X

بایگانی آبان 18, 1399

دفتر سینمایی

بزرگداشت مرحوم «اکبر عالمی» و «رضا برجی» در اختتامیه یک جشنواره تلویزیونی – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: بزرگداشت اکبر عالمی و رضا برجی در اختتامیه چهارمین جشنواره تلویزیونی مستند برگزار می‌شود.

به گزارش سینماپرس، در اختتامیه چهارمین جشنواره تلویزیونی مستند آئین گرامیداشت مرحوم اکبر عالمی و بزرگداشت رضا برجی دو چهره پیشکسوت سینمای مستند برگزار می‌شود.

اکبر عالمی متولد تیرماه ۱۳۲۴ در اهواز مجری و کارشناس تلویزیون، استاد دانشگاه تربیت مدرس و کارگردانی بود که غالب کارهای وی در ژانر مستند عرضه شده‌اند. عالمی در دهه ۷۰ مجری و کارشناس برنامه «هنر هفتم» بود که از جمله مهم‌ترین برنامه‌های سینمایی در تلویزیون به شمار می‌آمد. همچنین از فعالیت‌های هنری او می‌توان به ساخت برنامه‌های هنری و فرهنگی تلویزیونی در زمینه سینما همراه با اجراهای حرفه‌ای و ماندگار و نقدهای تأثیرگذار فیلم، چند دهه تدریس در دانشگاه‌های هنر، مدیریت لابراتوارهای سینمایی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، ساخت حدود سی فیلم مستند برای صنایع داروسازی، پتروشیمی، نساجی و چوب به زبان‌های انگلیسی، فرانسوی، اسپانیولی، آلمانی، ایتالیایی، عربی اشاره کرد. این هنرمند پیشکسوت مدتی قبل در اثر ابتلا به بیماری کرونا دارفانی را وداع گفت.

رضا برجی دیگر چهره‌ای است که بزرگداشت او در اختتامیه چهارمین جشنواره تلویزیونی مستند برگزار می‌شود. برجی از جمله عکاسان و مستندسازان باسابقه و پیشکسوت ایرانی است که سال‌ها در زمینه عکاسی و مستندسازی جنگ و بحران فعالیت داشته است و جنگ‌های ایران و عراق، افغانستان، تاجیکستان، کشمیر، هند و پاکستان، قره باغ، چچن، بوسنی، کوزوو، لبنان، سومالی، سودان، غزه و جنگ‌های خلیج فارس از جنگ‌هایی هستند که وی با قاب دوربین به ثبت آنها پرداخته است.

سواحل اشک و زیتون، سال‌های گلوله و زنبق، مادران صربرنیتسا، لعل بدخشان و در امتداد غدیر از جمله مهم‌ترین آثار برجی به شمار می‌آیند.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

«مهران غفوریان» برای شبکه نمایش خانگی سریال می‌سازد – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: مهران غفوریان بازیگر سینما و تلویزیون شب گذشته مهمان برنامه «پشت صحنه» رادیو تهران بود و درباره آخرین فعالیت‌هایش گفتگو کرد.

به گزارش سینماپرس، شب گذشته ۱۷ مردادماه مهران غفوریان بازیگر سینما و تلویزیون، مهمان تلفنی برنامه «پشت صحنه» رادیو تهران بود.

وی در گفتگو با مصطفی امامی درباره ایفای نقش‌های جدی گفت: هر هنرپیشه‌ای دوست دارد، همه نقش‌ها را بازی کند ولی واقعیتش کمدی سخت‌تر از نقش‌های جدی و درام است. به نظرم خنداندن خیلی کار سخت‌تری است. من هم به عنوان یک هنرپیشه دوست داشتم که خودم را در کار جدی هم محک بزنم. حالا اکثر کارهایی که پیشنهاد می‌شود، جدی است و حالا باید دید که چطور پیش می‌رود.

