سینماپرس: هنرمندان بسیجی با انتشار پیامی به مطالبه رهبرمعظم انقلاب اسلامی جهت به تصویر کشیدن عشق و ایثار مدافعان سنگر سلامت برای مقابله با ویروس کرونا، لبیک گفتند.
به گزارش سینماپرس، هنرمندان بسیجی در راستای عمل به مطالبه رهبرمعظم انقلاب اسلامی جهت به تصویر کشیدن عشق و ایثار مدافعان سنگر سلامت برای مقابله با ویروس کرونا، لبیک گفتند.
در بخشی از پیام سازمان بسیج هنرمندان آمده است: فرمایش امیدبخش رهبر جهادی انقلاب امام خامنهای عزیز، پیامی است تاریخی برای هنرمندان عزیز بسیجی در سازمان بسیج هنرمندان به عنوان بزرگترین تشکل مردمی و داوطلبانه هنری.
در ادامه این پیام میخوانیم: و اینک هنرمندان بسیجی در لبیک به امر رهبر و مقتدایشان با عزمی راسخ در رزمایش همدلی و عاشقی، به تأسی از علمدار میدان هنر، شهید مرتضی آوینی، علم بر دوش آمده اند تا راویان روایت فتح باشند و این حماسه های بلند را با هنر خویش جاودانه کنند. ماهنرمندان بسیجی از این پس نیز با توجه به تاکید پرچمدار انقلاب، امام خامنه ای عزیز با عزمی دو چندان به میدان می آییم تا فداکاری و ایثار مدافعان سلامت و جهاد گران سنگرهای عاشقی را در رزمایش همدلی و کمکهای مومنانه به تصویر بکشیم.
در انتهای این پیام آمده است: بیشک تا همیشه، زیباییآفرینی و از خودگذشتگی جهادی مردم این دیار، بر کتیبه ی پر نقش و نگار تاریخ باقی خواهد ماند و مادران در گوش فرزندان خود از همت والا و بصیرت بینظیر اینمردم قصه ها نجوا خواهند کرد و بزرگ منشی این دریادلان سینه به سینه به گوش ایندگان خواهد رسید.
سینماپرس: یک کارگردان پرحاشیه و همیشه معترض، حاضر به تسویه بدهی خودش با بنیاد فارابی نیست!
به گزارش سینماپرس و به نقل از روزنامه کیهان، یکی از فیلمسازهایی که سالهاست به خاطر ساخت فیلمی در حمایت از آشوبگران فتنه سال ۸۸ حاشیه ساز شده و طی یک دهه اخیر، هر سال در آستانه جشنواره فجر، خواستار نمایش فیلم خودش در این جشنواره میشود، هنوز هم بدهی خودش بر سر این فیلم را با بنیاد فارابی تسویه نکرده است!
این فیلمساز با وجود عدم بازپرداخت بدهی یک میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومانی خودش، سال قبل نسخه جدیدی از این فیلم را با حضور یک بازیگر فراری سینمای دوران طاغوت عرضه کرد و باز هم خواستار حضور این فیلم در جشنواره فجر شد!
نکته قابل تأمل این است که این فیلمساز، اخیرا نامه حمایت از محمد امامی (متهم به اختلاس) را هم امضا کرده بود!
این درحالی است که در شرایط شیوع ویروس کرونا و تعطیلی پروژههای سینمایی، بسیاری از سینماگران در تنگنای مالی قرار دارند و باز پسگیری وامهای کلان به برخی از پروژهها، میتواند راهی برای کمک به نیازمندان باشد. با توجه به مجوز ریاست هیئت امنای بنیاد سینمایی فارابی، نیمی از مطالبات وصول شده این بنیاد در فروردین و اردیبهشت ماه به کارگروه کرونا اختصاص خواهد یافت تا بین سینماگران و فعالیت های آسیب دیده توزیع شود.
سینماپرس: هومن نادری داور هفتمین دوره جشنواره فیلم حقوق بشر و قانون آمریکایی شد.
به گزارش سینماپرس، جشنواره بینالمللی Free Speech Film Festival ۲۰۲۰ هومن نادری نویسنده، کارگردان و تدوینگر ایرانی را بهعنوان داور دوره هفتم خود انتخاب کرد.
