X

بایگانی مهر 12, 1399

دفتر سینمایی

مسئولان فرهنگی کشور درک درستی از کار هنری برای ثبت یک عقیده و اندیشه ندارند – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: غلامعلی طاهری ‌بیان کرد علاقمندم بتوانم آثاری بیافرینم که بازگوکننده حقیقت دفاع مقدس باشد و هم بتواند به لحاظ ارزش هنری در جایگاهی قرار گیرد که در موزه‌ها برای نسل‌های آینده قابل درک باشد.

به گزارش سینماپرس، غلامعلی طاهری هنرمند پیشکسوت نقاش که سه تابلوی نقاشی دفاع مقدسی از وی در روز چهارشنبه دوم مهرماه رونمایی شد و به نمایش عمومی درآمد، درباره نمایش این آثار در باغ موزه دفاع مقدس به مهر گفت: یکی از وظایف و اهداف بنیاد حفظ آثار و ارزش‌های دفاع مقدس، گسترش فضای موزه‌ای و نمایشگاهی برای آثار مرتبط با مقاومت و دفاع مقدس اعم از آثار هنری، ادوات جنگی و ماکت‌هایی از مناطق جنگی است که در باغ موزه دفاع مقدس نمونه‌هایی از این آثار را دیده‌ام که البته خیلی جنبه هنری ندارند و ضعیف کار شده‌اند. شاید به دلیل بهره نگرفتن از کارشناسان خبره یا دعوت نکردن از هنرمندان و اساتید است.

وی افزود: باید موزه دفاع مقدس را با توجه به نگاه هنرمندانه‌ای که بتواند برای تاریخ کشور حفظ شود، نگریست تا به اعتبار میراث معاصر بیافزاید. در این راستا، سه تابلو نقاشی با موضوع مقاومت و دفاع مقدس خلق کردم که در هفته دفاع مقدس و همزمان با چهلمین سالگرد دفاع مقدس در باغ موزه دفاع مقدس با حضور محمدباقر قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی، سردار باقری رئیس ستاد مشترک نیروهای مسلح و رئیس بنیاد حفظ آثار و ارزش‌های دفاع مقدس رونمایی شد.

طاهری در ادامه درباره این سه اثر توضیح داد: این سه تابلو سه اپیزود مربوط به روزهای آغازین جنگ تحمیلی است که مربوط به مردم منطقه ایلام و کردستان است و به همین دلیل، پرسوناژها، پوشش عشایر بر تن دارند و سعی شده مستند کار شود. کار پژوهش و طراحی اولیه این کارها، نزدیک به سه ماه طول کشید، البته ایده اولیه این آثار را از سال ۹۷ در ذهن داشتم و طراحی آنها را از سال ۹۸ آغاز کردم. ابعاد این تابلوها، ۴ متر و ۸۰ سانتی‌متر در ۲ متر و ۹۰ سانتی‌متر است. این سه تابلو، سه اپیزود از عملیات‌های فتح‌المبین و مطلع الفجر است که در منطقه کردنشین اتفاق افتاده است.

طاهری افزود: عملیات مطلع الفجر، جز عملیات‌هایی است که نیروهای ایران مناطق وسیعی از منطقه را به تصرف خود در بیاورند و حتی تپه‌ای در ارتفاعات چقالوند را نیز به دست آوردند. در اثری که به عملیات مطلع الفجر اشاره دارد، سعی کردم سه مرحله از این عملیات را به نمایش بگذارم.

به گفته وی، به دلیل ابعاد بزرگ تابلوها، این سه اثر به صورت پاناروما در کنار یکدیگر قرار می‌گیرند و به نمایش دائمی در می‌آیند.

این هنرمند پیشکسوت درباره اینکه آیا آثار هنری درباره جنگ و دفاع مقدس تکراری می‌شوند یا خیر، گفت: به نظر من، کار هنری در زمینه دفاع مقدس نه تکراری می‌شود و نه کهنه؛ و نه نیاز جامعه از دیدن و تأثیر گرفتن از آنها کاهش می‌یابد بلکه به دلیل اهمیت تاریخی دفاع مقدس و عظمت مقاومت مردم ایران در برابر دشمنی که تمام قدرت‌ها از آن حمایت می‌کردند، لازم است هنرمندان بیش از پیش به موضوع دفاع جانانه ملت ایران برای محافظت از کیان ایران و ایرانی بپردازند.

وی بیان کرد: من دوران دفاع مقدس را درک کردم و با مردم همراه بودم؛ پرتره‌های بسیاری از شهدا را نقاشی کردم و به دلیل حسی که از آن دوران در من باقی مانده است، هرگز نمی‌توانم فداکاری‌ها و رشادت‌های آن زمان را فراموش کنم. این حس در من بیدار است به همین دلیل نه فقط می‌خواهم دِینم را به عنوان نقاش به این عزیزان ادا کنم بلکه علاقمندم بتوانم آثاری بیافرینم که بازگوکننده حقیقت دفاع مقدس باشد و هم بتواند به لحاظ ارزش هنری در جایگاهی قرار گیرد که در موزه‌ها برای نسل‌های آینده قابل درک باشد.

طاهری افزود: آنچه که برای من در اولویت قرار دارد، این است که بتوانم دلاوری مردم ایران در طول تاریخ و دفاع مقدس را به نمایش بگذارم چراکه نمی‌توان این دلاوری‌ها را فراموش کرد.

