X

بایگانی مرداد 5, 1400

دفتر سینمایی

متاسفانه مسئولینی داریم که به هیچ وجه پاسخگو نیستند و حتی در رسانه به گونه‌ای سخن می‌گویند که حال شما بد شود – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: شهاب عباسی با اشاره به شرایط مردم و تلخی‌های جامعه بیان کرد که مردم پذیرش برنامه‌ها و مجموعه‌های طنز را ندارند.

به گزارش سینماپرس، شهاب عباسی در گفتگو با مهر با اشاره به مجموعه طنز «دست‌انداز» که از ابتدای نوروز روی آنتن شبکه نسیم رفت، درباره ادامه تولید آن بیان کرد: برنامه‌ریزی ما برای این مجموعه در ۹۰ قسمت و تا قبل از شروع محرم بود و حالا هم مجموعه تا اواخر مرداد پخش می‌شود.

وی اضافه کرد: برنامه‌ای برای فصل جدید این مجموعه نداریم طرح‌های جدیدی دارم که می‌خواهم سراغ آن‌ها بروم اما فعلاً قصد ساخت کار آیتمی را ندارم.

عباسی که پیش از این طنز آیتمی «خنده بازار» او با اقبال مخاطب روبه‌رو شده بود درباره کیفیت پایین‌تر طنازی «دست‌انداز» بیان کرد: بخشی از این طنازی سلیقه‌ای است، من بازخوردهایی که از «دست‌انداز» داشتم درصد زیادی از آن راضی بودند.

وی درباره اینکه چرا برنامه نتوانسته است به همان میزان برای مخاطب جذاب و مفرح باشد، گفت: بخشی به ممیزی‌های تلویزیون برمی‌گردد و اینکه شرایط تلویزیون همیشه ویژه بوده است. بخشی هم به خود همکاران ما برمی‌گردد که در زمان ساخت «دست‌انداز» خیلی‌ها دوست نداشتند با آن‌ها شوخی کنیم و ما صرفاً با برخی از برنامه‌های تلویزیونی شوخی کردیم.

فعالان فضای مجازی طنز را از ما آموخته‌اند

این کارگردان و بازیگر مجموعه‌های طنز درباره قیاس با شبکه‌های اجتماعی که گاهی با وجود امکانات کمتر اما موفق‌تر از تلویزیون در حوزه طنز، آیتم سازی می‌کنند، پاسخ داد: همه بچه‌هایی که در مجازی فعالیت می‌کنند از آیتم‌های ما در مجموعه‌های قدیمی‌تر یاد گرفته‌اند و خود ما در تلویزیون منبع این شوخی‌ها بوده‌ایم. اگر شرایط برای ما به گونه دیگری بود ما هم موفق بودیم. همه این بچه‌ها که شما در مجموعه دیدید خنده‌دار بودند اما در چارچوب تلویزیون قرار گرفتند و همین بازیگران اگر بخواهند در فضای مجازی کار کنند بسیار بیشتر می‌خندانند.

آن زمان زندگی راحت‌تری جریان داشت بی آبی، بی برقی و گرانی در این حد نبود الان تورم از یک طرف، کرونا از طرف دیگر و وضعیت متزلزل مدیران از طرف دیگر روی مردم اثر گذاشته است وی اضافه کرد: ما مجموعه‌ای چون «خنده بازار» را داشتیم و شوخی‌های آن بخش زیادی از جامعه را با خود همراه کرد اما آیا ما پس‌رفت کرده‌ایم؟ طبیعتاً تجربه‌مان هم بیشتر شده است.

عباسی در پاسخ به اینکه چرا برخی آیتم‌ها مثل «پایش» بیشتر از خنده می‌توانست جدی و حرص‌درآور باشد، بیان کرد: برای آیتم «پایش» من خودم دوست داشتم لحن ما تند باشد و خنجر را از رو ببندیم. تلاش داشتیم واقعیت برخی از مسئولان را نشان دهیم و اگر حرص مخاطب درآمد عمدی بود. متاسفانه مسئولینی داریم که به هیچ وجه پاسخگو نیستند و حتی در رسانه به گونه‌ای سخن می‌گویند که حال شما بد شود.