وی اظهار کرد: الان متأسفانه به خاطر این بیماری از کسانی که حرفی زده نمی‌شود، هنرمندان و اهالی سینما و تلویزیون هستند. این‌ها هم دارند ضرر می‌کنند. الان به خاطر بیماری کرونا مجوز ساخت نمی‌دهند، کسی هم برای فیلم دیدن به سینماها نمی‌رود. خوب بالاخره اهالی محترم سینما و تلویزیون چطور باید امرار معاش کنند؟ چطور باید زندگی کنند؟ ما هم جزو این جامعه و عضوی از آن هستیم و همه با هم متضرریم. امیدوارم که هرچه زودتر این بیماری تمام شود. به فکر بچه‌های سینما و تلویزیون هم باشیم.

مهران غفوریان درباره آخرین فعالیت‌هایش عنوان کرد: در فیلم «آهک زنده» به کارگردانی رامیار مشایی و تهیه کنندگی وحید فتحعلی، بازی می‌کنم که فکر کنم آخر این ماه جلوی دوربین می‌رود. فضای خیلی قشنگی دارد. فیلم کاملاً جدی است و برای جشنواره ساخته می‌شود. بخش‌هایی از آن در اطراف قم فیلمبرداری می‌شود که بازی من آنجا است. در سریال «خاتون» به کارگردانی تینا پاکروان نیز بازی می‌کنم که برای شبکه نمایش خانگی است.

غفوریان درباره ساخت سریالی به کارگردانی خودش بیان کرد: سعید هوشیار نویسنده خوبی است و من سال‌ها است که با او کار می‌کنم و دوست هستیم. او نوشتن یک طرح را به درخواست و سفارش علی اسدزاده شروع کرد. این کار برای شبکه نمایش خانگی است و قرار است من آن را بسازم. این سریال ماجرایی جدی دارد و درام است. سریال فعلاً در حال نگارش است و نوشتن آن حداقل ۷-۸ ماه طول می‌کشد و برای ۲ فصل طراحی می‌شود.

مهران غفوریان درباره حضورش در سریال «ماه تی تی» به کارگردانی داوود میرباقری گفت: این سریال کلاً متوقف شد و دلایلش را نمی‌دانم اما سریال به شدت خوبی بود. در عین ناباوری سریال متوقف شد و دیگر ادامه پیدا نکرد. این همه هزینه، قرارداد، طراحی‌های گریم عجیب و غریب و خوب و این همه بازیگر که جلوی دوربین رفتند و داشت نوبت ما هم می‌شد که اصلاً کار تعطیل شد.

وی در پایان بیان کرد: چند وقت پیش داوود میرباقری را سر صحنه سریال «سلمان فارسی» دیدم و خودشان به من گفتند که چقدر تغییر کردی. از نظر فیزیکی نظرشان بود و به من این طور گفتند که یک نقش خیلی خوب داری.

«پشت صحنه» برنامه‌ای است که یک هفته درمیان به صورت زنده به تهیه کنندگی امیرحسین ثقفی با اجرای مصطفی امامی روی آنتن رادیو تهران می‌رود. علاقه مندان می‌توانند این برنامه را، این هفته تا چهارشنبه هر شب ساعت ۲۱ روی موج اف. ام ردیف ۹۴ مگاهرتز به مدت یک ساعت بشنوند.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

ارشاد کتاب‌های خریداری شده تا مهر ماه را تسویه کرد – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: محسن جوادی معاون فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد از پرداخت مبالغ مرتبط با مصوبات هیات خرید کتاب تا پایان مهر ماه به ناشران خبر داد.

به گزارش سینماپرس، طی روزهای گذشته برخی از ناشران در تماس با خبرنگار تسنیم عنوان کرده‌اند که هنوز مبالغ مرتبط با خریدهای مصوب هیئت انتخاب و خرید کتاب وزرات فرهنگ و ارشاد اسلامی راطی دو یا سه ماه گذشته دریافت نکرده‌اند.

