X

بایگانی مهر 12, 1399

دفتر سینمایی

جانمایی تندیس‌های جهانی سینمای مستنددر موزه سینمای ایران – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: آیین جانمایی تندیس‌های جهانی سینمای مستند روز گذشته جمعه ۱۱ مهرماه در موزه سینمای ایران برگزار شد.

به گزارش سینماپرس، در این مراسم که برخی از اعضای انجمن صنفی کارگردانان سینمای مستند، مدیران وکارشناسان موزه سینما حضور داشتند، تندیس های جهانی مستندسازان در جایگاهی مشخص جانمایی شد.

پیرو نشست‌های مشترک میان  مدیران موزه سینما و هیات مدیره انجمن صنفی کارگردانان سینمای مستند مقرر شد جایگاه سینمای مستند در موزه سینما در دو مرحله مشخص شود که در مرحله نخست جانمایی تندیس‌های جهانی سینمای مستند درتالاربین الملل‌انجام شد و در مرحله بعد اتاق سینمای مستند نیز در موزه سینمای ایران راه اندازی خواهد شد.

ساز و کار راه اندازی اتاق مستند سینمای ایران در آینده ای نزدیک با همکاری مشترک انجمن صنفی کارگردانان سینمای مستند و موزه سینما تعیین و مشخص می شود.

در این مراسم که با رعایت پروتکل‌های بهداشتی برگزار شد برخی از اعضای انجمن همچون منوچهر مشیری، ارد زند، مهوش شیخ الاسلامی، هوشنگ میرزایی، محمدرضا وطن دوست، فتح الله امیری، نیما عسگری، آرش لاهوتی، آرش اسحاقی و محسن استادعلی و مهران عباسی حضور داشتند.

علاوه بر موارد ذکر شده مقرر شد امکان بهره برداری از سایر امکانات وظرفیت های مجموعه موزه از جمله اکران ویژه فیلم، نقد وبررسی، نشست های تخصصی و بزرگداشت وساخت تندیس پیشکسوتان سینمای مستند نیز فراهم شود.

در این رویداد به دلیل شیوع بیماری کرونا شرایط حضور سایر اعضاء انجمن صنفی کارگردانان مستند مقدور نبود.

گفتنی است، هرکدام از اعضای انجمن با هماهنگی هیات مدیره انجمن و موزه سینما می‌توانند  تندیس‌های خود را به موزه سینما اهداء کنند.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

نماهنگ «بی تابی بلقیس» منتشر شد/ یک همدردی موسیقایی


نماهنگ «بی تابی بلقیس» به آهنگسازی فردین خلعتبری، خوانندگی حمیدرضا نوربخش، رهبری ارکستر آندره الحاج و کارگردانی رضا موسوی در دسترس مخاطبان قرار گرفت.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

برگزاری جشنواره‌ها در این شرایط کرونا و اقتصاد یک خیانت فرهنگی است/اگر پولی وجود دارد، بدهید محتوا تولید شود – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: وقتی مسوولان بهداشتی تاکید دارند پاییز و زمستان سختی داریم، وقتی دولت هنوز برای تامین واکسن آنفلوآنزا به طور کامل موفق نبوده، اینکه دوستان از الان اعلام کنند،برگزاری جشنواره کار عاقلانه‌ای نیست.

به گزارش سینماپرس، دبیر جدید جشنواره فیلم فجر به محض معرفی برای این مسوولیت اعلام کرد که جشنواره فجر با الگوبرداری از جشنواره ونیز با ظرفیت ۵۰درصدی برگزار خواهد شد. این خبر در رسانه‌های مختلف بازتاب زیادی داشت و البته تفاسیر مختلفی در این زمینه شکل گرفت.