وی درباره دلایلی که مخاطب این روزها کمتر با مجموعه‌های طنز می‌خندد عنوان کرد: اقبال از یک مجموعه طنز به خیلی دلایل برمی‌گردد، خیلی از جریانات موازی حاکم بر اجتماع روی مخاطب تاثیر و روحیات او تاثیر می‌گذارد و ممکن است آمادگی و پذیرش سریال طنز را نداشته باشد.

کارگردان «خنده بازار» ادامه داد: نسبت به سال‌هایی که «خنده بازار» پخش می‌شد وضعیت اجتماعی اقتصادی عوض شده است. آن زمان زندگی راحت‌تری جریان داشت بی آبی، بی برقی و گرانی در این حد نبود الان تورم از یک طرف، کرونا از طرف دیگر و وضعیت متزلزل مدیران از طرف دیگر روی مردم اثر گذاشته است. البته نمی‌خواهم توجیه کنم اما کسی دوست ندارد برنامه‌ای بسازد که مردم دوست نداشته باشند یا روی دستش بماند. بخشی ممکن است ناتوانی من باشد و بخشی هم به شرایطی برمی‌گردد که مردم در آن هستند. یک دلیل هم که نمی‌خواهم کار آیتمی بسازم همین است، نه به این علت که «دست‌انداز» موفق نیست که اتفاقاً خود من از پخش آن راضی هستم. هزینه برآورد ما را با خیلی از کارها در همین تلویزیون مقایسه کنید حداقل یک دهم آنهاست.

وی درباره اینکه چقدر تلاش کرده‌اند تا از نویسندگان مختلف برای آیتم‌ها کمک بگیرند گفت: من سعی کردم بچه‌های جدید را وارد کنم یا ساختار را عوض کم. نویسنده و متن ۸۰ درصد از یک کار است و ما با کمبود نویسنده مواجه بودیم. نویسنده‌های قابلی که در فرمت‌های مختلف طنز بنویسند، نداریم. ما سه نفر نویسنده داشتیم که یکی از آنها حدود ۳۵۰ آیتم نوشت و طبیعی است که فرد به تکرار می‌رسد. به نظرم او حتی خیلی نابغه بود که این تعداد آیتم را به ما رساند.

عباسی درباره همکاری با استندآپ کمدین‌ها و اینکه چرا سراغ آن‌ها نرفته‌اند نیز تصریح کرد: نوع نوشتن آیتم با سریال یا حتی استندآپ کمدی خیلی فرق می‌کند. در آیتم باید در کوتاه مدت نیاز را برآورده کنید و به جرات می‌گویم نویسنده آن را نداریم. جنس استنداپ هم فرق می‌کند، در استندآپ شرح حالی را از دید اول شخص شروع می‌کنید و تا هر جا بخواهید ادامه می‌دهید. ما از نویسنده‌های مختلفی در این حوزه هم دعوت می‌کردیم ولی به نتیجه نرسیدیم.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

امیدوارم وزیر ارشاد در دولت بعدی هم مثل دولت فعلی گرفتار شعار نباشد! – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: تهیه‌کننده سینمای ایران از معضلات سینمای ایران و مطالبات اهالی هنر از دولت آینده گفت.

به گزارش سینماپرس، یک هفته دیگر فعالیت دولت سیزدهم به ریاست آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی آغاز خواهد شد. طبیعی است که شروع به کار دولت جدید با مطالبات متعدد و متنوعی از سوی اقشار مختلف مردم همراه باشد.