در همین زمینه خبرنگار تسنیم این موضوع را از معاونت فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی پیگیری کرد.  محسن جوادی در این زمینه گفت:‌ کلیه پرداخت‌های هیات انتخاب و خرید کتاب وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تا پایان مهر ماه ظرف چند روز گذشته پرداخت شده است.

وی ادامه داد:‌ اگر ناشرانی هستند که هنوز مبلغ کتاب‌های خود را دریافت نکرده‌اند باید مشکلی در زمینه پرونده آن‌ها وجود داشته باشد. یا رسیدهای خود را دیر تحویل داده‌اند و یا مشکلات دیگری وجود دارد.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

«نجیبه» به اندونزی می‌رود – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: فیلم بلند «نجیبه» به بخش چشم‌انداز آسیای جشنواره اندونزی راه یافت.

به گزارش سینماپرس، فیلم بلند «نجیبه» به نویسندگی و کارگردانی مصطفی گندمکار در ادامه حضورهای بین‌المللی خود، به بخش چشم‌انداز آسیای جشنواره بین‌المللی Jogja-NETPAC کشور اندونزی راه یافت.

جشنواره Jogja-NETPAC در کشور اندونزی برگزار می شود که با هدف معرفی و توسعه سینمای آسیا و در تعاملی نزدیک با شبکه ارتقای سینمای آسیا (نِت پک NETPAC)، که یک سازمان فرهنگی و سینمایی شامل منتقدان، فیلمسازان، برگزارکنندگان جشنواره ها و پخش کنندگان ۳۰ کشور مختلف است، راه‌اندازی شده است.

«نجیبه» پس از رونمایی در بیست و سومین دوره جشنواره شانگهای چین (در بخش استعداد جدید آسیا) در ماه جولای در تازه‌ترین حضور بین‌المللی خود در ماه جاری (نوامبر) برای کسب جایزه چشم‌انداز آسیای جشنواره Jogja-NETPAC که مختص معرفی فیلمسازان جوان و آینده دار سینمای آسیاست، با فیلم‌هایی از دیگر کشورها رقابت خواهد کرد.

  «نجیبه» اولین فیلم بلند مصطفی گندمکار است که پیش از این به عنوان فیلمساز کوتاه حرفه‌ای فعالیت داشته است. فیلم کوتاه «آلان» ساخته گندمکار، حضور بین المللی موفقی را تجربه کرد و همچنین در گروه «هنروتجرب» هم اکران شد.

منظر لشگری، شهره سلطانی، مهدی امیری خراسانی، سید غفار وهابی، مرضیه زهری، حسین حسامی  و پیام احمدی‌نیا بازیگران فیلم سینمایی «نجیبه» هستند.

فهرست عوامل فیلم عبارتند از نویسنده و کارگردان: مصطفی گندمکار، مدیر فیلمبرداری: مجید یزدانی، تدوین: مصطفی گندمکار و مرتضی هاشمی، دستیار اول کارگردان و برنامه‌ریز: مجید محمددوست، طراح چهره‌پردازی: محمود آسمانی، طراحی و ترکیب صدا: سیدمحمود موسوی نژاد، موسیقی: فرشاد مشفقی، مدیر صدابرداری: محمد امامی، دستیاران کارگردان: مهدی امیری خراسانی و محمدرضا محسنی سرداری، منشی صحنه: مریم رهنما، طراح صحنه و لباس: مصطفی گندمکار، مجتبی زارع و هادی غلامی، مدیر تولید: مجتبی زارع، مدیر تدارکات: احسان بهرامی، پشتیبانی: محی الدین مینه مراد و حسین خانفرد، مجری گریم: مهناز نوروزی، اصلاح رنگ: نگین حیدری، استودیو روشنا، عکاس: هادی شیرازی، مشاور رسانه‌ای: آزاده فضلی، پخش بین‌الملل: مجید محمددوست، تهیه کننده: مصطفی گندمکار.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

«سمفا» اهرم فشاری قدرتمند برای سینماداران بد حساب! – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: سینماهای کشور این بار برای پرداخت بدهی خود به دفاتر پخش بر سر دوراهی خوش حسابی و پرداخت به موقع از یک طرف و از طرف دیگر بدحسابی و برخورد با سمفا هستند.

