X

بایگانی مرداد 5, 1400

دفتر سینمایی

محمودی: دستاورد ۸ سال مدیریت فرهنگی دولت تدبیر و امید نابودی کامل شبکه نمایش خانگی بود/ مدیران سینمایی دولت سیزدهم باید احیای موسسه رسانه های تصویری را در اولویت قرار دهند – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: مصطفی محمودی دبیر سابق اتحادیه ویدیو رسانه و منتقد سینما گفت: مهمترین دستاورد ۸ سال مدیریت فرهنگی دولت تدبیر و امید نابودی کامل شبکه نمایش خانگی بود؛ آن ها با تصمیم گیری و سیاست گذاری های نادرست و اشتباه شان باعث شدند اتفاقاتی تلخ در این حوزه رخ بدهد و این بخش آسیب های جدی ببیند.

این عضو انجمن منتقدان و نویسندگان سینمای ایران در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: دلیل اصلی اتفاقات تلخ در سینمای ایران به ویژه شبکه نمایش خانگی مدیرانی بودند که روی کار آمدند و اغلب کمترین تخصص، تجربه، دانش و آگاهی از این حوزه بسیار تخصصی نداشتند.

وی یادآور شد: آن ها باعث شدند تا شبکه نمایش خانگی که قبل از سال ۱۳۹۲ به شکوفایی رسیده بود و بیش از ۳۰ شرکت در آن فعالیت می کردند به نابودی کشیده شود. عملکرد مدیران سینمایی باعث شد تا از این بیش از ۳۰ شرکت تنها یکی دو شرکت باقی بمانند و کجدار و مریز به کارهای شان ادامه دهند و البته برای درآوردن رزق و روزی در کنار این کار به پخش محصولات غذایی یا آرایشی و بهداشتی بپردازند!

محمودی سپس با بیان اینکه انحلال موسسه رسانه های تصویری توسط مدیران دولت تدبیر و امید بزرگترین آسیب را بر پیکره شبکه نمایش خانگی وارد کرد اظهار داشت: مدیران سینمایی دولت سیزدهم باید احیای موسسه رسانه های تصویری را در اولویت قرار دهند تا تصمیم اشتباه مدیران دولت تدبیر و امید را که باعث اضمحلال این حوزه شد کمی بهبود بخشند.

این کارشناس فرهنگی در همین راستا متذکر شد: درگیری میان ساترا و وزارت ارشاد بر سر تولید محتوا و نظارت باید از بین برود؛ این روزها ملغمه ای در حوزه شبکه نمایش خانگی به وجود آمده و باعث شده تا محصولاتی که از نظر محتوایی به شدت آسیب زننده هستند به تولید و پخش برسند که بی تردید تبعات منفی آن ها را طی سال های آینده در سطح جامعه شاهد خواهیم بود.

وی در بخش دیگری از این گفتگو یکی دیگر از آسیب های شبکه نمایش خانگی طی سال های اخیر را اعطای دستمزدهای بی حساب و کتاب به دست اندرکاران پروژه ها دانست و در این باره اظهار داشت: این دستمزدهای خارج از عرف باعث شد تا ما شاهد رشد قیمت نجومی هزینه تولید یک اثر باشیم به نحوی که بسیاری از تهیه کنندگان قدیمی سینما دیگر قادر به پرداخت چنین هزینه هایی نیستند و ناخودآگاه از کار بی کار شده اند!

محمودی تصریح کرد: پولشویی و سرمایه گذاری های کلان و ریخت و پاش های عجیب در شبکه نمایش خانگی که در سایه بی توجهی و عدم نظارت مدیران سازمان سینمایی انجام می شد آنچنان بر پیکره تولیدات تصویری آسیب وارد کرده که مشخص نیست چند سال طول می کشد تا این رویه اصلاح شود!

این منتقد سینما در بخش دیگری از این گفتگو افزود از سوی دیگر شفاف نبودن حق کپی رایت آثار خارجی هم یکی دیگر از معضلات شبکه نمایش خانگی طی سال های اخیر است به گونه ای که فیلم های روز دنیا به راحتی برای توزیع در این شبکه دوبله می شوند و این اتفاق در عرصه بین الملل آسیب های جدی را متوجه ما می کند.

