X

بایگانی خرداد 14, 1399

دفتر سینمایی

سیل لرستان موضوع یک مستند شد – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: مژگان صیادی از ساخت مستندی با عنوان «رَش اُو» با موضوع سیل در منطقه پلدختر لرستان خبر داد.

به گزارش سینماپرس، مژگان صیادی از ساخت مستندی با عنوان «رَش اُو» با موضوع سیل در منطقه پلدختر لرستان خبر داد. این فیلم در مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی تهیه می‌شود.

شهرستان پلدختر استان لرستان در فروردین ۹۸ با سیل ویرانگری مواجه شد و اهالی روستای بابازید از توابع این شهرستان آسیب جدی دیدند. مستند «رَش اُو» بنا دارد ۱۳ ماه پس از این حادثه، ردی از امید و زندگی در بین اهالی بیابد.

مژگان صیادی درباره عنوان این مستند توضیح داد: رَش در زبان لری به معنای سیاه و اُو به معنای آب است. در نتیجه «رَش اُو» به آب تیره و ویرانگر گفته می‌شود.

وی درباره مراحل تولید این فیلم گفت: حدود یک سال درباره سوژه مورد نظر تحقیق کردم. زمانی که سیل آمد، من لرستان بودم و جزء اولین نفراتی بودم که به مناطق سیل‌زده معمولان رفتم. منطقه‌ای شبیه به چرنوبیل که آسیب بسیاری دیده بود. چند سفر دیگر به منطقه پلدختر داشتم و با پیدا کردن سوژه‌ها فیلمبرداری آغاز شد.

این تهیه‌کننده در پایان بیان کرد: البته به دلیل شیوع بیماری کرونا و همچنین ایجاد تغییراتی در تیم تولید، فیلمبرداری کمی با تاخیر و همزمان با شروع فصل بهار آغاز شد. این هفته سومین سفر را به منطقه لرستان خواهیم داشت تا تصاویر باقی مانده را فیلمبرداری کنیم.

عوامل تولید مستند «رَش اُو» عبارتند از کارگردان: رضا عباسی، تهیه‌کننده: مژگان صیادی، مدیر فیلمبرداری: تورج اصلانی، صدابردار: هادی معنوی‌پور، تهیه شده در: مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

ناگفته‌هایی از دهه اول انقلاب به روایت پزشک امام(ره) – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: مجموعه مستند «طبیب» پرتره‌ای از مسعود پورمقدس از اعضای تیم پزشکی حضرت امام (ره) در چهار قسمت روی آنتن شبکه مستند می‌رود.

به گزارش سینماپرس، مستند «طبیب» به تهیه‌کنندگی مرتضی قاسمی و کارگردانی محمد خجسته فر از ۱۳ تا ۱۶ خرداد ساعت ۱۸:۳۰ از شبکه مستند پخش می‌شود و بازپخش آن روز بعد ساعت ۱۵ خواهد بود.

«طبیب» با سیر در زندگی استاد برجسته و پزشک متعهد و صاحب‌نام، دکتر مسعود پورمقدس از اعضای تیم پزشکی حضرت امام (ره)، زندگی یک انقلابی بی‌ادعا را به تصویر می‌کشد.

این مستند برای نخستین بار ناگفته‌هایی از دهه اول انقلاب اسلامی و حوادث پزشکی بسیار مهمی که می‌توانست سرنوشت انقلاب را تغییر دهد در رسانه ملی بازگو می‌کند.

گفتگو با ابراهیم نعیمی پور و علیرضا خسروی از دیگر بخش‌های این مستند تلویزیونی است.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

انتشار فراخوان سمینار پژوهشی تئاتر مقاومت – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: فراخوان هفتمین سمینار پژوهشی تئاتر مقاومت منتشر شد.