اهالی فرهنگ و هنر نیز از جمله اقشاری هستند که دل‌خسته از مشکلات فراوان و ناامید از وعده‌های رنگارنگ، منتظر برنامه‌ها و اقدامات موثر دولت جدید برای بهبود اوضاع هستند. علاوه بر معضلات فراوانی که در سال‌های اخیر از ابعاد گوناگون گریبانگیر اهالی قلم و فرهنگ شده، شیوع کرونا از یک سال و نیم پیش همچون تازیانه بر کالبد نحیف هنر و فرهنگ این مرز و بوم کوبیده و آن را رنجورتر از هر زمان دیگری ساخته است.
در همین ارتباط، سید امیر سیدزاده تهیه‌کننده سینما و تلویزیون به مهم‌ترین مطالبات اهالی هنر از دولت آینده پرداخته است سیدزاده به واسطه ایفای نقش نماینده مجلس (حاج آقای مالکی) در سریال «پایتخت۶» به شهرت رسید؛ با این حال او برای اهالی سینما و تلویزیون چهره‌ای شناخته‌شده بود.

سیدزاده از آن دسته از تهیه‌کنندگان سینما است که معمولاً تهیه‌کنندگی آثار کارگردانان فیلم اولی را به عهده می‌گیرد. آثاری که به گفته خودش به‌خاطر سختی‌ها و پیچیدگی‌هایی که دارند، کمتر تهیه‌کننده‌ای ریسک حضور در آن پروژه‌ها را می‌پذیرد. «مادر قلب اتمی»، «پاسیو»، «شماره ۱۷ سهیلا»، «آمین خواهم گفت» و «زندگی جای دیگری است» از جمله فیلم‌هایی هستند که نام سیدزاده به عنوان تهیه‌کننده در آنها ثبت شده است.

او در سال ۹۸ و در سی و هشتمین جشنواره فیلم فجر نیز تهیه‌کنندگی فیلم «تعارض» (ریست) به کارگردانی محمدرضا لطفی، کارگردان جوان سینمای ایران را به عهده داشت.

مشکلات مشخص است، نیاز به کشف دوباره نداریم

سیدزاده در گفت‌وگو با آنا با اشاره به این که معضلات سینمای ایران اظهرمن‌الشمس است افزود: این معضلات پیش‌روی رئیس جمهور و وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی دولت آینده قرار دارد و به کشف و بررسی‌های کارشناسی دوباره نیازی ندارد. به نظر من متولیان فرهنگی دولت جدید هم نباید وقت خود را این‌گونه تلف کننند چراکه هم هنرمندان و هم کارشناسان و رسانه‌ها در سال‌های اخیر بارها بر این مشکلات تأکید کرده‌اند ضمن این‌که دستگاه‌های مرتبط هم در قالب طرح‌های پژوهشی و کارشناسی، به خوبی وضعیت سینمای ایران را تحلیل کرده‌اند.

وی اظهار کرد: مشکلات سینمای ایران دیگر با بخشنامه‌ها و برنامه‌های مقطعی حل نمی‌شود و نیازمند چند جراحی عمیق است. البته دولت به صورت مستقیم نمی‌تواند این جراحی‌ها را انجام دهد بلکه نقش بسترسازی و حمایت را ایفا می‌کند. اولین موضوع، تطهیر روح هنر سینما از یک سری آلودگی‌ها و مناسبات نادرست است مناسباتی که جنبه‌های و اخلاقی دارد.

جراحی‌های موردنیاز برای سینمای ایران

سیدزاده گفت: موضوع دوم، بحث دستمزد بازیگران است که به شکل نامتوازن و غیرعادلانه‌ای رشده کرده است. من به تهیه کنندگانی که به منابع مالی وصل هستند و یا از تسهیلات دولتی استفاده می‌کنند، کاری ندارم اما برای فیلمسازان مستقل واقعاً تولید اثر توجیه ندارد. این روزها هزینه یک فیلم سینمایی معمولی و بدون حضور سوپراستارها حداقل ۴ میلیارد تومان است. اگر این فیلم در خوشبینانه‌ترین حالت یک سال بعد اکران شود، ‌ برای جبران هزینه ها و رسیدن به نقطه صفر باید درگیشه حدود ۱۲میلیارد تومان بفروشد. حالا باید ببنیم چند درصد از فیلنم های ما ختی در شرایط غیر کرونایی می‌توانند چنین نسبتی بین هزینه تولید و گیشه برقرار کنند؟

معضلات سینمای ایران اظهرمن‌الشمس است و نیازی به شناسایی دوباره ندارد

وی عنوان کرد: تولید فیلم برای تهیه‌کنندگان مستقل واقعاً سخت شده و توجیه مالی ندارد. باید برای دستمزد بازیگران که بخش عمده‌ای از هزینه تولید فیلم را تشکیل می‌دهد برنامه‌ریزی درستی داشت.

