X

بایگانی بهمن 16, 1400

دفتر سینمایی

«رازآواز» علیرضا قربانی منتشر شد


علیرضا قربانی از انتشار پروژه جدید موسیقایی خود در همکاری با حسام ناصری خبر داد.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

تشکر ویژه مریلا زارعی از همسر شهید داریوش رضایی نژاد – خبرگزاری مهر | اخبار ایران و جهان

 تشکر ویژه مریلا زارعی از همسر شهید داریوش رضایی نژاد

مریلا زارعی در نشست خبری فیلم هناس گفت: برایم باعث افتخار بود که وقتی اشک‌های خانم شهره پیرانی را دیدم همراه او اشک ریختم و خداروشکر کردم که ایشان از این فیلم رضایت داشتند.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

عکاسان ایرانی به جایزه جشنواره بنگلادشی رسیدند


جوایز ششمین جشنواره بین‌المللی عکاسی «یادواره محفوظ الله ۲۰۲۲» در بنگلادش به عکاسان ایرانی رسید.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

اشتیاق بهروز شعیبی به گرفتن جایزه در فیلم هناس و بدون قرار قبلی – خبرگزاری مهر | اخبار ایران و جهان

اشتیاق بهروز شعیبی به گرفتن جایزه در فیلم هناس و بدون قرار قبلی

بازیگر فیلم هناس در نشست خبری این فیلم در جشنواره فیلم فجر گفت: اینکه کدام فیلم می تواند در جشنواره جایزه بگیرد این را باید هیات داوران در مورد نظرش بدهند و تصمیم بگیرند.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

صحبت‌های جالب و شیرین کوثر حیدری بازیگر خردسال فیلم هناس – خبرگزاری مهر | اخبار ایران و جهان

صحبت‌های جالب و شیرین کوثر حیدری بازیگر خردسال فیلم هناس

کوثر حیدری بازیگر خردسال فیلم هناس در نشست خبری این فیلم در چهلمین جشنواره فیلم فجر گفت: از همه عوامل فیلم تشکر می کنم و نقشم را خیلی دوست داشتم.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

از جزئیات امنیتی ترور شهید رضایی نژاد اطلاعی نداریم – خبرگزاری مهر | اخبار ایران و جهان

از جزئیات امنیتی ترور شهید رضایی نژاد اطلاعی نداریم

احسان ثقفی نویسنده فیلم سینمایی هناس گفت: سعی کردیم روایت صادقانه ای از اتفاقات رخ داده داشته باشیم و دوست هم نداشتیم به مسائل امنیتی این اتفاق ورود کنیم.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

واکنش همسر شهید رضایی‌نژاد به فیلم سینمایی «هناس» – خبرگزاری مهر | اخبار ایران و جهان

واکنش همسر شهید رضایی‌نژاد به فیلم سینمایی «هناس»

روایت محمدرضا شفاه‌ تهیه‌کننده فیلم سینمایی «هناس» از واکنش همسر شهید داریوش رضایی‌نژاد پس از تماشای این فیلم که با موضوع ترور این شهید هسته‌ای ساخته شده است را مشاهده می‌کنید.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

دوسالی که سرود خمینی ای امام غیرقابل پخش شد/از عملکردم راضی‌م


رئیس شورای موسیقی و شعرصدا وسیما درسالهای انقلاب دربرنامه چراغ مطالعه گفت: از اصلاحاتی که در دوران مدیریتم در صدا و سیما انجام دادم دفاع می‌کنم چون اگر غیر از آن بود هیچی از موسیقی نمی‌ماند.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

کارگردانی که از خودش هم نمی‌تواند بازی بگیرد – خبرگزاری مهر | اخبار ایران و جهان

به گزارش خبرنگار مهر، دوازدهمین جشنواره فیلم فجر اصفهان از روز جمعه در پردیس سینمایی ساحل و سیتی سنتر این شهر آغاز شده است. خبرگزاری مهر استان اصفهان امسال نیز با همکاری انجمن منتقدان و سینماگران حوزه هنری استان اصفهان به ارزیابی آثار حاضر در چهلمین جشنواره فیلم فجر می‌پردازد که با همکاری مؤسسه فرهنگی هنری بهمن سبز هر روز در پردیس سینمایی ساحل اصفهان به تماشای این آثار می‌نشینند.