به گزارش سینماپرس، فراخوان هفتمین سمینار پژوهشی تئاتر مقاومت با هدف مطالعه و بررسی ادبیات نمایشی تئاتر مقاومت، مطالعۀ تئاتر مقاومت از منظرهای گوناگون و بررسی راهکارهای دستیابی به مسیر درست و اصولی برای ادامۀ حیات تئاتر مقاومت با محورهای مختلف منتشر گردید.

علاقمندان می‌توانند تا تاریخ ۱۰مرداد ماه، چکیدۀ آثار خود را به دبیرخانه و به نشانی rtfestival.ir  ارسال نمایند. این سمینار پژوهشی همزمان با هفدهمین جشنوارۀ سراسری تئاتر مقاومت، به همت انجمن تئاترانقلاب ودفاع مقدس بنیاد فرهنگی روایت فتح و با دبیری حمید نیلی، در پاییز ۹۹ برگزار خواهد شد.

متن فراخوان به‌شرح ذیل است:

«هفتمین سمینار پژوهشی تئاتر مقاومت» همزمان با برگزاری هفدهمین جشنواره سراسری تئاتر مقاومت، به پاس ارج نهادن به تلاش پژوهشگران ارجمند کشور و نیاز مبرم این رویداد و گفتمان (تئاتر مقاومت) به پژوهش و تحقیق مستمر، به شرح ذیل برگزار می‌شود.

اهداف سمینار:
– مطالعه و بررسی ادبیات نمایشی مقاومت
– مطالعۀ تئاتر مقاومت از منظرهای مختلف در ادوار گذشته.
– دستیابی به مسیر درست و اصولی برای ادامۀ حیات تئاتر مقاومت

محورهای سمینار:
الف) بررسی گسترۀ مقاومت در ادبیات نمایشی ایران.
ب) مطالعات مستندنگاری تئاتر مقاومت در ایران.
ج) رابطۀ نهاد تئاتر و انقلاب و تأثیر این دو بر هم.
د) مطالعۀ بینارشته‌ای ادبیات نمایشی مقاومت
ه) مطالعۀ مفهوم مقاومت در ادبیات نمایشی جهان
و) بررسی تطبیقی ادبیات نمایشی ایران و جهان با تمرکز بر مضمون مقاومت.
ز) تأثیر جشنواره‌های تئاتری  بر جریان‌سازی تئاتر مقاومت.
ح) گسترۀ توجه جشنواره‌ها به موضوع و مفهوم مقاومت.
ط) ضرورت بازنگری در سیاست‌ها و اهداف جشنواره.
ی) آسیب‌شناسی جریان تئاتر مقاومت.
ک) بررسی راهکارهای گسترۀ فرهنگ‌سازی مفهوم مقاومت با نهاد تئاتر

شرایط پذیرش مقاله:
*مقاله پیش از این در هیچ سمینار پژوهشی ارائه و منتشر نشده باشد.                        
*ساختار پژوهشی مقاله کاملاً رعایت شده باشد.                                                
*مقالات الزاما محتوای پژوهشی داشته باشند.    
توضیح: مقالات در دو بخش پذیرفته خواهند شد:
الف) برای ارائه در سمینار
ب) برای انتشار در کتاب مجموعه مقالات سمینار

مدارک لازم و نحوه ارسال آثار:
–  تکمیل فرم ثبت‌نام در سایت جشنواره به نشانی www.rtfestival.ir و اخذ کد رهگیری
– بارگذاری فایل Word و PDF چکیدۀ مقاله در سایت جشنواره
– بارگذاری فایل Word و PDF  مقاله پس از پذیرفته شدن چکیده درسایت جشنواره

– حق تألیف:
به پژوهشگرانی که مقالۀ آنها به مرحلۀ نهایی سمینار (برای ارائه یا انتشار) راه یابد، مبلغ ۴۰ میلیون ریال پرداخت خواهد شد.

