X

بایگانی آبان 18, 1399

دفتر سینمایی

«همیشه شب، همیشه روز» متقاضی حضور در «سینماحقیقت» شد – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: «همیشه شب، همیشه روز» عنوان تازه‌ترین مستند «یاسر خیّر» است که پیرامون زندگی یک رزمنده دفاع مقدس تولید و متقاضی حضور در چهاردهمین جشنواره بین‌المللی سینماحقیقت شده است.

به گزارش سینماپرس، در خلاصه موضوع این فیلم مستند که در مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی تهیه شده، آمده است: «یک کهنه سرباز جنگ ایران و عراق، به همراه دو دوست دیگرش بعد از سی و یک سال می‌رود تا ساعتی که در زمان جنگ به همرزم‌اش امانت داد را پس بگیرد.»

عوامل تولید «همیشه شب، همیشه روز» عبارتند از: فیلمنامه‌نویس، کارگردان، تدوینگر و تهیه‌کننده: یاسر خیّر، فیلمبرداران: بهروز بادروج و محمدرضا جهان‌پناه، صدابردار: علی علوی، تهیه شده در: مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی با مشارکت شبکه مستند.

یاسر خیّر ساخت مستندهایی چون «مزرعه‌ای که رویید و شهر شد»، «سه چنگ خاک»، «زمستان، عشق و سایر قوانین» و «آهستگی» را در کارنامه کاری خود به ثبت رسانده است. او در سال ۹۵ برای کارگردانی مستند «آهستگی» موفق به دریافت سیمرغ بلورین بهترین کارگردانی مستند جشنواره فیلم فجر شد.

*‌مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی سازمان امور سینمایی کشور، چهاردهمین دوره جشنواره بین‌المللی فیلم مستند ایران «سینماحقیقت» را به دبیری محمد حمیدی مقدم، در آذرمـاه ۱۳۹۹ و با توجه به شیوع جهانی بیماری کووید ۱۹ بصورت مجازی و نمایش برخط (آنلاین) برگزار خواهد کرد.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

تمدید مهلت ثبت نام و ویرایش آثار در جشنواره عکس خیام


برگزاری جلسات داوری هشتمین جشنواره بین‌المللی عکس خیام به تعویق افتاد و بر این اساس مهلت ثبت نام و امکان ویرایش آثار در هشتمین جشنواره بین‌المللی عکس خیام نیز تمدید شد.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

فرصت یک ماهه ثبت نام و ویرایش آثار در جشنواره عکس خیام


با توجه به حضور داوران جشنواره عکس خیام از شش قاره و با اعلام بسته شدن برخی پروازهای بین المللی و حاد شدن شرایط کرونا در تهران، برگزاری جلسات داوری هشتمین جشنواره بین‌المللی عکس خیام به امید بهبود شرایط تا دی ماه به تعویق افتاد و بر این اساس مهلت ثبت نام و امکان ویرایش آثار در هشتمین جشنواره بین‌المللی عکس خیام نیز تمدید می شود.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

در این مدت ۹ ماهه دولت کمترین حمایت را از سینماها کرده است/شعارهای خیلی خوبی داده شد اما عمل نکردند! – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: مدیرعامل مؤسسسه تصویر شهر می‌گوید که با توجه به سانس‌های بسیار بدی که برای بازگشایی سینماها انتخاب شده است، ترجیح می‌دهیم که سینماها را باز نکنی

به گزارش سینماپرس، مصوبه جدید ستادملی مبارزه با کرونا مبنی بر فعالیت سینماهای کشور از ۲۰ آبان تا ساعت ۱۸، به نظر می‌رسد که سینماها از فروش مناسبی برخوردار نخواهند بود.

امروز نیز جلساتی میان سینماداران در حال برگزاری است تا تصمیم خود را برای ادامه فعالیت بگیرند. یکی از مجموعه‌های سینمایی تهران نیز سینماهایی است که زیر نظر مؤسسه تصویر شهر در حال فعالیت است. پردیس‌های سینمایی ملت، راگا، رازی، تماشا و آزادی که سهم قابل توجهی را در فروش سینماهای تهران دارند.

