X

بایگانی آبان 18, 1399

دفتر سینمایی

درخشش «گاو آمریکایی» در یک جشنواره آمریکایی – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: فیلم کوتاه «گاو آمریکایی» به کارگردانی آسمان طوسی برنده جایزه بهترین فیلم در بخش کوتاه جشنواره بین‌المللی آرلینگتون آمریکا شد.

به گزارش سینماپرس، فیلم کوتاه «گاو آمریکایی» به نویسندگی و کارگردانی آسمان طوسی که در بسته «بازگشت کوتاه» سینماهای «هنروتجربه» قرار دارد، به تازگی توانسته است جایزه بهترین فیلم را در بخش کوتاه دهمین دوره جشنواره بین‌المللی Alrington آمریکا از آن خود کند.

بخش فیلم کوتاه این جشنواره چندی پیش به پایان رسیده است و هم اکنون بخش فیلم‌های بلند آن در حال برگزاری است.

«گاو آمریکایی»، نامزد بهترین فیلم بخش بین‌الملل سیزدهمین دوره جشنواره فیلم کودک و نوجوان شارجه امارات، برنده جایزه بهترین فیلم در بخش زیر ۳۵ سال بیست و هفتمین دوره جشنواره بین‌المللی زنان  Sugardi altrove  میلان-ایتالیا، برنده جایزه بهترین فیلم جشنواره‌ داکا (Dhuka) کشور بنگلادش، برنده لوح تقدیر سی و چهارمین دوره جشنواره بین‌المللی fifak تونس و جشنواره منطقه‌ای خلیج فارس و برنده تندیس ایسفا و بهترین کارگردانی جشنواره وارش بوده است.

این فیلم کوتاه علاوه بر حضور در چندین جشنواره داخلی تاکنون در جشنواره‌های مختلف خارجی از جمله سی و پنجمین دوره جشنواره بین المللی osnabrueck آلمان، بیست و سومین دوره جشنواره بین المللی olympia یونان، سیزدهمین دوره جشنواره فیلم‌های ایرانی سانفرانسیسکو (iff)، شصت و پنجمین دوره جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه Oberhousen آلمان، سی و چهارمین دوره جشنواره بین‌المللی fifak تونس، سیزدهمین دوره جشنواره بین‌المللی film on بلژیک، دهمین دوره جشنواره بین‌المللی mikrofaf صربستان، سیزدهمین دوره جشنواره فیلم کودک و نوجوان شارجه امارات، سی و هفتمین دوره جشنواره بین‌المللی Buff سوئد، پانزدهمین دوره جشنواره بین‌المللی داکا بنگلادش، بیست و هفتمین دوره جشنواره بین‌المللی زنان Sugardi altrove میلان-ایتالیا، هفدهمین دوره جشنواره بین‌المللی Eberswalde آلمان، دهمین دوره جشنواره بین‌المللی Alrington آمریکا، پنجمین دوره جشنواره بین‌المللی Planos پرتغال، نهمین دوره جشنواره بین‌المللی MovieValley ایتالیا، پانزدهمین دوره جشنواره بین‌المللی Arica Nativa Rural شیلی و چهاردهمین دوره جشنواره بین‌المللی Lublin لهستان حضور داشته است.

پروفیلم فست مسئولیت پخش بین‌المللی این اثر را برعهده دارد.

در خلاصه این فیلم آمده است: «پسربچه ای به اسم صاحب، مالک تنها گاومیش نر از نژاد آمریکایی در روستاست.»

در این اثر، علی‌اکبر شرهان‌زاده ایفای نقش کرده است.

دیگر عوامل «گاو آمریکایی» عبارتند از تهیه کننده: آسمان طوسی، مجری طرح: مجید عیدان، تهیه کننده حقوقی: انجمن سینمای جوانان ایران دفتر آبادان، تصویربردار: رضا عبیات، حامد بقاییان، تدوین: پویان شعله ور، صدابردار: حسن شبانکاره، بهشاد مطیعی، صداگذار: بهروز شهامت، آهنگساز: سهند نیک نژاد، طراح پوستر: امیرحسن نوری، تیزر: سیاوش شهابی، اصلاح رنگ و نور: سامان مجد وفایی، صداگذاری: بهروز شهامت، مدیرتولید: عماد سلمانیان، دستیاران: سینا بیگی و یاسین مسعودی، پخش بین المللی: پروفیلم فست، محصول انجمن سینمای جوانان ایران، دفتر آبادان و امور رسانه: سپیده شریعت رضوی.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

دو انتصاب جدید در سی‌ و نهمین جشنواره‌ تئاتر فجر – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: محسن بابایی‌ربیعی به عنوان مدیر دبیرخانه و دستیار دبیر و مهدی دوایی به عنوان مدیر هنری سی‌ و نهمین جشنواره‌ تئاتر فجر معرفی شدند.