تقویم سمینار:
– مهلت ارسال چکیده مقالات: ۱۰ مردادماه ۹۹
– اعلام چکیده‌های منتخب: ۲۰ مردادماه ۹۹
– ارسال مقالات نهایی: ۱۵مهرماه ۹۹
– برگزاری سمینار: پاییز ۱۳۹۹

نشانی دبیرخانه: میدان آرژانتین- خیابان شهید احمد قصیر-  خیابان بخارست ۸- پلاک ۱۶-طبقه۶
تلفن‌های تماس: ۸۸۷۴۱۴۲۷-۸۸۵۰۴۳۴۱، نشانی اینترنتی: www.rtfestival.ir

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

آیا لازم نبود داستانتان را با تحقیق جامع‌تری درباره ۳۴ روز دفاع جانانه در خرمشهر می‌نوشتید؟! – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: در ادامه واکنش‌ها به مصاحبه دریادار سیاری، سلمان اکبری پاکرو، پژوهشگر جنگ و دفاع مقدس که در گذشته در ارتش نیز فعالیت داشته، یادداشتی نوشت.

به گزارش سینماپرس، پس از گلایه‌های امیر دریادار حبیب‌اله سیاری (معاون هماهنگ‌کننده فرمانده ارتش جمهوری اسلامی) پیرامون نادیده گرفتن نقش ارتش در سریال «کیمیا» و تولیدات دیگری در تلویزیون، مسعود بهبهانی‌نیا نویسنده سریال «کیمیا» این انتقادات را رد کرد.

در ادامه واکنش‌ها به این موضوع سلمان اکبری پاکرو، پژوهشگر جنگ و دفاع مقدس که در گذشته در ارتش نیز فعالیت داشته، یادداشت را به نگارش درآورده که به شرح زیر است:

«هنرمند گرامی آقای مسعود بهبهانی‌نیا- نویسنده محترم داستان کیمیا

لابد توقع ندارید که امیر دریادار سیاری در کشاکش این همه مأموریت‌های مهم ارتشی که یک ملت به آن ارج می‌گذارند، پاسخی به یادداشت شما بدهد. شناختی که از ارتش داریم هم نشان می‌دهد که این سازمان دفاعی صبور، کمتر فرصت خود را صرف مباحثه و مناظره با رسانه‌ها و هنرمندان کند. اما به اندازه شناختی که از جنگ و ارتش دارم می‌نویسم و از جنابعالی می‌پرسم؛ واقعاً چرا ناخوانده می‌نویسید؟

ارتش تا به امروز به روی هیچ هنرمندی اخم هم نکرده، چه رسد به شلیک. همان قدر که محکم و باصلابت در برابر دشمن ایستاد، با خودی‌ها مهربان است. از شرایطی که پیش از شروع جنگ بر سر ارتش آمده بود نمی‌گویم. اما لابد نخوانده‌اید و نمی‌دانید که امیر دریادار سیاری از روز نخست جنگ در خرمشهر حضور داشت و گلوله و ترکش به تنش نشست و به طرز معجزه‌آسایی زنده ماند؛ ایشان و یارانشان و هر که در خرمشهر حضور داشت، می‌دانند که روایت جنگ در خرمشهر حقیقت، با کیمیاگری شما تفاوت دارد.

شما که پیش از کیمیا، بجز «شرکت» که نگاهی کوتاه و ناگیرا به جنگ داشته، برای دفاع مقدس چیز دیگری ننوشته‌اید، آیا لازم نبود داستانتان را با تحقیق جامع‌تری درباره ۳۴ روز دفاع جانانه در خرمشهر می‌نوشتید؛ بلکه باورپذیرتر می‌شد تا کوچک و بزرگ با داستان کیمیایتان شوخی نکنند؟ آیا نباید پیش از نوشتن می‌خواندید که تکاوران ارتشی در خرمشهر، در برابر چند لشکر زرهی دشمن (با نسبت یک به بیست) چه حماسه‌ها آفریدند؟، آن هم در شهری که تا پیش از آن حتی یک سنگر نداشت! ‌