به گزارش سینماپرس، بعد از کش و قوس‌های فراوان برای حل مسأله بدهی سینماداران به دفاتر پخش و همینطور تهیه‌کنندگان سینما، در نهایت پرداخت وام به عنوان راه‌کار نهایی برای تسویه حساب سینماداران با این دفاتر در نظر گرفته شد و قرار شد که سینماداران بدهکار هر چه زودتر برای اخذ این وام اقدام کنند.

برای حل مشکل مالی این چند ماه (از مرداد ماه تا ابتدای آبان) که سینماها بازگشایی شدند نیز سازمان سینمایی نیز تصمیم گرفت که سینماها فروش خودشان را داشته باشند و این معاونت میزان سهم دفاتر پخش را به آنان پرداخت کند. این تصمیم عملی شد و سازمان سینمایی معادل فروش خالص فیلم‌ها را به دفاتر پخش واریز کرد. اما آنچه که باقی مانده بود کارکرد سمفا بود. سمفا به عنوان ترمینال و سامانه خرید و فروش بلیط سینماها، هدف بسیار مهمی داشت که عبارت بود از تقسیم سهم سینمادار و دفاترپخش در مبدأ. این سامانه در ابتدای مسیر و قبل از شیوع ویروس منحوس کرونا مشکلات فنی کوچکی داشت که ظرف مدت کوتاهی حل شد. اما مشکل دیگر گلایه‌مندی سینماداران از این طرح بود. آنان مدعی بودند که با این روش سودی که سینمادار از موجودی پول‌ها در حساب‌های بانکی عاید آن‌ها می‌شده است و با آن می‌توانستند هزینه‌های سنگین سینماداری را رفع کنند، عملاً از بین می‌رفت. این انتقاد و مقاومت سینماداران از پذیرش سمفا باعث شد که ادامه مسیر مصادف شود با شیوع کرونا و بسته شدن سینماهای کشور.

اما از سوی دیگر دلخوری دفاتر پخش از سینماداران به علت بدحسابی نیز قابل درک بود و باید به آنان نیز حق داده می‌شد. بنابراین سازمان سینمایی در اینجا تصمیم دیگری گرفت که به تعبیری باید آن را «حد وسط» تصمیمات اخیر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی دانست.  

تصمیم این بود که از این به بعد سمفا در مقام اهرم فشاری برای سینماداران بد حساب عمل می‌کند. توضیح اینکه سینماداران بعد از انتقاد از سمفا و تقسیم پول در لحظه، خواستار برچیدن آن شدند اما در صورتی که سمفا به طور کامل حذف می‌شد امکان جمع شدن بدهی سینمادران و بالا رفتن ناراحتی و اعتراض دفاتر پخش نیز محقق می‌شد و با این حساب مانند قبل این مشکل و اختلاف قدیمی میان سینماداران و دفاترپخش باقی می‌ماند. برای همین تصمیم جدید سازمان سینمایی این شد که سمفا از این به بعد تقسیم پول را در لحظه انجام ندهد و مدتی کوتاه به سینمادار فرصت می‌دهد تا بدهی خود را به دفاتر پخش پرداخت کند.

اما در صورتی که سینمادار بدحسابی کند، سمفا گیشه او را می‌بندد و از سوی دیگر پول دفتر پخش را خود به دفتر پخش واریز می‌کند. طبیعتاً امکان دارد که این روال تا مدتی برای سینمادار بدحساب باقی بماند.