وی وضعیت امروز شبکه نمایش خانگی را «رها» و «یله» عنوان کرد و در این باره گفت: اگر تصمیم نادرست انحلال موسسه رسانه های تصویری گرفته نمی شد و موسسه کما فی سابق وظایف خود را انجام می داد قطعاً همگرایی بین سرویس دهنده های VOD به وجود می آمد و نقش حمایتی و نظارتی در تنظیم بازار از نظر محتوا و کمیت بر عهده این موسسه بود.

محمودی خاطرنشان کرد: امروز در گستره وزارت ارشاد نمایش خانگی متولی مشخصی ندارد. ساترا رسماً اعلام می کند مجوزهای سازمان سینمایی را قبول ندارد و این حقارت جدی برای شبکه نمایش خانگی است که روزگاری در اوج شکوفایی بود.

این کارشناس فرهنگی در خاتمه این گفتگو وظیفه مدیران بعدی سازمان سینمایی را بسیار دشوار ارزیابی کرد و در این باره متذکر شد: اگر ان شاالله مسئولان دولت سیزدهم احیای مجدد موسسه رسانه های تصویری را در دستور کار خود قرار بدهند تازه اولین گام برای رفع معضلات پیش روی شبکه نمایش خانگی برداشته می شود و بی تردید اگر مسئولان تا پایان عمر این دولت هم تلاش کنند تازه شاید بتوانند این حوزه را به دوران اوج و شکوفایی خود در سال ۱۳۹۲ برسانند!

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

«به ولایت امیرالمومنین» ویژه برنامه زنده رادیو نمایش می‌شود – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: به مناسبت فرا رسیدن عید سعید غدیر خم، چهار برنامه زنده از شبکه رادیویی نمایش پخش می شود.

به گزارش سینماپرس، «بخوان به نام پروانه»، «به ولایت امیرالمومنین»، «باران نور» و «جشنواره بزرگ صالح» عناوین برنامه های زنده ای هستند که به صورت زنده از رادیو نمایش پخش می شوند و «جشنواره بزرگ صالح» و «به ولایت امیرالمومنین» علاوه بر رادیو نمایش به صورت زنده از سایت و فضای مجازی این شبکه رادیویی و ایران صدا نیز پخش خواهند شد. «بخوان به نام پروانه» عنوان برنامه زنده ای است که چهارشنبه ششم مرداد از ساعت ۱۸ تا ۱۹:۳۰ به تهیه کنندگی امیرهوشنگ کریم نیا، گویندگی نسرین زارع، امین بختیاری و نویسندگی سهیلا خدادادی با حضور فعال شنوندگان و مخاطبان رادیو نمایش که گزارشگران افتخاری این شبکه رادیویی هستند و به منظورتکریم سادات پخش می شود. «به ولایت امیرالمومنین» نیز ویژه برنامه زنده دیگر رادیو نمایش است که به تهیه کنندگی علی بهرامی از ساعت ۲۱ تا ۲۳:۳۰ چهارشنبه ششم مرداد ماه از این شبکه رادیویی پخش می شود. این برنامه در فضای باز خیابان امین الملک میدان سردار شهید حاج احمد مایلی و با رعایت شیوه نامه های بهداشتی برگزار می شود. برنامه علاوه بر رادیو نمایش به صورت زنده از سایت و فضای مجازی این شبکه رادیویی و ایران صدا نیز پخش خواهد شد. همچنین برنامه زنده نمایشی«باران نور» به تهیه کنندگی محسن جواهری، نویسندگی سهیلا خدادادی، نگین خواجه نصیر، گویندگی حمید یزدانی ابیانه، نگین خواجه نصیر، کارشناسی علی آقا بابا و با هنرمندی بازیگران اداره کل هنرهای نمایشی رادیو، روز پنجشنبه هفتم مرداد ساعت ۹ تا ۱۰:۳۰ صبح از رادیو نمایش پخش می شود. برنامه زنده رادیویی «جشنواره بزرگ صالح» که به پوشش اختتامیه این جشنواره و گفتگو با هنرمندان مطرح کشور می پردازد به تهیه کنندگی علی بهرامی از محل برگزاری این مراسم، ساعت ۲۱ تا ۲۳ پنجشنبه هفتم مرداد به صورت زنده از شبکه رادیویی نمایش، سایت و فضای مجازی این شبکه رادیویی و ایران صدا پخش می شود.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

قبل از آنکه به فکر پیام تسلیت باشید، فکری جدی به حال و روز «مهرزمان فخار منفرد» بکنید! – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: بازیگر پیشکسوت تئاتر، سینما و تلویزیون با انتشار متنی خطاب به وزرای ارشاد و بهداشت خواستار رسیدگی سریع آنها به وضعیت یک هنرمند درگیر بیماری کرونا شد.