جشنواره فیلم فجر مهم‌ترین جشنواره سینمایی ایران است که از سال ۱۳۶۱ تاکنون معمولاً در میانه بهمن هر سال در تهران برگزار می‌شود. تاکنون ۳۸ دوره از این جشنواره برگزار شده‌ است که آخرین آن در سال ۱۳۹۸ بود. این جشنواره توسط بنیاد سینمایی فارابی و زیر نظر وزارت ارشاد برگزار می‌شود. بسیاری از فیلمسازان مشهور ایرانی برای اولین‌بار به واسطه این رویداد به سینمای ایران معرفی شدند. هرساله تعداد زیادی از سینماگران برای شرکت در این جشنواره تلاش می‌کنند. آن‌ها از تابستان و پاییز کارشان را شروع می‌کنند تا بتوانند نسخه‌ای از فیلم‌شان را به هیات انتخاب فجر برسانند.
مهم‌ترین پرسشی که در حال حاضر از دبیر جشنواره فجر می‌توان پرسید، درباره برگزاری یا عدم‌برگزاری جشنواره امسال در بهمن و نیز چگونگی آن است که طباطبایی‌نژاد پاسخ داد: تا الان قرار ما بر این است که جشنواره فیلم فجر به شکل محدود و کاملاً رعایت‌شده با حداکثر پروتکل‌های بهداشتی برگزار شود؛ البته منظور از محدود این نیست که حجم جشنواره کوچک شود بلکه برپایی آن را با همان رعایت پروتکل‌ها و۵۰ درصد ظرفیت سالن‌ها مدنظر داریم. به گزارش ایسنا او تایید کرد که در این راستا جشنواره‌ ونیز به نوعی الگوی برگزاری جشنواره فجر در دوران کرونا خواهد بود. او همچنین اضافه کرد که علاقه‌مندان به شرکت در جشنواره باید منتظر انتشار فراخوان جشنواره باشند. طباطبایی‌نژاد در حالی از برگزاری فیزیکی جشنواره فیلم فجر خبر می‌دهد که تقریبا بیشتر سینماگرها برگزاری آنلاین آن را ممکن نمی‌دانستند و برهمین اساس گمانه‌زنی می‌شد که با توجه به پیش‌بینی‌ها از شرایط خاص زمستان در شیوع کرونا احتمالا جشنواره منتفی می‌شود یا نهایتا با جشنواره جهانی فیلم فجر که سال آینده برگزار می‌شود، ادغام خواهد شد.

پس از این اظهارنظر دبیر جشنواره فجر برای بررسی اینکه آیا در چنین شرایطی امکان برگزاری جشنواره هست یا نه، با محمدرضا عباسیان گفت‌وگویی انجام دادیم. عباسیان، دبیر سی‌ویکمین جشنواره فیلم فجر و مدیرعامل موسسه رسانه‌های تصویری بوده است. او به‌واسطه مسوولیت‌هایش آشنایی زیادی به سازوکار جشنواره فجر و دیگر رویدادهای سینمایی جهان دارد.

باتوجه به شناختی که از سازوکار جشنواره دارید، به نظرتان آنطور که آقای طباطبایی‌نژاد گفتند، امکان برگزاری فجر وجود دارد؟

واقعا درباره موضوع کرونا هنوز هیچ‌کس اطلاع دقیقی ندارد؛ البته در اروپا هم اوضاع همین است. خیلی از جشنواره‌ها برگزار نشدند اما یک جشنواره برگزار شد. اصلا کسی نمی‌تواند از الان با اطمینان درباره بهمن‌ صحبت کند.
 

با فرض اینکه شرایط بهمن نزدیک به اوضاع امروز باشد چه؟

با فرض شباهت به اوضاع الان، به هیچ عنوان برگزار کردن جشنواره درست نیست، اصلا امکان‌پذیر نیست و اصولا کار خطرناکی است. جشنواره فجر را بگذارید کنار، حتی جشنواره‌های دیگر هم نباید برگزار می‌شد. در این شرایط کرونا و مشکلات اقتصادی، چه آورده‌ای برای فرهنگ  دارد؟ لزومی برای برگزاری‌اش نبود.

جشنواره زمانی معنا دارد که تولیدی هم باشد. مگر تولید جدید به اندازه یک جشنواره داشته‌ایم؟

در دنیا جشنواره‌ها طراحی شده‌اند برای خط‌دهی به سمت تولیدی که رویدادهای سینمایی براساس آن برگزار شوند. مانیفست جشنواره سینماگران را به سمت تولیدات سوق می‌دهد. اصولا ما در ایران چنین جشنواره‌ای نداریم. صرفا یک جشن و دورهمی است که هرکس فیلم ساخته آنجا نمایش می‌دهد؛ البته برای سینمای ما همین هم لازم است. درباره جشنواره‌های مختلف سینمایی کشورمان این مورد رقم خورده و نمی‌توان جلوی آن را گرفت. به‌هرحال هست و باید باشد.

