X

بایگانی مرداد 11, 1400

دفتر سینمایی

از تأکید بر باندبازی در بنیاد سینمایی فارابی تا انتقاد از هدررفت بودجه های بیت المال در این نهاد/ سینماگران خواستار بازنگری در موجودیت فارابی شدند! – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: تعدادی از سینماگران کشور در خصوص ۸ سال زوال و انحطاط در بنیاد سینمای فارابی با تأکید بر اینکه فامیل بازی و رفیق بازی در بنیاد سینمایی فارابی بیداد می کند متذکر شدند: بنیاد سینمایی فارابی امروزه بدل به نهادی تشریفاتی و بودجه برباده شده و بود و نبودش هیچ فرقی برای سینما و سینماگران ندارد!

به گزارش سینماپرس سال ۱۳۵۶ باشگاه فارابی با هدف گسترش فرهنگ سینمایی از طریق کلوب‌ های نمایش فیلم تأسیس شده بود و اساسنامه مدونی نیز داشت که در آن مقطع زمانی می‌توانست مشکل قانونی و سازمانی این گروه را حل کند؛ پس از انقلاب اسلامی تنها عنوان باشگاه به بنیاد تغییر نام داد و پس از انجام مراحل قانونی، مسئولیت‌ها تقسیم شد. محمد بهشتی مدیر عامل، محمدمهدی دادگو مدیر تولید و مسئول اجرایی و محمد آقاجانی قائم‌مقام مدیر عامل، محل تشکیل گروه هم اتاق کوچکی در باغ فردوس بود.

پس از یک سال ساختمان قدیمی خانه قوام‌السلطنه که بخشی از آن به موزه آبگینه و سفالینه‌ها اختصاص داشت در اختیار بنیاد قرار گرفت و با نصب تجهیزات فنی مدرن به روز شد ولی از آنجایی که جوابگوی نیازهای فنی سینماگران نبود، استودیو میثاقیه که جزو اماکن مصادره‌ای بود نیز به مدیریت فارابی تحویل داده شد، یک پلاتو برای فیلمبرداری از صحنه‌های داخلی، بخش تدوین و انبار ابزار و وسایل مورد نیاز فیلمبرداری از بخش‌های این ساختمان بود.

در این زمان کم‌کم بخش‌های مختلف بنیاد نیز شکل گرفته بود، بخش تولید به مدیریت محمد مهدی دادگو و بخش فرهنگی به مدیریت عبدالله اسفندیاری اولین بخش‌ها بودند و پس از سه سال از آغاز به کار بنیاد فارابی امور بین‌الملل به مدیریت علیرضا شجاع‌نوری نیز شکل گرفت. در سال‌های بعد به مقتضای زمان بخش‌های دیگری همچون واحد کودک به مدیریت داریوش نوروزی و واحد جنگ به مدیریت اکبر اورعی شکل گرفتند که بعدها با سر و سامان گرفتن تقریبی سینمای کودک (دومین فیلم تولیدی از سوی بنیاد شهر موش‌ها بود که به منظور الگوسازی برای سینمای کودک و نوجوان ساخته شد) و همچنین پایان گرفتن جنگ برچیده شدند.

اما بنیاد سینمایی فارابی طی ۸ سال دولت تدبیر و امید ناکارآمدتر از همیشه بود! به زعم بسیاری از اهالی سینما بنیاد سینمایی فارابی تنها محلی برای حمایت از برخی سینماگران که وابسته به جریان فکری و جناحی و سیاسی مدیران فعلی سازمان سینمایی و بنیاد سینمایی فارابی شده و به همین دلیل این افراد معتقدند که بهتر است این نهاد هرچه سریع تر تعیین تکلیف شود.

سینماگران با انتقاد نسبت به بریزبپاش پول های هنگفتی از بیت المال در بنیاد سینمایی فارابی که یکی از موارد آن صرف هزینه های چندصد میلیون تومانی برای گردش و تفریح چند نفر از نزدیکان فارابی در جشنواره فیلم کن طی سال های اخیر بوده خواستار آن شدند که مسئولان این بنیاد سینمایی به جای این بریز و بپاش های زائد که هیچ نفعی برای سینما ندارد به فکر تولید در سینما و ایجاد عدالت در سینما باشند.

اهالی سینما این روزها یکصدا و در آستانه روی کار آمدن دولت سیزدهم خواستار انحلال فوری و بی قید و شرط و یا نهایتاً ادغام این بنیاد سینمایی بی خاصیت و بودجه بربادده شده اند.

