اصغر کفشچیان مقدم بر اثر عوارض کرونا درگذشت
اصغر کفشچیان مقدم هنرمند نقاش، پژوهشگر و مدرس دانشگاه امروز ۱۹ مهرماه بر اثر عوارض ناشی از کرونا درگذشت.
اصغر کفشچیان مقدم هنرمند نقاش، پژوهشگر و مدرس دانشگاه امروز ۱۹ مهرماه بر اثر عوارض ناشی از کرونا درگذشت.
به گزارش خبرنگار مهر، شامگاه دوشنبه نشست خبری فیلم میان صخرهها در جریان سی و چهارمین جشنواره بینالمللی فیلمهای کودکان و نوجوانان اصفهان در سینمای ساحل اصفهان برگزار شد. در این نشست مختار عبدالهی، کارگردان فیلم میان صخرهها اظهار داشت: ایده اولیه کار از یک مستند که دو سال پیش طراحی کردیم، آغاز شد. در این مستند قرار بود در بین کوههای زاگرس در استان جهارمحال ووبخایاری ساخته شود، در روند ساخت آن مستند با پسر بچهای بهونام ابراهیم آشنا شدم که بسیار بزرگتر از سن خودش بود.
وی افزود: ان پسر ابراهیم نام داشت و در ابتدا قرار بود فیلم را با یک شخصیت پیش ببرم، اما به دلیل اینکه مخاطبان کودک فیلم از دست میرفت، این فیلم را با چمد شخصیت پیش بردم.
عبدالهی درباره چگونگی تهیه سرمایه برای این فیلم، تصریح کرد: طرح ابتدایی کار ره به مرکز گسترش دادم و آنجا پذیرش شد و کمک مالی نیمی از کار از مرکز آمد.
شخصیتهای داستان در این فیلم به بلوغ رسیدند
کارگردان فیلم میان صخرهها درباره انتخاب بازیگر توضیح داد: کل استان چهارمحال و بختیاری فراخوانی صادر شد و از حدود ۵۰۰ نفر دو بازیگر نهایی فیلم انتخاب شدند. تمام بازیگران نابازیگر بودند و تمرینهای مختلفی با بازیگران داشتیم. فیلم برداری این کار حدود ۴۰ روز به طول انجامید. مشکلات بسیاری در ساخت داشتیم و همین اتفاق روند کار طولانی شد.
وی درباره استفاده از عنصر رادیو در فیلم و جایگاه موسیقی در فیلم، گفت: رسانهای که در فیلم داریم، هیچ چیز آن در دست ما نیست، هر وقت دلش بخواهد میزد و میخواند. از طرفی با دو کارکتر سخت است که ۹۰ دقیقه مخاطب را نگه داریم و با استفاده از رادیو یک شخصیت دیگه برای پیشبرد اثر داشتیم.
عبدالهی با اشاره به شکل گرفتن شخصیت در این فیلم، خاطرنشان کرد: پسر بچه این فیلم در ابتدا یک شخصیت تندخو بود، این شخصیت به مرور او به بلوغ میرسد. در دختر نیز این اتفاق رخ میدهد و شخصیتها بزرگ میشوند.
وی با بیان اینکه “مخاطب امروزی که مدام سرش داخل گوشی است، این فیلم را میبیند” توضیح داد: مخاطبان کودک و نوجوان به دلیل ناآشنایی با شرایط عشایر که در فیلم میبینند، این فیلم برایشان جذاب است. رسالت سینما هم همین است که ناشناسها را نشان دهد.
دوست داشتم این فیلم به مستند نزدیک باشد
این کارگردان درباره شانس اکران اثر خود توضیح داد: سیاستگذاری در اکران طوری است که آثار سینمای کودک شانس اکران خوبی ندارند. فیلمی که در سال گذشته هفت پروانه زرین گرفت، در سال گذشته تنها در چند سالن محدود اکران شد. توجهی که در گذشته بهدسینمای کودک میشد، امروز رخ نمیدهد و کودک امروز ترجیح میدهد فیلمهای هالیوود را دنبال کند. زمانی که از این ژانر حمایت نمیشود، سرمایهگذاری هم صورت نمیگیرد.
