X

بایگانی بهمن 14, 1400

دفتر سینمایی

جانشین دبیر غایب «فجر» در «خانه» کیست؟/کارگردان محترم یک فیلم بد! – خبرگزاری مهر | اخبار ایران و جهان

خبرگزاری مهر – گروه هنر: «مهر سیمرغ» عنوان بسته خبری-تحلیلی روزانه‌ای است که به مرور متن و حاشیه چهلمین جشنواره فیلم فجر می‌پردازد. هر روز می‌توانید با «مهر سیمرغ ۴۰» در جریان آخرین تحولات بزرگ‌ترین رویداد سینمایی کشور، در تازه‌ترین دوره برگزاری قرار بگیرید.

امروز پنجشنبه ۱۴ بهمن‌ماه و هم‌زمان با چهارمین روز اکران فیلم‌های چهلمین جشنواره فیلم فجر، در سینمای رسانه با چهارمین شماره از «مهر سیمرغ ۴۰» همراه شوید.

گزارش ویدئویی خبرگزاری مهر از سومین روز برگزاری جشنواره چهلم فیلم فجر را اینجا تماشا کنید.

چهره روز؛ رامین سهراب

پیش زمینه چندانی از ایران ندارد، فارسی را هم خیلی خوب بلد نیست، تمام شناختش از این کشور به برج میلاد، برج آزادی، پل طبیعت، موسیقی و خانه‌های سنتی و… باز می‌گردد. همین هم در فیلمش هویداست که باعث شده حجم زیاد تصاویر هلی‌شاتی‌اش توی ذوق بزند.

رامین سهراب که به گفته خودش از پنج سالگی کشور را ترک کرده اما عاشق ایران است و همانطور که باز هم خودش می‌گوید می‌خواسته با همین تصاویر نیم‌بند چهره‌ای تازه از ایران به غرب مخابره کند و بگوید این کشور تفاوت‌هایی با آنچه که پیش از این سینماگرانی دیگر به تصویر کشیده‌اند، دارد.

با رونمایی «لایه‌های دروغ» در سومین روز از جشنواره و در برج میلاد به مانند سال‌های قبل در واکنش به فیلم‌های کم‌کیفت خبرنگاران راه کف و سوت را برای بیان اعتراض خود به فیلم برگزیدند، تا به اینجای کار هم می‌توان عنوان پرتنش‌ترین و پرانتقادترین نشست جشنواره فیلم فجر را به «لایه‌های دروغ» اطلاق کرد، همانجا که خبرنگاران فیلم رامین سهراب را یک شوخی بزرگ در سینمای ایران لقب دادند که هیات انتخاب جشنواره باید بابت حضورش در این رویداد پاسخ بدهند.

جانشین دبیر غایب «فجر» در «خانه» کیست؟/کارگردان محترم یک فیلم بد!
رامین سهراب و نادر فلاح در نشست فیلم «لایه‌های دروغ»

با آنکه «لایه‌های دروغ» به لحاظ اکشنی که دارد و از نظر توانایی رامین سهراب در اجرای کارهای رزمی فیلمی قابل قبول است اما فراتر از این، آنچه که باعث شد او را به‌عنوان چهره روز بنشانیم سعه صدر و صبوری‌اش در پاسخگویی به سوالات است، چیزی متفاوت با آنچه که در طی برگزاری چند نشست قبلی فیلم‌های این رویداد از سوی کارگردانان دیده می‌شد؛ سینماگرانی که به راحتی از پاسخ‌گویی طفره می‌رفتند و پاسخ سوال را به درک و دریافت اصحاب رسانه از فیلم محول می‌کردند.

رامین سهراب اما حتی در میان انتقادهایی که گاهی رنگ و بوی ملامت و توهین به خود می‌گرفت، سکوت می‌کرد. شاید این حاصل شرایط زیست او در خارج از این کشور باشد، همین هم باعث شده بود تا محسن صرافی تهیه‌کننده این فیلم بارها توضیح بدهد که سهراب متوجه طعنه‌های اظهارنظرهای شما نمی‌شود، جملاتش را تصحیح می‌کرد و سعی داشت از کارگردانش در طول چهل دقیقه برگزاری این نشست دفاع کند.

با همه این‌ها اما آنچه برگ برنده رامین سهراب به شمار می‌رود، رعایت اخلاق است، کارگردانی می‌گوید این فیلم حتی اگر یک دلار هم نفروشد باز هم حاصل عشق او به سینماست.

حاشیه روز؛ حمیدی‌مقدم جانشین «دبیر غایب»!

از همان روز نخست که خبر ابتلای مسعود نقاش‌زاده دبیر چهلمین جشنواره فیلم فجر به بیماری کرونا منتشر شد، همزمان شایعه‌ای در محافل رسانه‌ای به گوش می‌رسید که به واسطه عدم امکان همراهی حضوری او، قرار است امور اجرایی مربوط به دبیر جشنواره به یک جانشین واگذار شود.