به گزارش سینماپرس، داریوش ارجمند بازیگر پیشکسوت تئاتر، سینما و تلویزیون با انتشار متنی خطاب به سید عباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و سعید نمکی وزیر بهداشت خواستار رسیدگی سریع انها به یک هنرمند پیشگام نگارگری شد.

در متن نوشته شده از سوی داریوش ارجمند آمده است:

هو الشافی

جناب آقایان دکتر نمکی و دکترصالحی؛ با سلام و احترام

واقعأ از سر درد و رنج این یاداشت را برایتان می‌نویسم.

هنرمندی شاخص و درجه یک در حوزه نگارگری به دلیل بیماری کرونا در بخش مراقبت‌های ویژه بیمارستان امیر اعلم تهران در حالت کمای مصنوعی با مرگ دست و پنجه نرم می‌کند.

استاد مهرزمان فخار منفرد بانوی هنرمندی است که از گنجینه‌های هنری کشور است ولی متأسفانه مثل بسیاری از هنرمندان شاخص از موهبت چهره بودن!! برخوردار نیست تا روسای قوا، وزرا و نمایندگان مجلس، صدا و سیما، مطبوعات و… و. در بیمارستان بر بالینش عکس، فیلم و خبر تهیه کنند و از او بنویسند، سفارش‌کنند…!

دلنوشته داریوش ارجمند خطاب به دو وزیر/ قبل از تسلیت به فکر باشید

البته جا دارد از جناب آقای دکتر نوبخت عزیز معاون محترم رئیس جمهور که پیگیر موضوع بوده و همواره در غم و شادی در کنار هنرمندان به ویژه پیشکسوتان هستند تشکر کنم، ولی تمنا دارم برخلاف روال معمول که در نزد مسئولین، مرده هنرمندان از زنده آنان قابل احترام تر است! قبل از آنکه خدای ناکرده به فکر پیام تسلیت باشید، فکری جدی به حال و روز این بانوی فرهیخته بکنید و اطمینان دهید که مسیر درمان ایشان به درستی در حال انجام است تا حداقل اندکی از نگرانی خانواده و دوستان کاسته شود.

انشالله در آستانه عید غدیر خم، با الطاف و مدد الهی و دعای خیر مردم و دوستان شاهد شفای عاجل او و همه بیماران کرونایی باشیم.

داریوش ارجمند- کهنه سرباز جبهه فرهنگ و هنر – ۵ مرداد ۱۴۰۰

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

اکران «دینامیت» ترس از اکران را از صاحبان فیلم‌های سینمایی دور کرده است – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: دبیر شورای صنفی نمایش از تمایل ۹ فیلم پرمخاطب برای ورود به چرخه اکران عمومی خبر داد.

به گزارش سینماپرس، مرتضی شایسته دبیر شورای صنفی نمایش در گفتگو با مهر، با اشاره به ترغیب صاحبان فیلم‌ها به اکران عمومی گفت: خوشبختانه با اکران موفق فیلم سینمایی «دینامیت» در سینماهای کشور، رضایت سینماداران نیز برآورده شده است و آنها نیز با رعایت کامل پروتکل‌های بهداشتی تمام تلاش خود را می‌کنند که تا شرایط مناسبی را برای حضور مخاطبان در سینماها فراهم کنند.

وی بیان کرد: بر همین اساس، درخواست‌هایی نیز برای اکران فیلم‌ها به شورای صنفی نمایش ارائه شده است که این درخواست‌ها در جلسه آینده شورای صنفی نمایش بررسی و نتیجه نهایی اعلام خواهد شد.

دبیر شورای صنفی نمایش ادامه داد: می‌توان گفت اکران «دینامیت» ترس از اکران را از صاحبان فیلم‌های سینمایی دور کرده است و در حال حاضر برای اکران آثار خود ترغیب شده‌اند. البته این را هم باید یادآور شوم که اگر صاحبان آثار، فیلم‌های خود را برای اکران ندهند، احتمال کهنه شدن فیلم‌ها وجود دارد. چرا که فیلم‌هایی که بین ۲ تا ۳ سال پیش ساخته شده است باید اکران شود و اگر اکران نشود خطر کهنه شدن آن وجود دارد.