پس از پایان فیلم سینمایی لایه‌های دروغ که با مشارکت یک شرکت فنلاندی و حمایت بنیاد سینمایی فارابی ساخته شده و در بخش سودای سیمرغ حاضر است به سراغ برخی هنرمندان، دانش آموختگان این حرفه و منتقدان سینمایی انجمن منتقدان حوزه هنری اصفهان رفتیم که به تماشای این فیلم نشسته‌اند. ارزیابی نشان می‌دهد اولین ساخته رامین سهراب به هیچ وجه نتوانسته نظر آنها را جلب کند به طوری که تقریباً همه آنها به فیلم امتیاز صفر از پنج داده‌اند و اثر فاقد ارزش محسوب می‌کنند. در ادامه خلاصه‌ای از نظرات آنها را با هم می‌خوانیم.

توهینی به جوانان با استعداد

فرزان معظم از چهره‌های با سابقه سینما در اصفهان درباره فیلم می‌گوید: در فیلم لایه‌های دروغ نداشتن قصه ضعف اصلی فیلم است که در نتیجه عدم شخصیت پردازی را به همراه دارد. کارگردان حتی از بازی گرفتن از خود هم ناتوان است.

محمد بزرگ منتقد دیگری است که این فیلم را اثری می‌داند که به اشتباه کارشناسان هیأت انتخاب راهی جشنواره شده و توهینی نسبت به جوانان با استعداد این سرزمین است که علاقه‌مند به فیلم‌سازی هستند و بستر مناسبی را در خدمت ندارند. فیلمی که نه پیرنگ داستانی مناسبی دارد و نه در تبیین سینمای اکشن اثرمند. کاری تلویزیونی که اصلاً در حد و اندازه‌های سینما نیست.

یک اشتباه تمام عیار

مریم محمدی دانش آموخته سینما فیلم لایه‌های دروغین را فیلمی سرشار از لایه‌های دروغین، توصیف می‌کند و می‌گوید: فیلم پر از صحنه‌های زد و خورد بی دلیل است و تنها سکانس با ارزش فیلم سکانس آغازین نجات افراد از دل آتش است آن هم شاید چون صورت رامین سهراب با کلاه آتش نشانی پوشانده شده و بازی اش دیده نمی‌شود!

مصطفی حیدری منتقد سینما نیز نظر مشابهی دارد و می‌گوید: این فیلم ملغمه‌ای از فیلم‌های اکشن درجه چندم هالیوودی است. نه فیلمنامه، نه بازی، نه کارگردانی و نه هیچ نکته بارز در بخش‌های دیگر فیلم وجود ندارد. اساساً حضور فیلم در جشنواره یک اشتباه تمام‌عیار بوده است.

مایه آبروریزی

جمال احمدی، تحلیلگر سینما معتقد است: هرچقدر شروع فیلم لایه‌های دروغ با صحنه آتش‌سوزی و تلاش آتش‌نشان برای نجات جان دو نفر خوب و جذاب بود، ادامه نامفهوم و غیرباورپذیر داستان با تکیه بیش از حد به صحنه‌های اکشن، ارزش فیلم را برای معرفی به دیگران، به صفر نزدیک کرده است.

وی در ادامه می‌گوید: واقعاً جای سوال است که چرا و با کدام هزینه چنین فیلم‌هایی اولاً ساخته می‌شوند و با چه تشخیصی راه به جشنواره پیدا می‌کنند. این فیلم برای مردم جذابیت و آورده چندانی نخواهد داشت.

محمد اسماعیلی این اثر را فیلمی بی سر و ته می‌داند که مایه آبروریزی هیئت انتخاب جشنواره است و می‌افزاید: واقعاً یک اثر باید چطور باشد که پشت فیلتر هیئت انتخاب متوقف شود؟ بازی‌های ضعیف همراه با ناتوانی شدید کارگردان در ساخت لحظات احساسی که بیننده را به یاد برخی آثار مشهور در فضای مجازی می‌اندازد به طوری که بارها از شدت مسخرگی بیننده را به خنده وامی دارد. یک نفر رسماً پولش را به رخ سینمای کشور می‌کشد و در جشنواره ملی ما جولان می‌دهد، قصه‌ای بی سر و ته که قرار است هر سکانس بهانه‌ای شود برای نمایش قدرت رزمی صاحب اثر.