درباره همه جشنواره‌های کشور این نظر را دارید؟

جشنواره‌هایی مثل شهر، سلامت و… همه پول دور ریختن و شو است. به نظرم این‌ها فقط کاسبی برای تیم‌های برگزارکننده  و عکس یادگاری ‌گرفتن آن‌ها با مسوولان رده‌بالاست؛ پس به نظرم برگزاری این جشنواره‌ها در این شرایط کرونا و اقتصاد یک خیانت فرهنگی است. خب اگر پولی وجود دارد، بدهید محتوا تولید کنند. اگر قرار است مبلغی خرج جشنواره شود، همان را بدهید یک فیلمساز با موضوع آن جشنواره، فیلم بسازد.

چرا این کار انجام نمی‌شود؟

چون در آن صورت فقط یک فیلمساز راضی می‌شود اما وقتی جشنواره برگزار شود، یک جماعتی راضی می‌شوند! تعدادی فیلمساز هیات داوران می‌شوند، عده‌ای این وسط ستاد جشنواره می‌شوند، ستاد خبری و بولتن راه می‌افتد، هدیه می‌دهند و خلاصه طیف گسترده‌ای این وسط خوشحال می‌شوند! برای همین است که کسی به برگزاری جشنواره‌ها اعتراض نمی‌کند. جشنواره‌ها کابوس حوزه فرهنگ در کشورمان شده‌اند.

برگردیم به مساله کرونا! شما معتقدید کلا باید برگزاری فجر کنسل شود؟

من با شرایط امروز به هیچ عنوان صلاح نمی‌دانم؛ ۵۰درصد ظرفیت که جای خود، حتی با ۱۰درصد هم خطرناک است. با اظهارنظر دبیر جشنواره، فیلمسازان خودشان را برای جشنواره آماده می‌کنند ولی اگر در بهمن کرونا اجازه برگزاری فجر را ندهد، حتما مشکلات زیادی برای فیلمسازان ایجاد خواهد شد و اعتراض آن‌ها را در پی خواهد داشت. این مساله‌ساز نمی‌شود؟

درست است! اتفاقا وزارت ارشاد باید پیش‌بینی بکند که اگر جشنواره ملی با جشنواره جهانی تجمیع و در خرداد سال آینده برگزار شود، آیا شرایط مساعدتر خواهد بود یا نه. این باعث می‌شود فشار از فیلمسازها برداشته شود که اقدامی منطقی‌تر است. وقتی مسوولان بهداشتی تاکید دارند پاییز و زمستان سختی داریم، وقتی دولت هنوز برای تامین واکسن آنفلوآنزا به طور کامل موفق نبوده، اینکه دوستان از الان اعلام کنند جشنواره در خرداد برگزار خواهد شد، حرف عاقلانه‌ای نیست.

راهپیمایی اربعین یک رویداد چندین میلیونی فرهنگی است که برای نظام اهمیت بسیاری دارد، اما مسوولان به‌خاطر حفظ سلامتی مردم آن را برای امسال لغو ‌کردند. حالا مگر جشنواره فجر در سیاست‌های کلان مهم‌تر است که نشود موقتا تعطیلش کرد؟ سلامتی مردم و هنرمندان مهم‌تر است.

پس دلیل اصرار برخی را همان منافع که گفتید، می‌دانید؟

هم آن منافع که گفتم و هم اینکه به هرحال در سال آخر دولت فعلی هستیم و ترجیح می‌دهند این رویداد مهم هر طور شده برگزار شود.

جشنواره‌هایی مثل شهر،   سلامت و… همه پول دور ریختن و شو است. به نظرم این‌ها فقط کاسبی برای تیم‌های برگزارکننده  و عکس یادگاری گرفتن آن‌ها با مسوولان رده‌بالاست

*صبح نو

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

نقاشی های عاشورایی در حوزه هنری


گالری ابوالفضل عالی حوزه هنری در تازه‌ترین رویدادهای خود با نمایشگاه نقاشی عاشورایی «رستاخیز» با آثاری از علی بحرینی میزبان علاقه‌مندان خواهد بود.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

«چهل چراغ» به شبکه سه سیما می آید – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: در آستانه اربعین سید و سالار شهیدان ویژه برنامه مناسبتی «چهل چراغ» روی آنتن شبکه سه سیما می‌رود.