وی توضیح داد: در شرایط فعلی سینماداران نیز به دنبال فیلم‌های خوب و پرمخاطب هستند تا از این طریق مخاطبان به سینماها باز گردند. ما نیز در شورای صنفی نمایش تمام تلاش خود را می‌کنیم تا شرایط برای اکران فیلم‌های پرمخاطب را فراهم کنیم.

دبیر شورای صنفی نمایش بیان کرد: البته سازمان سینمایی با پرداخت ۲ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان در قبال ۵ میلیارد فروش در گیشه به صاحبان فیلم‌ها، شرایط خوبی را برای اکران فراهم کرد، که اگر این مساله ادامه پیدا کند می‌توانیم بگوییم فیلم‌های بیشتری اکران خواهد شد.

شایسته در پایان درباره آمار فیلم‌های متقاضی اکران هم گفت: در حال حاضر ۲۵ فیلم بسیار پرمخاطب و عالی وجود دارد که می‌تواند در چرخه اکران قرار گیرد، که از این بین ۹ فیلم تمایل به اکران عمومی دارند.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

اثر یک ایرانی در بین منتخبان جایزه عکاسی مینیمالیست


نام یک عکاس ایرانی در بخش تقدیر ویژه جایزه بین‌المللی عکاسی مینیمالیست قرار گرفت.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

در صورت مساعد بودن شرایط مراسم اختتامیه همزمان با هفته گرامیداشت دفاع مقدس برگزار می‌شود – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: مشاور عالی مدیرعامل انجمن تئاتر انقلاب و دفاع مقدس از تمدید مهلت ارسال آثار به دومین دوره جایزه سرو خبر داد.

به گزارش سینماپرس، توحید معصومی مشاور عالی انجمن تئاتر انقلاب و دفاع مقدس گفت: با توجه به اینکه در دوران رکود نسبی تئاتر در کشور به علت شیوع ویروس کووید ۱۹ قرار داریم و تئاتر با عدم تداوم و استمرار در اجراها روبرو بوده است، تصمیم گرفته شده تا به پاس قدردانی از تلاش های نویسندگان، پژوهشگران، دانشجویان و فعالان حوزه تئاترهای تلویزیونی دومین دوره جایزه سرو را با تمرکز بر نمایشنامه ها، پژوهش، پایان نامه و تله تئاتر های منتشر شده در بازه زمانی ۱۳۹۰- ۱۳۹۹ برگزار کنیم.

معصومی افزود: بدین منظور و با توجه به استقبال قابل قبول از این رویداد و درخواست های مکرر متقاضیان، مهلت ارسال آثار به دبیرخانه این جایزه را تاپایان مرداد ماه ۱۴۰۰ تمدید کردیم تا طیف بیشتری از فعالان حوزه تئاتر مقاومت، انقلاب اسلامی و دفاع مقدس امکان حضور در این رقابت را پیدا کنند.

وی اضافه کرد: کلیه ناشران و نمایشنامه نویسان و پژوهشگرانی که در دهه ۹۰ کتاب پژوهشی یا نمایشنامه با موضوع انقلاب اسلامی، دفاع مقدس و مقاومت خلق و منتشر کرده اند، می‌توانند در بخش نمایشنامه و پژوهش این جایزه حضور داشته باشند. همچنین دانشجویانی که در مقاطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری پایان نامه دفاع شده با موضوعات مذکور دارند نیز می توانند مدارک مندرج در فراخوان را به دبیرخانه جشنواره ارسال کنند.

وی یادآور شد: کارگردانان و تهیه کنندگانی که تئاترهای تلویزیونی و تله تئاتر با مضامین انقلاب اسلامی، دفاع مقدس و مقاومت در دهه ۹۰ تولید کرده اند و آثار آنان از شبکه های سراسری و استانی رسانه ملی پخش شده است نیز می توانند آثار خود را تا پایان مرداد ۱۴۰۰ به دبیرخانه این جشنواره ارسال کنند.

وی در پایان اظهار امیدواری کرد که در صورت مساعد بودن شرایط و بهبودی اوضاع مراسم اختتامیه و تقدیر از برگزیدگان و منتخبان این رویداد فرهنگی و هنری مهرماه سال جاری و همزمان با هفته گرامیداشت دفاع مقدس در تهران با حضور برگزیدگان و شخصیت های فرهنگی هنری برگزار شود.

