X

بایگانی فینال

دفتر سینمایی

کنسرتی با طعم نفت


آلبوم جدید گروه «اتاق» با عنوان «به دشت نفتون» با آهنگ‌سازی «امید سعیدی» و تنظیم «بامداد افشار» پنجم تیرماه به صورت آنلاین منتشر می‌شود.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

«بنیاد فارابی» چه خاصیتی برای سینمای ما دارد؟/در سینما ۱۰ نفر هستند که همه پول‌ها و امکانات را تصاحب کرده‌اند! – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: پرسش اساسی من این است که بنیاد فارابی چه خاصیتی برای سینمای ما دارد؟ این بنیاد، زمانی نگاتیو در اختیار سینماگران قرار می‌داد اما در شرایط کنونی سودی برای سینما و سینماگران ندارد.

به گزارش سینماپرس، احمد نجفی بازیگر سینما گفت: امروز در سینما ۱۰ نفر هستند که همه پول‌ها و امکانات را تصاحب کرده‌اند. سه شرکت وجود دارند که همه امکانات و تسهیلات به سمت آنها سرازیر می‌شود. با این شرایط رقابت شکل می‌گیرد؟

این بازیگر و مجری سینما و تلویزیون کشور گفت : باید در سینما تحولی عمومی و همه‌جانبه به معنای تام و تمام کلمه رقم بخورد. باید شورایی ذیل عنوان شورای عالی هنر زیر نظر رئیس‌جمهور تشکیل شود. اینکه تشکیلاتی مانند صنف بخواهد تصمیم‌گیری کند، راه به جایی نمی‌برد. وضعیت بچه‌های سینما بد است. هزاران نفر در حال تحمل بی‌کاری، گرسنگی، بی‌خانمانی‌ و عدم تأمین اجتماعی‌اند. ضروری است که افراد باتجربه، فهیم و کارآزموده روی کار بیایند. وضعیت تئاتر هم به همین صورت و اکنون تئاتر ما نیز به ذلت افتاده است.

نجفی ادامه داد: حمایت‌هایی که به صورت ماهانه توسط دولت از هنرمندان پیشکسوت انجام می‌شود، خجالت‌آور است و تنها کفاف یک فنجان قهوه آنها را می‌دهد. این نوع حمایت، توهین به چهل، پنجاه یا شصت سال سابقه کار هنری ارزنده هنرمندان پیشکسوت است. سینمای ما نیازمند تحول است نه مُسکن؛ مُسکن دردی را از سینمای ما دوا نمی‌کند. این تحول باید زیرنظر شورای عالی هنر که پیش‌تر به لزوم تشکیل آن اشاره کردم صورت پذیرد.

این هنرمند سینما و تلویزیون کشور تأکید کرد: باید گروه دیگری بر حُسن انجام امور در سینما نظارت کنند و جایگزین افرادی شوند که تنها و تنها خواسته‌های خود را مصوب و بر حُسن انجامشان نظارت می‌کنند. درغیراین‌صورت وضعیت سینما در همین روال معیوب فعلی باقی خواهد ماند و در کماکان روی همین پاشنه خواهد چرخید.

بازیگر نقش «کارآگاه علوی» تصریح کرد: اکنون سینما و تئاتر ما در معرض فروپاشی است و این شرایط لزوما به دلیل فراگیری ویروس کرونا رقم نخورده است؛ چهار سال پیش هم شرایط به همین صورت بود. اینک بسیاری از بچه‌های سینما و تئاتر، هزینه‌های معاش خود را از طریق کار کردن در آژانس تأمین می‌کنند. طی هشت سال اخیر، وضعیت هنرمندان به بغرنج‌ترین حد ممکن رسیده است. اینکه برخی شرایط کنونی را لزوما به کرونا نسبت می‌دهند، فرافکنی است؛ کرونا بهانه است؛ عدم مدیریت صحیح در وزارت ارشاد و معاونت‌های مربوطه، کار سینما و تئاتر را به اینجا کشانده است.

