X

بایگانی مرداد 11, 1400

دفتر سینمایی

معروف شدن دردسرهای خودش را دارد/حفظ حریم خصوصی سخت‌تر شده و زندگی شخصی انسان در امنیت نیست – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: صفا آقاجانی بازیگر تلویزیون از حضورش در کارهای جدید مثل سریال‌های «راه شب» و «مستوران» سخن گفت.

به گزارش سینماپرس، صفا آقاجانی بازیگر تلویزیون درباره فعالیت‌های این روزهایش به مهر بیان کرد: این روزها در حال بازی در مجموعه «راه شب» هستم که یک مجله تصویری است و توسط مجتبی سلیم خانی برای شبکه دو ساخته می‌شود.

وی همچنین با اشاره به سریالی که اخیراً بازی کرده است، گفت: به تازگی هم در سریال «مستوران» به ایفای نقش پرداختم که به کارگردانی سید جمال حاتمی ساخته شد و برای پخش آماده می‌شود.

بازیگر «دردسرهای عظیم» درباره این سریال که از آی فیلم به تازگی روی آنتن رفت، عنوان کرد: این سریال تا امروز بارها بازپخش داشته است و من هم تعدادی از آنها را دیده‌ام. هربار که سریال را می‌بینم، یک‌سری از خاطره‌ها برایم یادآوری می‌شود.

وی که در این سریال نقشی کمدی بر عهده داشت، یادآور شد: جای تقدیر دارد که برزو نیک نژاد کارگردان این سریال از من به عنوان بازیگر نقش‌های جدی، برای یک کار و نقش کمدی دعوت کرد. هر کارگردانی حاضر نیست چنین ریسکی را بپذیرد. دریا یک کاراکتر جذاب است که به لطافت‌های کمدی و نشانه‌های جدی بودن را با هم دارد. البته در مجموع، به جدی بودن نزدیک تر بود اما رگه‌هایی از طنز را هم داشت.

این بازیگر درباره جذابیت‌های نقش خود و واکنش به بازیگر شدن همسرش در این قصه بیان کرد: این معضلی است که بسیاری از همکاران بازیگرمان با آن مواجه هستند و با همسران شان مشکل دارند. به هر حال، هستند کسانی که از بازیگر بودن زن یا شوهرانشان رنج می‌برند، چرا که نگران زندگی خصوصی خود و حریمش هستند. به خصوص این روزها که شبکه‌های اجتماعی هم فعال شده‌اند، حفظ حریم خصوصی سخت‌تر شده و زندگی شخصی انسان در امنیت نیست. معروف شدن دردسرهای خودش را دارد.

وی ادامه داد: به هر حال هر زنی حق دارد که نسبت به همسر و زندگی‌اش حساس باشد و در صورت دیدن مورد مشکوکی، درصدد پیدا کردن ریشه مشکل برآید. البته بسیاری از این حساسیت‌ها هم دلیل درست و موجهی ندارند و بیشتر شبیه یک وسواس هستند که گاهی به بیماری هم تبدیل می‌شوند. به نظرم باید آموزش‌های اجتماعی را درباره این موضوع بیشتر کرد تا یک برخورد مناسب در این شرایط شکل بگیرد و همسران در قبال یکدیگر، واکنشی بهتر و منطقی‌تر را نشان دهند.

آقاجانی درباره بازخورد مخاطبان به سریال نیز گفت: آمارهای تلویزیون نشان می‌دهد سریال چه در بخش اولیه و چه بازپخش‌های بعدی با استقبال عمومی مواجه شده و هنوز که هنوز است و با وجودی که سال‌ها از پخش سری دوم دردسرهای عظیم می‌گذرد منتظر سری سوم هستند. همه اینها نشان می‌دهد که سریال برای مردم خیلی جذاب بوده که انتظار فصل سوم آن را می‌کشند.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

