X

بایگانی اسفند 10, 1399

دفتر سینمایی

معاون هنری به «مبارک» پیام داد – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: پیام سید محمد مجتبی حسینی معاون هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و رونمایی از پوستر نمایشگاه عکس جشنواره نمایش عروسکی تهران – مبارک ۲ خبر از این رویداد هستند.

به گزارش سینماپرس، سید محمد مجتبی حسینی معاون امور هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با انتشار پیامی به هجدهمین جشنواره نمایش عروسکی تهران – مبارک، عروسک‌ها را تبلور اسطوره‌های دیروز و تجسم رویاهای فردا دانست.

متن پیام معاون امور هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به شرح زیر است:    

«به آرمان و آرزو زیستن، غایت بندگی‌ست که انسان، فرزندِ فروزنده‌ امید و جانِ جویای جاودانگی‌ست. شور عارفانه‌ای که آیه‌آیه، مخلوق را به خالق شبیه می‌کند و نشاط آفرینش را تازه می‌دارد. عروسک‌ها و پیکرک‌ها، زاده‌ همین خداباوری‌ و خداوارگی‌ست. حقیقت‌های برساخته‌ای که از کهن‌روزگاران تا به روزگار ما، در سور و سوگ، سهمی داشته‌اند و بی‌اندک توقعی، شریک غم‌ها و شادی‌ها بوده‌اند. عروسک‌ها، تبلور اسطوره‌های دیروز و تجسم رویاهای فردایند. خلق شده‌اند تا یادآور زیبایی‌ها و کاشف فضیلت‌ها باشند که به سادگی و صداقت و خوش‌باوری زیستن شاید از جهان؛ قرارگاه معصومانه‌تری ‌بیافریند.

جشنواره‌ تئاتر عروسکی هجدهمین هنگامه‌ خود را ‌با تاکید بر کشف خلاقیت‌های فردی و کنش‌های جمعی کودکان پشت سر می‌گذارد. در این دوره با ‌مرور ظرفیت‌های نمایش عروسکی در کارنامه‌ تئاتر سنتی و بهره‌گیری از گنجینه‌ تجربی این نوع هنری، جنبه‌های تعاملی و الگوهای تکاملی تئاتر عروسکی در شیوه‌های تولیدی و شگردهای اجرایی مورد تاکید قرار گرفته است و به ضرورت دشواری‌ها و احتیاط روزگار کرونا، بسیاری از بسترهای اجرایی و آموزشی در فضای رسانه‌ای تدارک دیده شده است که قطعا بنا به حُسن سلیقه و دانش متولیان به مقصد رضایت و اقناع هنرمندان و مخاطبان منتهی خواهد شد. آن چه در جشنواره‌ هجدهم اتفاق می‌افتد بیش و پیش از هر چیز مرهون مهر و مسئولیت دبیر جان‌آگاهش «گلزار محمدی» است که خاطره‌ عاشقانه‌ زیستنش در جهان عروسک‌ها برای ما به یادگار باقی ماند و دستمریزاد به همکارانش که با زنده‌نگه‌داشتن نام و نشان آن هنرمند فقید نگذاشتند لبخند از لبان‌ عروسک‌ها دور شود.

روزی را آرزو می‌کنم که عروسک‌ها و پیکرک‌های ایرانی، سفیران شایسته‌ فرهنگ و هنر این سرزمین در رفیع‌ترین رویدادها و صحنه‌های جهان‌ باشند. ایمان دارم که به چنین پویش و چنین جوشش ِ به غایت همدل و هم‌دست، راه دوری نخواهد بود که: «آری به اتفاق جهان می‌توان گرفت.»

پوستر نمایشگاه عکس جشنواره نمایش عروسکی رونمایی شد

پوستر نمایشگاه عکس هجدهمین جشنواره نمایش عروسکی تهران – مبارک شنبه ۹ اسفند در مجموعه تئاتر شهر رونمایی شد.

در این برنامه مهدی حاجیان دبیر اجرایی هجدهمین جشنواره نمایش عروسکی تهران – مبارک، از حاضران قدردانی و از آنان دعوت کرد در مراسم افتتاح رسمی نمایشگاه عکس جشنواره که امروز یکشنبه ۱۰ اسفند ماه در خانه هنرمندان ایران برگزار می‌شود، حضور داشته باشند.

همچنین امیر عابدی مدیر بخش عکس این دوره از جشنواره که طراحی پوستر آن را هم بر عهده داشته است، با گرامیداشت یاد و خاطره گلزار محمدی دبیر فقید این جشنواره و نیز زنده یاد محمدرضاالوند توضیحات کوتاهی درباره پوستر این نمایشگاه ارایه کرد.

وی با قدردانی از حاضران در این برنامه افزود: معمولا در طراحی پوستر به سمت گرافیک می‌رویم ولی من این پوستر را با بهره‌گیری از عکس یک عروسک که خودم آن را عکاسی کرده‌ام، طراحی کردم.

عابدی یادآور شد: در دوره‌های گذشته جشنواره نمایش عروسکی، بخش عکس تعریف نشده بود و به نمایندگی از عکاسان تئاتر از همراهی مرکز هنرهای نمایشی و معاونت هنری در برگزاری نمایشگاه عکس هجدهمین جشنواره نمایش عروسکی قدردانی می‌کنم.

در این برنامه کوتاه سیدمحمدمجتبی حسینی معاون هنری وزارت فرهنگ و ارشاداسلامی، قادر آشنا مدیر کل هنرهای نمایشی، حسین مسافر آستانه، سعید اسدی، محمدمهدی بهداروند و تعدادی از مدیران ستاد برگزاری جشنواره حضور داشتند.  

نمایشگاه عکس این دوره از جشنواره نمایش عروسکی امروز یکشنبه ۱۰ اسفند ماه به طور رسمی در گالری میرمیران خانه هنرمندان ایران افتتاح می‌شود. مدیریت بخش عکس این دوره از جشنواره بر عهده امیر عابدی است.

هجدهمین جشنواره نمایش عروسکی تهران – مبارک با یاد زنده‌یاد گلزار محمدی دبیر فقید این جشنواره با دبیری اجرایی مهدی حاجیان و با بهره‌گیری از ظرفیت‌های فضای مجازی از امروز دهم اسفند آغاز می‌شود و تا هفدهم همین ماه ادامه دارد.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

لازم باشد درباره کسانی که چوب لای چرخ «لاله» می‌گذارند افشاگری می‌کنم – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: کارگردان فیلم سینمایی «لاله» درباره مشکلاتی که برای اکران این فیلم در سینما وجود دارد، توضیحاتی مفصل ارایه داد.

به گزارش سینماپرس اسدالله نیک‌نژاد کارگردان فیلم سینمایی «لاله» که اکران آن با ابهامات و شایعات همراه شده است در گفتگو با صبا، درباره مشکلاتی که پیش پای اکران «لاله» قرار گرفته است، گفت: یک سال است که سینماهای کشور به دلیل شرایط استثنایی ویروس کرونا با مشکل روبرو شده و چون امنیت و جان مردم در درجه اولِ مسئولیتِ مسئولان کشور است و سینمای ما هم جزوی از جامعه است و باید مسئول امنیت بهداشتی جان مردم باشد پس مسئولان سازمان سینمایی طبق گفته ستاد ملی مقابله با کرونا، سینما را تعطیل و محدودیت‌هایی را برقرار کردند.