این تهیه‌کننده سینمای ایران افزود: تأمین و تربیت نیروی انسانی ماهر، متخصص و متعهد چه در زمینه بازیگری و چه در حوزه نویسندگی، کارگدانی و عوامل فنی معضل دیگر سینمای ما محسوب می‌شود. باید فضا برای حضور چهره‌های جدید باز شود. دولت باید فضایی فراهم کند که تهیه‌کنندگان سراغ چهره‌های جدید بروند. این یک روند آرمانی نیست و شدنی است. همه کسانی که امروز سوپراستار سینما هستند، زمانی گمنام بودند اما کشف شدند و از جایی شروع کردند تا این که به این مرحله رسیدند. الان به دلیل مناسبات ناسالمی که در سینما وجود دارد، اجازه ورود به چهره‌های مستعد داده نمی‌شود و باید فکری به حال این وضعیت کرد.

وی گفت: بحث گران‌شدن ابزار و لوازم و عوامل پشت دوربین هم معضل دیگری است که حتما نقش آفرینی بیشتر دولت را می‌طلبد.

سیدزاده افزود: به هر صورت سینمای ما هم به کار جهادی نیاز دارد. امیدوارم وزیر ارشاد در دولت بعدی هم مثل دولت فعلی گرفتار شعار نباشد که در این صورت همین روند ادامه پیدا می‌کند و نتیجه آن ورشکستگی کامل سینمای ایران است.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

جدول پخش اجراهای ششمین جشنواره موسیقی ایلام منتشر شد


جدول پخش ششمین جشنواره موسیقی استان ایلام در قالب بخش‌های مختلف گروه‌نوازی و تک‌نوازی پیش روی مخاطبان قرار گرفت.

مشاهده خبر از سایت منبع

غدیر در کتاب و سنت با «از چشمه تا دریا» رادیو فرهنگ


برنامه «از چشمه تا دریا» با معرفی کتاب‌هایی درباره غدیر و گفتگو با اهل سنت در تبیین ماجرای غدیر خم از رادیو فرهنک پخش می‌شود.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

بازی شبنم مقدمی در «چهره به چهره» تمام شد/ قصه مشاوره‌های آرایشگر – خبرگزاری مهر | اخبار ایران و جهان

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از روابط‌عمومی پروژه، بازی شبنم مقدمی در فیلم داستانی «چهره به چهره» به کارگردانی بابک بهرام‌بیگی و تهیه‌کنندگی مهدی کوهیان به پایان رسید.

شبنم مقدمی نقش افسانه زنی با تجربه و دنیادیده را بازی می‌کند که با توجه کار موقتش یعنی آرایشگری با زنان دیگر قصه در ارتباط قرار می‌گیرد و حامی و مشاور آنهاست.

بخش عمده‌ای از این فیلم در شهر کاشان جلوی دوربین رفته است.

این فیلم دومین تجربه بهرام‌بیگی است و در آن هانیه توسلی، رضا بهبودی، خیام وقارکاشانی، مهتاب ثروتی، فهیمه امن‌زاده، محمد حمیدی‌شاد، علیرضا جمالی، امیرحسین نبوی، باربد مهدیار، کوثر سعادت دیبا سرخوش (بازیگر کودک)، شایسته سجادی، حسام رضاییان و شبنم مقدمی به ایفای نقش می‌پردازند.

در خلاصه داستان «چهره به چهره» آمده است: «یک روز از زندگی زنان و مردانی در یک شهر کوچک که در بزنگاهی از یک رابطه عاطفی قرار دارند و حال این زنان هستند که باید در برابر مردان و سرنوشت خودشان دست به تصمیمات سختی بزنند.»