به گزارش سینماپرس، حسین مسافرآستانه طی ۲ حکم جداگانه محسن بابایی‌ربیعی را به عنوان مدیر دبیرخانه و دستیار دبیر و مهدی دوایی را به عنوان مدیر هنری سی‌ونهمین جشنواره‌ تئاتر فجر معرفی کرد.

متن حکم دبیر سی‌ و نهمین جشنواره‌ تئاتر فجر خطاب به محسن بابایی‌ربیعی چنین است:

«نظر به تجربیات ارزشمند و شایستگی جنابعالی در برگزاری جشنواره‌های متعدد فرهنگی و هنری؛ شما را به عنوان مدیر دبیرخانه  و دستیار دبیر سی‌ونهمین جشنواره‌ تئاتر فجر منصوب می‌نمایم. امیدوارم با آگاهی، خلاقیت  و توفیقات الهی در انجام امور محوله موفق باشید.»

محسن بابایی‌ربیعی دارای مدرک کارشناسی‌ارشد نمایش از دانشکده هنر و معماری دانشگاه آزاد تهران است. داوری در جشنواره‌های منطقه‌ای و سراسری، معاونت آموزش و پژوهش انجمن تئاتر انقلاب و دفاع مقدس، دبیری کمیته علمی دومین و چهارمین همایش پژوهشی تئاتر مقاومت، سردبیری دو ماهنامه «نقش صحنه» و سایت جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر، مشاور هنری موسسه «رسانه‌های تصویری»، مدیر هنری ۲ دوره جشنواره بین‌المللی فیلم «یاس»، مدیر برنامه‌ریزی سی‌وچهارمین جشنواره بین‌المللی فیلم فجر و … بخشی از فعالیت‌های اوست.

متن حکم حسین مسافرآستانه خطاب به مهدی دوایی چنین است:

«نظر به تجربیات ارزشمند و شایستگی جنابعالی؛ شما را به عنوان مدیر هنری سی‌ونهمین جشنواره‌ تئاتر فجر منصوب می‌نمایم. امیدوارم با آگاهی، خلاقیت و توفیقات الهی در انجام امور محوله موفق باشید.»

مهدی دوایی مدیر هنری، فیلمساز و طراح گرافیک، دارای مدرک کارشناسی طراحی گرافیک از دانشکده‌ هنر و معماری و کارشناسی‌ارشد تهیه‌کنندگی و کارگردانی از دانشکده‌ صداوسیما است. دوایی فعالیت حرفه‌ای خود را از سال ۱۳۷۸ آغاز کرد و در این ۲ دهه به عنوان مدیر هنری، مشاور، طراح و فیلمساز با سازمان‌ها و مجموعه‌های مختلفی تجربه‌ همکاری و تاکنون طراحی پوستر بیش از یک‌صد نمایش را بر عهده داشته است. عضویت در هیات‌ داوری رویدادها و جشنواره‌های گوناگون داخلی و خارجی بخش دیگری از کارنامه کاری اوست.

سی‌ و نهمین جشنواره تئاتر فجر در سال جاری به دبیری حسین مسافرآستانه برگزار می‌شود.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

نمی‌توانیم جلوی تکنولوژی، پیشرفت و تغییر را بگیریم/اکران آنلاین در همه نقاط دنیا بسیار موردتوجه است – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: محمدرضا لطفی کارگردان فیلم سینمایی «تعارض» در یک گفتگوی رادیویی ضمن آسیب‌شنایی جریان اکران اینترنتی فیلم‌ها، «قاچاق» را مهمترین پاشنه‌آشیل در این حوزه توصیف کرد.