شوخی جشنواره امسال

امیر محزونیه از روزنامه نگار فرهنگی است که این فیلم را تماشا کرده و در این خصوص می‌گوید: لایه‌های دروغ شوخی جشنواره امسال است. ظاهراً تصور شده که جشنواره مانند بازار مکاره‌ای است که همه چیز باید در آن پیدا شود. فیلم‌هایی که ظاهراً از روی فرش آبی می‌توانند رد شوند! این نتیجه درک نکردن کارکردهای یک جشنواره فیلم است.

در پایان نیز محمد مهدی شیخ صراف درباره فیلم لایه‌های دروغ می‌گوید: شاید هنگام تماشای این فیلم بعضی‌ها مجبور باشند به خاطر پول بلیط که داده‌اند سالن سینما را ترک نکنند اما به نظرم به کسی که این فیلم را تا آخر تحمل کند باید حتماً جایزه داده شود. واقعاً تحمل چنین ملغمه ای از تصاویر در هم تنیده که به اسم سینما در جشنواره فیلم فجر به علاقه مندان سینما قالب شده صبر بالایی می‌خواهد.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

طبیعی است برخی فیلم‌های فجر را دوست نداشته باشید/ افزایش مخاطبان – خبرگزاری مهر | اخبار ایران و جهان

به گزارش خبرنگار مهر، نشست خبری مسعود نقاش‌زاده دبیر چهلمین جشنواره فیلم فجر ظهر امروز ۱۶ بهمن ماه، با همراهی یزدان عشیری مدیر روابط عمومی این رویداد در سالن اصلی برج میلاد برگزار شد.

عشیری در ابتدای این نشست به ارائه توضیحاتی درباره دلیل تاخیر در برگزاری این نشست رسانه‌ای به واسطه ابتلای مسعود نقاش‌زاده به بیماری کرونا پرداخت.

نقاش زاده در ابتدای این نشست گفت: در آغاز شهادت امام هادی (ع) را تسلیت می‌گویم و یاد و خاطره پیروزمندان انقلاب را هم گرامی می‌دارم. پیش از هر چیزی از شما اهالی رسانه تشکر می‌کنم که با مسئولیت، جشنواره را پوشش می‌دهید و از جهات مختلف به آن نگاه می‌کنید. بابت این ناهماهنگی برای برگزاری نشست خبری عذرخواهی می‌کنم. توصیه پزشک این بود که برای رعایت دستورالعمل‌ها، در جمع حضور پیدا نکنم، هرچند درگیری شدید نداشتم.

دبیر جشنواره ادامه داد: همین جا از همه همکارانم و مدیران ستاد جشنواره که شبانه روزی مشغول کار هستند تشکر می‌کنم بی‌گمان به واسطه همکاری آن‌ها که گاه تا نیمه‌های شب ادامه پیدا می‌کرد، این کار میسر شد. آنها خیلی زحمت کشیدند و تشکر می‌کنم. کمیته‌های تخصصی در بخش‌های مختلف پیش‌بینی شده بود تا امور را پیش ببرند از حمایت‌های رییس سازمان سینمایی و وزیر ارشاد هم تشکر می‌کنم که در این زمان کوتاه مسئولیت جشنواره به من واگذار شد به من کمک کردند.

وی افزود: پنجم آبان این مسئولیت به من واگذار شد، دفتر جشنواره بیش از ۱۰ ماه آماده به کار نبود. خرابی‌ها را ترمیم کردیم. هم دفتر و هم ستاد جشنواره را آماده کردیم. پیشنهاد کردیم که دبیرخانه جشنواره سازماندهی مستمر داشته باشد. جشنواره فجر بزرگ‌تر از آن است که به عنوان پروژه با آن برخورد شود که چند ماه کار کند و بعد تعطیل شود. همینطور پیشنهاد کردم که مرکز تخصصی برای جشنواره‌های سینمایی داشته باشیم که پیگیری می‌شود. این محدودیت‌ها همچنان وجود دارد که مربوط به زیرساخت‌هاست. در این زمان کوتاه بسیاری از رویه‌های مشکل دار را نمی‌توانستیم کامل اصلاح کنیم، بلکه می‌توانستیم بهینه سازی کنیم.

نقاش‌زاده افزود: باورم این است که از پایان جشنواره چهلم تدبیر لازم برای جشنواره بعدی باید آغاز شود و این دبیرخانه دایمی باشد. آنچه که در این دوره بنا داشتیم دنبال کنیم قانون مداری و استانداردسازی رویه‌ها بود که آن را از آئین‌نامه آغاز کردیم. این موضوع باید بنیادی باشد تا سال‌های بعد فقط تغییرات جزیی باشد. ما نیازمند به چارچوب اولیه پایدار هستیم که باید در آیین نامه مشخص شود و یک سری جزییات تغییر پیدا کند.