دبیرخانه دومین دوره جایزه سرو به نشانی تهران، خیابان شهید احمد قصیر، بخارست هشتم، پلاک ۱۶، طبقه ششم از ساعت ۹ الی ۱۶ روزهای شنبه تا چهارشنبه پذیرای علاقه مندان به حضوردر این رقابت است.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

چشم‌اندازی از هورامانِ جهانی


همزمان با ثبت چشم‌انداز فرهنگی هورامان/اورامانات در فهرست میراث جهانی یونسکو، کمیسیون ملی یونسکو ـ ایران، چشم‌اندازی از این سرزمین را با یادآوری نمایشگاه عکس «اورامان؛ دامان آسمان» مرور کرد.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

«منطقه پرواز ممنوع» در لبنان اکران می‌شود – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: فیلم سینمای «منطقه پرواز ممنوع» به کارگردانی امیر داسارگر در لبنان اکران می‌شود.

به گزارش سینماپرس، فیلم سینمایی «منطقه پرواز ممنوع» به کارگردانی امیر داسارگر در لبنان اکران می‌شود.

این فیلم که توسط مدرسه اندیشه و هنر (ماه) تولید شده است با کمک مرکز رسالات وابسته به حزب الله لبنان و با هدایت‌های رایزنی فرهنگی جمهوری اسلامی در بیروت اکران می‌شود.

مراسم افتتاحیه «منطقه پرواز ممنوع» امروز ۵ مردادماه با حضور کارگردان در سالن رسالات واقع در ضاحیه بیروت آغاز می‌شود.

این فیلم به ۲ شکل دوبله و زیرنویس عربی در لبنان اکران می‌شود.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

محسن چاوشی: آب قرارِ زندگی بود، نه بهانه‌ جدایی


محسن چاوشی ـ خواننده ـ با انتشار متنی در فضای مجازی، حمایت خود را از مردم خوزستان و سیستان اعلام و در عین حال تاکید کرد، «نمی‌گذاریم که حتی یک نفر از این آوازی که برای مظلومیت خوزستان و سیستان سر می دهیم، رویای تکه پاره شدن ایران را در سر بپروراند.»

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

چیزی که در «کلبه عموپورنگ» برایم مهم است این است که پسرم آن را با همه بازپخش هایش می‌بیند! – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: بازیگر سینما و تلویزیون گفت: اولین چیزی که در کلبه عموپورنگ برایم مهم است این است که پسرم کلبه عموپورنگ را با همه بازپخش هایش می بیند.

به گزارش سینماپرس، سپیده خداوردی به همراه پسرش و ریحانه خدایی به همراه مادرش مهمان یازدهمین قسمت از برنامه «شب نشینی» شدند.

سپیده خداوردی بازیگر برجسته و هنرمند موسیقی کشور که پیش از این از شاگردان محمدرضا شجریان بوده و همچنین ریحانه خدایی کودک ۶ ساله نقال ایرانی که قبل از شروع سوادآموزی در مدرسه به خواندن اشعار فردوسی می پردازد، مهمان یازدهمین برنامه گفت‌وگو محور «شب نشینی» بودند.
ریحانه خدایی هنرمند نقال در گفت‌وگو با محمد سلوکی مجری برنامه گفت: امسال می خواهم به کلاس اول بروم ولی خواندن و نوشتن را بلدم چون در پیش دبستانی مربی برخی از حرف ها را به ما یاد داد و بعضی ها را خودم یاد گرفتم و خودم دوست داشتم که خواندن و نوشتن را یاد بگیرم.

خدایی افزود: دوست دارم مجری کودک و همکار عموپورنگ شوم چون عموپورنگ حرف های خنده دار در برنامه هایش می زند.

وی درباره چوب دستی که با خودش به همراه داشت اظهار داشت: این عصا منتشا است برای حرکت هنگام اجرا از آن استفاده می کنم. همه بخش ها و شخصیت های شاهنامه را دوست دارم. کتاب های دیگر مثل سعدی و حافظ را هم دوست دارم و می‌خوانم.