قطعاً نخوانده‌اید و لازم است برایتان بگویم که در خرمشهر عزیز ما، بجز پدری ارتشی که از بد حادثه و به صورت اتفاقی در بازگشت از کشورهای عربی همسایه، به خاطر فرزندانش درگیر جنگ شد یا شخصیتی که فقط با لباسی شبیه ارتش به صرف خرمشهری بودن، و نه به خاطر احساس وظیفه ارتشی، گویا در خرمشهرِ داستانتان با جیپ ارتشی تا خط مقدم مسافرکشی می‌کرد، دست‌کم دو گردان تکاور دریایی(۱۵۰۰ نفر)، ۷۲۰ افسر- دانشجوی دانشگاه افسری و یک گردان دژ لشکر ۹۲ هم حضور داشتند و کوچه به کوچه با تانک‌های دشمن می‌جنگیدند.

 برایتان از شهید صفا بگویم یا از شهید مرادی که در خرمشهر جانشان را از دست دادند؟ یا از رزمندگان گردان دژ بگویم که مردانه در برابر هجوم نابرابر دشمن ایستادند؟ اگر می‌نویسید و می‌سازید باید بخوانید که دلاورمردی از پادگان دژ پس از دفاع جانانه در برابر حمله دشمن مجروح و کم رمق به دست دشمن افتاد و دشمن به کین ایستادگی او و یارانش، پیکر این فرزند غیور ملت را با دو دستگاه خودرو آن قدر کشید تا به تنهایی تبدیل به دو شهید شد. آیا برایتان سخت نیست که خانواده شهید مختاری اثری که به دفاع از خرمشهر پرداخته را می‌بینند، اما در آن حتی، یادی از سوختن و خاکستر شدن شهیدشان و یارانش نمی‌شود؟ آیا اینکه شهید مرادی سرش را در خرمشهر در برابر گلوله تانک دشمن گذاشت تا آتش به جان ملت نیفتد، وجدان قلمتان را خراش نمی‌دهد که درباره او  هم باید بنویسید؟ آیا روایت اینکه شهیدی بدون سر به دشمن حمله می‌برد، ذهن و قلم هنرمندتان را نمی‌آزارد که اشاره‌ای به حضور و شهادتش نکرده‌اید؛ برای یکبار هم که شده بخوانید و بدانید فقط تکاوران دریایی، بیش از صد شهید در خرمشهر دادند و بارها دشمن را تا مرز عقب راندند. کمیِ تعدادشان در برابر انبوه نیروهای دشمن را با جابه‌جایی واکنش سریع جبران کردند و هر جا حرکتی از دشمن بود، آتش تکاوران به استقبالش می‌رفت و اگر دستور خروج نبود، همین تکاوران تا آخرین نفر در خرمشهر شهید می‌شدند.

دریادار سیاری در خرمشهر حضور داشته و جانباز خرمشهر است، پاره‌های پیکرش را در خرمشهر به جا گذاشته و مسافر مدام خرمشهر است (این را خوب می‌دانم). او بیش از آنکه شما برای اثرتان غیرت به خرج می‌دهید، برای خرمشهر غیرت نشان می‌دهد و قطعاً تمام اثرتان (و آثاری که درباره خرمشهر است) را دیده و نواقصش را می‌شناسد. اما به شما توصیه می‌کنم اگر خواستید باز هم از خرمشهر بنویسید و بسازید و اگر حوصله خواندن نداشتید، حتماً آن بخش از کتاب عکس جنگ تحمیلی- دفاع در برابر متجاوز را که به دفاع از خرمشهر اختصاص دارد، ببینید. بنگرید که بدون دخالت ارتش در تولید این اثر، هیچ قاب عکسی از دفاع خرمشهر نیست که خالی از حضور ارتشیان باشد، خلاف قاب دوربین کیمیایی شما.

بسیار کم گفتم. اما باید تأکید کنم، جنگ، تخصص است و برند ارتشی دارد. باید این برند را بشناسید تا درباره جنگ درست بنویسید.

پژوهشگر جنگ و دفاع مقدس

سلمان اکبری پاکرو»

مشاهده خبر از سایت منبع