این هنرمند نقاش درباره خلق آثاری مرتبط با دفاع مقدس و مقاومت گفت: برای من، اکنون خلق اثر با مفهوم ارزشی، هیچ فرقی با زمانی که در بحبوحه و التهاب جنگ تحمیلی بودیم، ندارد و همان حس در من زنده است. این آثار نیز از نظر عینی و واقعی بودن، برای اولین بار در اندازه بزرگ اجرا شده است. صحنه مقاومت مردم گیلانغرب در هجوم سراسری دشمن، اینگونه بود که پیر و جوان و زن و مرد به مقابله پرداختند و به ارتش بعثی اجازه ورود به شهر را ندادند.

وی که دبیری بخش نقاشی ششمین جشنواره جهانی هنر مقاومت را نیز برعهده دارد، تاکید کرد: مسئولان فرهنگی کشور درک درستی از هنر و جایگاه آن ندارند و اساساً دورنمایی از کار هنری برای ثبت یک عقیده و اندیشه ندارند و تنها سخنان حضرت امام خمینی (ره) و مقام معظم رهبری در این زمینه راهگشا بوده است.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

تهیه کننده «هوش سیاه» رئیس ستاد انتخابات معاونت استان‌ها شد – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: علی دارابی معاون امور استان‌های رسانه ملی در حکمی، سید عباس فاطمی را به عنوان رئیس ستاد انتخابات این معاونت منصوب کرد.

به گزارش سینماپرس، علی دارابی معاون امور استان‌های سازمان صدا و سیما، سید عباس فاطمی را به عنوان رئیس ستاد انتخابات این معاونت منصوب کرد.

در حکم دکتر دارابی خطاب به فاطمی آمده است: انتخابات ریاست جمهوری و شوراهای اسلامی شهر و روستا و میاندوره‌ای‌ها در خرداد ۱۴۰۰ از اهمیت خاص برخوردار است و بر این اساس معاونت امور استان‌ها ضمن ایفای نقش در ساختار رسانه ملی در امر برنامه‌سازی انتخاباتی و به ویژه انتخابات شوراهای اسلامی، می‌بایست زمینه مشارکت گسترده مردم عزیز ایران اسلامی را در این رویداد مهم ملی فراهم کند؛

بر این اساس از جنابعالی می‌خواهم با بهره‌گیری از تجارب دوره‌های گذشته، نسبت به سیاست‌های کلی و امور اجرایی در حوزه اختیارات ریاست ستاد انتخابات معاونت، برنامه‌ریزی، زمان‌بندی، هدایت و نظارت موثر داشته باشید.

در ادامه این حکم به موضوعات اساسی و سیاست‌های اصلی ستاد انتخابات معاونت امور استان‌ها نیز اشاره شده است.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

«امیر آقایی» نخستین بازیکر «خائن کشی» شد – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: پیش تولید فیلم سینمایی «خائن کشی» به کارگردانی مسعود کیمیایی و تهیه کنندگی علی اوجی آغاز شد.

به گزارش سینماپرس، امیر آقایی که سال گذشته موفق به کسب سیمرغ بلورین شد، نخستین بازیگری است که حضورش در «خائن کشی» قطعی شده تا برای اولین بار جلوی دوربین کیمیایی برود.

مسعود کیمیایی در سی امین ساخته خود، زندگی مهدی بلیغ مشهورترین سارق و کلاهبردار ایرانی را به تصویر می‌کشد. بلیغ معروف‌ترین خلاف کار تهران بود؛ خلاف کاری که قصه‌هایش مشهور است و دست کم دو قصه او را تهرونی‌های قدیمی خیلی خوب می‌دانند. یکی از کلاهبردارانی که حتی کاخ دادگستری را هم فروخت!

این فیلم چند بازیگر مطرح دیگر دارد که طی روزهای آینده معرفی می‌شوند تا نخستین نمایش «خائن کشی» در جشنواره فیلم فجر باشد.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

در «دادستان» خاک ریزها به داخل شهر آمده است – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: نویسنده سریال «دادستان» گفت: بحث جنگ را به طور مستقیم وارد قصه این سریال نکردیم، اما بحث های سیاسی و اجتماعی در سریال دیده می‌شود و آدم‌هایی داریم که آمده از جنگ هستند.

به گزارش سینماپرس، «پدرام کریمی» نویسنده سریال «دادستان» به کارگردانی مسعود ده نمکی در گفت و گو با فارس، درباره این سریال گفت: این سریال مدتی است که در حال تصویربرداری است و فکر می‌کنم اغلب سکانس‌های داخل ایران ضبط شده باشد و سکانس هایی باقی مانده که مربوط به خارج از کشور است.

وی درباره موضوع داستان سریال «دادستان» نیز بیان داشت: این سریال داستانی معمایی پلیسی با رگه هایی از موضوع های سیاسی اجتماعی است و دغدغه هایی که آقای ده نمکی در اغلب کارهایشان دارند در اینجا هم وجود دارد. باید بگویم دارا و ندار، معراجی ها و دادستان همه در یک مسیر در کنار هم قرار می گیرند و از هم جدا نیستند.