نادری، دانشجوی دوره دکتری پژوهش هنر دانشگاه آزاد اصفهان، نویسنده و کارگردان فیلم کوتاه «من زالم» و نویسنده، کارگردان و تدوینگر مستند پژوهشی «از سوگ سیاوش تا تعزیه» است. وی علاوهبر داشتن مقالههای پژوهشی، جایزه بهترین فیلم در جشنواره IFF استرالیا، جایزه طلایی نیلوفر آبی جشنواره Kadoma ژاپن، جایزه بهترین فیلم کوتاه داستانی در جشنواره سیمرغ، جایزه بهترین کارگردانی در جشنواره موج کیش، جایزه life happens جشنواره Chicago Southland آمریکا، جایزه ویژه هیات داوران جشنواره Hyderabad هند و نامزدی جشنوارههایی از جمله FIFOG ژنو، MINT آمریکا، Moving Images اسپانیا، Social Short Awards پرتغال، Children’s Rights ترکیه، Filmsaaz هند، Flamingo آمریکا، Colortape استرالیا، Bovi آمریکا، International Shorts استرالیا، Marbella در اسپانیا، ۵۷۳ آمریکا، Slum آفریقا، Inter University بنگلادش، Marmaris ترکیه، FIFH فرانسه، Select Respect یونان، Jogja-Netpac اندونزی، Beeston انگلیس، FUICLA مراکش، Noatalgia ایتالیا و … را در کارنامه خود دارد.
جشنواره Free Speech توسط American INSIGHT، طراحی شده است و با هدف جنبش گفتار آزاد امروز و توانمندسازی جوانان از فیلمسازان دعوت میکند تا با ارسال فیلمهایی در مورد گفتار آزاد، حقوق بشر و قانون بپردازند. فیلم برندگان هر دوره این جشنواره به طور دائمی در وبسایت www.AmericanINSIGHT.org به نمایش در میآید.
هفتمین دوره این جشنواره ۲۰ سپتامبر ۲۰۲۰ برابر با ۳۰ شهریورماه برگزار خواهد شد.
سینماپرس: رییس انجمن جلوههای ویژه میدانی معتقد است بدون بیمه بیکاری نمیتوانیم بهعنوان صنف از سینماگران عضو بخواهیم که پروژهها را متوقف کنند.
به گزارش سینماپرس، ایمان کرمیان رییس انجمن جلوههای ویژه میدانی در گفتگو با مهر با اشاره به قدرت تصمیمگیری صنوف برای مواجهه با بحرانهایی شبیه کرونا و تعطیلی پروژههای سینمایی، گفت: هرچند ویروس کرونا در کشور شیوع پیدا کرد و بسیاری از مشاغل تعطیل شده بود اما برخی از مشاغل مدتی است فعالیتهای خود را از سر گرفتهاند، البته برخی از مشاغل همچنان تعطیل است که از آن جمله میتوان به فعالیت در سینمای ایران اشاره کرد.
وی بیان کرد: در چنین شرایطی هیات مدیره انجمن جلوههای ویژه میدانی، نمیتواند به اعضای خود بگوید که کار نکنند و یا فعالیتهای خود را برای مدتی متوقف کنند. در واقع ما تنها میتوانیم به اعضای انجمن توصیه کنیم تا حداقل با رعایت مسائل بهداشتی فعالیت خود را ادامه دهند.
این مدیر جلوههای ویژه میدانی توضیح داد: مساله این است که بسیاری از اعضای خانه سینما در صنوف مختلف یا روزمزد هستند و یا سالی یک بار به آنها کار پیشنهاد میشود، در چنین شرایطی و با توجه به مسایل اقتصادی نمیتوانیم به اعضای خود بگوییم کار نکنید، در این صورت ممکن است اعضای هر انجمنی خواستار تامین مالی برای حفظ و رعایت این پروتکل باشند.
وی تاکید کرد: زمانی که نه صنف من و نه صنوف دیگر قدرت تامین مالی صنف خود را ندارند، نمیتوانند به اعضای خود دستور دهند که کار نکنند. انجمنهای سینمایی در چنین شرایطی تنها میتوانند تذکر و یا هشدار دهند.
رییس انجمن جلوههای ویژه میدانی گفت: مساله دیگر این است که اکثر صنوف به غیر از صنوف سینمایی در حال فعالیت هستند و براساس رعایت دستورالعملهای بهداشتی فعالیت خود را ادامه میدهند چرا که اگر کار نکنند امورات زندگی آنها نمیگذرد.