وی در پاسخ به این سوال که مخاطب فیلم کیست، تاکید کرد: مخاطب این فیلم دو گروه کودک و نوجوان است، سختکوشی دو شخصیت اصلی و همزیستی آنها با طبیعت از جمله آموزشهایی است که به مخاطبان کودک فیلم منتقل میشود.
عبدالهی در پاسخ به پرسش خبرنگار مهر درباره حرکت دوربین و دلیل نزدیکی این اثر به سینمای مستند، گفت: دوست داشتم این فیلم به مستند نزدیک باشد. دوربین به این دلیل روی دست است که در لوکیشن نمیشد شکل دیگری فیلمبرداری کرد. شرایط جغرافیایی فیلمبرداری دشوار بود، اما خودمان نیز تصمیم داشتیم که کار را به مستند نزدیک کنیم.
المانهایی از موسیقی بختیاری در این اثر ساخته شد
کارنگ کرباسی، آهنگ ساز فیلم میان صخرهها درباره موسیقی این فیلم گفت: کارگردان اثر نیاز به یک موسیقی مدرن داشت، اما وقتی به پیش رفتیم المانهایی از موسیقی کهن بختیاری در کار استفاده شد. در نهایت با سبک پستمدرن برای هر شخصیت یک صداگذاری خاصی انجام شد.
وی افزود: موسیقی در بطن فیلم قرار گرفته و از نتیجه راضی هستیم.
در حین فیلمبرداری حادثههای مختلفی رخ داد
آندیا یحییپور، بازیگر فیلم میان صخرهها نیز در این نشست گفت: در ابتدا کار به دلیل اینکه مادر و پدرم را نمیدیدم سخت بود، اما در روزهای آخر فیلمبرداری به خاطر اینکه میخواستم از گروه جدا بشم، گریه کردم و بسیار ناراحت بودم.
رضا آلاحمد، دستیار اول فیلم میان صخرهها درباره روند ساخت فیلم، اظهار داشت: روزی که خواستیم کار را آغاز کنیم، تصور نمیکردم کار انقدر شرایط سختی داشته باشد. بازیگران بسیار بازیگوش بودند و شرایط کار سخت بود. در شبهایی که فیلمبرداری داشتیم، سه حادثه بسیار بد داشتیم و برای چند تن از عوامل حوادث جدی رخ داد.
در ذهن همه ما آثار موسیقایی هست که برای همیشه نقش بسته اند؛ موسیقیهایی که گاه آنها را از سریالهای تلویزیونی یا فیلمهای سینمایی شنیدهایم. این ملودی ها گاهی چنان برایمان ماندگار شدهاند که تنها با شنیدن ابتدای یک اثر، یاد و خاطره تمامی آن تداعی میشود.
به گزارش خبرنگار مهر، شامگاه دوشنبه نشست خبری فیلم تیام در جریان سی و چهارمین جشنواره بینالمللی فیلمهای کودکان و نوجوانان اصفهان در سینمای ساحل برگزار شد. امیرحسین عنایتی، نویسنده و کارگردان فیلم تیام در این نشست اظهار داشت: علاقه زیادی به فیلمسازی در حوزه کودک و نوجوان دارم و تصمیم گرفتم امسال فیلمی در این ژانر بسازیم. اعتقاد دارم فیلم کودک باید برای کودک باشد، نه اینکه درباره کودک ساخته شود. به دلیل شرایط کرونا، این بیماری و همهگیری نیز در قصه راه پیدا کرد.
وی درباره پیدا کردن سرمایهگذار توضیح داد: این فیلم به صورت مستقل و در بخش خصوصی ساخته شد. تهیه کننده این اثر دغدغه ساخته شدن فیلمی در حال و هوای چهارمحال و بختیاری داشت و توانستیم این اثر را بسازیم. این فیلم را از ابتدا با مدیوم و استاندار تلویزیونی ساختیم و امیدوار باشیم که این فیلم در صدا و سیما به نمایش درآید.