نمایشگاهی از خطاطی بر نیازمندی های روزنامه


نمایشگاه «خط بر نیاز» با موضوع خطاطی بر نیازمندی ها بر پا شد.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

اسماعیلی تبار: دعوای میان ساترا و وزارت ارشاد جز روان خراشی برای مردم هیچ دستاوردی ندارد/ جمله حضرت امام (ره) که «ما با سینما مخالف نیستیم با فحشا مخالفیم» باید سرمنشأ کارهای ما باشد – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: دکتر مهدی اسماعیلی تبار روانشناس بالینی و کارشناس فرهنگی در خصوص ۸ سال ترویج لودگی، ابتذال و سیاه نمایی در شبکه نمایش خانگی در دولت تدبیر و امید گفت: برای بنده جای بهت و تعجب است که چطور یک بخشی از حاکمیت به اثری ولو به هر دلیلی مجوز ساخت می دهد و بخش دیگری مجوز آن را لغو می کند؟ دعوای میان ساترا و وزارت ارشاد جز روان خراشی برای مردم هیچ دستاوردی ندارد و باید این بازی میان دستگاه های مختلف حاکمیتی یک بار برای همیشه تمام شود تا آنچه شایسته ملت شریف ایران است در قالب آثار تصویری تقدیم شان گردد.

وی در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: دعوای میان ساترا و وزارت ارشاد درست یادآور اتفاقی است که یک دستگاه حاکمیتی مجوز ساخت ویلاهایی را صادر می کند و بعد از ساخته شدن یک دستگاه دیگر دستور به تخریب آن ها می دهد! واقعاً چرا باید تا این میزان بلاتکلیفی در جامعه و دستگاه ها وجود داشته باشد؟ چرا تکلیف دستگاه های فرهنگی روشن نیست؟ چرا یک بار برای همیشه سیاست گذاری جامعی تدوین نمی شود تا همه بر اساس آن سیاست های خاص مبادرت به تولید آثارشان نمایند؟

اسماعیلی تبار سپس با بیان اینکه ملت شریف ایران اسلامی طی این سال ها به اندازه کافی با تورم و گرانی و تهدید و تحریم روبرو بوده اند اظهار داشت: دستگاه های داخل حاکمیت نباید دست در دست دشمنان بدهند و بیش از این روان مردم را بازیچه قرار دهند. این قبیل اتفاقات برای جامعه هزینه های گزاف روانی دارد و ما باید جلوی آن را بگیریم.

این کارشناس فرهنگی تصریح کرد: جمله حضرت امام (ره) که «ما با سینما مخالف نیستیم با فحشا مخالفیم» باید سرمنشأ کارهای ما باشد؛ بی تردید اگر سازندگان آثار فرهنگی و هنری، سیاست گذاران، ناظران و مدیران سینمایی و فرهنگی همین جمله را ملاک کارهای شان قرار دهند دیگر با این حجم انبوه از آثار نازل و مبتذل روبرو نخواهیم شد.

وی خاطرنشان کرد: مقام معظم رهبری نیز بارها به مسائل حوزه فرهنگی اشاره کرده اند و تأکید داشتند که ما با ولنگاری فرهنگی در سطح کشور روبرو هستیم؛ خوب سوأل اینجا است کسانی که ادعای تبعیت از رهبری را دارند چرا با این کارهای شان جامعه و ایشان را می رنجانند؟

اسماعیلی تبار تأکید کرد: چه سریالی مانند «شهرزاد» که با پول های شبهه دار و کثیف تولید شده و چه آثاری که اخیراً ترویج ولنگاری و بی بندوباری دارند همگی برای جامعه مضر و مخربند و بی تردید مقصر اصلی این جریانات مدیران فرهنگی اند که این چنین بی تفاوت تنها شاهد و ناظر این اتفاقات تلخ هستند و هیچ تدبیری اندیشه نمی کنند.