وی با اشاره به اینکه سینما نسبت به صنوف دیگر در شرایط بدتری قرار دارد، توضیح داد: سینمای ایران نزدیک به ۳ ماه است که تعطیل است و در همین راستا تقریبا همه اعضای خانه سینما تعطیل بودهاند، زمانی که یک صنف نمیتواند بستری را فراهم کند تا در این شرایط اعضای خود را تامین مالی کند، نمیتواند از اعضای خود بخواهد که کار کنند یا نکنند.
کرمیان گفت: متاسفانه در سینمای ایران بیمه بیکاری وجود ندارد و به همین دلیل است که اعضا نمیتوانند در چنین شرایطی از پس مسایل مالی خود برآیند. البته این را هم بگویم که به عنوان مثال اگر مواردی مانند شیوع بیماری کرونا نبود، در شرایط عادی نیز به دلیل نبود کار و یا پروژه بخش عمدهای از اعضای صنوف بی کار بودند و نمیتوانستند خود را تامین کنند.
وی بیان کرد: مساله بیمه بیکاری مشکلی است که همه اعضای خانه سینما درگیر آن هستند و با توجه به اینکه هنوز مشخص نیست که پروژههای سینمایی و تلویزیونی تا کی تعطیل هستند، بی شک مشکلات بیشتری گریبان گیر اعضای خانه سینما میشود.
مدیر جلوههای ویژه میدانی «درخت گردو» تاکید کرد: معتقدم باید برای سینمای ایران نیز شرایطی فراهم شود که با رعایت موارد بهداشتی فعالیتهای سینمایی آغاز شود، در جلسهای که با منوچهر شاهسواری مدیرعامل خانه سینما داشتیم تاکید کردم که ما نمیتوانیم سینمای ایران را تعطیل کنیم، هر چقدر هم که بخواهیم در این زمینه مقاومت کنیم بالاخره باید از جایی به بعد این فعالیتها را آغاز کنیم تا اعضا کمتر دچار ضرر شوند.
وی بیان کرد: متاسفانه یکی از مشکلات ما مساله و مشکل بیمه هنرمندان است که در چنین شرایطی خود را نشان میدهد و باعث بروز مشکلات بسیاری میشود. مشکلی که با تلاشهای بسیار هنوز برطرف نشده است.
مدیر جلوههای ویژه میدانی «خورشید» ادامه داد: تاکید میکنم که مشکل بیمه بیکاری یکی از مهمترین مشکلاتی است که سبب میشود صنوف نتوانند از قدرت خود برای ادامه توقف پروژههای مختلف استفاده کنند. در چنین شرایطی چگونه میتوان به اعضای خود که ممکن است روزی ۱۰۰ هزار تومان دستمزد از یک پروژه دریافت کند و در طول سال تنها ۴ یا ۵ ماه میتواند کار کند، بگوییم در چنین شرایطی کار نکنید و در خانه بمانید، مگر میشود چنین درخواستی را از اعضا داشت.
کرمیان در پایان گفت: اگر مسائل مالی را کنار بگذاریم، معمولا اعضای صنوف از صنف خود در تصمیمگیریها حمایت میکنند و خیلی کم پیش میآید که اعضای صنوف از تصمیمگیریها حمایت نکرده و آن را اجرایی نکنند.
سینماپرس: بنابر اعلام سازمان سینمایی تولیدات سینمایی با رعایت دستورالعمل ستاد ملی مبارزه با کرونا از سر گرفته خواهد شد.
به گزارش سینماپرس، روابط عمومی سازمان سینمایی با انتشار اطلاعیهای شرایط از سرگیری فعالیتهای سینمایی را اعلام کرد.
در متن این اطلاعیه آمده است : پیرو اطلاعیه ستاد ملی مبارزه با کرونا مبنیبر امکان آغاز فعالیتهای تولیدی کشور با رعایت ضوابط بهداشتی اعلام شده ستاد و با توجه به آغاز فعالیت آثار نیمه تمام دارای مجوز از این سازمان، بهآگاهی متقاضیان دریافت پروانه ساخت میرساند که فعالیت شوراهای بررسی و صدور پروانه ساخت، بزودی آغاز خواهد شد و متقاضیان جدید میتوانند مدارک مورد نیاز را در سامانه سازمان سینمایی بارگذاری کنند.