عنایتی درباره وضعیت اکران آثار کودکان، تاکید کرد: سینماهایی که فیلمهای بزرگسال اکران میکنند، عموماً دو سانس زنده دارند و غیر از سانسها، زمانهایی هستند که آثار سینمای کودک میتواند نمایش داشته باشد. مشکل اینجاست که سرمایه گذاری در ساخت آثار کودک نمیشود و بودجه بر روی آثار کمدی و اجتماعی تمرکز دارد.
بهنوش بختیاری همراهی زیادی با پروژه داشت
ا ین کارگردان با اشاره به لباسهای محلی که برای شخصیتها انتخاب شده بود، توضیح داد: یک هفته در روستاهای مختلف اطراف شهرکرد اقامت کردیم و در نهایت به این طراحی لباس رسیدیم.
وی در پاسخ به سوالی درباره انتخاب بازیگران حرفهای در کنار نابازیگران، اظهار داشت: بسیاری از بازیگران تیام از جمله بازیگر نقش اصلی تاکنون دوربین را ندیده بودند، هدف ما این بود که بازیها مستند و واقعی باشد تا حسی نو به مخاطب القا شود. از طرفی نیاز به بازیگر احساسی داشتیم که در روبهرو بازیگر اصلی بتواند به احساسات و بازی کنترل داشته باشد و بهنوش بختیاری برای این نقش انتخاب شد.
عنایتی افزود: یکی از افرادی که فیلم را از هر نظر حمایت کرد، بهنوش بختیاری بود. قرارداد او بسیار پایین بود و همراهی خوبی با تیم سازنده داشت.
این کارگردان با اشاره به انتخاب فضای بومی برای فیلمها، توضیح داد: تعداد زیاد آثار بومی در این جشنواره مرا غافل گیر کرد، زیرا اگر خودم بخواهم آثاری را برای جشنواره بسازم، کمتر سراغ فضای بومی میروم. فکر میکنم بحث کرونا و فاصله گرفتن از فضای پر خطر شهری در ساخت تعداد زیادی اثر در فضای بومی، تأثیرگذار بود.
وی درباره استفاده از ابزاری مانند تفنگ و مفهوم شکار در فیلم، اظهار داشت: در ایلهای ایران مرد و زن تفاوتی ندارند و بسیاری از کارها را زنان هم انجام میدهند. در شخصیت تیام، اگرچه پدرت فوت شده، اما تفنگ برنو او هنوز است و تیام هم خود را سرپرست خانه میداند. تفنگ برنو تیام، عرق و علاقه او به ایل است.
دغدغه کار کودک باید از ذهن برآید
اشکان حاجحسنی، تهیه کننده فیلم تیام درباره اوضاع اکران آثار سینمای کودک، خاطرنشان کرد: دغدغه کار کودک باید کاملاً برگرفته از ذهن افراد باشد. در این ژانر باید به دنبال کارگردانی بود که بتواند سرمایه برگرداند، از طرفی سالها با امیرحسین عنایتی همکاری داشتم و تصمیم گرفتیم که تیام را بسازیم.
مارال خدادادی، بازیگر فیلم تیام اظهار داشت: تجربه بسیار جالبی برای من در حین فیلمبرداری رقم خورد و توانستم با تیام زندگی کنم. توانستم یک دختر قدرتمند روستایی که عاشق تیراندازی و اسلحه است باشم و در نقش پدر فوت شدهام عمل کنم. من از تیام یاد گرفتم که به هدفم پایبند باشم و از خانواده حمایت کنم.
وی افزود: برای نقش تیام، فراخوانی را در فضای مجازی دیدم و بعد از تست به عنوان بازیگر نقش اول فیلم تیام انتخاب شدم. علاقه دارم کار بازیگری را ادامه دهم.
هادی مظفری مدیرکل هنرهای تجسمی و احسان آقایی رییس موزه هنرهای معاصر تهران درگذشت اصغر کفشچیان مقدم را تسلیت گفتند.
وحید رحیمیان بازیگر سریال «در کنار پروانهها»، از چگونگی حضورش در عرصه بازیگری و شرایط خاص زندگی خود گفت.
مدیر روابط عمومی معاونت امورهنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی درباره نحوه فعالیتهای دفتر موسیقی پس از انتصاب جدید محمد الهیاری در یکی از زیر مجموعههای معاونت فرهنگی توضیحاتی را ارائه داد.