وی درباره بازگشایی سینماها در ایام جشنواره ملی فیلم فجر اظهار کرد: سینما به لطف ستاد ملی مقابله با کرونا و مسئولان سازمان سینمایی در ایام سی و نهمین جشنواره ملی فیلم فجر با وجود محدودیت‌ها و پروتکل‌های بهداشتی باز شد که به نظر من قدم بسیار مثبتی بود زیرا وقتی که آگاهی در سطح عمومی جامعه نسبت به این ویروس کم باشد، ترس و وحشت بیشتری حاکم می‌شود. اینکه ما آگاهی‌مان درباره مبارزه با این ویروس کم باشد، قطعا نگرانی‌های‌مان را هم بیشتر می‌کند.

نیک‌نژاد افزود: وقتی که جشنواره به صورت حضوری برگزار شد، همان‌طور که مشاهده کردید خیلی‌ها موافق و خیلی‌ها هم مخالف بودند ولی با این وجود بالای ۱۰۰ هزار بلیت فروخته شد و در سراسر کشور حداقل ۱۰۰ هزار نفر با رعایت پروتکل‌های بهداشتی به سینما رفتند. این اتفاق گرچه در مقابل توقعات فیلمسازان بسیار ناچیز است ولی خود قدمی امیدوارکننده بود.

این کارگردان درباره باز ماندن سینماها بعد از جشنواره عنوان کرد: اینکه حسین انتظامی رییس سازمان سینمایی تصمیم‌ بر باز ماندن سینماها بعد از جشنواره گرفت، خیلی‌ها را برای اکران فیلم‌شان نگران می‌کرد. گرچه به جای اینکه به تردیدها و نگرانی‌های‌مان دامن بزنیم، باید به آگاهی‌های‌مان اضافه کنیم. مردم در طول روز تلاش دارند با رعایت پروتکل‌های بهداشتی، در سطح جامعه، بازار، مترو، اتوبوس و مکان‌هایی چون رستوران‌ها، کافی‌شاپ‌ها و خیلی جاهای دیگر حضور داشته باشند و واقعیت این است که مکان‌های نام برده شده نسبت به محیط سینما بسیار خطرناک‌تر هستند.

کارگردان فیلم سینمایی «برنج خونین» درباره محیط امن سینما تاکید کرد: به تشخیص ستاد کرونا سینماها با یک سوم جمعیت و لزوم رعایت پروتکل‌های بهداشتی می‌توانند امن باشند و در این شرایط طبیعی‌ست که وقتی مردم با آگاهی عمل کنند، امن‌تر هم می‌شوند. به نظر من چقدر خوب می‌شد اگر مسئولان سینمایی، هنرمندان و تمام رسانه‌ها، آگاهی لازم را برای مردم بوجود می آورند که محیط سینما شاید خطرناک‌تر از محیط‌های دیگری که در سطح جامعه وجود دارند، نباشد. اگر این تلاش صورت گیرد قطعا نگرانی‌ها و ترس‌هایی که از نداشتن آگاهی بوجود آمده‌اند، کم‌تر می‌شود و مردم آگاهی‌های بهتری را نسبت به محیط امن سینما به دست می‌آورند زیرا وقتی شما از چیزی آگاه باشید راه برخورد را هم پیدا می‌کنید و دیگر در تاریکی نخواهید بود.

وظیفه همه‌مان این است که آرامش و آگاهی داشته باشیم

او در ادامه صحبت هایش اظهار کرد: در شرایطی که مردم امکانات تفریحی کمی دارند و به دلیل یک سال محدویت‌ها، در خانه ماندن و استرسی که به آن‌ها تحمیل شده، مشکلاتی را درون خانواده تجربه کرده‌اند، بهتر است ما به عنوان بخشی از سینمای کشور برای مردم و یکدیگر آرامش ایجاد کنیم زیرا اگر از آرامش کافی برخوردار نباشیم، نمی‌توانیم با این ویروس مبارزه کنیم. وظیفه همه‌مان این است که آرامش و آگاهی داشته باشیم زیرا تا زمانی که واکسیناسیون جامعه‌ ما مانند جوامع دیگر کامل نشده است، همچنان باید از خود مراقبت کنیم.

نیک‌نژاد در بخش دیگر صحبت هایش درباره تصمیم به اکران «لاله» در این شرایط تصریح کرد: وقتی که قرار شد بعد از جشنواره، باز بودن سینماها ادامه پیدا کند، مثل اینکه شورای صنفی و پخش‌کننده‌ها بر حسب حسن نیت فکر کردند اگر فیلم سینمایی «لاله» آماده است بهتر است آن را پخش کنند و خیلی‌ها حتی بدون دیدن فیلم سینمایی «لاله»، فقط با شنیدن این دستور قدم به پیش گذاشتند. باید عرص کنم چه کسانی که مسئولیت حفظ این فیلم را دارند و چه کسانی که موقیعتی را برای خود پیدا کردند که اصطلاحا در این شرایط فیلم سوزی کنند قدم به پیش گذاشته اند تا فیلم سینمایی «لاله» را پخش کنند و برای اکران این فیلم اقدام کردند و برای خودشان در بعضی از رسانه‌ها آدرس غلط دادند و حتی تاریخ اعلام کردند. این افراد برایشان مهم نیست که قرار است چه چیزی بر سر سینمای ایران بیاید، برایشان همین مهم است که در سینما باز باشد و فقط فیلم خودشان نباشد، فرقی نمی‌کند چه فیلمی روی پرده می‌رود.

او خاطرنشان کرد: سوال من این است که در چنین شرایطی وظیفه شما عزیزان تصمیم گیرنده و مسئول چیست؟ همین که درِ سینما را باز نگه داریم به معنای آمدن مردم نیست بلکه باید مسئولان با روان‌شناس، جامعه‌شناس و پزشکان ستاد کرونا جلسه‌ای را برگزار کرده و بفهمند در این شرایط چه نوع فیلم‌هایی را به نمایش بگذارند که مردم با رفتن به سینما خوشحال شده و به آرامش دست پیدا کنند. اینکه ما درِ سینما را باز بگذاریم و هر فیلمی را به نمایش بگذاریم درواقع عملی ضد تشویق کردن مردم برای رفتن به سینما، ضد اقتصاد سینما و ضد منافع سینمای کشور است.

این کارگردان سینما ادامه داد: به نظر من مسئولان شورای صنفی نمایش، سازمان سینمایی، سینماداران و پخش‌کننده‌ها و صاحبان فیلم‌ها باید با افراد متخصصی چون ستاد کرونا، روان‌شناسان و جامعه‌شناسان و … گفتگو کرده و برای نمایش فیلم‌ها برنامه‌ریزی کنند زیرا هدف ما تنها باز کردن سینما نیست بلکه ایجاد آرامش در جامعه است و برای اینکه به این هدف برسیم باید از میان همه فیلم‌هایی که ساخته شده و آماده نمایش هستند، آن‌هایی را به نمایش بگذاریم که در این مقطع زمانی به جامعه ما آرامش داده و اقتصاد سینما را هم به گردش در می آورد. اگر چنین عمل نکنیم در بحرانی قرار می‌گیریم که فلان تهیه‌کننده می‌گوید من فیلمم را نمایش می‌دهم، فلان تهیه‌کننده می‌گوید من فیلمم را نمایش نمی‌دهم، فلان سینمادار می‌گوید من این فیلم را نمایش نمی‌دهم، فلان سینمادار می‌گوید من این فیلم را نمایش می‌دهم، یک پخش‌کننده می‌گوید من این فیلم را تبلیغ نمی‌کنم، پخش‌کننده دیگری می‌گوید من برای آن فیلم تبلیغ می‌کنم. یعنی در چارچوب خودخواهی و منفعت فردی قرار می‌گیریم. وقتی که منفعت فردی در جامعه بوجود می‌آید اخلاق اجتماعی و حرفه‌ای از بین می‌رود و نه می‌توانیم اقتصاد سینما را حرکت دهیم و نه می‌توانیم جامعه را به آرامش دعوت کنیم.

