X

بایگانی اردیبهشت 22, 1399

دفتر سینمایی

چرا لوگوی سریال «زیرخاکی» تغییر کرد؟ – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: بعد از گذشت چند قسمت از سریال «زیرخاکی» لوگوی این سریال تغییر کرد.

به گزارش سینماپرس، سریال‌ «زیر خاکی» به کارگردانی جلیل سامان که پخش آن از ابتدای ماه رمضان آغاز شده تا این لحظه اولین سریال پرمخاطب‌ این ماه مبارک است. با گذشت چند قسمت از این مجموعه تلویزیونی، چهارشنبه شب لوگوی آن با زبانی دیگر منتشر شد و تغییر کرد.

متنی که در این لوگو درج شده، به معنای دزدهای اسرائیلی عتیقه جات است و به نظر می‌رسد به زبان عبری نوشته شده باشد. حال باید دید چرا لوگوی این سریال در میانه راه، به این شکل تغییر کرده است!؟

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

فیلمبرداری «آواتار» و «ارباب حلقه ها» از سر گرفته می‌شود – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: فیلمبرداری پروژه‌های مهمی مثل «آواتار» و «ارباب حلقه ها» در اولین روز بدون ثبت مورد جدید کرونا از سر گرفته می‌شود.

به گزارش سینماپرس به نقل از ایندی‌وایر، طبق آمار جدید، به نظر می‌رسد با توجه به اینکه روز گذشته هیچ مورد جدید ابتلا به ویروس کرونا در نیوزیلند پیدا نشده، این کشور توانسته این ویروس همه گیر را مهار کند.

طبق سایت ددلاین، در حال حاضر تعدادی از پروژه‌ها و تولیدات سینمایی و تلویزیونی کار خود را در این کشور آغاز کرده اند. این موضوع به این معناست که فیلم‌های سینمایی «آواتار ۱» و «آواتار ۲» به کارگردانی جیمز کامرون و همینطور سریال مورد انتظار «ارباب حلقه ها» می‌توانند خیلی زود تولید خود را ادامه دهند. در دنیایی که تعطیلی‌های مربوط به کرونا تولیدات فیلم و محصولات تلویزیونی را تعلیق کرده است، پروتکل‌های بهداشتی نیوزیلند این امکان را می‌دهد که با رعایت ضوابطی فیلمسازها به تولیدات خود ادامه بدهند.

جیمز کامرون به همراه جان لاندو، کارگردان و تهیه کننده فیلم سینمایی «آواتار» پیش از آنکه تولید قسمت‌های جدید این فیلم در میانه ماه مارس متوقف شود در حال فعالیت روی دو قسمت از چهار قسمت تایید شده این دنباله سینمایی بودند. البته گزارش شده بود تولید این فیلم در کالیفرنیا در خلق جلوه‌های ویژه هزینه بر فیلم ادامه داشته است. گفته می‌شود بودجه ساخت این ۴ دنباله در حدود یک میلیارد دلار خواهد بود.

تاریخ اکران این فیلم‌ها به ترتیب ۱۷ دسامبر ۲۰۲۱، ۲۲ دسامبر ۲۰۲۳، ۱۹ دسامبر ۲۰۲۵، و ۱۷ دسامبر ۲۰۲۷ اعلام شده است. گفته می‌شود بخش ضبط تصاویر متحرک (موشن کپچر) دو فیلم ابتدایی به پایان رسیده است.

علاوه بر آواتار، آمازون نیز می‌تواند سریال «ارباب حلقه ها» که با بودجه سنگینی در حال ساخت بود را ادامه دهد. زمانی که فیلمبرداری پروژه تعلیق شد، عوامل این سریال اوایل فیلمبرداری دو قسمت ابتدایی به کارگردانی جی. اِی. بایونا بودند. فصل دوم این سریال اقتباسی نیز برای ساخت، چراغ سبز دریافت کرده است.

تا روز نهم می، کشور نیوزیلند کمتر از ۱۵۰۰ مورد ابتلا به کووید ۱۹ و تنها ۲۰ مورد مرگ داشته است.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

پیگیری پیش تولید سریال موسی(ع) در دستور کار قرار گرفت – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: تهیه کننده سریال حضرت موسی (ع) آخرین وضعیت جسمانی جمال شورجه را تشریح کرد.

به گزارش سینماپرس، سید احمد میر علایی تهیه کننده در گفتگو با خبرنگاران جوان، درباره آخرین وضعیت جمال شورجه گفت: خوشبختانه وضعیت جمال شورجه نسبت به گذشته بسیار بهتر شده و برای پیگیری اتفاقات مربوط به پیش تولید با عوامل گفتگوهایی دارند.