به گزارش سینماپرس، مجتبی امینی تهیه کننده برنامه «چهل چراغ» با اعلام تولید سری جدید برنامه گفت: همزمان با فرا رسیدن ایام اربعین سید و سالار شهیدان ویژه برنامه «چهل چراغ» با حضور ۵ مهمان از شنبه ۱۲ مهر به مدت ۵ شب روی آنتن شبکه سه سیما می رود.

در این برنامه چهره‌هایی که به واسطه امام حسین (ع) اتفاقی در زندگی آن‌ها رخ داده است که باعث تغییر مسیر زندگی آن‌ها شده، به شرح داستان زندگی خود می‌پردازند.

برنامه تلویزیونی «چهل چراغ» به تهیه کنندگی و میزبانی مجتبی امینی محصول گروه اجتماعی شبکه سوم سیما است.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

انتشار قطعه «بی تاب بلقیس» برای همدردی با ملت لبنان + ویدئو


ویدیوی «بی تاب بلقیس» با موضوع همدردی با ملت لبنان به آهنگسازی فردین خلعتبری و صدای حمیدرضا نوربخش منتشر شد.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

مقتل خوانی «نفس المهموم» در رادیو تهران – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: مقتل خوانی کتاب «نفس المهموم» یکی از آثار شیخ عباس قمی از برنامه «سنگلج» رادیو تهران پخش می‌شود.

به گزارش سینماپرس، مقتل خوانی کتاب «نفس المهموم» یکی از آثار شیخ عباس قمی که به شرح تفصیلی زندگانی امام حسین (ع) می‌پردازد از برنامه «سنگلج» رادیو تهران پخش می‌شود.

«نَفَسُ المَهموم فی مصیبه سیدنا الحسین المظلوم»، اثر شیخ عباس قمی درباره واقعه کربلا و وقایع پس از آن است که از ولادت امام حسین (ع) آغاز و سپس مناقب حضرت و آنگاه تمام وقایع بیعت تا شهادت ایشان را شرح می‌دهد.

برنامه «سنگلج» هر بامداد از ساعت ۱:۳۵ پیرامون فضایل و مناقب امام حسین علیه‌السلام، برخی وقایع تاریخی مرتبط با قیام عاشورا، قصایدی در رثای امام حسین علیه‌السلام، فضیلت گریه بر آن حضرت و … روی موج اف. ام ردیف ۹۴ مگاهرتز می رود.

«در کربلا چه گذشت» ترجمه کتاب «نفس المهموم» است که از زبان عربی به فارسی برگردانده شده و در این برگرداندن سعی شده ترجمه کلمه به کلمه باشد و از تعابیر و تفسیر و ترجمه‌های کلمات نزدیک به هم خودداری شود.

مخاطبان در سرتاسر دنیا می توانند از طریق وب سایت WWW.RADIOTEHRAN.IR ضمن استفاده از پخش زنده شبکه، در جریان آخرین خبرهای رادیو تهران قرار بگیرید. علاقه مندان در محدوده استان تهران نیز از طریق موج اف. ام ردیف ۹۴ مگاهرتز و ای. ام ردیف ۱۳۳۲ کیلوهرتز می‌توانند شنونده برنامه های رادیو تهران باشند.

همچنین شنوندگان از سرتاسر کشور هم می توانند شبکه رادیویی تهران را از طریق گیرنده های دیجیتال(ست تاپ باکس) دریافت کنند.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

نمایش عکس های عزاداران حسینی


به مناسبت ایام اربعین حسینی، نمایشگاه عکسی با عنوان «به تو از دور سلام» برگزار می‌شود.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

انتشار فراخوان هشتمین جشنواره بین‎المللی عکس «خیام»


فراخوان هشتمین جشنواره بین‎المللی عکس «خیام» زیر نظر فدراسیون بین المللی هنر عکاسی (فیاپ) در ۶ بخش منتشر شد.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

علی اکبری: در دولت های یازدهم و دوازدهم سینما به صورت «باری به هرجهت» اداره شد/ باعث تأسف است که سینما سرشار از طنزهای سخیف و فیلم های ضد خانواده شده است! – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: محسن علی اکبری تهیه کننده سینما گفت: در دولت های یازدهم و دوازدهم سینما به صورت «باری به هرجهت» اداره شد و مدیران سینمایی در این سال ها هیچ حرفی برای گفتن نداشتند و بی تردید اگر هر فردی، حتی یک فرد بی سواد هم مدیریت را بر عهده داشت می توانست این کارهای حداقلی را انجام دهد!