هرچند در واکنش به این شایعه روابط عمومی جشنواره اعلام کرد نقاش‌زاده به‌صورت مجازی بر فرآیند اجرایی جشنواره نظارت خواهد داشت و تلویحاً انتخاب قائم‌مقام و یا جانشین برای دبیر جشنواره را رد کرده بود اما طی سه روز نخست برگزاری جشنواره در برج میلاد تهران شواهد نشان از واگذاری این مسئولیت به محمد حمیدی‌مقدم دارد.

جانشین دبیر غایب «فجر» در «خانه» کیست؟/کارگردان محترم یک فیلم بد!
استقبال رسمی حمیدی‌مقدم از سخنگوی دولت در «خانه جشنواره»

حمیدی‌مقدم که تنها مدیر سینمایی بازمانده از دولت قبل در ترکیب مدیران سینمایی محسوب می‌شود، علاوه‌بر مدیریت مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی و تجربه دبیری جشنواره «سینما حقیقت»، طی دوره‌های گذشته جشنواره فیلم فجر همواره از چهره‌های نزدیک به دبیرخانه این رویداد بوده و در مقام کارگردان آیین افتتاحیه و اختتامیه تا حدودی در جریان امور اجرایی این رویداد نیز قرار داشته است؛ به همین دلیل او از مدیرانی محسوب می‌شود که اشراف نسبی برای قبول مسئولیت اجرایی جشنواره چهلم فیلم فجر در غیاب دبیر را داشته است.

طی سه روز برگزاری جشنواره در برج میلاد به‌عنوان «خانه جشنواره» حضور پررنگ محمد حمیدی‌مقدم در این رویداد مشهود است و او به‌صورت میدانی بر فرآیند برگزاری بخش‌های مختلف جشنواره نظارت دارد.

فراتر از این حضور مستمر اما آنچه گمانه جانشینی او به جای مسعود نقاش‌زاده را طی روزهای اخیر پررنگ‌تر کرد، میزبانی رسمی او از مهمانان ویژه جشنواره است. میزبانی و دیدار رسمی روز گذشته او با سخنگوی دولت و سرپرست روابط‌عمومی و اطلاع‌رسانی وزارت بهداشت در همین راستا بوده است.

ستاد خبری جشنواره هنوز انتخاب حمیدی‌مقدم به‌عنوان قائم‌مقام و یا جانشین اجرایی مسعود نقاش‌زاده دبیر چهلمین جشنواره فیلم فجر را به‌صورت رسمی اعلام نکرده است.

نکته روز؛ شور و حالی که شاید به چشم نیاید

سهم فیلم‌های کوتاه و مستند از ویترین جشنواره فیلم فجر همواره از موضوعات بحث‌برانگیز در ادوار مختلف این رویداد بوده است. موضوعی که گاه منجر به اعتراض صنفی هم شده است اما به نظر می‌رسد با توجه به رویکرد این جشنواره و کارکردی که در رونمایی از تازه‌ترین تولیدات جریان اصلی سینمای بلند داستانی برای آن تعریف شده است، نمی‌توان انتظاری فراتر از فرصت اکران برای فیلم‌های کوتاه و مستند در این جشنواره داشت.

در جشنواره چهلم فیلم فجر هم ۱۰ فیلم کوتاه و ۸ فیلم مستند توانسته‌اند به جدول اکران «خانه جشنواره» راه پیدا کنند که براساس سانس‌بندی صورت گرفته هر شب یک سانس در سالن دو و سه برج میلاد به آن‌ها اختصاص داده شده است.

جانشین دبیر غایب «فجر» در «خانه» کیست؟/کارگردان محترم یک فیلم بد!

شب گذشته فیلم مستند «مشق امشب» ساخته اشکان نجاتی و مهران نعمت‌اللهی در این سانس روی پرده رفت. مستندی که مانند دیگر فیلم‌های مستند راه‌یافته به جشنواره فیلم فجر پیش‌تر در جشنواره «سینماحقیقت» رونمایی شده بود و موضوع محوری آن یعنی تکلیف شبانه دانش‌آموزان که ایده‌ای برگرفته از مستند معروف عباس کیارستمی بود، مورد توجه قرار گرفت.

نکته جالب توجه درباره اکران این فیلم حضور عوامل آن در «خانه جشنواره» بود که در غیاب دوربین رسانه‌ها خود در محل فتوکال جشنواره ایستادند و از حضور خود در این رویداد قاب‌هایی را به یادگار ثبت کردند.

اطلاع‌رسانی و برنامه‌ریزی برای انعکاس رسانه‌ای مطلوب‌تر حضور فعالان سینمای کوتاه و مستند در «خانه جشنواره» و عدم تداخل آن با پوشش رسانه‌ای اخبار مرتبط با فیلم‌های بلند می‌تواند در کنار اکران تک‌سانس آثار آن‌ها در جشنواره فجر فرصتی را برای دیده شدن جدی‌تر فعالان این حوزه‌ها فراهم آورد. فرصتی که به نظر می‌رسد حتی از سوی ستاد خبری جشنواره هم از آن‌ها دریغ شده است!