این نویسنده با بیان اینکه در این سریال ورودی غیر مستقیم به دفاع مقدس هم داشتیم، افزود: بحث جنگ را به طور مستقیم وارد قصه نکردیم اما بحث های سیاسی و اجتماعی در سریال دیده می شود و آدم هایی داریم که آمده از جنگ هستند و دغدغه های همان افرادی را دارند که به جبهه و جنگ رفتند. اینطور نیست که شخصیت های این قصه رزمنده های جبهه و جنگ باشند که پشت خاک ریز حضور دارند، در اینجا خاک ریزها به داخل شهر آمده است.

وی ادامه داد: دادِستان نام یک سایت و کانال خبری است که مدیریت آن دست عده ای از دانشجویان است و اینها اخباری را منتشر می کنند و در ادامه آن ماجراهایی رخ می دهد.

کریمی  درباره سومین همکاری خود با ده نمکی نیز عنوان داشت: من و آقای ده نمکی هر دو مدتی در مطبوعات فعالیت داشتیم و دغدغه های مشترک بسیاری داریم و حرف هم را به خوبی متوجه می شویم.

وی با اشاره به ساخت نسخه سینمایی این سریال نیز گفت: آنچه نوشته شده برای سریال تلویزیونی است و تا آخرین لحظه صحبتی برای سینمایی اش نشد اما به عنوان نویسنده دوست داشتم که این اتفاق هم می افتاد.

نویسنده سریال «معراجی ها» در پایان نیز افزود: این روزها برای یک سریال دیگر تلویزیونی هم صحبت کردم اماهنوز قطعی نیست.

به گزارش فارس، پدرام کریمی به همراه کریم خودسیانی نگارش این سریال را به عهده دارند.

هومن برق‌نورد، بهنوش بختیاری، علی سلیمانی، سحر قریشی، علیرضا استادی، کاوه سماک‌باشی، اصغر نقی‌زاده، هلیا امامی، محمد کاسبی، سیدجواد هاشمی، رضا توکلی، برزو ارجمند، محمود مقامی، نگار فروزنده، نیما شاهرخ‌شاهی، مجید شهریاری، شیوا خسرومهر، فریبا ترکاشوند، فرج‌الله گل‌سفیدی، ابراهیم کوهخایی، حمید متقی، مختار ثائقی، مریم وانشانی، یاسمن ترابی و مجید قادری از بازیگران این سریال به تهیه کنندگی محمد خزایی هستند.  

این سریال ۱۵ قسمتی اکشن و پلیسی بیش از ۱۰۰ لوکیشن دارد که برخی از لوکیشن‌های این سریال توسط گروه ساخته شده است. همچنین بخشی از سریال در یکی از کشورهای همسایه تصویربرداری می‌شود.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

تعارض جدی «شبکه نمایش خانگی» با اهداف تأسیس وزارت ارشاد در «رشد فضایل اخلاقی» – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: سریال‌های شبکه نمایش خانگی مدتی است که در قالب VODها عرضه می شو پس از چندی و در پی انتشار برخی محتواهای بحث برانگیز در این پلتفرم‌، مسئله لزوم نظارت بر محتوای آن‌ها قوت گرفت و به چالشی جدی میان وزارت ارشاد و رسانه ملی تبدیل شد.

به گزارش سینماپرس، موضوع نظارت بر محتوای آثار عرضه شده در شبکه نمایش خانگی این روزها به موضوع مهمی در عرصه فرهنگ بدل شده است. عدم نظارت بر محتوای این آثار کار را به جایی رسانده که بسیاری از خانواده ها نسبت به آثار عرضه شده نگرانی دارند و نمی توانند این محصولات را در کنار اعضاء خانواده ببینند.

آخرین مورد از چنین آثاری سریال «دل» به کارگردانی منوچهر هادی بود که در کنار اعتراضات گسترده خانواده ها، هم صدای بازیگران آن را در آورد و هم صدای نویسنده کار را. این آش این روزها به قدری شور شده که به نظر می رسد تعیین تکلیف نظارت بر محتوای وی او دی ها امروز یکی از موضوعات جدی است. اصل مهمی که دائم میان وزارت ارشاد و صداوسیما در حال پاسکاری است و برخی معتقدند نظارت با ارشاد است و برخی هم معتقدند وظیفه نظارت بر محتوا بر حسب آنچه در قانون آمده، وظیفه صداوسیماست.

این موضوع را از منظر حقوقی با «امیرعلی دهقانی» پژوهشگر حقوق عمومی در میان گذاشتیم، او در این باره معتقد است: چند روزی است که بیانیه‌ای توسط برخی از انجمن های صنفی سینمایی در اعتراض به مسئولیت صدور مجوز برای شبکه‌های نمایش خانگی و پلتفرمهای VOD منتشر شده است که در آن با اعتراض شدید به سپردن مسئولیت صدور مجوز VOD ها به سازمان صدا و سیما و بیان مطالبی از جمله غیرپاسخگو بودن صدا و سیما و … از مسئولین مربوطه مخصوصا در دولت از جمله وزارت ارشاد خواسته اند تا به این امر ورود کنند. اما با بررسی حقوقی موضوع به این سوال پاسخ می دهیم که آیا این اعتراض محمل حقوقی و قانونی دارد یا خیر؟  

-در بحث صدور مجوز، اختلاف بین وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و سازمان صدا و سیما بالا گرفته است به نوعی که وزارت ارشاد با استناد به بند (۲۲) ماده (۲) قانون اهداف و وظایف وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی که بیان می دارد: «صدور اجازه تأسیس یا انحلال مراکز، مؤسسات و مجامع فرهنگی، مطبوعاتی، خبری، هنری، سینمایی، سمعی و بصری و مؤسسات‌انتشاراتی و تبلیغاتی در کشور و نظارت بر فعالیت های آنها و همچنین ناشرین و کتاب‌فروشان در چارچوب ضوابط و مقررات مربوط.»  مرجع صدور مجوز آن وزارتخانه است که در این زمینه ما به بررسی متون قانونی موجود در این زمینه می پردازیم.