در همین رابطه ۱۰ تن از سینماگران مطرح کشور آقایان: سیدمحسن وزیری، هارون یشایایی، پیمان سبزعلی، سیدجمال ساداتیان، سیروس تسلیمی، خسرو امیرصادقی، جواد مزدآبادی، حسین شهابی، حمیدرضا صلاحمند و جواد ارشاد با ما گفتگو کردند که ماحصل نظرات ایشان برای اطلاع بیشتر مخاطبان گرامی در ذیل نقل شده است.

هارون یشایایی تهیه کننده پیشکسوت سینما در خصوص ۸ سال زوال و انحطاط در بنیاد سینمای فارابی گفت: بنیاد سینمایی فارابی طی دهه ۶۰ نقش تعیین کننده ای در سینما داشت اما سال ها است که وجودش بی معنا شده است؛ ما در سینمای ایران نیاز به حضور مدیرانی داریم که با انجام کارهای جدید این بنیاد سینمایی را از حال رخوت و ناتوانی نجات بخشند و بتوانند مانند حدود ۴ دهه قبل مجدداً آن را فعال و پویا نمایند. در هر صورت این نهاد یا باید به صورت جدی فعال شود یا منحل! البته بنده معتقدم انحلال بنیاد سینمایی فارابی تنها می تواند باعث پاک شدن صورت مسأله شود و ما هرگز نباید در سینما پی این باشیم که صورت مسأله را پاک کنیم و باید مسائل را حل نماییم!

سیدمحسن وزیری تهیه کننده سینما نیز در این باره به سینماپرس گفت: امیدوارم آقای رئیسی و دولتمردان ایشان ریشه بنیاد سینمایی فارابی را برای همیشه بکنند؛ این نهاد نه تنها به درد اهالی سینما نمی خورد بلکه باعث ضرر و زیان شدید به سینما و سینماگران نیز می شود و قطعاً نبود آن بهتر از بودنش است و دولتمردان نباید اجازه بدهند دیگر در این نهاد بریز و بپاش های آنچنانی با بودجه بیت المال شود و تنها عده ای خاص از مواهب آن بهره مند گردند. باعث شرم و تأسف است که مسئولان بنیاد سینمایی فارابی نه تنها هیچ کمکی به قاطبه اهالی سینما نمی کنند بلکه از اهالی سینما طلبکار هم می شوند. بنده از صمیم قلب می گویم که امیدوارم به حق خانم فاطمه زهرا (س) ریشه این بنیاد بی خاصیت برای همیشه کنده شود و شر آن از سر سینمای کشور کم گردد.

سیروس تسلیمی فیلمنامه نویس، تهیه‌کننده و بازیگر سینما با انتقاد شدید از انحطاط بنیاد سینمایی فارابی اظهار داشت: فامیل بازی و رفیق بازی در بنیاد سینمایی فارابی بیداد می کند و اغلب اهالی سینما مشکوک هستند که به چه علت این نهاد که امروزه هیچ نقشی در رشد و توسعه سینمای ایران ندارد همچنان پابرجاست و همه ساله بخش اعظمی از بودجه های مرتبط با سینما را می بلعد و هیچ دستاوردی هم برای هنرهفتم در پی ندارد! بهترین کاری که مدیران جدید سینمای کشور می توانند انجام دهند این است که کارمندان فارابی را بازخرید کرده، این نهاد را منحل کنند و مانع هدررفت بیشتر بودجه های هنگفت بیت المال شوند!

خسرو امیرصادقی بازیگر و تهیه کننده سینما در خصوص ۸ سال زوال و انحطاط در بنیاد سینمای فارابی گفت: بنیاد سینمایی فارابی امروزه بدل به نهادی تشریفاتی و بودجه برباده شده و بود و نبودش هیچ فرقی برای سینما و سینماگران ندارد؛ البته برخی چهره های خودی و نزدیک به مدیران سینمایی همواره از برخی امکانات و وام ها و بودجه ها و مواهبی که مسئولان این بنیاد در اختیارشان قرار می دهند استفاده می کنند اما عموم سینماگران نه تاکنون نفعی از فارابی برده اند و نه کاری با این نهاد دارند. یک بار بیایید و صادقانه به اهالی سینما پاسخ بدهید که چرا بنیاد سینمایی فارابی را سرپا نگه داشته اید؟ در فارابی چه کاری انجام می دهید؟ چرا اینقدر نهادهای زیر و درشت در زیرمجموعه سازمان سینمایی باید وجود داشته باشد؟ آیا همه کارهایی که در این نهادها انجام می شود و هریک از آن ها بودجه های هنگفتی از بیت المال را می بلعند نمی تواند در خود سازمان سینمایی صورت گیرد؟