پیشنهاد روز؛ ملاقات خصوصی

با آنکه این روزها تمایل صاحبان آثار حاضر در جشنواره به هرچه بیشتر دیده شدن و نوشتن از آنها در رسانه‌هاست و با آنکه ماراتن فجر آنها را بر آن داشته تا هر کدام روی انتشار اقلام تبلیغاتی آثار خود تمرکز داشته باشند اما «ملاقات خصوصی» جزو آن دسته از فیلم‌هایی است که کمترین حجم تبلیغات را داشته، نه برایش پوستری رونمایی می‌کنند و نه خبر از تیزرهای آن است، فیلم به آرامی مسیر خود را می‌رود و در نمایش‌های غیررسمی و خصوصی توانسته بازخوردهای مثبتی از سوی منتقدان بگیرد.

کارگردانش امید شمس است، فیلمسازی که پیش از این عرصه فیلم کوتاه را آزموده و البته از رهگذر همان‌ها بارها مورد توجه قرار گرفته بود، این اما نخستین تجربه او در سینمای حرفه‌ای است تا یکی از آن هفت فیلم اولی‌های این رویداد باشد.

جانشین دبیر غایب «فجر» در «خانه» کیست؟/کارگردان محترم یک فیلم بد!

امید شمس در ساخت این فیلم بهمن ارک را هم در کنار خود داشته است، نام او یادآور فیلم «پوست» است که در جریان سی و هشتمین جشنواره فیلم فجر به همراه برادر دوقلویش توانست با همین فیلم موفقیت‌هایی را به کسب کند و استعدادی نوظهور باشد، بهمن ارک حالا علاوه بر اینکه در نگارش فیلمنامه «ملاقات خصوصی» با امید شمس همراه بوده به عنوان مشاور کارگردان نیز او را یاری کرده است.

وجه اشتراک این فیلم با «مرد بازنده» در تهیه‌کننده‌شان است، امیر بنان حالا عنوان یکی از پرکارترین تهیه‌کنندگان فجر را هم به یدک می‌کشد تا هر دو فیلمش با یکدیگر در رقابت باشند.

«ملاقات خصوصی» روایتگر حق استفاده از ملاقات خصوصی برای زوج‌هایی است که یکی از آن‌ها در حبس است.

پری ناز ایزدیار، هوتن شکیبا، ریما رامین فر، رویا تیموریان، سیاوش چراغی پور، شیرین آقا کاشی، نادر فلاح، حسین پارسایی، پیام احمدی نیا، جواد قامتی، ایمان شمس، امیر حسین بیات، علیرضا زارع پرست، معصومه احمدزاده، فرهاد شهبازی، حسین شفیعی گروه بازیگران «ملاقات خصوصی» را تشکیل می‌دهند

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

کنکاشی بر تصاویر پرسش‌برانگیز روی برج آزادی


نمایش پرچم ایران و چین روی برج آزادی، در روزهای اخیر با حاشیه‌هایی در فضای مجازی همراه بوده، بعضا برداشت‌های سیاسی از آن شده است. منتقدان، آرمان‌هایی از جنس ملی‌گرایی و استقلال طلبی را یادآوری کرده‌اند و این رویداد را در یکی از مهمترین میادین پایتخت، پرسش‌برانگیز دانسته‌اند.
اتفاقی که در دیگر سو و در نگاه مقابل، با تعابیر فرهنگی همراه بوده و ضمن اشاره به چند مناسبت از جمله آغاز سال جدید چینی، برگزاری چنین رویدادی را توجیه‌پذیر دانسته است.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

خط داستانی«موقعیت مهدی»متفاوت ازسریالش است/تجربه جالب «مردبازنده» – خبرگزاری مهر | اخبار ایران و جهان

ابراهیم امینی یکی از فیلمنامه‌نویسان فیلم سینمایی «موقعیت مهدی» ساخته هادی حجازی‌فر از آثار راه‌یافته به بخش سودای سیمرغ چهلمین جشنواره فیلم فجر در گفتگو با خبرنگار مهر درباره این پروژه توضیح داد: همان‌طور که مطلع هستید این پروژه در ابتدا قرار بود فقط یک سریال باشد که نسخه سریالی آن همچنان به نام «عاشورا» در دست تولید است. از مرحله‌ای به بعد تصمیم گرفته شد که این پروژه یک نسخه سینمایی هم داشته باشد.