فقط آمده‌ایم بگوییم درِ سینما باز است

او درباره علت این اتفاق بیان کرد: چرا این اتفاق می‌افتد؟ زیرا ما کار اصولی نمی‌کنیم، ما فقط آمده‌ایم بگوییم درِ سینما را باز کنیم و هر فیلمی را هرجا و هرجوری شد نمایش دهیم که این کار بسیار ضد سینمایی و ضد اجتماعی است.

نیک‌نژاد درباره نبود اصول لازم برای اکران در سینما خاطرنشان کرد: ما باید بدانیم که در هر فصلی و در هر روزی و هر شرایط اجتماعی چه فیلمی را به نمایش بگذاریم، ما در طول سال زمان‌های خاصی را برای فیلم‌های خاص داریم، این کاری‌ست که در تمام دنیا انجام می‌شود. اینگونه نیست که امروز شنبه است پس نوبت فیلم الف است، جمعه می‌شود نوبت فیلم ب، هفته آینده می‌شود نوبت فیلم ث. سیستم اقتصاد سینما اینگونه نمی‌چرخد و به نظر من اینن بی برنامگی اشکالات زیادی دارد. بنده متوجه شده‌ و شنیده‌ام که هرگاه به دنبال تشویق مردم برای ورود به سینما شده ایم بلافاصله چه سینمادار و چه پخش کننده و چه دیگران می‌گویند فیلم‌های خنده‌دار ساخته و پخش کنیم. من اشکالی نمی‌بینم که سینما دارای ژانر کمدی باشد ولی تفکر حاکم بر این نوع اقتصاد سینما تفکر عقب افتاده‌ای است. گاه می‌شنوم که گفته می‌شود فلان فیلم سیاه‌نمایی کرده و نمی‌فروشد، پس فیلم را اصطلاحا می‌سوزانند و یا فلان فیلم با حمایت مالی و سیاسی فلان نهاد ساخته شده و تمام امکانات پخش و سینمایی را در اختیار می‌گیرد، باز هم من مشکلی ندارم که مثلا فلان فیلم از نطر سیاسیون بالادست عالی است پس همه باید در اختیار پخش آن فیلم باشند، ولی تمام این مشکلاتی که پیش آمده و بیشتر هم خواهد شد بر اساس ندانم کاری و نداشتن استراتژی پخش فیلم در ایران است. به تمام کشورهایی که صنعت سینما در آن موفق بوده نگاه کنید، می بینید که سیستم پخش فیلم آنها دارای قوانین است.

کارگردان سریال «پاییز صحرا»، درباره اصول اکران توضیح داد: به نظر من سیستم اقتصاد سینما براساس موقعیت‌های اجتماعیِ خود فیلم حرکت می‌کند. چون ما در ایران سیستم اجاره سالن سینمایی نداربم، در واقع تمام فیلمسازان و تهیه‌کنندگان و صاحبان سرمایه خود را در خدمت صاحبان سالن سینما قرار داده‌اند، این موضوع یعنی فاجعه. در تمام کشورها صاحبان سینما برای کسب درآمد، سالن‌های شیک و امکانات عالی‌ای را فراهم می‌کنند و با فروش فیلم و با اجاره سالن برای سینما، کسب درآمد می‌کنند و هر روز برای درآمد بیشتر تلاش بیشتری هم می‌کنند. اما در ایران یک رسم نانوشته و به تعبیری یک عادت حرفه‌ای صاحبان سالن‌های سینما را شریک فیلمسازان کرده است، یعنی اینکه شما فیلمت را بساز و صاحب سالن سینما نمایش دهد و چند درصد از فروش را برداشت کند. ببینید چه فاجعه‌ای در طول سال‌ها چه قبل از انقلاب، چه بعد از انقلاب برای صاحبان سالن‌های سینما و فیلمسازان بوجود آمده و متاسفانه هنوز هم این راه غلط و غیرحرفه‌ای را ادامه می‌دهیم.

صاحبان سالن سینما در ایران عاشقان سینما هم هستند

نیک‌نژاد با اشاره به اینکه صاحبان سالن سینما در ایران عاشقان سینما هستند، توضیح داد: ولی به نظر من چون قوانین حرفه‌ای در سینمای ایران وجود ندارد، سینمادار برای فروش و دریافت پنجاه درصدی یا کم‌تر و یا بیشتر، هر فیلمی که به نظر او می‌فروشد نمایش می‌دهد، بنده اصلا نمی توانم اشکالی بر او بگیرم، ولی این امر باعث می شود چنین تفکری بر فیلمسازان جاری شود که اگر فیلم‌مان مثلا در ژانر فلان نباشد، آن را اکران نمی‌کنند و یا در زمان بدی نمایش می‌دهند و یا حتی سالن به نام آن‌ها و به کام فیلم دیگر به کار می‌رود. ببنید مشکل چقدر در عمق سینمای ما رخنه کرده و متاسفانه هر تصمیمی که می‌گیریم ناخودآگاه بر پایه همین بیماری کهنه در بدنه سینمای کشور عزیزمان است.

وی درباره اختلاف میان فیلمسازان براساس تصمیمات غیر اصولی اکران فیلم‌ها، بیان کرد: براساس همین عملکرد غیرحرفه‌ای می‌بینید که چقدر اختلاف میان فیلمسازان بوجود آمده است. فیلمسازی که در ژانر کمدی کار می‌کند، فیلسازی که در حوزه اجتماعی کار می‌کند و فیلمسازی که در ژانر سیاسی کار می‌کند، هر سه همدیگر را محکوم می‌کنند. یکی می‌گوید ژانر تو بد است، آن یکی می‌گوید ژانر تو بدتر است، یکی می‌گوید تو سلیقه مردم را پایین آورده‌ای، یکی می‌گوید تو مردم را گمراه می‌کنی، آن یکی می‌‎گوید تو سیاه‌نمایی می‌کنی. علت این اختلافات این است که ما برای پخش فیلم‌هایمان درست تصیمیم نمی‌گیریم. صاحبان سرمایه باید مخاطب فیلم‌شان را قبل از تولید شناسایی کرده و با پخش‌کننده داخلی و خارجی مشورت کنند و بعد فیلمشان را بسازند. من متاسفم وقتی که می‌شنوم فلان فیلم را اکران نکنیم چون در کنار فلان فیلم فروش نخواهد داشت، فلان فیلم را نمایش دهیم چون مردم خوششان می‌آید. بدون تحقیق و فقط با حسی تجربی نطرات خود را اعمال می‌کنیم و فیلمساز هم باید غصه بخورد که چرا فیلمش مورد توجه فرار نگرفته است، بعد می‌رود از همان فیلم‌هایی می‌سازد که یا به جشنواره‌های صد درصد ایرانی برود و یا فروش فیلم‌های سطحی را به خود اختصاص دهد. بنابراین ما نمی‌توانیم فقط بگوییم درِ سینما را باز کنید و چتد تا از همان فیلم‌های به اصطلاح پرفروش را بگذاریم، بعد هم نمی‌فروشد و یکدیگر را مقصر می‌دانیم.