تهیه کننده سریال موسی (ع) عنوان کرد: شورجه نسبت به روزهای اول بسیار بهتر شده است البته درمان و بهبود این نوع از بیماری زمان بَر خواهد بود و به درمان و استراحت نیاز دارند. از ابتدا هم تکلم، هوش و حافظه شان‌ به‌خوبی کار می‌کرد و هیچ‌مشکلی نداشتند حتی دوستان از نظرات و مشاوره‌های او بهره می‌برند.

میرعلایی در خصوص سریال موسی(ع) گفت: این روزها مراحل پیش‌تولید را پیگیری می‌کنیم، نگارش فیلمنامه تمام شده ولی در مرحله بازنگری قرار دارد.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

ادامه اعتراض سینماگران به «نظامنامه تهیه‌کنندگی فیلم و آثار سینمایی» – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: طی روزهای گذشته، سینماگران با چالشی تازه روبرو شده‌اند، چالشی که بسیاری از آن‌ها را به واکنش وادار کرده است، «نظامنامه تهیه‌کنندگی فیلم و آثار سینمایی» که طی روزهای گذشته با اعتراضات فراوانی روبرو بوده است.

به گزارش سینماپرس، سینمای ایران طی ماه‌های گذشته با حواشی فراوانی روبرو بوده است، حاشیه‌هایی که بیشترین آن‌ها به تعطیلی سینماها و اکثریت تولیدات آثار سینمایی پس از شیوع کرونا مربوط می‌شود، اتفاقاتی که این هنر را بیش از همیشه با مشکل روبرو کرده است.طی روزهای گذشته، اما سینماگران با چالشی تازه روبرو شده‌اند، چالشی که بسیاری از آن‌ها را به واکنش وادار کرده است، «نظامنامه تهیه‌کنندگی فیلم و آثار سینمایی» که طی روزهای گذشته با اعتراضات فراوانی روبرو بوده است، نظامنامه‌ای که با اعتراض ۱۰۰ تن از سینماگران روبرو شده و آنها را بر نوشتن نامه‌ای به سازمان سینمایی وا داشته است.

//////////////////////////

طی این نامه که البته بنا بر گفته یک منبع آگاه در سازمان سینمایی به شکل رسمی برای این سازمان ارسال نشده و تنها در فضای مجازی منتشر شده است سینماگران و تهیه کنندگان سینما  معتقدند که «نظامنامه تهیه‌کنندگی فیلم» در آینده نه چندان دور افزایش رانت در عرصه تولید را رقم می‌زند، از نگاه سینماگران این نظامنامه حامی سرمایه‌داران رانتی و در راستای محدودسازی و دشوار کردن شرایط تولید است، بر همین اساس خواستار بازنگری در آن شدند.

در متن نامه که نام‌هایی همچون ابراهیم ابراهیمیان، سیروس الوند، سامان سالور، مهدی صباغ زاده، علیرضا داوودنژاد، عباس رافعی، پوران درخشنده پای آن امضا کرده‌اند، خطاب به حسین انتظامی ریاست سازمان سینمایی آمده است: «ما سینماگران ایرانی اعتراض خود را نسبت به پیش نویس «نظامنامه تهیه‌کنندگی فیلم» اعلام می‌داریم، تاسفانه این نظامنامه بر پایه امکانات و اقتضائات روزآمد سینما طراحی نشده و با نگاهی کهنه نه تنها خارج شدن فناوری‌های تولید و توزیع و نمایش را از انحصارهای مالی و سیاسی در نظر ندارد بلکه برعکس افقی را که پیش روی نسل جدید سینماگران گشوده شده و می‌تواند آن‌ها را در ارتباطی آسان و گسترده با مخاطبان قرار دهد و مردم را به سفارش دهندگان و تامین کنندگان اصلی سرمایه برای سینمای ایران بدل کند، نادیده گرفته است.

