عکس / بازید رئیس سازمان سینمایی از سی و نهمین جشنواره فیلم فجر
سینماپرس : حسین انتظامی رئیس سازمان سینمایی عصر جمعه ۱۷ بهمن ماه از سی و نهمین جشنواره فیلم فجر بازید کرد.
سینماپرس : حسین انتظامی رئیس سازمان سینمایی عصر جمعه ۱۷ بهمن ماه از سی و نهمین جشنواره فیلم فجر بازید کرد.
سینماپرس: نشست خبری فیلم سینمایی «منصور» به کارگردانی سیاوش سرمدی با اجرای محمدرضا مدقق در سالن همایش های برج میلاد تهران برگزار شد.
سیاوش سرمدی در ابتدای این نشست درباره روند ساخت این فیلم گفت: این فیلم ابتدا یک فیلم مستند بود که درباره شهید ستاری هم نبود قهرمان فیلم هم مهندس ثنایی بود. ولی منابع تصویری نداشتیم. برای من جالب بود که اینها سال ۶۵ توانسته بودند یک f5 را کپی کنند. دوست داشتم این فیلم را بسازم. در مرحله بعد میخواستم یک داکیودرام بسازم و در مرحله بعد تصمیم گرفتم فیلم سینمایی بسازم. در مرحله بعد هم باز شهید ستاری قهرمان قصه نبود و روند هواپیماسازی مسأله بود. ولی من شهید ستاری را قهرمان کردم تا فیلم به روز شود و نقطه نگاه قصه عوض شد. ما از کارگاه بیرون آمدیم مسایل را به تصویر کشیدیم.
محسن قصابیان بازیگر نقش شهید ستاری درباره نزدیک شدن به این نقش بیان کرد: وقتی در قالب یک قهرمان فیلم میسازید، بازی در آن هم پیچیدگی خود را دارد. چون قهرمانان معاصر به گونهای هستند که با مخاطب نزدیکی دارند.
وی افزود: در ابتدا حس کردم کار سختی است در نود درصد سکانسها آقای ستاری حضور داشت و کار را سخت میکرد. من رفتم و منزل پدری شهید ستاری را دیدم و فضا برایم ملموستر شد بعدها هم توانستم به بستگان او نزدیک شوم. من خودم در رفتار شخصی خودم وقتی فکر کنم یک کار درست است، آنرا انجام میدهم ولی گاهی شک میکنم. در اینجا هم قضیه سنگین بود. حتی تصمیمات شخصی خانوادگی من را هم تحت تاثیر قرار میداد.
لیندا کیانی بازیگر نقش همسر شهید ستاری هم بیان کرد: اتفاقات اخیر را تسلیت میگویم که همه ما را رنجانده است. من عضو کوچکی از این فیلم بودم با راهنماییهای آقای سرمدی تصمیم گرفتیم شخصیت زن ستاری را متفاوت بازی کنیم تا زن شهید کلیشه شده را حذف کنیم تلاش کردیم یک زن معمولی باشد نه آن کلیشهای که تا حالا دیدهایم.
علیرضا زمانی نسب دیگر بازیگر این اثر گفت: ما بیست سال تلاش کردیم بازی کنیم یک بار بازی نکردیم بیشتر دیده شد. این سبکی که آقای سرمدی از من خواست مشکل تر بود قبلاً وقتی میخواستم نقشی را بازی کنم مطالعه میکردم در اینجا فقط میخواستیم دوستی بین ستاری و غلامپور باشد که اتفاق افتاد.
جواد هاشمی دیگر بازیگر فیلم هم عنوان کرد: زمانی که در معرض فیلمبرداری قرار گرفتم سادگی و نزدیک بودن به اسناد این شخصیت برایم جذاب بود و فکر میکردم وارد یک پروژه سینمایی معمول میشوم ولی این سادگی یک جذابیت ایجاد کرده بود. شاید برخی از اهالی فن بگویند نگاه ویژه مستندی به این فیلم شده ولی این نگاه نه تنها ضربه نزده بلکه کمک کرده است. شخصیتی که بازی کرده بودم استناد تاریخی داشت، نقش من هم خیلی جذاب بود و دوست داشتم.
