رای آورد. به مجرد اینکه آقای شایسته رای آورد، یعنی به فاصله چند ثانیه، آقای امیریوسفی بلند شد و پاکتی از جیبش دراورد و روی میز من گذاشت که در آن عنوان شده بود ایشان نماینده کانون کارگردانان نیست و آقای رضا درمیشیان است. من تعجب کردم چون ایشان در طول دو ساعت و نیم جلسه حدود دو ساعت و بیست دقیقه حضور داشت. تمام مراحل رای گیری شرکت کرد و رای داد ولی وقتی رای نیاورد پاکت نامه از جیبش درآورد.

معاون ارزشیابی و نظارت سازمان سینمایی اظهار کرد: در واقع ایشان این رندی را می‌کرد که اگر رأی آورد، بگوید خودم نماینده‌ام ولی اگر رأی نیاورد، آقای درمیشیان را به عنوان نماینده معرفی کند و زیر میز بزند. یعنی این اتفاق در نهایت ناراستی و نفاق رخ داد در حالی که ایشان در همان اول جلسه می‌توانست بگوید من نماینده نیستم و پاکت نامه را به من بدهد. اصلا چرا روز گذشته این نامه را نداد که ما آقای درمیشیان را دعوت کنیم؟ ایشان گفته‌اند که نماینده کانون کارگردانان به جلسه دعوت نشده است، در حالی که این یک دروغ آشکار است. پنج دقیقه به پایان جلسه نامه آقای امیریوسفی به دست ما رسید. به نظرم آقای امیریوسفی برای پنهان کردن برخی حواشی مالی خود، این جنجال‌ها را به پا می‌کند.

وی در پایان گفت: رفتار شورای صنفی نمایش صد در صد قانونی بوده است، همه اعضا حضور داشتند و آن‌ها بر قانونی بودن جلسه و رای گیری صحه می‌گذارند. رای گیری را خود من انجام دادم و به آقای امیریوسفی گفتم که آیا با انتخاب آقای شایسته موافق است یا خیر که عنوان کرد خیر. اگر ایشان نماینده نیستند چرا در رأی گیری شرکت کردند، مگر نمی‌دانستند نماینده باید در رأی‌گیری شرکت کند؟

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

نماهنگ «بک عرفتک» منتشر شد/ فرازهایی از دعای ابوحمزه ثمالی


نماهنگ «بک عرفتک» منتشر شد/ فرازهایی از دعای ابوحمزه ثمالی

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

«نگران نباش» در پی جایزه ۱۵۰۰ یورویی – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: فیلم کوتاه «نگران نباش» به جشنواره بین‌المللی فیلم «کرونا» آلمان راه پیدا کرد.

به گزارش سینماپرس، فیلم کوتاه «نگران نباش» ساخته مانا پاک‌سرشت در نخستین دوره جشنواره بین‌المللی فیلم «کرونا» آلمان که به صورت آنلاین برگزار می‌شود، نمایش داده خواهد شد.

از بین ۱۲۶۲ فیلم ارسالی به جشنواره ۳۶ اثر به مرحله نهایی جشنواره راه پیدا کرده اند.

انتخاب بهترین فیلم از نگاه مخاطبان در این جشنواره به صورت آنلاین خواهد بود که جایزه آن ۵۰۰ یورو و جایزه بهترین فیلم از نگاه داوران ۱۵۰۰ یورو تعیین شده است. فیلم های منتخب در این جشنواره به صورت مستقیم به جشنواره interfilm برلین راه پیدا می‌کنند.

«نگران نباش» داستان دختر نوجوانی را روایت می‌کند که روز تولدش به دلیل کرونا تنها در خانه قرنطینه است و مادر پرستارش از بیمارستان یک سوپرایز برای او دارد.

برخی عوامل تولید این فیلم کوتاه عبارتند از نویسنده و کارگردان: مانا پاک‌سرشت، صدا: ماهان پاک‌سرشت، بازیگر: یلدا رمزی، مدیر تولید: دانیال شفیعی و تهیه‌کننده: البرز پورصیاد.

نخستین دوره جشنواره بین‌المللی فیلم «کرونا» آلمان ۱۰ تا ۲۴ می برابر با ۲۱ اردیبهشت تا ۴ خرداد برگزار می‌شود.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

بازگشایی موزه‌های واتیکان


بازگشایی موزه‌های واتیکان

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

ضرغامی مجازی شده است!


ضرغامی مجازی شده است!

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

تغییر مدیر پخش و نظارت رادیو پیام – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: محمد بغدادی به عنوان مدیر پخش و نظارت رادیو پیام منصوب شد.

به گزارش سینماپرس، طی حکمی از سوی شهرام ملازاده مدیر شبکه رادیویی پیام و رادیو آوا محمد بغدادی به عنوان مدیر پخش و نظارت رادیو پیام منصوب شد.