ضروری است کلیه فعالیتها براساس ضوابط اعلام شده ستاد ملی مبارزه با کرونا درباره واحدهای تولیدی انجام پذیرد و مسئولیت رعایت این ضوابط با تهیهکنندگان است.
ایجاد شرایط برای رعایت دستورالعملها اعم از موارد مربوط به رفت و آمد گروه و فاصلهگذاری حین فعالیت، در زمره حقوق همکاران هر پروژه است که اطمینان داریم تهیهکنندگان محترم نسبت به اجرای آنها اهتمام لازم را خواهند داشت.
ضمنا در صورتی که ضوابط یاد شده رعایت نشود هر یک از همکاران میتوانند مراتب را برای رسیدگی فوری به اداره کل نظارت بر تولید و یا خانه سینما اطلاع دهند تا ضمن رسیدگی، تصمیم درباره ادامه یا توقف فعالیت پروژه مورد نظر صورت پذیرد.
سینماپرس: سریال «پدر پسری» در شب های آینده ماه مبارک رمضان با بازیگران جدید مهمان خانه مخاطبان می شود.
به گزارش سینماپرس، سریال «پدر پسری» در ماه مبارک رمضان هر شب ساعت ۱۹ از آنتن شبکه پنج سیما پخش می شود و بزودی بازیگران جدیدی به این مجموعه تلویزیونی اضافه خواهند شد.
هنرمندانی همچون منا اسکندری، سیاوش چراغی پور، علی آشمند، امین نوروزی، مهسا غفوری، بهتاش مختاری، فرخنده فرمانی زاده و کسری محمدی از جمله بازیگرانی هستند که قرار است در قسمت های پیش رو در کنار هنرمندانی چون، عزت الله مهرآوران، مریم سرمدی، افشین سنگ چاپ، محمد جواد جعفرپور، کتایون بختیاری، یدالله شادمان، مهدیس توکلی و مهران رجبی به ایفای نقش بپردازند.
لوکیشن اصلی سریال «پدر پسری» خانه ای در غرب تهران است که تاکنون ۳۰ قسمت تصویربرداری شده است و همچنان تولید این سریال ادامه دارد.
مجموعه طنز «پدرپسری» به کارگردانی محمدرضا حاجیغلامی و تهیهکنندگی رضا جودی اقتباسی است از کتاب «آخرین نشان مردی» نوشته مهرداد صدقی است که حالا با همکاری گروه نویسندگان به صورت اپیزودیک نوشته و تبدیل به مجموعه تلویزیونی شده است. تیم نویسندگی این سریال را احسان ثقی، حسین حقیقی و محمدپایدار تشکیل داده اند.
مجموعه «پدرپسری» کاری از گروه فیلم و سریال شبکه پنج سیماست که در ۴۰ قسمت ۲۵ دقیقه ای هرشب، ساعت ۱۹ و تکرار آن ساعت ۲۳ و ۱:۳۰ بامداد و ۱۴:۳۰ روز بعد خواهد بود.
سینماپرس: معاون نظارت و ارزشیابی سازمان سینمایی تاکید میکند: پخش فیلم ـ تئاترها یا هر اثر تصویری دیگری در ویاودیها، به دلیل اینکه با مخاطب گستردهتری روبرو میشود باید مجوز جداگانهای داشته باشد و این قانون حتی برای آثار سینمایی هم اعمال میشود.
به گزارش سینماپرس، در روزهایی که به واسطه تعطیلی سالنهای تئاتر، بازار پخش آنلاین فیلم – تئاتر در سامانههای اینترنتی گرم شده، حاشیههایی به وجود آمده که اولین بار مصطفی کوشکی در گفتوگو با ایسنا آن را مطرح کرد. او از اینکه فیلمِ یکی از نمایشهایش با نام «رویای یک شب نیمه تابستان» که روی صحنه رفته بود و نسخه تصویری همان نمایشِ مجوزدار برای عرضه اینترنتی باید دوباره از سازمان سینمایی به عنوان یک بخشی دیگر از وزارت ارشاد مجوز میگرفت، انتقاد داشت.
این ماجرا در روزهای گذشته گریبان چند نمایش دیگر را هم که قرار بود فیلم آنها از طریق سایت تیوال پخش شود، گرفته و باعث انتقاد از موازیکاری در وزارت ارشاد شده است.