این روانشناس در خاتمه اظهاراتش متذکر شد: ما ملتی با تمدن و اصیل هستیم؛ ما مثل کانادایی ها نبودیم که دانش آموزان مان را قتل عام کنیم! ما باید بر اساس فرهنگ و ریشه های ایرانی-اسلامی دست به تولید آثار فرهنگی بزنیم و سعی داشته باشیم اثر فرهنگی مان مروج تجملات، روابط جنسی، بی حیایی عمومی و حریم شکنی نباشد.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

هم نوازی علی قمصری با دوتارنوازان تربت جام


علی قمصری در بیست و هفتمین گام از پروژه‌ «تار ایرانی» ویدیویی از اجرایش منتشر کرد که به همنوازی تار با نوازندگان موسیقی تربت‌جام اختصاص دارد.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

ناپلئون و موزه‌ «لوور»ی که با دزدی پر شد!


ناپلئون در جنگ‌هایش فقط به کشورگشایی اکتفا نکرد بلکه سرقت آثار هنری نیز از جمله اهداف او در حمله به کشورها بود.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

حرف من به آقای رئیسی این است که لطفا ما را به همان سینمای دهه ۱۳۶۰ برگردانید! – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: یک کارگردان سینما گفت: حرف من به آقای رئیسی این است که لطفاً ما را به همان سینمای دهه ۱۳۶۰ برگردانید و از کل کشور و مملکت ما حرص و طمع را بیرون بکشید.

به گزارش سینماپرس، با نزدیک شدن به روزهای پایانی دولت و آغاز فصل جدید در تاریخ سیاسی جمهوری اسلامی ایران، انتقادات و نگاه‌های تازه برای عملکرد دولت بعدی در رسانه‌ها گفته می‌شود.

یکی از دیدگاه‌های رایج در حوزه اقتصادی سینمای کشور، خصوصی سازی است. سرمایه‌گذاری خصوصی در کنار سرمایه‌گذاری دولتی رایج شده و جان گرفته است و در بخش‌هایی مانند نمایش خانگی به خوبی دیده می‌شود.

خصوصی‌سازی در سینما حواشی فراوانی داشته است بطوری که باعث شد تا برخی از سریال‌ها و فیلم‌های سینمایی آلوده به پول‌های کثیف شوند. اما این تنها آسیب وارد شده به سینما از سوی سرمایه‌داری و خصوصی‌سازی نیست. بلکه مشکلات و گرفتاری‌های دیگری نیز به آن وارد شده است که آسیب‌های بدتری به سینمای ما زده.

در این خصوص منصور سرتیپی مستندساز و کارگردان سینمای کشور در گفت‌وگو با تسنیم به مشکلات و آسیب‌هایی که به سینمای ما وارد شده است اشاره کرد. سرتیپی با نقد آنچه که به اسم خصوصی‌سازی در سینمای ما شکل گرفته، بیان کرد: خصوصی‌سازی در سینمای ما تکامل پیدا نکرده و بیشتر از آنکه یک فرم جا افتاده و اصولی باشد، رفتاری تقلیدی از سینمای آمریکا است. هرچه که در استودیوهای آمریکایی شکل گرفت را بدون درک درست از نظر اقتصادی و سرمایه‌گذاری وارد کردیم و یکباره بکار گرفتیم.

وی با بیان اینکه من مخالف سرمایه‌گذاری و خصوصی‌سازی در سینما نیستم اضافه کرد: من با این شکل از خصوصی‌سازی در سینما مخالفم که حرف اول و آخرش پول است و نه سرمایه‌های هنری و فکری مهم سینمای ایران. حتی معتقدم که این شکل از خصوصی‌سازی در سینمای ما به خود سینما هم آسیب می‌زند چرا؟ چون معلوم نیست که سرمایه‌های اقتصادی که وارد سینمای ما می‌شود اولاً از کجا آمده است و دوماً قرار است تا چه خدمتی در مسیر رشد و بالندگی سینما و جامعه ما بکند؟ از طرف دیگر روشن نیست که این سرمایه‌های نامعلوم قرار است تا چه مدت در سینمای ما بماند و کار کند؟