مجید گرجیان مدیر فیلمبرداری این اثر هم بیان کرد: ما این فیلم را با دو دوربین فیلمبرداری کردهایم. فیلم کلاً روی دست فیلمبرداری شده است. ما نمیخواستیم کار لزوماً مستندگونه شود ولی در نهایت سلیقهای که برای به تصویر کشیدن لحاظ شده بود این گونه بود شاید به خاطر اینکه با موضوع روانتر برخورد شود این سلیقه اعمال شد.
برادران مدیر جلوههای ویژه رایانهای فیلم هم اظهار کرد: بخش زیادی از هواپیماهایی که میبینید جلوههای ویژه است. حجم زیادی شبیهسازی سه بعدی در فیلم داشتیم و سه ماهی از ما انرژی گرفت. متاسفانه سال ۶۵ که این هواپیما را میسازند عکسی از آن تهیه نمیکنند. تنها دو تصویر از این اتفاق بزرگ وجود داشت که همانها رفرنس ما شد. هر کجا که آخر قصه هواپیمای آذرخش را میبینید که سه رنگ است، آن تصاویر سه بعدی و به صورت رایانهای طراحی شده است.
بابک کریمی طاری طراح صحنه بیان کرد: کار طراح صحنه فقط تغییر تصاویر به شکل آن روزها نیست بلکه بخشی از کار فضاسازی هنری مهم است که به ساختار فیلم کمک کند.
مهدی مطهر مدیر تولید پروژه اظهار کرد: سرمایه گذار فیلم اوج است و اتفاق خوبی است که اوج سرمایه گذار فیلمی برای یک قهرمان منتسب به ارتش شده است.
وی افزود: پروژه در بدترین حالت تولید شد، اتفاقات گران شدن بنزین، شهادت یکی از خلبانان و شهادت سردار سلیمانی از آن اتفاقات بود که کار ما را سختتر کرد. ارتش هم خیلی کنارمان بود و کلیشه زدایی شد. فیلم بیشتر از اینکه درباره یک جنگنده باشد درباره یک قهرمان ملی است.
سرمدی درباره فضای مستند فیلم گفت: تجربه مستندسازی به من کمک کردم تا فضای مستندی در روایت داشته باشیم. نخواستم مخاطب را احساساتی کنم. فیلم خیلی پر کات است. اما اکشنهای ما در لانگ شات است چون نمیخواستم مخاطب را احساساتی کنم. درباره شخصیت شهید ستاری میخواستم انسانی کنشمند خلاق کنم که همیشه هم موفق نمیشود. گاهی شکست میخورد. او گاهی فحش میدهد و اصلاً شبیه شهیدانی که تا امروز در سینما خلق شده نیست، من تلاش نکردم مخاطب را احساساتی کنم و از عناصری مثل موسیقی و دیالوگهای شعاری استفاده کنم، میخواستم شخصیت باورپذیر باشد. کار ما یک کار گروهی بود. آقای کیومرث مرادی تا نیمه فیلم بازیگردان بود و نقش مهمی داشت. بازیگران ما بزرگان تئاتر بود و این نقطه مقابل کار ما بود چون میخواستیم کار به زندگی شبیه باشد. همه دست به دست دادند تا از شدید بودن بازی بکاهند و به زندگی واقعی شبیه باشند.
گرجیان توضیح داد: در فیلمبرداری این فیلم شاید نورپردازی دیده نشود تمام تلاشمان هم این بود که فضای فیلمبرداری به سمتی برود که فیلمبرداری دیده نشود.