به نظر می‌رسد که این طرح می‌تواند برای سینماداران کشور فرهنگ‌سازی کند که از این به بعد با پرداخت بدهی به موقع دفاتر پخش گردش مالی مناسبی در چرخه اکران سینمای کشور برقرار شود.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

یک هنرمند موسیقی شمال خراسان بر اثر ابتلا به کرونا درگذشت


رحمان گواهی از هنرمندان نسل میانی دو تار نوازی منطقه خراسان شمالی یکشنبه هجدهم آبان ماه به دلیل ابتلا به کرونا دار فانی را وداع گفت.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

با توجه به فرهنگ بومی مان در طراحی استیکر غفلت کردیم/ متاسفانه خیلی از رویدادهای هنری با اختتامیه به پایان می‌رسد – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: سید مسعود شجاعی طباطبایی دبیر دومین جایزه سال «استیکر» معتقد است که طی سالهای اخیر در طراحی استیکر از فرهنگ بومی مان غفلت کرده ایم.

به گزارش سینماپرس، سید مسعود شجاعی طباطبایی دبیر دومین جایزه سال «استیکر» در گفت‌وگو با تسنیم درباره شکل‌گیری ایده این جایزه گفت: ایده اولیه این اتفاق را عزیزان پیام‌رسان آی گپ مطرح کردند و پس از صحبت‌هایی که با هم داشتیم دیدیم چه ایده خوب، جریان‌ساز و موثری است. ما واقعا در این سال‌ها با توجه به فرهنگ بومی مان در طراحی استیکر غفلت کردیم؛ گرچه برخی از هنرمندان مثل علی رادمند  که از دوران دوره قبل و این دوره جایزه سال «استیکر» است، به صورت شخصی و خودجوش کارهایی را انجام داده بودند.  

وی ادامه داد: وقتی این موضوع به شکل جدی بررسی شد با توجه به ظرفیت بسیار بالایی که ما در عرصه کارتون، کاریکاتور و تصویرسازی داریم، این نتیجه به دست آمد که می‌تواند با کیفیت بالایی به انجام برسد؛ بنابراین بحث اصلی که ما در این ارتباط داشتیم ارائه استیکر در فضای مجازی بود.

شجاعی طباطبایی با اشاره به این نکته هنوز نتوانسته‌ایم به واژه مناسب و مترادفی به عنوان جایگزین واژه استیکر برسیم و ناچاریم از همان لفظ انگلیسی آن استفاده کنیم، گفت: برخلاف همه مشکلاتی که در عرصه فضای مجازی شاهد هستیم می‌بینیم که توجه لازم به برخی مباحث نشده است. یکی از آن مباحث بحث استیکر است و به نظر می‌آمد که یک کار جدی باید در این حوزه صورت گیرد. استیکر در جهان امروز یک ارتباط تعاملی بین کاربران در فضای مجازی ایجاد می‌کند. استیکرها می‌توانند احساسات و عواطف را به راحتی با یک طرح و تصویر نشان دهند و اتفاق ایده‌آل این است که ما استیکرهایی را داشته باشیم که این بیان حسی را با بهره‌گیری از نمادهای خودمان ارائه و ایجاد کنیم، البته که همه شبکه‌های اجتماعی به هم وابسته هستند و آثار ایرانی که در این حوزه ارائه شد، در فضاهای دیگر نیز خیلی خوب دیده شدند.  

وی تاکید کرد: ما در فرهنگ عامیانه خودمان گنجینه بزرگی مثل اشعار، ضرب‌المثل‌ها، عبارات موزون و… داریم که می‌توانیم بر اساس آنها حجم زیادی از مفاهیم بصری را از طریق استیکرها منتقل کنیم.