این کارگردان سینما توضیح داد: بعد از اینکه سرمایه وارد شد مهم نیست که فیلم اصلاً می‌فروشد یا خیر تنها چیزی که مهم است خرج شدن آن پول است. بعد هم وقتی که فیلم‌ نفروخت می‌روند یک فیلم دیگر با سرمایه دیگر یا با همان سرمایه‌گذار می‌سازند. خصوصی‌سازی در سینمای ما باید دارای حد و حدود، روش و قانون باشد.

بعد از اینکه سرمایه وارد شد مهم نیست که فیلم اصلاً می‌فروشد یا خیر تنها چیزی که مهم است خرج شدن آن پول است

سرتیپی در بخش دیگری صحبت‌هایش از مضرات خصوصی‌سازی حال حاضر در کشور که به جنبه‌های هنری و فکری فیلم آسیب می‌زند گفت: نکته مهم دیگری که باید بگویم این است که گاهی سرمایه‌گذاری که جنبه اقتصادی دارد وارد حوزه فکری و محتوایی می‌شود و می‌گوید که چه باید کرد و چکار نباید کرد. آیا سرمایه‌گذار آمده است تا به اقتصاد سینمای ما کمک کند یا تئوری بدهد؟ برخی از سرمایه‌گذاران حرف‌هایشان را به سینماگر و فیلمساز دیکته می‌کنند.

در حالی که در همان آمریکا و اروپا از آن به عنوان یک اسپانسر استفاده می‌کنند و آخر سر هم بخشی از سود را به او می‌دهند. ببینید پس اینکه معترض هستم بی‌دلیل نیست زیرا اگر قرار است تا ما نیز مانند آمریکا و اروپا دارای سرمایه‌گذاری خصوصی باشیم باید روش و معیار عملکرد آنها را هم بپذیریم اما آیا در آنجا سرمایه‌گذار در روش و عملکرد فیلمسازی ورود و دخالت می‌کند؟

برای همین است که می‌گویم روش‌مندانه عمل نکردیم و تنها الگوبرداری صرف بدون درک و فهم عمیق از این حوزه وارد شدیم.

به هم ریختن نظام دست‌مزدهای سینما نتیجه سرمایه‌گذاری خصوصی در سینما

این فیلمساز کشور یکی از مشکلاتی که سرمایه‌گذاری خصوصی در سینما ایجاد کرده است را بهم ریختن نظام دست‌مزدهای سینما عنوان کرد و گفت: خصوصی‌سازی سینمای ما آن را از نظر اقتصادی بهم ریخته است نه اینکه آن را سروسامان دهد. نگاه کنیم به موضوع مهم دست‌مزدها که از اساس بهم ریخته شده است. زیرا سرمایه‌گذار به آن کس که دوست دارد هر چقدر که بخواهد می‌دهد به فرد دیگر کمتر یا بیشتر.

وی با اشاره به اینکه سینما، هنر و خلاقیت در کشور، تحت الشعاع پول و ثروت قرار گرفته است بیان کرد: پول جای هنر و خلاقیت را گرفته و ارزش آن فراموش شده است. خصوصی‌سازی یک کلمه بیشتر نیست اما تبدیل به سنگری شده که پشت آن پنهان می‌شوند. هرکس که پول دارد می‌تواند در سینما وارد شود. عشق به کار سینما تحت الشعاع این عشق به پول قرار گرفته. آنچه که به عنوان بخش خصوصی در کشور ما در حال فعالیت است بیشتر یک اقتصاد کوچک برای عده‌ای محدود و خودمانی است.