وی افزود: این هم البته قانون مداری است و رعایت آنچه که قبلاً پیگیری می‌کردیم برای همکاران جشنواره سخت‌تر است، چون گاهی مورد فشار قرار می‌گیریم اما تا اینجا سعی کردیم همه چیز مطابق آنچه باشد که برنامه‌ریزی کرده‌ایم مگر اینکه ناگزیر باشیم بنا به ضرورت‌ها چیزی را تغییر دهیم وگرنه تا الان استاندارها تا حدودی رعایت شده است. امسال به طور مشخص روی برنامه‌های فرهنگی غیر از برنامه‌های رقابتی تاکید داشتیم این برنامه‌ها هدف اصلی‌اش عمق بخشی به سینما به معنای کلان است.

دبیر جشنواره ادامه داد: تجربه امسال شاید گام آغازین باشد که بر اساس آن به صورت منسجم تعدادی از برنامه‌های فرهنگی در دسترس علاقه‌مندان قرار گرفته است. تصور می‌کنیم رعایت آنچه که به عنوان چارچوب در نظر گرفته‌ایم برای هر برنامه‌ای می‌تواند به ارتقا و پیش‌بینی پذیری فرآیندهای جشنواره کمک کند. شخصاً بر این باورم که همه رویدادهای فرهنگی که کسانی در آن حضور دارند باید کاملاً پیش‌بینی پذیر و قابل برنامه‌ریزی باشد، تاریخ‌ها زودتر در دسترس مخاطبان قرار بگیرد به این سمت رفته‌ایم اما می‌دانیم تا رسیدن به نقطه مطلوب فاصله داریم و باید تلاش کنیم.

افزایش ۱۲۰ درصدی مخاطبان مردمی جشنواره

وی افزود: فروش بلیت در سینماهای مردمی نسبت به سال گذشته ۱۲۰ درصد افزایش پیدا کرده، امسال ۲۱۴ هزار قطعه به فروش رفته است. این جنبه که در استان‌ها و سراسر کشور هم نمایش فیلم را شروع کردیم نباید نادیده گرفت در تمامی استان‌ها نمایش فیلم‌ها را هرچند محدود داشته‌ایم.

طبیعی است برخی فیلم‌ها را دوست نداشته باشید

دبیر جشنواره فیلم فجر در پاسخ به سوال خبرنگار مهر درباره حضور فیلم‌های بی‌کیفیت در ترکیب فیلم‌های امسال گفت: در هر جشنواره‌ای وقتی هیات انتخاب داریم و آن ترکیبی از افراد صاحب‌نام هستند فرضمان این است که داوران خوبی هستند، طبیعی است که سلیقه‌های مختلفی داریم و مخاطبان برخی از فیلم‌ها را دوست نخواهند داشت، به جنبه‌هایی انتقاد دارند و جنبه‌هایی را دوست دارند. ترکیب هیات انتخاب ترکیبی است که همه از جهات مختلف صاحب تجربه و جایگاه هستند، اما رویکردی که برای انتخاب فیلم‌ها وجود داشته این‌طور نبوده که فیلم‌های سینمایی و صرفاً با ارزش‌های سینمایی باشند، برخی می‌گفتند تنوع ژانر اهمیت دارد به طوری که ممکن بود به اندازه کافی و انتظار سینمایی را برآورده نکند ما باید انتخاب به هیات انتخاب احترام بگذاریم.

نقاش‌زاده درباره فیلم‌های باکیفیت بیرون‌مانده از جشنواره هم ادامه داد: وقتی ۶۰ فیلم به هیات انتخاب ارایه می‌شود برخی بیرون می‌مانند شاید اگر یک هیات دیگری بود، فیلم‌های دیگری را می‌پذیرفتند، این یک چیز خط‌کشی شده نیست. وقتی ما می‌گوییم قانونمداری اصل کار است، باید پایبند باشیم. قانون ایران می‌گوید نمایش هر فیلمی در هر محفلی نیازمند پروانه نمایش است، جشنواره یک برنامه گسترده برای نمایش است، ما تابع قانون هستیم برخی از فیلم‌هایی بودند که در زمان بازبینی مورد توجه هیات انتخاب قرار گرفتند، اما موفق به اخذ پروانه نمایش نشدند، شاید جای دیگر اکران شوند و نتایج متفاوت بگیرند، ما می‌خواستیم بر پایه مجوزها کار کنیم