وی ضمن انتقاد از مناسبات حاکم بر سینمای کشور گفت: اکنون هر اتفاق سوئی که تصور آن را داشته باشیم در سینما رخ می‌دهد؛ از پولشویی و انحصار گرفته تا خودکامگی و تک‌صدایی و زد و بند. برای رفع معضلات کنونی در سینما و تئاتر، اقدام تحولی سریع و عاجل لازم است. دولت آینده به محض استقرار باید زمینه و بسترهای لازم را برای تحقق چنین تحولی رقم بزند. لازم است گروهی متخصص، دلسوز و عدالت‌خواه در مسند کار قرار گیرند؛ نه کسانی که با تمامیت‌خواهی، سالن‌های سینما و چرخه اکران را قبضه کرده‌اند. باور کنید طی سال‌های اخیر، از بس فریاد تظلم‌طلبی و داد عدالت‌خواهی سر داده‌ام، خسته شده‌ام.

وی بیان کرد: اکنون دیگر راننده تاکسی‌ها هم فهمیده‌اند که شرایط در سینما چقدر بد و بغرنج است. بسیاری از اوقات که در تاکسی می‌نشینم و با راننده تاکسی همکلام می‌شوم، می‌بینم که حتی او هم از وضعیت حاد سینما باخبر است. دلیل وجود شرایط فعلی این است که در وزارت ارشاد با ضعف جدی مدیریت و برنامه‌ریزی مواجهیم.

نجفی یادآور شد: سال‌هاست عده‌ای که نسبت به شرایط کنونی سینما انتقاداتی دارند و با گروه فعلی هم‌نظر نیستند، پشت درهای بسته اتاق‌های مدیران نشسته‌اند و کسی آنها را به داخل اتاق دعوت نمی‌کند. این طیف منتقد مدت‌هاست که در صف اکران منتظر اکران آثارشان‌اند؛ نه توان اکران فیلم‌هایشان را دارند و نه یارای رقابت با فیلم‌های میانمایه امروزی که من آنها را عروسک‌بازی می‌دانم.

بازیگر «توفان شن» تصریح کرد: شما به خوبی می‌دانید که من درِ خانه این سینما را گِل گرفتم؛ چندبار دیگر باید این کار را انجام دهم تا باور کنید که در سینمای ما این‌قدر نابسامانی و نقصان وجود دارد؟ باید از سینماگران حمایت شود و این حمایت صرفاً شامل پول نیست. چرا باید منِ نوعی باید برای اکران فیلمم چندین و چندسال پشت اکران منتظر بمانم و در مقابل، عده‌ محدودی همراه با رفقایشان از همه امکانات موجود برخوردار شوند؟ عده‌ای که هم صاحب سینما هستند، هم صاحب پخش‌اند، هم صاحب شورا هستند، هم صاحب خانه سینما و هم… جالب است که بسیاری از اهالی سینما این‌ها را می‌دانند اما خودشان را به آن راه می‌زنند.

این بازیگر عنوان کرد: وضعیت فعلی سینما و تئاتر ما مثل بازار شام است و مدیرانمان توان اداره سینما را ندارند. درد من این است که چرا باید همه امکانات به سمت گروهی خاص سرازیر شود؟ چرا نباید بودجه در سینما به درستی و عادلانه تقسیم شود؟ تا کی باید شاهد چنین شرایط تبعیض‌آمیز و ناعادلانه‌ای باشیم؟ تا کی باید فریاد بزنیم اما کسی صدایمان را نشنود؟

احمد نجفی مطرح کرد: امروز در سینما ۱۰ نفر هستند که همه پول‌ها و امکانات را تصاحب کرده‌اند. سه شرکت وجود دارند که همه امکانات و تسهیلات به سمت آنها سرازیر می‌شود. با این شرایط رقابت شکل می‌گیرد؟ متأسفانه مدیران ما برای شکست این انحصار و بی‌عدالتی هیچ اقدامی نمی‌کنند؛ انگار اصلا در باغ نیستند! وقتی تصمیم می‌گیری با آنها دیدار کنی و در جریان حقایق قرارشان دهی، باید دست‌کم دو سال دوندگی کنی و در صف انتظار باشی؛ بعد از دو سال که فرصت دیدار با مدیر را پیدا می‌کنی، وعده‌هایی از او می‌شنوی و پس از مدتی که برای پیگیری وعده‌ها و مطالباتت به دفتر وی می‌روی، منشی می‌گوید که ایشان نیست یا در جلسه است و… از این حرف‌ها و بهانه‌های واهی همیشگی! دیگر نمی‌دانیم در این شرایط چه باید بکنیم. اگر قرار باشد این وضعیت ادامه پیدا کند، مجبور می‌شویم سینما را رها کنیم و برویم خیار و گوجه بفروشیم!