عوامل فیلم عبارتند از کارگردان: بابک بهرام بیگی، نویسندگان: بابک بهرام بیگی، خسرو منصف‌شکری، مدیر فیلمبرداری: رضا تیموری، صدابردار: عرفان رضایی، مدیر برنامه‌ریزی و انتخاب بازیگر: فهیمه امن‌زاده، طراح گریم: سودابه خسروی، طراح لباس: شیده محمودزاده، مشاور فیلمنامه: کتایون شهابی، موسیقی: مسعود سخاوت‌دوست، طراح صدا: مهرشاد ملکوتی، دستیار اول کارگردان: مهرداد حسین‌نژاد، دستیار دوم کارگردان: الهام خراسانی، دستیار تهیه: بهنام نجفی، دستیار تولید: امیرمسعود همایون‌فال، گروه فیلمبرداری: سهیل سیم‌صباحی، امید کیانی، شایان یادگاری، گروه صحنه: محمدرضا سعیدی‌فرد، وحید صباغیان، دستیار صدا: محمدرضا سالم‌حصاری، دستیاران لباس: الهام ارجمند، سحر ابوالحسنی، اجرای گریم: حلیمه قشقایی، گروه تدارکات: علی اصغر نصرالله‌زاده، امیرعباس قنبری، مهدی سقایی، عکاس: امینه مسعودی، امیرحسین فیروزی، سینه موبیل: ایرج زهره‌وند، مدیر تولید: خیام وقارکاشانی، مشاور رسانه‌ای: نغمه دانش آشتیانی، تهیه کننده: مهدی کوهیان

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

بازیگر «خانه امن» به «سرجوخه» پیوست


در حالی که جدیدترین اثر احمد معظمی از پاییز سال گذشته جلوی دوربین رفته است، کماکان بازیگرانی با ترکیبی متفاوت به کار اضافه می‌شوند.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

کنسرت‌های آنلاین، قراردادهای کلان و چند ابهام دیگر/ بی‌حاشیه‌ایم


مدیر امور موسیقی سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران ضمن ارائه گزارشی از روند فعالیت‌های مجموعه تحت مدیریتش به برخی از حاشیه‌های پیش آمده درباره فعالیت‌های این سازمان پاسخ گفت.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

مشاور امور سینمایی بنیاد فرهنگی روایت فتح منصوب شد – خبرگزاری مهر | اخبار ایران و جهان

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از روابط عمومی بنیاد فرهنگی روایت فتح، سید محمد یاشار نادری رئیس بنیاد فرهنگی روایت فتح طی حکمی سیدمحمد حسینی را به سمت مشاور امور سینمایی این بنیاد منصوب کرد.

در بخشی از حکم آمده است: «نظر به تعهد، تخصص، سوابق و حضور مستمر و تأثیرگذار جناب‌عالی، به‌موجب این حکم شما را به سمت مشاور امور سینمایی بنیاد فرهنگی روایت فتح» منصوب می‌نمایم.

امید است با استعانت از خداوند متعال و نصب العین قرار دادن تقوا و جهاد در راه خدا، در راستای تحقق آرمان‌های مؤسس شجره طیبه بسیج و معمار کبیر انقلاب اسلامی حضرت امام خمینی (ره) و راه نورانی شهدا، در پرتو عنایات خاصه حضرت ولی‌عصر (عج) و منویات ولی امر مسلمین و فرمانده معظم کل قوا حضرت امام خامنه‌ای عزیز (مدظله‌العالی) گام‌های مؤثری بردارید.

انتظار است در راستای بهره‌گیری از ظرفیت‌های موجود در رشد و اعتلای کمی و کیفی سینمای انقلاب اسلامی و دفاع مقدس و توجه به تولیدات متناسب با سبک زندگی ایرانی اسلامی شاهد تحول و شکوفایی این عرصه اثرگذار باشیم.»