به گزارش سینماپرس، دومین قسمت از برنامه «نمای نقره‌ای» با اجرای محمدرضا مقدسیان شامگاه جمعه ۱۶ آبان از شبکه رادیو نمایش پخش شد.

پرونده نخست این برنامه به موضوع «اکران برخط در دوران شیوع کرونا» اختصاص داشت که با حضور محمدرضا لطفی، کارگردان و احسان هوشیارگر، فعال رسانه برگزار شد.

آسیب شناسی اکران آنلاین در دوران کرونا

در ابتدای این نشست محمدرضا لطفی منتقد و کارگردان سینما گفت: من طرفدار اکران برخط هستم، اکران برخط قرار است در کنار اکران حضوری و نمایش فیلم‌ها در سالن سینما حضور داشته باشد، سینما به هیچ وجه تعطیل شدنی نیست.

او ادامه داد: ما دو نگاه داریم، یک نگاه کوتاه مدت به دوران کرونا و دوم نگاه بلندمدت به پس از کرونا، ما باید با ویروس کرونا زندگی خود را وفق دهیم. امروز مردم تمایل چندانی به سینما رفتن ندارند، ما در چنین شرایطی دو راه پیش رو داریم، یا سینما را تعطیل کنیم یا راهکاری برای آن پیدا کنیم که اکران آنلاین و برخط است.

کارگردان «تعارض» بیان کرد: ما نمی‌توانیم جلوی تکنولوژی، پیشرفت و تغییر را بگیریم، اکران آنلاین در همه نقاط دنیا بسیار موردتوجه است. ما الان سالن سینما در اختیار نداریم و اگر اکران آنلاین را به شکل درست اجرا می‌کردیم امروز چرخه اکران از حرکت باز نمی‌ایستاد و دو میلیون مخاطب گذشته سینما را از دست نمی‌دادیم. ضمن اینکه وقتی دوران کرونا تمام می‌شد و سالن‌های سینما باز می‌شدند، یک اتفاق بزرگ و درخشان برایمان رخ می‌داد و آن هم حضور یک پلتفرم قابل و خوب برای اکران آنلاین فیلم‌ها بود تا از حجم فیلم‌های در صف نمایش در سینما هم کاسته شود.

لطفی درباره جنبه صنعت سینما توضیح داد: ما وقتی راجع به سینما صحبت می‌کنیم، سینما یک ماهیتی دارد که دارای دو سر ریشه و صنعت است. فیلم پس از گذر از پروسه تولید وارد مقوله صنعتی می‌شود و با این تعریف وقتی بستر جدیدی برای عرضه فراهم می‌شود باید برای آن تبلیغات گسترده و درست صورت بگیرد تا مخاطب با آن آشنا شود. اولین و مهم‌ترین کاری که ما باید انجام می‌دادیم و متاسفانه محقق نشد رسمیت بخشیدن به اکران آنلاین و معرفی درست آن به مخاطبان بود. ما آغاز خوبی در اکران آنلاین داشتیم که با فیلم «خروج» هم شروع شد، حتی فیلم «طلا» هم اثری تازه و بدیع بود. اما پس از دو سه فیلمی که به صورت آنلاین نمایش داده شدند، فیلم‌های ضعیف که از زمانشان گذشته بود را در بستر آنلاین به نمایش گذاشتیم که اگر سالن‌های سینما هم باز بودند فروش چندانی نمی‌کردند، این اتفاق مخاطبان سینما را زده کرد.

این کارگردان در پاسخ به اینکه به عنوان کارگردان به بازگشت سرمایه فیلم خود در بستر اکران آنلاین اعتماد دارد یا نه گفت: بله، یادمان نرود که از یک صنعتی صحبت می‌کنیم که در دوران غیرکرونا هم ۹۰ درصد فیلم‌ها هم قادر به بازگشت سرمایه اولیه خود نبودند. یک فیلمی که ۱۰ میلیارد تومان هزینه تولید آن شده است باید ۳۰ میلیارد تومان بفروشد تا سرمایه اولیه آن بازگردد.