دبیر دو دوره جایزه سال «استیکر» درباره برگزاری دومین دوره این رویداد و تغییرات نسبت به دوره اول توضیح داد: ما متوجه شدیم که استیکر یک اتفاق خیلی جدی و موثر است و یک ارتباط تعاملی بین مخاطبان در فضای مجازی است. دوره اول جایزه «استیکر» به خوبی نیز مورد استقبال قرار گرفت و می‌توان گفت در اولین قدم یک گام اساسی در ارائه این طرح‌ها برداشتیم که اتفاق خیلی خوبی بود. امسال دیدیم اتفاقی که در این حوزه باید بیفتد، تداوم است زیرا متاسفانه خیلی از جشنواره‌ها، مسابقات و رویدادهای هنری با اختتامیه به پایان می‌رسد، در صورتی‌که در جایزه «استیکر» بعد از اختتامیه کار ما تازه شروع می‌شود، از این جهت که باید بازخوردها را بسنجیم و ببینیم کدام استیکرها مورد توجه قرار گرفته و چه کاری می‌توان کرد که این اتفاق قدری غنی‌تر شود.  

وی ادامه داد: اتفاقی که در این دوره افتاد این بود که علاوه بر استیکرهای ثابت، استیکرهای متحرک هم اضافه شد. استیکرهای متحرک که می‌توانند با سه تصویر حرکتی را نشان دهند، در فرهنگ بین‌المللی کم‌کم به سمتی می‌رود که جای خود را باز کند و چه خوب است که ما با فرهنگ بومی ایرانی خودمان این مباحث را مطرح کنیم، بنابراین یک اتفاق و یک جریان فرهنگی موثری در حال شکل‌گیری است و دوستان‌مان در آیگپ خیلی جدی پشت این کار هستند که باید از آنها قدردانی کرد و انصافا هم خیلی خوب کار می‌کنند. نمونه‌های ارائه شده خیلی خوب دیده شده است و در عین حال خلاقیت قابل توجهی دارند و این خلاقیت و نوآوری در قشر هنرمندان ما نیز بسیار چشمگیر است.

شجاعی طباطبایی خاطرنشان کرد: سال گذشته وقتی برای داوری آثار را بررسی می‌کردیم برای یک سری جزئیاتی که می‌توانست در بهتر شدن آثار ارائه شده، تاثیر به سزایی داشته باشد، خیلی افسوس می‌خوردیم، بنابراین به این نتیجه رسیدیم که چه خوب است امسال یک کارگاه داشته باشیم و در این کارگاه آموزشی هم درباره ساخت و طراحی استیکر صحبت کنیم و هم در رابطه با بحث متحرک‌سازی که قطعا خیلی خیلی جذاب است. در نتیجه یک بخش دیگری که امسال اضافه شد، بخش کارگاه‌ها بود که به دلیل شرایط فعلی و شیوع بیماری کرونا به صورت مجازی برگزار می‌شود هرچند که برگزاری مجازی امکان گسترده‌تری را برایمان فراهم می‌کند، زیرا اکثر هنرمندانی که در دوره اول با ما همکاری داشتند هنرمندان شهرستانی هستند و اگر می‌خواستیم کارگاهی داشته باشیم که برای همه قابل استفاده و به این شکل گسترده باشد، فقط در فضای مجازی امکان‌پذیر بود.  

مدیر مرکز تجسمی حوزه هنری با تاکید بر اینکه ما بضاعت بسیار بالا و هنرمندان بسیار پرتوانی داریم، گفت: امیدوارم اهمیت این اتفاق را خیلی از مراکز فرهنگی ما درک کنند. من به عنوان دبیر این مسابقه انتظار داشتم و دارم که شخص وزیر ارتباطات و فن‌آوری متوجه این جریان موثر و مهم باشند. اساسا یکی از وظایف اصلی وزارت ارتباطات و فن‌آوری حمایت از چنین اتفاقات زیربنایی و نتیجه‌بخش است، ‌اتفاقاتی که مردم را با فرهنگ غنی خودشان پیوند می‌دهند. به نظر می‌رسد این امر باید یکی از شرح وظایف وزارت ارتباطات باشد. ما خیلی انتظار نداریم که در این حوزه ورود کنند اما انتقادی که داریم این است که اساسا هنوز اسیر یک سری از شبکه‌های اجتماعی خارجی هستیم، در حالی که دوستان ما در شبکه‌های اجتماعی مثل آیگپ تلاش بسیاری می‌کنند تا بتوانند فضایی را مهیا کنند که مردم به سوی شبکه‌های داخلی روی بیاورند.