نیک‌نژاد درباره اکران «لاله» تاکید کرد: همین تصمیم غیرحرفه‌ای درباره «لاله» گرفته شده است. اصلا پخش‌کننده‌ها، صاحبان سینما یا شورای صنفی که تصمیم می‌گیرند فیلم «لاله» را اکران کنند فیلم را تماشا کرده‌اند؟ فیلم را دیده‌اند که بدانند به چه مناسبتی می‌توان آن را در این برهه پخش کرد و بهترین درآمد را داشت؟ آیا می‌دانند اگر این فیلم در شرایط خودش آماده پخش شود چه سود کلانی برای سینمادار، پخش‌کننده و صاحب سرمایه خواهد داشت؟ اگر فیلم را دیده‌اید، پس خودتان بگویید نمایش ابن فیلم در اسفندماه درست است با نه؟ اگر ندیده‌اید پس چرا می‌خواهید فیلم را بسوزانید؟ اگر می‌گویید عمل دستوری است پس چرا فرصت سینمای خود را از دست می‌دهید؟ آیا فیلم‌های دیگر را دیده‌اید و زمان مناسب اکران را تشخیص داده‌اید؟ می‌دانید کدام فیلم به کدام قشر جامعه می‌تواند کمک کند که آن بخش از جامعه خوشحال شود؟ نمی‌شود که بگوییم فلان فیلم حاضر است پس بیایید آن را نمایش دهیم. اگر هم سوخت مال ما که نبود پس به ما چه. همین بی‌همتی‌ها و همین به من چه‌ها، ما را به این جا رسانده است که برای اکران هر فیلمی مشاجره و تلخی و ناکارآمدی‌ها را تحمل می کنیم.

پول «لاله» پول دولتی نیست، پول بیت‌المال است

سازنده مستند «محرم تا محرم» درباره منابع مالی ساخت فیلم «لاله» گفت: حتی من شنیده‌ام که فیلم «لاله» چون با بودجه دولتی ساخته شده است پس در بهمن‌ماه اکران شود، اگر هم کسی به سینما نرفت و فروش نرفت دولت که ضرر نمی‌کند. این موضوع چه تفکر غلطی‌ست! پول «لاله» پول دولتی نیست، پول بیت‌المال است. چطور می‌شود شما برای پول مردم ارزش قائل نشوید؟ چطور ممکن است بی‌توجه به مال مردم باشید؟ فکر غلطی‌ست که ما فیلم دولتی را نمایش دهیم که اگر نفروخت حداقل سینماها باز است. این کار ضد اقتصاد سینماست. این کار ضد ارزش‌های سینمایی کشور است، این کار ضد انسانیت است. اگر رفتن به سینما از نطر ستاد کرونا صحیح است و شما با همان حس‌های تجربی‌تان فکر می‌کنید مردم به سینما می‌روند، که من آرزوی می‌کنم حال مردم خوب باشد و نه تنها به سینما بلکه به زندگی برگردند ولی در کنار ابن آرزوهای قشنگ واقعیتی وجود دارد که نمی دانیم چه می‌شود است.

وی افزود: چرا باید فیلم «لاله» ۲ روز بعد از جشنواره ملی فیلم فجر و در بهمن و اسفندماه روی پرده برود و عید، فیلم دیگری بیاید؟ بر چه اساسی این تصمیمات گرفته می‌شود؟ چه تحقیقاتی انجام شده است؟ براساس چه سیاستی است؟ هر فیلمی باید زمینه تبلیغاتی داشته باشد باید به تماشاگر آگاهی دهد، بنر، پوستر، تیزر و آگاهی می‌خواهد، حتی برای فروش یک کالا باید تبلیغ کنید، چطور می‌شود فیلمی را در چنین شرایطی که مردم هنوز نمی‌دانند، سینماها باز است یا نه، اکران کنید؟ به نظر من اول از همه دوستانی که در صدر تصمیم‌گیری سینمای کشور هستند باید مردم را آگاه کنند که سینما باز است و سینما از جاهای دیگر امن‌تر است بعد فیلمی را برای نمایش انتخاب کنند. اکران فیلم «لاله» در شرایط نادرست اجتماعی و بدون تبلیغات و آگاهی‌های لازم، فقط به این دلیل که بودجه‌اش برای دولت است، بسیار کار غلط، غیر حرفه‌ای، غیر منصفانه‌ای و غیر انسانی است. بعد هم می خواهند بگویند فیلم در اکران شکست خورد!

این فیلمنامه‌نویس درباره اکران فیلم‌های نوروزی عنوان کرد: مسئولان باید تصمیم بگیرند که از الان تا عید چه فیلم‌هایی را نمایش دهند و چه افرادی در این موقع سال به سینما می‌آیند. برای من جالب است که می‌گویند ما چهار کمدی داریم که می‌خواهیم برای عید اکران کنیم، چقدر خوب! اگر این تصمیم را برای عید گرفته‌اید، پس دیگر چرا می‌خواهید «لاله» را به زور نمایش دهید؟ اگر «لاله» برای عید مناسب است، چرا می‌خواهید بهمن و یا اسفند نمایش دهید؟ اگر برای تابستان خوب است چرا عید نمایش می‌هید؟ با چه آگاهی این کارها را می‌کنید؟ من به عنوان سازنده این فیلم یک چهارم از عمر خود را برای ساخت آن صرف کرده‌ام حالا با چه توجیه و انصافی تصمیم گرفتید که ۲۹ بهمن فیلم «لاله» نمایش داده شود؟ براساس چه انگیزه‌ای؟

چه کسانی به دنبال سوزاندن «لاله» هستند؟

نیک‌نژاد درباره مشکلات ساخت «لاله» تاکید کرد: افرادی بودند که از ابتدا چوب لای چرخ تولید این اثر گذاشتند و من فقط تلاش کردم که کار ناتمام نماند و آن‌ها را به خدا سپرده‌ام ولی این روزها از خود می‌پرسم آیا همان آدم‌های بداندیش که چوپ لای چرخ تولید «لاله» می‌گذاشتند امروز به دنبال سوزاندن «لاله» در دوران اکران هستند؟ اگر این چنین باشد من نام تک تک شان را با اسناد به مردم معرفی خواهم کرد. من خواهش می‌کنم دوستان مسئول به این موضوع فکر کنند، این فیلم حاصل پول مردم است و چه کسی جرات دارد بگوید پول مردم ارزش ندارد؟ من قول می‌دهم در بین فیلم‌هایی که آماده نمایش هستند، فیلم‌هایی وجود دارد که آرزو دارند در چنین شرایطی نمایش داده شوند، پس چرا کمک نمی‌کنید نمایش داده شوند؟ زمان، روز، هفته و ماهی که قرار است فیلمی نمایش داده شود، باید براساس موضوع و مفهوم آن فیلم باشد که تماشاگر و فروش داشته باشد و اقتصاد سینما بچرخد، ما نمی‌توانیم بنشینیم کنار ببینیم فلانی دستور دهد که فلان فیلم نمایش داده شود. کجای دنیا چنین عمل کرده‌اند که شما عمل می‌کنید؟ وقتی که پای تئوری می‌رسد همه می‌گویند سینمای ما، سینمای برتر جهان است ولی حتی الفبای اجرای سینما را هم بلد نیستیم.