لطفی درباره قاچاق فیلم‌ها در بستر اینترنت بیان کرد: این دقیقاً همان پاشنه آشیلی است که اکران آنلاین را با سر به زمین زد. ما در کشوری هستیم که از لحاظ انتظامی، امنیتی و قضایی قدرت بالایی داریم و واقعاً برای من بسیار عجیب است که نتوانیم جلوی قاچاق فیلم‌ها در چند کانال تلگرامی و شبکه‌های اجتماعی را بگیریم.

سپس احسان هوشیارگر فعال رسانه گفت: طبق آمار رسمی سامانه‌های اینترنتی پخش فیلم اعلام کرده‌اند، بیشترین تعداد مخاطبانی که به تماشای فیلم‌ها نشسته‌اند، کمتر از پنج هزار نفر است. در طول هشت ماه اخیر مخاطبان سینمای ایران کجای تصمیمات اکران آنلاین فیلم‌ها بوده است؟ در سال ۹۷ و ۹۸ فیلم‌های سینمایی روی پرده قاچاق شدند و با تمهیداتی این بحران برطرف شد و دیگر شاهد قاچاق فیلم در حال اکران نبودیم. سه ماه پیش فیلم «خرس» که توقیف بود و مالکیت آن به بنیاد سینمایی فارابی واگذار شده بود، با حساب کاربری تقلبی در اینترنت قاچاق شد. در چنین شرایطی ما چه راهکاری برای حفظ امنیت فیلم در بستر اینترنت داریم؟

وی ادامه داد: به نظرم اگر سینماها باز بود، فیلمی که در اکران آنلاین چهار هزار مخاطب داشت قطعاً می‌توانست در صورت باز بودن سالن‌های سینما این میزان و حتی بیشتر هم تماشاگر داشته باشد، پس به نظرم وقتی امکان حفظ امنیت فیلم‌ها در فضای اکران آنلاین وجود ندارد چرا باید نمایش اینترنتی آن‌ها را داشته باشیم؟

سپس محمدرضا لطفی گفت: بزرگ‌ترین مشکل ما این است که انگیزه و همتی برای صیانت از فیلم‌ها نیست، اما من آمار پنج هزار مخاطب اکران آنلاین فیلم‌ها را جایی نشنیده‌ام و آماری که دیدم بسیار بیشتر از این تعداد بود. به عنوان مثال یک فیلمی مانند «زن‌ها فرشته‌اند ۲» در شرایطی که فیلم بکر و تازه است، رقیب سرسختی ندارد، در اکثر سالن‌ها به نمایش در می‌آید و تبلیغات گسترده‌ای هم دارد اما ۶۰۰ میلیون تومان می‌فروشد. همین فیلم در اکران آنلاین یک میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان فروخت. همین اتفاق برای فیلم «بی‌حسی موضعی» هم رخ داد. حال اگر ما از این سیستم صیانت درستی می‌کردیم و فیلم‌های بدیعی را نمایش می‌دادیم قطعاً می‌توانستیم بهره کافی و خوبی از آن ببریم اما متاسفانه این فرصت خوب را با سیاست‌گذاری اشتباه سوزاندیم.

بررسی وضعیت تولیدات سینما در عصر کرونا

بخش دوم این برنامه به مقوله تولید در سینما با توجه به شیوع کرونا اختصاص داشت که محمد صابری روزنامه‌نگار و کارشناس رسانه درباره فرآیند تولید گفت: هالیوود با شیوع کرونا کمیته‌ای را به منظور بررسی وضعیت تولید فیلم‌ها و همچنین قوانین جدید تولید تشکیل داد. در سینمای ایران هم، چنین اتفاقی رقم خورد، کمیته ساماندهی کرونا در خانه سینما تشکیل شد، دانش اقباشاوی متولی اطلاع رسانی فعالیت‌های این ستاد بود و در همان آغاز هم اطلاع رسانی بسیار دقیقی درباره پروژه‌های در دست تولید در سینما و تلویزیون هم ارائه کردند. پس از دو ماه در اردیبهشت، این کارگروه اطلاعیه‌ای منتشر کرد و از منحل شدن خود خبر داد. انحلالی که حکایت از عدم هماهنگی بین صنوف سینمایی بر سر موضوعی چنین حیاتی داشت و رویکردی که می‌توانست نتایج مطلوبی داشته باشد به سرانجام نرسید.