افسانه باقری مادر ریحانه خدایی درباره دخترش گفت: هر چیزی را با روش خودش یاد می‌گیرد. خواندن و نوشتن را از تبلیغات تلویزیونی یاد گرفت. از نوزادی برایش کتاب های مختلف خواندم و احساس می کنم حالا که در مسیر خواسته هایش قرار گرفته ناشی از آن کتاب خواندن ها است. قبلا کارمند بودم اما بعد از تولد ریحانه کارم را کنار گذاشتم. هم خودم و هم همسرم حسابرس هستیم.

باقری ادامه داد: چند وقت پیش یک قطعه صوتی را برای ریحانه پخش کردم که درباره شاهنامه بود و دیدم او به این کتاب علاقه دارد و به همین دلیل او را در این مسیر پیش بردم چون خودم با ادبیات ایرانی چندان آشنایی نداشتم. همه فکر می کنند از سمت من یا پدرش در خانه فشاری بر روی او وارد می شود که نقالی را ادامه دهد درصورتی که خودش علاقه مند به این کار است. ریحانه بخش کوتاهی از روز را به یادگیری شاهنامه می پردازد و مابقی روز را به دیگر تفریحات کودکانه اش مثل بازی کردن اختصاص می دهد.

در ادامه گروه موسیقی سنتی «سردار» به صورت ویژه در این قسمت از برنامه «شب نشینی» قطعاتی زنده را برای مخاطبان اجرا کردند. پس از آن سپیده خداوردی بازیگر و هنرمند موسیقی کشور به عنوان مهمان دوم برنامه معرفی شد و به همراه پسرش سانیار در «شب نشینی» حاضر شد.

خداوردی درباره پیشینه فعالیت هنری‌اش گفت: متولد سال ۶۰ هستم و از سال ۶۸ یعنی از کودکی در حوزه موسیقی می نوازم. از سال ۷۹ تا کنون نیز حوزه کار تصویری را در پیش گرفته ام. از کلاس پنجم به عرصه موسیقی وارد شدم بعد هم در دانشگاه در رشته دراماتیک درس خواندم و بعد هر دو را به همراه هم پیش بردم.

وی تصریح کرد: از زمان آغاز فعالیتم در زمینه بازیگری تقریبا همه سال ها را به بازی کردن در تئاترها، تله فیلم ها و سریال های مختلف کار کرده ام. زمانی بود که تله فیلم های ۹۰ دقیقه ای بود و می توانستیم در زمان کوتاه آن را تمام کنیم که در آن مدت تله فیلم های زیادی را بازی کردم. حتی وقتی پسرم پنج ماهش بود هنوز سر ضبط سریال بودم اما بعد از اتمام آن سریال به مدت یک سال کار نکردم.

هنرمند موسیقی کشور درباره یکی از سازهایی که می نوازد بیان کرد: ساز شهبانگ که ساز ابداعی استاد شجریان بود نماینده ساز کنترباس است با برخی تغییرات. البته بازیگری بهتر از موسیقی است. به خاطر اینکه بازیگری را بیشتر دوست دارم. نقش پسر مادرم را بازی می کردم. کلبه عموپورنگ را می بینم و او را دیده ام. نقش مادرم در کلبه عموپورنگ را دوست دارم.

خداوردی گفت: در این همه سال کارم شاید شخصیت طنز موقعیت را بازی کرده ام مثل «غافل» و «سهمی برای دوست» اما در شخصیت طنز بازی نداشته ام. پیشنهاد اجرا و کار کودک به من شد اما دوست نداشتم به این ژانر وارد شوم چون در آن کارها شاخصه ای را نمی دیدم که مرا جذب کند به دلیل اینکه من ژانر خاص خودم را دارم.

وی درباره ایفای نقشش در «کلبه عموپورنگ» بیان کرد: کارهای دراماتیکم را سانیار می دید اما دوست نداشت و من دوست داشتم ثمره نبودن هایم را ببیند؛ وقتی این کار به من پیشنهاد شد من دوست داشتم در شخصیتی که به من داده می شود همه خود سانسوری ها را کنار بگذارم و همه آن کودک درونی باشم که خودم دوست دارم، وقتی دیدم شخصیتم در کلبه عموپورنگ به همین صورت خواهد بود آن را پذیرفتم و حالا شخصیتم و همه حرکت ها و نقل قول هایش را دوست دارم. اولین چیزی که در کلبه عموپورنگ برایم مهم است این است که پسرم کلبه عموپورنگ را با همه بازپخش هایش می بیند و از فضای مجازی دور شده و تلویزیون ایران را دوست دارد و اینکه خودم می توانم تمام ابعاد پنهان وجودم را در فضایی جدید ابراز کنم.