این کارگردان تصریح کرد: حکایت جالبی است که می‌گوید پادشاهی از وزیرش خواست که برای دربار شاعری انتخاب کند. او فراخوان داد و عده‌ای آمدند. یکباره دستور داد تا همه را به درون زندان بی‌اندازند. همه اعتراض کردند اما او دید که در بین آنان یک نفر در حال شعر نوشتن است. سپس دستور داد تا همه را آزاد کنند. یک عده رفتند و عده‌ دیگری ماندند. سپس همه را به سالنی برد و از آنان پذیرایی مفصلی کرد اما باز دید که همان فرد در حال نوشتن شعر است سپس همه را بیرون کرد و آن یک نفر را که در همه حال شعر می‌سرود را به عنوان شاعر معرفی کرد. منظورم از این حکایت روشن است؛ هنرمند واقعی کسی است که در همه حال چه در ناز و نعمت و چه در مشکلات و فشار اصالت هنری‌اش را فراموش نمی‌کند اما سرمایه‌گذاری خصوصی باعث شد تا این منطق از بین برود و همه چیز با پول سنجیده و فهمیده شود.

سرتیپی دهه ۶۰ را از نظر اقتصاد سینمایی یکی از بهترین دوره‌های سینمایی کشور عنوان کرد

سرتیپی دهه ۶۰ را از نظر اقتصاد سینمایی یکی از بهترین دوره‌های سینمایی کشور عنوان کرد و گفت: سال‌های دهه ۶۰ یک کارمند حقوقش را به یک میزان می‌گرفت و کارگر از آن قدری پایین‌تر و هنرمند از هردوی آن‌ها با اندازه معقولی بالاتر بود اما همان کافی و در خور شأن او بود. اما الان یک هنرمند آمده است و می‌دانم که یک متن را نمی‌تواند یکبار از رو بخواند، به من می‌گوید که کجا می‌توانم پول بیشتر بدست بیاورم؟ بنظر من هنر در وضعیت بسیار بدی قرار دارد البته این افراد هنرمند واقعی هم نیستند بلکه هنرمندانی هستند که صورتشان را با سیلی سرخ نگه می‌دارند.

وی ادامه داد: الان اگر در برخی از مراکزی که کار سینمایی می‌کند بروید اولین سؤالی که می‌پرسند این است که آیا اسپانسر داری یا خیر؟ اگر جوابت مثبت باشد فیلمنامه را ۲۴ ساعته قبول می‌کنند.

این کارگردان گفت: بد نیست به وضعیت گرانی سینما هم اشاره کنم. آنقدر در حال حاضر سینما رفتن گران شده -که مرهون همین سرمایه‌گذاری خصوصی است- که یک خانواده نمی‌تواند به سینما برود. به تعبیر استاد چکناواریان سینما مانند کلیسا و مسجد باید رایگان باشد. مگر وقتی می‌رویم کلیسا و مسجد پول می‌دهیم؟ بعد انتظار داریم مردم بروند سینما و با بلیت سی‌هزار تومانی فیلم تماشا کند؟

سرتیپی خاطرنشان کرد: از این گذشته آیا مردم می‌روند و فیلمی که هیچ ارزش هنری و محتوایی ندارد را تماشا کنند؟ مردم ما ملت فهیم و هنر دوستی هستند و محتوا برایشان مهم است چیزی که محتوای خاصی ندارد را کنار می‌گذارند. چقدر بخش خصوصی که انقدر پول دارد حاضر شد که یک فیلم درباره بچه‌های جبهه و جنگ بسازد؟

وی خطاب به رئیس جمهور منتخب گفت: حرف من به آقای رئیسی این است که لطفاً ما را به همان سینمای دهه ۱۳۶۰ برگردانید و از کل کشور و مملکت ما حرص و طمع را بیرون بکشید. این زیاده‌طلبی است که به سینمای ما ضربه زده است اگر هرکس به آن میزان که داشت راضی بود این همه مشکل نداشتیم.