او افزود: اساساً در همه دنیا این اتفاق باید توسط اصناف مدیریت شود چون باید با روند امور آشنایی داشته باشند. در دو سه ماه اخیر همه اتفاقات در حالت تعلیق وجود دارد و چندان اتفاق مطلوبی رخ نداده است. در تمام تصمیماتی که ستاد کرونا درباره پروسه تولید در زمان شیوع کرونا گرفت، منوط کردن وضعیت پروژه به تصمیم تهیه‌کننده بود و سپس در تابستان برخی از پروژه‌ها فعالیت خود را با توجه به پروتکل‌های بهداشتی ادامه دادند که اتفاقات خوبی هم رخ داد.

در ادامه محمدرضا مقدسیان گفت: وزارت بهداشت سازوکار را تبیین کرده است و باب مشورت و راهنمایی هم باز است، صنوف خود باید چه اقدامی کنند؟

صابری در این باره توضیح داد: پس از ابتلای چهره‌هایی چون محمدرضا گلزار، نوید محمدزاده و… به کرونا و درگذشت آقای کریم اکبری مبارکه، خانم معتمدآریا به دکتر علیرضا زالی نامه‌ای نوشتند و از وضعیت نگران کننده پروژه‌های سینمایی گفتند. سپس آقای زالی هم به وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و رییس صداوسیما نامه‌ای نوشت و درخواست تعطیلی دو هفته‌ای پروژه‌ها را کرد. اما نکته این است که نگاه واحدی از سوی اصناف سینمایی برای عملکرد پروژه‌ها در دوره شیوع کرونا وجود ندارد و برخی موافق و برخی مخالف تعطیلی پروسه ساخت آثار هستند. سازمان سینمایی هم حلقه مفقوده این ماجراست که انتظار می‌رفت در شرایط چند وقت اخیر واکنشی نشان دهند اما این‌طور نبود.

بخش نقد فیلم این برنامه هم که با حضور محمدرضا مقدسیان و امیررضا تجویدی برگزار شد، به فیلم «بی‌حسی موضعی» ساخته حسین مهکام اختصاص داشت.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

فروش آنلاین به کمک صنایع‌دستی آمد


معاون صنایع‌دستی سیستان و بلوچستان با اشاره به کاهش فروش محصولات صنایع‌دستی این استان در روزهای کرونایی، بهره‌گیری از فضای مجازی برای فروش محصولات صنعتگران و هنرمندان را یکی از راهکارهای اصلی برای کمک به هنرمندان عنوان کرد.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

«روزگار جوانی» اواسط دی ماه کلید می خورد – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: بعد از حدود ۲۰ سال از پخش «روزگار جوانی»، سریالی با این نام به کارگردانی اصغر توسلی تولید می‌شود.

به گزارش سینماپرس، بعد از حدود ۲۰ سال از پخش اولیه سریال روزگار جوانی، شبکه پنج قصد دارد سریالی را با همین نام تهیه و تولید کند و در مرحله پایانی نگارش است.

اصغر توسلی به عنوان کارگردان فصل جدید سریال «روزگار جوانی» انتخاب شده و قرار است اواسط دی ماه تصویربرداری این سریال به تهیه کنندگی سپهر محمدی در تهران آغاز شود.

تاکنون برای حضور بیوک میرزایی و نصرالله رادش صحبت‌هایی شده و حضور بقیه بازیگران هنوز به طور قطعی مشخص نشده‌ است.

داستان از این قرار بود که پنج جوان بعد از آشنایی در دوران خدمت سربازی، در یکی از دانشگاه‌های تهران قبول شده بودند و تصمیم گرفتند تا خانه‌ای را به صورت مشترک اجاره کنند. اصل قصه این بود، اما در ادامه مخاطب شاهد اتفاق‌هایی بود که برای زندگی شخصی و اجتماعی هر کدام از این افراد می‌افتاد و گاهی درگیری‌های این افراد با یکدیگر قصه‌هایی پر چالش را به تصویر می‌کشید.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

جهان در هفته‌ای که گذشت؛ از دریچه دوربین عکاسان


نشریه «گاردین» به روال هر هفته منتخبی از تصاویری که توسط عکاسان خبری خبرگزاری‌های مختلف از رویدادهای مهم یک هفته اخیر به ثبت رسیده را در قالب یک گزارش تصویری منتشر کرده است.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

به جای برگزاری بی تاثیر جشنواره ها می توان بودجه آنها را به بدنه سینما تزریق کرد – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: تهیه کننده فیلم «سه کام حبس» گفت: در قبال سالن‌های سینما فاجعه اتفاق افتاده است، بسیاری کارمندان سالن‌های سینما اخراج شده اند، بسیاری از سالن‌ها تغییر کاربری داده اند و صنف سالن داران در بدترین وضع خود به سر می‌برد. به واقع باید چه اتفاقی بیفتد که نهادهای فرهنگی بخواهند از سینما حمایت کنند.