هاشم میرزاخانی مدیر عامل این نهاد فرهنگی در مصاحبه با تسنیم در این باره گفت: «در واقع با این مصوبه ستاد ملی کرونا باید گفت که سینماها باز نشده است. همانطور که می‌دانیم بیشترین فعالیت سینماهای کشور بعد از غروب و دقیقاً بعد از ساعت ۱۸ است. در این فصل که روزها کوتاه شده است مخاطبین سینما برای تماشای فیلم در ساعات شب تمایل دارند که در این صورت عملاً هیچ فروشی نخواهیم داشت.

بنابراین با توجه به اینکه این شکل از فروش و فعالیت مقرون به صرفه به نیست سینما را باز نمی‌کنیم. البته بازگشایی سینماها تنها معطوف به ساعت کار نیست بلکه در حال حاضر فیلم خوبی برای اکران نیست و در صورتی می‌توانیم سینماها را باز کنیم که فیلم خوب هم برای اکران باشد. این دو عامل دست به دست هم داده است تا در حال حاضر اقدام به بازگشایی سینماها نکنیم.»

وی درباره تصمیم جدید ستاد کرونا گفت که این اقدام ستاد کرونا نیز به نظرم بیشتر مفری برای این است که بگویند از سینما و فرهنگ حمایت کرده‌اند در حالی که در این مدت ۹ ماهه دولت کمترین حمایت را از سینماها کرده است. درباره بحث وام هم باید بگویم که در حال حاضر ما هیچ وامی را از سازمان سینمایی نگرفتیم و البته تا آنجا که من اطلاع دارم نه تنها ما بلکه دیگر سینماهای کشور نیز یک ریال نگرفته‌اند و مدام در حال پاسکاری میان صندوق اعتباری هنر و بانک توسعه تعاون‌ایم.»

میرزاخانی درباره مشکلات سینماداران در این مدت بیان کرد که سینماها در این مدت ضرر بسیار زیادی کرده‌اند و کارکنان زیادی در سینماها کار و شغل خود را از دست داده‌اند. البته مؤسسه تصویر شهر در این مدت تمام تلاشش بر این بوده است که به کارکنانش آسیبی نزند و برای همین تمام نیروهای ما حفظ شدند. مجموعه کارکنان بخش نمایش و اکران سینمایی کشور نزدیک به ۵ هزار نفرند؛ واقعاً دولت برای حمایت از این اعضا در این مدت چه کرده است؟  

برای اخذ وامی که گفته‌اند باید سند گذاشته شود که مانند سنگ بزرگی است که نشان از نزدن دارد. آنچه که درباره کمک و حمایت قبوض مصرفی سینماها گفته شده است نیز بیشتر مانند حرف بوده است. در یک کلام شعارهای خیلی خوبی داده شد اما عمل نکردند.

وی در پایان بیان کرد که بنابراین این بخش از فرهنگ و هنر کشور در شرایط بسیار وخیمی قرار دارد و باید هرچه زودتر فکری به حال سینماهای کشور کنند. با این شرایط کرونایی اگر واقعاً به دنبال نظام سلامتیم، فکری برای تعلیق و مدیریت برخی از بخش‌ها مانند حمل و نقل کنیم که وضعیت بسیار اسفناکی دارند. در فضای مجازی شاهدیم که در این شرایط مردم به چه صورت در مترو و اتوبوس‌ها حاضر می‌شوند. آیا در سینماها نیز اینگونه نبود و دستورالعمل‌های بهداشتی به طور کامل همراه با فاصله‌گذاری انجام می‌شد.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

دبیران جایزه «موسیقی و رسانه» و «ترانه» معرفی شدند


رئیس سی و ششمین جشنواره موسیقی فجر طی احکامی دبیر جایزه «موسیقی و رسانه» و «ترانه» این دوره از جشنواره را منصوب کرد.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