این کارگردان سینما خاطرنشان کرد: بجای اینکه دولت از وظیفه اصلی خود یعنی کمک به مردم صرف نظر کند و بگوید که همه چیز را به بخش خصوصی بسپارد ببیند که دولت چگونه می‌تواند از مردم حمایت کند؟ دولت گذشته تا آمد به خودش بیاید همه چیز را سپرد به بخش خصوصی.

وی ادامه داد: الان اگر مرحوم حاتمی می‌خواست شهرک سینمایی غزالی را بسازد چه هزینه عجیبی باید می‌کرد؟ اما آن موقع توانست با کمک دولت و صداوسیما آن را بسازد. اما اگر همین شهرک را الان با کمک بخش به اصطلاح خصوصی بخواهد بسازد کلی بریز و بپاش می‌شود و نتیجه مطلوب را هم نمی‌دهد زیرا اهدافی بغیر از فیلمسازی و هنر دارند.

سرتیپی گفت: خلاصه مطلب آنکه زمانی هنر به معنای واقعی کلمه برای هنرمندان و سینمای کشور اصل بود اما الان مدت زمانی است که دیگر هنر آن معنای واقعی خودش را ندارد. زمانی در سال‌های دهه ۱۳۶۰ که من شاگرد مرحوم پرتوی بودم در جمع همکارانی مانند آقای رسول نجفیان، مرضیه برومند و مسعود آب‌پرور و دیگر عزیزانی مشغول به کار شدیم که هنر را دوست داشتند و آن را خرج پول و دنیا نمی‌کردند. همه دنبال خلاقیت و تازگی بودند و اینکه چیزی را بی‌آفرینند. دنبال هنر بودند برای رسیدن به همان معنای اقعی که دارد یعنی زیبایی. اما متأسفانه در حال حاضر همه چیز پول شده است و تصمیم گیرنده واقعی سرمایه‌گذار.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

شنیدن غزلی از مولانا با گویش بوشهری در قطعه «بیچاره»


تازه ترین تک آهنگ آنسامبل «سیریا» با عنوان «بیچاره» با غزلی از مولانا با مجوز دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی پیش روی مخاطبان قرار گرفت.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

حضور فیلم ضد قصاص «قصیده گاو سفید» در دو جشنواره خارجی – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: فیلم «قصیده گاو سفید» به کارگردانی بهتاش صناعی‌ها و مریم مقدم در جشنواره‌های ادینبورگ و ملبورن روی پرده می‌رود.

به گزارش سینماپرس، فیلم سینمایی «قصیده گاو سفید» به کارگردانی بهتاش صناعی‌ها، مریم مقدم و تهیه کنندگی غلامرضا موسوی در جدیدترین حضور جهانی خود در جشنواره‌های ادینبورگ و ملبورن روی پرده می‌رود.

هفتاد و چهارمین دوره جشنواره فیلم ادینبورگ در حالی برگزار می‌شود که فیلم «قصیده گاو سفید» در بخش فیلم‌های بلند داستانی حضور دارد.

جشنواره ادینبورگ که از قدیمی‌ترین جشنواره‌های فیلم دنیا است از ٢٧ مرداد تا ٣ شهریور برابر با ١٨ تا ٢۵ آگوست در اسکاتلند بریتانیا برگزار می‌شود.

این فیلم همچنین به زودی در هفتادمین جشنواره فیلم ملبورن استرالیا که از تاریخ ۱۴ تا ۳۱ مرداد برابر با ۵ تا ۲۲ آگوست برگزار می‌شود، به نمایش در می‌آید.