به گزارش سینماپرس، ساسان سالور در گفت‌وگو با میزان، پیرامون آخرین فعالیت‌های خود در عرصه سینما گفت: در حال حاضر دو اثر سینمایی را در مسیر پیش تولید داریم، اما به دلیل شرایط فعلی بیماری کرونا همه چیز متوقف شده است، شرایط کنونی سینما به نحوی پیش می‌رود که نمی‌توان برنامه ریزی درستی برای ادامه کارها در پیش گرفت و من هم منتظرم تا همه چیز به یک تعادل نسبی برسد.   

وی درباره وضعیت کنونی سینما در دوران اوج گیری دوباره بیماری کرونا افزود: بعید می‌دانم که سینمای کشور در ادامه سال جاری به تغییر عمده‌ای برسد، پیش بینی من بر این است که سینمای ایران از پاییز سال آینده به وضعیت عادی خود باز می‌گردد. به نظر من در خوشبینانه‌ترین حالت ما سینما را تا انتهای تابستان سال ۱۴۰۰ از دست خواهیم داد.   

تهیه کننده فیلم سینمایی «هایلایت» با نقد انفعال نهادهای سینمایی در وضعیت کرونا تاکید کرد: متاسفانه کرونا به ما نشان داد که در عرصه سینما هیچگونه زیر ساخت درستی وجود ندارد، از نظر من هم اکنون ۱۰ ماه از تعطیلی سینما و شروع بحران کرونا گذشته است، آیا این زمان فرصت خوبی برای یک برنامه صحیح نبوده است؟ ما می‌توانستیم یا یک برنامه ریزی مدون حداقل در بخش اکران آنلاین را به موفقیت برسانیم که متاسفانه این اتفاق صورت نگرفت.  

وی در همین رابطه اظهار کرد: سر و سامان دادن به چرخه اکران آنلاین می‌توانست علاوه بر زنده نگه داشتن سینما منافع تهیه کنندگان و سرمایه گذاران را هم حفظ کند، در جلسه شورای تهیه کنندگان ما پیشنهادی مبنی بر اکران آنلاین رایگان دادیم، به نحوی که تهیه کنندگان سهمشان را از پهنای باند اپراتورها دریافت نمایند، اما این طرح هم به جایی نرسید و طرح فعلی اکران آنلاین به دلیل نبود قانون کپی رایت به طور کامل شکست خورد.  

این تهیه کننده سینما با اشاره به لزوم حمایت های دولتی از سینما اظهار کرد: هرچند سینما در شرایط فعلی هم شاهد برخی تولیدات است اما در واقع تولیدات اخیر نسبت به سالهای گذشته به یک سوم کاهش یافته است، آماری که نشان دهنده تعطیلی اکثریت پروژه‌ها به دلایل گوناگون است.

وی با نقد عملکرد سازمان سینمایی و خانه سینما طی دوران کرونا تصریح کرد: متاسفانه این دو صنف در ماه های گذشته عملی که از آنها انتظار می رفت را انجام نداده اند. در راس آنها وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی حمایت خوبی از سینماداران و سینماگران نکرده است، می شد با تخصیص بودجه ای مناسب سینما را از مهلکه فعلی نجات داد. ما اکنون علاوه بر اینکه سینما به اندازه کافی نداریم متاسفانه شاهد آن هستیم که بسیاری از سینماها در فشار مالی حاصل از کرونا به طور کامل تعطیل شدند و ما سال آینده و بعد از پایان کرونا متوجه ضربه سنگین نبود آنها خواهیم شد.