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

۶ کارگردان جوان در سریال «تازه وارد»


دومین سریال تولیدی باشگاه فیلم سوره جلوی دوربین می‌رود.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

از تأکید بر ناکارآمدی مدیران انجمن سینمای جوانان و سازمان سینمایی تا انتقاد از باندبازی های گسترده در حوزه تولید فیلم کوتاه – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: تعدادی از فیلمسازان کوتاه مطرح کشور در خصوص ۸ سال بی تدبیری در حوزه فیلم کوتاه در دولت تدبیر و امید تأکید کردند: تجهیزات کهنه و قدیمی انجمن سینمای جوانان، عدم اکران فیلم های کوتاه و بی توجهی به فعالان شهرستانی از جمله مهمترین معضلات سینمای کوتاه طی سال های اخیر بودند؛ این دسته از سینماگران با بیان اینکه مدیران انجمن سینمای جوانان و سازمان سینمایی ناکارآمد هستند تأکید کردند: امیدواریم مسئولان دولت جدید، سفره های گسترده و بی فایده ای که سال ها است در انجمن سینمای جوانان پهن شده را برای همیشه جمع کنند!

به گزارش سینماپرس عرصه فیلم کوتاه می تواند بستری برای درخشش ایده‌ های کوتاه و درخشان باشد. ساخت فیلم کوتاه فرصتی است که فیلمسازان جوان پیش از ورود به سینمای حرفه‌ ای، آزمون و خطای خود را بکنند و با آمادگی بیشتری وارد عرصه ساخت فیلم‌ های بلند شوند.

بسیاری از استعدادهای بزرگ سینما که بختی بلند در این عرصه پیدا کردند در همین فیلم‌ های کوتاه کشف شدند و اغلب فیلمسازان بزرگ و صاحب‌ نام از فیلم کوتاه شروع کرده‌ اند. بااین‌حال اهمیت فیلم کوتاه صرفاً در این نیست که می‌تواند زمینه‌ساز تربیت و پرورش فیلم‌سازان بزرگی شود که بعدها فیلم بلند می‌سازند.

فیلم کوتاه مدیومی مهم و ارزشمند در سینما است که می توان با در نظر گرفتن اهداف زیادی در حوزه های سیاسی، نظامی، اقتصادی، اجتماعی و… از آن بهره گیری کرد. اما متأسفانه در این سال ها حوزه فیلم کوتاه بیش از هر زمان دیگری به حال خود رها شده و فیلمسازان و دغدغه مندان این عرصه را به شدت دل آزرده و خسته کرده است.

از باندبازی و رفیق بازی در جشنواره های فیلم کوتاه و تخصیص امکانات و بودجه های هنگفت به برخی نزدیکان مدیران سینمایی گرفته تا بی تدبیری در خصوص اکران و عرضه آثار سینمای کوتاه و فقدان آموزش اصولی و به روز از جمله معضلات این حوزه بوده و همین باعث شده تا بسیاری از فیلمسازان کوتاه خواهان برچیده شدن بساط انجمن سینمای جوانان ایران در دولت سیزدهم باشند که حداقل بیش از این بودجه های بیت المال را به هدر ندهد.

در همین رابطه ۸ تن از فعالان مطرح حوزه فیلم کوتاه آقایان: مجتبی قاسمی، سعید سلمان روغنی، محمدعلی حسینی، حسن خمسه، محمد ثریا، یوسف کارگر، قربانعلی طاهرفر و سرکار خانم: نیلوفر رفیعی با سینماپرس گفتگو کردند که ماحصل نظرات ایشان برای اطلاع بیشتر مخاطبان گرامی در ذیل نقل شده است.

مجتبی قاسمی فیلمساز در خصوص ۸ سال بی تدبیری در حوزه فیلم کوتاه در دولت تدبیر و امید گفت: در این سال ها مراکز دولتی در جشنواره ها تنها به آثار تولیدی خودشان توجه می کردند و جایزه می دادند و فیلمسازانی که به هیچ گروه و دسته و ارگانی وابسته نبودند و اعتقادشان بر این بود که ساحت هنر بسیار ارجح تر از جناح بندی های سیاسی و رفتارهای غیراخلاقی است به طور کلی نادیده گرفته شدند! ما در همه حوزه های فیلم کوتاه شاهد باندبازی هستیم! در این سال ها بارها دیدیم و شنیدم که عده ای افراد به عنوان مدرس مشغول به فعالیت شدند که اصلاً شایستگی این کار را نداشتند. این بسیار وحشتناک است که یک فرد جوان و بی تجربه را بیاورند تا راجع به فلسفه سینما صحبت کند.