جواد مزدآبادی کارگردان سینما و تلویزیون نیز متذکر شد: کارآیی بنیاد سینمایی فارابی زیر صفر است و این نهاد بودجه بربادده باید منحل و یا با سایر نهادهای تابعه سازمان سینمایی ادغام شود؛ نهادهایی مانند فارابی باعث نابودی سینما شده اند چرا که همه ساله بودجه های هنگفتی به آن ها اختصاص داده می شود و در نهایت معلوم نیست پول های بیت المال را صرف چه کارهایی می کنند و چه اتفاقی برای این بودجه ها رخ می دهد! فقط افرادی خاص از منافع این بنیاد بهره می برند و هر سال شاهد هستیم یک تعداد آدم خاص این بودجه های دولتی را می گیرند و در نقطه مقابل بخش اعظمی از استعدادهای درخشان و بالقوه سینما چون نمی خواهند از رانت استفاده کنند و هدف شان این است که پول حلال در زندگی شان باشد مجبور می شوند کار نکنند و وارد بازی کثیف این افراد نشوند.

سیدجمال ساداتیان تهیه کننده سینما گفت: درصد غیرمفید بودن بنیاد سینمایی فارابی بیشتر از مفید بودنش است! واقعاً در حال حاضر کارکرد بنیاد سینمایی فارابی مشخص نیست؛ یک زمانی این بنیاد برای ساخت فیلم ها تجهیزات می داد و یا با اعطای وام به هر فیلمسازی که متقاضی تولید فیلم بود جریان پویایی را در سینما ایجاد کرده بود اما اکنون سال های متمادی است که دیگر چنین کارهایی در بنیاد سینمایی فارابی صورت نمی گیرد و واقعاً مشخص نیست در این نهاد چه اتفاقی رخ می دهد. بهتر است نهادهای دولتی به جای آنکه به فکر مشارکت و سرمایه گذاری برای تولید فیلم ها باشند تدبیری برای توسعه سینما و تبیین استراتژی برای پیشبرد سینما داشته باشند تا سینما بتواند پویاتر شده و گردش مالی مکفی داشته باشد و تهیه کنندگان بدون گردن کج کردن جلوی مدیران دولتی بتوانند مستقیماً از طریق بانک ها برای تولید آثارشان وام دریافت کنند.

پیمان سبزعلی تهیه کننده سینما در خصوص ۸ سال زوال و انحطاط در بنیاد سینمای فارابی گفت: یکی از معضلات سینمای ایران سرمایه گذاری بخش دولتی در سینما است؛ از این رو بنده معتقدم فارابی نباید به عنوان سرمایه گذار در تولید آثار سینمایی مشارکت داشته باشد. نه تنها این نهاد که تمامی نهادهای دولتی بایستی تنها در بخش نظارتی فعالیت داشته باشند و اگر این اتفاق بیفتد دیگر بحث رانت خواری و باندبازی در سینما از بین خواهد رفت. یکی از سوألات اساسی بنده در خصوص بنیاد سینمایی فارابی همیشه این بوده که چیدمان افراد حاضر در شوراهای بنیاد سینمایی فارابی بر چه مبنا و اساسی است؟ این افراد چرا و چگونه برای حضور در شوراهای تخصصی این بنیاد سینمایی انتخاب شده اند؟

حسین شهابی تهیه کننده و کارگردان سینما خاطرنشان کرد: بنیاد سینمایی فارابی دیگر مانند سال های ابتدایی تأسیس اش کارآیی ندارد و از آنجا که سینما دیجیتال شده و این بنیاد که در ابتدا قرار بوده حمایت فنی و تجهیزاتی برای تولید فیلم ها باشد رسماً در این زمینه نمی تواند کاری انجام دهد، ضرورتی برای ادامه حیاتش احساس نمی شود از سوی دیگر بودجه بنیاد سینمایی فارابی صرف تولید آثار فرهنگی واقعی نمی شود و از این رو بهتر است با انحلال این بنیاد، بودجه های مرتبط توسط سازمان سینمایی به یکایک فیلمسازان دارای پروانه ساخت اعطا شود. بی تردید بهتر است بودجه هایی که همه ساله به این بنیاد سینمایی تعلق می گیرد صرف توسعه و رشد زیرساخت های سینما شود. متأسفانه تبعیض آشکاری میان سینماگران وابسته و مستقل در این نهاد سینمایی وجود دارد و وقتی بودجه های این بنیاد صرف تولید می شود سینماگران مستقلی مانند بنده این تبعیض ها را به خوبی احساس می کنند.