وی افزود: از همان ابتدا مبنایی را قرار دادیم و آن اینکه این ۲ نسخه مسیر متفاوتی باید نسبت به یکدیگر داشته باشند. به همین دلیل حتی اسم نسخه سینمایی را هم تغییر دادیم. سابق بر این نسخه سینمایی مجموعه‌های تلویزیونی صرفاً یک خلاصه‌ای از نسخه سریالی آن‌ها بودند اما ما در این تجربه بخشی از داستان را که در نسخه سینمایی گسترش دادیم و به همین دلیل در حال حاضر ۲ نسخه سینمایی و تلویزیونی از این پروژه در اختیار داریم که بسیار با هم متفاوت هستند. حتی خط داستانی متفاوتی هم نسبت به هم دارند.

امینی در پاسخ به این پرسش که آیا می‌توان فیلم «موقعیت مهدی» را یک فیلم پرتره از شهید مهدی باکری دانست، تأکید کرد: نه نمی‌توان اینگونه گفت که این فیلم یک روایت زندگی‌نامه‌ای از زندگی مهدی باکری است. این فیلم بیشتر روایتی از رابطه ۲ برادر باکری است و این رابطه در داستان محوریت دارد.

وی درباره دلیل تمرکز بر این بخش داستان در نسخه سینمایی هم گفت: در جریان جزئیات این تصمیم‌گیری نیستم اما در مسیر تولید نسخه سریالی، به مرور به این جمع‌بندی برای نسخه سینمایی رسیده‌اند.

«مرد بازنده» را قبل از «زخم‌کاری» نوشتیم

امینی درباره همکاری با محمدحسین مهدویان در نگارش فیلمنامه «مرد بازنده» دیگر فیلم خود در جشنواره چهلم فیلم فجر و طرح برخی مطالب درباره تأثیر سریال «زخم‌کاری» بر این فیلم سینمایی هم گفت: «مرد بازنده» فیلم‌نامه‌ای است که از ۲ سال قبل با محمدحسین روی آن کار کرده بودیم و اساساً شکل‌گیری آن پیش از نگارش و ساخت سریال «زخم کاری» بود. مباحثی که درباره شباهت این ۲ پروژه مطرح می‌شود شاید به دلیل اشتراک بازیگران باشد. درباره تأثیر این ۲ پروژه روی هم منتقدان باید نظر بدهند اما فیلمنامه «مرد بازنده» پیش از «زخم‌کاری» نوشته شد و تنها تولیدش به بعد از آن سریال افتاد.

وی ادامه داد: در دوره ساخت فیلم سینمایی «درخت گردو» و پیش از ورودم به پروژه «دسته دختران» ساخته منیر قیدی، فیلمنامه «مرد بازنده» را نوشته و تمام کرده بودیم. ابتدا قرار بود با تهیه‌کننده دیگری این فیلم ساخته شود که ماجرای کرونا پیش آمد و تولید آن به متوقف شد.

این فیلم‌نامه‌نویس که تجربه همکاری با محمدحسین مهدویان در دیگر پروژه‌های سینمایی این فیلم‌ساز را هم داشته درباره تفاوت «مرد بازنده» با دیگر آثار او گفت: شاید اصلی‌ترین تفاوت آن این باشد که محمدحسین مهدویان بیشتر اوقات داستان‌هایی واقعی یا برگرفته از تاریخ را ساخته است اما این فیلم یک قصه به‌روز دارد که هیچ مبنای واقعی ندارد. این پروژه به نوعی تعلق خاطر ما دو نفر را به ژانر کارآگاهی و پلیسی هم نشان می‌دهد. از این منظر نگارش فیلمنامه این کار تجربه جالبی برای من بود. امیدوارم تماشای آن برای مخاطب هم به همین اندازه لذت‌بخش باشد.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

کارگردانی که از کانادا فیلمش را به «فجر» رساند/ یک فضای متفاوت – خبرگزاری مهر | اخبار ایران و جهان

به گزارش خبرنگار مهر، فیلم کوتاه «آهو» به‌کارگردانی مهسا رضوی یکی از ۱۰ فیلم کوتاه حاضر در بخش کوتاه چهلمین جشنواره فجر، روایت داستان آهو است که برای حل مشکل بی‌خوابی در آپارتمان جدید، ناخواسته وارد زندگی زوج پُردردسر طبقه بالا می‌شود.

مهسا رضوی فارغ‌التحصیل رشته پژوهش هنر از دانشکده هنرهای زیبا و رشته فیلمسازی از دانشگاه یورک کاناداست. او فیلمسازی را یک سال قبل از مهاجرت در انجمن سینمای جوانان ایران شروع کرد و در کانادا ادامه داد. «آهو» سومین فیلم کوتاه داستانی وی پس از پروژه‌های داستانی و مستندی است که در دوران تحصیل ساخته است. رضوی در حال حاضر عضو آکادمی سینما و تلویزیون کاناداست و روی فیلم‌نامه اولین فیلم بلندش که برنده جایزه تحقیق و آفرینش از شورای هنر کانادا شده، کار می‌کند.