سعید سلمان روغنی فیلمساز نیز در گفتگو با سینماپرس اظهار داشت: فقدان آموزش صحیح و اصولی، باندبازی و چیره شدن روابط بر ضوابط و کمبود بودجه بزرگترین معضل سینمای فیلم کوتاه طی سال های اخیر بود و قطعاً تا این معضلات برطرف نگردد ما نمی توانیم امیدی به بهبود سینمای فیلم کوتاه داشته باشیم. متأسفانه نه تنها در حوزه فیلم کوتاه و سینما که در بسیاری از بخش ها و حوزه های دیگر کشور باندبازی فاجعه آفرین شده به نحوی که روابط افراد است که بزرگترین تأثیرات را برای آن ها در پی دارد. مثلاً یک نفر هنوز فیلمش را نساخته اما می داند به واسطه روابطی که دارد اثرش در جشنواره ها دیده می شود، جایزه می گیرد و… این اتفاق بسیار تلخ است و ما امیدواریم که مسئولان دولت جدید جلوی این اتفاقات ناخوشایند را بگیرند.

محمدعلی حسینی کارگردان فیلم کوتاه نیز در این باره متذکر شد: دولت ها همواره شعار حمایت از فرهنگ می دهند اما هیچ گاه به شعارهای شان عمل نمی کنند و گاهی حتی عملکردشان ضدفرهنگ است! بنده معتقدم جدا از مسائلی نظیر رانت خواری و باندبازی در حوزه فرهنگ و هنر بزرگترین مسأله ما داشتن دغدغه فرهنگی مسئولان و اصلاح زیرساخت های فرهنگی و هنری کشور است. یکی از مسائل مهم حوزه فیلم کوتاه نظارت بی حد و حصر روی فیلمسازان است به نحوی که بسیاری از فیلمسازانی که سراغ سوژه های ملتهب اجتماعی می روند به طور ناخواسته با سد سانسور مواجه می شوند.

حسن خمسه فیلمساز در خصوص ۸ سال بی تدبیری در حوزه فیلم کوتاه در دولت تدبیر و امید گفت: امیدوارم مسئولان دولت جدید، سفره های گسترده و بی فایده ای که سال ها است در انجمن سینمای جوانان پهن شده را برای همیشه جمع کنند! طی تمامی این سال ها باندهایی در انجمن سینمای جوانان ایران حضور داشتند و از بودجه های کلان این نهاد ارتزاق می کردند و هیچ دستاورد و کارآیی مثبتی هم برای سینمای کوتاه نداشتند و از این رو امیدوارم یک بار برای همیشه بساط این افراد برچیده شود تا در هر دولتی شاهد حضور همین افراد خاص نباشیم! انجمن سینمای جوانان ایران جز برگزاری یک جشنواره فیلم کوتاه واقعاً چه کاری انجام داده است؟ نکته قابل تأمل آنجا است که اغلب فیلم های حاضر در این جشنواره هم از تولیدات خود انجمن سینمای جوانان ایران و یا سایر نهادها و دستگاه های دولتی هستند و اغلب این آثار به صورت سفارشی کار شده اند و کمتر شاهد آن هستیم که به فیلم های فیلمسازان جوان و مستقل بهایی داده شود.