این کارگردان با تاکید بر موضوع فیلمش عنوان کرد: «لاله» یک فیلم جوان‌پسند است که به جامعه زنان امید می‌دهد و شور و هیجانی دارد. «لاله» فیلمی امیدگرا است که برای دختران و پسران بین ۱۸ تا ۴۸ سال ساخته شده است، این جامعه جوان‌هایی دارد که در ایام عید برای خود تفریحات خاصی دارند، پس اکران «لاله» به درد عید نمی‌خورد. اکران «لاله» زمانی خوب است که دانشگاه‌ها باز باشند. اگر هم می‌خواهید الان اکران کنید پس بگویید تیزر، پوستر و یا یک بنر، در کجا پخش و اعلام کرده‌اید؟ برای هر فیلمی تبلیغات احتیاج است و برای این فیلم خاص تبلیغ بیشتری احتیاج است. چه پخش‌کننده، چه صاحب سرمایه باید برای این فیلم آگاهی‌رسانی کنند. اگر نمی‌دانید بپرسید.‌

اکران فیلم در تاریخ ۱۳ اسفندماه مدنظر من نیست

وی در پاسخ به اینکه فیلم در ۱۳ اسفندماه اکران می‌شود یا خیر اظهار کرد: من برای اکران فیلم در تاریخ ۱۳ اسفندماه باورم نیست زیرا حداقل ۱۵ روز قبل از اکران باید برای نمایش آن، تبلیغات انجام شود. فکر نمی‌کنم این فیلم در ۱۳ اسفند پخش شود و برای برنامه‌ریزی دقیق، باید صاحب سرمایه، سازمان سینمایی که اتفاقا نمایندگی برابر حفط پول مردم و بیت‌المال است باید با دوستان در شورای صنفی و دوستان صاحب سینما و پخش، هم‌فکری کنند و تصمیم درستی بگیرند که زمان اکران مناسب این فیلم چه وقتی‌ست و طبق قوانین عمل کنند. ساختن پوستر، تیزر، بنرهای شهری، بعد نمایش برای رسانه‌ها و امکان نقد کردن فیلم توسط آن‌ها و آگاهی رسانه‌ها و مردم چیزهایی هستند که یک کارگردان برای آن باید فریاد بزند؟ من فقط امیدوارم مردم بدانند که اگر من ۱۲ سال از عمر خود را برای ساخت این فیلم گداشتم، دین خود را به جامعه خود و کشورم ادا کردم. در آخر گرفتن تصمیم درست که فیلم «لاله» برای عید به چه دلیل باید نمایش داده شود و یا نشود بر عهده شما مسئولان است.

نیک‌نژاد در پایان درباره صادر نشدن پروانه نمایش فیلم خاطرنشان کرد: اگر فیلم «لاله» پروانه نمایش نگرفته است حتما صاحب فیلم آن را برای این کار نبرده است زیرا هر فیلمی، طبق قانون باید به شورای نمایش ارجاع داده شده و پروانه نمایش بگیرد. اگر تهیه‌کننده وظیفه خود را بشناسد، باید خیلی جلوتر از این‌ها برای پروانه نمایش اقدام می‌کرد. همه این‌ها به دلیل ندانم کاری‌هایی است که یا آگاهانه انجام می‌شود یا ناآگاهانه.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

قطعه ای برای نوروز ۱۴۰۰ منتشر می کنم/ طاقچه بالای سرمایه گذاران


یکی از پژوهشگران حوزه موسیقی اقوام ایران از از تولید و انتشار یک اثر موسیقایی جدید برای نوروز ۱۴۰۰ با همراهی گروه «آوای شمس» خبر داد.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

بسیاری از پیشکسوتان عرصه بازیگری خانه نشین، بسیاری ورشکست شدند/متاسفانه حمایتی در شان هنرمندان صورت نگرفت! – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: بازیگر فیلم سینمایی خروج گفت: اگر روزی واکسیناسیون آغاز شود طبیعتا من هم واکسن کرونا خواهم زد، البته واکسن داخلی و ایرانی کرونا برای من در درجه اولویت قرار دارد و اگر قرار بر واکسیناسیون شود بدون شک واکسن ایرانی کرونا را تزریق می کنم.

به گزارش سینماپرس، آتش تقی‌پور در گفت‌وگو با میزان، پیرامون آخرین فعالیت‌های خود در عرصه بازیگری گفت: در حال حاضر به دلیل ادامه شیوع بیماری کرونا مشغول کار خاصی نیستم، چندین پیشنهاد برای سینما و تلویزیون داشته‌ام اما به دلیل کهولت سن نمی‌توانم در پروژه ای حاضر شوم، بیماری کرونا به شدت خطرناک شده و بنا به چیزی که می‌شنویم نوع جدید آن خطرناک تر است پس ترجیح می‌دهم تا وقتی که بیماری تمام نشده در کاری بازی نکنم.

بیماری کرونا به شدت خطرناک شده و بنا به چیزی که می‌شنویم نوع جدید آن خطرناک تر است

وی در همین راستا ادامه داد: متاسفانه طی سال جاری بسیار از بازیگران سینما و تئاتر را به دلیل بیماری کرونا از دست دادیم، به همین دلیل می‌خواهم بگویم که به هیچ وجه نباید ویروس کرونا را شوخی گرفت، می‌دانم که دوستان تمام سعی خود برای رعایت پروتکلهای بهداشتی انجام می دهند اما به هر نحو بازیگر نمی‌تواند هنگام بازی ماسک به صورت داشته باشد.

بازیگر فیلم سینمایی «خروج» با اشاره به دورنمای وضعیت سینما در سال آتی تاکید کرد: طبیعتا بنده هم مثل همه دوستان و همکارانم آرزو می کنم که سال آینده بیماری کاملا ریشه کن شود، هرچند شاید این اتفاق کمی خوش بینی باشد اما امیدوارم تا تابستان سال آینده شاهد بازگشت دوران خوب سینما باشیم.

وی در همین رابطه اضافه کرد: سالی که گذشت برای بسیاری از بازیگران سال بسیار سختی بود، تعداد زیادی از پیشکسوتان عرصه بازیگری خانه نشین شدند، بسیاری ورشکست شده و بسیاری هم به مسافرکشی و شغلهای غیرمرتبط مشغول شدند، متاسفانه درد آور است که با وجود تمام این سختی‌ها حمایتی در شان هنرمندان صورت نگرفت.  

واکسن داخلی و ایرانی کرونا برای من در درجه اولویت قرار دارد

وی در همین راستا اضافه کرد: خوشبختانه اخباری مبنی بر شروع واکسیناسیون شنیده می شود، اگر روزی واکسیناسیون آغاز شود طبیعتا من هم واکسن کرونا خواهم زد، البته واکسن داخلی و ایرانی کرونا برای من در درجه اولویت قرار دارد و اگر قرار بر واکسیناسیون شود بدون شک واکسن ایرانی کرونا را تزریق می کنم. در حال حاضر که یکسال از بیماری می گذرد، پزشکان و متخصصان داخلی از جانشان مایه گذاشته اند پس باید به آنها اعتماد کرده و حمایتشان کرد.

این بازیگر پیشکسوت سینما و تئاتر اضافه کرد: در شرایط فعلی تا شروع واکسیناسیون باید همه ما بیش از همیشه مراقب سلامت خودمان باشیم، ممکن است یک نفر با بی مبالاتی یک خانواده را را داغدار کند، بیماری کرونا من نمی گیرم و غرور نمی‌شناسد، چندی است که می بینیم برای سن‌های مختلف هم دردسر ساز شده و متاسفانه قربانی جوان هم داشته است پس باید عاقلانه رفتار کنیم تا دیگر شاهد درگذشت نزدیکانمان نباشیم.  