-در نظام حقوقی ایران مطابق اصل ۱۷۵ قانون اساسی سازمان صداوسیما متولی اصلی رسانه در کشور است و بر اساس اصل ۴۴ قانون اساسی اداره رادیو و تلویزیون در کشور بر عهده بخش دولتی است.

به‌ موجب بند دوم نظریه تفسیری شماره ۹۷۹/۲۱/۷۹ شورای نگهبان در خصوص اصل ۴۴ قانون اساسی و امکان تأسیس شبکه‌های خصوصی رادیو و تلویزیون، شورای نگهبان بیان می‌کند: «مطابق نص صریح اصل ۴۴ قانون اساسی در نظام جمهوری اسلامی ایران رادیو و تلویزیون دولتی است و تأسیس و راه‌اندازی شبکه‌های خصوصی رادیویی و تلویزیونی به هر نحو، مغایر این اصل می‌باشد. بدین جهت انتشار و پخش برنامه‌های صوتی و تصویری از طریق سیستم‌های فنی قابل انتشار فراگیر (همانند ماهواره، فرستنده، فیبر نوری و غیره) برای مردم در قالب امواج رادیویی و کابلی غیر از سازمان صداوسیمای جمهوری اسلامی ایران خلاف اصل مذکور است».

-بر مبنای این نظریه تفسیری که اطلاق و عموم آن ‌همه انواع و قالب‌های ارائه خدمات رسانه‌ای را صرف‌نظر از مصادیق آن در بر می‌گیرد، نهاد مفسر قانون اساسی هر نوع راه‌اندازی رسانه خصوصی را مغایر با قانون می‌داند.

ماده ۷ اساسنامه سازمان صداوسیما مصوب ۱۳۶۲ نیز مقرر می‌کند: «تأسیس فرستنده و پخش برنامه‌های رادیویی و تلویزیونی در هر نقطه کشور در انحصار این سازمان بوده و چنانچه اشخاص حقیقی یا حقوقی اقدام به تأسیس یا بهره‌برداری از چنین رسانه‌هایی کنند از ادامه کار آنان جلوگیری به‌عمل‌آمده و تحت تعقیب قانونی قرار خواهند گرفت».

در مورد این ماده نیز نکته مذکور درباره نظریه تفسیری حاکم است. نظر به اینکه در زمان صدور و تصویب این اسناد حقوقی، رسانه‌ای غیر از رادیو و تلویزیون که به‌صورت منظم به ارائه محتوای صوتی و تصویری بپردازد، وجود نداشت؛ از اطلاق اسناد فوق‌الذکر، شمول تمام قالب‌های پخش محتوای رسانه‌ای را می‌توان برداشت کرد.

-در بررسی بند (۲۲) ماده (۲) قانون اهداف و وظایف وزارت ارشاد که وزارت ارشاد در صدور مجوز به آن استناد می کند باید عنوان کرد که با مداقه در متن این بند صرفا صدور مجوز تاسیس و انحلال موسسات فرهنگی، هنری، مطبوعاتی و… که قطعا فقط وظیفه پخش محصولات فرهنگی را برعهده دارند داده شده است و به طور صریح یا ضمنی بحثی از صدور مجوز در ارتباط با نمایش خانگی بیان نشده است که منطقی هم به نظر می رسد چرا که در این زمینه قانونگذار در قانون اساسی و نظریه تفسیری تعیین و تکلیف کرده است.

در این زمینه مورد دیگری که باید بیان کرد این است که مستند به اصل ۱۷۵ قانون اساسی و همچنین قانون نحوه اجرای اصل ۱۷۵ قانون اساسی در بخش نظارت در سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران اصل حاکمیت قانون و نظارت پذیری به عنوان اصلی انکار ناپذیر همواره مورد تاکید قرار داشته و شورای نظارت متشکل از نمایندگان سه قوه بر عملکرد این سازمان نظارت مستمر دارد.

-مطابق مستندات قانونی و دلایلی که گفته شد، در نظام حقوقی ایران، اداره رسانه که قبلا منحصرا در رادیو و تلویزیون بوده است و اخیرا با ظهور رسانه های تعاملی، رسانه های کاربرمحور و تلویزیون های اینترنتی قالب های رسانه ای در حال تغییر است در صلاحیت ذاتی سازمان صدا و سیما است. لذا این امر و تغییر قالب های رسانه به این معنا نمی باشد که قانون نادیده گرفته شود و به صرف تغییر نحوه ارائه برنامه های صوت و تصویر فراگیر، مرجع صدور مجوز  نیز تغییر یابد از این رو مهمترین موضوع به روز رسانی قوانین از جمله قانون اهداف و وظایف وزارت ارشاد می باشد و بر همین اساس رسانه هایی که توسط شرکت های خصوصی اداره می شوند، باید برای شروع فعالیت و ارائه خدمات در این حوزه، مجوز سازمان صدا و سیما را اخذ نمایند.