//////////////////////////

مبنای این نظامنامه حفظ و ایجاد انحصار و رانت برای عده‌ای خاص تحت عنوان راه اندازی موسسات فیلمسازی و بسترسازی برای ورود سرمایه‌های مشکوک است، ما سینماگران معتقدیم سازمان سینمایی وظیفه دارد برخوردی روزآمد، آینده‌نگر و عادلانه با سینما و تمامی تهیه کنندگان و فیلمسازان داشته باشد و تقسیم بندی آنان بر اساس ثروت و رابطه و قدرت موجب زوال ویژگی‌های فرهنگی و هنری و سینمایی فیلم‌های ایرانی می‌گردد که این رویکرد عملا به تقویت و باز تولید کلیشه‌های سیاسی و تجاری و حذف فیلمسازان و تهیه کنندگان مستقل و بخش خصوصی می‌انجامد. چنین مسیری قطعا تضعیف و در نهایت سقوط سینمای ایران را در پی خواهد داشت، ما از شما تقاضا داریم پشتیبان ذوق و تخصص و خلاقیت هنرمندان سینما باشید و نه حامی سرمایه داران رانتی و دولتی و محدودسازی و دشوار کردن شرایط تولید.»

***وجود واضح رانت و لابی در سینما

عباس رافعی در گفت‌وگو با میزان، پیرامون دلایل اعتراض فیلمسازان و تهیه‌کنندگان نسبت به «نظامنامه تهیه کنندگی فیلم» گفت: وقتی برای دریافت پروانه ساخت به تعداد محدودی اشاره می‌شود به این معنا که تنها این دفاتر می‌توانند پروانه ساخت دریافت کنند به شکلی واضح از بوجود آمدن رانت و لابی خبر می‌دهند. 

وی در همین راستا ادامه داد: نکته دیگر آنجاست که در این نظامنامه اشاره شده که این دفاتر سینمایی مورد نظر می‌توانند بدون دریافت پروانه ساخت اقدام به تولید اثر نمایند، این اتفاق رانتی است که به دفاتر داده می‌شود تا بدون مراجعه به وزارت ارشاد راساً اقدام به صدور پروانه ساخت و تولید کنند.

کارگردان فیلم «فصل فراموشی فریبا» نظامنامه جدید تهیه کنندگی فیلم را نامناسب دانست و افزود: وقتی در این نظامنامه اسم شش یا هفت دفتر سینمایی برای دریافت پروانه ساخت ذکر می‌شود، بسیاری از فیلمسازان مستقل که می‌خواهند فیلم بسازند که پیش از این طرف حسابشان وزارت ارشاد بود برای دریافت پروانه ساخت راهی این دفاتر سینمایی می شوند، بدون شک این دفاتر هم با دریافت پول و با استفاده از روابط خود می توانند این پروانه را دریافت نمایند. 

وی در همین رابطه تاکید کرد: این نظامنامه تولید فیلم را در چند دفتر محدود سینمایی متمرکز می کند که به شدت برای سینمای ما خطرناک است، این رانت و قدرت پنهانی که طی این تصمیم به وجود می‌آید بدون شک باعث ایجاد فساد در سینما می‌شود.

رانت سینما را نابود کرده است/در جشنواره فیلم فجر امسال فیلم ندارم

کارگردان فیلم سینمایی «بهت» ادامه داد: نکته بسیار عجیب در مورد تخصیص مجوز به دفاتر سینمایی فوق در جایی است که این مجوز به دفاتری داده شده که به کل مشغول ساخت آثار کمدی و گیشه بوده‌اند، سابقه این دفاتر تماما سرشار از آثار تجاری بوده و کارنامه کاری آنها نشان داده که در تغییر ذائقه مخاطب و فرهنگسازی هیچ نقشی نداشته اند.

وی در همین راستا اضافه کرد: این دفاتر طی سالهای گذشته قادر به ساخت آثار با کیفیت نبوده‌اند، در سابقه آنها آثاری که سطح فرهنگ را بالا برده باشد و یا در جامعه جهانی برای جمهوری اسلامی ایران افتخارآفرینی کرده باشند به هیچ وجه دیده نمی‌شود. در ازا در کارنامه این دفاتر سینمایی آثاری دیده می‌شود که از اسامی آنها مشخص است که آثاری سخیف هستند. 

کارگردان فیلم «راز مینا» نظامنامه سینمایی را باعث نابودی سینمای مستقل دانست و افزود: این نظامنامه سینما و کارگردانان مستقل را به طور کل نابود می کند، ما صد نفر که نامه اعتراضی به رییس سازمان سینمایی ارسال کرده‌ایم، نسبت به این نظامنامه احساس خطر داشته‌ایم، حرف ما این است که تولید فیلم را در چند دفتر خاص محدود نکنیم زیرا بعد از قدرت گرفتن این دفاتر، قدرت سازمان سینمایی هم از بین می‌رود. 