تقی‌پور در همین رابطه خاطرنشان کرد: این نکته را بگویم که حتی اگر کرونا برود مشکلاتی که برای سینما بوجود آمده به این زودی‌ها از بین نخواهد رفت، بازگشت سینما به وضعیت عادی خود به خود رخ نخواهد داد، ما نیازمند برنامه ریزی اصولی و مدون هستیم، این طور نیست که بگوییم بعد از رفتن بیماری همه چیز خودش درست می شود. امیدوارم حالا که یکسال گذشته بالاخره مسئولین فرهنگی به خودشان آمده و فکری به حال وضعیت فعلی عرصه سینما کنند.  

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

جهان به روایت تصویر


نشریه گاردین در قالب گزارشی تصویری به مرور رویدادها و اخبار جهان از نگاه عکاسان خبرگزاری‌های مختلف پرداخته است.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

ترجیح می‌دهم به جای استفاده از عبارت «سینمای عرفانی» از «سینمای فطرت» برای توصیف فیلم‌هایم نام ببرم – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: مجید مجیدی در وبینار «عرفان در سینمای ایران» در اسپانیا مطرح کرد که جهان امروز که پر از خشونت و بحران شده است بیش از هر زمانی از زبان مشترک انسانی و فطری خالی است.

به گزارش سینماپرس، همایش سه روزه عرفان در سینمای ایران هفته گذشته به همت رایزنی فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در اسپانیا به صورت وبینار و با پخش فیلم‌هایی از مجید مجیدی برگزار شد.

در ابتدای این برنامه خوزه آنتونیو روییز معاون بین‌الملل دانشگاه کمپلوتنسه مادرید در سخنانی بر اهمیت برگزاری این وبینار و ضرورت معرفی هر چه بیشتر سینمای ایران در محافل علمی و فرهنگی تاکید کرد.

حسین انتظامی رئیس سازمان سینمایی کشور در این همایش ضمن اشاره به تغییر بزرگ پیش آمده در مناسبات انسانی و اجتماعی به خاطر همه‌گیری کووید ۱۹ از این وضعیت به عنوان فرصتی برای بازنگری جهان در کلیت آن، چشم گشودن به جهان و آن را مثل کتابی قرائت کردن نام برد که در فرهنگ اسلامی بر آن نام «عرفان» نهاده‌اند.

وی به ریشه کلمه عرفان و معانی آن اشاره کرد و تفاوت رویکرد عرفانی در جهان اسلامی و مسیحی را با توصیف تفاوت فلسفه عرفانی ابن رشد و ابن عربی برشمرد.

انتظامی در ادامه به اهمیت «چشم» در عرفان شرقی برای نگریستن به جهان تاکید کرد که در نگاه ابن عربی نیز تجلی یافته است و با آن می‌توان خدا را نگریست. او از سینما به عنوان چنین چشمی در جهان امروز یاد کرد که کارکردی دوگانه دارد. از سویی آینه جهان بیرونی برای انسان است و از سوی دیگر چشم دل را برای جستجو در جهان درونی و خویشتن باز می‌کند.

رییس سازمان سینمایی در بخش پایان صحبت‌های خود به اهمیت سینمای مجید مجیدی از همین منظر پرداخت و گفت: سینمای مجیدی نیز با رویکرد عرفانی منحصر به فرد خود، مخاطبش را همزمان به نگریستن به جهان از یک سو و به اندیشیدن و تماشای خویشتن از سوی دیگر فرا می‌خواند.

این همایش با همراهی علیرضا تابش رییس بنیاد فارابی، احمدی رایزن فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در اسپانیا، مجید مجیدی کارگردان مطرح سینما، خوزه آنتونیو روییز معاون بین‌الملل دانشگاه کمپلوتنسه مادرید، فرانسیسکو گارسیاگارسیا استاد برجسته سینما از دانشگاه کمپلوتنسه مادرید، زهرا رضی محقق و رئیس انجمن سینمایی ایران و اسپانیا و مننه گراس مدیر جشنواره‌های بین‌المللی خانه آسیا افتتاح شد.

در ادامه علیرضا تابش مدیر عامل بنیاد سینمایی فارابی به اهمیت تاریخی کشور اسپانیا به عنوان سرزمینی مرزی میان دو جهان شرق و غرب و میانجی میان دو فرهنگ اشاره کرد و گفت: از این منظر اصلاً عجیب نیست که سینمای مجید مجیدی که نگاهی عرفانی به جهان دارد در اسپانیا مورد تجلیل قرار گرفته است.

تابش اظهار کرد: زبان تصویری غنی و عرفانی مجیدی در آثارش او را از فیلمسازی ملی و منطقه‌ای به فیلمسازی جهانی تبدیل کرده است که در آن با زبان سینما با تمامی انسان‌ها سخن می‌گوید. او مخاطب خود را با وجه انسانی روبرو می‌کند که فارغ از تفاوت‌ها، وجه مشترک تمامی نظام‌های ارزشی و فرهنگی است. به این ترتیب تماشاگران سینمای مجیدی چشم خود را بر جهان بیرونی و تفاوت‌های آن می‌بندند و انسانیت را در درون خود به تماشا می‌نشینند.

محمد مهدی احمدی رایزن فرهنگی کشورمان با اشاره به مشارکت‌کنندگان اسپانیایی برنامه از گارسیاگارسیا استاد دانشگاه کمپلوتنسه، مدیران خانه آسیا، مسئولان دانشگاه کمپلوتنسه و نیز مرکز علمی آمریکای لاتین به خاطر همکاری با این وبینار و دوره تخصصی قدردانی کرد.

احمدی در ادامه به یکی از مهمترین ویژگی‌های سینمای ایران اشاره و گفت: سینمای ایران کارگردان محور است و این موضوع بیانگر این است که سینمای ایران پشتوانه‌ای فلسفی و فکری دارد.

وی توجه به خانواده را یکی دیگر از ویژگی‌های سینمای ایران دانست و گفت: ورود به فرهنگ عمومی جامعه و یافتن معضلات و مشکلات اجتماعی و سپس تلاش در جهت آسیب شناسی این معضلات را می‌توان به عنوان ویژگی مهم دیگر سینمای ایران بررسی کرد.

احمدی ادامه داد: بدین ترتیب سینمای ایران آثار منفی معضلات اجتماعی و فرهنگی را به صورت سمعی و بصری و با زبان هنری منعکس می‌کند و طبیعی است که چنین رویکردی بر مخاطب نیز تاثیر خواهد گذاشت.

رایزن فرهنگی ایران در اسپانیا در پایان صحبت‌های خود گفت: با در نظر گرفتن مجموعه این دلایل برگزاری وبینار سینمای ایران را ضروری دانستیم و تصمیم گرفتیم شروع این حرکت نیز با تحلیل آثار مجید مجیدی باشد چرا که ماهیت فیلم‌های او انسانی، اخلاقی و عرفانی است.

همچنین مننه گراس مدیر جشنواره‌های بین‌المللی خانه آسیا طی سخنانی به اهمیت سینمای ایران در عرصه بین‌المللی اشاره کرد و گفت: مرکز فرهنگی خانه آسیا که هر ساله یک جشنواره فیلم با عنوان «جشنواره فیلم‌های آسیایی بارسلونا» برگزار می‌کند، افتخار دارد که میزبان فیلم‌های سینمای ایران است و این سینما بیشترین تعداد آثار را در بخش‌های مختلف جشنواره دارند.