بازیگر «کمکم کن» اضافه کرد: اکنون بسیاری از هنرمندان ما در شرایط معیشتی سختی به سر می‌برند اما از آنجا که نجابت و شأن دارند، این شأن و نجابت به آنها اجازه نمی‌دهد که برای رهایی از شرایط بغرنج و پیگیری مطالباتشان به وزارت ارشاد بروند. اینکه این گروه از هنرمندان اهل قیل و قال نیستند و مقابل ارشاد تجمع نمی‌کنند، بدین معنا نیست که در رفاه و آسایش کامل به سر می‌برند؛ به معنای این است که نجابت و خویشتن‌داری می‌کنند. مدیران ما باید ارزش این نجابت و خویشتن‌داری را درک کنند.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اهمیت کار هنرمند، اظهار کرد: ماهیت کار هنرمند، اثربخش و ارزشمند است. ما تفکر می‌فروشیم، رویا می‌فروشیم، برای اینکه مردم امیدوار شوند و امیدوار باقی بمانند. نمی‌دانم دیگر باید درِ کجا را گل بگیرم که آقایان بفهمند شرایط هنر و هنرمندان ما وخیم است و کارد به استخوانشان رسیده است!؟ هنرمندان ما مدیرانی را می‌خواهند که پای حرف‌ها و درددل‌هایشان بنشیند، در مواقع سخت و تنگنا، دستشان را بگیرد و به آنها دلداری دهد.

نجفی اضافه کرد: متأسفانه امروز کسانی که فیلم‌های سخیف و مثلاً کمدی می‌سازند، شأن بالاتری دارند و بیشتر مورد حمایت آقایان قرار می‌گیرند اما ما که تلاش می‌کنیم در فیلم‌های شریف و سالم حضور داشته باشیم، در چتر حمایتی آقایان هیچ جایگاهی نداریم.

بازیگر «هتل کارتن» ضمن انتقاد از عملکرد بنیاد سینمایی فارابی گفت: پرسش اساسی من این است که بنیاد فارابی چه خاصیتی برای سینمای ما دارد؟ این بنیاد، زمانی نگاتیو در اختیار سینماگران قرار می‌داد اما در شرایط کنونی سودی برای سینما و سینماگران ندارد؛ فارابی اکنون به بنیادی هزینه‌زا و رخوت‌انگیز تبدیل شده که بود و نبودش فرقی به حال سینمای ایران ندارد و چه‌بسا بهتر است که منحل شود.

وی در بخش پایانی سخنان خود خاطرنشان کرد: از رئیس جمهور، وزیر ارشاد و مدیران آینده سینما می‌خواهم رانت‌خواری مضحکی که اکنون با قدرت و شدت هرچه تمام‌تر در سینمای ما جریان دارد را متوقف کنند.

*تسنیم

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

در کشور ما هنر مثل لاستیک زاپاس خودرو است


مدیر نهمین دوسالانه نقاشی ایران اظهار کرد که «چهار هزار و ۴۱۱ اثر از یک هزار و ۹۰۴ هنرمند به بخش سراسرنما ارسال شده که ۷۵ درصد آثار رسیده به بانوان هنرمند اختصاص داشته است.»

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

تاسیس «مدرسه آموزش فیلمسازی» توسط جحود سرشناس در سینمای هالیوود – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: مدرسه آموزش فیلمسازی که جورج کلونی، کری واشنگتن و دان چیدل موسس آن هستند برای جوامع محروم شروع به کار می‌کند.

به گزارش سینماپرس به نقل از ورایتی، جورج کلونی، دان چیدل، کری واشنگتن، میندی کیلینگ، ایوا لونگوریا و تعداد دیگری از بازیگران شناخته‌شده در همراهی با هم از پاییز ۲۰۲۲ یک مدرسه آموزش فیلمسازی برای افراد محروم تاسیس می‌کنند.

این مدرسه به نام مدرسه رویبال تهیه فیلم و برنامه‌های تلویزیونی را برای دانشجویان خود برمبنای آموزش قوی آکادمیک، تعلیم عملی و دسترسی به داستان سرایان و حرفه‌ای‌های صنعت فیلم از هالیوود در برنامه دارد. این مدرسه همچنین یک برنامه کارآموزی مخصوص خواهد داشت.