خواهان افزایش ساعت فعالیت تئاتر هستیم/متعهد می شویم که شیوه نامه های بهداشتی را شدیدتر از قبل رعایت کنیم – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: مدیرکل هنرهای نمایشی اعلام کرد با اشاره به رایزنی با مدیران و مسئولان تصمیم گیرنده در تلاش است تا ساعت فعالیت تئاتر در محدودیت های جدید لحاظ شده، از ساعت ۱۸ افزایش پیدا کند.

به گزارش سینماپرس، قادر آشنا مدیرکل هنرهای نمایشی درباره محدودیت های جدید تعیین شده مبنی بر فعالیت بسیاری از مشاغل از جمله تئاتر تا ساعت ۱۸ هر روز و اینکه در این شرایط امکان فعالیت درست برای گروه ها و اجراهای نمایشی فراهم نمی شود، به مهر گفت: واقعیت این است که از روز گذشته و امروز به دنبال افزایش ساعت فعالیت تئاتر هستم زیرا همه می دانیم که فعالیت و اجراهای نمایشی از ساعت ۱۸ به بعد تازه شروع می شود.

وی یادآور شد: وقتی مسأله ویروس کرونا و مشکلاتی است که در سراسر کشور پدید آورده، محدودیت ها در قالب یک بسته کلی در نظر گرفته شده و لحاظ می شود و ما نباید این موضوع را نادیده بگیریم.

آشنا تأکید کرد: طی ۲ جلسه ای که داشتم استدلال آوردم که خواهان افزایش ساعت فعالیت تئاتر هستیم و متعهد می شویم که شیوه نامه های بهداشتی را شدیدتر از قبل رعایت کنیم.

مدیرکل هنرهای نمایشی در پایان سخنان خود تصریح کرد: گفتگوهایی را داشته ایم و امیدوارم تا از روز شنبه هفته آینده که فعالیت های تئاتری آغاز می شود ساعت فعالیت تئاتر در محدودیت های جدید تعیین شده افزایش پیدا کند تا هم هنرمندان راحت تر بتوانند نمایش خود را اجرا کنند و هم مخاطبان بتوانند از اجراهای نمایشی بهره ببرند.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

اختتامیه مسابقه نقاشی «دست‌های پاک» به صورت مجازی


آیین پایانی مسابقه بین‌المللی نقاشی «دست‌های پاک» دوشنبه ـ ۱۹ آبان ـ ساعت ۲۱ به‌صورت مجازی از مشهد و در سایت این رویداد پخش می‌شود.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

اشرفی زاده: در پیک بحران کرونا پروژه های سینمایی و تلویزیونی مستثنی نیستند/ مسئولان تدبیری برای بیمه بیکاری سینماگران داشته باشند – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: مرجان اشرفی زاده کارگردان سینما در خصوص لزوم آینده نگری مدیران و سیاست گذاران فرهنگی کشور برای حفظ سینما در روزهای کرونایی گفت: در پیک بحران کرونا پروژه های سینمایی و تلویزیونی مستثنی نیستند و باید موقتاً تعطیل شوند چرا که خطر بیماری و مرگ جان دست اندرکاران پروژه ها را تهدید می کند و مدیران بالادستی موظف هستند تا ضمن جبران ضرر و زیان تهیه کنندگان و سرمایه گذاران، آن ها را برای تعطیلی موقت پروژه ها همراهی نمایند.

کارگردان فیلم سینمایی «آبجی» در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود:طبیعتاً هنرمندان بخشی از افراد جامعه هستند و حفظ سلامت خود و خانواده های شان جدا از مسأله معیشت اهمیت بسیار دارد اما ۲ نکته است که ماجرا را سخت کرده از یک طرف تعطیلی همه مشاغل باعث می شود نیاز به خوراک تصویری در این ایام بیشتر باشد و بنابراین تلویزیون یا پلتفرم ها باید به حیات شان ادامه دهند و برای سرگرمی مردم تولید داشته باشند و در این وضعیت بحرانی فضای سرگرم کننده ای برای خانواده ها ایجاد کنند.