مهسا رضوی در رابطه با شکل‌گیری ایده و شرایط ساخت فیلم کوتاه «آهو» گفت: طرح اولیه فیلم «آهو» را سه سال پیش بر اساس تجربه‌های شخصی و همچنین مشاهده‌ام از زندگی زنان مهاجر و دانشجوهای خارجی در تورنتو نوشتم که سعی می‌کنند به‌رغم تمام مشکلات، زندگی‌شان را در کشوری تازه از نو بسازند. آهو داستان دختر دانشجوی مهاجری است که علاوه بر مشکلات شخصی مثل بی‌پولی، حساسیت شدید به ساس، بی‌خوابی و پایان نامه‌ای که باید تا آخر ماه تمام شود، باید اهالی ساختمان رو به زوال را به سم‌پاشی و پاک‌کردنش از ساس و نمودهای انسانی‌اش وا دارد و انگار حل هر مشکل در گرو دیگری است. از نوشتن فیلم‌نامه و تأمین سرمایه تا فیلم‌برداری «آهو» حدود سه سال و نیم طول کشید. بر اساس تجربه شخصی من فیلمسازی مستقل در کانادا به این معنی که مانند فیلم «آهو»، فیلمساز شخصاً مسئول تهیه سرمایه و پیدا کردن عوامل و مسائل اجرایی فیلم باشد، کم‌وبیش شبیه کشورهای دیگر است و این مشکلات در روزگار کرونا خیلی بیشتر شده، مقررات کار کردن از نظر تعداد عوامل، مکان و زمان و مدت فیلم‌برداری و هزینه‌ها تغییر کرده است و این مسائل روی تولید «آهو» هم تأثیر زیادی گذاشت.

رضوی با بیان این‌که حضور بخش فیلم کوتاه در جشنواره فجر اتفاق مهمی است، افزود: این حضور به فیلم‌های کوتاه فرصت دیده شدن و نقد شدن می‌دهد و در آثار بعدی فیلمسازان فیلم کوتاه و آینده سینمای ایران مؤثر است؛ اما جشنواره فجر وقتی می‌تواند تأثیرگذار باشد که همه فیلمسازان فیلم کوتاه بتوانند آثارشان را به‌طور مستقل به جشنواره بفرستند و فیلم‌ها با حضور نمایندگان منتخب انجمن‌های صنفی فیلم کوتاه بازبینی و داوری بشوند. اگر این اتفاق بیفتد بخش فیلم کوتاه می‌تواند یکی از پربارترین و پرمخاطب‌ترین بخش‌های جشنواره باشد.

وی در ادامه به بهتر و منظم‌تر بودن روند زمان‌بندی، نحوه اطلاع‌رسانی و ارتباط با فیلمساز در فستیوال‌های داخلی اشاره کرد و گفت: مورد دیگری که به نظر من در جشنواره داخلی جایش خالی است، بازار فیلم کوتاه یا برنامه نمایش تعداد زیادی از فیلم‌ها حتی آن‌هایی که در لیست انتخاب‌های نهایی نیستند، برای برنامه‌ریزها و نمایندگان فستیوال‌های بین‌المللی است، چیزی شبیه بازار فیلم فستیوال فیلم کوتاه کلرمون فرانسه. فراهم کردن امکان دیده شدن این فیلم‌ها توسط نمایندگان فستیوال‌های دیگر، فیلمسازان جوان ایرانی را از طریق جشنواره‌های ملی و شناخته شده‌ای مانند جشنواره فیلم کوتاه تهران با فستیوال‌های معتبر خارج از ایران در ارتباط قرار می‌دهد. مورد دیگر برگزاری کارگاه‌های فیلمسازی یا Talent Lab با حضور هنرجوها و مدرس‌هایی از کشورهای مختلف است. این کارگاه‌ها هنرجوهای انجمن را با همکاران و مدرسان سینمایی در خارج از ایران در ارتباط قرار می‌دهد و می‌تواند به تولید آثار مشترک کمک کند.

کارگردان «آهو» سپس با پرداختن به موضوع اکران‌های عمومی فیلم کوتاه بیان کرد: به نظرم برنامه‌هایی مانند اکران‌های گروه فیلم و تجربه ابتکار عمل خیلی خوبی برای نمایش فیلم‌های فیلمسازان مستقل است. اگر مشابه این برنامه از طرف نهادهایی مانند انجمن سینمای جوانان برای اکران آثار هنرجویان برگزار شود خیلی تأثیرگذار خواهد بود. علاوه بر این بسیاری از مواقع سوژه‌ها و داستان‌های فیلم کوتاه می‌تواند مورد علاقه مدارس و مؤسسه‌های فرهنگی اجتماعی دولتی و خصوصی باشد، به‌طوری که علاقه‌مند باشند با همکاری نهادهایی مثل انجمن سینمای جوانان برنامه نمایش و نقد فیلم کوتاه برگزار کنند. این نوع نمایش فیلم کوتاه در کانادا، کشوری که من در آن زندگی می‌کنم، خیلی مرسوم است و بسیاری از مواقع فیلمساز را با افراد گروه‌ها و اقشار مختلف در جامعه در تماس مستقیم می‌گذارد و چه بسا که این افراد به‌عنوان مخاطب، سوژه فیلم، همکار یا حتی سرمایه‌گذار در آثار بعدی فیلمساز مشارکت می‌کنند.