کلونی در بیانیه‌ای گفت: «هدف ما این است که بهتر تنوع کشورمان را نشان دهیم. این یعنی زود شروع کردن. یعنی خلق کردن برنامه‌هایی در سطح دبیرستان که به جوانان درباره دوربین و تدوین و جلوه‌های ویژه و صدا و تمام فرصت‌های شغلی آموزش می‌دهند. این یعنی یک برنامه کارآموزی که در نهایت به شغل‌های پردرآمد منتهی می‌شود. یعنی درک کردن اینکه همه ما در این پروسه کنار هم هستیم».

این مدرسه کارش را با آموزش به بچه‌های کلاس نهم و دهم آغاز می‌کند و ظرف ۲ سال بعد به شاگردان کلاس یازدهم و دوازدهم هم آموزش می‌دهد. هدف این برنامه این است که برنامه خود را به مدرسه‌های بیشتری در ناحیه لس‌آنجلس ارایه کند.

چند مدیر از شرکت ورکینگ تایتل فیلمز و برایان لورد از آژانس هنرمندان خلاق از دیگر موسسان این مدرسه خواهند بود. تمام موسسان در هیات مشاوره مدرسه حضور خواهند داشت.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

فریم های مجازی از آسیب اعتیاد


نمایشگاه «آسیب» با نمایش مجموعه عکس‌های مهدی حسینی از موضوع اعتیاد در ایران روز جمعه (۴ تیرماه) به صورت مجازی در گالری دوربین دات نت، برگزار می‌شود.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

«خورشید» بالاخره به فروش یک میلیاردی در گیشه رسید – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: فیلم سینمایی «خورشید» به کارگردانی مجید مجیدی که این روزها در سینماهای سراسر کشور روی پرده است، به فروش یک میلیاردی رسید.

به گزارش سینماپرس، فیلم سینمایی «خورشید» به کارگردانی مجید مجیدی، تهیه کنندگی امیر بنان و مجید مجیدی و نویسندگی مجید مجیدی و نیما جاویدی که این روزها در سینماهای سراسر کشور روی پرده است، به فروش یک میلیاردی رسید.

علی نصیریان، جواد عزتی، طناز طباطبایی، صفر محمدی، روح الله زمانی و شمیلا شیرزاد بازیگران «خورشید» هستند.

«خورشید» که تاکنون نمایش‌های موفقیت آمیزی در عرصه بین‌المللی از جمله فستیوال ونیز داشته است، نماینده سینمای ایران در اسکار ۲۰۲۱ هم بود و به فهرست ۱۵ فیلم منتخب خارجی این رویداد هم راه یافت.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

تصاویری از حرم امام رضا(ع) در دوران قاجار


حرم امام رضا (ع) در مشهد یکی از معروف‌ترین مکان‌های مذهبی در ایران است؛ بنایی تاریخی با معماری ایرانی و اسلامی که سال‌ها است از میلیون‌ها زائر ایرانی و خارجی میزبانی می‌کند و تا به امروز نیز بارها مورد بازسازی و توسعه قرار گرفته است.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

جزییات نهمین دوسالانه ملی نقاشی تشریح شد/ جایزه بزرگ نقاشی معاصر


جزییات نهمین دوسالانه ملی نقاشی ایران در نشست خبری سه‌شنبه اول تیر تشریح شد و امیر راد از برگزاری جایزه بزرگ نقاشی معاصر خبر داد.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

صرفه‌جویی در هزینه‌ها مهمترین اثر و برکت برگزاری «جشنواره رسانه‌های دیجیتال» در بستر پلتفرم است – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: معاون معاون حقوقی و امور مجلس مرکز ملی فضای مجازی گفت: در سال جهش تولید و مانع‌زدایی‌ها باید موانعی که بر سر راه توسعه رسانه‌های دیجیتال، خدمات فرهنگی و تولید محتوا وجود دارد را شناسایی و آن‌ها را برطرف کنیم.