اهم وظایف محوله در حکم مدیر پخش جدید رادیو پیام به شرح زیر است:

«حفظ و گسترش امنیت، آرامش، نظم، انظباط سازمانی و پویایی در مجموعه پخش و نظارت، التزام اعتقادی و عملی به اسناد بالادستی، سیاست ها، اهداف و برنامه ریزی های معاونت صدا و رسانه ملی، ارتقای سطح کیفی برنامه ها و ساماندهی نظام‌مند بخش های هر ۲ شبکه پیام و آوا با استفاده از برنامه سازان توانمند و باتجربه، جدی گرفتن عرصه فن آوری های نوین و ایجاد بسترهای تعاملی با مدیران و مخاطبان از درگا ه هایی چون رادیو نما، EPG و …»

بغدادی پیش از این مسئولیت پخش رادیو ورزش را عهده دار بود.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

اقدامات پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات در دوران کرونا


اقدامات پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات در دوران کرونا

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

«مسعود فراستی» کارشناس ثابت «کتاب‌باز» می شود؟! – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: ویژه‌ برنامه رمضانی «کتاب‌باز» امشب علاوه بر حضور مجدد مسعود فراستی، میزبان گفتگوی سروش صحت با کارگردان برگزیده جشنواره فجر خواهد بود.

به گزارش سینماپرس، مسعود فراستی امشب ۲۲ اردیبهشت برای سومین بار در ویژه‌برنامه «کتاب‌باز» در ماه رمضان، به عنوان کارشناس حضور خواهد داشت. این نویسنده و منتقد سینما در ادامه مبحث قسمت‌های پیشین این برنامه تلویزیونی، درباره «مرگ مولف» صحبت خواهد کرد.

سروش صحت در بخش دیگری از «کتاب‌باز» میزبان سام کلانتری خواهد بود. این مستندساز که سال گذشته برای فیلم «جایی برای فرشته‌ها نیست» سیمرغ بلورین بهترین مستند جشنواره فیلم فجر را دریافت کرده بود، در گفت‌وگو با صحت از اهمیت پژوهش در ساخت مستند خواهد گفت.

ویژه‌ برنامه «کتاب‌باز» به تهیه‌کنندگی و کارگردانی محمدرضا رضاییان، در ایام مبارک رمضان هر شب ساعت ۱۹ روی آنتن شبکه‌ی نسیم می‌رود. این برنامه در ساعات ۴، ۹ و ۱۳ بازپخش می‌شود.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

دیدار مدیرعامل موسسه هنرمندان پیشکسوت با جواد علیزاده


دیدار مدیرعامل موسسه هنرمندان پیشکسوت با جواد علیزاده

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

«مافیا» تمرین شناخت دروغگو است نه آموزش دروغ – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: علیرام نورایی با اشاره به استرس اولیه‌اش برای قبول اجرای مسابقه تلویزیونی «شهروند و مافیا» بیان کرد که قرار نیست مجری باشد و حتی نمی‌خواهد در آینده به عنوان مجری-بازیگر شناخته شود.

به گزارش سینماپرس، علیرام نورایی بازیگر سینما و تلویزیون که این روزها در مقام مجری مسابقه تلویزیونی «شهروند و مافیا» را روی آنتن شبکه سلامت دارد، در گفتگو با مهر درباره این تجربه تازه خود توضیح داد: من خود را مجری نمی‌دانم بلکه یک بازیگر هستم و دغدغه‌هایم در عرصه بازیگری است و در این سال‌ها تلاش کرده‌ام خود را در همین زمینه حفظ کرده و پیشرفت کنم.

وی با اشاره به اینکه همیشه از فعالیت در حوزه‌ای غیر از حرفه خود پرهیز داشته است، گفت: من اصلا نمی‌خواهم در بحث اجرا ورود کنم هرچند دو سه سالی هم بود که پیشنهاد اجرا می‌شد اما همیشه پرهیز می‌کردم، دلم نمی‌خواست به این حوزه ورود کنم. به خصوص که در این سال‌ها تعداد مجری بازیگرها زیاد شده بود و عده‌ای به این موضوع نقد دارند، البته برخی هم دوست دارند که آن‌ها را ببیند با این حال برخی هم نظرشان مثبت نبود.  

نگران بودم هرچه بدست آورده‌ام پنبه شود

نورایی با اشاره به اینکه بخشی از پرهیز از اجرا به دلیل نگرانی از حاشیه‌ها بوده است، گفت: بخشی هم به این دلیل بود که در خودم نمی‌دیدم که بخواهم اجرا کنم و چون تجربه‌ای در این زمینه نداشتم. ورود به این عرصه می‌توانست برای خودم و حرفه اصلی‌ام خطرناک باشد. نمی‌دانستم از پس آن برمی‌آیم یا ممکن است هر آنچه را که در این سال‌ها به دست آورده بودم، پنبه کند.