قصابیان درباره واکنش خانواده شهید ستاری به فیلم گفت: من فیلم را با خانواده آقای ستاری ندیدهام اما پسر او دو بار به صحنه آمد و ارتباط خوبی داشتیم. من باید شاکر باشم که یک گروه حرفهای داشتیم بازیگر به تنهایی نمیتواند کاری کند. این محیط آرامی که به وجود میآید از سوی کسانی است که هر کدام کار خود را بلدند.
مهدی مطهر در این زمینه بیان کرد: تا حالا هم خانواده ستاری فیلم را ندیدهاند. پسر شهید هم گفته من اعتماد کردهام. ما امروز درگیر مستندهایی هستیم که خانواده کاراکترها گاهی نمیگذارند کارمان را کنیم اما این منش خانواده ستاری خوب بود و ای کاش الگو شود.
سرمدی بیان کرد: کار من تمام شده و برنامهای برای تبدیل کردن فیلم به سریال نداریم.
وی گفت: سال گذشته یکی از تدوینگران برجسته سینما فیلم را تدوین کرد که خیلی فیلم بدی شد و به تصور من نزدیک نشد اما اتفاقات کرونا باعث شد خودم تدوین کنم با اینکه سرمایهگذاران در واقعیت خیلی به من اعتماد نداشتند اما اجازه تدوین را به من دادند حالا هم این نسخه قابل مقایسه با آن نسخه نیست ولی حس نمیکنم فیلم بلند باشد.
سرمدی در ادامه گفت: کار من مستندسازی و تحقیق است ولی هفتاد درصد اتفاقات این فیلم تخیلی است یا تغییر کرده است مثلاً در سیستم ارتش کسی که کمترین درجهای را میگیرد اجازه نمیدهند خانهای در خارج از پایگاه داشته باشد.
وی درباره نقش علیرضا داوودنژاد بعنوان مشاور کارگردان هم گفت: آقای داوود نژاد سالها استاد من بوده است قبل از فیلمبرداری دو سه جلسه داشتیم که فوت کوزه گری را به من یاد داد.
مطهر بیان کرد: جای فیلمهای اینچنینی در جشنواره است اما خیلیها جرات و فرصت ساخت چنین فیلمهایی را ندارند. این قصه با هویت و صیانت مردم ارتباط دارد من دو سه فیلمی که دیدم تنها به اعشاری از مردم ارتباط داشت.
سینماپرس: داور بخش صحنهای جشنواره تئاتر فجر بر اهمیت این رویداد هنری در سرپا ماندن هنر تئاتر تاکید کرد.
به گزارش سینماپرس، پیام دهکردی بازیگر نام آشنای تئاتر و تلویزیون که عضو شورای داوران بخش صحنهای در سی و نهمین جشنواره تئاتر نیز است، درباره کیفیت نمایشها تا به امروز به خبرنگاران جوان گفت: به نظرم الان نمیتوان قضاوت کرد و باید منتظر ماند تا کل آثار را ببینیم.
وی افزود: با این حال، این حجم از تلاش بچههای تئاتر برای روشن نگه داشتن چراغ این هنرباشکوه، از نظر من ستایش برانگیز است.
این بازیگر در پاسخ به اینکه جشنواره تئاتر فجر تا چه حد در ارتباط دوباره مخاطب و هنر تئاتر مهم است توضیح داد: مهمترین رخداد تئاتر ایران جشنواره تئاتر فجر است و اساسا معتقدم که تئاتر مانند آب و هوا و غذا یک ضرورت است.
وی ادامه داد: امیدوارم جشنواره تئاتر فجر بتواند در ادامه منجر به روشن ماندن چراغ سالنها شود، سالنها مجددا با حفظ موازینی که در حوزه بهداشت است بازگشایی شوند.
دهکردی تاکید کرد: تئاتر فجر محصول سالها زحمت خانواده تئاتر است تا این هنر زنده بماند.