-به نظر می رسد عده ای از اهالی سینما که همواره در تمامی مباحث کشور خود را صاحب نظر دانسته و بدون حتی کوچکترین تحقیقی در اظهارنظر کوتاهی نمی کنند اینک در قالب انجمن های مختلف صنفی سینمایی با هدف تامین منافع خود و قانون‌گریزی و فرار از نظارت بر محتوای تولیدی خود و بدون بررسی حقوقی موضوع، مثل همیشه اقدام به ایجاد هجمه در فضای مجازی کرده و قصد دارند با متهم کردن سازمان صدا و سیما در این زمینه اذهان عمومی را منحرف کنند و در این راستا عده‌ای از دولت‌مردان هم با آنها همسو شده و طوری وانمود می کنند که گویی قانونی در این زمینه وجود ندارد و سازمان صدا و سیما قصد انحصار دارد.

-از طرفی فضای عمومی کشور چندی است متأثر از انبوه سریال‌های شبه ترکیه ای و ایجاد مثلث‌های عشقی و چند وجهی و تهی از محتوای متناسب با فرهنگ، سنت و عرف جامعه است که در مواردی از همسایه غربی نیز پیشی گرفته است. لذا نظارت دقیق بر محتوای تولیدی مؤسسات تولیدکننده این سریال‌ها مورد انتظار خانواده‌ها و آحاد جامعه بوده و در این راستا نمایندگان ملّت بر حسب وظیفه قانونی، دینی و اجتماعی خود باید با به روز رسانی قوانین و مقررات مرتبط با VOD ها نسبت به نقش سازمان صدا و سیما در نظارت بر محتوای تولیدی این مؤسسات رسالت خود را به انجام برساند. در این شرایط سازمان سینمایی وزارت ارشاد به جای عذرخواهی از «آش خورده و کام سوخته» ملّت، نعل وارونه زده و در مقام مطالبه برآمده است که امید است با اقدام به موقع مجلس شورای اسلامی در شناسایی منافذ فرهنگی در مقابل آنها اقدامات لازم را انجام داده و از ادامه رویه خلاف قانون و عرف وزارت ارشاد جلوگیری به عمل آید.

اما در همین رابطه با «مریم مهاجری» دکترای حقوق عمومی و پژوهشگر حقوق رسانه نیز به گفت وگو نشستیم.

او معتقد است محتوای لجام گسیخته و خشونت ­بار نمایش خانگی، فرهنگ عمومی جامعه را هدف قرار داده است. وزارت فرهنگ و ارشاد نیز نظارت خود را بر این فیلم ­ها به حداقل ممکن کاهش داده و به هیچ وجه در قبال وظایف قانونی خود از جمله ماده (۱) قانون اهداف و وظایف وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی پاسخگو نیست.

نمایش خانگی راوی زندگی ما نیست!

-نمایش ­خانگی در کشور ما پیشینه زیادی ندارد. در ابتدا نیز به قدری ضعیف بود که با استقبال مردم روبرو نشد، اما با گذر مدتی کوتاه، به یُمن سرمایه های کلانی که از طریق تزاحم منافع مدیران دولتی به دست آورد، رشد اعجاب­برانگیزی داشت، اما از همان ابتدا نیز با فیلم­های معمولی که از رسانه ملی پخش می­شد تفاوت زیادی داشت. فیلم­های خانگی راوی زندگی ما نبود، راوی زندگی آدم­های مرفه بی­دردی بود که انگار متعلق به این جامعه نبودند.

نمایش خانگی؛ تیشه ­ای برای ریشه های فرهنگ!

-در بعضی از این فیلم های خانگی، وقایع تاریخی به قدری عجیب تحریف شده که گویی آدم های آن داستان در بستر تاریخ کشور دیگری زندگی می کنند. برخی دیگر، روایت زندگی افرادی خائن و فریبکار است که مستانه در ثروت قهقهه می زنند. برای روایت این داستان ها، خانه های اشرافی و ماشین های آخرین مدل موضوعیت دارد. در اکثر این فیلم ها چنین القاء می شود که ایرانیان، غرب را قبله آمال و آرزوهای خود قرار داده اند و تمایلی به سبک زندگی واقعی خود ندارند. حتی با اینکه دین جایگاهی مهم در جامعه واقعی ایران دارد، اما در کمتر جایی از این فیلم­ها می توان ردپایی از دین و مذهب یافت. در نمایش خانگی، روابط نامشروع اهمیت خاصی دارد. مادر که باید نماد پاکی و حیا در خانواده باشد، گستاخانه پرده عفاف را می درد. نمایش خانگی که روزی قرار بود ابزاری برای ترویج فرهنگ باشد، امروزه به ابزاری قوی برای ترویج خشونت تبدیل شده است. بهر روی، جای سؤال است که می­خواهند این فیلم ها را بسازند برای ایران، یا ایران را با این فیلم­ها بسازند؟ خلاصه آنکه این «غصه» سری دراز دارد. هر کس به طریقی تیشه برداشته تا در راستای اجرایی سازی سند ۲۰۳۰ ریشه خانواده را تباه کند، نمایش خانگی هم به این طریق.