حمیدرضا صلاحمند کارگردان سینما در خصوص ۸ سال زوال و انحطاط در بنیاد سینمای فارابی گفت: مدیران وزارت ارشاد اگر بخواهند اصول مدیریتی را رعایت کنند باید نهادهای بلااستفاده ای مانند فارابی را منحل نمایند؛ هرچه میزان این نهادهای زائد و بودجه بر بادده کمتر شود سینمای ایران بیشتر به سمت جهانی شدن و کیفیت گرایی سوق پیدا می کند. فوکوس مدیران سینمایی باید بر روی تولید فیلم های ارزشمند و توسعه و رشد زیر ساخت های سینما باشد نه اینکه همین بودجه اندک سینما را صرف بریز و بپاش در نهادهای زائد کنند که هیچ خاصیتی برای سینمای ایران نداشته و ندارند.

جواد ارشاد کارگردان سینما و تلویزیون نیز در این باره به سینماپرس گفت: تفکر ایلی و قبیله ای در بنیاد سینمایی فارابی باعث دوری آحاد سینماگران از این نهاد شده است؛ متأسفانه آنچه ما در بنیاد سینمایی فارابی شاهد بودیم جذب رفقا و نزدیکان مدیران سینمایی و دفع سایر سینماگران بود! بنده شخصاً لطمه دیده بنیاد سینمایی فارابی هستم چرا که چند باری تلاش کردم بتوانم با این بنیاد سینمایی همکاری داشته باشم و هر بار که فیلمنامه ای به این بنیاد بردم با به به و چه چه از ما تعریف کردند و جلسات متعدد برای ما گذاشتند اما در نهایت به این نتیجه رسیدم که آن ها با این کار اصطلاحاً بنده را سنگ قلاب می کنند!

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

«مهدی حاجی» دبیر «قرارگاه مسجد سیما» شد – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: مهدی حاجی با حکم معاون سیما به سمت دبیر قرارگاه مسجد سیما منصوب شد.

به گزارش سینماپرس، حمید شاه آبادی معاون سیما در حکمی مهدی حاجی را به سمت دبیر قرارگاه مسجد این معاونت منصوب کرد.

در حکم معاون سیما خطاب به حاجی آمده است: با توجه به اهمیت جایگاه مسجد و نقش مؤثر آن برای تحقق گام دوم انقلاب اسلامی و همچنین رسالت رسانه ملی در این حوزه، انتظار می‌رود با تکیه بر سند راهبردی و محتوایی برنامه سازی در این خصوص و در تعامل سازنده با دستگاه‌های اجرایی فعال در این حوزه و در جهت فرهنگ سازی فعالیت‌های مسجد محور و تبیین جایگاه موثر این پایگاه اجتماعی در جامعه سازی و تمدن سازی، برای پیشبرد اهداف این قرارگاه اهتمام ورزید.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

«وحید علیمردانی» مدیر گروه کودک و نوجوان شبکه دو سیما شد – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: آذرمیدخت آذرهوش مدیرگروه کودک و نوجوان شبکه دو از این گروه رفت و وحید علیمردانی به عنوان مدیر جدید گروه کودک و نوجوان شبکه دو سیما منصوب شد.

به گزارش سینماپرس، راسم تودیع آذرمیدخت آذرهوش و معارفه وحید علیمردانی به عنوان مدیر پیشین و جدید گروه کودک و نوجوان شبکه دو سیما برگزار شد. در این مراسم که با حضور محمدرضا جعفری جلوه مدیر شبکه دو و جمعی از مدیران این شبکه برگزار شد از تلاش‌های آذرمیدخت آذرهوش قدردانی و فرید علیمردانی به عنوان مدیر جدید گروه کودک و نوجوان معرفی شد.