مهسا رضوی در پایان درباره نقش نهادها در حمایت از فیلم کوتاه عنوان کرد: من فیلمسازی را در انجمن سینمای جوانان شروع کردم، وقتی که معلم مدرسه بودم، در دنیای سینما آشنایی نداشتم و هنوز فیلمی نساخته بودم. در آن زمان تنها دوره فیلمسازی‌ای که معتبر و با بودجه من سازگار بود و مرا به دنیای فیلمسازی وصل می‌کرد، انجمن بود. فکر می‌کنم این در مورد بسیاری از فیلمسازانی که با انجمن شروع کردند هم صدق می‌کند. این موضوع خیلی اهمیت دارد و نشان می‌دهد در این اوضاع اقتصادی که فقط عده کمی می‌توانند از عهده هزینه‌های سرسام‌آور فیلمسازی مستقل برآیند انجمن چه نقش مهم و تاریخی‌ای در ایجاد فرصت‌های به‌نسبت منصفانه‌تر برای هنرجویان فیلمسازی دارد. به نظرم در سی و چند سال گذشته انجمن سینمای جوانان و جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران، تنها نهادهایی بودند که به‌خاطر بودجه و امکاناتشان می‌توانستند و باید امکان فیلم ساختن و نمایش فیلم را برای تمام کسانی که به فیلمسازی علاقه داشتند، صرف نظر از اینکه کجای ایران زندگی می‌کنند، چندساله‌اند و به چه طبقه‌ای تعلق دارند، فراهم کنند. امیدوارم انجمن همچنان و بیش از پیش به فعالیت‌هایش در شهرهای مختلف ایران و حمایت از فیلمسازانی که دسترسی محدودی به سرمایه مالی و انسانی به معنی دوست، آشنا و حامی در سینمای ایران دارند ادامه بدهد.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

واکنش بهرنگ علوی به ادعای آقازاده بودن تهیه‌کننده فیلم شادروان – خبرگزاری مهر | اخبار ایران و جهان

واکنش بهرنگ علوی به ادعای آقازاده بودن تهیه‌کننده فیلم شادروان

بازیگر فیلم شادروان در نشست خبری جشنواره فیلم فجر گفت: بدون اغراق عباس نادران دوست صمیمی من است و خانواده او را کاملا میشناسم و نسبت به سلامت این فرد اطمینان کامل دارم.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

آرای مردمی بعد از گذشت ۳ روز از آغاز «فیلم فجر» اعلام می‌شود – خبرگزاری مهر | اخبار ایران و جهان

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از روابط‌عمومی چهلمین جشنواره فیلم فجر، محمدرضا فرجی مدیر امور سینماهای جشنواره فیلم فجر گفت: آرای مردمی چهلمین جشنواره فیلم فجر در حال شمارش است و طبق سال‌های گذشته پس از سه روز اول به شکل روزانه اعلام خواهد شد.

وی ادامه داد: در حال حاضر هنوز برنامه‌ای برای اکران فوق‌العاده فیلم‌ها برای سینماهای مردمی در نظر گرفته نشده است. ما در ستاد برگزاری جشنواره در حال بحث و بررسی هستیم و چنانچه سانس فوق‌العاده‌ای در نظر باشد از طریق مجاری اطلاع‌رسانی جشنواره به مخاطبان اعلام خواهد شد.

فرجی در پایان ضمن تشکر از مخاطبان و سینماداران گفت: خوشبختانه پروتکل‌های بهداشتی و موارد مورد نظر ستاد جشنواره از سوی مخاطبان و سینماداران در این چند روز به خوبی رعایت می‌شود و خوشبختانه هیچ گزارشی مبنی بر بروز تخلف و یا سرپیچی از رعایت پروتکل‌ها از سوی مخاطبان اعلام نشده است.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

راهنمایی برای گالری گردی آخر هفته/با وقت قبلی بروید


کرونا بار دیگر در کشور درحال جان گرفتن است و آمار مبتلایان به این ویروس و سویه جدید آن یعنی امیکرون رو به افزایش است. باتوجه به این نکته در صورتی که یکی از دوستداران هنرهای تجسمی هستید و قصد بازدید از نمایشگاه‌های هنری در آخر هفته را دارید، حتما با وقت قبلی به گالری‌ها مراجعه کنید.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

جزئیات برگزاری جشنواره فیلم فجر اصفهان اعلام شد – خبرگزاری مهر | اخبار ایران و جهان