تهیه کننده فیلم سینمایی «سه کام حبس» در همین رابطه ادامه داد: در حال حاضر تعداد فیلم‌های در صف اکران بسیار زیاد هستند، در همین حین هم تعداد جدیدی به این آثار اضافه می شود، با توجه به تعطیلی سینماها و ورشکستگی بسیاری از آنها چه آینده‌ای می‌توان برای چرخه اکران در سینماها متصور شد؟. 

وی با اشاره به شکست کامل اکران آنلاین اظهار کرد: ما تصمیم گرفتیم تا فیلم هایلایت را اکران آنلاین کنیم، تنها دو ساعت بعد از این اکران فیلم از پنج شبکه ماهواره‌ای پخش شد و علنا شکست بزرگی برای ما رخ داد، حال در این میان چه کسی پاسخگوی شکست تهیه کننده و سرمایه گذار اثر است؟. تا کی باید به این وضعیت ادامه داده و خودمان را در بخش کپی رایت به بخش بین المللی متصل نکنیم؟. متاسفانه در این میان هیچ همتی هم از نهادهای سینمایی برای جلوگیری از قاچاق آثار دیده نمی شود، این انفعال در حالی رخ می دهد که به راحتی می توان قانون کپی رایت را عملی کرد.  

سالور با تاکید بر وضعیت ناگوار سالن داران سینما افزود: در قبال سالنهای سینما فاجعه اتفاق افتاده است، بسیاری کارمندان سالنهای سینما اخراج شده اند، بسیاری از سالنها تغییر کاربری داده اند و صنف سالن داران در بدترین وضع خود به سر می برد. به واقع باید چه اتفاقی بیفتد که نهادهای فرهنگی بخواهند از سینما حمایت کنند.  

وی تعطیلی هفتگی سینماها را ویران کننده خواند و ادامه داد: ما به عنوان فیلمساز و تهیه کننده با تعطیلی هفتگی و لحظه ای سینماها به هیچ عنوان قادر به برنامه ریزی درست نیستیم. ما نمی توانیم وقتی که هیچ قطعیتی برای بازگشایی سینماها وجود ندارد برای اثرمان تبلیغ کنیم زیرا برای تبلیغات هزینه می دهیم و ممکن است براساس این تعطیلات تمام هزینه هایمان سوخت شود. به نظر من نیاز است تا تعطیلات به صورت بلند مدت اعلام شوند تا تکلیف سینماگر و سینمادار مشخص باشد.  

این تهیه کننده سینما و تلویزیون ادامه داد: از نظر من نهادهای فرهنگی و در راس آن وزارت ارشاد باید از سینما حمایت کنند، اگر این اتفاق نیفتد سال آینده چیزی به نام سینما وجود نخواهد داشت، قطعا برای سینما بودجه سالانه ای در نظر گرفته می شود، بهتر است این بودجه به جای برگزاری بی تاثیر جشنواره ها به خود سینماگران تعلق گیرد.  

وی در همین راستا افزود: متاسفانه طی ماه های اخیر شاهد این هستیم که نهادهای دولتی و فرهنگی سینما را به حال خود رها کرده اند، انگار که سینما در ردیف آخر اهمیت است و هیچ توجهی هم به آن نمی شود.  

سالور با اشاره به احتمال برگزاری جشنواره فیلم فجر در دوره سی و نهم خاطرنشان کرد: به شدت با برگزاری جشنواره فیلم فجر در وضعیت فعلی مخالفم، وقتی سینما با مشکلات فراوانی دست و پنجه نرم می کند معنای برگزاری این جشنواره و یا جشنواره های دیگر که قطعا دارای بودجه سنگینی هستند را درک نمی کنم، به نظر من به جای برگزاری بی تاثیر این جشنواره ها می توان بودجه آنها را به بدنه سینما تزریق کرد تا سال آینده شاهد نابودی کامل سینما نباشیم، حتی می توان به برگزاری آنلاین این جشنواره ها فکر کرد، اتفاقی که باعث می شود هزینه های مراسم و جانبی حذف شده و هزینه کلی جشنواره به یک دهم برسد، اما متاسفانه انگار شاهد آن هستیم که برخی می خواهند صرفا برای هزینه این بودجه به هر طریقی که شده جشنواره ها را برگزار کنند. آن هم در سینمایی که سالنهایش ماه هاست ورشکست شده اند.  

مشاهده خبر از سایت منبع