محمدرضا جعفری جلوه با اشاره به تلاش‌های آذرمیدخت آذرهوش در سالیان متمادی فعالیتش در سازمان صدا و سیما، بیان کرد: ایشان طی این سال‌ها در مسئولیت‌های مختلفی فعال بوده‌اند، بنده نیز در بعضی دوران ها با وی مجاورت کاری داشته و از همکاری‌ اش بهره‌مند بودم. در شبکه دو نیز طی این سال‌ها عهده‌دار گروه کودک و نوجوان شبکه دو بوده است که مسئولیتی سنگین است.

مدیر شبکه دو در ادامه ضمن معرفی فرید علیمردانی به عنوان مدیر جدید گروه کودک و نوجوان شبکه دو بیان کرد: آقای علیمردانی طی سال‌ها تمرکزش در حوزه رسانه متوجه مخاطب کودک و نوجوان بوده و از خانواده‌ای هم برخوردار است که در این عرصه ریشه دارند. در سال‌های اخیر نیز در حوزه کودک و نوجوان در شبکه جام جم فعال بوده‌ است.

این مقام مسئول در ادامه متذکر شد: کودک و نوجوان از گروه‌های پر کار و پر ثمر این شبکه است و شبکه دو تنها شبکه‌ واجد یک گروه تخصصی کودک و نوجوان است. در کنار شبکه‌های تخصصی دیگر در این حوزه، تشخصی که شبکه دو در این عرصه دارد بارز و گویاست. تولیدات این گروه غالبا از برنامه‌های پرمخاطب و موثر شبکه بوده و هستند. بِرندهایی که این گروه داشته، دارد و توفیقاتی که در این زمینه حاصل شده است نشان دهنده دوران کاری موثری است که مدیر این گروه سپری کرده است.

در ادامه مدیر شبک دو سیما با اعطای تقدیرنامه‌ای از زحمات مدیر پیشین گروه کودک و نوجوان شبکه دو قدردانی و با خوانش حکمی به صورت رسمی وحید علیمردانی را به عنوان مدیر جدید این گروه معرفی کرد.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

قرارداد تیپی که بگوییم دو طرف قرارداد در طول دوره کرونا بر چه مبنایی باید حرکت کنند، نداریم – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: رییس هیات مدیره «اتحادیه صنف تهیه‌کنندگان» بیان کرد با توجه به اینکه قرارداد تیپی برای شرایط کرونایی طراحی نشده است، عوامل سینمایی باید در هنگام عقد قرارداد به همه موارد دقت کنند.

به گزارش سینماپرس، غلامرضا موسوی رییس هیات مدیره «اتحادیه صنف تهیه‌کنندگان» در توضیح به مهر درباره اینکه برخی از عوامل سینمایی اعلام کرده‌اند که در قراردادهایی که بسته می‌شود از سوی تهیه‌کنندگان بندی اضافه شده است که در صورت ابتلای فرد به کرونا در زمان فیلمبرداری، دستمزدی برای طول درمان فرد پرداخت نخواهد شد، گفت: پیش از هر چیز باید اعلام کنم که قرارداد تیپی در زمینه شرایط کرونایی طراحی و اجرا نشده است، البته قراردادهای پیشنهادی درباره چگونگی همکاری افراد در طول دوره کرونا داشته‌ایم، اما قرارداد تیپی که بگوییم دو طرف قرارداد در چنین شرایطی بر چه مبنایی باید حرکت کنند، نداریم.

وی ادامه داد: طبیعتاً زمانی قرارداد بین دو طرف بسته می‌شود، هردو طرف روی موضوع خاصی به تفاهم می‌رسند و در چنین شرایطی نفر سوم نمی‌تواند وارد شده و در مورد چگونگی، درست یا نادرست بودن عقد قرارداد نظری دهد.

رییس هیات مدیره «اتحادیه صنف تهیه‌کنندگان» بیان کرد: دوستانی که قرارداد می‌بندند باید پیش از هر چیز متن قرارداد را با دقت خوانده و اگر نقطه نظری درباره قرارداد دارند با طرف دوم قرارداد بحث و گفتگو کرده تا نکاتی که مورد قبول طرفین نیست، تغییر دهند، زمانی که قرارداد امضا شد، دیگر جای گله برای ۲ طرف؛ کارفرما و کارگزار باقی نمی‌گذارد. بنابراین توصیه این است که قبل از ماوقع، قرارداد را بخوانند و نکاتی که مدنظرشان است را بررسی و برطرف کنند.