به گزارش خبرنگار مهر، رمضانعلی معتمدی چهارشنبه در نشست خبری چهلمین جشنواره فیلم فجر و دوازدهمین جشنواره فیلم فجر اصفهان ضمن تبریک فرارسیدن ایام‌الله دهه فجر اظهار داشت: در تهران از روز گذشته جشنواره آغاز به کار کرده، اما در استان‌ها جشنواره از پانزدهم بهمن‌ماه آغاز شده و تا ۲۲ بهمن ادامه خواهد داشت. از همه مردم اصفهان دعوت می‌کنیم در این رویداد مهم حضور پیدا کنند و آثار را ببینند.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اصفهان ادامه داد: اصفهان با چهار سالن میزبان جشنواره فیلم فجر است که دو سالن در پردیس سینمایی سیتی سنتر، یک سالن در سینما ساحل و یک سالن در سینمای فلسطین اکران فیلم خواهیم داشت. مراسم افتتاحیه این جشنواره در اصفهان پنجشنبه ساعت ۱۰ صبح در گلستان شهدا برگزار خواهد شد.

وی افزود: در این دوره ۱۶ فیلم از ۲۲ فیلم توسط اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اصفهان تأمین شده که اکران خواهد شد. هر ساله همکاری‌های بسیار خوبی مؤسسات، ادارات و بخش‌های خصوصی درباره برگزاری جشنواره داشتند و در سال جاری نیز این اتفاق رخ خواهد داد. خرید بلیط به صورت آنلاین است و بلیط‌های این دوره در سایت‌های سینماتیکت، ایران‌تیکت و گیشه‌۸ خرید بلیط صورت می‌گیرد.

معتمدی درباره وضعیت پروتکل‌های بهداشتی در جشنواره توضیح داد: دستورالعمل‌های بهداشتی از سوی مرکز بهداشت اعمال می‌شود و رعایت آن‌ها اصل برگزاری جشنواره است. تصمیم‌گیری درباره ظرفیت سالن‌های سینما نیز بر عهده مراکز بهداشت است و بنا بر اعلام تهران باید با ۶۰ درصد ظرفیت سالن اکران‌ها انجام گیرد.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اصفهان با اشاره به دوازدهمین جشنواره فیلم فجر اصفهان تاکید کرد: در بخش جنبی جشنواره آثاری که در دو سال اخیر در اصفهان تولید شده و توسط هیأت انتخاب اداره‌کل انتخاب شدند، اکران خواهند شد. برای هنرمندان و اصحاب رسانه نیز سالن ویژه خواهیم داشت. از مسئولان استان هم دعوت می‌کنیم که بیننده آثار این دوره جشنواره باشند. این رویداد می‌تواند در خلاقیت‌ها و ایده‌هایی و خلق آثار جدید بسیار مهم باشد.

وی افزود: استان اصفهان از نظر ساخت و تولید فیلم در همه ابعاد هنرمند، عوامل و لوکیشن یک ظرفیت ویژه در ساخت آثار سینمایی دارد. این ظرفیت ما را بر آن خواهد داشت تا در برنامه‌ریزی‌ها و تدابیری که باید در استان‌ها درباره تقویت تهیه فیلم‌های بلند صورت گیرد، با تعامل با وزارت انجام گیرد. در سیاست‌های وزارت نیز تقویت ساخت و تولید در استان‌ها است.

امیدواری به اکران همه آثار در اصفهان

همچنین رضا دهقانی، سرپرست معاونت هنری و سینمایی اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اصفهان درباره تعدادی از آثار که احتمال اکران آن‌ها در اصفهان نیست، تصریح کرد: بخش سودای سیمرغ جشنواره ۲۲ فیلم حضور دارند که ۱۶ فیلم را اداره‌کل ارشاد تأمین کرده است. شش فیلم باقی مانده با پیگیری و حمایت بخش خصوصی در صورتی که اتحادیه تهیه کنندگان رضایت داشته باشند. پردیس‌های سینمایی سیتی سنتر، ساحل و فلسطین آمادگی خریداری شش فیلم باقی مانده جشنواره را دارند و لزوم آن رضایت اتحادیه تهیه کنندگان است.

وی افزود: انتخاب این ۱۶ فیلم بر اساس توافقی که دبیرخانه جشنواره با اتحادیه تهیه کنندگان دارد، تعیین می‌شود. اما تلاش ما اکران همه آثار با جلب آثار تهیه کنندگان است. بر همین اساس هنوز اسامی فیلم‌های حاضر در اصفهان مشخص نیست و در روز آینده جدول اکران‌ها مشخص می‌شود.

دهقانی درباره بخش‌های جنبی جشنواره فیلم فجر در اصفهان گفت: هفت فیلم بلند اصفهانی توسط هیأت نظارت اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اصفهان انتخاب شده و در یکی از سالن‌های سیتی سنتر و در بخش جنبی اکران خواهد شد. همچنین چند کارگاه با عنوان «مهارت‌های فنی در فیلم‌سازی»، «کارگردانی سینمای مستند»، «ایده و موضوع در فیلم کوتاه با رویکرد گفتمان انقلاب اسلامی» در خلال جشنواره برگزار خواهد شد.