وی افزود: این همه سال گذشته و ما می‌بینیم که چقدر به شبکه‌های داخلی نیاز داریم. در شرایطی که شبکه‌های اجتماعی مثل اینستاگرام و توییتر به راحتی پست‌های بچه‌های ما را حذف می‌کند و به راحتی اعمال فشار و و اعمال زور می‌کنند، چرا ما به زیرساخت‌ها توجه نداریم و از شبکه‌های اجتماعی داخلی به شکل جدی حمایت نمی‌شود؟ از وزارت ارتباطات و همچنین معاونت علمی و فن‌آوری ریاست جمهوری انتظار می‌رود اقدامات جدی‌تری در راستای بهره‌گیری از اتفاقات دانش‌بنیان انجام دهند تا بتوان شرایطی را فراهم کرد که در حوزه‌های مختلف استارت‌اپی و فضای مجازی توانمندی‌هایمان را گسترش دهیم.

دبیر جایزه سال «استیکر» درباره سرنوشت برنده‌های سال پیش و استیکرهایی که در سال گذشته طراحی شده بود، گفت: خوشبختانه دوستان آیگپ بعد از گذشت مدتی از اختتامیه دوره پیشین مسابقه «استیکر» اعلام کردند که برندگان مسابقه در صورت تمایل می‌توانند آثار خود را در دیگر شبکه‌های اجتماعی نیز ارائه کنند. این نهایت محبت و لطف دوستان ما در آیگپ بود که این مکان را فراهم کردند تا این آثار در شبکه‌های مجازی دیگر هم دیده شود که خیلی هم خوب دیده شد و مورد استقبال قرار گرفت.  

وی عنوان کرد: من فکر می‌کنم فارغ از جایزه ما در طول سال هم باید کار کنیم و یک جشنواره یا جایزه به تنهایی نمی‌تواند به معنای واقعی کلمه جریان‌ساز باشد. باید همواره در حال ساخت، تولید، ارائه و اجرا باشیم. یک جشنواره می‌تواند زمینه‌ساز باشد و یک حرکتی را آغاز کند اما این حوزه نیاز به حمایت جدی دارد، نیاز دارد که مراجعی که باید متولی این کار باشند، مثل وزارت ارتباطات و معاونت علمی و فن‌آوری ریاست جمهوری پای کار بیایند.  

این هنرمند کارتونیست اظهار کرد: بدون اغراق هنرمندان ما در عرصه کارتون و کاریکاتور حرف اول را در دنیا می‌زنند، به گونه‌ای که چنانچه هنرمندان ما در مسابقه‌ای حضور نداشته باشد، اعتبار آن مسابقه زیر سوال می‌رود. همچنین در زمینه تصویرسازی هم هنرمندان ما جایزه‌های جهانی بزرگ بین‌المللی را از آن خودشان کرده‌اند. وقتی ما چنین توانمندی و بضاعتی را داریم چقدر خوب است که محدود به یک مسابقه یا جایزه نباشیم. چیزی که خیلی برای هنرمندان جوان، توانمند و غالبا شهرستانی ما مهم است این است که در طول سال دائم سفارش کار داشته باشند تا مشکلات معیشتی‌شان حل شود و بتوانند کارهای فاخر ارائه دهند که بازخورد گسترده‌ای داشته باشد.  

وی ادامه داد: توصیه من به مسئولین مرتبط با این حوزه این است که در فرصت باقی مانده کاری انجام دهند تا حمایت درستی از این هنرمندان صورت بگیرد، این افراد در برابر چنین اتفاقات مسئولند و فردا از آنها سوال خواهد شد که چه کاری انجام دادید؟ به نظر من باید در این حوزه کار جدی‌تری صورت بگیرد.