تهیه کننده فیلم های سینمایی «بلمی به سوی ساحل» و «همیشه پای یک زن در میان است» در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: ما طی این ۷ سال گذشته هیچ اتاق فکر و سیاست گذاری خاصی از سوی مسئولان سینمایی ندیدیم. مدیران سینمایی طی این سال ها هیچ تحولی را در ساختار سینما و فرهنگ و هنر ایجاد نکردند. آن ها بدون سیاست گذاری وارد میدان شدند و بدون برنامه ریزی جلو رفتند و از این رو خروجی مطلوبی نداشتند.

این سینماگر با بیان اینکه باعث تأسف است که سینما سرشار از طنزهای سخیف و فیلم های ضد بنیان خانواده شده است تصریح کرد: طی سال های اخیر اگر اندک فعالیت های مناسبی هم در حوزه سینما صورت گرفته خارج از چارت سازمانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و سازمان سینمایی بوده، مثلاً سازمان فرهنگی رسانه ای اوج با همت خودش چند فیلم ارزشمند ساخته یا دفاتر خصوصی نیز برخی فیلم های ارزشمند تولید کردند که در این تولیدات ارزشمند سازمان سینمایی و دولت مداخله ای نداشته است.

علی اکبری خاطرنشان کرد: در کنار عملکردهای بخش های خارج از چارت سازمانی سازمان سینمایی، زیرمجموعه های سازمان سینمایی مانند بنیاد سینمای فارابی و…  در چندین فیلم مشارکت یا سرمایه گذاری کردند که متأسفانه هدفمندی و سیاست خاصی پشت آن ها نبوده! متأسفانه مدیران سینمایی طی سال های اخیر توان اجرایی بیشتر از این را نداشتند و فقدان سیاست گذاری شان باعث شده تا سینما به بیراهه برود.

وی با تأکید بر اینکه سال ها قبل برای سینما دفترچه سیاست گذاری وجود داشت که سینماگران بر اساس آن دفترچه مبادرت به تولید اثر می کردند یادآور شد: در آن سال ها مشخص بود هر سال چند فیلم کودک یا کمدی یا دفاع مقدس باید تولید شود اما حالا هیچ سیاستی نیست و همانطور که اشاره کردم سینما سرشار از فیلم های طنز سخیف شده که بعضاً بنیان خانواده را زیر سوأل می برند.

تهیه کننده فیلم های سینمایی «پاداش سکوت» و «چشم شیشه ای» در بخش دیگری از این گفتگو درباره این روزهای کرونایی و دوری اکثریت مردم از سالن های سینما و بی تدبیری مسئولان سینمایی اظهار داشت: با توجه به وضعیت چند ماهه گذشته و تغییر رویکردی مردم به سینما و بحث دیده شدن فیلم ها از طریق فضای مجازی فرهنگ جدیدی تعریف شده و بنده بعید می دانم سالن های سینما از این پس برای مردم عادی شود و مردم بخواهند تمایلی به حضور در سالن های سینما داشته باشند.

وی ادامه داد: در هر برهه از زمان تکنولوژی روز حرف اول و آخر را می زند. همانطور که با آمدن دیجیتال، نگاتیو و در پی آن لابراتوارهای سینمایی از بین رفتند. به همان شکل احساس می شود دیدن فیلم های سینمایی از طریق فضای مجازی و شبکه های تلویزیونی هم پدیده ای است که مردم به سرعت با آن خو گرفته اند و به راحتی رهایش نخواهند کرد چرا که هم مقرون به صرفه است و هم یک ضریب اطمینان بالایی برای خانواده ها ایجاد می کند.

علی اکبری در پایان این گفتگو افزود: وقتی پدر و مادر با فرزندان در منزل هستید و با یک بلیت فیلم را می بینند، اگر احساس کنند موضوع فیلم برخلاف بنیان خانواده و تفکرات شان است و فرهنگ خانواده را سست می کند بلافاصله تلویزیون را خاموش می کنند اما این اتفاق در سالن های سینما نمی افتد.

مشاهده خبر از سایت منبع