وی تاکید کرد: خوشبختانه با همکاری خوب امسال از هر فیلم چهار سانس اکران خواهیم داشت. با توجه به تغییرات و هماهنگی‌ها در ستاد مرکز با تأخیر فروش بلیط‌ها صورت می‌گیرد. ستاد جشنواره باید جدول اکران قطعی خود را در اختیار سمفا قرار دهد و امیدوارم تا امشب و فردا صبح این بار گذاری صورت گیرد. همه مخاطبان حق رأی به بهترین اثر از نگاه مردم را دارد. مبلغ بلیط‌ها هنوز مشخص نیست.

معاون امور سینمایی اداره‌کل ارشاد اصفهان گفت: از هفت فیلم بخشی جشنواره فیلم چند قطره آبان که به شهدای ۲۵ آبان اختصاص دارد، اکران خواهد شد. امسال هر روز از جشنواره مزین به نام یکی از شهدای انقلاب اسلامی است و امیدواریم به برکت شهدا جشنواره خوبی را برگزار کنیم. همچنین یک تیزر یک دقیقه و نیمی مبتنی بر صحبت‌های مقام معظم رهبری و گام دوم انقلاب آماده شده و پیش از هر اکران پخش خواهد شد.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

امین حیایی با «برف آخر» به «فجر» می‌آید/ جشنواره اکشن می‌شود! – خبرگزاری مهر | اخبار ایران و جهان

به گزارش خبرنگار مهر، دو فیلم سینمایی «برف آخر» به کارگردانی امیرحسین عسگری و تهیه کنندگی حسن مصطفوی و «لایه‌های دروغ» به کارگردانی رامین سهراب و تهیه کنندگی محسن صرافی و رامین سهراب امروز چهارشنبه ۱۳ بهمن ماه در سومین روز از چهلمین جشنواره فیلم فجر در خانه جشنواره برای اهالی رسانه و منتقدان نمایش داده می‌شود. در واقع می‌توان گفت مخاطبان جشنواره امروز می‌توانند در کنار تماشای فیلم‌های مختلفی که در گونه اجتماعی ساخته می‌شود، تماشای یک فیلم اکشن را هم تجربه کنند.

امین حیایی با «برف آخر» به «فجر» می‌آید/ جشنواره اکشن می‌شود!

در سانس اول روز سوم جشنواره ساعت ۱۳، فیلم سینمایی «برف آخر» به کارگردانی امیرحسین عسگری به نمایش گذاشته می‌شود و داستان روزمرگی‌های یک دامپزشک را به تصویر می‌کشد. در این فیلم سینمایی بازیگرانی چون امین حیایی، لادن مستوفی، مجید صالحی، نوشین مسعودیان، صادق ملک، امیر مشهدی عباس، امیرعباس رودگر صفاری و مهدی مهربان حضور دارند. «برف آخر» در شمال کشور فیلمبرداری شده است و از جمله نکات جالب آن حضور احسان علیخانی به عنوان یکی از سرمایه گذاران این فیلم است.

امین حیایی با «برف آخر» به «فجر» می‌آید/ جشنواره اکشن می‌شود!

اما تنها فیلم اکشن چهلمین جشنواره فیلم فجر، یعنی «لایه‌های دروغ» به کارگردانی رامین سهراب، قرار است ساعت ۱۶ در خانه جشنواره به نمایش گذاشته شود. این فیلم سینمایی اولین تجربه این کارگردان جوان به شمار می‌رود، فیلمی که به صورت مشترک توسط ایران و فنلاند تولید شده است. «لایه‌های دروغ» روایت گر یک قهرمان آتش نشان ایرانی است که درگیر اتفاقاتی می‌شود.

در این فیلم سینمایی علاوه بر کارگردان که خود در فیلم بازی کرده است، بازیگرانی چون جسیکا ولف، نادر فلاح، کامران تفتی، مجید سعیدی، ارسلان قاسمی، ونوس کانلی، میلاد میرزایی حضور دارند.

بخش مستند و فیلم کوتاه نیز امروز ساعت ۲۰:۳۰ میزبان مستند «مشق امشب» به کارگردانی اشکان نجاتی خواهد بود. همچنین قرار است فیلم سینمایی «خانه دوست کجاست؟» به کارگردانی زنده یاد عباس کیارستمی در ساعت ۲۰:۳۰ دقیقه روی پرده رود.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

ماجرای ویدئومپینگ پرچم چین روی برج آزادی چه بود؟


سرپرست مجموعه فرهنگی برج آزادی در پی بروز برخی حاشیه‌ها پیرامون ماجرای پخش ویدئو مپینگ پرچم ایران و چین روی برج آزادی توضیحاتی را ارائه داد.

مشاهده خبر از سایت منبع