وی ادامه داد: اما متأسفانه رعایت پروتکل های بهداشتی در پروژه های سینمایی و تلویزیونی هم امری نشدنی است. اصولاً در برنامه سازی هایی از جنس کار ما چنین تدبیری نمی توان اندیشه کرد و به همین علت هم ما شاهد مبتلا شدن بخشی از هنرمندان خوب سینما و تلویزیون به این ویروس هستیم.

اشرفی زاده سپس در پاسخ به این سوأل که به عقیده شما مسئولان و سیاست گذاران کلان عرصه فرهنگ و هنر برای برون رفت از این بحران و به خصوص بیکاری گسترده هنرمندان که باعث شده تا از تأمین معاش روزانه خود عاجز بمانند، چه تدبیری باید اندیشه کنند اظهارداشت: متأسفانه ما همیشه گروهی را داریم که مشغول به کار نیستند اما الآن در این بحران کرونا این وضعیت حادتر از گذشته خود را نشان داده است.

این سینماگر خاطرنشان کرد: مسأله ناامنی شغلی و مالی عرصه فرهنگی و هنری مسأله ای جدی است که متأسفانه هیچ گاه به آن توجه نمی شود. مسئولان رسماً توجهی به مسأله امنیت شغلی و معیشتی هنرمندان ندارند و بالعکس گاهی هم در این خصوص عملکردی معکوس دارند و همین قضیه اخذ مالیات از هنرمندان نمونه آن است. بی تردید این قبیل تصمیم گیری ها و اتفاقات تبعات بسیار بدی دارد.

کارگردان فیلم ویدیویی «نامه های خیس» تأکید کرد: در هر صورت متأسفانه همیشه افرادی از چهره های مطرح فرهنگی و هنری در تنگنا بودند اما تعدادشان از این کمتر بود اما حالا طیف بیشتری درگیر هستند. به هر رو الگوهایی در کشورهای پیشرفته وجود دارد که به وضعیت زندگی مردم و هنرمندان شان توجه بهتری می کنند و بی تردید مسئولان می توانند از این الگوها برای بهبود اوضاع استفاده کنند. از سوی دیگر مسئولان تدبیری برای بیمه بیکاری سینماگران داشته باشند.

وی در پایان این گفتگو افزود: متأسفانه ما علیرغم وعده های مکرر مسئولان هنوز بیمه بیکاری نداریم و این در حالی است که مسأله بیمه بیکاری و امنیت شغلی برای ما بسیار مهم است و امیدوارم این بحران کرونا علتی باشد برای اینکه مسئولان هرچه سریع تر تدبیری عاجل برای تأمین بیمه بیکاری هنرمندان داشته باشند چرا که حتی اگر این ویروس هم از بین برود شاید در آینده اتفاقات هولناک دیگری زندگی ما را تهدید کند که داشتن بیمه بیکاری در این خصوص بسیار موثر است.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

دبیران ۲ جایزه جشنواره موسیقی فجر معرفی شدند


رئیس سی و ششمین جشنواره موسیقی فجر طی احکامی دبیر جایزه «موسیقی و رسانه» و «ترانه» این دوره از جشنواره را منصوب کرد.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

احیای ظرفیت‌ سبک هندی در غزل امروز/موسیقی شرق دنباله‌روی کلام است


عبدالجبار کاکایی می‌گوید برخی غزلسرایان با فاصله گرفتن از غزل مدرن و سنتی به احیای سبک هندی پرداخته‌اند که غزل‌های مهدی مظاهری در آلبوم «اینکه دلتنگ تو ام…» از نمونه‌های این‌جریان هستند.

مشاهده خبر از سایت منبع