اما معاون سازمان سینمایی که در واقع مسئولیت صدور مجوز این آثار را در شبکه نمایش خانگی و ویاودیها برعهده دارد این روند را موازیکاری نمیداند؛ با این استدلال که برای آثاری که در خود سازمان سینمایی مجوز میگیرند، هم این پروسه به همین شکل تکرار میشود.
محمدمهدی طباطبایینژاد در گفتوگو با ایسنا توضیح داد: هر اثر تصویری که بخواهد در شبکه نمایش خانگی و ویاودیها نمایش داده شود طبق قانون باید از سازمان سینمایی مجوز بگیرد. اینکه آن اثر مجوز وزارت ارشاد را دارد، ارتباطی به موضوع ندارد چون وقتی محل انتشار یک اثر تغییر میکند باید از همانجا مجوز بگیرد. وقتی برای اجرای یک تئاتر مجوز صادر میشود یعنی قرار است در یک سالن تئاتر روی صحنه برود که مخاطب محدودی دارد، اما وقتی قرار باشد در یک ویاودی ی برای مخاطب میلیونی ارائه شود طبیعی است نظارت آن باید متفاوت باشد و حتی طبیعی است که مواردی از آن با اصلاح روبرو شود.
او گفت: ما هر اثری را بویژه وقتی تئاتر باشد، بر مبنای نمایش “تصویری” نگاه میکنیم، نه تئاتری که در سالن اجرا شده است. وقتی قرار است در قالب تصویری برای جامعه گستردهتری نمایش داده شود طبیعی است ملاحظات بیشتری روی آن اعمال شود و حتی ممکن است درجه بندی سنی مشمول آن شود چرا که آنچه قرار است به دست خانواده برسد با آن اثر هنری که در یک سالن تئاتر برای مخاطبی که با اختیار خودش بلیت میخرد و آن را تماشا می کند، فرق دارد. با این حال هیچ کدام از اینها به معنای اینکه همه آثار دچار سانسور میشوند نیست بلکه پروسه قانونی این است که فارغ از داشتن مجوز از یکی دیگر از زیر مجموعههای وزارت ارشاد، برای نمایش خانگی نظارت و صدور مجوز جداگانه وجود دارد.
طباطبایی نژاد درباره این انتقاد که با این کار به نظر میرسد یک زیر مجموعه وزارت ارشاد، بخشی دیگر از همان وزارتخانه را قبول ندارد، گفت: اصلا اینطور نیست چون اگر از این زاویه بخواهیم نگاه کنیم پس باید گفت که ما در سازمان سینمایی هم مجوزهای خودمان را قبول نداریم. ما وقتی برای اکران عمومی یک فیلم در گروه هنر و تجربه مجوز صادر میکنیم برای نمایش خانگی آن باید مجوز دیگری صادر شود. یا مثلا وقتی یک فیلم برای اکران روی پرده سینما یا نمایش در جشنواره مجوز میگیرد، باید برای نمایش خانگی مجوز متفاوتی داشته باشد. قانون این موضوع را تصریح کرده که شورای پروانه نمایش، برای نمایش فیلم روی پرده، در شبکه نمایش خانگی یا حتی خارج از کشور باید مجوزهای جداگانه بدهد و در واقع باید جداگانه تعیین صلاحیت شوند.
او افزود: با این حال اگر لازم باشد همانطور که مواردی هم قبلاً بوده، برای صدور مجوز فیلم – تئاترها با اداره کل هنرهای نمایشی هماهنگی لازم را انجام میدهیم و اگر مدیر کل هنرهای نمایشی نظری داشته باشد یا اثری را تایید کند، ما در سازمان سینمایی آن را صورتجلسه کرده و میتواند قابل اجرا باشد چون قبلا هم مواردی بوده که از آنها نامه خواستیم، بعد هم نظرشان را قبول داشتیم و اجرا کردیم.
طباطبایینژاد همچنین در پایان با اشاره به سایت تیوال که قرار بود تعدادی فیلم – تئاتر را نمایش دهد، گفت: درباره این سایت اطلاع دقیق ندارم چون از نظر ما صرفا یک سایت بلیت فروشی است ولی اگر مجوز ویاودی گرفتهاند باید مثل همه ویاودیهای دیگر برای بارگذاری محتوای تصویری خود از سازمان سینمایی مجوز بگیرند.