نقاش‌زاده در پاسخ به دیگر سوال خبرنگار مهر درباره دستاوردهای بخش فرهنگی جشنواره چهلم بیان کرد: اگر امروز سینمایی داریم و این سینما در جهان قابل اعتناست به خاطر پشتوانه‌های این سینماست، سینمای ایران امروز در تمام دنیا شناخته شده است، ممکن است به لحاظ اقتصادی قدرت رقابت نداشته باشیم اما به لحاظ محتوایی این سینما قابل اعتناست. بخش فرهنگی مزاحم بخش رقابتی نیست، برنامه‌های رقابتی به شکل روتین انجام می‌شود، در جشنواره‌های معتبر دنیا هم رویدادهای متعدد برگزار می‌شود. هر کسی بنا به نیاز و علاقه به بخش مورد علاقه خود رجوع می‌کند.

وی افزود: در جشنواره امسال در یک سالن محدود برنامه‌های فرهنگی پیگیری می‌شود با توجه به اینکه فیلم‌ها در دو بخش نمایش داده می‌شود، فرصت استفاده از برنامه‌های فرهنگی هم وجود دارد، در پلتفرم‌ها هم این برنامه‌ها پخش می‌شود و آمارهای ما نشان می‌دهد فراتر از انتظار ما بوده است. مثلاً ۴۰۰ نفر آن‌ها را دیده‌اند.

دبیر جشنواره درباره بودجه این رویداد هم بیان کرد: در میانه هزینه‌کرد هستیم پیش‌بینی‌هایی داریم که در اواخر جشنواره منتشر می‌شود.

فیلم‌ها بی‌نسبت با شعارهای جشنواره نیستند

نقاش زاده درباره شعار جشنواره مبنی بر اخلاق مداری و امیدافرینی گفت: جشنواره‌ها خود فیلم تولید نمی‌کنند آنها نمایشگر فیلم‌ها هستند اگر ما این شعار را داریم یعنی اینکه جشنواره فجر به این کلان‌ارزش‌ها توجه ویژه دارد، هر جشنواره‌ای در دنیا مانیفستی دارد ما هم ارزش‌های کلانی داریم، فیلم‌ها هم بی نسبت نیستند با آنچه که اعلام کرده‌ایم. در فیلم‌های ما امید، رشادت و… است، سینما آینه تمام نمای ماست که در کنار تلخی‌ها روزنه‌های امید را هم نشان می‌دهد، در برگزاری این جشنواره می‌بینید که برگزارکنندگان این دغدغه را دارند که احساس امید و شور وجود داشته باشد.

وی درباره اینکه آیا آیین نامه جشنواره با تفاوت دولت‌ها تغییر می‌کند یا نه؟ گفت: پیشنهاد ما به شورای سیاستگذاری تصویب یک آیین نامه ثابت بود، به همین دلیل با تغییر دولت‌ها و مسئولان جشنواره دستخوش تغییرات نمی‌شود، جشنواره یک روند آشنا دارد.

وی درباره غیبت برخی گونه‌های سینمایی در جشنواره گفت: ما در زمان کاهش تولیدات سینمایی هستیم، در طول دو سال گذشته به خاطر شرایط کرونا تولیدات کاهش پیدا کرده است، مایلم از همه سینماگران تشکر کنم که به رغم شرایط جامعه از تلاش ننشستند، با همه دشواری‌ها و آسیب‌ها کار کردند، آنچه که برای جشنواره باید مورد توجه قرار بگیرد این است که به قدری تولید وجود داشته باشد که از هر گروهی بشود تعدادی فیلم را انتخاب کرد. مثلاً انیمیشن صنعت جذابی است و در سال‌های اخیر تولیدشان آرام آرام بیشتر می‌شود اما نمی‌توان تنها یک فیلم را برای رقابت با خودش انتخاب کرد، فکر می‌کنم در سال‌های بعد فرصت تنوع بیشتر باشد.