وی درباره بازیگرانی به هر حوزه‌ای ورود می‌کنند، اظهار کرد: شاید برخی ده هزار هنر داشته باشند و به نظرم هیچ مشکلی هم ندارد به طور مثال اگر بازیگری در خوانندگی هم خوب باشد ولی در این حوزه وارد نشود، خیانت است. اگر هم برعکس هنرش را نداشته باشد، به مخاطبش و طرفدارانی که او را یک بازیگر خوب می‌دانند، خیانت کرده است. من همیشه در این سال‌ها به این مسائل فکر می‌کردم و در جلسه‌ای هم که با عوامل مسابقه «مافیا» داشتیم به این نتیجه رسیدیم که من مجری برنامه نیستم بلکه راوی آن هستم. بازی به نوعی گرداننده‌ای دارد که ما اسمش را راوی شهر گذاشته‌ایم.

دوست ندارم مجری بازیگر شناخته شوم

نورایی در ادامه درباره تجربه فضاهای مشابه با «مافیا» نیز اظهار کرد: علاقه قلبی من نیست که بخواهم به اجرا ورود کنم و به‌عنوان مجری بازیگر شناخته شوم. دغدغه واقعی من بازیگری است از بیست و چند سال پیش که از طریق دوستان دانشگاهی‌ام به تئاتر ورود کردم دغدغه اصلی من رشد و پیشرفت در بازیگری بود و در این سال‌ها به هیچ کار دیگری جز آن فکر نکرده‌ام.

وی درباره جذابیت مسابقه و پیوستن به آن نیز توضیح داد: من کمتر از ۲۰ ساله بودم که چند بار در «مافیا» بازی کردم و بعد به خاطراتم پیوست، شاید چون قوانین را کاملا نمی‌دانستیم. سال گذشته که این مسابقه پیشنهاد شد در اینترنت قسمت‌هایی از فصل اول را با اجرای بهنام تشکر دیدم و جذب شدم. بعد از آن هم متوجه شدم که چقدر این مسابقه طرفدار دارد و حتی کافه‌هایی هستند که عده‌ای به صورت حرفه‌ای در آن‌ها مافیا بازی می‌کنند و دیدن این دنبال‌کننده‌های جدی و تعصبی برایم جالب بود.

استرس برای پذیرفتن و شروع «مافیا»

بازیگر سریال‌های «گاندو» و «نفوذ» با اشاره به حضورش بعد از بهنام تشکر در «مافیا» بیان کرد: یکی از بزرگترین چالش‌های من این بود که بهنام تشکر راهی را شروع کرده بود و امضای او پای این کار بود، من خیلی از این بابت استرس داشتم. جلساتی با خود عوامل برگزار کردیم و حتی یکی دو بار هم با گروه سازنده بازی کردیم. استرس داشتم که حالا که بعد از مدت‌ها دارم به این حوزه ورود می‌کنم به مشکلی نخورم و ممنونم از دوستان که کمکم کردند.

من چندان سواد علم روانشناسی ندارم اما با این مخالف هستم که «مافیا» قانع کردن و آموزش دروغ گفتن است، چرا ما طرف دیگر مساله را نگاه نمی‌کنیم که شناخت دروغگو را آموزش می‌دهدوی درباره انتقادهای مطرح شده به نحوه اجرای مسابقه نیز گفت: ما اتاق فکری داریم که آنجا همه نکات لازم به من گفته می‌شود. در این مدت انتقادهایی داشتیم که یکی از آنها بلند صحبت کردن من بود که البته زاییده اتاق فکر بود و نه شخص من که با بازخوردهایی که گرفتیم این روند تغییر کرد و همینطور به تدریج به نظرم من در طول مسیر راحت تر شدم. فکر می‌کنم مسیری را طی کردم که به یک استاندارد قابل قبول از نظر مخاطب رسیده ایم.  

کمک نقش‌های مرموز به راوی مرموز

نورایی که در سریال‌های مختلفی در نقش‌های جاسوسی و پلیسی ظاهر شده است، درباره حضورش در فضای رازآلود «مافیا» با کمک آن نقش‌ها بیان کرد: «مافیا» پر از رمز و راز است، تک تک آدم‌ها نقاب به صورت دارند و راوی آگاه به تمام اتفاقات است. راوی باید مراقب رفتار و حرکت بدن و چهره باشد تا آدم‌هایی که حرفه‌ای هستند تا از راوی حقیقتی را دریافت نکنند. من باید سعی می‌کردم حرکت چشمم چیزی را لو ندهد. نهایت سعی من این بود که کمترین تاثیر را در روال طبیعی بازی داشته باشم. از این حیث که نقش‌های مرموز زیاد پیدا کردم، فکر می‌کنم خیلی کمک‌کننده بود. برای خودم خیلی چالش بود که در این مسابقه چگونه باید رفتار کنم در برابر کسانی که همه حرفه‌ای هستند و دنبال یک آتو بودند و خدا را شکر می‌کنم سوتی و اشتباهی در این زمینه مرتکب نشدم.  