گارسیا گارسیا استاد سینما در دانشگاه کمپلوتنسه مادرید سخنران دیگر این وبینار گفت: من با سینمای ایران از طریق همایش‌ها، کنگره‌ها، نشست‌ها و نمایش فیلم‌های مختلف در سال‌های گذشته آشنا شده‌ام. تعدادی از این برنامه‌ها در این دانشگاه بوده‌اند و نتیجه این توجه انتشار کتابی با عنوان «سینمای ایران» در سال ۲۰۱۴ بوده است. ما دوره‌های تابستانی شناخت سینمای ایران نیز در این دانشگاه داشته‌ایم و همینطور با همکاری دانشگاه‌های دیگر از جمله دانشگاه مالاگا و دانشگاه گرانادا نشست‌های تحلیلی در مورد سینمای ایران برگزار کرده‌ایم.

سینمای مجیدی پیام مهم گشودن چشم بر وجود و هستی را دارد

گارسیا سپس پیشنهاد کرد که زمانی نیز برای بررسی بحث عرفان با تحلیل فیلم‌های ساخته شده در هر دو کشور ایران و اسپانیا در آینده اختصاص یابد چرا که اگرچه این مضمون در سینمای ایران بسیار پررنگ است اما در جامعه اسپانیایی نیز همیشه مورد توجه بوده است.

او سپس از حضور مجید مجیدی در این وبینار اظهار خرسندی کرد و گفت که سینمای مجیدی در کنار ویژگی‌های روایی و فرمی خود حاوی پیامی مهم است که عبارت است از گشودن چشم بر وجود و هستی.

مجید مجیدی نیز در این همایش طی سخنانی به بحث فطرت انسانی اشاره کرد و گفت: اعتقاد دارم فلسفه آمدن همه پیامبران و اولیای خدا تذکر به انسان و بیدار کردن فطرت انسانی بوده است. لذا ترجیح می‌دهم به جای استفاده از عبارت سینمای عرفانی از «سینمای فطرت» برای توصیف فیلم‌هایم نام ببرم. فکر می‌کنم وقتی از عرفان صحبت می‌شود هر فرهنگ یا جامعه‌ای برداشت خود را از این مفهوم دارد، اما فطرت مفهومی است ازلی و ابدی و مشترک میان تمامی انسان‌ها. مفاهیمی مثل عشق، محبت، فداکاری، همیاری و … یک زبان مشترک انسانی و فطری را می‌سازند که برای همه قابل فهم است. فکر می‌کنم جهان امروز که پر از خشونت و بحران شده است بیش از هر زمانی از این زبان مشترک انسانی خالی است.

حلقه مفقوده جهان امروز ما همین فطرت انسانی است

وی ادامه داد: حلقه مفقوده جهان امروز ما همین فطرت انسانی است. از این منظر سینما با به کار گرفتن این زبان قابل فهم برای همگان می‌تواند نقش خیلی مهم و اساسی را در نزدیک کردن انسان‌ها به یکدیگر بازی کند.

مجیدی در ادامه صحبت‌های خود به نقل خاطراتی از همراهی گروهی از بچه‌های نابینا و سفر به شمال کشور و در دل طبیعت پرداخت و گفت که چطور در این سفر همه گروه او تحت تاثیر مواجهه عمیق و درونی بچه‌های نابینا با جهان و طبیعت شدند و این اثر چنان عمیق بود که منجر به ساخته شدن فیلم رنگ خدا شد.

در این همایش خوزه آنتونیو روییس استاد دانشگاه کمپلوتنسه مادرید، زهرا رضی محقق و رییس انجمن سینمایی ایران و اسپانیا، برناردینو هررا دانشگاه مرکزی ونزوئلا، ادواردو یانوس ملوسا از دانشگاه دیگو پورتالس شیلی، فرانسیسکو خوزه خیل محقق و استاد دانشگاه کمپلوتنسه، پائولا گاررا هنرمند و محقق، آنا کرسپو نویسنده و هنرمند، مننه گراس بلگر مدیر فرهنگ و جشنواره فیلم کشورهای آسیایی بارسلونا درباره سینمای ایران سخنرانی کردند.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

او از زندگی بدون مرگ می‌ترسید!


«مرگ هیچ وقت من را نمی‌ترساند و فکر می‌کنم شاید به موقع تمام کردن مهمترین کار زندگی باشد. یک آرتیست باید بداند همان اندازه که وارد شدن به صحنه مهم است، لحظه خارج شدن هم مهم است»؛ این جملات را بهمن محصص در مستندی که سال ۹۲ از او ساخته شد، می‌گوید. هنرمندی که سال‌های متمادی گوشه‌نشینی را انتخاب کرده بود و در سکوت و به‌دور از محافل هنری کار می‌کرد و بسیاری از آثارش نیز همنوا با خودش «تنهایی» را فریاد می‌زدند.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

می‌بایست شرایطی ایجاد شود تا بیشترین درآمد به جای واسطه‌ها به صاحبان و تولیدکنندگان آثار پرداخت شود – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: جمعی از سینماگران طی بیانیه‌ای نسبت به انحصار در شبکه نمایش خانگی از سوی پلتفرم‌های اینترنتی،‌ هشدار دادند.

به گزارش سینماپرس، جمعی از سینماگران خواستار عدم انحصار در عرصه نمایش خانگی و تقویت مدل‌های مختلف عرضه نمایش فیلم شدند.

متن کامل بیانیه این سینماگران به شرح زیر است:

«بی‌هیچ تردیدی توسعه مدل‌های مختلف کسب و کار در صنعت فیلمسازی باید با افزایش حق انتخاب مردم، کاهش هزینه برای تمامی انواع کاربران و بینندگان فیلم و سریال با هر میزان تماشا و نیز گسترش بازار این هنر-صنعت همراه باشد و الزام و اجبار وب‌سایت‌ها، پلتفرم‌ها و اپلیکیشن‌های خصوصی و استارتاپ‌ها و ترافیک اپراتورها به استفاده از مدل دستوری که به توسعه فساد و رانت و کاهش حق انتخاب مردم منجر می‌شود ضربات جبران ناپذیری به کسب و کارهای خصوصی این حوزه وارد خواهد ساخت.

ما بر این باوریم وظیفه مسئولان تقویت مدل‌های مختلف کسب و کار عرضه نمایش آنلاین برای گسترش و تنوع سایت‌ها، پلتفرم‌ها، استارتاپ‌ها و اپلیکیشن‌ها است تا تماشاگران محصولات سینمای ایران بتوانند بر اساس سلیقه خود آزادانه دست به انتخاب بزنند نه اینکه شرایط خاصی بر آنان تحمیل شود.

ما معتقدیم شکوفایی و خلاقیت در عرصه هنر تنها با تنوع و ایجاد عرصه رقابتی بوجود خواهد آمد نه با انحصار.

همچنین می‌بایست شرایطی ایجاد شود تا بیشترین درآمد به جای واسطه‌ها به صاحبان و تولیدکنندگان آثار پرداخت شود تا تماشاگران اطمینان یابند درآمد فیلم‌ها به تولیدکنندگان آثار پرداخت خواهد شد و با کوتاه شدن دست واسطه‌ها صاحبان آثار با خیال راحتی به تداوم راه و ساخت آثار خلاقانه همت گمارند.»