به گزارش سینماپرس، معاون معاون حقوقی و امور مجلس مرکز ملی فضای مجازی همزمان با برگزاری دوازدهمین دوره جشنواره ملی رسانه‌های دیجیتال گفت: جشنواره‌ رسانه دیجیتال در طول سال‌های فعالیتش مرکز ارائه دستاوردهای شرکت‌ها و موسسات در حوزه فضای مجازی با هدف معرفی محصولات، اطلاع‌رسانی درباره آنها و تشویق و حمایت از تولیدکنندگان آثار دیجیتال بوده است.

امیر خوراکیان معاون حقوقی مرکز ملی فضای مجازی با بیان این مطلب، کشف موانع کسب و کارهای فضای دیجیتال در حوزه محتوا و بخش‌های خدمات فرهنگی را از دستاوردها و برکات این جشنواره عنوان کرد.

وی با تاکید بر اینکه باید کارکردهای جشنواره‌ها را توسعه داد تصریح کرد: گاهی برخی از مشکلات با این که بزرگ به نظر می‌رسند اما حقیقتا مسئله مهمی نیستند و می‌شود آن‌ها را با یک جلسه، مشورت، تفاهم‌نامه و یا حتی هماهنگی حل کرد و نیاز به وضع قانون یا تغییر در ساختار ندارد و این مهم از کارکردهای جشنواره رسانه‌های دیجیتال برای جامعه فعالان حوزه فضای مجازی به خصوص کسب و کارها است.

خوراکیان که سابقه سال‌ها فعالیت و مدیریت در بخش‌های مختلف فرهنگی کشور را دارد برگزاری دوازدهمین جشنواره رسانه‌های دیجیتال در بستر پلتفرم را ارزشمند ارزیابی کرد و گفت: صرفه‌جویی در هزینه‌ها مهمترین اثر و برکت برگزاری این دوره از جشنواره بر بستر فضای مجازی است و می‌توان هزینه‌ ذخیره شده را در امور آموزش، توسعه، تقویت نیروی انسانی، تشویق و حمایت دست‌اندرکاران این حوزه صرف کرد.

وی ادامه داد: برگزاری جشنواره در فضای مجازی همچنین می‌تواند باعث ایجاد تعاملات جدید و هم‌افزایی تولیدکنندگان محصولات دیجیتال شود چرا که در فضای واقعی عملا چنین طرح‌هایی مشمول زمان شده و در بسیاری موارد شاید به نتیجه نرسد و این تداوم ارتباط ظرفیتی به ما می‌دهد که می‌توانیم برای تحقق اهداف والایی چون پیشرفت در فضای مجازی از آن استفاده کنیم.

وی اظهار امیدواری کرد: برگزاری دوازدهمین جشنواره رسانه‌های دیجیتال بتواند بیش از گذشته نقش جدی‌تری در جهت توسعه محتوا و توسعه خدمات فرهنگی ایجاد کند.
فرایند ثبت و دریافت آثار دوازدهمین جشنواره ملی رسانه‌های دیجیتال به عنوان بزرگترین رویداد شناسایی و معرفی آثار و فعالان فرهنگی، هنری و رسانه‌ای دیجیتال که همزمان با عید فطر آغاز به کار کرده است، تا ۱۵ تیرماه ۱۴۰۰ ادامه دارد.

«انقلاب اسلامی و مقاومت (با محوریت نقش شهید حاج قاسم سلیمانی)»، «خانواده و سبک زندگی»، «اقوام، فرهنگ محلی و گردشگری»، «مسجد و مناسک دینی»، «امید، تفریح و نشاط اجتماعی»، «سواد رسانه‌ای و زیست مجازی»، «حکمرانی و مدیریت فرهنگی»، «خدمات مطالعاتی، آموزشی و پژوهشی» و «روایت کرونا در فضای مجازی» محورهای اصلی جشنواره امسال هستند.

صاحبان بسترهای تولید و نشر، نرم‌افزارهای تلفن همراه، بازی‌های رایانه‌ای و محتواهای دیجیتال می‌توانند با مراجعه به سامانه www.platzaar.ir در این جشنواره شرکت کنند.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

جزییات جدید دوسالانه کارتون کتاب تشریح شد/ تمدید مهلت ارسال اثر


مسعود شجاعی طباطبایی دبیر دوسالانه کارتون کتاب جزییات جدیدی از دوسالانه کارتون کتاب را تشریح کرد و از تمدید مهلت ارسال اثر تا ۹ تیر خبر داد.

مشاهده خبر از سایت منبع