مریم مقدم، علیرضا ثانی‌فر، آوین پوررئوفی و پوریا رحیمی سام بازیگران نقش‌های اصلی این فیلم هستند.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

چرا موسیقی نواحی انجمن صنفی ندارد؟/ بیان انتقادها در میز موسیقی


یکی از کارشناسان و پژوهشگران حوزه موسیقی نواحی با اشاره به شرایط کنونی موسیقی نواحی ایران از فقدان تشکیل یک انجمن صنفی در این حوزه انتقاد کرد.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

آیا «قبله عالم» اقدام جدید «محمدی‌ها» برای تعرض و «هجو حاکمیت جمهوری اسلامی» خواهد بود؟! – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: «قبله عالم» به صورت برجسته در شخصیت ویژه و قابل مطالعه فردی همچون منوچهر محمدی در مقام تهیه کننده اثر خلاصه می‌شود. فردی که مبدع گونه‌های ویژه‌ای از تابو شکنی در سینمای ایران پس از انقلاب بوده و اقسام تابوشکنی از جامعه اسلامی ایران و بالاخص در موضوعات سیاسی را با تمرکز بر هجو حکومت و حاکمیت جمهوری اسلامی را در کارنامه هنری خود به ثبت رسانده است.

به گزارش سینماپرس، انتشار سریال جدیدی با عنوان «قبله عالم» در شبکه نمایش خانگی واکنش‌های بسیاری را به همراه داشت. در این میان برخی به جوانب جنسی و ابعاد اروتیک این اثر توجه ویژه نموده و با اشاره به این مهم که معمولا قسمت اول سریال‌ها همراه است با غافلگیری‌هایی که مخاطب را ناچار به دیدن ادامه مجموعه می‌کند به تحلیل این سریال پرداخته و متذکر شدند که «قبله عالم در قسمت ابتدایی خود جز حجم زیادی از صحنه‌های جنسی، آورده‌ای برای مخاطب خود نداشته است»

البته این قبیل تحلیل ها از «قبله عالم» با شناخت مختصر از مدل فیلمسازی حامد محمدی در مقام نویسنده و کارگردان کاملا صحیح بوده و «غلظت بالای دیالوگ‌ها و حرکات جنسی» قطعا از جمله موضوعاتی است که در قسمت‌های بعدی این سریال پررنگ‌تر خواهد شد. اما باید توجه داشت که جوانب جنسی و ابعاد اروتیک همه ماجرای «قبله عالم» نخواهد بود و «قبله عالم» به صورت برجسته در شخصیت ویژه و قابل مطالعه فردی همچون منوچهر محمدی در مقام تهیه کننده اثر خلاصه می‌شود. فردی که مبدع گونه‌های ویژه‌ای از تابو شکنی در سینمای ایران پس از انقلاب بوده و اقسام تابوشکنی از جامعه اسلامی ایران و بالاخص در موضوعات سیاسی را با تمرکز بر هجو حکومت و حاکمیت جمهوری اسلامی را در کارنامه هنری خود به ثبت رسانده است.

موضوعی که سبب شد تا تحلیل‌گر برجسته‌ای همچون سعید الهی نسبت به آینده چنین سریالی واکنش نشان داده و با انتشار توییتی بنویسد:

با وجود تهیه کننده‌ای مانند منوچهر محمدی در راس سریال نمایش خانگی «قبله عالم» نمی‌توان به سادگی از این مجموعه طنز گذشت.

آیا نقد حکمرانی قاجار و شخصیت «ناصرالدین شاه» دستمایه جدید این سینماگر برای طرح بی‌پرده کنایه‌های سیاسی با ارکان اصلی نظام جمهوری اسلامی است یا مردم!؟

باید منتظر ماند…

آیا «قبله عالم» اقدام جدید «محمدی‌ها» برای تعرض و «هجو حاکمیت جمهوری اسلامی» خواهد بود؟!

هنر تن‌کامه

معمولا قسمت اول سریال‌ها همراه است با غافلگیری‌هایی که مخاطب را ناچار به دیدن ادامه مجموعه می‌کند. اما قبله عالم در قسمت ابتدایی خود جز حجم زیادی از صحنه‌های جنسی، آورده‌ای برای مخاطب خود نداشته است.

مشاهده خبر از سایت منبع