بیمه بیکاری در طول کار توسط بیمه تکمیلی پرداخت می‌شود

وی در پاسخ به این پرسش که در شرایط فعلی که بسیاری از عوامل سینمایی نسبت به گذشته کمتر می‌توانند با پروژه‌ای قرارداد ببندند، تا چه اندازه تهیه‌کنندگان می‌توانند از این شرایط به نفع خود استفاده کنند، توضیح داد: برخلاف نظر شما درباره کاهش سطح تولیدات، باید بگویم تقریباً همه عوامل پشت و جلوی صحنه به گونه‌ای سرکار هستند، در واقع درست است که تولید فیلم سینمایی کاهش پیدا کرده اما تعداد تولیدات سریال‌های شبکه نمایش خانگی افزایش پیدا کرده و اشتغال افراد زیاد شده است، در واقع بسیاری از افراد کار بلد به غیر از برخی از استثناها سرکار هستند.

این تهیه‌کننده سینما بیان کرد: تاکید می‌کنم قرارداد ۲ طرف دارد و افراد با رضایت آن را امضا می‌کنند، ضمن اینکه اعضای خانه سینما از بیمه تکمیلی استفاده می‌کنند، یعنی چه طرف قرارداد که تهیه کننده است، هزینه‌ای را برای موارد خاص پرداخت کند یا خیر، اعضای خانه سینما می‌توانند از حق بیمه تکمیلی خود استفاده کنند، بیمه تکمیلی نیز هزینه‌های کرونا را پرداخت می‌کند.

موسوی در پایان در جواب این پرسش که در گذشته اگر فردی در پروژه‌ای حضور داشته و به دلایلی بیمار می‌شده، دستمزدی در دورانی که در پروژه حضور نداشته دریافت می‌کرد یا خیر، گفت: ما به تهیه کنندگان توصیه کرده‌ایم که در طول تولید پروژه، همه عوامل باید بیمه شوند و این از جمله وظایف تهیه کننده است که باید بیمه حوادث را داشته باشند. در چنین شرایطی اگر اتفاقی برای افراد رخ دهد، بیمه وظیفه دارد که هم بیمه بیکاری را پرداخت کند و هم مساله بهداشت و درمان افراد را تحت پوشش قرار دهند، در غیر این صورت افراد بیمه شده می‌توانند از شرکت بیمه مورد نظر شکایت کنند.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

بودجه برای همکاری با سلبریتی‌ها نداریم/جوانان کی به میدان بیایند؟


مدیر امور موسیقی سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران ضمن ارائه توضیحاتی درباره انتقادات وارد شده به مجموعه تحت نظر خود در حوزه موسیقی به طرح چند نکته مهم پرداخت.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

متاسفانه دستگاه‌ها و نهادهای اجرایی موسیقی نواحی پراکنده بوده و وحدت رویه ندارند – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: یکی از کارشناسان و پژوهشگران حوزه موسیقی نواحی با اشاره به شرایط کنونی موسیقی نواحی ایران از فقدان تشکیل یک انجمن صنفی در این حوزه انتقاد کرد.

به گزارش سینماپرس، احمد صدری پژوهشگر و دبیر چندین دوره از جشنواره موسیقی نواحی ایران روز دوشنبه یازدهم مرداد ماه با حضور در برنامه «سلام تهران» شبکه پنج سیما با اشاره به ارتقای جایگاه موسیقی نواحی ایران در چند دهه اخیر، به بیان نقطه نظران خود پیرامون مشکلات هنرمندان این عرصه و عدم وجود وحدت رویه بین نهادهای مسئول در حوزه موسیقی، پرداخت.

این پژوهشگر موسیقی یادآور شد: موسیقی اقوام ایران برخاسته از نهادهای فرهنگی هر قوم است که وابستگی کاملی به زبان و پیشینه تاریخی آن‌ها دارد. وقتی در یک بازه زمانی ۵۰ ساله، موسیقی اقوام ایران را بررسی می‌کنیم، شاهد افزایش منزلت اجتماعی هنرمندان این نوع موسیقی هستیم. این در حالی است که دیدگاه اجتماعی به موضوع موسیقی نسبت به گذشته بهتر شده است. امروزه هنرمندان موسیقی اقوام، کنسرت برگزار می‌کنند. هنرمندان موسیقی در نظام آکادمیک هم به جایگاه قابل توجهی دست یافته‌اند. از سوی دیگر برگزاری جشنواره‌های متعدد مثل جشنواره جوان هم نشان از اهمیت موسیقی اقوام دارد.