-با آنکه وزارت فرهنگ و ارشاد، تمام­ قامت مدعی است که باید بر محتوای فیلم های خانگی نظارت کند و ادعا می کند که تنها مرجع صالح برای صدور مجوز است، اما در مقابل محتوای غیرفرهنگی فیلم­هایی که تأیید کرده پاسخگو نیست. این درحالی است که مطابق بندهای (۱)، (۲) و (۴) ماده (۱) قانون اهداف و وظایف وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، برخی از اهداف تأسیس این وزارتخانه رشد فضایل اخلاقی، مصونیت جامعه از نفوذ فرهنگ اجانب و رواج فرهگ اسلامی است. در واقع این وزارتخانه با تأیید محتوای غیراخلاقی فیلم­های خانگی، به اهدافی خیانت می کند که برای تحقق آن اهداف تأسیس شده است.

وظیفه نظارتی ساترا چیست؟

-در مدتهای اخیر خبرهایی منتشر شده مبنی بر اینکه «ساترا» می خواهد مسئولیت صدور مجوز فیلم­های خانگی را به دست گیرد؛ به امید آنکه از توسعه ابتذال جلوگیری کند. «ساترا» نام مخفف «سازمان تنظیم مقررات صوت و تصویر فراگیر» است که تحت حوزه مسئولیتی سازمان صداوسیمای جمهوری اسلامی ایران می باشد و اجرای ابلاغیه رهبری معظم انقلاب در شهریورماه ۹۴ را مبنی بر تنظیم مقررات، صدور مجوز و نظارت بر صوت و تصویر فراگیر برعهده گرفته است.

تأسیس ساترا قانونی است

-با تأسیس «ساترا» فیلم ­های خانگی باید مجوز خود را از سازمان صدا و سیما دریافت کنند و این سازمان بر محتوای آن نظارت خواهد کرد. پس احتمالا این فیلم­ها خود را تا حدودی به فرهنگ واقعی جامعه نزدیک خواهند کرد و خبرهای کمتری از «پول­های کثیف» به گوش خواهد رسید. با این ­حال، فریاد برخی از سودجویان نیز بالا گرفته و هر روز به بهانه­ای جدید و به شیوه­ای نوین مخالفت خود را با «ساترا» اعلام می کنند. با آنکه در قانونی بودن تأسیس «ساترا» شکی نیست، اما برخی، این اقدام سازمان صدا و سیما را غیر قانونی و مصداق عدم تمکین از قانون قلمداد نموده اند.

– «ساترا» بر اساس ماده (۷) قانون صدا و سیما، اصل (۴۴) و اصل (۱۷۵) قانون اساسی و نظریه تفسیری شورای نگهبان به شماره ۷۹/۲۱/۹۷۹ مورخ ۱۰/۰۷/۱۳۷۹ تأسیس شده است؛ بنابراین نه تنها در قانونی بودن تأسیس آن شکی وجود ندارد، بلکه سازمان صدا و سیما خیلی پیش از این، باید «ساترا» را تأسیس می کرد. متاسفانه در روزهای اخیر، برخی سودجویان، سازمان صدا و سیما را به عدم تمکین از قانون متهم می کنند. این در حالی است که چنین اتهامی ناروا و ناشی از عدم اطلاع از قوانین و مقررات می­باشد.

به ­هرحال باید منتظر ماند که در روزهای آینده کنترل نمایش خانگی را کدامین نهاد به دست میگیرد و آیا براساس قانون اساسی عمل خواهد شد یا خیر؟ همچنین در آینده ای کوتاه معلوم می شود که آیا سریال­های خانگی می­تواند خود را به جامعه ایرانی نزدیک کند یا همچون گذشته به سوی غرب سجده خواهد کرد؟

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

چرا دستپخت جدید کارگردان «خانه پدری» در تلویزیون تمام نمی‌شود؟ – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: سریال کیانوش عیاری قرار بود بعد از «دخترم نرگس» به آنتن برسد اما هنوز درگیرِ تعطیلی و مشکلات بودجه‌ای است و نتوانسته خودش را مهیایِ آنتن کند.

به گزارش سینماپرس، گزارش‌های متعددی درباره سریال‌های بلاتکلیف مطالبی نوشته‌ایم. از سریال “پایتخت” که سرانجامش مشخص نشد تا “می‌جان” که به خاطر کرونا نتوانست خودش را به آنتن رمضانی برساند و یا “زیرخاکی” که دنبالِ آن است هرچه زودتر بتواند فصل دوم خودش را برای پخش، تکمیل کند.  

یکی از کارهایی که هرچند وقت یکبار دچار تعطیلی و مشکلات بودجه‌ای می‌شود، سریال “۸۷ متر” است. البته در این مدت طولانی فیلمبرداری، سبکِ کاری کیانوش عیاری هم اجازه نداده کار خیلی پیشرفت بیشتری داشته باشد و کماکان دو ماه دیگر فیلمبرداری دارد. اما پیگیری‌های تسنیم  امروز پنجشنبه ۱۰ مهرماه روزهای تعطیلی دوباره سریال به ۹۹ روز می‌رسد. تا “۸۷ متر” به سریالی تبدیل شود که شاید در دهه اخیر بیش از دیگر مجموعه‌های تلویزیونی با توقف و تعطیلی مواجه شده است.  

این در حالی است که چند روز گذشته در فضای مجازی مطرح شد که “۸۷ متر” به زودی از شبکه یک سیما پخش می‌شود. سریالی که چندی قبل از وقفه دوباره با اضافه شدن چند بازیگر جدید در حوالی خیابان قنبرزاده فیلمبرداری می‌شد.  