محمد ثریا کارگردان نیز در این باره به سینماپرس گفت: بودجه اندک، سانسور فراوان و باندبازی و فامیل بازی از جمله معضلات مهم حوزه فیلم کوتاه است؛ متأسفانه فعالان فیلم کوتاه در طول تمامی سال ها با معضلات و مشکلات جدی در حال دست و پنجه نرم کردن هستند و هیچ وقت شرایط کار و فعالیت برایشان سهل و آسان نبوده است. سوأل اصلی بنده این است که اصولاً این مدیران انجمن سینمای جوان از کجا می آیند؟ سابقه سینمایی این ها کجاست؟ چه کار درخشانی در حوزه فیلم کوتاه و سینما انجام داده اند که یک شبه مدیر می شوند و برای فیلم کوتاه و سینماگران این حوزه تصمیم گیری می کنند؟ ای کاش مدیرانی در این حوزه روی کار بیایند که خودشان برآمده از دل حوزه فیلم کوتاه باشند و تلاش شان کشف استعدادها و افزایش بودجه حوزه فیلم کوتاه باشد و به دور از باندبازی های رایج بتوانند فیلم کوتاه را از نظر کمی و کیفی ارتقا دهند.

یوسف کارگر کارگردان فیلم کوتاه در خصوص ۸ سال بی تدبیری در حوزه فیلم کوتاه در دولت تدبیر و امید گفت: مدیران سینمایی در قیاس با سینمای بلند هیچ اهمیتی به فیلم کوتاه نمی دهند و این اتفاق در حالی است که اغلب کشورهای جهان به سینمای کوتاه شان بهای ویژه ای می دهند و از فیلمسازان این حوزه حمایت های چشمگیری دارند چرا که می دانند آینده سینمای حرفه ای و بلندشان در دست همین فعالان حوزه فیلم کوتاه است اما این مسأله مهم همواره از چشم مدیران سینمایی کشور ما دور مانده است. متأسفانه فیلمساز کوتاه بعد از تولید اثرش بی پناه تر از همیشه می ماند! نه جایی برای اکران اثرش مهیا است و نه نهاد و سازمان و ارگانی جهت کمک مالی اثرش را خریداری می کنند! از این رو بنده معتقدم باید تعاملی میان مدیران سینمایی با مدیران سازمان صدا و سیما وجود داشته باشد تا حداقل بخشی از فیلم های کوتاه که قابلیت پخش از رسانه ملی را دارند توسط سازمان صدا و سیما خریداری شده و از شبکه های مختلف سیما پخش شوند.

قربانعلی طاهرفر کارگردان نیز به سینماپرس گفت: متأسفانه مدیران سینمایی به سینماگران جوان شهرستانی توجه نمی کنند و این مسأله امروزه مهمترین معضل و مشکل پیش روی ما است. بی تردید بزرگترین و مهمترین مطالبه بنده و امثال بنده در حوزه فیلم کوتاه از مدیرانی که به زودی در دولت جدید اداره انجمن سینمای جوانان ایران را در دست می گیرند توجه ویژه به بچه های شهرستانی است. متأسفانه مدیریت کلان در حوزه فیلم کوتاه در همه دولت ها کمترین توجهی را به شهرستانی ها نداشته و این اتفاق همه ما را بسیار متأثر کرده است.

نیلوفر رفیعی کارگردان فیلم کوتاه در خصوص ۸ سال بی تدبیری در حوزه فیلم کوتاه در دولت تدبیر و امید گفت: عدم نمایش فیلم های کوتاه یکی از معضلات مهم این حوزه است که متأسفانه هیچ یک از مدیران انجمن سینمای جوان در تمامی این سال ها تدبیری برای رفع این معضل بسیار مهم اندیشه نکرده اند! این اتفاق بسیار تلخ است که زحمت فیلمسازان فعال در این حوزه جز به صورت محدود در جشنواره ها در هیچ جا دیده نمی شود و فیلمسازان کوتاه به شدت نادیده گرفته می شوند. تجهیزات و امکانات فیلمسازی در انجمن سینمای جوان بسیار قدیمی است و کارآیی ندارد به نحوی که خود بنده وقتی برای ساخت یک فیلم تقاضای تجهیزات کردم بعد از طی کردن یک پروسه بسیار طولانی و خسته کنند دوربینی قدیمی در اختیارم گذشاتند که ترجیح دادم برای عدم تنزل کیفیت فیلمم هرگز از آن استفاده نکنم و مجبور به اجاره دوربین شدم!

مشاهده خبر از سایت منبع