شجاعی طباطبایی در پایان گفت: جا دارد از تمامی ارگان‌ها و افرادی که ما را در برگزاری جایزه سال «استیکر» همراهی کردند مثل همراه اول، شرکت تجارت الکترونیک پارسیان، شرکت تابان آتی‌پرداز و حمایت رسانه‌ای سایت‌های زومیت و روزرنگ قدردانی و تشکر کنم و امیدوار باشم که این جایزه سال «استیکر» همیشگی باشد و ارتباط و تعامل‌مان با هنرمندان و مردم حفظ شود و بعد امیدوار باشم که شبکه‌های مجازی‌مان بتوانند توانمندی لازم برای ارائه در فضای مجازی را داشته باشند و بتوانند با رقبای جدی در سطح دنیا رقابت کرده و همپای آن‌ها پیش بروند، زیرا ما هم زیرساخت و هم توانمندی لازم برای این امر را داریم. امیدوارم روزی برسد که هر یک از شبکه‌های مجازی ما به قدری پیشرفت کنند و کارایی بالایی داشته باشند تا بتوانند با نمونه‌های خارجی که از امکانات بسیار گسترده مالی هم برخوردار هستند، رقابت کنند. تصور می‌کنم اگر این حمایت‌ها به درستی صورت بگیرد مردم هم بیشتر علاقه‌مند می‌شوند تا از شبکه‌های مجازی داخلی استفاده کنند.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

شغل «هنرمند» در وزارت کار ثبت می‌شود؟/ حاشیه‌های یک انتخابات صنفی


حمیدرضا نوربخش مدیرعامل «خانه موسیقی» ضمن مرور مهمترین چالش‌های پیش روی این نهاد صنفی در مواجهه با کرونا، از جزییات رایزنی با وزارت کار جهت رفع مشکلات معیشتی هنرمندان خبر داد.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

فعالیت سینما تا ساعت ۱۸ یک شوخی است – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: علی سرتیپی از سینمادارهای تهران اعلام کرد که با اعمال محدودیت زمانی در فعالیت سینماها، سالن‌های تحت اختیار خود را بازگشایی نخواهد کرد.

به گزارش سینماپرس، این پخش‌کننده و سینمادار در گفت‌وگو با ایسنا درباره بازگشایی سینماها و امکان فعالیت تا ساعت ۱۸ بیان کرد:‌ سینماها را باز نمی‌کنیم چون اصلا کارکردی ندارد. زمان کاری سالن‌های سینما دقیقا برعکس چیزی است که اعلام شده و تازه از ساعت ۱۸ به بعد مردم به سینما می‌روند. اگر قرار باشد همان موقع ببندیم چه فایده‌ای دارد،  این کار شبیه یک شوخی است.  

او افزود: این نوع تصمیم‌گیری برای کار سینما اصلا حرفه‌ای نیست و به نظر می‌رسد فقط یک دستورالعمل بدون حساب و کتاب وجود دارد. ضمن اینکه مشخص است وزارت ارشاد هم هیچ اعمال نظری ندارد.

سرتیپی مدیریت پردیس‌ها و سالن‌های سینمایی کورش، ایران مال، هروی، گالریا و شکوفه را در تهران برعهده دارد که به گفته او فعلا بسته می‌مانند.

روز گذشته۱۷ آبان‌ماه در ستاد ملی مدیریت کرونا ممنوعیت فعالیت مشاغل گروه‌های ۲، ۳ و ۴ که سالن‌ها سینما هم جزو آن می‌شوند، از ساعت ۱۸ هر روز از ۲۰ آبان تا ۲۰ آذر مصوب شد.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

مسابقه بین‌المللی نقاشی «دست‌های پاک» کانون به قدم آخر رسید


آیین پایانی مسابقه بین‌المللی نقاشی «دست‌های پاک» به‌صورت مجازی از مشهد و در سایت این رویداد پخش می‌شود.

مشاهده خبر از سایت منبع