نهادهای مسئول در حوزه موسیقی، وحدت رویه ندارند

احمد صدری در «میز موسیقی» این برنامه درباره بهره‌برداری آهنگسازان مطرح کشور از موسیقی نواحی ایران در ساخت قطعاتشان، گفت: به نظر می‌رسد این موسیقی به قدری جایگاه پیدا کرده که برخی از آهنگسازان بزرگ کشور مثل استاد حسین علیزاده به خوبی از موسیقی نواحی بهره برداری می‌کند.

وی با اشاره به شاخه‌های مختلف پژوهش در موسیقی، اظهار کرد: البته در بخش‌های پژوهش موسیقایی چندین منظر وجود دارد که یکی از آن‌ها پژوهش‌های میدانی است. یک بخشی از پژوهش، گردآوری، ثبت و ضبط است. بخش‌های دیگر پژوهش، ارتباط زبان و فرهنگ را با موسیقی بررسی می‌کند که لزوماً میدانی نیست.

این پژوهشگر موسیقی با اشاره به اینکه نهادهای مسئول در حوزه موسیقی، وحدت رویه ندارند، گفت: متاسفانه علی‌رغم رشد کمی و کیفی موسیقی نواحی در چند دهه اخیر، بدنه‌های اجرایی و برنامه‌ریزی رشد متناسبی نداشته‌اند. این موضوع عامل بسیاری از مشکلات امروز این شاخه از موسیقی است. در حال حاضر یک انجمن و بنیاد صنفی که اختصاص به موسیقی نواحی داشته باشد و بتواند مسائل صنفی هنرمندان را پیگیری کند، نداریم. متاسفانه دستگاه‌ها و نهادهای اجرایی موسیقی هم پراکنده بوده و وحدت رویه ندارند. علاوه بر این ما پیمایش موسیقی نواحی هم نداریم. اکنون به طور دقیق نمی‌دانیم چند نوارنده در کشور داریم و این افراد در چه سطحی فعالیت می‌کنند.

چه کسانی از نقد خوششان نمی‌آید؟

صدری با اشاره به وجود تعارفات بسیار بین جامعه هنری کشور، گفت: مشکل در جامعه هنری این است که به دلیل آشنایی افراد با هم تعارفاتی بین‌شان وجود دارد که به طور صریح با هم صحبت نمی‌کنند. از نقد خوششان نمی‌آید. اگر وارد این عرصه بشویم و اجازه بدهیم خود نهادهای تصمیم گیرنده، درجه‌های هنری و ارزش‌های هنری را تبیین کنند به نظرم بسیاری از مسائل حاشیه ساز کمتر خواهد شد.

وی در رابطه با بزرگنمایی رسانه‌ها از مشکلات بعضی از هنرمندان موسیقی نواحی، بیان کرد: تا جایی که من اطلاع دارم، مسئولین در حد توان، به هنرمندان موسیقی نواحی سر می‌زنند و به آن‌ها رسیدگی می‌کنند؛ ولی به این جهت که کرامت انسانی هنرمندان، خدشه‌دار نشود، خیلی این مسائل را رسانه‌ای نمی‌کنند. مشکل معیشتی برای تمام آحاد جامعه در همۀ صنوف وجود دارد. به نظرم می‌رسد اگر رسانه‌ها کمی پرس و جو بکنند و به عواطف خود مسلط باشند، بیهوده به برخی ماجراها دامن نمی‌زنند و واقعیت را وارونه جلوه نمی‌دهند، به گونه‌ای که خودشان بعداً نتوانند حقیقت را بیان کنند.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

اولین قطعه از پروژه «بیست» ضبط شد


گروه موسیقی «یارآوا» ضبط اولین تک آهنگ از پروژه «بیست» به آهنگسازی و نوازندگی علیرضا امیرحاجبی را به اتمام رساند.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

انتشار نسخه با کیفیت آثار عاشورایی روح‌الامین برای مراسم عزاداری


حسن روح الامین، تعدادی از آثار نقاشی عاشورایی و مذهبی‌اش را با نسخه با کیفیت در اختیار مردم و هیات‌های مذهبی برای مراسم سوگواری سالار شهیدان قرار داد.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