داستان “۸۷ متر” درباره پرونده‌های قضایی است که به موضوع مستغلات و مسکن‌ برمی‌گردد. اتفاقاتی که به واسطه آگاه نبودن به مواردی، صاحبانش را دچار مشکلات عدیده‌ای کرده است. همچنان که در خلاصه داستان سریال آمده است: علیرضا پوردورانی به همراه همسر، دو دختر و پسرش، خانه‌ای را از یک فروشنده به نام فرج ناصری خریداری می‌کنند. اما روز اسباب کشی متوجه می‌شوند که خانه به فرد دیگری به نام محسن خلیلی فروخته شده است. محسن به همراه پسر، همسر و دو دخترش صبح زودتر از پوردورانی ها به خانه رسیده‌اند و وسایل شان را در خانه گذاشته‌اند اما با رسیدن خانواده پوردورانی، ماجرای کلاهبرداری مشخص می‌شود.

علی دهکردی، مهران رجبی، فریبا کامران، زنده‌یاد حسین محب اهری، شهین تسلیمی، دیبا زاهدی، سونیا سنجری، حسین سلیمانی، فریده سپاه منصور، محمد بحرانی و سعید پیردوست از بازیگران این سریال تلویزیونی‌اند.  

تلویزیون به جای شروع پیش‌تولیدهای متعدد که بسیاری از آن‌ها ماه‌ها در صفِ تولید قرار می‌گیرند و تکلیف‌شان گهگاه مشخص هم نمی‌شود باید اولویت کاری‌اش را روی به سرانجام رساندن کارهای متوقف شده و بلاتکلیف بگذارد؛  تا هنرمندان و صاحبان آن آثار از این فضای سردرگمی موجود، هرچه زودتر خارج شوند و دست‌اندرکاران پس از این مرحله به سراغ شروع تولید کارهای جدید بروند.  

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

برگزاری انتخابات خانه موسیقی به صورت مجازی امری ناگزیر است


یک موسیقیدان درباره وضعیت فعلی خانه موسیقی معتقد است: در خانه موسیقی فضایی برای بحث و گفت‌وگو وجود ندارد و اگر کسی انتقاد یا نظری غیرهمسو با نظر گردانندگان آن داشته باشد، راه به جایی نخواهد برد.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

جشنواره در اکثریت بخش‌ها به شیوه مجازی برگزار می شود – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: دبیر سی و سومین جشنواره بین‌المللی کودکان و نوجوان از اهمیت برگزاری جشنواره فیلم کودک در شرایط کرونایی گفت و درباره صیانت از آثار و شرایط این دوره توضیح داد.

به گزارش سینماپرس، علیرضا تابش دبیر این جشنواره درباره شرایط خاص و راهکارهای برپایی این دوره از جشنواره گفت: با توجه به شیوع بیماری کووید ۱۹، از ابتدا و پیش از اعلام فراخوان این دوره جشنواره و پس از آن، بر برپایی آنلاین این دوره تاکید شد و همزمان روش‌های مختلف چگونگی برپایی جشنواره، مورد بررسی قرار گرفت.

وی ادامه داد: در نهایت، بر اساس برآیند نظرات کارشناسان و بهره‌گیری از نظرات اهالی سینما مقرر شد تا این دوره جشنواره در اکثریت بخش‌ها به شیوه مجازی برگزار شود و «فیلم‌های بلند سینمایی» بخش ملی جشنواره در محل «خانه جشنواره» برای عوامل فیلم‌ها و گروهی از مدعوین، کارشناسان و داوران با حفظ پروتکل‌های بهداشتی نمایش داده شود.

تابش با اشاره به برنامه‌ریزی جشنواره برای نمایش فیلم‌ها، افزود: فیلم‌های کوتاه، انیمیشن و بلند غیرسینمایی، پس از انتخاب، در پلتفرم‌ها برای مخاطبان ثبت‌نام‌شده و داوران کودک و نوجوان از سراسر کشور با ارائه کد مخصوص به نمایش گذاشته خواهد شد و منطبق بر مقررات و فراخوان جشنواره و تٲیید سازمان سینمایی، نمایش این بخش آثار در پلتفرم‌ها به شکل برخط با رضایت صاحبان این آثار اتفاق خواهد افتاد و آن دسته از تهیه‌کنندگانی که مایل به نمایش اثرشان در قالب این مقررات نبوده‌اند، اثرشان از دایره بازبینی و انتخاب کنار رفته است. در واقع حق انتخاب برای نمایش در بخش‌های مجازی با صاحب‌فیلم است و ما برای کسی اجباری درنظر نگرفته‌ایم اما «شرایط احتمالی» را برای صاحبان فیلم تشریح کرده‌ایم و هر کس این شرایط را پذیرفته، اثرش را برای اکران در بخش‌های مجازی به جشنواره ارائه داده و شاید اگر در یکی از این بخش‌ها هیچ‌کس این شرایط را نمی‌پذیرفت، آن بخش خودبه‌خود از جشنواره حذف می‌شد.

وی در ادامه به نگرانی‌های موجود پیرامون کپی شدن فیلم‌ها از پلتفرم‌ها اشاره کرد و گفت: شبکه‌های VOD چند سالی است که از سایت‌های محبوب اینترنتی پخش فیلم محسوب می‌شوند و با توسعه زیرساخت‌های اینترنت و بالارفتن سرعت دسترسی به اینترنت، مشترکین VOD فرهنگ و آداب استفاده از محتوای سینمایی در این شبکه‌ها را آموخته‌اند. از طرفی یکی از اهداف جنبی جشنواره در این دوره، عمومی کردن مسٲله حق مولف و مبارزه با پدیده قاچاق آثار سینمایی است و اینجا فضایی است که می‌توان سبب‌ساز این فرهنگسازی شد تا مخاطب، از سنین کودکی با این مهم آشنا شود.