نقاش‌زاده درباره انتخاب اعضای هیات انتخاب و تاثیر نظرات یک هیات سه نفره بر فرآیند انتخاب فیلم‌ها بیان کرد: من اولین بار است که می‌شنوم که هیات انتخاب سه نفره ای بوده است، بهترین مرجع همان اعضای هیات انتخاب است که با آنها صحبت کنید تا ببینید انتخاب‌ها چگونه بوده و آیا فیلم‌ها جز انتخاب آنها بوده است؟

فیلم جنجالی، محصول دوران مسئولیت من نیست

وی در پاسخ به سوالی درباره ساخت یکی از فیلم‌های ضعیف جشنواره امسال در دوران مسئولیت خود در بنیاد سینمایی فارابی اظهار کرد: ما در سینما وقتی برای یک فیلم وارد مذاکره و گفتگو می‌شویم هیچوقت نمی‌توانیم نتایج آن را از پیش تعیین کنیم، درست است که برخی از آنها را در زمان نگارش تا حدودی می‌توان حدس زد اما نمی‌توان تعیین کرد ضمن اینکه گام‌های اول می‌تواند لغزان باشد. آن فیلم در زمان مسئولیت من ساخته نشده بعد از اینکه من در فارابی نبودم ساخته شد، برخی از فیلم‌ها در فرآیند ساخت نتایجشان آشکار می‌شود. همین الان فیلم‌هایی هستند که متقاضی بودند، اتفاقاً در دوران مسئولیت من ساخته شدند اما راه پیدا نکردند. جشنواره محل آزمون و خطا نیست بلکه محل نمایش انتخاب‌های هیات انتخاب است، این‌طور نبوده که اعضای هیات انتخاب به دلیل مشارکت برخی نهادها آن‌ها را انتخاب کنند.

نقاش‌زاده درباره غافلگیر شدن ستاد جشنواره فجر و برخی ناهماهنگی‌ها در مواجهه با بحران کرونا بیان کرد: پیش از این، که برنامه‌ریزی جشنواره را شروع کنیم در زمان تدوین آیین‌نامه سه سناریو را برگزاری جشنواره در نظر گرفتیم، یک سناریو برگزاری جشنواره با حضور صاحبان آثار اهالی رسانه و مردم بود، یک سناریو این بود که ظرفیت‌های پایین‌تر و حذف نمایش‌های مردمی را داشته باشیم و سناریوی دیگر هم این بود که اگر شرایط بسیار بسیار دشوار بود، آثار را داوری و نتایج اعلام شود.

وی افزود: تا پنج روز قبل از شروع جشنواره، وضعیت عمومی جامعه را از نظر کرونا استعلام می‌کردیم، گرچه به ما هشدار داده می‌شد، اما هیچ توصیه‌ای مبنی بر برگزاری محدود جشنواره با ظرفیت پایین نبود، ما با یک برنامه روز به روز مواجه بودیم. روز اول جشنواره دیدیم سویه جدید کرونا پیش آمده ما به صورت روزانه برنامه را آپدیت می‌کردیم تا بتوانیم همه چیز را اجرا کنیم. این به معنای غافلگیری نیست، برنامه‌ها لحظه به لحظه تغییر می‌کرد. اگر آشفتگی در روز اول دیدید به همین دلیل بود، با این شرایط کلی ناگزیر بودیم به دلیل مراقبت عمومی تغییر جدی به وجود آوریم.

وی ادامه داد: اینکه چرا از ابتدا در سالن اصلی برج میلاد، نشست‌های رسانه‌ای برگزار نشد، مسایل خاص خود را دارد. پرده نمایش همین سالن شرایط بسیار سختی دارد که نمونه چندانی در کشور ندارد، از اولین گفتگوها شاهد این بودیم که رفت و آمد روی سن می‌تواند به پرده آسیب برساند ضمن اینکه هیچ جای دنیا نمی‌بینید که نشست‌ها در سالن اصلی برگزار شود. سالن‌های نشست معمولاً محدود و با ظرفیت پایین هستند اما با توجه به تقاضای قابل توجه برای حضور در نشست خبری، بلافاصله به این تقاضا پاسخ دادیم، در نهایت دوستان به طرحی رسیدند که میز و صندلی نشست از سالن خارج نشود و زمان را نگیرد، مجموع اینها باعث شد که تغییرات به رغم پیش‌بینی های اولیه ایجاد شود، به هر حال این وضعیتی بوده که سعی کردیم خودمان را با آن تطبیق بدهیم.