وی در پاسخ به این سوال که «مافیا» چه همخوانی‌ای با فرهنگ ایرانیان و به ویژه منتقدانی که معتقد هستند دروغ را آموزش می‌دهد، دارد، عنوان کرد: من چندان سواد علم روانشناسی ندارم اما با این مخالف هستم که «مافیا» قانع کردن و آموزش دروغ گفتن است، چرا ما طرف دیگر مساله را نگاه نمی‌کنیم که شناخت دروغگو را آموزش می‌دهد.

نورایی افزود: مخاطب می‌تواند ببیند که یک نفر در قالب نقش مافیایی چه چیزهایی بر زبان می‌آورد و در پایان که نقاب‌ها برداشته می‌شود مخاطب او را می‌شناسد حتی اگر این فرد پیروز میدان باشد. مخاطب به این باور می‌رسد که به‌راحتی و از روی ظاهر نباید قضاوت کند. فکر می‌کنم اتفاقاً این بازی بر پایه علوم شناختی است و یک سرگرمی صرف نبوده است. به نظرم روان‌شناسان و جامعه‌شناسان هستند که باید درباره این بازی گفتگو کنند همانطور که در آخر برخی از قسمت‌ها هم نظرهایشان را ارائه می‌دهند.

این بازیگر و راوی «شهروند و مافیا» اضافه کرد: به نظرم این مسابقه پر از آموزش است، در یکی از برنامه‌ها بین شهروندان لجبازی‌های زیادی رخ می‌داد و همین لجبازی‌ها باعث شد آن‌ها به یک نفر مافیا بازی را ببازند. به نظرم «مافیا» بازی‌ای چند لایه است که باید فارغ از سرگرمی به آن توجه کرد. کسانی که این بازی را انجام داده‌اند اگر با تجربیاتشان قبل و بعد از بازی گفتگو کنید می‌توان فهمید چه تاثیری در اجتماعی تر شدن آن‌ها و شناخت افراد گذاشته است.

ابتدای ورود پارکور، برخی تصور کردند این ورزش برای سرقت است!

وی با اشاره به مثالی  یادآور شد: من حدود ۲۰ سال پیش با چند نفر از دوستانم تلاش کردیم ورزش پارکور را در فدراسیون ثبت کنیم اما تا قبل از اینکه بتوانیم این ورزش را ثبت کنیم و آن را به رسمیت بشناسند حتی جایی برای تمرین نداشتیم و ما را از پارک‌ها هم بیرون می‌کردند. آن زمان برخی هم آنقدر بی‌اطلاع بودند که می‌گفتند درحال تمرین این ورزش هستیم تا دست به سرقت و دزدی بزنیم. این افراد پارکور را نمی‌شناختند و تصورات مختلفی داشتند و به نظرم اکنون هم خیلی‌ها هنوز اطلاعی از «مافیا» ندارند.  

نورایی در ادامه در واکنش به این سوال که خود اسم «مافیا» هم بار منفی دارد و بیشتر این نکته را تداعی می‌کند، اظهار کرد: ما اسم مسابقه را هم تغییر دادیم و «شهروند و مافیا» شده است و به نظرم ویژگی‌های مثبت بسیاری دارد که باید نیمه پر لیوان را دید. همین که این مسابقه باعث شده است عده‌ای برای چند ساعت دور هم بنشینند و با هم حرف بزنند و از دل ان یک بازی دربیاید نقطه قوت است.

وی اضافه کرد: در این بازی نه مدالی داده می‌شود و نه پولی رد و بدل می‌شود و در عین حال آدم‌ها با هم حرف می‌زنند. خود من در زمان نوجوانی یکی از چالش‌هایم صحبت کردن با بزرگترها و مخصوصا پدر و مادرم بود و الان یک نوجوان ۱۰ ساله می‌تواند به راحتی با پدر و مادر و فامیل مافیا بازی کنند و یاد می‌گیرند چطور حتی از خود دفاع کنند. عکس‌های زیادی در اینستاگرام برای من می‌فرستند که دورهمی دوستانه و فامیلی و خانوادگی برای بازی مافیا برگزار کرده اند.

نورایی در پایان این گفتگو درباره سمت‌هایی که دوست دارد خودش در بازی «مافیا» داشته باشد، گفت: از میان شهروندان تک تیرانداز را دوست دارم و جایگاه رییس مافیا را هم دوست دارم. (می‌خندد)

مشاهده خبر از سایت منبع