گفتنی است سی و نهمین جشنواره تئاتر فجر به دبیری حسین مسافرآستانه از ۱۱ تا ۲۱ بهمن ماه در حال برگزاری است.
سینماپرس: «حسین انتظامی» عصر امروز ۱۷ بهمن ماه در برج میلاد محل برگزاری سی و نهمین جشنواره فیلم فجر حاضر شد
به گزارش سینماپرس، ریاست سازمان سینمایی کشور پس از گذشت شش روز از برگزاری جشنواره فیلم فجر عصر امروز ۱۷ بهمن ماه در برج میلاد حاضر شد.
این در حالی است که دلیل اصلی این غیبت طولانی را می توان موجه دانسته و شرکت «حسین انتظامی» در مراسم تدفین و ختم پدر را موجب عدم حضور با تاخیر و این چنین بی رمق ایشان در فرایند برگزاری جشنواره معرفی نمود.
سینماپرس: مهران رجبی امشب جمعه ۱۷ بهمن به برنامه «دست در دست» شبکه دو می آید تا با سیاوش عقدایی مجری این برنامه گفتگو کند.
به کزارش سینماپرس، برنامه «دست در دست» امشب ۱۷ بهمن با مهران رجبی بازیگر و سامان جلال نژاد کارشناس ارشد هوش تجاری گفتگو می کند.
همچنین جلال واحدی مسئول گروه جهادی شهید رضا کارگربرزی دیگر مهمان این برنامه است که در زمینه های فرهنگی، آموزشی، عمرانی و اقتصادی به کار جهادی مشغول هستند.
«دست در دست» در ویژه برنامه فصل زمستانی خود تا کنون میزبان ایرج حریرچی، رسول نجفیان، سیاوش طهمورث، امیر کاظمی، مهشید جوادی، فریبا متخصص، پوراندخت مهیمن، مسعود اسکویی، عذرا وکیلی، مرتضی امیری اسفندقه و … بوده و علاوه بر پرداختن به موضوعاتی مثل زمستان و تاثیرگذاری افراد در بزنگاههای اجتماعی و تاریخی به موضوع مهم همراهی افراد جامعه در جدیدترین میدان همدلی یعنی دوران شیوع کرونا پرداخته و در این مسیر همصحبت افرادی میشود که گامهای موثری در یاری رساندن به همنوعان خود برداشتهاند.
«دست در دست» کاری است از گروه معارف شبکه دو و مرکز رسانه سازمان تبلیغات اسلامی به تهیهکنندگی هادی خدّادی، اجرای سیاوش عقدایی و کارگردانی بهار ارجمند که پنجشنبه و جمعه هر هفته بعد از گفتگوی ویژه خبری حوالی ساعت ۲۳:۳۰ روانه آنتن می شود و در ایام دهه فجر نیز طی ۱۰ شب متوالی در جدول پخش برنامههای شبکه دو سیما قرار دارد.
سینماپرس: نشست خبری فیلم سینمایی «مامان» به کارگردانی آرش انیسی با اجرای محمدرضا مدقق در سالن همایش های برج میلاد تهران برگزار شد.
به گزارش خبرنگار سینماپرس آرش انیسی کارگردان این اثر اظهار داشت: من سال ها در پی ساخت فیلم بلند بودم؛ یک بار به این نتیجه رسیدم که باید یکی از فیلمنامه هایم را انتخاب کنم و تا انتها پیگیرش باشم. من فیلمنامه «مامان» را دوست داشتم و با کمک دوستان سر فرصت آن را ساختیم.
مجید برزگر تهیه کننده این فیلم نیز اظهار داشت: روزهای زیاد گذشته از زمانی که قرار بود این کار ساخته شود. فیلمنامه دقیق و جذاب با شخصیت پردازی دقیق و درست باعث شد من این کار را تولید کنم.