امضاکنندگان این بیانیه عبارتند از؛ مرتضی شایسته، مهدی فخیم‌زاده، علیرضا داوود نژاد، کیومرث پوراحمد، سید غلامرضا موسوی، منیژه حکمت، مهرداد فرید، علی ژکان، عبدالرضا کاهانی، مجید برزگر، خسرو امیرصادقی، علی سرتیپی، محمد متوسلانی، رضا درمیشیان، امید الف امید ی، محمد احمدی، جلیل اکبری صحت، حمید اعتباریان، حسن آقاکریمی، حسن امجدی مقدم، حبیب الله بهمنی، فریدون بخشایش، روح‌الله برادری، حسین تهرانی، سیروس تسلیمی، اصغر توسلی، مجید جوانمرد، اکبر خامین، سید جلال‌الدین دری، محسن دامادی، امیرشهاب رضویان، سیروس رنجبر، ساسان سالور، سامان سالور، رضا سبحانی، آرش سجادی حسینی، غزاله سلطانی، حجت سیفی، یوسف صمدزاده، صدیقه صحت، مجید صدیقی، محمد عرب، سلیمان علی محمد، علی غفاری، بایرام فضلی، کامران قدکچیان، رهبر قنبری، حسن قلی زاده، حسین قناعت، بهرام کاظمی، علی محمد کاظمی، بهمن کامیار، غلامرضا گمرکی، منصور لشکری قوچانی، حسن نجفی، اصغر نصیری، مرتضی متولی، بهرام محمدی پور، مجیدرضا مصطفوی، حسن مصطفوی، ابراهیم مختاری، احد میکائیل زاده، شهرام مسلخی، فرهاد مهرانفر، اسماعیل میهن دوست، داود موثقی، خسرو ملکان، امیر شروین.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

«جرج کلونی» و «جولیا رابرتز» همبازی می‌شوند – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: دو بازیگر مشهور سینما این بار در فیلم «بلیتی به بهشت» در برابر هم بازی می‌کنند.

به گزارش سینماپرس به نقل از ورایتی، جورج کلونی و جولیا رابرتز در فیلم کمدی رمانتیک «بلیتی به بهشت» بار دیگر هم‌بازی می‌شوند.

کارگردانی این فیلم را ال پارکر کارگردان «بهترین هتل عجیب مریگولد» برای یونیورسال پیکچرز انجام می‌دهد.

این دو بازیگر در این فیلم در نقش زوجی که از هم طلاق گرفته‌اند بازی می‌کنند که به بالی می‌روند تا مانع آسیب دیدن دخترشان شوند.

کلونی و رابرتز که در «یازده اوشن» با هم بازی کرده بودند، در «هیولای پول» در سال ۲۰۱۶ در اولین تجربه کارگردانی جودی فاستر نیز همکاری کرده بودند. این فیلم نقدهای متوسط گرفت اما در باکس آفیس موفق ظاهر شد.

کلونی به تازگی در «آسمان نیمه‌شب» برای نتفلیکس بازی و کارگردانی کرد. رابرتز نیز بازیگر سریال «به خانه آمدن» برای آمازون بود.

فیلمنامه این فیلم را تد ملفی نویسنده نامزد اسکار برای «اشکال پنهان» بر مبنای ایده‌ای از پارکر و دانیل پیپسکی نوشته است.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

کارگردانی که مردم ۹۰ کشور جهان را با داستان‌های قرآنی مانوس کرد – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: وقتی که از چشم انداز جهانی در سینمای امروز صحبت می کنیم، سینما بیشتر محدود به فرش قرمز جشنواره‌های اروپایی و اسکار می‌شود و احتمالا تنها خواسته قلبی سینماگران این است که تصویرشان روی مجله فرانسوی کایه‌دو یا آمریکایی ورایتی چاپ شود. اما در زمانه نه‌چندان دور و در سایه سکوت رسانه‌ها و جشنواره‌های سینمایی دنیا، یک سریال ایرانی در ۹۰ کشور جهان به نمایش در آمد و به یکی از پربیننده‌ترین آثار تصویری ایران تبدیل شد.

به گزارش سینماپرس در سکوت خبری رسانه‌ها، پنجمین سالگرد درگذشت فرج الله سلحشور، کارگردان خوش‌نام و نستوه کشورمان سپری شد. کسی که خدمت زیادی به جهانی شدن سینمای ایران کرد و با یوسف پیامبر، آمار شگرفی در جذب مخاطب جهانی بجا گذاشت. کسی که ثابت کرد، داستان‌های قرآن تا چه اندازه کشش دارند و تا چه حد می‌توانند در ترویج معارف دینی کارآمد باشند.

دامنه علاقه به سریال یوسف تا اندازه‌ای بود که حتی در کشورهای آفریقایی، بعضی از مخاطبین این سریال به زبان فارسی علاقه‌مند شدند و به سراغ آموزش این زبان رفتند.

طبق آخرین آماری که از مخاطبین این سریال در سال ۹۷ اعلام شد، مردم ۹۰ کشور جهان سریال حضرت یوسف را  تماشا کرده‌اند و مخاطبین این سریال از قلب اروپا یعنی کشور بوسنی و هرزگوین تا کشورهای غرب آفریقا یعنی نیجریه امتداد پیدا کرده و مردم عمده کشورهای مسلمان دنیا، از علاقه‌مندان این سریال قرآنی بوده‌اند. همچنین  مردم هند و اندونزی، کشورهای دوم و چهارم دنیا از نظر جمعیت، از این اثر استقبال کردند.

هر چند آمار دقیقی از مخاطبین این سریال وجود ندارد اما می‌توان مدعی شد که مخاطبان این سریال میلیاردی بوده و توجه بخش قابل توجهی از مسلمان دنیا، با این سریال به هنر فیلمسازی ایران جلب شده است.

اما یوسف پیامبر تنها اثر جهانی فرج الله سلحشور نیست. مردان آنجلس نیز از مهم‌ترین سریال‌های ایرانی در دوران بعد از انقلاب به حساب می‌آید. سریالی که بعدا در جهان مسیحیت بازخوردهای قابل توجهی داشت.

محسن علی‌اکبری، تهیه‌کننده مردان آنجلس در رابطه با این سریال گفته بود: تا جایی که می‌دانم مردان آنجلس در کشورهای همسایه پخش شده است. حتی شنیده‌ام که می‌گویند در ترکیه در هر خانه‌ای که بروی یک سی‌دی از سریال مردان آنجلس هست.

مجموعه مردان آنجلس تا اندازه‌ای اهمیت داشت که در آن دوران، توسط رئیس دولت اصلاحات به پاپ ژان‌پل دوم هدیه داده شد.

فرج الله سلحشور فعالیت خود را از تئاتر شروع کرد و اولین کسی بود که تئاتر را به مسجد برد و اولین تئاتر مسجدی را برپا کرد.

بدون شک وجه برتری فرج الله سلحشور در به کارگیری فرم نیست، حتی این ادعا که میزانسن آثار وی تئاتری است هم ادعای بی راهی نیست اما وجه قوت سینمای سلحشور، مضامین دینی و قرآنی آن است. مضامینی که امکان گفتگو با جهان را برای وی به وجود آورده و برکتی به آثار او داده که تا این اندازه مورد توجه قرار بگیرد. 

متاسفانه فضای هنری و سینمایی کشور علاقه‌ای برای تجلیل درخور از جایگاه فرج الله سلحشور ندارد. این هنرمند متعهد کشورمان با اینکه بیشترین سهم در جذب مخاطب جهانی برای آثار ایرانی را داشته، همواره از سوی جریان روشنفکری مورد بی‌مهری قرار داشت و اکنون نیز پنجمین سالگرد فوت این هنرمند شایسته در سکوت رسانه‌های سینمایی سپری می‌شود.

یادش گرامی باد؛ با فاتحه‌ای روح بلند او را میهمان کنیم.

مشاهده خبر از سایت منبع