چند کارت برای میلاد صادر شد؟

دبیر این رویداد سینمایی بیان کرد: سالن برج میلاد ۱۶۰۰ نفر ظرفیت دارد بخشی از کارت‌هایی که صادر شده دسترسی به سالن ندارد مثلاً تصویربرداران و… کسانی که به سالن‌ها دسترسی دارند، بخش اعظم آنها همکاران رسانه‌ای هستند، برخی هم مدعوین بخش فرهنگی، افراد دانشگاهی، داوران بخش اراده تجلی ملی بودند که آمارشان در نظر گرفته شده است اما هیچگاه از ظرفیت هفتاد درصد فراتر نرفتیم. ما مجموع ورودی‌های هر فیلم را داریم.

عشیری گفت: عدد تقریبی برای همه مهمانان دو هزار و سیصد و خورده‌ای است که بخشی از آن‌ها برای مدیران رسانه‌ها ایت که ممکن است در سالن حضور پیدا نکنند.

عشیری درباره تعداد کارت‌ها اظهار کرد: ۸۳۱ کارت برای خبرنگاران است، ۱۳۷ نفر از این تعداد از واحدهای فنی هستند که دسترسی به سالن نمایش ندارند. اعضای ستاد هم حق دیدن فیلم را نداشته‌اند اگر کمتر از ۲۰۰ نفر ضریب اشغال داشته باشیم امکان تماشا فراهم می‌شود.

نقاش زاده درباره دبیری جشنواره سال آینده هم مطرح کرد: در ابتدا رییس سازمان سینمایی برای یک برنامه بلندمدت صحبت کردند اما این موضوع به پایان جشنواره چهلم برمی‌گردد.

نقاش‌زاده عنوان کرد: ظاهراً برای اینکه ارزشیابی کنیم تا ببینیم بدترین و بهترین سانس کدام است، باید رای‌گیری کنیم. یکی از مسایلی که از ابتدا داشتیم این بود که بهترین امکانات و سانس‌ها به اصحاب رسانه اختصاص پیدا کند، یک ایده بود که برنامه‌های نمایش فیلم‌ها همزمان با نشست‌ها را به بعد از اذان مغرب منتقل کنیم، گروهی گفتند در این صورت نمایش دو فیلم، نشست رسانه‌ای و فاصله‌ای که باید بین آن باشد، نشست آخر را به نیمه شب منتقل می‌کند و رفت و آمد را سخت می‌کند. شکل‌های مختلف بررسی شد، شکلی که الان داریم بهترین برنامه به زعم ماست. اگر رای همه اصحاب رسانه آنچنان است که شما می‌گویید می‌توانیم نمایش فیلم را به بعدتر منتقل کنیم، ما فکر می‌کنیم این بهترین سانس برای اصحاب رسانه بوده‌است به ویژه اینکه به ما گفتند اصحاب رسانه دوست دارند، زودتر گزارش‌های خود را بارگذاری کنند.

وی افزود: عنوان مهمان ویژه سوتفاهم برانگیز است، بخش اعظم کسانی‌که در برج میلاد حضور پیدا می‌کنند صاحبان رسانه‌ها، منتقدان و… هستند، همچنین گروه کوچکی از مدعوین فرهنگی و حدود ۳۰۰ نفر از عوامل اجرایی و ستادی هستند که در برج میلاد حضور دارند، اما امکان ورود به سالن را ندارند. گروهی هم از رسانه‌ها و سازمان‌های فرهنگی هم هستند ضمن اینکه داوران بخش تجلی هم حضور دارند که حدود ۶۰,۷۰ نفر می‌شوند.

وی درباره رفتار نامناسب تشریفات با برخی مدعوین بیان کرد: بله من هم در جریان هستم اما جشنواره، جشنواره فجر انقلاب اسلامی است، من هم گفتگو کردم که این رفتارها باید کنار گذاشته شود، فراتر از ضروریات، حجاب قانون ماست، اینکه کسانی کار خود را درست انجام دادند یا نه باید بررسی کنیم اما می‌پذیرم که باید روند را اصلاح کنیم، باید شأن جشنواره رعایت شود.

یزدان عشیری هم در پایان درباره همین موضوع بیان کرد: من از آن خبرنگاری که به حجاب چادر او هم خرده گرفته شد عذرخواهی می‌کنم همکاران ما اجازه ندارند احترام مهمانان اعم از رسانه، صاحبان رسانه و… را نادیده بگیرند.

مشاهده خبر از سایت منبع