بازیگر شناخته شده سینما و تلویزیون افزود: خودم را همیشه آماده کرده بودم برای اینکه هرگونه واکنشی را از سمت مردم ببینم چون آن ها همیشه مرا در یک ژانر خاص دیده بودند و حالا در شرایطی جدید مرا می دیدند. منتظر قضاوت ها و قیاس ها بودم ولی بعد از اولین سکانس کلبه عموپورنگ همه انعکاس هایی که به سمت من می آمد واکنش هایی با انرژی مثبت بود و باعث شد از خوشحالی نفس در سینه من حبس شود.

خداوردی با اشاره به علاقه مندی های ورزشی اش ادامه داد: اگر وقت داشتم ورزش را پیش می گرفتم و شناگر خوبی می شدم. بعضی مواقع جدای از تلاش برخی استعدادها در خون آدمیزاد است. من در بچگی آدم قُدی بودم و خواسته هایم را عنوان نمی کردم و دوست داشتم خودم با تلاش زیاد آن ها را به دست بیاورم. حتی اگر خانواده ام توانایی تامین خواسته مرا داشتند برایم فراهم نمی کردند تا برای رسیدن به آن تلاش کنم. حالا که خودم مادر شده ام همیشه جست و جو می کردم که خواسته های فرزندم را پیدا و برآورده کنم تا حسرت چیزی را نخورد؛ او را در همه کلاس ها ثبت نام کرده ام اما فقط کارتن دیدن را دوست دارد. نمی دانم من برای پیشرفت فرزندم عجولم یا سانیار متفاوت است. همه استعدادها را دارد و باهوش است ولی دوست ندارد دل به شکوفا کردن آن ها بدهد.

هنرمند ایرانی درباره لحظاتی که شادی عمیق را تجربه می کند گفت: زمانی که خوشحالی و حال خوش فرزندم را می بینم، موسیقی خوب گوش می دهم و تئاتر یا فیلم خوب میبینم خیلی حالم خوب می شود. دنیای من خیلی کوچک است و در محدوده کوچک خودم زندگی می کنم به همین دلیل چیزهای کوچک مرا خوشحال می کند.

خداوردی افزود: برای پسرم آرزو دارم به هرچیزی که می خواهد برسد و قدر داشته هایش را بداند. موفقیت یعنی انسان برای چیزی که دوست دارد تلاش کند و بتواند به آن برسد. از زندگی هنری خودم راضی هستم و خودم را موفق می دانم چون لحظه به لحظه آن را تلاش کرده ام و به واسطه صبوری و تلاش های خودم به این جایی که هستم رسیدم. عجول نبودم و هر کس به دنبال موفقیت است باید این اصل را بداند که گذر زمان شخصیت آدم را می سازد، انسان را در یک جایگاه قرار می دهد و انسان را پخته می کند.

وی ادامه داد: در زندگی اول قدردان پدر و مادرم هستم. در آن سال هایی که کسی سازها را نمیشناخت و موسیقی را به صورت حرفه ای پیگیری نمی کرد من در حالی که هیچ موسیقی را نمی دانستم کنکور موسیقی دادم و از بین ۳۰۰ نفر جزو ۲۷ نفر پذیرفته شده انتخاب شدم که در این راه مادرم حمایتم کرد. مادر و پدرم کاری می کردند که برای رسیدن به بسیاری از خواسته هایم لحظه شماری کنم. در سال ۷۴ ستاره موسیقی شدم و از پدرم خواستم سازم را عوض کند اما گفت اگر بخواهی موفق شوی با همین ساز موفق می شوی؛ حالا از تلاش هایی که برای رسیدن به خواسته هایم کرده ام احساس غرور می کنم.

برنامه «شب نشینی» از دوشنبه تا جمعه هر هفته ساعت ۲۳:۳۰ به وقت تهران و ۲۱ به وقت وین بر روی آنتن شبکه جهانی جام جم می رود. محمد سلوکی برای مخاطبان فارسی زبان سراسر دنیا «شب نشینی» را اجرا می کند و تهیه کننده این برنامه نیز کاوه امیری جاوید است. اطلاعات بیشتر درباره «شب نشینی» و مهمان های برنامه هر روز در صفحه اینستاگرامی @shabnesini.irani بارگذاری می شود.

مشاهده خبر از سایت منبع