حقیقی: دولت نباید در تولید آثار سینمایی دخالت کند مگر تولید فیلم های استراتژیک!/ امیدوارم آیت الله رئیسی مدیرانی انقلابی و با درک فرهنگی بالا را برای پست های مهم به کار گیرند – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: سیاوش حقیقی تهیه کننده سینما در پی برگزاری سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در خصوص انتظارات خود از رئیس جمهور در حوزه فرهنگ و هنر گفت: یکی از معضلات بسیار مهمی که سینمای ایران سال ها است با آن درگیر شده دخالت دولت در حوزه تولید است که این اتفاق باعث ایجاد رانت برای عده ای افراد خاص و تولید فیلم های بسیار نازل شده از این رو بنده معتقدم دولت هرگز نباید در تولید آثار سینمایی دخالت کند مگر تولید فیلم های استراتژیک؛ امیدوارم این اتفاق در دولت سیزدهم و با تدبیر آیت الله رئیسی و مدیران فرهنگی ایشان محقق شود.

تهیه کننده فیلم های سینمایی «خون خدا» و «مادری» در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: پیش از هر چیز امیدوارم آیت الله رئیسی مدیرانی انقلابی و با درک فرهنگی بالا را برای پست های مهم به کار گیرند؛ امروزه اوضاع فرهنگ و هنر بالاخص سینمای کشور بسیار بحرانی است و این مسأله نیاز به حضور مدیری برآمده از دل فرهنگ و هنر دارد تا دغدغه مندانه بتواند معضلات این حوزه را برطرف سازد.

وی در بخش دیگری از این گفتگو با تأکید بر اینکه دولت جدید باید خصوصی سازی در سینما را واقعی کند اظهار داشت: در حال حاضر بسیاری از سینماگران مدعی هستند که آثارشان در بخش خصوصی تولید می شود در صورتی که بعد از ساخت متوجه می شویم بخشی از بودجه آن ها توسط مراکز دولتی مانند بنیاد سینمایی فارابی، مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی و… تأمین شده است؛ این اتفاق ضمن آنکه باعث تولید فیلم های سطحی می شود ترافیک آثار پشت اکران را نیز زیاد می کند و بودجه دولت را نیز بر باد می دهد از این رو امیدوارم دیگر هیچ یک از مراکز دولتی هیچ کمک مالی برای تولید آثار نداشته باشند.

این سینماگر خاطرنشان کرد: سینمای امروز ایران نیازمند آن است که تنها تهیه کنندگان و سرمایه گذاران واقعی و بدون وابستگی به دولت در آن حضور و فعالیت داشته باشند. اگر دولت دیگر هیچ بودجه ای برای تولید آثار در اختیار سینماگران قرار ندهد سره از ناسره تشخیص داده خواهد شد و تنها سینماگران واقعی در سینما باقی خواهند ماند.

حقیقی سپس با تأکید بر اینکه یکی دیگر از معضلات مهم امروز سینمای کشور معیشت سینماگران است اظهار داشت: ما حدود ۵ هزار سینماگر بیکار داریم که وضعیت زندگی شان بسیار وخیم و بحرانی است و تاکنون هیچ تدبیری برای برون رفت آن ها از بحران کنونی صورت نگرفته است. من امیدوارم دولتمردان جدید تکلیف بیمه و تأمین معاش و مایحتاج روزانه این سینماگران را روشن نمایند.

وی خاطرنشان کرد: همچنین از آنجا که ۷۰ تا ۸۵ درصد هزینه های زندگی یک شخص را مسکن تشکیل می دهد مهم است دولت تدبیری اساسی برای مسکن هنرمندان داشته باشد. ما ۱۰ هزار واحد مسکن ارزان قیمت نیاز داریم که هنرمندان در تمامی رشته های هنری از جمله سینما، تئاتر، موسیقی، تجسمی و… بتوانند با اقساط بلندمدت صاحب مسکن شوند.

این تهیه کننده سینما در خاتمه این گفتگو افزود: ۱۰ هزار مسکن آنچنان زیاد نیست که نظام جمهوری اسلامی ایران نتواند آن را تأمین کند. مسئولان باید با این کارها نشان دهند که برخلاف دولتمردان قبلی به هنرمند به مثابه ابزار نگاه نمی کنند و تنها قرار نیست با آن ها عکس یادگاری بگیرند.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

ناپلئون موزه‌ «لوور» را با دزدی پر کرد!


ناپلئون در جنگ‌هایش فقط به کشورگشایی اکتفا نکرد بلکه سرقت آثار هنری نیز از جمله اهداف او در حمله به کشورها بود.

مشاهده خبر از سایت منبع