وی اظهار کرد: شاید این نظامنامه راهکاری برای انتقال تصدی گری سینما به بخش خصوصی است، بنا بر اینکه از این به بعد هر فریادی داریم بر سر بخش خصوصی بزنیم، این اتفاق به نوعی از سر باز کردن بسیاری از مسئولیت‌های مهم سینمایی از شانه های بخش دولتی فرهنگی سینما است. مطمئن باشید بعد از این نظامنامه اگر فردی نسبت به فیلمی سخیف به سازمان سینمایی گلایه کند، این سازمان تمامی تقصیر را بر گردن بخش خصوصی خواهد انداخت. 

رافعی خاطرنشان کرد: تنها چیزی که به ذهن من می‌رسد که اگر اصراری بر رعایت این نظامنامه تهیه کنندگی شود، بدون شک طی سالهای آینده باید فاتحه سینمای فرهنگی، معناگرا و مستقل کشور را به طور کامل خواند. متاسفانه در وضعیت فعلی رانت در بخش اکران و پخش به وضوح دیده می‌شود حال تصور کنید این رانت در تولید هم ایجاد شود، بدون شک دیگر هیچ چیز از سینما باقی نخواهد ماند. 

دستمزد بازیگران از هزینه‌های تولید یک فیلم بالاتر است/تهیه‌کنندگان از بازیگران زیاده خواه استفاده نکنند

***نظانم‌نامه جدید باعث ایجاد پولشویی و رانت در سینما می‌شود

مهدی صباغ زاده در گفت‌وگو با میزان، پیرامون اعتراض خود به نظامنامه صنفی تهیه کنندگی سینما گفت: وقتی جریان اقتصادی سینما به یک سمت و سوی خاص برود بدون شک در آینده آن شاهد ایجاد فساد مالی و رانتی خواهیم بود. 

وی درباره اعتراض جامعه صنفی تهیه کنندگان و همچنین بخش بزرگی از فیلمسازان به این نظامنامه اظهار کرد: بدون شک سمت و سو دادن و انحصارطلبی برخی دفاتر سینمایی در زمینه تولید آثار سینمایی به هیچ وجه مورد قبول ما نیست. 

تهیه کننده فیلم سینمایی «رمانتیسم عماد و طوبی» در همین راستا ادامه داد: ما متوجه نمی‌شویم چرا باید جلوی تهیه کننده‌ای که کارت تهیه کنندگی دارد را بگیریم، چرا این تهیه کننده که هم سابقه دارد و هم اینکه از لحاظ قانونی مجوز این کار را دارد نباید به صورت مستقل برای ساخت فیلمش پروانه ساخت بگیرد. 

وی ادامه داد: از نظر من وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی اگر می‌خواهد با کسی هم برخورد کند باید با آن تهیه کنندگانی که بدون کارت تهیه کنندگی و به واسطه تزریق پول و سرمایه وارد این عرصه می شوند برخورد نماید. همین تهیه کنندگان هستند که با آوردن پول‌های نامعلوم باعث ایجاد پولشویی و رانت در سینما شده اند. 

صباغ زاده تصمیم در قبال فعالیت تهیه کنندگان را بر عهده جامعه صنفی تهیه کنندگان دانست و خاطرنشان کرد: قطعا اگر مشکلی در جامعه تهیه کنندگان بوجود بیاید و یا اگر بخواهیم تصمیمی درباره روند تهیه و تولید در سینما بگیریم، این تصمیم باید زیر نظر صنف تهیه کنندگان صورت گیرد. این تصمیم هم قانونی است و هم اینکه به لحاظ تخصصی قابلیت های بهتری خواهد داشت. 

اما در پایان لازم به ذکر است با پیگیری خبرگزاری میزان به گفته یک منبع آگاه در سازمان سینمایی هنوز نامه صد تن از سینماگران به طور رسمی در اختیار دفتر سازمان سینمایی قرار نگرفته و بر اساس مستندات این نظام‌نامه که در تاریخ بیستم فروردین ماه امسال بر روی خروجی سایت سازمان سینمایی قرار گرفته به شکل پیش نویس ارائه شده و هنوز دستوری مبنی بر اجرایی شدن آن از سوی سازمان سینمایی صورت نگرفته، همچنین در این نظام نامه آمده و تاکید شده است که: «از صاحب نظران و فعالان تقاضا می شود نظرات خود را تا پایان فروردین ماه به نشانی [email protected] ارسال نمایند تا با جمع بندی نهایی در اجران آن لحاظ شود». همچنین طبق اعلام این منبع آگاه بسیاری از بندهای این نظام‌نامه تا کنون در سینمای ایران در حال اجرا بوده است.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

کرونا باعث افزایش تفکر خلاق شده است


کرونا باعث افزایش تفکر خلاق شده است

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

اعلام شرایط استفاده از بیمه تکمیلی ۹۹ برای خبرنگاران – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: اداره کل مطبوعات با صدور اطلاعیه‌ای مهلت استفاده از تسهیلات بیمه تکمیلی صندوق اعتباری هنر برای سال جاری را دوازدهم خردادماه اعلام کرد.