تابش عنوان کرد: سرقت آثار سینمایی امری ناپسند و غیراخلاقی است که در هیچ کجای دنیا توجیه ندارد اما باید به این نکته توجه کرد که در ماه‌های اخیر بسیاری از رویدادهای جهانی فیلم از جمله جشنواره‌های کوتاه و مستند، با اقدامی توٲم با ریسک و در همین شرایط آثار را به شکل آنلاین، اکران کرده‌اند و باید باور کرد و پذیرفت که وارد شرایط متفاوتی شده‌ایم. ایران فعالیت فرهنگی را در هیچ برهه‌ای تعطیل نکرده و اکنون نیز به جهان نشان خواهد داد راه‌های زیست فرهنگی در فضای جدید را دنبال می‌کند و زمینه‌ساز تبدیل تهدیدها به فرصت‌ها از طریق تداوم تعاملات فرهنگی آنلاین در فضای مجازی است.

دبیر جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان اظهار کرد: بدیهی است جشنواره، پیش‌بینی‌هایی در صیانت از آثار ارائه شده خواهد داشت و سطح این جشنواره، به عنوان یک رویداد معتبر سینمایی، با رویدادهای دیگری که راهکارهای محدود و مختص به خود را پیش گرفته‌اند، قابل مقایسه نخواهد بود. باید بپذیریم که جشنواره سی و سوم اولین جشنواره مهم سینمایی در ایران است که قرار است در تصمیمی توام با ریسک، تجاربی نو و مفید برای برگزاری سایر رویدادهای سینمایی سال جاری، داشته باشد.

وی در بخش دیگری از این گفتگو درباره اقدامات پیشگیرانه در بخش بین‌الملل جشنواره، متذکر شد: در چهار سال اخیر، حساسیت ویژه‌ای در بخش بین‌الملل بنیاد سینمایی فارابی و بالطبع بخش بین‌الملل جشنواره فیلم کودک نسبت به حفظ و صیانت از حقوق فیلم‌های ایرانی و خارجی صورت گرفته است. ما در دوره‌های مختلف برگزاری جشنواره طبق مکاتبات رسمی با کمپانی‌های پخش‌کننده فیلم‌ها، توانسته‌ایم آن‌ها را از مراحل مختلف ثبت و نمایش فیلم آگاه کنیم.

تابش گفت: امسال با توجه به بحث اکران آنلاین، تلاش کردیم فیلم‌های بخش رقابتی بین‌الملل جشنواره را، مانند بسیاری از جشنواره‌های مهم جهان صرفاً برای داوران این بخش و از طریق ارسال لینک کد شده به نمایش بگذاریم و فیلم‌های برگزیده را اعلام کنیم، بنابراین در این روند (بخش بین‌الملل) امکان سرقت نسخه‌ای از فیلم‌ها به صفر خواهد رسید.

وی ادامه داد: برای فیلم‌های بخش نمایش‌های ویژه که قرار است بر روی پلتفرم به نمایش گذاشته شود، رضایت صاحبان آثار خارجی نیز گرفته شده و فیلم‌ها در این شرایط به نمایش درخواهد آمد.

دبیر جشنواره سی‌وسوم در پایان اظهار امیدواری کرد تا این دوره جشنواره، با تلاش دست‌اندرکاران اجرایی و همکاری همه کارشناسان و اهالی رسانه، به بهترین شکل ممکن برپا شود و بتواند تجربه‌های مفیدی را برای بهره‌گیری سایر جشنواره‌های آنلاین کشور به جا بگذارد.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

«ادریس البا» بازیگر «هیولا» شد – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: ادریس البا بازیگر تریلر «هیولا» برای یونیورسال پیکچرز شد.

به گزارش سینماپرس به نقل از ورایتی، فیلم دلهره‌آور «هیولا» به کارگردانی بالتازار کورماکور با بازی ادریس البا برای یونیورسال ساخته می‌شود.

یونیورسال داستان فیلم را آشکار نکرده اما گفته است رایان انگل فیلمنامه آن را بر مبنای ایده‌ای از جیمی پرایمک-سالیون نوشته است.

ادریس البا بازیگر بریتانیایی در فیلم «سریع و خشمگین ارایه می‌کند: هابز و شاو» برای یونیورسال بازی کرده بود. فیلم جدید وی «گاوچران بتونی» که در آن تصویری از کابویی در دوران امروز در فیلادلفیا ارایه شده نیز چند هفته پیش برای نخستین بار در جشنواره فیلم تورنتو به نمایش درآمد. وی بازیگر فیلم «جوخه خودکشی» جیمز گان هم خواهد بود.

کورماکور که ایسلندی است برای ساخت فیلم‌هایی با مضمون تلاش برای بقا شناخته شده است. «اورست» در سال ۲۰۱۵ درباره صعود به قلعه اورست در سال ۱۹۹۶ که به کشته شدن ۱۱ نفر منجر شد از جمله ان‌هاست.

مشاهده خبر از سایت منبع