رویا افشار نیز در خصوص کاراکتر خود در این فیلم گفت: شخصیت مامان مقتدر است و در عین حال بسیار مهربان؛ در این ملک مادران همه مهربان هستند؛ این نقش را دوست داشتم و خوشحالم که در این فیلم حضور داشتم. من تمام تلاشم را می کنم تا نقش های تکراری بازی نکنم.
کارگردان فیلم در خصوص اینکه چرا کاراکتر اصلی فیلم چند اسم دارد گفت: در جنوب کسانی که کارمند پتروشیمی بودند به دلیل حضور خارجی ها یک اسم غربی هم داشتند به همین دلیل نسرین به نانسی بدل شده بود.
وی افزود: اگر آقای برزگر نبودند این فیلم در هیچ صورتی ساخته نمی شد؛ ایشان سلیقه ای دارند و هر فیلمنامه ای را انتخاب نمی کنند؛ ایشان کاملا افق خود را می دانند و فیلم در راستای نگاه شان بوده تا قبول کردند این کار را بسازند.
برزگر ادامه داد: من نقشی در فیلمنامه نداشتم؛ برخی دنبال حواشی هستند. من از آقای حمیدی مقدم که باعث شد این فیلم ساخته شود تشکر می کنم. یک گنجینه در اختیار من بود برای ساخت این فیلم، عوامل فیلم هر آنچه داشتند گذاشتند تا این فیلم ساخته شود. ما تماشاگر خاص خود را داریم و چیزی که مشهور فیلم پرفروش است برای من متر و معیار نیست.
سینماپرس: در هفته پیش رو، پنج سریال رادیویی از تولیدات جدید اداره کل هنرهای نمایشی رادیو روی آنتن شبکه های رادیویی می روند.
به گزارش سینماپرس، «طربکده ترب»، «اسماعیل»، «عملیات سرخ»، «سمفونی شهر» و «استاکس نت» عناوین سریال های رادیویی هستند که این هفته از شبکه های مختلف رادیویی پخش می شوند.
زمان پخش و جزئیات این سریال های رادیویی به شرح زیر است:
«طربکده ترب» به نویسندگی سمیه خطیب زاده و کارگردانی رضا عمرانی، داستان زوج جوانی است که فروشگاهی به نام «طربکده ترب» را اداره می کنند و هر روز با مراجعانی که هر کدام ماجراهای خاص خود را دارند در ارتباط هستند. این سریال رادیویی از روز شنبه هجدهم بهمن ماه، ساعت ۶:۱۵ از رادیو نمایش پخش می شود و ساعت ۲۱:۴۵ روی آنتن رادیو سلامت می رود.
«اسماعیل» را امیرحسین فردی نوشته و جواد پیشگر آن را تنظیم رادیویی و کارگردانی کرده است، «اسماعیل» داستان شخصی را روایت می کند که با پیوستن به گروه های انقلابی، حقیقت واقعی خویش را درمی یابد. این سریال رادیویی از روز شنبه هجدهم بهمن ماه ساعت ۸:۴۵ از رادیو نمایش پخش می شود و ساعت ۲:۰۰ بامداد روی آنتن رادیو جوان می رود.
«عملیات سرخ» به نویسندگی پوریا موسوی و کارگردانی میرطاهر مظلومی با موضوع «خون های آلوده به ویروس» از روز شنبه هجدهم بهمن ماه، ساعت ۲۲:۳۰ از رادیو نمایش پخش می شود.
«سمفونی شهر» به کارگردانی میرطاهر مظلومی و نویسندگی مانی مستان و پوریا موسوی درباره سرود انقلابی «ایران ایران» با اجرای رضا رویگری خواننده این اثر و هنرمند پیشکسوت ایرانی در عرصه تئاتر، سینما، تلویزیون است. این مجموعه رادیویی به سفارش رادیو ایران در اداره کل هنرهای نمایشی رادیو تولید شده است که از هجدهم بهمن ماه، ساعت ۲۳:۴۵ از رادیو نمایش پخش می شود و ساعت ۲۲:۳۰ نیز روی آنتن رادیو ایران می رود.