به گزارش سینماپرس، در اطلاعیه اداره کل مطبوعات آمده است:

با توجه به نزدیک شدن به زمان ثبت نام برای استفاده از تسهیلات بیمه تکمیلی سال ۹۹ از سوی صندوق اعتباری هنر به اطلاع می‌رساند، با توجه به توافق صورت گرفته با این صندوق صرفا متقاضیانی که تا پایان روز دوازدهم خرداد ماه در سامانه جامع رسانه‌های کشور (e-rasaneh.ir)  ثبت نام کرده و از طریق اداره کل مطبوعات و خبرگزاری های داخلی احراز هویت شده باشند، برای استفاده از این تسهیلات به صندوق اعتباری هنر معرفی می‌شوند.

بر همین اساس طبق سنوات گذشته متقاضیان در صورت دارا بودن بیمه پایه فعال (تاًمین اجتماعی) می‌توانند درخواست خود را از طریق پنل بخش خبرنگاران در سامانه جامع رسانه‌های کشور به نشانی e-rasaneh.ir  تا پایان زمان مقرر ثبت نمایند. پس از اتمام مهلت فوق، امکان اصلاح و یا افزایش افراد متقاضی وجود ندارد و فهرست نهایی در تاریخ اول تیرماه در اختیار صندوق اعتباری هنر قرار می‌گیرد …

شایان ذکر است، متقاضیان باید در سایت صندوق اعتباری هنر به نشانی  honarcredit.ir به عنوان «روزنامه نگار» ثبت نام نمایند.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

اگر کاری نکنید، وضعیت صنایع‌دستی فاجعه‌آمیز می‌شود!


اگر کاری نکنید، وضعیت صنایع‌دستی فاجعه‌آمیز می‌شود!

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

عرضه آنلاین «نگهبان قدس» در «عماریار» – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: سریال «نگهبان قدس» به کارگردانی «باسل الخطیب» کارگردان برجسته سوریه و تهیه کنندگی «زیاد علی» در سایت در «عماریار» عرضه شد.

به گزارش سینماپرس، سریال «نگهبان قدس» روایت مردی زاده حلب و یکی از چهره های برجسته جهان مسیحیت به اسم «ایلاریون کبوجی» است که در سال ۱۹۶۵ رهبر کلیسای کاتولیک بیت المقدس شد و از آن زمان به جریان های مقاومت علیه رژیم اشغالگر قدس کمک می کرد.
او نهایتا در سال ۱۹۷۴ در حال کمک به اننتقال اسلحه برای گروه های مقاومت توسط رژیم صهیونیستی دستگیر و به ۱۲ سال زندان محکوم شد اما به وساطت واتیکان پس از ۴ سال آزاد شده و به رم تبعید شد.
امام موسی صدر از وی به نیکی یاد کرده و چندین کشور اسلامی برای او تمبر یادبود منتشر کرده اند. او درباره انقلاب اسلامی می گوید: «عقل در برابر چگونگی پیروزی و استمرار این انقلاب عاجز است»؛ وی در مساله تسخیر لانه جاسوسی تلاش هایی برای میانجی گری نیز داشته است.
«ایلاریون کبوجی» از مخالفان جنگ علیه عراق در سال ۲۰۰۳، حاضر در کاروان آزادی در سال ۲۰۱۰ و از مسافران کشتی ماوی مرمره بوده است.
همه اینها و دیگر نکات زندگی این مرد مقاوم را «باسل الخطیب» کارگردان برجسته سوریه که خود یک چهره با اصالت فلسطینی است در سریال «نگهبان قدس» به تصویر کشیده است.
باسل الخطیب خود ده ها فیلم و سریال درباره فلسطین تولید کرده است و از حامیان دولت سوریه بوده و در جریان هشت سال جنگ در سوریه ۴ فیلم سینمایی و دو سریال را برای حمایت از مقاومت و دولت سوریه تولید کرده است.
هر قسمت از سریال «نگهبان قدس» ۳۴ دقیقه درنظر گرفته شده است و در آن بازیگرانی چون، رشید عساف، إیهاب شعبان، أمل عرفه، صباح الجزائری، سلیم صبری و سامیه الجزائری به ایفای نقش پرداخته اند.

مشاهده خبر از سایت منبع