«استاکس نت» به نویسندگی مرضیه بامیری و کارگردانی فریدون محرابی درباره زندگی شهید مصطفی احمدی روشن شهید هسته ای است. این سریال رادیویی از روز یکشنبه نوزدهم بهمن ماه ساعت ۱:۰۰ بامداد از رادیو نمایش پخش می شود و در طول هفته ساعت ۲۲:۳۰ روی آنتن رادیو تهران می رود. در سریالهای رادیویی تولید اداره کل هنرهای نمایشی رادیو، بازیگران، نویسندگان، کارگردانان، تهیه کنندگان، افکتورها و صدابرداران حرفه ای رادیو نمایش حضور داشته اند.
سینماپرس: «یه عالمه ماهی» نگاهی نو به مشکلات جنگ و مهاجرت جنگ زدهها دارد که گاهی اوقات تک گویی بازیگران از کیفیت کار کم میکرد.
به گزارش سینماپرس، تالار وحدت، مجموعه تئاتر شهر، تئاتر مولوی، تماشاخانه ایرانشهر و تالار حافظ میزبان ششمین روز از اجراهای صحنهای آثار این دوره از جشنواره بودند.
وقتی برای تماشای نمایش «بین یه عالمه ماهی» وارد سالن سایه تئاتر شهر شدم نور آبی فضا را روشن کرده بود و صدای تلاطم آب به گوش میرسید. انگار وارد دنیایی دیگر میشدی که شخصیتهای قصه حضور داشتند. دور صندلیهای به هم پیوسته شخصیتها مدارهایی قرار داشت که انگار آنان به هم متصل بودند. خود شخصیتها مدام از اتحادی میگفتند که در بین آنان وجود داشت و پنج شخصیت قصه مانند پنج انگشت دست بودند.
شخصیتهای داستان انگار مرده بودند و این را از لباسهایی که شبیه به کفن بود میشد فهمید. آنان داغدار رفیق قدیمی و همبازی کودکی خود بودند که شهید شده بود. به دوست شهیدشان لقب قورباغه و بلبل داده بودند؛ به او قورباغه میگفتند، چون تا پنج دقیقه میتوانست زیر آب بدون نیاز به اکسیژن غواصی کند. وقتی با قصه همراه میشدی و گوش به دل خاطرات شخصیتها میسپردی نور آبی برایت رود اروند را تداعی میکرد.
«بین یه عالمه ماهی» روایت جنگ زده هاست؛ روایت خانوادههایی که جنگ آنها را مجبور به مهاجرت از جنوب به تهران کرد. بازیگران این نمایش به اجرای خودشان مسلط بودند، اما در برخی قسمتها به دلیل افزایش مونولوگهای بازیگران (تک گویی درونی) مخاطب را گیج میکردند.
بازیگران این نمایش هر یک راوی مشکلاتی هستند که جنگ برای آنها ایجاد کرده است. هر یک از آنان از مشکلی میگفتند که پس از رفتن رفیقشان به جبهه برایشان رخ داد. همیشه در روایتهای این چنینی به زندگی خود شهید پرداخته میشود، اما این بار به زندگی رفقای شهید پرداخته میشود که چه بر سر آنان در نبود او آمده است.
اجرای نمایشهای «ژنرال» و «انگشتری» در میدان ولی عصر
همچنین نمایش های «ژنرال» و «انگشتری» دربخش ویژه «سرباز انقلاب» و مسابقه نمایش های خیابانی سی و نهمین جشنواره تئاتر فجر در میدان ولی عصر اجرا داشتند.
سیزدهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر روز شنبه (۱۸ بهمن ماه) با افتتاح بخش طوبای زرین کار خود را آغاز میکند.